Apua pyöränhankinnassa

harrastepyöräiliijä

Vanha pyöräni hajosi, ja olen hankkimassa uutta. Rahat ovat vaan vähän tiukassa, mutta investoida voin jos sillä saa laatua. Etsin siis ympärivuotiseen käyttöön työmatkapyörää/kuntoilupyörää. Haluan ajaa kovaa, kehittää kuntoani ja samalla käyttää mahdollisimman vähän aikaa työmatkoihin. Mikä hinta/laatusuhteeltaan hyvä pyörä minulle sopisi? Mitään turhia hienouksia kuten levyjarruja tai jousituksia ei tarvitse olla. Kestävyys, voimansiirto ja hyvä rullaavuus ovat minulle tärkeimpiä ominaisuuksia.

124

8221

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54gu6

      Sanoisin että cyclocross-pyörä ois sulle aika kova sana, ku et kerran haluu levareita tai iskareita. Kannattaa katella käytettyjäkin, saa hyvin rahalle vastinetta.

    • Näin näkisin.

      Ihan tavallinen 3-vaihteinen "naistenpyörä". Naistenpyörä sitaateissa, koska se käy kyllä miehillekin ja on paljon helpompi käytössä.

      Runkopyörää eli munamankelia ei voi oikein mitenkään perustella, että se olisi jotenkin "miesten" pyörä.

      • Ajatuksia...

        Onhan se runko periaatteessa jäykempi miesten pyörässä? :)

        Naisten pyörässä kuoppa on kaiketi muinaisjäänne hametta varten?


      • Näin näkisin.
        Ajatuksia... kirjoitti:

        Onhan se runko periaatteessa jäykempi miesten pyörässä? :)

        Naisten pyörässä kuoppa on kaiketi muinaisjäänne hametta varten?

        Maastopyöränä "naisten"pyörä - malli on kätevin - runkopyörä kestävin. Siitä näet pääsee nopeammin jaloilleen, kuin runkopyörästä. Kaatumisia lähinnä ajatellen.


      • Häh?
        Näin näkisin. kirjoitti:

        Maastopyöränä "naisten"pyörä - malli on kätevin - runkopyörä kestävin. Siitä näet pääsee nopeammin jaloilleen, kuin runkopyörästä. Kaatumisia lähinnä ajatellen.

        Olet tainnut käydä maastossa ja syödä sieniä?


    • botbot

      Helkamat meillä ollut vuosikymmeniä koko perheellä.
      Rullaa hyvin ja toimii hyvin ja kestää.

      • mira8

        Helkama pyörät ovat lujaa laatua ja suomessa valmistettuja kannattaa niitä ostaa.
        Voin suositella


      • Alkup. Maantiepyöräi
        mira8 kirjoitti:

        Helkama pyörät ovat lujaa laatua ja suomessa valmistettuja kannattaa niitä ostaa.
        Voin suositella

        Helkamaa tehdään sekä Hangossa että pienin kätösin kaukoidässä. Helkamalla ei ole ollut enää vuosiin alkuperäisen kysyjän tarpeet täyttävää pyörää. Sinänsä harmi, koska tietotaito heillä periaatteessa on.

        Viimekesänä heillä oli mallistossa yksi retkipyörä pitkän tauon jälkeen. Homma pilattiin tekemällä pyörää vain yhtä kokoa.


      • Luuloja riittää
        mira8 kirjoitti:

        Helkama pyörät ovat lujaa laatua ja suomessa valmistettuja kannattaa niitä ostaa.
        Voin suositella

        Helkaman tuotanto siirrettiin aikoja sitten Kiinaan. Merkki on vain suomalainen.


      • täysitohina
        Luuloja riittää kirjoitti:

        Helkaman tuotanto siirrettiin aikoja sitten Kiinaan. Merkki on vain suomalainen.

        Kyllä täällä Hangossa kovasti vielä pyöriä tehdään!


      • taiwanista kajahtaa
        Luuloja riittää kirjoitti:

        Helkaman tuotanto siirrettiin aikoja sitten Kiinaan. Merkki on vain suomalainen.

        Helkaman koko tuotanto on ollut vuosia Taiwanissa. Vain Jopoa on nyt alettu tekemään Suomessa tai kokoamaan osittain. Yhtään Helkamaa ei tehdä kokonaan Suomessa.


      • Ei ole suomalaista
        taiwanista kajahtaa kirjoitti:

        Helkaman koko tuotanto on ollut vuosia Taiwanissa. Vain Jopoa on nyt alettu tekemään Suomessa tai kokoamaan osittain. Yhtään Helkamaa ei tehdä kokonaan Suomessa.

        Nopsa on nykyään Keskon Intersportin oma brändi. Pyörät kootaan Kiinassa tai Taiwanissa. S-ryhmäkin hyödyntää perinteisen merkin imagoa: Jupiter on SOK:n vanha merkki, jota tehtiin Suomessa 80-luvulle asti. Merkki elvytettiin v. 2007. Nykyään Jupiterit tulevat Turkista.
        Lasten Jopot tulevat Aasiasta. Ulkomailla valmistetaan kaikkiaan kolmasosa Helkaman myymistä pyöristä. Helkaman Made in Finland-logolla varustetut pyörät vain kootaan Suomessa.
        Tunturi-pyörät kootaan nykyään Unkarissa tai muualla hollantilaisen pääomistajan tehtailla Euroopassa.
        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/03/20/tuotteita-pestaan-kotimaisiksi-mielikuvien-voimalla


    • wsedrftgyhi

      Cannondale cyclocross. Markkinoiden keveimmät pyörät.

      • ?????

        Mene katsomaa että onko jossain esim. kerrostalojen roskalavoilla hylättyä mummopyörää ja jos on niin sellasun kunnostamiseen ei mee muutakun 10-40 e ja ne on hyviä ja luotettavia. (Kannattaa käydä katsomassa jos vain viitsii tai on pokkaa dyykata niitä, ja löytyyhän niitä muualtakin kuin roskalavoilta) ja mikset sä muka vois korjata sun vanhaa pyörää?????


      • Reidee.

        Cyclari on hyvä, jos haluu pääasiassa liikkuu maanteillä. Cyclarin saa kätsysti myös kantoon, ku lähtee maastoon patikoimaan. Jos taas pelkästään maastossa haluu veivaa, ni ehdottomasti kunnon raskaansarjan maasturi.
        Peruspolkijalle yksi vaihteinen vanha kunnon mummiska tai pappiska on paras vaihtoehto. Vaikka olenkin mies, enemmän suosin kuitenkin mummiskoita. Hybridejä ei periaatteessa kannata kenenkään ostaa, koska ne eivät ole oikein missään hyviä.


    • Hah,

      taasko näitä ylläpidon keksimiä tarinoita, sillä tämänhetkiset 4 vastausta ja 115 lukukertaa eivät muuten oikeuta palstan yläosaan kun sinne ei ole päässeet monet satoja vastauksia sekä tuhansia lukukertoja hankkineetkaan viestit.

      Turha pyöriä jos ei irtoa, sanoi mummonkin moukarinheitosta....

      • lskdflsdfksfsdf

        Ylläpitohan keksii näitä aloituksia päivittäin.

        Ilmeisesti palstoja on pakko keinotekoisesti tekohengittää, muutenhan keskustelu voisi olla jopa asiapitoista.

        Silmäilin muutaman vastauksen tuohon aloitukseen, ja ihmettelen sitä että kukaan ei ole ehdottanut pyörän korjaamista. Vai onko nykyaika todellakin näin kertakäyttökulttuuria.

        Toki, jos fillarista runko murtuu/vääntyy niin sitten alkaa olla pahempi korjattava, mutta nykyisin osat ei maksa esim. biltemassa paljoakaan. Itse kunnostin pari fillaria 80-luvulta muutamalla kympillä ja kumpikin on ajoltaan kuin uusi.

        Noh, tämmöstä jaarittelua, kenellekään tästä ei taida hyötyä olla... kysymys kun ei ollut todellinen.


      • Kevätpyörä
        lskdflsdfksfsdf kirjoitti:

        Ylläpitohan keksii näitä aloituksia päivittäin.

        Ilmeisesti palstoja on pakko keinotekoisesti tekohengittää, muutenhan keskustelu voisi olla jopa asiapitoista.

        Silmäilin muutaman vastauksen tuohon aloitukseen, ja ihmettelen sitä että kukaan ei ole ehdottanut pyörän korjaamista. Vai onko nykyaika todellakin näin kertakäyttökulttuuria.

        Toki, jos fillarista runko murtuu/vääntyy niin sitten alkaa olla pahempi korjattava, mutta nykyisin osat ei maksa esim. biltemassa paljoakaan. Itse kunnostin pari fillaria 80-luvulta muutamalla kympillä ja kumpikin on ajoltaan kuin uusi.

        Noh, tämmöstä jaarittelua, kenellekään tästä ei taida hyötyä olla... kysymys kun ei ollut todellinen.

        Aloituksessa kysytään Hinta/laatu suhteeltaan hyvää pyörää joten olisi tietenkin hyvä että vastaajat lukee aloituksen ja ottaa myös sen huomioon että moni varmaan haluaa asiallisia vastauksia tuohon kysymykseen.
        On hyvä että ylläpito nostaa etusivulle ajankohtaisia aloituksia.
        Minuakin kiinnostaa ostaa varastetun tilalle uusi nyt keväällä kun lumet on sulaneet.


    • Fillari-Jaska

      Hintaluokka olisi hyvä tietää. Mutta Joo, cyclocrossari sopii ympärivuotiseen käyttöön, sillä voi ajaa asfaltilla ja soralla ja siihen saa talveksi nastarenkaat. Miksei joku suoratankoinen hybridikin. Levyjarruja ei kannata vierastaa, kun ajelet talvella, niissä säilyy jarrutusteho aivan eri tavalla kuin canteissa tai v-jarruissa. Joustohaarukka sen sijaan täysin turha varuste kaupunkipyörässä.

      Jos joku suosittelee jotain naisten helkamaa mieskuntoilijalle, kannattaa käydä kokeilemassa cyclocrossaria, tai muuta vähän parempaa pyörää. Naisten malleisa runko on jo niin fletku että Se tekee ajamisesta lakritsia. Pyörissä on isoja eroa, uskokaa pois.

      Jos haluat säästää vielä enemmän, tilaa pyörä netin kautta esim Saksasta. Itse ostin fillarin Fun-Cornerista. Suomessa pyöräni ovh oli 1799 €, ja kun soittelin tarjouksia Etelä-suomen liikkeisiin, "paras" tarjous oli 1750 €. No, Saksasta sama pyörä postikuluineen 1350 €! Haluaisin tukea kivijalkaliikkeitä Suomessa mutta en 400 eurolla!!

      • Mihin niitä tehokkaita jarruja tarvitsee, varsinkaan talvella? Ennakoimalla pystyy välttämään täysin jarrujen käytön fillaroidessa.


      • gjöjxdcjllhv
        mersumies_ kirjoitti:

        Mihin niitä tehokkaita jarruja tarvitsee, varsinkaan talvella? Ennakoimalla pystyy välttämään täysin jarrujen käytön fillaroidessa.

        Yest


      • TheOtus
        mersumies_ kirjoitti:

        Mihin niitä tehokkaita jarruja tarvitsee, varsinkaan talvella? Ennakoimalla pystyy välttämään täysin jarrujen käytön fillaroidessa.

        Tehokkaat jarrut tarvitaan aina. Kaikkia tilanteita ei voida ennakoida, se on fakta. Jarrujen käytön täydellinen välttäminen on sekä lähes mahdotonta, epäkäytännöllistä että tyhmää, koska jarruja pitä käyttää jotta varmistetaan niiden toimivuus myös hätätilanteessa.


    • fillarimekaanikko_

      Onnittelut, sait juttusi Suoli24 etusivulle. Voit odotella satoja vastauksia ja kovaa väittelyä.

      Muista, että halvalla ei saa hyvää polkupyörien tapauksessakaan. Ensiksi olisi ollut hyvä ilmoittaa paljon sulla on rahaa laittaa fillariin. Sinun tapauksessa 700-1000€ on se mitä tulee menemään. Levyjarrut nykyään ovat todella huoltovapaita ja mikä parasta, toimivat talvella paljon paremmin kuin esim. v-jarrut. Jarrutusteho on myös ihan toista luokkaa. Joka tapauksessa joudut pyörää huoltamaan, jos haluat pitää sen kunnossa. Joustohaarukka on tosiaan aivan turha, tuo lisää painoa, syö poljinvoimaa ja kaipaa huoltoa. Ainoastaan maastopyöräilijöille tärkeä.

      - Singlespeed - sinkula, on huoltovapain fillari mitä löytyy. Lähetit ja harrastajat ympäri maailmaa käyttävät sitä. Monelle voi kuulostaa hurjalta notta yksi vaihde vaan, mutta hyvin sillä pärjää. Välitystä voi vaihtaa kun vaihtaa rattaan. Jos taas haluaa päästä mahdollisimman lujaa, niin vaihteita voisi miettiä. Niitä vaan joutuu säätelemään ja huoltamaan. Mutta tuo on hyvä opetella itse tekemään. Vaihtoehtoina on 7-8 vaihdetta napavaihteet, suhteellisen huoltovapaita. Hiukan tuovat painoa lisää. Tai 24-27 vaihteiset perinteiset fillarit.

      Laitan muutaman varteenotettavan vaihtoehdon niin näet vähän millaista on tarjolla.

      http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=108
      http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=97
      http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=hybrid&id=56

      Ja näillä pääsee sitten vielä lujempaa ja saa myös nastat talveksi alle, kuten edellisiinkin. Mutta rullaavat paljon kevyemmin.

      http://www.bikeshop.fi/Kona_Jake_12/ekauppa/pKOJA12/&listpos=2
      http://www.bikeshop.fi/Tunturi_CX700/ekauppa/pTUCX700/&listpos=10
      http://www.bikeshop.fi/Kona_Paddy_Wagon_12/ekauppa/pKOWAP12/&listpos=5
      http://www.bikeshop.fi/Felt_Brougham/ekauppa/pFEBR/&listpos=2

      Cyclocrossari on kova sana ympärivuotiseen käyttöön. Ainoa miinus tulee talvisin ohuista nastarenkaista. Hybridiin/maastofillariin saa leveämmät nastarenkaat joilla on turvallisempi ajella talvella. Meno on tyystin erilaista lumella/jäällä. Rullaavuudessa crossari hakkaa hybridit ja maasturit mennen tullen kesällä.

      Siitäkin huolimatta itse ajan sinkula maasturilla ympäri vuodet. Renkaat vaihtuu vaan. Eli tämmöinen olisi myös vaihtoehtona, renkaat vaihtamalla rullaa hyvin ja miltei täysin huoltovapaa: http://www.bikeshop.fi/Kona_Unit/ekauppa/pKOUN/&listpos=19

    • Noniin

      Hihnavetoinen napavaihteinen olisi aika huoltovapaa, varsinkin kun ketjuja ei ole vain hinna joka ei niin suolasta välitä

    • pitkäikäiset pyörät

      Mikä siitä pyörästä hajosi ?
      Itselläni on Teräsiipi merkkinen miestenpyörä lähes 40 vuotta vanha vasta .
      Alunperin vaihteeton , mutta viimeiset kymmennen vuotta 3-vaiht. napavaihteella , jonko laitoin kun jarrumekanismi kului hajalleen .

    • cykel.

      Ajoitus.

      Nyt on keväällä tulleet uudet mallit. Saattaa saada halvemmalla fillarin syksyllä, kun myyvät malleja pois mitä varastossa. Voihan sitä kauppiailta kysyä onko edellisen vuoden mallia varastossa.

      Muistan aikanaan uudessa mallissa saattoi vaihtua väri. Vanhempaa eli edellisen vuoden mallia sai halvemmalla ja tarjouksia voi seurata.

    • Sul hajos pyörä pahaan aikaan sillä tähän aikaan vuodesta pyörät ovat kalleinmillaan. Sama pyörä maksaa nyt 2 kertaa enemmän kun loka marraskuussa. Neuvoni on. Yritä saada vanha pyöräsi ajettavaan kuntoon ja yritä pärjätä sillä tuleva kevät ja kesä. Sen jälkeen saat uuden, kauniin, haluamasi värisen loistolaatuisen pyörän (Monark / Cresent) puoli-ilmaiseksi

      • kkskskks

        Crescentin laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Vai miten on jos pyörävertailussa runko murtuu poikki?


      • 66666655
        kkskskks kirjoitti:

        Crescentin laatu on laskenut kuin lehmän häntä. Vai miten on jos pyörävertailussa runko murtuu poikki?

        Jännä kuulla. Mulla oli mummomankeli tyyppinen crescentti tasan 10 vuotta. Sitten ajaessa runko paukahti sileästi poikki, niinku olis sahalla sahattu. Sain maahan tuojan kautta uuden fillarin.


    • Momsmoms

      Osta joku ~400€:n maastohybridi. Kiva polkea kun vaihteita riittää ja jonkinmoinen jousitus edessä on kuiteskin mukava olla. Sit sillä on kiva lähteä tekemään pidemääkin lenkkiä. Muistaa vaan pitää renkaissa riittävästi ilmaa. Mummopyörä on jees jos on vaan lyhyt matka.

      Jos metikköön mieliti niin sit on varmaan parempi kysyä joltain urpå:ltä neuvoa. Sit sun tarvii vaihtaa ihan ekaksi kammet!!! Se on niin tärkeää, että ne kammet ja varsinkin tanko on 1g kevyempiä ja maksaa anakin 100-200€ enemmän kuin ne alkuperäiset jotka ei mee tavallisessa käytössä ikinä rikki. Sama harjoitusfillareissa katukäyttöön. Tee pyörästä yksivaihteinen ja mahdollisimman kevyt ja maksa siitä enemmän kuin 1000€ niin saat Reijon ja Henrin ihailevat katseet. Naiset ei hirveesti kattele sun perään, mutta miksi olla ronkeli?

      Eli mene liikkeeseen, testaa sopiva pyörä ja maksa vain vähän enemmän kuin eka ajattelit, niin sit saa sellaisen pyörän josta tykkäät.

    • Tunturiforte

      Ostin marraskuussa esittelykäytössä olleen sähköavusteisen fillarin puoleen hintaan. Kotimainen, tukeva, hyvä tasapaino, tarakan alla akku, josta virransyöttö moottorille ja boostille. Tunturilla kulkee kauppakassit ja treenikamat, nastat alla niin liikkuu myös talvella. Akku vain hyytyy pakkasilla ja uudet akut ovat tyyriitä. Suosittelen kaltaisilleni sohvaperunoille - tämän kanssa liikkuminen on jopa hauskaa, ei pelkkää vastentahtoista irvistelyä.

      • ketjua riittää

        Kuinka paljon hymyilyttää paksussa lumihangessa, kun akut ei pelitä ja painava rohjake pitäisi saada polkastua kotiin asti?

        Mulle pyöräily on elämäntapa, eikä koskaan mitään vastentahtoista irvistelyä. Johtunee siitä, etten ole sohvaperuna?

        Itse en muuten ostaisi cyclocrossia ainoaksi pyöräksi. Maasturi talvelle, cc lumettomalle kaudelle. CC on rimpula siinä vaiheessa, kun etenemiskykyä tarvitaan esim. auraamattomilla pyöräteillä. Ja levyjarruja en enää vaihtaisi pois.


    • osta uusi

      Älä osta ainakaan käytettyä pyörää, ellei myyjällä ole esittää ostokuittia. Näin keväällä pyörävarkaat iskevät ja vievät jokaisen irtilähtevän hyvän fillarin, ja kaupittelevat tori. fi tai jopa pyöräliikkeissä saattaa olla varastettuja pyöriä.

    • Fillarifanittaja

      Hinta/laatu suhteeltaan Rose pyörät ovat ehkä markkinoiden parhaimmistoa. Eikä tämä ole mainos vaan omakohtainen kokemus.

    • cycloa

      Kuten ensimmäinen vastaaja jo suositteli, cyclocross mallinen pyörä voisi olla sinun juttusi. Menee kesät talvet hyvin työmatkoilla ja kuntolenkillä. Jousituksia ei kannata ottaa, sillä halvalla ei saa edes kohtalaista. Menevät vain rikki ja ovat sellaisia pomppukeppejä, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Toki laatu on voinut parantuakkin viime vuosina, en tiedä.

      Jos saat levyjarrut pienellä lisäpanostuksella, niin ne kannattaa kyllä ottaa. Levyjarrut on huomattavasti paremmat talvella ja kaikkein kuraisimmilla keleillä. Se on ihan turvallisuuskysymys kun kerran vauhtia haluat pitää. Lisäksi suosittelen että käyt ihan kunnon pyöräliikkeessä ja pyydät juuri sinun mitoille sopivan pyörän.

      Itse halusin samaan tilanteeseen pyörää pari vuotta sitten. Päätin investoida hieman enemmän kuin markettihybridiin menisi. Cyclocross tuntui järkevältä joten otin selvää ja tulin siihen tulokseen että cyclocrossien huippumerkki ridleyn edullisin malli x-bow oli mulle sopiva. Erittäin hauska ja vauhdikas vehje, ei paljoa paina alumiinirunkoiseksi ja kaiken lisäksi saa lokasuojat ja tarakan jos tahtoo. Päivääkään en ole katunut ja lämpimästi suosittelen.

    • Polokija

      Miekii lähdin "pyörällä hulluileen", ja "pyörä huusi".

    • harvoinfillaroiva

      Ehdottomasti parhaiten, nopeimmin ja vaivattomimmin matka taittuu vähintäänkin 15 vuotta vanhalla "mummopyörällä". Ne ovat kevyitä, ei mitään ylimääräistä. 28 -tuumaiset renkaat, ja mikä parasta, eturatas on iso, eikä mikään pieni kiekko, jollainen nykypyörissä on jo pitkään ollut. Yhdellä polkaisulla olet jo lähes perillä ; )

      Osaako joku muuten sanoa, miksi nykypyörissä ei enää ole sitä isoa eturatasta?

      • lakien vastainen

        "Osaako joku muuten sanoa, miksi nykypyörissä ei enää ole sitä isoa eturatasta?"

        Tarkoitat varmaan niitä 1800-luvun pyöriä? Niillä ei varmaan saa ajaa nykylakien mukaan liikenteessä, koska jarrut puuttuu.


      • harvoinfillaroiva
        lakien vastainen kirjoitti:

        "Osaako joku muuten sanoa, miksi nykypyörissä ei enää ole sitä isoa eturatasta?"

        Tarkoitat varmaan niitä 1800-luvun pyöriä? Niillä ei varmaan saa ajaa nykylakien mukaan liikenteessä, koska jarrut puuttuu.

        Ymmärräthän että eturatas ja eturengas ovat kaksi täysin eri asiaa.


    • perseenhaju.

      Voisi olla, että laittais vanhaan mummopyörään sähköavusteisen sarjan, ja ostaisi kunnon akun. Parempaa pyöräpakettia ei luultavasti taida löytyä sitten. Akku olisi hyvä talvella viedä aina sisälle. Eli nopea irroitus ja asennus.

      Sähköavusteinen sarja oli jotain 300 euroa ja helppo asentaa. Akusta en muista, tuliko se kaupan päälle.

    • Hei !

      Sinun pitää päättää vannekoko?

      Hybridi 28" on maantiepyörä, sillä rullataan kun on iso vannekoko.
      Mäkiä mennään ylös kun on sellaisia rattaita.
      Kilpapyörä se ei ole.
      Marketeissa ja pyöräliikkeissä.

      Maastopyörä 26" on matala ja näppärä josta on mukavaa pomppia liikennevaloissa.
      Kaupunkinpyöräksi paras minun mielestäni.

      Avorattaat toimivat vauhdepyörissä parhaiten ympäri vuoden.

      Minä vaadin itselleni levyjarruja siitä syystä että jarrupalojen vaihdossa pitää koko ajan olla. Levyjarru on tehokas ja huoleton.

      Mummo- ja paappapyörät ovat sitten toimintavarmoja vähällä huollolla.

      Renkaat pitää pitää kunnossa, ettei puhkea koko ajan. Vähintää kerran vuodessa vauhtaa aina, /ja halvat renkaat 2 kertaa vuodessa sellaiset kympin alle renkaat-

      Alumiinirunko on kevyt- mutta rautarunko ei ilman pakkauksia kun kulkee ole paljon.

      Kun on kyse työmatkapyörästä- itse teen lomamatkat polkupyörällä, niin
      työmatkapyöräksi riittää ko neuvot. Hae pyöräliikkeistä, verkosta ja marketeista.
      Niistä joutuu maksamaan joka tapauksessa 250-450 euroa maasto- ja hybridipyöristä.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/kuvia3


      Yst. t. Jari

    • anne2122

      Mulla on ollut tavallinen 7-vaihteinen maastopyörä ympärivuotisessa käytössä jo 10-vuotta ja hyvin on asiansa ajanut! Parasta on leveät renkaat eli ei tarvitse edes talveksi eri renkaita vaihtaa. Toki ehkä vähän raskas poljettava mutta kuntohan ja kiinteät reidet siinä vaan samalla kasvaa. Olen siis naispyöräilijä.

    • Simo.

      Mikäs siihen sinun pyörääsi tuli. Eihän pyörörä ole mikään kertakäyttöpeli sitähän korjataan ja huolletaan. Uusitaan pinnoja, ketjuja, vaijereita, jarrupaloja. Jopa
      vääntyneen vanteen voi uusia tai runkoputken hitsata.

      Sitten voisit kertoa enemmän itsestäsi. Kun käyt töissä niin aikuinen kuitenkin olet
      joten pituutesi on 140cm-210cm välillä ja painosi 45-160 kg välillä.

      Näille ääripään tapauksille ei oikein käy sama pyörä.

      Tuohon ympärivuotisuuteen sanon sen että parempi hankkia erikseen kesä ja talvipyörä. Nissä on kuitenkin eri rengastus ja vaihteisto ja jos kestää alla niin
      erilinen runko. Ainakin jos mies ei ole kovin ylipainoinen niin parempi ajaa naisten rungolla talvisi.

      Sitten myös tie vaikuttaa. Monttuiselle sepelipintaiselle soratielle ja asfaltille
      voi valita erilisen pyörän. Yleensä ihmiset haluavat ajaa lujaa vaikka etenevätkin eri nopeuksilla. Joillakin kesäkumeilla pääsee jäätiköllä vähän matkaa todella lujaa mutta yleensä aikaa tuhraantuu katkennutta kättä parennellessa kun mukkaa. Ei siis kannata pelata vaan ottaa varmanpäälle sillä se on kuitenkin lopujenlopuksi nopeinta mahdollista etenemistä. Etenkin kaupunkiliikenteessä
      ei kannata jarrusta säästellä sillä niitä tarvitaan.

    • 3833838838

      HEI!

      Olen myös hankkimassa uutta singlespeed tai sinkula mikä lie pyörää. En osta halvinta jota saa olla korjaamassa.

      Ehdotuksia ja kokemuksia kiitos.

      • Sellainen vanhanajan 28" mummopyörä on oikein hyvä singlespeed eli yksivaihteinen...


      • 883383838883
        kekek-kekek kirjoitti:

        Sellainen vanhanajan 28" mummopyörä on oikein hyvä singlespeed eli yksivaihteinen...

        No joo. Siis etsin singlespeed polkupyörää. Jamis merkillä oli joku 400€ pyörä. Epäilen sen olevan surkea kestävyydeltä.

        Pyörässä pitäisi olla levyjarru takana. Pyörällä pitää päästä nopeasti. Kaikki ylimääräiset turhakkeet pois eli mahdollisimman pommin varma. Pistosuojatut kumit, jos ei vakiona niin ei haittaa. Ajelen enimmäkseen kaupungissa.

        Ehdotuksia. Kiitos.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        883383838883 kirjoitti:

        No joo. Siis etsin singlespeed polkupyörää. Jamis merkillä oli joku 400€ pyörä. Epäilen sen olevan surkea kestävyydeltä.

        Pyörässä pitäisi olla levyjarru takana. Pyörällä pitää päästä nopeasti. Kaikki ylimääräiset turhakkeet pois eli mahdollisimman pommin varma. Pistosuojatut kumit, jos ei vakiona niin ei haittaa. Ajelen enimmäkseen kaupungissa.

        Ehdotuksia. Kiitos.

        http://www.evanscycles.com/categories/bikes/single-speed-fixed-gear-bikes

        Itse ostin viimeksi tuolta Fujin ratapyörän. Se tuli "katulaillisena" eli jarruilla.


    • cykel.

      Kyllähän uusissa pyörissä on katetta myyjille.

      Nykysuuntaus taitaa olla, että laitetaan huonompaa osasarjaa hyvien osien joukkoon. On vaikka hyvä takavaihtaja, mutta muut osat onkin pari astetta huonompia. Kai tarkoitus saada lisää katetta kalliista pyörästä.

      • kokonaisuus1

        siksi onkin tärkeetä, että katsoo mitkä osat pyörässä on. 500 ja 600 euron pyörissä aika paljon myös osa eroja. esim 500 euron pyörä voi olla huomattavasti parempi, kun 600 euron.


    • mysuomi

      Dear friends, let me write in English (russian tourist-bicyclist from Pietari). In this year I prepare to travel across Finland and Norway to Nordkapp (northest point of Europe)
      Part of the way I will pass on the train, but need ride 700 miles on the wheels. Asphalt roads, but with big ascents and descents. How do you think, a hybrid 28 "- this is the right choice?
      Thanks

      • answer...

        Hybrid or cyclo cross. CC is faster and smoother at long distances. It rolls better. You have to take test drive at your local bicycle shop. Look for Kona, Specialized, Trek, Felt etc..


    • Kokeile Konaa

      Itsellä on Kona Dew plus johon päädyin useamman pyöräily foorumin lukemisen jälkeen enkä ole pettynyt. Hinta laatusuhdekkin hyvä. Itse makson 450 euroa että ei hirveen kallis. Lokasuojat ja tarakan joutui erikseen hommaamaan tosin.

    • omistan kulkurin

      helkama kulkuri vm. -87 on paras,vain pakki puuttuu. ei ole ollut juurikaan vikoja,vain renkaita menee kulumisen vuoksi.

      nykypyörät ei kestä mitään ja maksaa maltaita.

      • Jonas Ögländ Terässi

        .

        "Jonas Ögländ" -Terässiipi on pyörä

        Ugh olen puhunut!

        .


    • fghjklkö

      Kyllä se myyjä tietää ,jos kehtaat vaan kysästä.

    • älä maksa turhasta

      osta käytetty,saat sellaisen lähes ajamattoman halvalla varmasti lähialueeltasi. laita myös oma ilmoitus nettiin ja seurantaa jonkin aikaa.
      pyörissä nykyisin ikävää osien sopivuus ja niiden erilaisuus ja saanti.
      mitä vähemmän osia,sen paremmin ja varmemmin toimii.
      käy ja kysy myös pyöräkorjaamoilta, ne voi antaa vinkkejä,kun useammasta paikkaa kysyt. omat käsitykset jokaisella korjaajallakin.

    • ????????????????????

      Mitä jos menisit polkupyörä kauppaan ja esittäisit kysymyksen siellä myyjälle??

      • tyhmää maksaa liikaa

        Myyjä tarjoaa sitä mistä saa itse eniten rahaa.


    • Osta tunkki

      Totuus helkamasta , vain teräsrunkoiset pyörät kasataan hagossa alu runkoiset tulee kiina/taiwanista... Jopot kasataan kiinalaiseen runkoon ja sitten lätkäistää päälle avainlipputunnus aika huijausta...

    • tunturi3

      OSTA TUNTURI AKSELI ILIMAN VAIHTEITA KESTÄÄ SATAVARMASTI

    • nimimerekki

      Tunturipyörästä jouduin vaihtamaan jarru länget ja vanteet heti kaupasta hakemisen jälkeen.. kesti alle 40 km..
      Runko on kestävä ja edullinen eivätkä vaihteetkaan hajoa, jos niitä ei talvella käytä. 7 vaihdetta navassa on huoltovapaat, mutta tulee mieleen onko sieläkin sisällä joku kestämätön osa. Selvästi heikompi laatuisilla osilla on laskettu hintaa ainakin etujarrussa vaihtajassa ja vanteissa.

    • 09845u0imjngp

      Syksy, kevät, kesäkäyttöön hyvin rullaavat kapeat renkaat tehokkaalla pistosuojalla.

      Talvikäyttöön leveäkuminen ja isolla halkaisijalla, paljon nastoja ja karkea maastokuvio ja mielellään myös pistosuojalla sepelin takia. Jos tekee oikein tiukkaa rahan kanssa niin hanki ensin eturengas nastoitettuna.
      Levy tai jalkajarrut talvella huomattavasti parempia kuin perinteiset vannejarrut.

      Talvella haittana on myös epätasainen pinta ja siitä johtuva tärinä. Halvat jousitukset täysin turhia ja laadukkaat maksavat paljon. Iso renkaan halkaisija auttaa tärinään jonkun verran, eli pienipyöräistä jopoa ei kannata talvipyöräksi hankkia. Satulan jousitus myös plussaa.
      Ohjausta olisi hyvä saada säädettyä "tahmeammaksi" niin siitä on talvella apua ettei ohjaus ole liian herkkä esim. urissa tai sohjossa.

      Vaihteistoksi ei varmaan kannata sitä kaikkein halvinta valita vaan joku keskitason mallikin riittää. Eivät nuo avovaihteet talvella tukkoon mene vaikka syvempääkin hankea olisi, lisäksi ne ovat kevyitä polkea ja helpohkoja ja halpoja huoltaa/huollattaa. Talvella kannattaa välillä öljytä ja putsata.
      Napavaihteet ovat käteviä lämpimillä keleillä mutta ne jähmettyvät raskaiksi kun vähän tulee pakkasta, vaihtaminenkin tahmaantuu. Lisäksi ne ovat muutenkin hieman raskaampia polkea kuin avovaihteet. Napavaihteet ovat kalliita ja hankalia huollettavia vaikka hankintahinta voi edullinen ollakin.

      Katsele jotain 29 tuumaisilla renkailla olevia maastureita. Niihin voi asentaa kesäksi kapeammat renkaat jos budjetti ei salli erillisen kesäpyörän hankintaa. Hyvät pistosuojatut talvinastat maksavat jonkin verran enemmän kuin kesäkumit.

      Neuvoisin sinua tekemään niin että kun seuraavat kunnon talvikelit tulevat, niin aja muutama reissu (eri keleillä: urille jäätynyt sohjo, pakkanen, hanki) nykyisellä pyörälläsi niin alat päästä hieman jyvälle mitä ominaisuuksia toivoisit talvipyörältäsi.

    • määmy

      Mikäli olit tyytyväine hajonneeseen fillariis, osta saman merkkine.

      Et kertonu mite hajos, viast riippuen fillarikorjaaja ois laittanu sen kuntoon halvemmal mitä uus fillari tulis maksaa.

      • pyöräily

        osatkin maksaa


    • yksjukkis7

      Raleigh oli enenvanhaan hyvä pyörämerkki, mutta tehdas meni konkaan, jostain kummasta esim. HobbyHall myy samannimisiä ja laatu on sitä mitä tahansa ja takuu ja varaosat, ovat samaa krääsää. Moni muukin pyörämerkki kokenut saman kohtalon, mutta esim Nishiki on hyvä merkki, ei kiinanpoikien kaikki pyörät ole romulaatua, kannattaa seurata foorumeja, missä kehutaan omia merkkejä:))
      ja pyöräkauppias, jos on luotettava on paras tietolähde.

    • cykel.

      Katellut uusia Nishikejä. Ennen Nishikeissä oli aika hyvät osat. Nykyään niissäkin laitettu halvempaa osaa hyvien osien joukkoon.

      Pitäisi olla kaksi fillaria. Toinen olisi kuivalle kelille ja toinen olis märälle kelille. Pyörä kyllä kärsii ravassa, hiekassa ja mudassa. Kuinka usein jaksaa putsata ja kiillottaa ja öljytä fillaria on taas eri asia.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Nishiki oli aikoinaan kotimaista kokoonpanoa. Nyt se on vain yksi Accell Group'in tuotemerkeistä. Tunturiksi teipataan kaikki markettiroska ja Nishikinä myydään alempi keskiluokka ja keskiluokka sekä jokunen vähän parempi pyörä. Accell Group ei tuo Suomeen käytännössä ollenkaan huippupyöriään.

        Nishiki on mielestäni ylihinnoiteltu tällä hetkellä. Hinnat ovat varsinaisten merkkipyörien tasoa, vaikka kyse on ison konsernin keskitason pyöristä tehty teippiversio.


      • trek
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Nishiki oli aikoinaan kotimaista kokoonpanoa. Nyt se on vain yksi Accell Group'in tuotemerkeistä. Tunturiksi teipataan kaikki markettiroska ja Nishikinä myydään alempi keskiluokka ja keskiluokka sekä jokunen vähän parempi pyörä. Accell Group ei tuo Suomeen käytännössä ollenkaan huippupyöriään.

        Nishiki on mielestäni ylihinnoiteltu tällä hetkellä. Hinnat ovat varsinaisten merkkipyörien tasoa, vaikka kyse on ison konsernin keskitason pyöristä tehty teippiversio.

        Nishikissä ei ole teippejä ja lainailee myös runkoja garyn mallistosta


      • No tuota...
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Nishiki oli aikoinaan kotimaista kokoonpanoa. Nyt se on vain yksi Accell Group'in tuotemerkeistä. Tunturiksi teipataan kaikki markettiroska ja Nishikinä myydään alempi keskiluokka ja keskiluokka sekä jokunen vähän parempi pyörä. Accell Group ei tuo Suomeen käytännössä ollenkaan huippupyöriään.

        Nishiki on mielestäni ylihinnoiteltu tällä hetkellä. Hinnat ovat varsinaisten merkkipyörien tasoa, vaikka kyse on ison konsernin keskitason pyöristä tehty teippiversio.

        Itse ostin Nishikin Coloradon viime syksynä jokapäiväiseen käyttöön,

        Maastopyörän nimenomaan talven takia, ja kesälläkin kyllä tulee ajettua muutakin kuin asfalttitietä.

        Olen kyllä tykännyt tähän asti. Ei mitään vikaa missään, eikä tietenkään kuuluisi ollakkaan. :)

        Tarroja pyörässä ei kyllä ole...

        Mutta aloittajalle en suosittelisi maastopyörää, jos pieni vierintävastus on tärkeä. Turhia vikaantuvia paikkojakin tietysti on enempi MTB:ssä.


    • Alle 400 euroa

      maksavaa pyörää ei kannata ostaa. Pyörään kannattaa sijoittaa kerralla vähän enemmän, niin se palvelee pitkään. Hyvällä fillarilla polkeminen on muutenkin mukavampaa. Tietysti pientä korjausta ja puhdistamista pyörä aina tarvitsee.

    • siin on hyvä

      Trek superfly 100 pro. Ei tartte sen jälkeen itkee.

    • Hybridi pyörä

      Hae poliisien huutokaupasta vanha mummopyörä... ja kunto kohoaa kun poljet pyörällä josta on polkimien laakerit hajalla... ja kuka niitä jarruja kaipaa iliman niitä pääsee nopeempaa perille

    • puurim

      Sähköpyörä on ollut jo kolmevuotta ja sana akku ajeettu n.7000 km.

      kykllä täällä maaseudulla mäkisissä maastossa hyvä kulkupeli

    • ÄpyliK

      "mummopyörä" paras pyörä:) Mulla oli montakin 3-5 vaihteista naistenpyörää, eri merkkisiä eikä ne kauaa kestäny (voi olla että vikaa mussakin:))
      Nyt oon ajellu jo monta vuotta kellarista löytyneellä vaihteettomalla fillarilla, loistavaa kuntoilua! Ja itseasiassa sen kun saa vauhtiin niin oksat pois...
      ja oikeasti yllättävän kevyt polkea!

      Myönnän että ensin ajattelin et tuolla EN ainakaan aja mutta nyt en luopuis millään.
      Teinipoikakin lainas sitä viime kesänä ja nyt koko talven mennyt sillä kouluun....
      oma 'tieskuinkamonta' vaihdetta maastopyörä seisoo kellarissa turhanpanttina:)

      • näin on

        Mummis tai isojopo on kaupunkiajeluun passeleita.


    • Lisäys;

      Pyörän rungot käyvät samat testit koko maailmassa, ja vaihteet tulevat kaikki samasta tuutista; Shimanolta.

      Minun piti sanoa että katso netistä kokotaulukko että pyörä on sopivan kokoinen.

      Sitten olisi hyvä harkita lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä. Niillä poljinvoima jakautuu tasaisesti jalkoihin.
      Halvimmat kengät lähtee 40 ja -60 euron hintaan ja lukkopolkimet 30 euroa jos osaat netistä hakea.

      Stemmaat lestan korkeuden siten että jalka on sopivassa asennossa ja huomioi lestan eteen taakse säätö- se on hyvin tärkeä joskus ja aina.
      Selkä pikkusen pyöreänä sitten veivaat niin että tunnet jaloissa sopivaa vastusta ja voimaa siirtyvän oikein. Pyöräilyasento on tärkeä ja minullakin kesti iät ja ajat ennenkuin löysin sen oikean asennon.

      Niitä levyjarruja ei toden totta tarvitse vierastaa ne ovat turvalliset ja eivät hintaa minun mielestäni nosta juurikaan.

      Löysin itse viime vuonna alumiinpyörän levyjarruilla 28" hybridin 380,- euron hintaan. Alupyörien hinnat tuli 50% alas vuosi sitten.
      Sitä edellisenä vuonna oli pakko ostaa 190 eurolla rautapyörä hybridi joka jäi päiväretkiä varten. Löydät sen netistä jos osaat etsiä.

      Täällä ei saa mainostaa tuotteita- voit kirjoittaa sähköpostiini jos 30 siteet- 40 kengät ja 190 euron hybridi kiinnostaa. postikulut, -Näet sen oheisissa kuvissa.
      Ostin lomamatkoille uuden ja pidän tuon rautahepan päiväretkilläni kun ei ole täysipakkauksia päällä.

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily

      Yst. t. Jari Laurila

      • cykel.

        Edeltä lainattua;

        "Pyörän rungot käyvät samat testit koko maailmassa, ja vaihteet tulevat kaikki samasta tuutista; Shimanolta."

        Ei pidä paikkansa, että rungot identtisiä. Osa rungoista tehdään käsitöinä. Mitä Shimanoon tulee niin on eri hintasta osaa ja tasosta osaa...

        huonoimmasta päästä Shimanoa ovat acera ja alivio osat...

        Mitä vanteisiin tulee niin Mavicit on hyvät, mutta löytyy eri merkkisiä


      • cykel. kirjoitti:

        Edeltä lainattua;

        "Pyörän rungot käyvät samat testit koko maailmassa, ja vaihteet tulevat kaikki samasta tuutista; Shimanolta."

        Ei pidä paikkansa, että rungot identtisiä. Osa rungoista tehdään käsitöinä. Mitä Shimanoon tulee niin on eri hintasta osaa ja tasosta osaa...

        huonoimmasta päästä Shimanoa ovat acera ja alivio osat...

        Mitä vanteisiin tulee niin Mavicit on hyvät, mutta löytyy eri merkkisiä

        Hei !


        Standardi testi on sama mikä pyörille tehdään se rasitustesti.

        En tarkoittanut samaa valmistajaa vaan testiä johon jokainen valmistaja joutuu.
        Testi on yksi ja standardi.

        jari


      • LZ 127
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei !


        Standardi testi on sama mikä pyörille tehdään se rasitustesti.

        En tarkoittanut samaa valmistajaa vaan testiä johon jokainen valmistaja joutuu.
        Testi on yksi ja standardi.

        jari

        Keksitkö tuon ihan itse, vai onko sinulla kenties joku lähde?


      • LZ 127 kirjoitti:

        Keksitkö tuon ihan itse, vai onko sinulla kenties joku lähde?

        Hei. Kun olet niin etevä niin etsi netistä tietoa. Löydät sellaista tietoa missä on standardista koskien pyörien runkojen kestotestejä. Ne ovat tavallisesti EU normeja.

        Minä en kerää aivan kaikesta mitä luen lähdevitteitä. En tee tällaisten asioiden lähdeviiteillä mitään ja en saisi mitään onnea keksimällä sellaista tarinaa tänne edes vittuiluakaan varten.

        jari


      • LZ 127
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei. Kun olet niin etevä niin etsi netistä tietoa. Löydät sellaista tietoa missä on standardista koskien pyörien runkojen kestotestejä. Ne ovat tavallisesti EU normeja.

        Minä en kerää aivan kaikesta mitä luen lähdevitteitä. En tee tällaisten asioiden lähdeviiteillä mitään ja en saisi mitään onnea keksimällä sellaista tarinaa tänne edes vittuiluakaan varten.

        jari

        "Hei. Kun olet niin etevä niin etsi netistä tietoa. Löydät sellaista tietoa missä on standardista koskien pyörien runkojen kestotestejä."

        Ei minun tehtävä ole perustella sinun väitteitä, olin sitten etevä tai en.

        "Ne ovat tavallisesti EU normeja."

        EU ei ole koko maailma. Tuskin esimerkiksi jotain Zimbabwessa Zimbabwen omille markkinoille tehtyä runkoa suunnitellaan minkään EU-juttujen mukaan.

        Sitä paitsi harvemmin noissa EU-standardeissa vaaditaan esimerkiksi mitään riippumattoman testauslaitoksen testejä, vaan pelkästään valmistajan vakuutuksen tuotteen normienmukaisuudesta riittää. Eli pellestandardeja.

        http://www.bike-eu.com/Laws-Regulations/General/2010/8/The-European-CEN-Standard-For-Bicycles-updated-for-2010-BIK003078W/

        "In most member states, manufacturers are allowed to prove compliance with these standards through self-certification."

        Eli se siitä sitten. On kuluttajan vastuulla valita haluamansa turvallisuuden taso.

        "Minä en kerää aivan kaikesta mitä luen lähdevitteitä. En tee tällaisten asioiden lähdeviiteillä mitään ja en saisi mitään onnea keksimällä sellaista tarinaa tänne edes vittuiluakaan varten."

        Eli haluat vain öyhöttää.


    • hanki jopo

      jopo on paras pyörä mitä itellä on ikinä ollu

    • 9+14

      Ostin viimeksi tuollaisen 28 -tuumaisen cyclocrossin, vaikkei niitä sillä nimellä vielä kutsuttu. Ohjaustanko oli alempana kuin satula, ja ajoasento virtaviivainen mutta todella epämiellyttävä kaupunkiajoon. Ohjaustangon sai satulan tasalle ja hivenen sen yläpuolelle vain korotuspalalla ja vaihtamalla ohjaustanko suorasta hiukan ylöspäin nousevaksi. Ajoasento muuttui paljon miellyttävämmäksi, tosin pienellä ilmanvastuksen kustannuksella, jolla jo jotain merkitystä yli 20 km/h vauhdeissa jne. Tässä mielessä muuten nojapyörä olisi tehokkain.
      Mutta 2 -vaihteisessa jopossa on silti aivan ylivoimainen kaupunkiajoasento rauhalliseen ajoon.

    • nikkarimikko 3

      SUOSITAN MAINIOKS, TUKEVAKS, KAUNIIKSKIN YLEISAJOKIKS VUOS SITTEN MARKKINOILLE NOSTETTUA KOTIMAISEN HELKAMAN, 26-TUUMAISIN RENKAIN VARUSTETTUA ISOJOPOA. MUUTAMIN MUUTOKSIN.

      SEN LIIAN KORKEAN, HUTERAN RIMPULAOHJAIMEN TILALLE ON VAIHDETTAVA KÄSILLEKIN PAINOA JAKAVA, TAVANOMAINEN, LIIKENNETEURVALLINEN, MATALA MALLI.

      SEN EPÄMIELLYTTÄVÄN OMAVALTAISESTI KÄYTTÄYTYVÄN, PUOLIAUTOMAATTISEN SRAM-TAKANAVAN TILALLE NEUVON VAIHTAMAAN STURMEY ARCHERIN POLKIMIN VAIHDETTAVAN, TAKAJARRULLISEN 2-VAIHDENAVAN. TORPEDON DUOMATIC OLIS KAI SITÄKIN PAREMP. MUT NIITÄ EI ENÄÄ MARKKINOILLA MISSÄÄN LIE.

      ITSELLÄNI ON TUOLLAINEN, PARANNETTU, LIMENVIHREÄ KAIKEN KANSAN KELPO MENOPELI.
      SILLÄ ON ILO KURVAILLA. KESÄISIN RANTAKATISKALTA AHVENIAKIN HAKEMASSA. TASAISELLA VAUHDIKKAASTIKIN.
      ....k mikko kankahan alta

    • ekkuer

      Nopsa Promenade. Suomalainen muotoilu, rullaa todella nätisti ja seitsemän vaihdetta on tarpeeksi. 300e. En tiedä mitä muuta voi toivoa tavallisessa kaupunki pyöräilyssä. Unohtakaa jopot..

    • netrmo1

      Jopo.. Peltirunkoinen ..Niitä on minulla kaksi..

      • sihijuomaa juo aku

        Eehä se peltirunko ollu jopo ku poni tai jupiteri


    • Kona Band W & Splice

      Kukaan täällä ei voi sanoa että mikä pyörä sulle sopisi. Se kypsyy kun kattelet ensin mikä vähän kiinnostais. Voin kyllä ulkomaisista nettikaupoista suositella ChainReactionCycles.comia. Sain viime vuotisen mallin Konan useemman sataa tämän vuotista halvemmalla. Eikä postitus kestänyt kuin vähän yli viikon. Kulutkin olivat n. 30€.

      HUOM! Paikalliset pyöräliikkeet eivät välttämättä suostu edes huoltamaan ulkomailta tilaamaa pyörääsi kun eivät halua ottaa siitä vastuuta. Siispä silloin pitää itse osata yhtä jos toista.

      Sitten henkilökohtainen mielipide. Osta kevyt, iso pyöräinen (28" tai 29") ja kevyesti rullaava pyörä jolla on kiva liikkua.

      Jopo ei ole pyörä. Jopo on jyrä.

    • Amerikkalainen SCOTT esim.Atacama on hyvä fillari. turhan kallis vain.l.ilmari

    • ojoijijopojopojopo

      Pian tulee myntiin rekkalastillinen kolari kolhittuja pohjammaalta kun polski rekkakuski pyyhkäs pöpelikköön ja kuoli. Myydään jossain vahinkotavarain puljussa.

      • kylä näi o

        .

        "Saimme *erän* kahdeksanmutkalla olevia pyöriä!"

        .


    • pyörällähulluilija

      Loma jupiter vuosimallia -72 oi Ssokoksen jäsenetutarjouspyörä ja toimii hienosti vieläkin ja on kerrassaan hyvä kulkuinen lähes jopo kokoinen!

    • Saksalaista laatua
      • 29er

        Suosittelen muutes "roussii"! En pyörää ole ostanut vaan etuhaarukan ja sen jälkeen takapakan ja takavaihtajan. Tulee muuten nopeesti 3-7päivää ja postikulut on piennemät kun tilaisisit Suomesta ja suoraan kotiovelle. Takavaihtaja ja takapakka ei hirveesti maksa Suomessa mutta nuo kannatti tilata ennemmin jo pelkästään postimaksun takia Saksasta kun Suomesta. Haarukka oli 40€ halvempi kuin Suomessa. Eikä tartte mitään paypaleja vaan tilisiirrolla hoituu.


    • number öne!

      primo on paras

    • harrastepyöräilijä

      Ohoh... olen päässyt oikeen etusivulle. Suomi24-urani on selvästi nousussa.

      Tosiaan kaikenlaisia vinkkejä on tullut. Kiitos niistä. Taidan mennä kuitenkin paikalliseen pyöräliikkeeseen katselemaan, jos löytyisi sopivaa. Kokeilemallahan se "oikea" pyörä löytyy. Ja budjettini on max. 500 € eli kaikki hienot pelit mitä täällä on ehdotettu voidaan unohtaa. Luultavasti kalllistun hybridiin tai cycloclossiin.

      Vanhasta pyörästäni irtosi poljin, vaihtajan vaijeri katkesi, eivätkä vaihteet sitä ennenkään vaihtuneet. Kyseessä joku 3 v napavaihteinen halpispyörä. Sain nyt kaverilta hankittua vanhan mummopyörän ja kyllähän se kulkee kevyesti, mutta nopeasti ei pääse kun pitäisi vispata jaloilla niin kovaa. Vaihteita siis tarvitaan, enkä mitään sinkuloita ota, ellei ole koviin nopeuksiin sopivia välityksiä.

      • Tai sitten ostat käytetyn.

        7 tai 8 napavaihteinen Nopsa tulee kuitenkin ensimmäisenä mieleen. Kannattaa muistaa pituuteen sopiva runkokorkeus.

        Muista mmyös, jokainen töihin pyöräilty työmatka säästää päivän matkakulut ja ne matkakulut voi laittaa seuraavan pyörän ostokassaan.


      • ilmaiseksikinsaa

        Huuto netissä on fillareita paljon. Jos maksat jostakin 18 tai 21 vaihteisesta pyörästä satasen ja itse huollat sen ja kustomoit mieleiseksesi niin saat parilla sadalla todella hyvän pyörän.

        Uudessa on aina uuden hinta, eikä se kauaa ole uusi, huoltoa sekin kaipaa.

        Itselläni on 3 fillaria, joista en ole maksanut mitään. Kaikki sain romuina ja kaikki huolsin ja korjasin itse. Paras niistä on virheetön 21 vaihteinen tunturin hybridi. Korjaamisiin meni noin 0 - 50 euroa per pyörä, joten rahasta tuo homma ei ole kiinni.


      • Kössi kenguru

        Jos ei ole paalua niin ainahan voit puhaltaa tsygän. Itekki tullu ritsattuu vaikka kuin monta figee.


    • ornitolooki

      Mulla on NSU merkkinen muinaispyörä,pelaa kuin puikki,mut ei taida saada enää uusia..

      • outlook.

        Mulla on iki vanha Terässiipi merkkinen pappiska. kehrää ku rukki, ja toimihtee ihan mielettömän hyvin. En ostaisi nykyajan cyclareita, hybridejä tms. Niistä on jo ehtiny tulla huonoja kokemuksia.


    • Anit

      Minulla on ylimääräinen hyvä pyörä sinulle, se on Tunturi 7-vaihteinen naistenpyörä.. Ajettu alle 500km.

    • Tuula25

      Tunturi on hyvä, ja vahva pyörä, itselläni ollut jo monta vuotta.

    • Eioopakkia

      Se on lähinnä kiinni siitä kuinka paljon sitä ajoa tulee. Ympärivuotiseen ajoon suosittelen kahtapyörää. Sulaan aikaan soveltuu ihan hyvin retkityyppinen. sillä on helppo ajaa 50-90km päivämatkoja. Lumi ja sohjo on sen verran haastavaa ettei retkiregas ole siihen paras ja mun pyörään ei ainakka saa yli 45mm rengasta paikoilleen. Minulta puuttuukin se talvipyörä ja ihan parasta vaihto ehtoa en osaa antaa. Maastopyöristä sellainen saattaisi löytyä. Ohjaustanko on sitten henkilökohtainen asia. Itsellä ainakin huonon selän takia pukinsarvet ovat mast. Suoratanko pysähtyy 25km kerralla. Normaali tanko jää alle 15km eikä se tauko ole silloin ihan lyhyt.

    • Suomen talvi

      Jos ajaa talvella niin napavaihteista EI kannata ostaa,on kuin tiejyrä 40 asteen pakkasella.Ketjuvaihteinen kevyt kovallakin pakkasella,samoin jotkut vaihteettomat.

    • osta crossari

      Suosittelen Cyclocrossia. Crossari on monipuolinen, siihen saa nastarenkaat talveksi ja tarvittaessa lokarit sekä tarakan, lisäksi crossari käy sekä kaupunkiin että maantieajoon, pärjää siis yhdellä pyörällä.

      Itse ostin CC:n ihan siksi, että asun kerrostalossa eli asunnossani ei ole tilaa useille pyörille ja siksikin, että crossari on niin monipuolinen, sopii monenlaiseen ajoon työmatkoista aina maantielenkkeihin.

      Hintapolitiikka on sitä, että Reilulla tonnilla saa kohtuullisen crossarin. Varusteet maksavat lisäksi 200-500 euroa, riippuu varustetarpeesta sitten.

      • leaner.

        Cylcari on kiva peli, mutta ympärivuotiseks pyöräksi siitä ei ole. Ite väännän työmatkat kesäisin cyclarilla ja talvisin ehdalla aidolla Helkama Jääkärillä, joka on muuten ihan mielettömän hyvä talvipyörä!
        Jos haluaa vaihteilla varustetun ympärivuotisen pyörän, joutuisi laittamaan niin tolkuttomasti rahaa, ettei siinä ole enää mitää järkee. Siis, jos taittaa vain työmatkat pyörällä. Laskeskelin, että jos haluaisin ympärivuotisen vaihdepyörän, saisin laittaa rahaa likoon sellaiset 5 000 euroa. Ja sittenkään ne eivät ole niin huoltovapaita, mitä kunnon yksivaihteiset mummiskat ja pappiskat!


    • tunturi3

      TUNTURI AKSELI ILIMAN VAIHTEITA ON PARAS KESTÄÄ SATAVARMASTI!!!!

    • Joonas Laukkaaja

      Tilaa Amerikasta Intense Spider 29:er.
      Ja olet onnellinen.

      • 29er

        Trekin superflyta saa helpommin ja ihan Suomesta


    • Tähtipyöränen

      Mun eka pyörä oli merkiltäänTerässiipi. Se varastettiin ja sitten hommasin Crescentin. Enää nekään ei ole hyviä, näin olen kuullut. Tänä keväänä ostin Tähtipyörän ja hyvin rullaa. Uskoisin, että ostos oli hyvä, koska Tähtipyörä on entinen Terässiipien valmistaja ja pyörät valmistetaan Suomessa. http://www.tahtipyora.fi/

    • nhjkk

      Helkama Jääkäri

    • paskapaavo

      Itellä intin vanha sa-pyörä. Uuden keskiön vaihdoin jälkeen kelpo peli. Käy kaupungissa, niin kuin maastossakin.

    • Leaner.

      Ehdottomasti paras on aito oikea armeijassakin hyväksi koettu pappiska! Aito Helkaman valmistama yksivaihteinen pappamallin tai mummomallin pyörä on sellainen, joka kestää taatusti ympäri vuoden, eikä sisällä turhia hömpötyksiä, jotka ovat herkkiä hajoamaan. Kun olet kokeillut jotain kunnon laadukasta mummiskaa tai pappiskaa (unohda ne halpamallit), niin huomaat, kuinka mahtavasti ne rullaavat. Kaupat ovat kyllä pullollaan kaikenmaailman halppismerkkejä, mutta ne kannattaa ihan rehellisyyden nimissä kiertää kaukaa, jos haluaa laatua.
      Itse olen havainnut tolkuttoman hyviksi Monarkin, Crescentin, Helkaman ja Tunturin pappiskat ja mummiskat. Mutta suosittelen kotimaista. Sillä tuet myös suomalaista työtä!

    • fillaristus

      3-vaihteinen, jalkajarrulla ja mahdollisimman leveillä renkailla, jolloin pääsee myös talvella sohjossa. Miljoonavaihteiset kannattaa unohtaa, ellei budjetti ole ihan tolkuton. Laadukkaat, säädöissä pysyvät vaihteet maksaa vähintään yhden peruspyörän verran.
      Vielä parempi olisi kahden pyörän ratkaisu. Leveärenkainen 1-vaihteinen mummopyörä talveksi. Kesäksi sitten kapeampirenkainen vähintään 3-vaihteinen, max 7-vaihteinen. Enemmän vaihteita vain siinä tapauksessa että matkat on päivittäin kymmeniä kilometrejä ja matka pitää päästä mahdollisimman nopeasti.
      Muista kuitenkin se että ilmaisia lounaita ei ole. Laatu maksaa. Halvalla saa vain halvan.

      • TheOtus

        Kerropa oikein yksityiskohtaisesti miten leveillä renkailla pääsee sohjossa kapeaa paremmin? Tämän haluan todella päästä lukemaan! = )


    • Hikinen ikipolkija

      Eka fillari, (poikien crossi) kesti 30-vuotta ja "kuoli" kesämökin liiteriin. Kesti! Toka oli kilpafillari joka vielä 35-vuoden jälkeen on ehjä. Kesti! Kolmas, maastofillari, varastettiin. Nykyinen superlelu on sikakallis alurunkoinen huippu. Osat on vaihdettu jo kai kolme kertaa 15v aikana. Runko on täysin kuin uusi. Rahaa on uponnut yli 2000€. On toki ryvennyt kurassa ja pyörinyt metsissä koska kuski luulee edelleen olevansa 20v.

      Fillari on kuin uusi vaikka kuskl jo 63v. ja alkaa olla vähän kulunut.

      Muistakaa kuitenkin kunnon ajovarusteita joista tärkein on KYPÄRÄ! (tärkeyttä on kokeiltu ja kolmas kypärä menossa)

      Osta halpaa ja saat halpaa! Satsaa laatuun ja saat laatua vaikka mikään ei loppujen lopuksi kestä!

    • Valistaja.

      ÄLÄ OSTA CYCLARIA
      ÄLÄ HYBRIDIÄ,
      ÄLÄKÄ MUITA VAIHDEPYÖRIÄ.

      Osta aito Helkaman mummopyörä, joka on väsätty Suomessa. Kestää ja on muuten helekutin hyvä menopeli. Jopot on olevinaan suomalaisia, mutta niihin runko tulee jostai kiinasta. Niihin vain lätkäistään avainlippu, vaikka ainoastaan vain kokoonpano tapahtuu Suomessa.
      Cyclocros eli cyclarit ovat monille hyvä vaihtoehto. Sinä kuitenkin tarvitset perusvarmaa pyörää, joka kestää ympäri vuoden. Siksi suosittelen sinulle vain laadukasta Mummiskaa. Ostamalla kotimaisen, tuet teollisuutta Suomessa!

    • Spuldo Spälde eeäs

      Jopo on paras :D ja kombi

    • Osta sähköpyörä.
      Mullakin ollut jo 2 kesää.
      Ei tule hiki ja on miellyttävä myös ylämäessäkin.
      En vaihtaisi enää tavalliseen tahkoon.

      Ostin halvan kiinanpyörän ja tilasin siihen kiinasta kunnon lifepo4 akun ja tuli sieltä tilattua myös digitaalinen monitoimi kulutusmittarikin ym....

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe