Taustaa; menetin äitini 20-vuotiaana. Mulla on ollu aika rankka nuoruus (varsinkin teini-ikä), äiti oli aina auttamassa ja tukemassa. Äiti sairastui syöpään vuonna 2007. Asiasta ei kamalasti meillä kotona puhuttu, äiti kävi leikkauksessa ja annettiin ymmärtää että kaikki on hyvin. Asia oli mulle vaikea mutten halunnut asiasta kysyä, koska tiesin että asia oli isälle ja äidille vaikea myös. Asiasta ei puhuttu vuosiin- oletettiin siis kaikki lapset että kaikki on kunnossa. Silloin tällöin näkyi tukan tuppoja mm.suihkussa. Äiti sanoi että käy sillointällöin hoidoissa, varmuuden vuoksi. Loppuvuodesta 2011 äidin tila selvästi heikkeni- ravasi sairaalassa joka toinen viikko. Nekin vain varmuuden vuoksi. Jouluna isä soittaa ja pudottaa pommin - äiti on nukkunut pois. Elämäni romahti. Jollaintavalla. En tuntenut surua, en tuntenut mitään. Pohja vain lähti kaikelta. Olin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hautajaisissa en edes itkenyt. Katsoin vain tyhjyyteen. Itkin joskus iltaisin, mutta vain hetken. Jatkoin elämääni normaalisti, tai niin ainakin luulin. Puolen vuoden jälkeen havahduin, että alkoholin käyttöni oli riistäytynyt käsistä. Lisäksi poltin kannabista, pilvessä pääsin pakoon pahaa oloani ja elämä tuntui edes hetken joltain. Kesäkuussa alkoivat paniikkikohtaukset, kun äidin kuolemasta oli kulunut puoli vuotta. Aloin pelätä kuolemaa ja ihan jokaista hemmetin asiaa. En uskaltanut poistua edes kauppaan ilman ystävää. Nukuin suurimmat osat päivistä. Elämässäni ei ole mitään. En ole tuntenut itseäni onnelliseksi aikoihin. Välttelen paikkoja, joissa minulla on vahvoja muistoja äidistä. Tunnen suurta katumusta riidoistamme ja pahoista sanoistani. Minun olisi useammin pitänyt kertoa äidilleni, kuinka paljon rakastankasn häntä. Tunutuu, että elän vieläkin mielikuvassa, että äiti on sairaalassa ja palaa pian kotiin isän luo. (Muutin pois kotoa 18vuotiaana).
Puhuimme äidin kanssa paljon puhelimessa. Hän soitti minulle joka ilta. Silloin se ärsytti ja tuntui kyttäämiseltä. Nyt, maksaisin vaikka miljoonan että hän soittaisi minulle edes yhden kerran.
Olen aina ollut vahva persoona - heikkouksien näyttäminen ei ole kuulunut tapoihini. Olen aivan hukassa itseni ja elämäni kanssa. Joka ilta ahdistaa ja pelottaa, että nyt kun menen nukkumaan, heräänkö enää koskaan? Toisaalta myös toivon, että pääsisin äitini luokse. Itsemurha ajatuksia minulla ei kuitenkaan ole. Minulla on 3 vuotias poika jonka takia minun täytyy jaksaa. Myös sekoamisen pelkoa on ollut, välillä tuntuu etten pysy järjissäni.
Viimeaikoina olen nähyt unia äidistäni. Olemme lapsuudenkodissani, syömässä, minä isä ja veljet. Äiti ilmestyy keittiöön ja huudan "äiti, olet elossa!" Ja juoksen itkien halaamaan häntä ja kerron hänelle että rakastan häntä. Äiti lohduttaa, että älä itke.
Mietin usein, koenko onnellisuutta enää koskaan. Tuntuu, ettei minulla ole muuta sisältöä elämässäni kuin oma rakas poikani. Käymme usein isäni kanssa äidin haudalla sytyttämässä kynttilän. Äidin hautakiven katsominen tuo minulle hyvin epätodellisen olon. "Ei tuo ole minun äitini."
En käynyt katsomassa äitiä sairaalassa hänen viimeisinä päivinään. Tunnen suurta syyllisyyttä siitä todennäköisesti koko elämäni ajan. En vain pystynyt. Olisin halunnut, mutta luulin että olisi ollut enemmän aikaa. En koskaan ehtinyt.
Minulla on niin ikävä aurinkoista äitiäni, rintaa puristaa ja ahdistaa. Välillä oksettaa kun on niin ikävä. Ei mene päivääkään, ei varmaan edes tuntiakaan etten miettisi äitiä. Ystäväni eivät oikein osaa lohduttaa. He sanovat vain, kuinka vahva persoona olenkaan ja mä selviän mistä vain. Tekisi mieli huutaa, etten ole vahva ja että mä olen yhtä sekasortoa sisältä. Mutten huuda, hymyilen vain ja vastaan "niin mä tiedän". Asia jää siihen, ja enkä viitsi ottaa asiaa enää esille. En halua kerjätä sääliä tai huomiota siksi että äitini on kuollut.
Apua olen yrittänyt mm lääkäristä saada. Antoi vain masennuslääkkeitä ja rahoittavia. Sen verta vielä, että alkoholin ja kannabiksen polton olen lopettanut viime kesänä kun tajusin tilanteeni vakavuuden.
Anteeksi, voi olla sekavaa. Oli pakko päästä purkamaan ajatuksia jonnekkin.
Ikävöin äitiä- pääseekö tästä koskaan yli?
5
490
Vastaukset
- anskuliini6
Halaus, en osaa muuta nyt sanoa. Kohtalotovereista sinulla on, uskon että selviämme kaikki ajan kanssa.
- Keissa
Siinä on tapahtunut erhe että torjuit äidin vakavan sairauden voivan johtaa jopa kuolemaan. Liekö ollut yhteinen sopimus isän kanssa tarkoituksena säästää sinua. Muutenkin olet torjunut kuoleman ja se sokki eli kieltämisvaihe on jatkunut pitkään. Jos olisit käynyt äitä katosomassa sairaalassa niin olisti pikkuhiljaa tottunut ajatukseen, että hänen ei enää parane. Sinun ystävät ovat tisekkin nuoria ja eivät osaa lohduttaa ja sisäistä' asiaa, kun eivät oelt itse kokoneet samaa. Kyllä vahvakin suree ja kokee mentyksen tuskaa ja se onkin ihan terve reagtio. Parasta sinulle on nyt että saat käsitellä surua, puhua, muistella käydä haudalla niin kuin teetkin. Isän kanssa keskustelu auttaa ja siitä on hänellekin apua.
Lääkkeistä on se apu, että tuska ei kerralla vyöry vuoren lailla sen sitten jotenkin psyyke kestää. Sinun lapseni on menettänyt nuoren jo isonäidin,mutta varmaan lapsen olemassaolo auttaa ja antaa voimaa elää. Suru helpottaa vain suremalla ja jokaisella on oma tapansa surra ja myös aikansa. Ei äidin poismeno koskaan unohdu, mutta ajan myötä sen hyväksyy ja voi sittenkin elää.
- uskonvielä
Muutama päivä sitten veljeni kuoli syöpään..melkein vuodean hän taisteli sitä vastaan mutta se perkule vei hänet silti...:(ikävä ja kaipuus on suuri,rinnasta puristaa ja heikottaa...ei pysty syömään eikä nukkumaan...oltiin hyvin läheisiä,rakas veljeni ja minä..
- suunnaton ikävä
Mun rakas vaari kuoli viime vuonna kesäkuussa vatsasyöpäleikkauksen ja kahden aivoinfarktin uuvuttamana.
Kun mummoni soitti aamulla töihin ajaessani ja kertoi vaarin nukkuneen pois aamulla niin sillä hetkellä tuntui, että koko elämäni loppuisi siihen paikkaan. Puhelun päätyttyä ensimmäisenä tuli mieleen miten kerron asian tyttärelleni kenelle vaari oli todella rakas.
Olin monesti sanonut vaarille sairaalassa vieraillessani rakastavani häntä eli hyvästelyjä oli tehty jo pitkään mutta nyt kadun sitä etten mennyt viimeisenä iltana vaaria katsomaan niinkuin olin meinannut.
Kun seuraavalla viikolla palasin töihin, en muista siitä ajasta yhtään mitään, muutenkin tuntuu kun koko loppu vuosi olisi mennyt pikakelauksella eteenpäin.
Vaarini oli todella tärkeä ja ilman häntä en tiedä missä olisin. Vaari kustansi autokouluni, ammattikoulun kirjat yms.. Vähän väliä antoi käteistä millä "ostaa jotain kivaa" itselleni ja tyttärelleni. Oma isäni ei ole ollut aktiivisesti elämässäni mukana joten vaarista tuli jonkunlainen isähahmo.
Ikävä on läsnä joka päivä, milloin enemmän ja milloin vähemmän. Pari viikkoa sitten kävin ottamassa vaarin muistoksi tatuoinnin, "mun sydämeni tänne jää". Kyseinen biisi on Kari Tapion joka oli vaarin suosikki laulajia ja tuo biisi ja sanat vaan iskee ja kovaa - r.i.p. Iskä<3
luulin, ettei kukaan voi tuntea samoin kuin minä, mutta tätä lukiessa tuli jotenkin lohdullisempi olo. Itsekin isäni menettäneenä ymmärrän tuskasi. Olen 17v ja menetin isäni puoli vuotta sitten. Hän sairastui harvinaiseen syöpään, josta vielä kukaan ei ole selvinnyt. Tauti vei hänet nopeasti, eikä toivoa ollut. Silti uskoin viimeiseen asti että iskä kyllä selviää. Menehtyessään hän oli 41v. Kaipaan iskää suunnattomasti ja lopun elämääni tulen kantamaan tuskaa harteillani, sillä emme ehtineet sopia riitaamme, jonka vuoksi olimme pidemmän aikaa välirikossa. Olet onnekas kun et nähnyt äitiäsi tämän ollessa huonoimmillaan. Jälkeenpäin ajatellen en olisi halunnut nähdä niin huonona. Se oli pahempaa huin osason kuvitellakaan. Kumpa iskästä olisi jäänyt mieleeni kuva hänestä sellaisena kuin hän oli, iloinen, vahva ja tarmokas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse984832Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143962Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2113860Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202265Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575801987Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801376- 1371344
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1691319En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5741242- 531135