Terrano ja neliveto

mmm

Kiinnostaisi tuo Terranon neliveto. Jostain muistan lueskelleeni, että ei tekisi hyvää ajella yli kahdeksaakymppiäö neliveto päällä. Kuitenkin mm. vetokäytössä nelivedolla tuo on paljon vakaampi ajettava, joten tulee käytettyä, vaikka nopeutta onkin sitten se alle 90km/h.

Tuossa ei vissiin lukkoja ole kummassakaan päässä? Lähinnä siihen, kun ahtaissa paikoissa kääntelee, että mitä tuo neliveto tykkää siitä. Kankeahan se on silloin, mutta onko jotain tasauspyörästöjen yms rikkoutumisen vaaraa? Ja monesti kun tarvitsee vielä tuota hidasta nelivetoa, kun on tilanne, että on ahdas paikka ja ylämäkeä ja reilu paritonnia perässä tavaraa,eikä huvita luistattaa kytkintä ja kierrättää konetta hirveästi.

Mites talvella sitten? Neliveto päällä jatkuvasti? Vai onko pahaa jollekin? Ja edelleenkin nuo nopeudet. Esimerkiksi syksyllä pitäisi lappiin ajaa, kun voi liukastakin jo olla, nopeutta kuitenkin on se päälle sata monin paikoin, niin mitä tuo neliveto tykkää?

Ja tuo siis Terrano 3,0 turbo ja vuosimallia `04.

17

8350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitsu

      Tässä uudessa Terraanossa on joku hieno Flange Drive- järjestelmä, mutta ei silti taida olla keskitasauspyörästöä jos kerran auto tuntuu jäykältä ja puskevalta nelivedossa. Keskitasauspyörästön tarkoitus on päästää eturenkaat kulkemaan neliveto päällä suurempaa kehää käännöksessä eikä pakota sisempää takarengasta samaan liikkeeseen. Eli molemmilla akseleilla on tasauspyörästö mutta etu ja takapään nopeusero tekee jäykkyyden.

      Tällä tavalla on kyllä ainakin vanhempia maastureita paljon rikottu kun pitävällä alustalla käännellään väkisin neliveto päällä. Ohjeissa on lukenut että sora ja lumi ovat oikeat käyttöpaikat. Nelivetopäällä voi kyllä talvella ajaa vaikka jatkuvasti kunhan ei pitävällä asfaltilla kääntele.

      Kyllä sillä nelivedolla voi yli 80km/t ajaa mutta noin uudessa autossa kyllä kannattaa ohjekirjaakin vilasta ja noudattaa sitä.

      Automyyjäthän eivät paljon tästä keskitasauspyörästöstä ja viskolukosta tiedä eivätkä asiaa mainosta, mutta kyllä niitä muistakin maastureista löytyy kun gls Pajerosta.

      • japero

        olisin kysäissyt noista pajeron vetosysteemeistä. Ostin tässä taannoin pajeron ja myyjä kertoi sen olevan jotain mallia Finlandia, siinä kun on sähköluukkua ja -lasia ja automaatti. Kuinka ko. mallissa toimii nuo lukot edessä, takana ja keskellä? Ainakin takana lukko näyttää menevän päälle kun neliveto on kytkettynä (huomaa käännettäessä hiekalla) ja kyllä etuvetokin tomii kun pöpelikössä pääsee aika hyvin, varsinaista lukon toimintaa en ole päässyt testaamaan. Ja kuinka tuo jakolaatikon lukko mahtaa toimia? Eli millaiset lukot tässä mallissa mahtaa olla edessä ja keskellä? Kiitokset tiedoista.


      • mitsu
        japero kirjoitti:

        olisin kysäissyt noista pajeron vetosysteemeistä. Ostin tässä taannoin pajeron ja myyjä kertoi sen olevan jotain mallia Finlandia, siinä kun on sähköluukkua ja -lasia ja automaatti. Kuinka ko. mallissa toimii nuo lukot edessä, takana ja keskellä? Ainakin takana lukko näyttää menevän päälle kun neliveto on kytkettynä (huomaa käännettäessä hiekalla) ja kyllä etuvetokin tomii kun pöpelikössä pääsee aika hyvin, varsinaista lukon toimintaa en ole päässyt testaamaan. Ja kuinka tuo jakolaatikon lukko mahtaa toimia? Eli millaiset lukot tässä mallissa mahtaa olla edessä ja keskellä? Kiitokset tiedoista.

        japero: Minkäs ikäisestä autosta on kyse ?

        Tais =>90 mallista löytyä tällaine finlandia ...
        Lue noita muita kirjoituksia alta niin ymmärrät hieman noiden lukkojen päälle. Tuskin siellä takana mikään lukko menee päälle, mutta etu napalukot toimii jos auto tuntuu aliohjautuvalta hiekalla.


      • japero
        mitsu kirjoitti:

        japero: Minkäs ikäisestä autosta on kyse ?

        Tais =>90 mallista löytyä tällaine finlandia ...
        Lue noita muita kirjoituksia alta niin ymmärrät hieman noiden lukkojen päälle. Tuskin siellä takana mikään lukko menee päälle, mutta etu napalukot toimii jos auto tuntuu aliohjautuvalta hiekalla.

        takana lukon toiminnan huomaa selvästi kun sisäkurvin pyörä lyö tyhjää. auton ovessa olevassa ohjeessa käsketään peruuttaa 2 m kun kytketään takaisin 2 vedolle, että napalukot vapautuisivat. 2-vetoisena taka-akseli ei tunnu olevan lukossa. sitä en tiedä kuinka näissä automaattilukoissa tuo lukitus tapahtuu. ajattelin vaan kun tämä malli gls oli erityisesti mainittu, että onko eri mallien vetosysteemeissä eroja. auto on mallia -90


      • mitsu
        japero kirjoitti:

        takana lukon toiminnan huomaa selvästi kun sisäkurvin pyörä lyö tyhjää. auton ovessa olevassa ohjeessa käsketään peruuttaa 2 m kun kytketään takaisin 2 vedolle, että napalukot vapautuisivat. 2-vetoisena taka-akseli ei tunnu olevan lukossa. sitä en tiedä kuinka näissä automaattilukoissa tuo lukitus tapahtuu. ajattelin vaan kun tämä malli gls oli erityisesti mainittu, että onko eri mallien vetosysteemeissä eroja. auto on mallia -90

        Eilen kaupan pihassa seisoi valkoinen Pajero EXE Finlandia vieressä ja normaalit mekaaniset napalukot näytti olevan. Kromin värinen kansi kierteellä jossa lukee AUTO HUB tai jotain sinne päin. En tiedä mistä sähkölukosta sinulle on puhuttu, onko ollut vain myyjän höpötyksiä, mutta käsittääkseni siinä on nämä normaalit mekaaniset automaattilukot jotka perustuu vetoakselin liikkeeseen ja lukon sisällä olevaan jarruun joka jarruttaa kehää. Peruuttaessa lukko aukeaa. Se mitä siinä EXE:ssa on niin kierrejouset takana? jotka antaa vähän pehmeämmän kyydin.

        Taka-akselissa on uutena ollut ns. kitkalukko josta tuolla alempana on asiantuntevasti kerrottu. Minkäänlaista taka-akselin lukkoa siellä EI ole joka kytkeytyisi samalla kun pistää nelivedon. Sellaista ei ole missään maasturissa eikä halutakaan olevan. Uudemmista löytyy erillistä napista kytkettävää sähkölukkoa ja luistonrajoittimia yms. mutta tämän ikäisessä ei nelivetoon liity mitään muuta sähköistä kun merkkivalo. Se että sisäkurvin takapyörä lyö tyhjää niin ei johdu mistään tasauspyörästön lukosta vaan siitä että kurvissa voima ohjautuu sisimmälle etu- ja takarenkaalle, mutta kun etupyörä pyrkii kulkemaan käännettäessä pidemmän matkan niin takapyörän pitää lyödä saman verran tyhjää. Usko nyt vaan, että näin se on. Näiden kanssa on tullut jonkin verran pelattua.


      • mitsu
        japero kirjoitti:

        takana lukon toiminnan huomaa selvästi kun sisäkurvin pyörä lyö tyhjää. auton ovessa olevassa ohjeessa käsketään peruuttaa 2 m kun kytketään takaisin 2 vedolle, että napalukot vapautuisivat. 2-vetoisena taka-akseli ei tunnu olevan lukossa. sitä en tiedä kuinka näissä automaattilukoissa tuo lukitus tapahtuu. ajattelin vaan kun tämä malli gls oli erityisesti mainittu, että onko eri mallien vetosysteemeissä eroja. auto on mallia -90

        Niin tuo jäi mainitsematta, että tuo gls vetosysteemin ero liittyy näihin -91 - -99 mallin Pajeroihin. Näissä GL mallissa on autom. napalukot ja normaali "suora" jakolaatikko. GLS mallissa ei ole napalukkoja ollenkaan ja jakolaatikosta löytyy viskolukko. Sitten perämurikoissa on hieman eroja riippuen mallista ja varusteista, mutta näistä ei tunnu Suomen maassa kukaan tietävän mitään. Jopa Mitsun valtuutettu merkkihuolto väitti ettei Mitsu tunne perämurikkaa jossa olis tuplalukko. Se ei pidä paikkansa. Löytyy hitaalla nelivedolla kytkettävä sähkölukko sekä kitkalukko mikä toimii liikkeelle lähdettäessä liukkaalla. Taitaa olla maahantuojakin pihalla tästä tekniikasta, ei ne ainakaan jaa tietoa jos niillä sitä on. GL mallissa kokemuksen mukaan ei tuntuisi tuota kitkalukkoa olevan.


    • Nissanisti

      Kyllä sillä saa ajaa 4-veto päällä niin lujaa kun pääsee, eikä se pitäisi hajota vaikka kään tyilee jyrkkään se lukkoperä sielä vähä vaan väännättää vastaan.

      • dgdg

        Huomaa vain, että asfaltilla kun on hiukkasen soraa, niin etupyörä menee latanaan,kun kääntää.

        Mutta toisaalta,kun nosturi perässä on pakko vekslata ja hitaalla nelivedolla,kun ei muuten mene..


      • mitsu

        Ei se lukkoperä mitään vastaan väännä. Lues nyt tuo minun edellinen kirjoitus ja mieti uudestaan mikä pistää vastaan. Jos auto kulkee suoraan niin sen etu- ja takapyörät menevät samaa vauhtia, mutta jos etupyöriä käännetään ja ajetaan vaikka parkkipaikalla jyrkkää ympyrää niin etupyörät tekevät hieman suurempaa kehää. Mitä pidempi akseliväli sitä suurempi nopeusero. Mietippä jotain yli 5m limusiinia tai kuorma-autoa kun se rupeaa kääntämään niin takapyörät pysyvät melkein paikalla kun etupyörät kiertävät kehää.
        Nyt sitten sovellat tätä "jäykkään" nelivetoon jossa tasauspyörästö jakaa voiman yleensä sisemmälle pyörälle. Kun käännät Nissanillasi hiekalla niin sinulla on veto sisemmässä etu ja takapyörässä, mutta kun etupyörät haluavat kulkea pidemmän matkan niin takapyörän täytyy luistaa. Mitäs tapahtuu kuivalla asfaltilla auton saa kyllä kääntymään kumit vetoakselit ja lukot rutisten, mutta eipä tee hyvää. Sillä lukkoperällä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Sitä tarvitaan sitten kun toinen takapyörä pyrkii luistamaan ja nopeusero toiseen takapyörään on riittävä niin voimaa siirretään pitävämmälle puolelle, periaattessa.


      • tarkennus
        mitsu kirjoitti:

        Ei se lukkoperä mitään vastaan väännä. Lues nyt tuo minun edellinen kirjoitus ja mieti uudestaan mikä pistää vastaan. Jos auto kulkee suoraan niin sen etu- ja takapyörät menevät samaa vauhtia, mutta jos etupyöriä käännetään ja ajetaan vaikka parkkipaikalla jyrkkää ympyrää niin etupyörät tekevät hieman suurempaa kehää. Mitä pidempi akseliväli sitä suurempi nopeusero. Mietippä jotain yli 5m limusiinia tai kuorma-autoa kun se rupeaa kääntämään niin takapyörät pysyvät melkein paikalla kun etupyörät kiertävät kehää.
        Nyt sitten sovellat tätä "jäykkään" nelivetoon jossa tasauspyörästö jakaa voiman yleensä sisemmälle pyörälle. Kun käännät Nissanillasi hiekalla niin sinulla on veto sisemmässä etu ja takapyörässä, mutta kun etupyörät haluavat kulkea pidemmän matkan niin takapyörän täytyy luistaa. Mitäs tapahtuu kuivalla asfaltilla auton saa kyllä kääntymään kumit vetoakselit ja lukot rutisten, mutta eipä tee hyvää. Sillä lukkoperällä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Sitä tarvitaan sitten kun toinen takapyörä pyrkii luistamaan ja nopeusero toiseen takapyörään on riittävä niin voimaa siirretään pitävämmälle puolelle, periaattessa.

        Pistäkääs nyt termit oikein. 'Jäykällä' nelivedolla voima jakautuu tasan etu- ja taka-AKSELIN kesken aina. Etu- ja takaTASAUSPYÖRÄSTÖ jakaa voiman VÄHITEN vastusta antavalle akselin pyörälle. Eli jos jäät kiinni niin ilman LUKKOPERÄÄ vain yksi etu- ja yksi takapyörä vetävät. Ilman KESKILUKKOA vain YKSI pyörä neljästä vetää jos on jumissa. LUKKOPERÄ jakaa voiman kiinteästi 50/50 akselin pyörien välillä. LUKKOPERÄ EI jaa voimaa pitävämmälle pyörälle vaan TORSEN-tyyppinen lukko tekee niin. VISKO-tyyppinen taka- tai keskilukko ottaa kiinni kun esim taka-AKSELIN tai etu- ja taka-AKSELISTON välinen pyörintänopeus kasvaa liian suureksi.
        Toivottavastai asia selvisi.
        Eli itsekin olen harkinnut Terranoa seuraavaksi autoksi. Hieman pohdintaa aiheuttaa kun tekisi mieli ajaa nelivedolla koko ajan mutta Nissanin tekniikka on tarkoitettu vain osa-aikaiseen nelivedolla ajoon. Esim kaupungissa joutuisi koko ajan vaihtamaan nopean nelivedon ja nopean takavedon välillä aina kun pinnan kitka muuttuu jotta tekniikka ei joutuisi kohtuuttomalle rasitukselle pidemmällä aikavälillä.


      • TLC
        tarkennus kirjoitti:

        Pistäkääs nyt termit oikein. 'Jäykällä' nelivedolla voima jakautuu tasan etu- ja taka-AKSELIN kesken aina. Etu- ja takaTASAUSPYÖRÄSTÖ jakaa voiman VÄHITEN vastusta antavalle akselin pyörälle. Eli jos jäät kiinni niin ilman LUKKOPERÄÄ vain yksi etu- ja yksi takapyörä vetävät. Ilman KESKILUKKOA vain YKSI pyörä neljästä vetää jos on jumissa. LUKKOPERÄ jakaa voiman kiinteästi 50/50 akselin pyörien välillä. LUKKOPERÄ EI jaa voimaa pitävämmälle pyörälle vaan TORSEN-tyyppinen lukko tekee niin. VISKO-tyyppinen taka- tai keskilukko ottaa kiinni kun esim taka-AKSELIN tai etu- ja taka-AKSELISTON välinen pyörintänopeus kasvaa liian suureksi.
        Toivottavastai asia selvisi.
        Eli itsekin olen harkinnut Terranoa seuraavaksi autoksi. Hieman pohdintaa aiheuttaa kun tekisi mieli ajaa nelivedolla koko ajan mutta Nissanin tekniikka on tarkoitettu vain osa-aikaiseen nelivedolla ajoon. Esim kaupungissa joutuisi koko ajan vaihtamaan nopean nelivedon ja nopean takavedon välillä aina kun pinnan kitka muuttuu jotta tekniikka ei joutuisi kohtuuttomalle rasitukselle pidemmällä aikavälillä.

        Osta Land Cruiser, vaikka tää uus tai edellinen (95). On jatkuva neliveto ja kytkettävä takalukko.


      • tarkennus
        TLC kirjoitti:

        Osta Land Cruiser, vaikka tää uus tai edellinen (95). On jatkuva neliveto ja kytkettävä takalukko.

        Joo mielellään ottaisin jonkun jatkuvan nelivedon mut persaukisen asuntovelkasen on pakko tehä kompromisseja. Mulla on jo yks vanhempi maasturi harraste/kakkosautona ja mä oon sitä apinakuntaa jonka mielestä maasturiin kuuluu jakolaatikko eli nämä citysellaiset on poissuljettuja vaihtoehtoja laatikon/perävaunupainon rajallisuuden takia.


      • valitettavasi
        TLC kirjoitti:

        Osta Land Cruiser, vaikka tää uus tai edellinen (95). On jatkuva neliveto ja kytkettävä takalukko.

        Yleensä näitä ei edes pidetä toistensa vaihtoehtoina koska hintaluokka ikään verrattuna on ihan toista luokkaa...


      • TLC
        tarkennus kirjoitti:

        Joo mielellään ottaisin jonkun jatkuvan nelivedon mut persaukisen asuntovelkasen on pakko tehä kompromisseja. Mulla on jo yks vanhempi maasturi harraste/kakkosautona ja mä oon sitä apinakuntaa jonka mielestä maasturiin kuuluu jakolaatikko eli nämä citysellaiset on poissuljettuja vaihtoehtoja laatikon/perävaunupainon rajallisuuden takia.

        Land Cruiser ei todellakaan ole "citysellainen"! Vai tarkoititko sitten asian vierestä jotain yleistä autonostosta.

        Land Cruisereissahan on aina ollut ja toivottavasti tulee aina olemaan, jakolaatikko. Ja perävaunupainot ovat jarrullisena jossain kolmen tonnin hujakoilla, eli luulis riittävän.


      • tarkennus
        TLC kirjoitti:

        Land Cruiser ei todellakaan ole "citysellainen"! Vai tarkoititko sitten asian vierestä jotain yleistä autonostosta.

        Land Cruisereissahan on aina ollut ja toivottavasti tulee aina olemaan, jakolaatikko. Ja perävaunupainot ovat jarrullisena jossain kolmen tonnin hujakoilla, eli luulis riittävän.

        Joo meinasin vaan sitä että vastaavalla Terranon hinnalla ei saa kuin citymaastureita. Cruiserin ja Discon hinnat pikkasen karkaa. Cherokee pikkukoneella on myös osa-aikanelivedolla.


      • ovistakin vetää
        tarkennus kirjoitti:

        Pistäkääs nyt termit oikein. 'Jäykällä' nelivedolla voima jakautuu tasan etu- ja taka-AKSELIN kesken aina. Etu- ja takaTASAUSPYÖRÄSTÖ jakaa voiman VÄHITEN vastusta antavalle akselin pyörälle. Eli jos jäät kiinni niin ilman LUKKOPERÄÄ vain yksi etu- ja yksi takapyörä vetävät. Ilman KESKILUKKOA vain YKSI pyörä neljästä vetää jos on jumissa. LUKKOPERÄ jakaa voiman kiinteästi 50/50 akselin pyörien välillä. LUKKOPERÄ EI jaa voimaa pitävämmälle pyörälle vaan TORSEN-tyyppinen lukko tekee niin. VISKO-tyyppinen taka- tai keskilukko ottaa kiinni kun esim taka-AKSELIN tai etu- ja taka-AKSELISTON välinen pyörintänopeus kasvaa liian suureksi.
        Toivottavastai asia selvisi.
        Eli itsekin olen harkinnut Terranoa seuraavaksi autoksi. Hieman pohdintaa aiheuttaa kun tekisi mieli ajaa nelivedolla koko ajan mutta Nissanin tekniikka on tarkoitettu vain osa-aikaiseen nelivedolla ajoon. Esim kaupungissa joutuisi koko ajan vaihtamaan nopean nelivedon ja nopean takavedon välillä aina kun pinnan kitka muuttuu jotta tekniikka ei joutuisi kohtuuttomalle rasitukselle pidemmällä aikavälillä.

        Tasauspyörästö jakaa voiman nimensä mukaisesti tasan eri pyörille tai akseleille riippumatta niiden pyörimisnopeudesta.

        Jos keskitasauspyörästöllä varustetun auton yksi pyörä sutii, mutta ei ole kuitenkaan ilmassa, eli kitkaa on jonkin verran, niin tämä voima kohdistuu myös kaikkiin muihinkin pyöriin vaikkeivat ne pyörikkään.

        Esim. jos sutivan pyörän voima on 10 niin kokonaisvoima on 4x10.


      • Kokenut
        ovistakin vetää kirjoitti:

        Tasauspyörästö jakaa voiman nimensä mukaisesti tasan eri pyörille tai akseleille riippumatta niiden pyörimisnopeudesta.

        Jos keskitasauspyörästöllä varustetun auton yksi pyörä sutii, mutta ei ole kuitenkaan ilmassa, eli kitkaa on jonkin verran, niin tämä voima kohdistuu myös kaikkiin muihinkin pyöriin vaikkeivat ne pyörikkään.

        Esim. jos sutivan pyörän voima on 10 niin kokonaisvoima on 4x10.

        Kovin teilläpäin pinta vaihtelee talvisinkin, itse ajoin keskisessä Suomessa Patrolilla monta vuotta talvisin aina neliveto päällä ja aina oli taajamissakin sen verran lunta ja jäätä ettei vetojärjestelmässä vahinkoja syntynyt. Sulan maan aikana sitten aina takavedolla, poislukien pehmeät metsätiet.
        Nyt pärjään samanlaiset ajot citymaasturilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      61
      3188
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      16
      1132
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1038
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      101
      945
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      923
    6. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      804
    7. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      801
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      680
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      89
      668
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      615
    Aihe