Kysymys veren syömisestä ja -siirtämisestä?

Onko verensiirto kielletty ?

Sopiiko veri syötäväksi ?

Kristinuskossa verellä on merkitystä. ”Hänen välityksellään tehdä sovinnon, ja Hänen ristinsä verellä vahvistaa rauhan kaiken kanssa mitä on maan päällä ja taivaissa.”
(Kol 1:20)

Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmässä veri vertauskuvasi Kristuksen sovitusverta.
Veri voi tuotti sovituksen. (3 Moos 17:11)
Koska Raamatussa veri tuotti sovituksen ja oli myös elämän vertauskuva, annettiin veren käytöstä tarkat ohjeet. Veri liittyi uhripalvelus järjestelmään joka esikuvasi Kristuksen sovitustyötä ristillä. ”Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.” (Hepr 9:22)

Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala antoi luvan syödä lihaa. Jumala kielsi Nooalta veren syömisen.
”Mutta lihaa jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri, te ette saa syödä.” (1 Moos 9:4)

Vereen tuli suhtautua pyhällä kunnioituksella Kristuksen uhriveren vuoksi. ”Missä asuttekin, teidän on sukupolvesta toiseen aina noudatettava tätä määräystä: Älkää syökö rasvaa älkääkä verta.” (3 Moos 3:17)
(Lisää samankaltaisia; >3 Moos 7:26,17:10,19:26,5 Moos 12:23-24)

 Verensyöntikielto vahvistettiin myös apostolisena uuden liiton aikana;
 > Apt 15:20,29.

Veri pilaantui nopeasti ilman jääkaappeja tappavan myrkylliseksi. Raamatun jakeet antavat kuitenkin näkökulmaa vain veren ”elämänvoimana” ja Kristuksen sovituksen merkityksessä.

Onko perusteita olettaa että kehotus veren karttamiseen koskisi myös verensiirtoja?
- Verta käytettiin väärällä tavalla pakanallisissa uhrimenoissa. Säädökset olivat tarpeen myös siksi ettei verta käytettäisi esimerkiksi maalausvärinä.
Kristuksen uhriveri on kallis ja arvokas asia jota ei halvennettu.

On ymmärrettävä että koko kristinuskon ydinasia on rakkaus. Jeesus omalla esimerkillään osoitti, ettei Jumala tehnyt erotusta kenet tahtoi parantaa sairauksista taikka pelastaa ikuiseen elämään. Kristus osoitti rakkautta myös vihamiehiään kohtaan. "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

Tuskin voitaisiin ymmärtää että Kristus antaisi ihmisen kuolla sen vuoksi että ihminen tarvitsisi verensiirron. Tämä olisi vastoin kaikkia rakkauden lakeja.
Aaseja nosteltiin kuopista, ja härkiä kaivoista sapattinakin. – Eikö ihmisen henkeä saisi nykyajan lääketieteen keinoin pelastaa?
”Kumpi on sapattina luvallista, tehdä hyvää vai tehdä pahaa, pelastaa ihmishenki vai tappaa ihminen”? (Mark 3:4) (Luuk 14:3)
”Miten te itse teette jos jonkun poika tai härkä putoaa kaivoon, kai hän heti nostaa sen sieltä, vaikka olisikin sapatti?” (Luuk 14:5)

Olisi vaikea ymmärtää, että Hän joka paransi, ja herätti lapsia kuolleista antaisi lasten kuolla kieltämällä viattomilta lapsilta verensiirron jos verensiirtoa elämän pelastamiseksi tarvitaan. Juridisesti voitaisiin ajatella että kysymyksessä on kuolemantuottamus, jopa murha.

 Jumala ei ole hyväksynyt ihmisuhreja koskaan! (Matt 12:7, Mark 3:4)

On selvää että veripankkeja säästetään ja verta käytetään vain hätätapauksissa. Mikäli mahdollista käytetään muita hoitokeinoja. Asiaa voidaan ymmärtää Pyhän Hengen avulla kun ajattelemme Jumalan ja Kristuksen suurta rakkautta ihmistä kohtaan. Kristuksen luonteen mukaista on pelastaa ihminen, ei tappaa.

Apostolinen kokous vahvistaessaan verensyöntikiellon tarkoitti aivan ilmeisesti veren syömistä. Olihan tässä yhteydessä kysymys ravinnoksi käytettävästä lihasta. Kristuksen uhriverta käytetään koko ihmiskunnan pelastamiseksi. Sopusoinnussa tämän rakkauden kanssa aivan ilmeisestikin on ajatus, ettei veren käyttöä voida kieltää ihmisen hengen pelastamiseksi. Koska kysymys ei ole veren sakramentaalisesta väärinkäytöstä, vaan rakkauden periaatteista voidaan verensiirtoa verrata elinsiirtoon joiden avulla pelastetaan ihmishenkiä.

Jeesus opetti, että elämä on aina ihmissääntöjä tärkeämpi.
”Jos te ymmärtäisitte mitä tämä tarkoittaa: Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja.” (Matt 12:7)

Mark 3:1-5) Luovuttamalla verta lähimmäisten hengen pelastamiseksi seurataan mieluimmin Jeesuksen antamaa rakkauden esimerkkiä, kuin syyllistyttäisiin Jumalan tahdon vastaiseen tekoon.
Lähimmäisrakkautta parhaimmillaan ajatella onnettomuuksissa loukkaantuneiden ja leikkauspöydällä makaavien siirtoveren tarvetta, ja luovuttaa siksi vertaan lähimmäisen hyväksi.

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” (Mark 12:31)

Vanhurskas saa elää ikuisesti. Vanhurskas osoittaa lähimmäisrakkautta. Aamen.

Kirjoitus näkyy paremmin täällä; > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.11

Jari Laurila
23.3.2013

11

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NIINPÄ - VAIN JEESUKSEN VERTAKO SAAMME NAUTTIA JA LIHAANSA ?

Hyvä kysymys ja puhuttava, mutta näkisin mieluusti sen opetusmuodossa . . .
      Mielestäni kysymys veren syömisestä ja siirtämisestä on aivan turha hengellisellä palstalla. Kypsässä ruuassa ei veressä ole enää mitään elämää ja verensiirto on elämän puolesta, eikä se ole juomista, sillä Sana sanoo, että juoma menee vatsaan ja ulostuu. Tosin joku juoma päähänkin voi mennä ja tankattu veri tietysti,
      mutta se on asian sivusta tässä keskustelussa. Herran sana ratkaiskoo
      käytäntömme ...

1. Kor. 10:27
      Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan,
      älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan.
      [Luuk. 10:7,8]

JOS KYLÄSSÄ ALAT SAARNAAMAAN VERENSYÖNTIÄ VASTAAN JA EI KELPAA TARJOTTU RUOKA, VOI JEESUS MENETTÄÄ KYSEISEN PERHEEN, JONKA OLI JUURI SINUN KAUTTASI SAAMASSA TAKAISIN KOTIIN.

Sidos Raamattuun:
      JOH. 6:53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti:
      ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.
      54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä,
      ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
      55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
      56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä,
      niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
      58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."

antti

• Hep:)

Emäntien pöydissä ei tarvitse pitää saarnoja. Voi valita hiljaisesti kukin sen mielihalun ja ymmärryksen mukaan terveysasioissa kuinka itse kukin käsittää.

Näin tämä on jämptisti tämä asia.

Usko ei ole sinänsä syömistä eikä juomista eikä syöminen sinänsä ole pelastusopin kysymys. Terveysasiana on nähtävä mitä kurkustaan alas kaataa.

Jumala on antanut muutaman ohjeen, ja kukin ymmärryksensä mukaan.
        Luuk 12:47-48.

Kirkko ei asenna Elisa vahteja huoneistoihin, heh:) nähdäkseen mitä itse kukin syö.

Ruokakäskyjä ei voida antaa muutenkaan. 1 Kor 6:18-20, mm.

Yst, t, Jari Laurila

• filadelfi

"1. Kor. 10:27
        [Luuk. 10:7,8]"

Kor. sanan asiakokonaisuus kertoo epäjumalille uhratun lihan syömisestä ja Jeesus ei kumonnut verikieltoa.

Kyllä pakanuudesta uskoon kääntyneelle kuuluu edelleen verensyöntikielto.
        Alunpitäen kiellon Jumala antoi Nooalle liiton yhteydessä;
        1Moos.9:4. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.

Ihmiseen Jumala luomisessa puhalsi sieraimiin elämän hengen jolloin siitä tuli kuolematon sielu.

• N'mjyh
        filadelfi kirjoitti:

"1. Kor. 10:27
        [Luuk. 10:7,8]"

Kor. sanan asiakokonaisuus kertoo epäjumalille uhratun lihan syömisestä ja Jeesus ei kumonnut verikieltoa.

Kyllä pakanuudesta uskoon kääntyneelle kuuluu edelleen verensyöntikielto.
        Alunpitäen kiellon Jumala antoi Nooalle liiton yhteydessä;
        1Moos.9:4. Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.

Ihmiseen Jumala luomisessa puhalsi sieraimiin elämän hengen jolloin siitä tuli kuolematon sielu.

>>Ihmiseen Jumala luomisessa puhalsi sieraimiin elämän hengen jolloin siitä tuli kuolematon sielu.>>

Ei se noi ole, että 'kuolematon sielu' vaan 'elävä sielu'.

• eremaat
        jarinhotelli kirjoitti:

Hep:)

Emäntien pöydissä ei tarvitse pitää saarnoja. Voi valita hiljaisesti kukin sen mielihalun ja ymmärryksen mukaan terveysasioissa kuinka itse kukin käsittää.

Näin tämä on jämptisti tämä asia.

Usko ei ole sinänsä syömistä eikä juomista eikä syöminen sinänsä ole pelastusopin kysymys. Terveysasiana on nähtävä mitä kurkustaan alas kaataa.

Jumala on antanut muutaman ohjeen, ja kukin ymmärryksensä mukaan.
        Luuk 12:47-48.

Kirkko ei asenna Elisa vahteja huoneistoihin, heh:) nähdäkseen mitä itse kukin syö.

Ruokakäskyjä ei voida antaa muutenkaan. 1 Kor 6:18-20, mm.

Yst, t, Jari Laurila

"Sykää kanaa" :Root 20: 31-33

• Nysse menee

Verimakkara, siis Tapola, puolukkahillon kera yöllä nakarilla.
      Kivan tytön kanssa yhdessä syöden.
      Voiko olla parempaa!

• N'mjyh

>>Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmässä veri vertauskuvasi Kristuksen sovitusverta.
      Veri voi tuotti sovituksen. (3 Moos 17:11)>>

Tuo on kristittyjen keksintöä. Ei "vanhan liiton kansa" eli juutalaiset tienneet mitään uhreistaan Kristuksen vertauskuvana - eivätkä vieläkään "tiedä".Vai tietääkö "vanhan liiton kirja" eli VT jotakin sellauisesta?

• rigor mortis

No, jos vaikka liikenneonnettomuuden uhriksi joutunut lapsi on vuodattanut verensä onnettumuuspaikalle.
        Siinä kaivetaan raamattu esille, ja ambulanssin saapuessa tullaankin johtopäätökseen, ettei raamatun mukaan lapselle missään nimessä saa antaa edes veriplasmaa.
        Tuleva nuori vainaja sinistyy entisesttään kuultuaan häntä koskevasta päätöksestä.
        Silloin on henkiinjääneiden sielu puhdas.

• die ersten und die l

Kiivaimmille advareille kysymys verestä on vanha. Kannattaisi päivittää tiedot tähän päivään.
      Siinä vaiheessa kun itse tai joku omainen tarvitsee verensiirtoa, on ihan hyvä olla perillä veriryhmistä, joista raamatun aikoihin ei ollut haisuakaan.
      Siis ei sillä kaikentietäjällä Jeesuksellakaan.

• outoja haastat

Mistä sinä niin kiivainta adventistia löydät, että verensiirto olisi ollut kieletty?
        Benediäkö tarkoitat?

• kyllä

"Apostolinen kokous vahvistaessaan verensyöntikiellon tarkoitti aivan ilmeisesti veren syömistä. " Kyllä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      267
      1609
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      32
      1493
    3. Milloin bikineistä

Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet
      Maailman menoa
      150
      1229
    4. Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !

Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast
      Kaste
      470
      1037
    5. 136
      1008
    6. Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!

Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      951
    7. Olimmeko molemmat

ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.
      Ikävä
      73
      933
    8. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      429
      882
    9. Mun on ikävä sua J ,

Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan
      Ikävä
      47
      862
    10. Kesä ja nuorison mopoilu

Tänään neljä mopoa ajelivat yöllä ihan miten sattuu pitkin kyliä liikenteenjakajan väärältä puolelta hirveää ylinopeutta
      Suomussalmi
      140
      828
    Aihe