Paimenuudesta vielä.

Paimenuuden ymmärtäminen väärällä tapaa, tai ymmärtämättömyys pitää yllä raja-aitoja seurakunnassa. Seurakunnan paimenen tehtävä ei ole paimentaa omaa joukkoaan ja että he sitten pysyisivät omassa aitauksessaan, jossa tämä paimen sitten itse syöttää laumaansa. Miten ihmeessä tämä ns paimen voisi antaa laumalleen ruokaa, josta kaikki eläisivät? Paimenen tehtävä ei ole ruokkia lampaitaan, vaan mikä se on?

"Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa."

Paimenen tehtävä ei siis ole johtaa, vaan johdattaa. Paimenen tehtävä ei ole syöttää lampaitaan, vaan johdattaa ne Jumalan vihannille laitumille syömään ja juomaan. Yksinkertaisesti johdattaa seurakuntaa Pyhän Hengen alle, jossa Jeesus itse saa ruokkia seurakuntaa. Hän, joka itse on tuo elämän leipä, se virvoittava vesi, se vihanta ruoho, joka ei kuivetu, jolla on juuri ja joka antaa joka päivä uutta vehreää ja tuoretta ravintoa.
Kuika moni paimen, johtaja seurakunnassa on palanut loppuun sen takia, kun on ottanut koko seurakunnan omalle vastuulleen ja omaan johtoonsa. Ei välttämättä kaikki. Joillekkin se sopii, mutta jos seurakunnassa on kerta toisensa jälkeen äänessä aina vain se yksi ja sama ihminen, niin seurakuntaelämä on köyhää, hyvin köyhää. Alkuseurakunnassa kaikilla oli jotakin tuomista ja se vaihteli. Ei ollut sama tuominen välttämättä seuraavalla kerralla. Siis tarkoitan, että millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää ym. Alkuseurakunnassa oli monia paimenia ja opettajia. Ajatelkaa. Monia paimenia ja opettajia. Ja silti opetus oli yhteneväistä. Ei niin kuin nyt, kun katsoo seurakuntakenttää, niin opetus saattaa poiketa huomattavasti toisestaan. Mutta alkuseurakunnassa paimen ei syöttänyt lampaitaan, vaan hän johdatti heidät syömään. Alkuseurakunnassa opettaja oli itsekkin opettaessaan sen saman opetuksen alaisena. Sillä hetkellä kun hän opetti, niin häntä itseäänkin johdettiin viheriäisille niityille lepäämään ja virvoittavaa vettä nauttimaan. Esim Jukka Partala joka kiertää puhumassa eri seurakunnissa ja uskonsuunnissa sanoi joskus, että hän itse saa siitä, mitä hän puhuu niin paljon, koska se mitä hän puhuu, ei ole hänen omaansa, vaan hän puhuu sitä, mitä Pyhä Henki kehoittaa ja siksi hän itsekkin siinä rakentuu ja saa opetusta.

Tämä Raamatun kohta >Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani

35

3415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode*

kun nykyään seuraa vaikkapa helluntaiseurakuntien ohjelmailmoituksia, huomaa, etteivät srk johtajat ole yksin äänessä. Monella on annettavaa.
      Pienissä seurakuntayhteisöissä kenties ko. ongelmaa voisi ollakin, riippuu vähän työnvetäjän toimintatavoista.

"Jos Pyhä Henki päästetään seurakunnan sisään..".

Eikös se ollut niin, että "missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni..."? Kuka päättää siitä, kenen nimessä kokoonnutaan, J-P:kö?

• * jari-pek-ka, ihmetteln kyllä nyt sinun käsitystä paimenesta? Kyllä seurakunta, siis paikallisseurakunta on juuri se laidun, jossa isompaa ja pienempää karjaa laitumella, ja on pidettävä huoli, ettei sudet ja muut pedot pääse raatelemaan Herran laumaa. Jeesus on YliPaimen. joille alipaimenien on tehtävä tili miten on Jeesusken oamsisuuslatrastaan käsitellyt. Tuntuu vaan sinun käsityksesi vähän hassulta, eikä ole loogistkaan. Pitäiskö paimenen lähteä edellä, vaiko karhata lampaansa muualle saamaan ruokansa, kun kotona ei ole annettevaa? Ei se noin ole.

* Vaan paimemenen on huolehdittava omasta vakkasestaan, että se on varattu uudelleen ja taas uudelleen Sanaa täynnä Hengen antimet tarjottavissa aina vaan vuodesta toiseen. Kyllä Raamattu opettaa ihan selvästi kaitsijan tehtävän toimen kuvan.
      * Viimeien keido on ajaa lampaat pois kotoa etsimään ravintonsa muualta. Mieti nyt jari-pek-ka uudestaan, ja hae kaikki tieto seurakunnan johtajista ja paimenista eli vanehemmistosta, mitä esm. Paavali heistä opettaa, ja koko Raamattu antaa siitä aivan eri kuvan kuin sinun näkemyksesi asiasta on ?

* Ja asia lähtisi parhaiten siitä , että tunnustat ja uskot paikallisseurakunnat Jumalan seurakunnaksi, erikseen ja yhdessä. Sinulla on kieroitunut seurakunta näkemys, ei Raamatullinen lainkaan !

• Raamatun opetusta

jari-pek-ka

Kirjoitit:
      Paimenen tehtävä ei ole ruokkia lampaitaan, vaan mikä se on?

Raamatun mukaan se on ruokkia Jumalan laumaa. Jumalan lauma ei ole paimenen lauma eivätkä lampaat hänen lampaitaan, vaan Herran omia, joista paimen on vastuussa. Asiasta löytyy sekä Jeesuksen itsensä että apostolien opetus.

Jeesus käski Pietarin ruokkia Hänen karitsoitaan ja lampaitaan.
      (Joh.21:15 Joh.21:17)

Paavali taas sanoo juottaneensa korinttilaisille uskoville maitoa. Ei hän johdattanut noita karitsoita, uskossaan lapsia, lehmän luokse tai maitokauppaan, vaan antoi juoman heille kirjoitetuissa puheissaan. Niin Pietarikin toimi. Samaa he varmaan opettivat ollessaan läsnä uskovien keskellä.

1.Kor. 3:1
      Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
      2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
      3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?

Paimenuus on periaatteessa palkaton hengellinen seurakuntavirka (Ef. 4:11), jonka haltijalle on oikein suoritetusta työstä luvassa palkka. Tokihan seurakunnan vakinaisille työntekijöille, pastoripaimenet mukaan luettuina, kuuluu elämiseen tarvittava sovittu rahallinen korvaus työstään jo ajassa.

!. Piet. 5:
      1 Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä:
      2 kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
      3 ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,
      4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.

• Kyllä, Jeesus käski ruokkia lampaita. Ja kenen lampaita? "Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani." Siis seurakunnan paimenet kaitsee sitä laumaa, joka on uskottu heille. Ja millä tavoin? Ei herroina halliten, vaan ollen esikuvia, niin kuin Paavalikin oli. Paavali sanoi, että; "Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja."
        Tarkoitti siis että seuratkaa Kristusta samalla tavoin, kuin minä seuraan.

Miten paimen kaitsee laumaansa? "Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa."

Paimenen tehtävä on johdattaa laumansa syömään. Ruoka on jo valmiina. Ei tarvi kuin syödä. Paimen johdattaa laumansa Pyhän Hengen alle ja Pyhän Hengen johtoon.
        Seurakunnalla on vain yksi johtaja, Pyhä Henki, joka yhdistää uskovat, ei eroita.

Kunnia Herralle.

• jari-pek-ka kirjoitti:

Kyllä, Jeesus käski ruokkia lampaita. Ja kenen lampaita? "Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani." Siis seurakunnan paimenet kaitsee sitä laumaa, joka on uskottu heille. Ja millä tavoin? Ei herroina halliten, vaan ollen esikuvia, niin kuin Paavalikin oli. Paavali sanoi, että; "Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja."
        Tarkoitti siis että seuratkaa Kristusta samalla tavoin, kuin minä seuraan.

Miten paimen kaitsee laumaansa? "Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa."

Paimenen tehtävä on johdattaa laumansa syömään. Ruoka on jo valmiina. Ei tarvi kuin syödä. Paimen johdattaa laumansa Pyhän Hengen alle ja Pyhän Hengen johtoon.
        Seurakunnalla on vain yksi johtaja, Pyhä Henki, joka yhdistää uskovat, ei eroita.

Kunnia Herralle.

* Etkö todellakaan käsitä, että seurakunta on juuri Jeesusken lampaita täynnä, ja heitä Hyvä Paimen juuri käskee kaita ja ruokkia ja hoitaa, että pysyvät terveenä, = terveen opin ja Hengen avulla.

* Paikallisseurakunnat, jotka tunnustavat apostolisen uskon, ovat yhdessä universaalinen seurakunta, ja nimenomaan Jeesuksen lammaskatras, ja jos yksinkin joutuu hätään, ja menossa surman suuhun, tulee paimenen jättää lauma, ajaksi, ja noutaa eksynyt kotiin, on seurakuntaan, ettei pedot pääse raatelmaan . Rukoile nyt, että saisit armon käsittää seurakunta totuus, älä tästä suutu, olet varmaan ihan vilpitön kannassasi, mutta se vaan ei ole nyt ihan Mestarin, Ylipaimenen mieleen !

• Joo joo joo
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Etkö todellakaan käsitä, että seurakunta on juuri Jeesusken lampaita täynnä, ja heitä Hyvä Paimen juuri käskee kaita ja ruokkia ja hoitaa, että pysyvät terveenä, = terveen opin ja Hengen avulla.

* Paikallisseurakunnat, jotka tunnustavat apostolisen uskon, ovat yhdessä universaalinen seurakunta, ja nimenomaan Jeesuksen lammaskatras, ja jos yksinkin joutuu hätään, ja menossa surman suuhun, tulee paimenen jättää lauma, ajaksi, ja noutaa eksynyt kotiin, on seurakuntaan, ettei pedot pääse raatelmaan . Rukoile nyt, että saisit armon käsittää seurakunta totuus, älä tästä suutu, olet varmaan ihan vilpitön kannassasi, mutta se vaan ei ole nyt ihan Mestarin, Ylipaimenen mieleen !

Joo joo ja kuinkahan moni paikallissEurakunnan pastori sen lähteekään etsimään tai on edes hitusenkaan huolissaan tai edes huomaa, että yksittäinen lammas on poistunut laumasta sinne, missä ruoho on viheriämpää elikkäs se niistä paikallisseurakunnista tai siitä, että kukaan välittää tasan tarkkaan muusta kuin itsestään, jotenka täysin turhaa hymistelyä kaikkinensa.

• Joo joo joo kirjoitti:

Joo joo ja kuinkahan moni paikallissEurakunnan pastori sen lähteekään etsimään tai on edes hitusenkaan huolissaan tai edes huomaa, että yksittäinen lammas on poistunut laumasta sinne, missä ruoho on viheriämpää elikkäs se niistä paikallisseurakunnista tai siitä, että kukaan välittää tasan tarkkaan muusta kuin itsestään, jotenka täysin turhaa hymistelyä kaikkinensa.

* No, se taas ei tee tyhjäksi paikalliseurakunnan Raamtullisuutta, jos paimenet lyö laimin tehtävänsä, siitä he saavat tehdä tilin Ylipaimenelle Jeesuskelle !

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* No, se taas ei tee tyhjäksi paikalliseurakunnan Raamtullisuutta, jos paimenet lyö laimin tehtävänsä, siitä he saavat tehdä tilin Ylipaimenelle Jeesuskelle !

"Paimen" ja "kaitsija" sananakin on jo ohjaaja eikä johtaja.

jari-pek-ka on täysin oikeassa.

• 14+15

Sinun tulisi tutustua Raamattuusi paremmin tämänkin asian tiimoilta. Näyttää siltä, että puhut asioista, joista sinulla ei ole todellisesti käsitystäkään.

Suosittelen pitämään niin sanotusti matalampaa profiilia ja joskus käydäkin siellä seurakunnassa. Seurakuntia on monenlaisia ja niissä on monenlaisia ilmentymiä. Seurakunnat ovat vajavaisia paimenineen kaikkineen.

Ymmärtääkseni et ole varsinaisesti seurakuntalainen. Ei pitäisi pyrkiä olemaan esillä niin mielellään ja varsinkaan kun ei ole ollenkaan riittävää ja tarvittavaa pohjaa asioille. Kirjoittamasi raapaisut eivät ole selkeästi edes omia käsityksiäsi ja ajatuksiasi, vaan olen yhdistellyt ja kopioinut teemoja eri yhteyksistä ja koettanut nitoa ne vaikuttamaan yhteneväiseltä, omalta tuotokseltasi.

Valitettavasti tämä "bluffi" näkyy varsin selvästi lävitse.

• vihertää se

Älä viitsi, olet vain mahdollisesti pahasti kateellinen j-p:lle ja hänen saamalleen huomiolle. Kademieltä et pysty peittämään valitettavasti, se paistaa kilometrien päähän.

• vihertää se kirjoitti:

Älä viitsi, olet vain mahdollisesti pahasti kateellinen j-p:lle ja hänen saamalleen huomiolle. Kademieltä et pysty peittämään valitettavasti, se paistaa kilometrien päähän.

Se on ikävää jos huomio kohdistuu minuun. Minä tahdon vain, että huomio kiinnittyisi Jumalan Sanaan. Se on kumma juttu, että kun tuon tätä asiaa, niin olen ehkä joidenkin mielestä seurakunnan hajottaja, vaikka tarkoitus on päinvastainen. tahtoisin, että seurakunta olisi yhtä.

• tode*
        jari-pek-ka kirjoitti:

Se on ikävää jos huomio kohdistuu minuun. Minä tahdon vain, että huomio kiinnittyisi Jumalan Sanaan. Se on kumma juttu, että kun tuon tätä asiaa, niin olen ehkä joidenkin mielestä seurakunnan hajottaja, vaikka tarkoitus on päinvastainen. tahtoisin, että seurakunta olisi yhtä.

yksi suurimmista kristikunnassa vaikuttavista nk. eksytyksistä on oppi paikallisseurakunnan tarpeettomuudesta. Se, että asiaa perustellaan Jumalan Sanalla, on kumma juttu.

• . . . .
        tode* kirjoitti:

yksi suurimmista kristikunnassa vaikuttavista nk. eksytyksistä on oppi paikallisseurakunnan tarpeettomuudesta. Se, että asiaa perustellaan Jumalan Sanalla, on kumma juttu.

Niin kauan, kuin J-P pitää oppi-isänään Jukka Partalaa, hän ei pääse rakentamaan ja kasvamaan terveelle Raamatun opetammalle Kristuskalliolle.

http://www.jukkapartala.fi/kuka_jukka_on.html

• Tietä näkyvissä
    • Johtajuus hukassa

Vastavuoroisuuttahan on paimenilta turha odottaa, kyllä he sen verran arvonsa tuntevia ovat, useimmat. Toisaalta voisi jopa sääliä sokeita paimenia, jotka eivät ymmärrä johtajuutta. Viisas johtaja kuuntelee aina tarkkaan, mitä johdettavilla on asiaa, pystyy ottamaan kritiikkiä vastaan ja myöntämään, ettei ole kuin vain johtaja. Johtamisen ainoana motiivina tulisi olla se, että johdettavat voivat hyvin, jos jotain muita motiiveja on, ne ovat aina kyseenalaisia sellaisia ja varsinkin hengellisellä kentällä.

