Tässäpä erikoinen vika!

Sesama

Täällä aikasemmin kysyinkin mikä Ibizan jarruissa vois olla vikana. No nyt on vaihettu jarrupääsylinterikin ja huomattiin sen jälkeen että jarrut jää jumiin sen takia koska siellä on painetta joka pitää jarrut päällä. Heti kun ottaa jarrutehostimen alipaineletkun irti niin että jarrutehostimesta pääsee paineet pihalle, niin jumiutuminen lakkaa! Jarrutehostimessa kun kuuluu olla painetta, niin olen ihan ihmeissäni missä vika mahtaa olla! Miten on mahollista että jarrut jumittaa? Voisiko jarrutehostimessa olla joku ihan hämärä vika, vaikka se on niin yksinkertainen mötikkä?

9

8113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 318i

      Kyllä sun autosi jarrutehostimessa nyt tosiaan on joku hämärä vika jos siellä tosiaan on painetta.Normaalisti alipaineella toimivassa tehostimessa EI ole painetta vaan imusarja tai alipainepumppu imee sieltä ilman pois ja siellä on alipaine.

      • Sesama

        Painetta juu on, eli sitä ALIpainetta. Olen nyt tutkinut viimesen päälle kaikki teoriat ja tullut siihen tulokseen että alipainetehostin(sen kalvo ja työkalvo) on väsähtänyt niin että pääsee painamaan liiaksi pääsylinterin työtankoa ja ns. poraus pysyy sulkeutuneena vaikka jarrun vapauttaa, eli paine jää jarrupiireihin.
        Vian aion korjata joko lyhentämällä laikalla pääsylinterin työtankoa tai sitten laitan pääsylinteriin palaa väliin jotta se menisi kauemmaksi tehostimen työntötangosta. Säätöä kun ei pääsylinterin työtangossa ole, niin pakko tehä noin kun en rupea alipainetehostintakaan vaihtamaan.


      • mää

        Siispä luulisi että alipainepumpusta voisi etsiä vikaa. En tunne kyseistä autoa mutta vikaa pitää etsiä siitä vehkeestä mikä sen alipaineen saa normaalisti aikaan.


      • V.A.G
        Sesama kirjoitti:

        Painetta juu on, eli sitä ALIpainetta. Olen nyt tutkinut viimesen päälle kaikki teoriat ja tullut siihen tulokseen että alipainetehostin(sen kalvo ja työkalvo) on väsähtänyt niin että pääsee painamaan liiaksi pääsylinterin työtankoa ja ns. poraus pysyy sulkeutuneena vaikka jarrun vapauttaa, eli paine jää jarrupiireihin.
        Vian aion korjata joko lyhentämällä laikalla pääsylinterin työtankoa tai sitten laitan pääsylinteriin palaa väliin jotta se menisi kauemmaksi tehostimen työntötangosta. Säätöä kun ei pääsylinterin työtangossa ole, niin pakko tehä noin kun en rupea alipainetehostintakaan vaihtamaan.

        Jarrut ovat viimeinen paikka, missä kannattaa viritelmiä tehdä.


      • Sesama
        mää kirjoitti:

        Siispä luulisi että alipainepumpusta voisi etsiä vikaa. En tunne kyseistä autoa mutta vikaa pitää etsiä siitä vehkeestä mikä sen alipaineen saa normaalisti aikaan.

        Alipaine tulee imusarjasta, eli ei normaaleissa järjestelmissä ole erillistä alipainepumppua(paitsi diesel-koneissa).


    • takaisku vettiili

      takaiskuventtiili mennyt yleensä kaikissa alipaine tehostetuissa jarruissa on takaisku venttiili jos se on rikki niin yleensä toiminta häiriintyy pahimmassa tapauksessa menee tehostin uusiksi kalvon repeytyessä.

      • Sesama

        Käsittääkseni tavallisessa jarrujärjestelmässä ei ole alipeinetehostimessa mitään paineentasaajaa/takaiskuventtiiliä. Ainoa takaiskuventtiili on alipaineletkussa joka tulee alipainetehostimeen ja se estää vain alipaineen katoamisen auton moottorin sammuessa. En löytänyt edes autoteknillisestä taskukirjasta mitään viitettä että tavallisissa jarruissa olisi mitään venttiileitä alipainepuolella. Sain sen käsityksen että se tehostin on mitoitettu siten että se ottomoottorin tyhjäkäynnillä oleva max 0.8 Barin alipaine pitää alipainekalvoa oikeassa suhteessa eikä pääse painamanaam pääsylinterin työtankoa. Ts. sinne ei koskaan pääse syntymään liikaa alipainetta, koska moottori ei tuota niin suuria alipeineita että se kalvo pääsis siellä repeytymään.
        Tulin siis sen takia siihen tulokseen että alipainetehostimen kalvo on väsähtänyt ja se pääsee nyt painamaan jarruja päälle.


    • mitään

      Eli pese se jarrunestesäiliön korkki ja tarkasta, että se pieni reikä korkissa ei ole tukossa.

      No tulit sitten vaihtaneeksi kaiken ennenkuin kerroin missä vika. hehe

      • Sesama

        Meni jumiin vaikka oli korkki kokonaan auki.

        Mutta nyt vika ilmeisesti on paikallisettu. Jarruvalokytkin(jonka olin säätänyt n. kk sitten) oli ilmeisesti sen verran liikaa säädetty(liian pitkäksi) että pääsi painamaan aivan vähän jarrua, noin 1-2mm. Ei ainakaan enää ole jumittanut ja toivottavasti ei jumitakaan. Jos vika oli siis tosta kiinni, niin on se perkeleen pienestä sitten ollut kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe