Reykjavikin ja Galwayn yliopistojen professori Jack James väittää kofeiinin olevan yhtä vaarallista kuin alkoholi ja tupakka. Jamesin mielestä kofeiinipitoisten tuotteiden myyntiä onkin rajoitettava, koska etenkin lapset ja nuoret kärsivät kofeiinin haitoista.
Jamesin mukaan kofeiinipitoiset energiajuomat ovat syypäitä jopa nuorten kuolemantapauksiin eri puolilla maailmaa, mm. Ruotsissa.
James menee johtopäätöksissään niinkin pitkälle, että väittää kofeiinin lisäävän todennäköisyyttä sille, että lapsi alkaa myöhemmällä iällä käyttää alkoholia, tupakkaa tai huumeita. James kirjoittaa näkemyksistään Journal of Caffeine Research -julkaisussa.
"Turha aine lapsille"
Suomessa suhtautuminen kofeiiniin ei ole yhtä jyrkkää, vaikka ongelmat myönnetäänkin. Esimerkiksi valtion ravitsemusneuvottelukunta on antanut vuonna 2009 suosituksen, jonka mukaan kofeiinipitoisia juomia ei suositella lainkaan alle 15-vuotiaille. Syynä suositukseen on se, että lasten kofeiinin sietokyky on aikuisia pienempi, joten pienetkin määrät kofeiinia voivat aiheuttaa haittavaikutuksia. Seurauksena voi esimerkiksi olla unettomuutta tai levottomuutta.
http://yle.fi/uutiset/kofeiini_-_portti_huumeisiin_vai_viaton_piriste/6537426
Kofeiini portti huumeisiin!
9
151
Vastaukset
- pux pux alasoo
Tottakai se on. Kahvi laittaa dopamiinikoukkuun. Ja toleranssi kasvaa kaiken aikaa, jos ei osaa olla varovainen. Aluksi juo kupin päivässä, sitten se on jossain vaiheessa 10 kuppia. Sekään ei enää riitä, vaan pitää saada jotain vielä tehokkaampaa, jotta saisi riittävän hyvänolontunteen.
Heikot sortuvat elon tiellä. - ES pärinät
mieluummin niitä katuhuumeita antaisin lapselle kun sitä myrkkyä energiajuomaa!
- tee portti
kofeiiniin. Lapsena joimme kahviloissa teetä munkilla ja toisinaan jopa kahvia mutta käyttö oli satunnaista eikä aiheuttanut koukkua. Kaakaota join joka päivä oboyn muodossa lasin pari maitoon sekoitettuna. Aikuisen alkoi koukku kun huomasin kofeiinin auttavan päänsärkyyn, ja nostavan mielialaa ainakin hetkellisesti. Nykyään käytän sekä rauhoittavia että kofeiinia koska kummastakaan ei pääse eroon kun makuun on päässyt. Etsin kuitenkin molempia aineita tietämättäni, samoin kun alkoholia koska kuulun ihmisiin jotka tarvitsevat tai luulevat tarvitsevansa jotain ulkopuolista avukseen. Tupakka kuului myös lisävarusteisiini jo nuoresta iästä lähtien. Kaikkien näiden aineiden seurauksena olen melko sekaisin ja elämäni rytmittynyt niiden mukaan. Minkälainen olisin ilman niitä, en tiedä. Ehkä kaikki olisi paremmin tai vain toisin, mutta näinkin pärjää. Lähtökohtaisesti on turha lähteä etsimään syyllistä aineista vaan lähinnä geeneistä ja taipumuksista ja ympäristöstä. Jotkut haluavat käyttää, jotkut eivät. Säännöstely lailla on oiva keino vähentää saantia mutta tekee rikollisia niistä jotka niitä tarvitsevat, syystä tai toisesta. Jostakin syystä lainlaatijat laittavat ihmiset samalle viivalle vaikka kaikki ovatkin erilaisia. Kaikista paras keino on vapauttaa kaikki ja antaa ihmisten sovittaa mikä heille sopii. Tämä on myös oikeudenmukaisinta yksilön kannalta joka ei sovi muottiin. Jos yhteiskunta ei tätä kestä sen on muututtava, ei ihmisten. Esimerkkinä voidaan mainita tutkimus jonka mukaan kudokset tuottavat morffiinia mutta joillakin tämä tuotanto voi olla vähäistä tai ei lainkaan. Lääkkeen perässä juokseva narkkari joutuu pahimmillaan vankilaan tai kuolee kun ei saa hoitoa. Kysymys on myös valinnasta; jotkut haluavat käyttää huumeita ja se on sallittava. Se on ihmisoikeus. Sitä ei tarvitse selittää sen enempää. Ymmärrän kuitenkin myös kieltäjiä, mutta heillä ei saa olla oikeutta ulottaa maailmankuvaansa koskemaan muita kuin itseään. Sehän olisi sama kuin minä voisin sanoa että sinähän käytät heille, ja pakottaa heidät ottamaan vasten heidän tahtoaan. Olen JumalAnne, uskokaa minua...uskokaa.
ANTEEKSI, TÄMÄ VIESTI ON TUH...- tee halpaa lidlistä
Tee kuten minä joka vaihtoi kahvin mustaan teehen.
Jos ei meinaa aluksi tulla herätystä niin laitat 3dl kuumaa vettä ja kolme pussia mustaa teetä niin varmasti heräät aamulla eikä siitä tule kahvi jälkkäreitä. - vbnmvvbnnbj
tee halpaa lidlistä kirjoitti:
Jos ei meinaa aluksi tulla herätystä niin laitat 3dl kuumaa vettä ja kolme pussia mustaa teetä niin varmasti heräät aamulla eikä siitä tule kahvi jälkkäreitä.Teessä mahtaa olla hyvät katteet. Suomalaisessa kaupassa yli tuplasti lidlin hintaa kalliimpaa ja eihän lidlikään sitä tappiolla myy..
- mä vedän
tee halpaa lidlistä kirjoitti:
Jos ei meinaa aluksi tulla herätystä niin laitat 3dl kuumaa vettä ja kolme pussia mustaa teetä niin varmasti heräät aamulla eikä siitä tule kahvi jälkkäreitä.teetä myös. Aamulla kaks lusikallista pikakahvia kupilliseen sokerin ja maidon kanssa, ja illalla joko pelkästää teetä tai teetä plus kahvia. Aamukahvista en luovu koska se vain maistuu niin hyvältä. Halpaa tuo pikakahvikin on minun mielestäni ja löysin merkin josta pidän. Mestari sekoitus mocca.
- Teen iloinen orja
vbnmvvbnnbj kirjoitti:
Teessä mahtaa olla hyvät katteet. Suomalaisessa kaupassa yli tuplasti lidlin hintaa kalliimpaa ja eihän lidlikään sitä tappiolla myy..
Kyllä,onneksi se on hyvin edullista ja kuulema jopa terveellistä sekä kun jättää sen maidon pois niin teen flavonoidit pääsevät hellimään elimistöä.
Vihreä tee on taas arvokasta mutta siinä on eniten flavonoideja ja jos oikein hifistelee niin hauduttaa vihreää teetä ja kamomilla ruusunmarja uutetta samalla,ei mitään järisyttävän hyvää mutta sikaterveellistä.
- 999+311
Kaikki mitä tulee Yleltä on hupsatusta
http://www.yleisradio-yle.blogspot.fi/ - ...
Kielletään kofeiini!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843232
- 751291
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1771220Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103971Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310932- 43849
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835- 95827
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825