• >>Johtamisen ainoana motiivina tulisi olla se, että johdettavat voivat hyvin, jos jotain muita motiiveja on, ne ovat aina kyseenalaisia sellaisia ja varsinkin hengellisellä kentällä.

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Luuk. 22
        25 Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
        26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.

Jeesus teki niin täydellisen vallankumouksen tuolla opetuksella, että harvat kykenevät sen uskomaan.

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

Luuk. 22
        25 Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
        26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.

Jeesus teki niin täydellisen vallankumouksen tuolla opetuksella, että harvat kykenevät sen uskomaan.

Vallankumous.

Osuvasti sanottu.

• ,,,,

jari-pekka ja mohikaani riitelee. tätä on helluntailaisuus

• Nyt en oikein ymmärrä.
        Tätä on helluntailaisuus? En ole helluntailainen ja toisekseen, olen ymmärtänyt, että riitaan tarvitaan aina vähintään kaksi. Jos toinen osapuoli ei riitele, niin riitaa ei ole.

• Sanansäilää

Eivät riitele, eikä helluntailaisuus ole riitaisuutta. Itse tunnut olevan kiinnostunut takapiruna riidanhaastamisesta, vai mitä?

Avoin, asiallinen keskustelu, vaikka kiivas olisikin, on toivottavaa. Lisää sitä tänne, kiitos!

• jari-pek-ka kirjoitti:

Nyt en oikein ymmärrä.
        Tätä on helluntailaisuus? En ole helluntailainen ja toisekseen, olen ymmärtänyt, että riitaan tarvitaan aina vähintään kaksi. Jos toinen osapuoli ei riitele, niin riitaa ei ole.

* Niin tosiaankin, minun mielestä emme "riitele" vaan yritämme perustella Sanalla kantaamme seurakunnan tarpeellisuudesta ja sen Raamatullisuuresta. Kyllä uskon vakaasti, että J-P on opetuslapsi siinä, kuin muutkin uudestisyntyneet, mutta , kuinka hartaasti toivonkaan, että hän tajuaisi seurakunnan siunauksen elämässään ja löytäisi itselleen hengellisen kodin. Ja kyllä uskallan suositella helluntaiseurakuntaa, siellä on uskovia siinä, kuin jossain muuallakin. Ja siä odotan hartaasti että J-P löytää seurakunta totuudeen ihan itse Raamatusta, ja unohtaa kaikki muut selitttelijät. Koska sen voi itsekkin sieltä löytää, ja anokoon viisautta se, ken sitä haluaa ja tarvitsee Sanan käsittämieseen ja sen ymmärtämiseen. Jeesus on luvannut avata kirjoitukset uskovilleen, se lupaus annettiin Emmauksen tiellä, ja olen huomannut, Emmaustien kulkijoita täällä palstalla riittää, mutta rukoilen, että Jeesus ilmestyisi näille kulkijoille ja avaisi Kirjoitukset.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Niin tosiaankin, minun mielestä emme "riitele" vaan yritämme perustella Sanalla kantaamme seurakunnan tarpeellisuudesta ja sen Raamatullisuuresta. Kyllä uskon vakaasti, että J-P on opetuslapsi siinä, kuin muutkin uudestisyntyneet, mutta , kuinka hartaasti toivonkaan, että hän tajuaisi seurakunnan siunauksen elämässään ja löytäisi itselleen hengellisen kodin. Ja kyllä uskallan suositella helluntaiseurakuntaa, siellä on uskovia siinä, kuin jossain muuallakin. Ja siä odotan hartaasti että J-P löytää seurakunta totuudeen ihan itse Raamatusta, ja unohtaa kaikki muut selitttelijät. Koska sen voi itsekkin sieltä löytää, ja anokoon viisautta se, ken sitä haluaa ja tarvitsee Sanan käsittämieseen ja sen ymmärtämiseen. Jeesus on luvannut avata kirjoitukset uskovilleen, se lupaus annettiin Emmauksen tiellä, ja olen huomannut, Emmaustien kulkijoita täällä palstalla riittää, mutta rukoilen, että Jeesus ilmestyisi näille kulkijoille ja avaisi Kirjoitukset.

Kiitos Mohikaani.
        Mulla on ihana seurakuntayhteys ja tuo toiveesi, että löytäisin Sanasta totuuden ihan itse on tavallaan totta, mutta Pyhä Henki sen mulle avasi aikoinaan. Ja kun se avautui, niin aloin etsimään tukea sille muualta. Ja aivan samoin se on avautunut monelle muullekkin. Raamattu tosiaan on se ainoa oikea ohje, joka pitäisi elää todeksi. Sana on ahdas portti. Jeesus on siis ahdas portti, josta kulkien ei mahdu menemään itsepakkaamansa repun kanssa. Siinä portilla riisutaan kaikesta omasta ja jäljelle jää vain tyhjä saviastia.

• . . . .
        jari-pek-ka kirjoitti:

Kiitos Mohikaani.
        Mulla on ihana seurakuntayhteys ja tuo toiveesi, että löytäisin Sanasta totuuden ihan itse on tavallaan totta, mutta Pyhä Henki sen mulle avasi aikoinaan. Ja kun se avautui, niin aloin etsimään tukea sille muualta. Ja aivan samoin se on avautunut monelle muullekkin. Raamattu tosiaan on se ainoa oikea ohje, joka pitäisi elää todeksi. Sana on ahdas portti. Jeesus on siis ahdas portti, josta kulkien ei mahdu menemään itsepakkaamansa repun kanssa. Siinä portilla riisutaan kaikesta omasta ja jäljelle jää vain tyhjä saviastia.

Ei Pyhä Henki ole voinut avata Raamatusta sellaista, joka ei ole raamatullista.

Tällä "ei ohi kirjoitusten" voi kontrolloida itseään ja sitä, milloin on asialla Pyhä Henki ja milloin oman korvasyyhyn mukainen oppi.

• . . . . kirjoitti:

Ei Pyhä Henki ole voinut avata Raamatusta sellaista, joka ei ole raamatullista.

Tällä "ei ohi kirjoitusten" voi kontrolloida itseään ja sitä, milloin on asialla Pyhä Henki ja milloin oman korvasyyhyn mukainen oppi.

Ihan totta haastat. Pyhä Henki avasi sitä, mitä Raamatussa on. Ei sitä, mitä siellä ei ole. Niinpä se kaikki on helppo hylätä, mitä ei Sanasta löydy.

• . . . .
        jari-pek-ka kirjoitti:

Ihan totta haastat. Pyhä Henki avasi sitä, mitä Raamatussa on. Ei sitä, mitä siellä ei ole. Niinpä se kaikki on helppo hylätä, mitä ei Sanasta löydy.

5. Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,

6. jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.

7. Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä,

8. vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen;

9. hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.

10. Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;

• tode*
        jari-pek-ka kirjoitti:

niinpä, Jumalan Sanasta ei löydy israelilaista (VT) ilman seurakuntaa, eikä kristittyä (UT) ilman seurakuntaa. Kummatkin Jumalan silmäterät ovat Raamatussa hyvinkin näkyviä ja konkreettisia.

• Seurailen hetkittäin
        jari-pek-ka kirjoitti:

Nyt en oikein ymmärrä.

J-p ole viisas, älä riitele, äläkä varsinkaan provosoidu tyhjänpäiväisistä 'tuikkauksista'. Kirjoituksissasi on paljon hyvää ja oikeaa, josta monet saavat voimaa ja tukea omille käsityksilleen, joten jätä omaan arvoonsa turhat tietoiset ärsyttämiset, jotka yrittävät vain lietsoa vihaa.

• Seurailen hetkittäin kirjoitti:

J-p ole viisas, älä riitele, äläkä varsinkaan provosoidu tyhjänpäiväisistä 'tuikkauksista'. Kirjoituksissasi on paljon hyvää ja oikeaa, josta monet saavat voimaa ja tukea omille käsityksilleen, joten jätä omaan arvoonsa turhat tietoiset ärsyttämiset, jotka yrittävät vain lietsoa vihaa.

Kiitos. Hyvä muistutus. Pitäisi, mikäli se itsestä riippuu, pyrkiä elämään rauhassa kaikkien kanssa, niin kuin Roomalaiskirjeessä sanotaan. Ja uskovillehan se on kirjoitettu. Provosointiin olen yleensä vastannut vaikenemalla. Joskus on hyvä olla vaiti. Eikös sananlaskuissakin sanota, että jopa hullukin käy viisaasta, jos on vaiti ja ymmärtäväinen os se joka sulkee suunsa.

Alkuseurakunnan aikaan viha seurakuntaa kohden nousi uskonnollisuudesta. Onneksi täällä Suomessa ei nyt vihasta voi puhua, mutta jonkinlaisesta ärtymyksestä kuitenkin. Stefanus sai kokea uskonnollisen vihan tosi julmalla tavalla. Puoluehenki saa aikaan jotain näinkin äärimmäistä. Englannissahan tämä ilmenee jopa ihan kaduilla käsirysynä, kirkkojen poltteluna ym vahingontekoina. Uskonnollisuus voi jakaa jopa koko kansakuntaa, niin kuin monista maista voi nähdä.
        Puoluehenki on siitä erikoinen, että siellä riittää rakkautta kyllä omille, mutta ei toisen puolen edustajille. Puoluehengestä vapautuminen tarkoittaa sitä, että rakastaa kaikkia ihmisiä samalla tavoin, riippumatta siitä mistä he tulevat.

Tää on yksi erittäin tärkeä rukousaihe Suomen uskoville, että vapautuisimme puoluehengestä, koska Jumala ei voi siunata, jos olemme toisiamme vastaan.
        Sellainen armeija ei voi voittaa vihollista, joka on itseään vastaan. Huono tilanne, jos vihollinen hyökkää maahan, jossa on sisällissota. Tämä vertauskuvallisesti seurakuntaa ajatellen.

• .xnmp
        jari-pek-ka kirjoitti:

Kiitos Mohikaani.

Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;

• !!!!!!!!!!!!!!!!!
        jari-pek-ka kirjoitti:

Kiitos. Hyvä muistutus. Pitäisi, mikäli se itsestä riippuu, pyrkiä elämään rauhassa kaikkien kanssa, niin kuin Roomalaiskirjeessä sanotaan. Ja uskovillehan se on kirjoitettu. Provosointiin olen yleensä vastannut vaikenemalla. Joskus on hyvä olla vaiti. Eikös sananlaskuissakin sanota, että jopa hullukin käy viisaasta, jos on vaiti ja ymmärtäväinen os se joka sulkee suunsa.

Alkuseurakunnan aikaan viha seurakuntaa kohden nousi uskonnollisuudesta. Onneksi täällä Suomessa ei nyt vihasta voi puhua, mutta jonkinlaisesta ärtymyksestä kuitenkin. Stefanus sai kokea uskonnollisen vihan tosi julmalla tavalla. Puoluehenki saa aikaan jotain näinkin äärimmäistä. Englannissahan tämä ilmenee jopa ihan kaduilla käsirysynä, kirkkojen poltteluna ym vahingontekoina. Uskonnollisuus voi jakaa jopa koko kansakuntaa, niin kuin monista maista voi nähdä.
        Puoluehenki on siitä erikoinen, että siellä riittää rakkautta kyllä omille, mutta ei toisen puolen edustajille. Puoluehengestä vapautuminen tarkoittaa sitä, että rakastaa kaikkia ihmisiä samalla tavoin, riippumatta siitä mistä he tulevat.

Tää on yksi erittäin tärkeä rukousaihe Suomen uskoville, että vapautuisimme puoluehengestä, koska Jumala ei voi siunata, jos olemme toisiamme vastaan.
        Sellainen armeija ei voi voittaa vihollista, joka on itseään vastaan. Huono tilanne, jos vihollinen hyökkää maahan, jossa on sisällissota. Tämä vertauskuvallisesti seurakuntaa ajatellen.

Puoluhenki ei rakenna. Se rikkoo vihalla. Mielestäni Suomessa voi puhua vihasta. Jokainen, joka on tätäkin palstaa vähänkään aikaa seurannut, on nähnyt vihaa puolueeseen kuuluvien puolelta. Onneksi ei tarvitse kuulua mihinkään uskonnolliseen puolueeseen. Pääasia on usko Jumalaan. Jumala kyllä antaa uskonystävät seurakunnastaan.

• !!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

Puoluhenki ei rakenna. Se rikkoo vihalla. Mielestäni Suomessa voi puhua vihasta. Jokainen, joka on tätäkin palstaa vähänkään aikaa seurannut, on nähnyt vihaa puolueeseen kuuluvien puolelta. Onneksi ei tarvitse kuulua mihinkään uskonnolliseen puolueeseen. Pääasia on usko Jumalaan. Jumala kyllä antaa uskonystävät seurakunnastaan.

Ei rakenna puoluehenki, vaan rikkoo seurakuntaa. Oisko pitäny sanoa, että ei vielä näy sitä vihaa ja vainoa, mutta se varmasti tulee (2. Tim. 3:12)

ja aivan samalla tavoin, kuin alussa. Silloin uskonnollisuus lyöttäytyi yhteen maailman kanssa ja sitä kautta nousi vaino seurakuntaa kohden (Apt. 17)

Asiasta toiseen. Hyvää kuuluu seurakunnista ympäri maan. Esim Tuuloksen vapaaseurakunnasta. Tuossa videon alussa heti tulee ilmi, kuinka he ovat alkaneet rukoilla ja etsiä herraa.

Tuli mieleen, kun joskus täällä puhuttiin Niilo Yli-Vainiosta. En muista enää kirjoittajaa, mutta hän toi asian esiin jotenkin niin, että Niilolla oli suuret saappaat, joita tuskin kukaan pystyy enää täyttämään. Tarkoitti, että Niilon poismeno jätti niin ison aukon seurakuntaan, että sitä ei voisi paikata.
        Mutta eihän se ole totta. Tai jos se on niin, niin silloin on seurakunnassa jotakin pielessä. Uskonelämä on laskettu liiaksi yhden ihmisen varaan ja on eletty ikäänkuin toisen uskon kautta.
        Mistä on kysymys? Kerroin tuossa edellä, että evankelistan tehtävä on tehdä itseään koko ajan tarpeettomaksi seurakunnassa. Eli päämäää on tämä.

1. Kor. 14:26

Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

Katselkaa video Tuuloksen vapaaseurakunnasta.

http://www.ristintie.com/index_htm_files/Partala Jukka 080313 Tuulos.wmv

• asiatakyse

Se näky, jonka sain jo melkein alkumetreillä, kun otin Jumalan kutsun uskoa Poikaansa vastaan, kertoi juuri tuosta, että uskovaisen paiemen tehtävänä on ohjata lampaat Jeesuksen luokse saamaan ruokaa. Saamaan eläväksi tekevää vettä ja elämän leipää.
      Siinä näyssä Jeesus seisoi tien varrella paimensauva kädessään. Hänen ympärillään oli monta lammasta. Lampaat katsoivat vain Jeesukseen. Jeesus katsoi minuun. Käsitin, että minun ei tule koskaan opettaa lampaita katsomaan minuun.Siksipä olen aina johdattanut ihmiset Jeesuksen luokse ottamaan hiljaisuudessa vastaan Hänen antamaansa ruokaa, eli Jumalan Sanaa.

• NikoliaiittojenOppi

Mutta katsokaa että seurakunnassa on paimen, eikä johtaja!

• Paimenuudesta

Herra on hyvä paimen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe