Hei. Olen suunnitellut uranvaihtoa ja myyntialaa olen miettinyt, joten olisi hienoa jos saataisiin tähän kerättyä hieman tietoa ja niksejä myyntialasta.
Esimerkiksi
mitä myy?
miten myy(buukkaus,luukutus,yms..)?
minkälainen palkkaus?
palkka suurinpiirtein?
kuinka kauan on tehnyt?
työn hyvät puolet?
työn huonot puolet?
Olisin erittäin kiitollinen ja saisi hieman tutkailla tätä alaa :)
Myyntiedustajat,myyntineuvottelijat,yms..kokemuksia ja tarinoita
11
8068
Vastaukset
- 12+4
-lehtiä
-hyvin myy kun myy. eli ei saa luovuttaa asiakkaan ein kohdalla, vaan jaksaa osoittaa tuotteen hyviä puolia. varmaan siis menee tuohon "luukutukseen"
-pelkkä provisio. tuntipalkka / provisio-palkkauksella (palkka sen mukaan kummalla tienaa enemmän), mutta tavoittelen aina provisiota, enkä "tyydy" tuntipalkkaan, joten vastaan siksi provisio. provisiolla tienaa aina enemmän kuin millään pohjalla, koska pohjapalkkauksessa on otettu huomioon myös ne myyjät, jotka eivät saa myyntiä aikaiseksi ja näin ollen yrityksen kate tuntipalkassa on hyvästä myyjästä enemmän kuin provisiossa.
-pienin palkkani on ensimmäiseltä kuulta n. 1300e, jonka jälkeen olen tienannut aina vähintään 1500e/kk. paras palkkani on lähes 300e, muistaakseni tarkka summa oli n. 2950. keskimäärin tienaan kuussa n. 1700e ja tunteja tulee n. 140 / kk.
-reilu 2v. koko aika samassa paikassa.
-työ on "helppoa". ei vaadi fyysisesti mitään, istun ja puhun puhelimeen. kisat ja muut vastaavat tuovat jotain ekstraa, mitä muilla aloilla ei ole. työporukka on hyvää ja päivät hauskoja eikä vähiten esimiehen "päähänpistojen" ansiosta ;)
-työn kuva on saman toistoa. toki senkin saa käännettyä hyväksi, kun kerran oppii, niin osaa aina. vaikka jokainen puhelu on erilainen, niin työ on silti "liukahihna"-hommaa, joten en suosittele sellaiselle ihmiselle joka ei sitä kestä. toinen on oma asennoituminen. siitä puhutaan aina kun on kyse myyntityöstä ja joitakin tämä "asenne ratkaisee" varmaan ärsyttääkin, mutta kukaan muu kun ei niitä puheluita puolestasi ota, sitä myyntipuhetta asiakkaalle vedä ja kauppaa hae, niin kyllä se oma asenne on erittäin ratkaiseva ja kun sattuu huono päivä päälle, niin vaatii henkisesti paljon nousta sen yläpuolelle ja tehdä työ kunnialla loppuun asti.- anonyymifrendi
Ja sen verran voisin sanoa että jos myyntihommia aiot aloittaa tekemään niin älä aloita puhelinmyynnillä. Palkat on surkeita, etkä opi mitään periaatteessa puhelinmyynnissä. Väitän tämän siksi että olen tavannut puhelinmyyjiä kerskumassa miten hyviä myyjiä nämä on, no tulkaa standille näyttää niin kaverit menee punasemmaks kuin paloauto ja kuuma peruna suussa sössöttää asiakkaalla, katso kun ei voi enää olla ketä haluaa vaan olet siinä ja asiakas naamas edessä.
Aloita jossain missä pääset kasvokkain myymään tuotetta, opit lukemaan asiakkaita, opit myymään asiakkaille ja heidän eleitä samalla seuraamaan jotka ovat hyvin tärkeitä asioita myyntiasioissa.
Älä starttaa puhelinmyynnillä, varsinkaa lehdillä. siitä jää vain paska maku suuhun. - B2Bskill
anonyymifrendi kirjoitti:
Ja sen verran voisin sanoa että jos myyntihommia aiot aloittaa tekemään niin älä aloita puhelinmyynnillä. Palkat on surkeita, etkä opi mitään periaatteessa puhelinmyynnissä. Väitän tämän siksi että olen tavannut puhelinmyyjiä kerskumassa miten hyviä myyjiä nämä on, no tulkaa standille näyttää niin kaverit menee punasemmaks kuin paloauto ja kuuma peruna suussa sössöttää asiakkaalla, katso kun ei voi enää olla ketä haluaa vaan olet siinä ja asiakas naamas edessä.
Aloita jossain missä pääset kasvokkain myymään tuotetta, opit lukemaan asiakkaita, opit myymään asiakkaille ja heidän eleitä samalla seuraamaan jotka ovat hyvin tärkeitä asioita myyntiasioissa.
Älä starttaa puhelinmyynnillä, varsinkaa lehdillä. siitä jää vain paska maku suuhun.Se on teidän etelän vetelien ongelma, jos ei pokka kestä face-to-face myydä mitään.
Itse olin urani ensimmäiset viisi vuotta lehtimyyjänä ja kasvoin siinä ajassa taitavaksi myyjäksi. Mikäs siinä naamatusten rupatella ku näet vastapelurin ilmeet ja aikeet, mut kaivappa ne puhelimessa esille.! Jokainen työnantaja on tähän mennessä sanonut ettei ole mennyt yksikään päivä hukkaan lehtimyyjänä. Ja nyt oon kirjoittamassa aika kalliita lappuja yrityksissä, joten sinne pääsin minne halusinkin.
Tuo o ihan roskaa "meet kato sinne ja sinne myyjäksi" kun sälli ei ole tehnyt myyntiä päivääkään! Puhelinmyyntiin vaan hakee kannukset ja maksaa oppirahat. Myynti alkaa siitä kun asiakas sanoo ekan kerran "ei".
Kaikkea voit myydä, kysy vaan iteltäs mitä sä haluat myydä? Selaa ilmoituksia ja mieti: lehdet, sähkö, bookkaus, liittymät jnejne.. Kuhan et mene hakemistomyyjäksi, se on huijausta.
Bookkari, älä pelkää/karsasta bookkausta. Se on ensimmäinen ja tärkein kosketus asiakkaaseen, ole siis innokas ja mieti vaikka et nyt helvetti mä pääsen auttaa tän jätkään liiketoimintaa!
- anonyymifrendi
- Myy tuotetta mihin itse voit uskoa.
- Pyri buukkaukseen, soittelet omat ajat mikäli kiertelet yrityksissä. Pyhitä viikosta yksi päivä buukkaamiseen. Moni on tästä mieltä "menee yksi myyntipäivä hukkaan tollasessa toiminnassa" mutta todellisuudessa jos käyt ovelta ovelle periaatteella kauppaa, niin voin kertoa että viikossa teet turhia "tyhjäkäyntejä" yrityksissä yli sen 8h verran. Henkilöä ei ole paikalla, on kiire tai muuta syytä.
- Pyydä pohja, jos tuote on sinulle uusi, jos ala on sinulle uusi niin ehdottomasti. Se alkaa vituttamaan jos vedät provikoilla ensin etkä saa mitään aikaiseksi? Työnantajat tottakai tarjoavat hirveitä taivaita provikoilla koska heillä ei sinusta koidu paljo mitään kuluja. Jos hommat lähtee luistaa ja tiedät että kauppaa tulee niin ehdottomasti provisio.
- n. 2500-4500e provisioineineen myyntiedustajalla joka osaa hommansa. Tyydy myös pienempään, mutta kehitä itseäsi suurempaan=)
- Hyvät puolet myyntityössä on pienehkö vapaus. Tee tulosta, niin ei varmaan kukaan höngi niskassa kiinni. Toinen erittäin hyvä puoli myyntityössä on se että mikäli onnistumisia tulee, huomaat olevasi ylpeä työpaikastasi ja varmasti sinut huomataan.
- Huonot puolet. Jos ei kauppaa synny alkaa painaa pientä stressiä päälle milloin johtoportaasta tulee soittoa että mikä helvetti on kun ei tulosta tule.
Itse kirjoittelin pikkuisen sivuille tietoja myyntityöstä.
http://myynnintuki.nettisivu.org/
Käy lukemassa toki. Ihan nippelitietoo ei mitään hardcore matskuu mut omia mietteitä ja vähän alkua alottelevalle myyjälle varsinkin, miten myydään miten ei ;) niksejä.- näinkin voi käydä
Yllä olevassa kirjoitetaan: - "Hyvät puolet myyntityössä on pienehkö vapaus. Tee tulosta, niin ei varmaan kukaan höngi niskassa kiinni. Toinen erittäin hyvä puoli myyntityössä on se että mikäli onnistumisia tulee, huomaat olevasi ylpeä työpaikastasi ja varmasti sinut huomataan."
Niin huomataan. Kadehtijoita riittää. Johtajan työttömät sukulaiset tulevat samoille apajille. Odottamaan valmista! Ja syömään tekemääsi tulosta.
- tietämätön
Tuohan oli ihan mielenkiintoista luettavaa, kiitoksia siitä. Jos joitain samanlaisia blogeja löytyy niin olisi mukava lukea niitä.
Mites anonyymifrendi ja miksei muutkin, kuinka paljon päivässä soittelit keskimäärin, montako aikaa tuli ja kuinka monta niistä sait vietyä kaupaksi asti?- anonyymifrendi
Hei. No tulihan niitä aikoja aika paljon buukattua, se riippuu toki että mitä myyt, millaista tarvetta asiakkailla on tuotteeseen, millä tavalla buukkaat ajan, onko se ilmainen kartoituskäynti (harva sanoo ei). Ei sitä buukkausvaiheessa lähetä vielä myymään mitään koska harvoin silloin aikaa saa varattua. Mutta sai sitä aina viikon täyteen ja loppuviikko meni sitten kentällä sooloillen.
Siis en vähättele puhelinmyyntiä, itsekin olin junnuna puhelinmyynnissä, mutta ainut mitä siinä opin oli se että milloin kauppa cloussataan. Kyllä mä sanoisin että jos haluat oppia myyjäksi, en tosin tiedä nykyään, mutta ennen ainaskin paras koulutus oli K-Citymarketin Sonerapisteellä. Siellä kontaktoitiin asiakkaita jotka tuli kauppaan ja saatiin heille menemään liittymät, puhelimet ja jopa koko perheelle uudet paketit. Siitä hommasta mulla lähti myyntityö jylläämään ja oppi kantapään kautta kaikki asiakkaiden ilmeet ja eleet milloin pitää milläkin tavalla suhtautua, milloin voit vähän heittää huumoria millon täytyy olla totinen myyjä. Näitä asioita et vain siellä puhelinmyynnissä opi ja se on fakta. Enemmän sitä oppii suoraan facetoface myynnissä, kuin puhelinmyynnissä mielestäni ja kannattaa suoraan lähteä facetoface myyntiin ja sitä kautta kouluttaa itseään paremmaksi ja paremmaksi. Puhelinmyynti on sellainen paikka myös että siellä opit kyllä myymään, mutta tosiaan se asiakaskontakti voi olla sitten hankala vaihe kun muutaman vuoden ole soitellut asiakkailla ja kontaktoinut vain puhelimitse..
En kannusta lähtemään puhelinmyyjäksi, mutta en myöskään sitä millään tavalla liikaa vähättele. Kovaksi myyntiammattilaiseksi tullaan "hardcore" myynnillä. Kokeile citymarketin pisteitä esimerkiksi jos ei vielä ikää ole 30 vuotta.. Sieltä oppii hyvin, siellä oli ainaskin ennen hyvät "tutorit" ainaskin minulla. Se homma skulas sen verran hyvin että uusia työpaikkoja aukesi vaikka kuinka paljon myynninalalta, monet asiakkaatkin tulivat pyytelemään ja antamaan käyntikorttia että jos työt kiinnostaa niin soita, olisi myyjälle tarvetta.
Ja tuntuihan se hyvälle kun asiakkaat kävelivät ohi ja sanoivat että "Nyt en tuu sinne kyllä, viimekski puhuitte niin ympäri että otin uudet puhelimet koko perheelle, nyt on kaikki kunnossa"
- remonttiykä
Moro. ite oon tehny myyntityötä nyt pari kuukautta ja ihan ookoo on lähteny. mites, onko muilla ollu aluksi ongelmia tuon buukkaamisen kanssa? itellä asiakaskäynnit sujuu luontevasti eikä siinä ongelmia mutta tuo buukkaaminen tuntuu niin vaikealta. Miten saa itseä niskasta kiinni ja soiteltua niille asiakkaille :D
- anonyymifrendi
remonttiykä millaista tuotetta myyt? Älä puhelimessa lähde heti myymään tuotetta jos buukkaat aikaa, koska silloin asiakkaat heti miettivät että sä tuut tänne vain myymään myyntimiehenä. Tarjoa jotain ns. "ilmaista" tai "lisää tietoa" joka helpompi antaa kasvotusten, tällöin suomalaiset kyllä hyväksyvät kaiken ilmaisen, eli itsekin kun myin tuotteita kuluttaja-asiakkaille kotitalouksiin me soitettiin itsellemme aikoja ilmaiselle kartoituskäynnille, eli tarkastettiin onko asiat kunnossa, jos ei ollut niin sitten alko se myynti.
- myyntimies67
Jokaista sovittua käyntiä kohden tarvitset keskimäärin 30 soitettua puhelua. Älä myy vaan sovi aika. Kun olet sopinut ajan niin jatka hieman juttelua ja kartoita. Kartoituksella tarkoitan että selvitä parhaasi mukaan onko heillä tarkoitustakaan ostaa vielä vai eivätkö ilenneet kieltäytyä jostakn "ilmaisesta" mitä tarjosit. Kun olet tullut siihen tulokseen että asiakaskäynti on hyvä niin lyö käynti kiinni. Ajan kanssa opit kyllä erottamaan kunka valmis asiakas on ostamaan.
Ja kun olet asiakkaalla niin pyri kauppaan ja vain kauppaan. Jos jätät tarjouksen niin olet yleensä hävinnyt...
- remonttiykä
ilmalämpöpumppuja kauppaan. Hieman nihkeästi on kauppaa tullut mutta toivottavasti se vilkastuu siitä. Kaikenlaiset pikkuniksit on toki tervetulleita.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232