Täällä aikasemmin kysyinkin mikä Ibizan jarruissa vois olla vikana. No nyt on vaihettu jarrupääsylinterikin ja huomattiin sen jälkeen että jarrut jää jumiin sen takia koska siellä on painetta joka pitää jarrut päällä. Heti kun ottaa jarrutehostimen alipaineletkun irti niin että jarrutehostimesta pääsee paineet pihalle, niin jumiutuminen lakkaa! Jarrutehostimessa kun kuuluu olla painetta, niin olen ihan ihmeissäni missä vika mahtaa olla! Miten on mahollista että jarrut jumittaa? Voisiko jarrutehostimessa olla joku ihan hämärä vika, vaikka se on niin yksinkertainen mötikkä?
Tässäpä erikoinen vika!
9
8025
Vastaukset
- 318i
Kyllä sun autosi jarrutehostimessa nyt tosiaan on joku hämärä vika jos siellä tosiaan on painetta.Normaalisti alipaineella toimivassa tehostimessa EI ole painetta vaan imusarja tai alipainepumppu imee sieltä ilman pois ja siellä on alipaine.
- Sesama
Painetta juu on, eli sitä ALIpainetta. Olen nyt tutkinut viimesen päälle kaikki teoriat ja tullut siihen tulokseen että alipainetehostin(sen kalvo ja työkalvo) on väsähtänyt niin että pääsee painamaan liiaksi pääsylinterin työtankoa ja ns. poraus pysyy sulkeutuneena vaikka jarrun vapauttaa, eli paine jää jarrupiireihin.
Vian aion korjata joko lyhentämällä laikalla pääsylinterin työtankoa tai sitten laitan pääsylinteriin palaa väliin jotta se menisi kauemmaksi tehostimen työntötangosta. Säätöä kun ei pääsylinterin työtangossa ole, niin pakko tehä noin kun en rupea alipainetehostintakaan vaihtamaan. - mää
Siispä luulisi että alipainepumpusta voisi etsiä vikaa. En tunne kyseistä autoa mutta vikaa pitää etsiä siitä vehkeestä mikä sen alipaineen saa normaalisti aikaan.
- V.A.G
Sesama kirjoitti:
Painetta juu on, eli sitä ALIpainetta. Olen nyt tutkinut viimesen päälle kaikki teoriat ja tullut siihen tulokseen että alipainetehostin(sen kalvo ja työkalvo) on väsähtänyt niin että pääsee painamaan liiaksi pääsylinterin työtankoa ja ns. poraus pysyy sulkeutuneena vaikka jarrun vapauttaa, eli paine jää jarrupiireihin.
Vian aion korjata joko lyhentämällä laikalla pääsylinterin työtankoa tai sitten laitan pääsylinteriin palaa väliin jotta se menisi kauemmaksi tehostimen työntötangosta. Säätöä kun ei pääsylinterin työtangossa ole, niin pakko tehä noin kun en rupea alipainetehostintakaan vaihtamaan.Jarrut ovat viimeinen paikka, missä kannattaa viritelmiä tehdä.
- Sesama
mää kirjoitti:
Siispä luulisi että alipainepumpusta voisi etsiä vikaa. En tunne kyseistä autoa mutta vikaa pitää etsiä siitä vehkeestä mikä sen alipaineen saa normaalisti aikaan.
Alipaine tulee imusarjasta, eli ei normaaleissa järjestelmissä ole erillistä alipainepumppua(paitsi diesel-koneissa).
- takaisku vettiili
takaiskuventtiili mennyt yleensä kaikissa alipaine tehostetuissa jarruissa on takaisku venttiili jos se on rikki niin yleensä toiminta häiriintyy pahimmassa tapauksessa menee tehostin uusiksi kalvon repeytyessä.
- Sesama
Käsittääkseni tavallisessa jarrujärjestelmässä ei ole alipeinetehostimessa mitään paineentasaajaa/takaiskuventtiiliä. Ainoa takaiskuventtiili on alipaineletkussa joka tulee alipainetehostimeen ja se estää vain alipaineen katoamisen auton moottorin sammuessa. En löytänyt edes autoteknillisestä taskukirjasta mitään viitettä että tavallisissa jarruissa olisi mitään venttiileitä alipainepuolella. Sain sen käsityksen että se tehostin on mitoitettu siten että se ottomoottorin tyhjäkäynnillä oleva max 0.8 Barin alipaine pitää alipainekalvoa oikeassa suhteessa eikä pääse painamanaam pääsylinterin työtankoa. Ts. sinne ei koskaan pääse syntymään liikaa alipainetta, koska moottori ei tuota niin suuria alipeineita että se kalvo pääsis siellä repeytymään.
Tulin siis sen takia siihen tulokseen että alipainetehostimen kalvo on väsähtänyt ja se pääsee nyt painamaan jarruja päälle.
- mitään
Eli pese se jarrunestesäiliön korkki ja tarkasta, että se pieni reikä korkissa ei ole tukossa.
No tulit sitten vaihtaneeksi kaiken ennenkuin kerroin missä vika. hehe- Sesama
Meni jumiin vaikka oli korkki kokonaan auki.
Mutta nyt vika ilmeisesti on paikallisettu. Jarruvalokytkin(jonka olin säätänyt n. kk sitten) oli ilmeisesti sen verran liikaa säädetty(liian pitkäksi) että pääsi painamaan aivan vähän jarrua, noin 1-2mm. Ei ainakaan enää ole jumittanut ja toivottavasti ei jumitakaan. Jos vika oli siis tosta kiinni, niin on se perkeleen pienestä sitten ollut kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733