Vimovo (tulehduskipulääke) - kuinka kauan?

Ninni***

Minulla epäillään nivelreumaa ja sain alkuun Vimevo-nimistä tulehduskipulääkettä. Söin viikon kuurin ja lääke poistikin hyvin enimmän kivun. Kuurin loppumisesta on nyt reilu viikko ja nyt olen niiiiin kipeä! Uskallanko jatkaa lääkkeen syömistä vielä kolme-neljä päivää, pääsen reumalääkärille ensi viikolla, jolloin lääkitys katsotaan kuntoon.

Soitin paikalliseen terveyskeskukseen, eikä siellä osattu auttaa, päivystävää lääkäriä ei saatu puhelimeen. Joten onko jollain kokemusta?

45

59487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaankin

mulle just määrättiin tota samaa lääkettä. 2 pilleria vuorokaudessa. Kaks purkkia määräs "näin alkuun kokeiltavaksi", että kaipa sitä kestää syyä kauemmikin kuin viikon. Ainakaan mistään kummemmasta aikataulusta ei mun reumatologi sanonu mitään.

• varovaiseksi tullut

olen reumaa sairastava, sain lääkkeeksi Voltaren 50mg tabletteja, muutaman tabletin
        jälkeen tuli käsiin ja jalkoihin voimakas polte ja kutina ja noin 5min. kuluttua olin tajuton.
        Tajuttomuutta kesti noin puoli tuntia, ja heikko olo oli vuorokauden jälkeenpäin,
        Nyt olen saanut Vimovo 500mg/20mg tabletteja ja minulla on alkanut sama polte käsissä ja jaloissa, odotan kauhulla seuraako vielä muuta.

• vimovoko
        varovaiseksi tullut kirjoitti:

olen reumaa sairastava, sain lääkkeeksi Voltaren 50mg tabletteja, muutaman tabletin
        jälkeen tuli käsiin ja jalkoihin voimakas polte ja kutina ja noin 5min. kuluttua olin tajuton.
        Tajuttomuutta kesti noin puoli tuntia, ja heikko olo oli vuorokauden jälkeenpäin,
        Nyt olen saanut Vimovo 500mg/20mg tabletteja ja minulla on alkanut sama polte käsissä ja jaloissa, odotan kauhulla seuraako vielä muuta.

Vimovo teki myös minulle ihmeellistä kutinaa joka paikkaan,eikä siitä ollut kipuihin paljon apua,niimpä lopetin sen.

• vimovoko
        vimovoko kirjoitti:

Vimovo teki myös minulle ihmeellistä kutinaa joka paikkaan,eikä siitä ollut kipuihin paljon apua,niimpä lopetin sen.

ja arcosia käytän nyt ,se auttaa kipuihin

• 76v
        vimovoko kirjoitti:

Sain selkävaivaani Satakunnan ks:n päivystyksestä 22.2.16 Vomoviaa, Sildarudia ja Vomovoa500mg/20ng sekä lisäksi Panadol Fortea 1gr- 3kertaa /vrk! Oikea-ala selkä kovin kipeä ja säteilee oikeaan yläreiteen! Liikkuminen mahdotonta! Lääkkeet kyllä näyttävät tehovan 4xvrk, mutta ellei ota yöllä 1-2 aikaan, ei pääse makuuhuoneesta keittiöön aamupalalle, kuin seiniä pitkin, eikä auton parkkipaikalle ilman naapurin lainakeppiä, 150m! Jalat kyllä pelaavat autolla ajossa! Onneksi naapuri ajaa rapun eteen!

Porin ks:n päivystyksestä ei kirjoitettu kuin oheisetl lääkkeet,ei magneetti-lähetettä, tuli perästä seuraavana päivänä kirje, että potilas kotiutui hyväkuntoisena,vaikka meni vartti parkkipaikalle pitkin polin seinia ja välillä huilaten 150m, puolet lekurin ajasta meni selostukseen fysioterapiasta!
        Millä tällaisessa kunnossa kannatta aloittaa joku fysioterapia!
        Maanantaiksi varasin ajan normaaliin Porin tk;hon, josta toivon saavani magneettilähetteen, lähetteen rollaattoriin sekä lähetteen ortopeedille!

• hopihop

Olet ilmeisesti naproxenille yliherkkä. Pitää välttää siis.

• Anonyymi

Sain polven nivelleikkauksen kipuun Vimovo500mg/20mg sekä Panadol forte 1000mg. Olen ottanut niitä nyt kahden viikon ajan molempia 2 per päivä ja nyt on tullutsekä leikattuun että terveeseen sääreen sietämätöntä kutinaa ja punoitusta ja säären iho on kuin karkeaa santapaperia. Voiko tämä johtua Vimovosta. Nyt kuitenkin lopetin Vimovon käytön

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sain polven nivelleikkauksen kipuun Vimovo500mg/20mg sekä Panadol forte 1000mg. Olen ottanut niitä nyt kahden viikon ajan molempia 2 per päivä ja nyt on tullutsekä leikattuun että terveeseen sääreen sietämätöntä kutinaa ja punoitusta ja säären iho on kuin karkeaa santapaperia. Voiko tämä johtua Vimovosta. Nyt kuitenkin lopetin Vimovon käytön

Kutina on reaktio lääkkeestä, lukee haittalistalla

• reuma tauolla

Eikös reumasairaat joudu käytännössa melkein aina syömään buranaa
      tai vastaavia jotka poistavat särkyä,mutta ei pysäytä sairautta vaan siihen on
      toiset lääkkeet jotka pitkällä aikavälillä voi saada reuman jopa remissioon.

• Vvivi

Reumalääkkeillä pyritään siihen ettei tarvitsisi syödä tulehduskipulääkkeitä, eikä varsinkaan opiaatteja. Joskus on pakko tietysti ottaa vaikka buranaa päälle.

• yrukjy

Olen tuota syönyt ainakin vuoden 1 tabletti kaksi kertaa vuorokaudessa. Eli ei tunnu haittaavan pitempiaikainen käyttö. Selkäkipuun määräsivät ja auttaa kohtuullisesti enkä ole huomannut mitään sivuoireita. Vie sen pahemman terän pois säryltä mutta ei kokonaan, ainakin minulta.

Aikaisemmin oli Norspanin kipulaastari joka vei kivun todella hyvin pois. Arvauskeskuksen lääkäri rupesi sitten haukkumaan narkomaaniksi ja uhkasi lopettaa sen käytön. Lopetin sitten vapaaehtoisesti ettei tarvitse enää mennä sen lääkärin juttusille. Jos on hyvä lääkäri ja isot kivut niin kipulaastari auttaa parhaiten.

• ei vimevo

Minulle toi vimevo ei auttanut mitään nivelkipuihin ,söin n. 3viikkoa ja lopetin siihen,nyt arcosia käytössä,ja vie kivut joksikin aikaan pois....

• Lumelääkkeitä kai

No vihdoin joku toinenkin. Mä en myöskään huomannut Vimovolla mitään vaikutusta, kuin karkkia olisi syönyt. Toisaalta Arcoxiakaan ei auttanut, hyödyttömiä molemmat. Nyt käytän pitkävaikutteista Diclomexia ja se pelittää. Lääkärini sanoi, jotta kummatkin tosi hyviä kivunlievitykseen, mutta roskiin menivät.

• viimookooo

Eipä toi vimovo auttanut minullakaan kipuihin 2viikkoo söin ja lopetin....arcosia käytän nyt ,ja auttaa jonkun verran,tramalia tarvittaessa.

• arittta

Söin juuri vimovoa 50 kpl purkin, ensiksi 10 päivän kuurin ja jälleen uudellen 2 viikon tauon jälkeen 14 päivän kuurin, jonka lääkäri lopetti kesken 12 päivänä kun valitin, että ei ole mitään hyötyä. Sain lääkkeen iskiashermon tulehdukseen ja toisen kuurin insertiittiin (bursiitin kaltainen). En tiedä onko lääkkeen lopettamisen seurausta, mutta jalkaa polttelee nyt ihan hulluna. Nyt on vuorossa 800 mg Burana slow 2 viikon kuuri, katsotaan jos se tepsisi.

• pommit

Mikä on iskiashermontulehdus?
        Hyvät ihmiset, harrastakaa liikuntaa ja käykää hierojalla, niin vähenee nappien käyttö.

• Moi, vimovo on ihan hirvee lääke. Sivuvaikutukset, muisti meni, järkyttävä pääsärky, mustelmia moneen paikkaan, ruoka ei maistu, unettomuutta ja ihan tsombbi oli ja aivan masentunu. Lopetin heti ja nyt ilmoittanut fimealle. Odotan että lääkäri soittaa että saan uuden lääkeen. Arcoxia ei auta ytään. Sain lääkeet jäätyneseen olkapäähän.

• Marikatti

Arcoxia ei auttanut omiin nivelkipuihini. Mutta minulle vimovo on ollut taivaan lahja. Ei mitään sivuoireita, jatkuvat säryt poissa ja myöskään ei minkäänlaisia pahoinvointioireita, kuten muista tulehduskipulääkkeistä tuli.

• Konkkajalka
        Marikatti kirjoitti:

Arcoxia ei auttanut omiin nivelkipuihini. Mutta minulle vimovo on ollut taivaan lahja. Ei mitään sivuoireita, jatkuvat säryt poissa ja myöskään ei minkäänlaisia pahoinvointioireita, kuten muista tulehduskipulääkkeistä tuli.

Vimovo auttoi minulla nivelrikon pahimpiin päiviin. Kuntosali silloin kun ei kipua..

• vimoovo

Syön vimovoa selkäsärkyyn n. 10 päivää kuukaudessa kaksi tablettia/päivä. Auttaa kohtalaisesti särkyyni, minulla ei mitään sivuoireita ole tullut, paitsi lääkkeiden lopettamisen seuraava päivä on aika masentava mutta sitähän se aina on kun kivut palaavat pahempana.

Ei pitäisi haitata pidemmässäkään käytössä, mutta suosittelevat vain mahan kannalta lyhyeksi ajaksi kerrallaan.

• Hjonoob

Vivomossa on mahsnsuojalääke itsessään mukana.

• Hoitotäti87
        Hjonoob kirjoitti:

Vivomossa on mahsnsuojalääke itsessään mukana.

Mahansuoja ei ainakaan minua suojellut. Hirvittävä ripuli tuli ja muisti reistailee pahemman kerran.

• kokemustaon
        Hoitotäti87 kirjoitti:

Mahansuoja ei ainakaan minua suojellut. Hirvittävä ripuli tuli ja muisti reistailee pahemman kerran.

taitaa olla vimovon pahin ongelma juuri tämä "vatsansuojalääke" omeprazol 20mg. oli mulla hetken käytössä, koska olen syönyt tätä kyseistä myrkkyä pitkäkestoisen vahvan selkälääkityksen vuoksi. vetää vatsan kuralle ja aiheuttaa mitä ihmeellisempiä pistely/vatsan kirvely oireita... naprometin joka tässä vimovossa on vaikuttava aine ei yksinään aiheuta mitään sivuvaikutuksia... kannattaisi teidän joille tulee tästä oireita kannattaa pyytää lekurilta respa pelkkään naprometin lääkkeeseen, niin veikkaan että ongelma poistuu...

• Entocort
        Hoitotäti87 kirjoitti:

Pyydä lekuria kirjoittamaan ENTOCORT- resepti- varma apu!

• hoitovirhe

Akillesjänteen repeämän vuoksi kävelin pitkään ontuen, jolloin vastakkaisen jalan lonkan nivelpussi tulehtui. Tähän vaivaan sain Vimovoa, josta puolestaan sain erilaisia oireita, terveen jalan turvotusta, hiustenlähtöä, painonnousua y.m. Lääkkeessä on vatsansuoja-aine, mutta pitäisiköhän olla myös maksan suoja-aine.

• Huumattu

Juu, söin vimovoa 3 kk, koko 60 kpl purkin, noin 1,5 v sitten ja sen jälkeenkin jonkin kuurin.
      Epäilen että tabletin seuraksena tuli tinnitus, niskjäykkyys ja jatkuvat lihaskivut. Toispuoleinen vasemman puolen jäykkyys pahempi.
      Riippuvuusko särkylääkkeeseen?
      Voiko näissä olla sellaisia aineita että aiheuttavat riippuvuutta pysyvän kivun kautta?
      Aiemmin en ollut syönyt kuin buranaa silloin tällöin, mutta kun vatsa ei sitä kestä.
      Nyt minulle sitten lääkäri on määrännyt masennus-mieliala-unitabletteja ja ihan kaikkea mitä aina mieleen on juolahtanut käydessäni lääkärissä, jäykkyys ei lähde eikä korvan suhinakaan. Paha niskajäykkyys vaikuttaa unenlaatuun ja heräilen 2-4 tunnin välein öisin. Joten siitä tuli se unettomuuskin ja siihen sitten ketipinoria, melatoniinia yms..

• fib

Onko sulle tehty fibromyalgia testiä? www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia/

• Anonyymi

Mulle lääkäri määräsi polvisärkyyn VIMOVO 500mg 1tabletti 2 kertaa päivässä nyt tuntuu päässä humisoo,huono olo oksettava ,ruoka ei maistu silmät jotekin sameat.ihan kuin olisi huumattu. .....heitän pillerit vessan
        pöntöstä alas ...
        Nämähän on huumausaineita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulle lääkäri määräsi polvisärkyyn VIMOVO 500mg 1tabletti 2 kertaa päivässä nyt tuntuu päässä humisoo,huono olo oksettava ,ruoka ei maistu silmät jotekin sameat.ihan kuin olisi huumattu. .....heitän pillerit vessan
        pöntöstä alas ...
        Nämähän on huumausaineita

Eihän lääkkeitä saa vessanpöntöön heittää !!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän lääkkeitä saa vessanpöntöön heittää !!

Lääkkeet viedään apteekkiin, jos niitä ei käytä!

• ortopedi määräs kipeään lonkkaan missä on mm.nivelrikko ja paljon muuta auto-onnettomuuden jäljiltä.proteesin laitto edessä.no nii.mutta lääkäri määräs 1-2tabl./vrk:ssa kipuun.otin sitte edellispäivänä 2kapselia tyhjään vatsaan ohjeiden mukaan,ja autto aikalailla hyvin kipuun,mutta maha on sen jälkeen kiertänyt,mourinut,kipuillut yms.vessassa on pitänyt juosta suuremmalla hädällä ympäri vuorokauden.ma ja ti oli lisäksi vielä huonovointisuutta,niin että oli tunne kokoajan siitä että oksentaa..olisinkin jos olisin laittanut sormet kurkkuun,mikä olisi varmasti auttanutkin,mutta kun sitä joutuu muutenkin aika usein tekemään muistaa syistä niin yritin olla tekemättä.siis ja joten,onko jollain muulla ollut vastaavanlaista lääkkeestä?oli kallis lääke,ja aika tehokas,ja en saa munuaisten vajaatoiminnan vuoksi ottaakaan tätä kovin usein,ja jos,niin runsaan veden kera.siis haluaisin jatkaa syömistä ja tietää onkohan tämä vain ohimeneviä ensi sivuoireita kyseisestä lääkkeestä..

• koliitti

Pyydä Entocort- respti ripuliisi!

• Hei!

Vimovo on yhdistelmälääke, joka sisältää tulehduskipulääkettä (naprokseeni) ja mahansuojalääkettä (esomepratsoli). Sitä siis käytetään pitkälti samanlaisiin vaivoihin, kuin muitakin tulehduskipulääkkeitä (esim. ibuprofeenia), mutta koska se sisältää mahalaukun limakalvoa suojaavaa esomepratsolia, siihen ei liity yhtä isoja vatsa-sivuvaikutuksia kuin tavallisiin tulehduskipulääkkeisiin.

Periaatteessa kyseessä on siis melko turvallinen lääke, mutta mikäli sinulla on esteitä tulehduskipulääkkeiden käytölle, myöskään Vimovoa ei silloin suositella. Pitkäaikaisesta ja päivittäisestä käytöstä kannattaa aina keskustella oman hoitavan lääkärin kanssa.

Yhteistyöterveisin:

-Klinikin lääkäritiimi

Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

• Leikkausta.oottava

Minulle määrättiin selkä- ja jalkakipuihin v 2013 Vimovoa, joka auttoi heti. Silloin tällöin olen joutunut ottamaan niitä muutaman päivän ajan. Ostin ensimmäisellä kerralla 60 tapletin purkin, josta on vieläkin n 15 kpl jäljellä.

Nyt on viikon ajan ollut taas lieviä kipuja joihin olen syönyt aamuisin yhden lääkkeen. Kysynkin, miten nopeasti lääke (siis Vimovo) vaikuttaa, koska otan lääkkeen klo 9 ja joskus iltapäivän loppupuolella kivut häviävät. Vai johtuuko se liikkumisen ja lääkkeen yhteiusvaikutuksesta? Eilen tosin hierotin minkä uskon tänään vaikuttaneen kipuja lisäävästi. Mutta oleellisin kysymys on lääkkeen vaikutuksen nopeus. Käytän aiempaa nimimerkkiä vaikka se ei kuvaa tilannettani

• 76v

Syö vain Viamovoita huoletta ja lisäksi Sirdaludia tulehduskipulääkettä ja Panadol Fortea lisäksi mutta vältä verenpainelääkkeita, koska laskevat verenpainetta, ja aiheuttavat hypotoniaa!

• twerw3

No voi noita arvauskeskuksen sairaanhoitajia. Eikö ne jumankauta osaa sanoa mitään jos ihminen sanoo että on reuma ja kysyy että voinko syödä vielä 3 päivää tulehduskipulääkettä jossa on mahansuojalääke samassa pillerissä? Minkälaista porukkaa siellä on töissä? Samoin tosin arvauskeskuksen lääkärit eivät tiedä kuinka reumaa hoidetaan, ihan ihme touhua.. Mitä niille siellä koulussa opetetaan? Korvatippojen antamista?

• pax1

Voit ihan huoletta ottaa vimovoa,itsellänikin lievä selkärankareuma ja syön kuuri luontoisesti kys.lääkettä kiputilojen mukaan,eikä mitään sivuvaikutuksia ole ollut,lääke toiminu minulla hyvin.

• Munka

Minulle aloitettiin eilen Vimovo-lääke polveen kovaan raastavaan kipuun.. Auttoi heti ! Hyvältä tuntuu. Lisäksi on kyynärsauva,,

• Anis

Minä olen syönyt viime syksystä lähtien joka päivä lääkärin määyksestä ja olo on hyvä.

• Ailafo

Käytän vimovoa rangan ongelmista johtuviin kipuihin. Tabletti on hyvä ottaa yötä vasten, koska lääke vapautuu säädellysti. Vaikutus alkaa monen tunnin kuluttua. Joudun syömään jatkuvasti yhtä tablettia, lisänä panadoli 1 g. Auttaa hyvin eikä sivuvaikutuksia.

• Siirikka

Söin olkapäiden tulehdukseen vimovoa 10pvn kuurin ja auttoi.Vuoden päästä tulehdus uusi jo neljännen tabletin jälkeen alkoi korva meluamaan todella kovaa,Hoksasin lukea lääkkeen sivuoireista tarkemmin no tinnitushan sieltä löytyi.Lopetin lääkkeen oton heti viikon päivät korva huusi pari yötä joutui radiota pitää päällä taustameluna että sai nukuttua..
      Ei koskaan enää vimovoa tänne.

• Anonyymi

Vimovoa ortopedi kirjoitti pari purkkia reseptin,minulle aivan tehoton lääke. Lonkan nivelrikkoon ei auta,burana olis paras,mutta sitä en uskalla ottaa,kun pelkään mahahaavaa!

• Anonyymi

Kuuloni on jatkuvasti heikentynyt suurelta osin työssäni sattuneen kovan äänen vahingoittamana. Sain Vivomoa lonkkani loukkaamisesta aiheutuvaan kipuun. Parin päivän kuluttua kuuloni alkoi parantua. Aloin saada selvää puheesta radiossa ja televisiossa. Myös musiikin kuuntelukokemus muuttui siten, että aloin kuulla korkeampia ääniä. Aiemmin kuulin lähes vain bassoäänet ja yleensäkin äänet kuuluiva ikäänkuin maan alta.

• Anonyymi

Upeaa, että lääke voi tehdä tämmöisiäkin ihmeitä sivuvaikutuksena🙂Mites sitten, kun sen lopettaa...

• Anonyymi

Ortobedini sanoi, että voin syödä kyseistä lääkettä "hamaan hautaan" Minulla on lihasrappeuma lonkissa ja reisissä. Kipu on välillä todella kova. Haen välillä kortisooni piikkejä kipuun. Sen lisäksi syön aamuin illoin Vimovo 500 /20 mg aamuin illoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe