Nurmon ja Kouran asemat

Jämpti on näin

Mielestäni Nurmon entisen aseman paikalle ja Kouran entisen aseman paikalle olisi avattava uudet asemat.

Nurmon kirkonkylällä asuu 3000-4000 asukasta ja linja-auto kulkee kerran tunnissa. Tämän takia junayhteys auttaisi joukkoliikenteen tilannetta, se luultavasti jopa nostaisi joukkoliikenteen käyttöastetta runsaasti. Lisäksi Nurmon kirkonkylässä on 1000 oppilaan koulukeskus, joka kasvattaa joukkoliikenteen kysyntää entisestään.

No sitten Koura. Kouran kylässä asuu tällä hetkellä noin 350 asukasta. Uusia tontteja on kaavoitettu ja uutta asutusta kylään tulee koko ajan, tavoitteena on 500 asukasta. Kyläkaupankin uutta avaamista on ehdotettu. Maantieyhteyden Kourasta Seinäjoelle on hieman hankalat ja maantietä pitkin joutuu kiertämään kaukaa. Junarata menee suoraan Seinäjoelle (ja toiseen suuntaan Alavus-Tuuri-Ähtäri-EläinpuistoZoo-Petäjävesi-Haapamäki-Keuruu-Petäjävesi-Jyväskylä). Junayhteys Seinäjoelle olisi ehdottomasti maantietä nopeampi yhteys ja Kouran kylän maankäytön ja asutuksen keskittymisen ansiosta myös helppokäyttöinen. Kevyt kiskobussi olisi helppo pysäyttää Kourassa minuutuksi-pariksi, eikä se vaikuttaisi junan muutenkin löyhään aikatauluun.

80

3135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jämpti on näin

      Jaa tuo Jkylän suunnan luettelo on hieman virheellinen, mutta se ei ole tässä nyt olennaista.

    • pysäkkki

      Ajatus on hyvä .Muttta kuka tarttoo ????????????? Ei kukaan

      • asennevamma1

        Moni tarvii ja monella on varaa muuttaa asennettaan.


    • kaikille jumat

      3 pysäkkiä Ähtärissä toiminnassa.
      Nurmossa ei yhtään, ennen oli kolme: Nurmo Koura, Rahkola

      • gjdurjrerjehwkd

        Muuten hyvä idea mut nurmossa ja kourassa joka talon pihassa on vähintään kaks autoa. Ja mistä se juna tulis? Kaupunki ostaisi?? Ei taida olla halpaa lystiä, bussilla pääsee halvemmalla.


    • Kourassa seisoi....

      Kun Rahkolan kaunein poistui Rahkolassa junasta, seuraavaksi Kourassa seisoi aina jämäkästi 5 minuuttia.
      Nyt ei enää seiso.

      • Koura-vitsi

        Kourassa seisoo vain minuutin, Leukaluissa tarvittaessa...

        :DD


      • Ehdottomasti huolehd
        Koura-vitsi kirjoitti:

        Kourassa seisoo vain minuutin, Leukaluissa tarvittaessa...

        :DD

        ON ehdottomasti huolehdittava siitä että Kourassa seisoo


      • Anonyymi

        Kouralaisilla nyt ei ole ikinä seisonut.


    • fgstrstrsts

      Olen samaa mieltä.

    • seth jouns

      Tuon Kouran vielä jotenkin ymmärtäisin, ja nimenomaan kiskobussilla, joka kiihtyy nopeasti matkanopeuteen pysähdyksen jälkeen. Mutta Vanhan Nurmon pysäkkiä ei mitenkään pystyisi nykyjunilla hyödyntää. Pendoliinot ja IC:t ovat eivät sovellu lainkaan tuollaiseen paikallisliikenteeseen. Ongelmaksi tulee jo paikanvarauspakko, se söisi kapasiteettia niiltä jotka matkustavat esim Oulusta Helsinkiin, kun väliltä Nurmo-Seinäjoki olisikin paikka varattu, niin sitä ei saisi koko Oulu-Helsinki välille. Vaikka tuskin ihmiset edes kerkiäisivät penkille istahtaa kun juna olisi jo Seinäjoella. Matka-aika taitaisi olla noin 5 minuuttia.

      Ei vaan, jos kysyntää on, niin kyllä bussiliikennettä voidaan aina lisätä. Kaiken lisäksi bussiliikenne palvelee paljon paremmin, kun väki asuu kuitenkin nauhana tienvarrella. Kuitenkin, kuten joku jo mainitsikin, joka taloudessa on se 2 autoa, ja koululaiset eivät viitsi pyöräillä edes sitä kilometrin matkaa, vaan autoralli on joka aamu koulun pihoilla, ja pyörätelineessä ehkä kymmenkunta pyörää. Koulubussejakin kulkisi tuohon aikaan, mutta kun vettäkin voi sataa, niin isit ja äidit mieluummin vie herranterttunsa autolla kouluun.

      Kysynnän puute on suurin syy, miksi bussiliikennettä on karsittu. Niitähän ajettiin vielä muutama vuosi sitten tyhjinä kuntien painostuksen takia, mutta sitten huomattiin, ettei tyhjinä kannata montaa vuotta busseja ajaa, jos ei kukaan käytä. Aivan yhtä turha olisi pitkänmatkalaisia junamatkustajia ruveta kiusaamaan jollain Nurmon pysähdyksellä. Junan täytyy liikkua, ei olla pysähdyksissä....

      • Jämpti on näin

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta miksi sitten kaukojunat pysähtyvät esim. Helsingin vieressä Pasilassa ja Tikkurilassa, joissa on kattava lähijunaliikenne. Miksi kaukojunat pysähtyvät Turussa keskusaseman lisäksi Kupittaalla?

        Tokihan esim. Seinäjoki-Kokkola välillä voitaisiin ajaa taajamajunia joiden asemat olisi Seinäjoki-Nurmo-(Ruha)-Lapua-Kauhava-Härmä-(Voltti)-Jepua-(Kovjoki)-Pännäinen-Kolppi-Kruunupyy-Kokkola. (Suluissa oleva asema tarkoittaa ehkä.) Kysyntää olisi varmasti, jos ei VR:n (tai kilpailun alkaessa muun operaattorin) mielestä tarpeeksi, niin sitten alueen kuntien tai valtion tukemana.

        Terveisin aloittaja


      • 3+7
        Jämpti on näin kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta miksi sitten kaukojunat pysähtyvät esim. Helsingin vieressä Pasilassa ja Tikkurilassa, joissa on kattava lähijunaliikenne. Miksi kaukojunat pysähtyvät Turussa keskusaseman lisäksi Kupittaalla?

        Tokihan esim. Seinäjoki-Kokkola välillä voitaisiin ajaa taajamajunia joiden asemat olisi Seinäjoki-Nurmo-(Ruha)-Lapua-Kauhava-Härmä-(Voltti)-Jepua-(Kovjoki)-Pännäinen-Kolppi-Kruunupyy-Kokkola. (Suluissa oleva asema tarkoittaa ehkä.) Kysyntää olisi varmasti, jos ei VR:n (tai kilpailun alkaessa muun operaattorin) mielestä tarpeeksi, niin sitten alueen kuntien tai valtion tukemana.

        Terveisin aloittaja

        Assjoki-Kokkelby autolla maksaa bensakuluissa n. 15 euroa ja junalippu kymppi enemmän ja juna kulkee vain 4 krt/vrk. Ilman muuta oma auto kannattavampi ja kätevämpi. Turha höpistä muusta. Mitä pk-seudun asemiin tulee, asujaimistoa määrä moninkertainen Assjokeen verrattuna, kannattavuus tulee massasta. Miten voi olla että assjokinen ei ymmärrä yksinkertaisia talousfaktoja???


      • Jämpti on näin
        3+7 kirjoitti:

        Assjoki-Kokkelby autolla maksaa bensakuluissa n. 15 euroa ja junalippu kymppi enemmän ja juna kulkee vain 4 krt/vrk. Ilman muuta oma auto kannattavampi ja kätevämpi. Turha höpistä muusta. Mitä pk-seudun asemiin tulee, asujaimistoa määrä moninkertainen Assjokeen verrattuna, kannattavuus tulee massasta. Miten voi olla että assjokinen ei ymmärrä yksinkertaisia talousfaktoja???

        IC-junassa ehkä on sen kympin kalliimpi, mutta entäs taajamajuna. Lippu on huomattavasti IC:täi halvempi. Vertaa esim. Vaasan radan IC-, Pendolino- ja Taajamajunavuorojen hintoja.

        Aloittaja


      • seth jouns
        Jämpti on näin kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta miksi sitten kaukojunat pysähtyvät esim. Helsingin vieressä Pasilassa ja Tikkurilassa, joissa on kattava lähijunaliikenne. Miksi kaukojunat pysähtyvät Turussa keskusaseman lisäksi Kupittaalla?

        Tokihan esim. Seinäjoki-Kokkola välillä voitaisiin ajaa taajamajunia joiden asemat olisi Seinäjoki-Nurmo-(Ruha)-Lapua-Kauhava-Härmä-(Voltti)-Jepua-(Kovjoki)-Pännäinen-Kolppi-Kruunupyy-Kokkola. (Suluissa oleva asema tarkoittaa ehkä.) Kysyntää olisi varmasti, jos ei VR:n (tai kilpailun alkaessa muun operaattorin) mielestä tarpeeksi, niin sitten alueen kuntien tai valtion tukemana.

        Terveisin aloittaja

        Siksi, että Pasilasta ja Tikkurilasta matkustetaan muualle päin Suomea kaukoliikenteen muodossa. Pasilasta ja Tikkurilasta ei matkusteta Helsinkiin kaukoliikenteellä, vaan lähiliikenteellä. Pasilan ja Tikkurilan ympäristössä on niin suuri kaukoliikennematkustajapotentiaali, että sen takia kaukojunat kannattaa pysäyttää myös siellä. Käytännössähän tämä merkitsee sitä, että Helsingin metropolialueella on useampi paikka, mistä nousta kaukojunan kyytiin. Pasila toimii myös vaihtoyhteytenä Turun kaukojuniin, sekä Tikkurila yhteytenä Lentoasemalle. Eivät nämä ole aivan huonoja perusteluja. Puhutaan miljoonista matkustajista.

        Lisäksi 5 minuutin junaseikkailu Pasilasta Helsinkiin maksaisi lähes 6 euroa, kun hsl-alueen matkakortilla yhden matkan hinnaksi tulee sisäisellä alueella noin 2 euroa. Olet hieman pihalla tuosta pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä näköjään. Matkustelepa joskus junalla, ja maailma avartuu.

        Näillä on aika iso ero siihen, että Nurmon vanhassa keskustassa pitäisi alkaa pysäyttämään kaukojunia. Toiseksi sekoitat pahasti lähi- ja kaukoliikenteen. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Asia olisi toisin, mikäli täällä ajettaisiin lähiliikennejunia tihein vuorovälein, ja Kurikka-Kauhava välillä asuisi miljoona ihmistä, MUTTA KUN EI ASU.


      • seth jouns
        Jämpti on näin kirjoitti:

        IC-junassa ehkä on sen kympin kalliimpi, mutta entäs taajamajuna. Lippu on huomattavasti IC:täi halvempi. Vertaa esim. Vaasan radan IC-, Pendolino- ja Taajamajunavuorojen hintoja.

        Aloittaja

        Mietipä myös vaasanradan matkustajamääriä. Matkustajia tulee lähinnä Vaasasta, jotka ovat matkustamassa Seinäjoelle vaihtaakseen junaa etelään/pohjoiseen. Laihia, Tervajoki, Isokyrö ja Ylistaro ovat seisakkeita joista tulee keskimäärin 1-3 matkustajaa per juna. Aika pienet on volyymit, vaikka junia kulkee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää. Edes aamukahdeksaksi menijöitä ei tule juurikaan keskiarvoa paremmin väliasemilta.

        Mistä johtuu? Siitä johtuu, että ihmisillä on autot ja niillä pääsee. Juna koetaan hankalana ja epämukavana sekä se ei mene kotiovelta työpaikan ovelle saakka. Asemat eivät sijaitse keskustan lähelläkään, vaan syrjässä hetteikössä, jonne ei edes moni autolla löydä. Tästä päästään jälleen AUTOON, asemalle on tultava AUTOLLA. Miksi ei aja AUTOLLA suoraan perille?

        Vaikka junamatka Isostakyröstä Seinäjoelle olisi ilmainen, niin suurin osa kulkisi edelleen asioilla ja töissä OMALLA AUTOLLA, ihan vain siitä syystä, että se on mukavampi.


      • 10+6
        seth jouns kirjoitti:

        Siksi, että Pasilasta ja Tikkurilasta matkustetaan muualle päin Suomea kaukoliikenteen muodossa. Pasilasta ja Tikkurilasta ei matkusteta Helsinkiin kaukoliikenteellä, vaan lähiliikenteellä. Pasilan ja Tikkurilan ympäristössä on niin suuri kaukoliikennematkustajapotentiaali, että sen takia kaukojunat kannattaa pysäyttää myös siellä. Käytännössähän tämä merkitsee sitä, että Helsingin metropolialueella on useampi paikka, mistä nousta kaukojunan kyytiin. Pasila toimii myös vaihtoyhteytenä Turun kaukojuniin, sekä Tikkurila yhteytenä Lentoasemalle. Eivät nämä ole aivan huonoja perusteluja. Puhutaan miljoonista matkustajista.

        Lisäksi 5 minuutin junaseikkailu Pasilasta Helsinkiin maksaisi lähes 6 euroa, kun hsl-alueen matkakortilla yhden matkan hinnaksi tulee sisäisellä alueella noin 2 euroa. Olet hieman pihalla tuosta pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä näköjään. Matkustelepa joskus junalla, ja maailma avartuu.

        Näillä on aika iso ero siihen, että Nurmon vanhassa keskustassa pitäisi alkaa pysäyttämään kaukojunia. Toiseksi sekoitat pahasti lähi- ja kaukoliikenteen. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Asia olisi toisin, mikäli täällä ajettaisiin lähiliikennejunia tihein vuorovälein, ja Kurikka-Kauhava välillä asuisi miljoona ihmistä, MUTTA KUN EI ASU.

        Heheeeehhhee, kun seinäjokiset ei saaneet omaa lentokenttäänsä toimimaan niin nyt tahtovat omia pikku juna-asemia ja sinne junia! Herätkää pössöt assjokiset nyt lopulta! Kaupunki on niin pieni että bussiliikenne ja omat autot riittävät.


      • Jämpti on näin
        seth jouns kirjoitti:

        Mietipä myös vaasanradan matkustajamääriä. Matkustajia tulee lähinnä Vaasasta, jotka ovat matkustamassa Seinäjoelle vaihtaakseen junaa etelään/pohjoiseen. Laihia, Tervajoki, Isokyrö ja Ylistaro ovat seisakkeita joista tulee keskimäärin 1-3 matkustajaa per juna. Aika pienet on volyymit, vaikka junia kulkee kuitenkin tasaisesti pitkin päivää. Edes aamukahdeksaksi menijöitä ei tule juurikaan keskiarvoa paremmin väliasemilta.

        Mistä johtuu? Siitä johtuu, että ihmisillä on autot ja niillä pääsee. Juna koetaan hankalana ja epämukavana sekä se ei mene kotiovelta työpaikan ovelle saakka. Asemat eivät sijaitse keskustan lähelläkään, vaan syrjässä hetteikössä, jonne ei edes moni autolla löydä. Tästä päästään jälleen AUTOON, asemalle on tultava AUTOLLA. Miksi ei aja AUTOLLA suoraan perille?

        Vaikka junamatka Isostakyröstä Seinäjoelle olisi ilmainen, niin suurin osa kulkisi edelleen asioilla ja töissä OMALLA AUTOLLA, ihan vain siitä syystä, että se on mukavampi.

        Hmm, tässä joku vuosi sitten julkaistut asemien käyttäjämäärät Vaasan radan varrelta:

        Laihia: n. 26000 matkustajaa/vuosi
        Tervajoki: n. 25000/vuosi
        Isokyrö: n.12300/vuosi
        Ylistaro: n. 11500/vuosi

        Ja VR on tämä liikenteen luokitellut kannattavaksi.


      • Jämpti on näin
        seth jouns kirjoitti:

        Siksi, että Pasilasta ja Tikkurilasta matkustetaan muualle päin Suomea kaukoliikenteen muodossa. Pasilasta ja Tikkurilasta ei matkusteta Helsinkiin kaukoliikenteellä, vaan lähiliikenteellä. Pasilan ja Tikkurilan ympäristössä on niin suuri kaukoliikennematkustajapotentiaali, että sen takia kaukojunat kannattaa pysäyttää myös siellä. Käytännössähän tämä merkitsee sitä, että Helsingin metropolialueella on useampi paikka, mistä nousta kaukojunan kyytiin. Pasila toimii myös vaihtoyhteytenä Turun kaukojuniin, sekä Tikkurila yhteytenä Lentoasemalle. Eivät nämä ole aivan huonoja perusteluja. Puhutaan miljoonista matkustajista.

        Lisäksi 5 minuutin junaseikkailu Pasilasta Helsinkiin maksaisi lähes 6 euroa, kun hsl-alueen matkakortilla yhden matkan hinnaksi tulee sisäisellä alueella noin 2 euroa. Olet hieman pihalla tuosta pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä näköjään. Matkustelepa joskus junalla, ja maailma avartuu.

        Näillä on aika iso ero siihen, että Nurmon vanhassa keskustassa pitäisi alkaa pysäyttämään kaukojunia. Toiseksi sekoitat pahasti lähi- ja kaukoliikenteen. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Asia olisi toisin, mikäli täällä ajettaisiin lähiliikennejunia tihein vuorovälein, ja Kurikka-Kauhava välillä asuisi miljoona ihmistä, MUTTA KUN EI ASU.

        Ei, en sekoita kauko- ja lähijunia, ja kokemusta HSL-alueen liikenteestä on riittävästi ymmärtääkseni, kuinka se toimii.

        Tuolla Tikkurilalla ja Pasilalla tarkoitin vain sitä, että niistä on hyvät lähijunayhteydet (lue vaihtoyhteydet) Helsingin päärautatieasemalle ja Riihimäen asemalle, joten kaukojunien pysähdykset ei ole välttämättömiä. Okei väestöpohja siellä puolustaa tilannetta, joten varmastikkin on kannattavaa, ei siitä sen enempää.

        Taajislippu aikuiselta maksaisi välillä Seinäjoki-Kokkola n. 15-20€ ja alennusryhmiltä puolet siitä, eli jos yksin tekee työmatkat, niin hinta olisi samaa luokkaa kuin omalla autolla ajettaessa. Jos autossa kulkee samaan suuntaan esim. 3--> hlöä, niin sitten kyllä oma auto on ehdottomasti kannattavampi.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Jämpti on näin kirjoitti:

        Ei, en sekoita kauko- ja lähijunia, ja kokemusta HSL-alueen liikenteestä on riittävästi ymmärtääkseni, kuinka se toimii.

        Tuolla Tikkurilalla ja Pasilalla tarkoitin vain sitä, että niistä on hyvät lähijunayhteydet (lue vaihtoyhteydet) Helsingin päärautatieasemalle ja Riihimäen asemalle, joten kaukojunien pysähdykset ei ole välttämättömiä. Okei väestöpohja siellä puolustaa tilannetta, joten varmastikkin on kannattavaa, ei siitä sen enempää.

        Taajislippu aikuiselta maksaisi välillä Seinäjoki-Kokkola n. 15-20€ ja alennusryhmiltä puolet siitä, eli jos yksin tekee työmatkat, niin hinta olisi samaa luokkaa kuin omalla autolla ajettaessa. Jos autossa kulkee samaan suuntaan esim. 3--> hlöä, niin sitten kyllä oma auto on ehdottomasti kannattavampi.

        Niin ja kaikki matkustajat ei tietenkään matkustaisi välillä Sjoki-Kokkola, vaan iso osa matkustajista käyttäisi väliasemia!


      • seth jouns
        Jämpti on näin kirjoitti:

        Hmm, tässä joku vuosi sitten julkaistut asemien käyttäjämäärät Vaasan radan varrelta:

        Laihia: n. 26000 matkustajaa/vuosi
        Tervajoki: n. 25000/vuosi
        Isokyrö: n.12300/vuosi
        Ylistaro: n. 11500/vuosi

        Ja VR on tämä liikenteen luokitellut kannattavaksi.

        Luvut ovat aivan oikeita, kyllä, ja ne tukee omia havaintojani myös.

        Laihia, 14 lähtevää junaa päivässä. Vuodessa 365 päivää. 26000 matkustajaa/vuosi. Tästä saadaan laskettua, että yhtä lähtevää junaa kohden on 26000 / (14 x 365) = 5,09 käyttäjää per junavuoro.

        Samalla laskukaavalla saadaan:
        -Tervajoki 3,80 käytäjää per junavuoro
        -Isokyrö 2,25 käyttäjää per junavuoro
        -Ylistaro 2,25 käyttäjää per junavuoro

        Okei, kun huomioidaan, että viikonloppuisin kulkee pari junaa vähemmän, niin korjausvaikutus on luokkaa 4%, lisäävään suuntaan. Eli viikonloppukorjattuna luvut olisivat seuraavat:
        -Laihia 5,29
        -Tervajoki 3,95
        -Isokyrö 2,34
        -Ylistaro 2,34

        Kun otetaan huomioon, että käyttäjämäärät tarkoittavat sekä poistuvia että junaan nousevia matkustajia, niin tämä tarkoittaa sitä, että esim Laihialta tulee keskimäärin 2-3 henkilöä kyytiin, ja toiset 2-3 hlöä poistuu junasta. Kun taas Ylistarosta tulee 1 kyytiin ja 1 poistuu junasta. Tervajoella kyytiin tulevia on keskimäärin 2 ja poistuvia 2. Nämä siis yhtä junaa kohden.

        Vaasan vuotuinen matkustajamäärä oli muistaakseni 345 000 käyttäjää. Tästä saadaan keskiarvoksi noin 50 käyttäjää per juna, 25 saapuvia ja 25 lähteviä matkustajia per juna.

        Kannattavuuden raja menee näppituntumalla 10 käyttäjää junavuoroa kohden per asema. Mutta ainahan poikkeustapauksia löytyy, ja alueellisia syitä.

        Itse asiassa aikaisemmin heittämäni 1-3 matkustajaa väliasemilta per juna, osui aika hyvin oikeaan, yllätyin oikeastaan itsekin, kun laskin asian esittämilläsi luvuilla. Perustelinpahan ainakin mielipiteeni faktoilla, että tattis vaan luvuista.


      • VR politikoi:.
        seth jouns kirjoitti:

        Luvut ovat aivan oikeita, kyllä, ja ne tukee omia havaintojani myös.

        Laihia, 14 lähtevää junaa päivässä. Vuodessa 365 päivää. 26000 matkustajaa/vuosi. Tästä saadaan laskettua, että yhtä lähtevää junaa kohden on 26000 / (14 x 365) = 5,09 käyttäjää per junavuoro.

        Samalla laskukaavalla saadaan:
        -Tervajoki 3,80 käytäjää per junavuoro
        -Isokyrö 2,25 käyttäjää per junavuoro
        -Ylistaro 2,25 käyttäjää per junavuoro

        Okei, kun huomioidaan, että viikonloppuisin kulkee pari junaa vähemmän, niin korjausvaikutus on luokkaa 4%, lisäävään suuntaan. Eli viikonloppukorjattuna luvut olisivat seuraavat:
        -Laihia 5,29
        -Tervajoki 3,95
        -Isokyrö 2,34
        -Ylistaro 2,34

        Kun otetaan huomioon, että käyttäjämäärät tarkoittavat sekä poistuvia että junaan nousevia matkustajia, niin tämä tarkoittaa sitä, että esim Laihialta tulee keskimäärin 2-3 henkilöä kyytiin, ja toiset 2-3 hlöä poistuu junasta. Kun taas Ylistarosta tulee 1 kyytiin ja 1 poistuu junasta. Tervajoella kyytiin tulevia on keskimäärin 2 ja poistuvia 2. Nämä siis yhtä junaa kohden.

        Vaasan vuotuinen matkustajamäärä oli muistaakseni 345 000 käyttäjää. Tästä saadaan keskiarvoksi noin 50 käyttäjää per juna, 25 saapuvia ja 25 lähteviä matkustajia per juna.

        Kannattavuuden raja menee näppituntumalla 10 käyttäjää junavuoroa kohden per asema. Mutta ainahan poikkeustapauksia löytyy, ja alueellisia syitä.

        Itse asiassa aikaisemmin heittämäni 1-3 matkustajaa väliasemilta per juna, osui aika hyvin oikeaan, yllätyin oikeastaan itsekin, kun laskin asian esittämilläsi luvuilla. Perustelinpahan ainakin mielipiteeni faktoilla, että tattis vaan luvuista.

        .

        VR on johdonmukaisesti heikentänyt Laihian palveluja vaikka käyttöä olisi selvästi enemmän kuin muissa lähiseisakkeissa

        .


      • Anonyymi
        Jämpti on näin kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta miksi sitten kaukojunat pysähtyvät esim. Helsingin vieressä Pasilassa ja Tikkurilassa, joissa on kattava lähijunaliikenne. Miksi kaukojunat pysähtyvät Turussa keskusaseman lisäksi Kupittaalla?

        Tokihan esim. Seinäjoki-Kokkola välillä voitaisiin ajaa taajamajunia joiden asemat olisi Seinäjoki-Nurmo-(Ruha)-Lapua-Kauhava-Härmä-(Voltti)-Jepua-(Kovjoki)-Pännäinen-Kolppi-Kruunupyy-Kokkola. (Suluissa oleva asema tarkoittaa ehkä.) Kysyntää olisi varmasti, jos ei VR:n (tai kilpailun alkaessa muun operaattorin) mielestä tarpeeksi, niin sitten alueen kuntien tai valtion tukemana.

        Terveisin aloittaja

        205m IC junan sr2 veturi imaisee omakotitalon vuotuisen sähkönkulutuksen verran kun kiskaastaan täyteen vauhtiin. No ei nyt sentäs ihan mutta todella paljon kyllä kuluttaa 3-vaihe oikosulkuajomoottorit joten ei sitä kannata joka maitolaituriin topata ja taas kiihdytellä.


    • Kallis harjautus

      Kun Vaasan rataa sähköistettiin, tehtiin 0-virhe, että hanke olisi kannattava.
      Paljon seurasin ko.välin junia, 1000 henkeä / vuorokaus --365.000 /vuosii oli puppua.
      Oikea luku olisi ollut 100 henkeä eli 36.500 / vuosi.

      Alle 10 henkeä nousee Seinäjoelta Vaasan junaan, kulkijoita ei ole alkuunkaan 1000 / vuorokausi.

    • Seinäjoen Komia Kaup

      Hmm, Kouraanhan on kaupunginkin puolesta kaavailtu pysäkkiä...

    • seth jouns

      Anteeksi toisto, linkitin tämän tekstini alemmas, kun tuntuu ettei tätä huomattu (=jäi liian ylhäälle, kiitos palstan tekniikan) , voisi "aloittajakin" kommentoida jotain, tai muut.

      Näistä matkustajamääristä siis.......

      Luvut ovat aivan oikeita, kyllä, ja ne tukee omia havaintojani myös.

      Laihia, 14 lähtevää junaa päivässä. Vuodessa 365 päivää. 26000 matkustajaa/vuosi. Tästä saadaan laskettua, että yhtä lähtevää junaa kohden on 26000 / (14 x 365) = 5,09 käyttäjää per junavuoro.

      Samalla laskukaavalla saadaan:
      -Tervajoki 3,80 käytäjää per junavuoro
      -Isokyrö 2,25 käyttäjää per junavuoro
      -Ylistaro 2,25 käyttäjää per junavuoro

      Okei, kun huomioidaan, että viikonloppuisin kulkee pari junaa vähemmän, niin korjausvaikutus on luokkaa 4%, lisäävään suuntaan. Eli viikonloppukorjattuna luvut olisivat seuraavat:
      -Laihia 5,29
      -Tervajoki 3,95
      -Isokyrö 2,34
      -Ylistaro 2,34

      Kun otetaan huomioon, että käyttäjämäärät tarkoittavat sekä poistuvia että junaan nousevia matkustajia, niin tämä tarkoittaa sitä, että esim Laihialta tulee keskimäärin 2-3 henkilöä kyytiin, ja toiset 2-3 hlöä poistuu junasta. Kun taas Ylistarosta tulee 1 kyytiin ja 1 poistuu junasta. Tervajoella kyytiin tulevia on keskimäärin 2 ja poistuvia 2. Nämä siis yhtä junaa kohden.

      Vaasan vuotuinen matkustajamäärä oli muistaakseni 345 000 käyttäjää. Tästä saadaan keskiarvoksi noin 50 käyttäjää per juna, 25 saapuvia ja 25 lähteviä matkustajia per juna.

      Kannattavuuden raja menee näppituntumalla 10 käyttäjää junavuoroa kohden per asema. Mutta ainahan poikkeustapauksia löytyy, ja alueellisia syitä.

      Itse asiassa aikaisemmin heittämäni 1-3 matkustajaa väliasemilta per juna, osui aika hyvin oikeaan, yllätyin oikeastaan itsekin, kun laskin asian esittämilläsi luvuilla. Perustelinpahan ainakin mielipiteeni faktoilla, että tattis vaan luvuista.

      • Jämpti on näin

        Totta. Mutta kannattavuuden raja 10 käyttäjää/juna. InterCityssä ja pikajunassa ehkä, Pendolino vaatii enemmän. Mutta taajis kyllä selviää vähemmilläkin määrillä, etenkin jos vuorot siirryttäis ajamaan kiskobussilla tai sähkömoottorijunalla. Pohjanmaalla olis vaan muutettavaa ihmisten asenteessa joukkoliikennettä kohtaan.


      • Einös
        Jämpti on näin kirjoitti:

        Totta. Mutta kannattavuuden raja 10 käyttäjää/juna. InterCityssä ja pikajunassa ehkä, Pendolino vaatii enemmän. Mutta taajis kyllä selviää vähemmilläkin määrillä, etenkin jos vuorot siirryttäis ajamaan kiskobussilla tai sähkömoottorijunalla. Pohjanmaalla olis vaan muutettavaa ihmisten asenteessa joukkoliikennettä kohtaan.

        Itse harkitsisin kaasukäyttöistä junaa


    • ensi vuonna

      KEVYET kiskopussit tulevat

      • Saakurin lättähatut:

        .

        Taas ne saakurin lättähatut tuloo

        .


    • KISKOTON PUSSI

      Ei Nurmoolaasille kelepaa juna vaikka ne haetaas pihasta .Pitää päästä omalla BMW AUDILLA TAI MESELLÄ

    • Rättäntättäntää

      Eikös Kouran asemalle ollu jo kaavassaki varaus?

    • NURMOOLAASET HULLUJA

      NURMOOLAASET SISÄSIITTOOSET EI TARTTE MITÄÄN MUUTA KUN TURPAHAN JOKA IIKKA, ON NE NIIN PÖLJÄÄ PORUKKAA KAIKKI TYYNNI. ANTAKAA NY JUKOLISTE ÄKKIÄÄ NIILLE OMA KUNTA TAKAISIN JOTTA SAAVAT OLLA IHAN ITTEKSEEN!!!

    • Seinäjoen kehitys

      Junaliikenteen suosiohan on ollut muutenkin kasvussa koko maassa, joten miksei myös Seinäjoella. Tarjonnalla voidaan luoda kysyntää, ehdottaisin, että aloitettaisiin esim. 1-2 vuotta kestavä kokeilu, jolla saataisiin faktaa matkustajamääristä. Tällä siis tarkoitan edellä ehdoettua taajamajunaa Seinäjoki-Kokkola pysähdyspaikoilla Seinäjoki-Nurmo-(Ruha)-Lapua-Kauhava-Härmä-(Voltti)-Jepua-(Kovjoki)-Pännäinen-Kolppi-Kruunupyy-Kokkola. (Suluissa oleva asema tarkoittaa ehkä.)

      Nurmon keskustassa olisi jopa alikulku toiselle puolelle rataa valmiina, joten sinne saataisiin helposti 2 laituria, kuten esim. Ryttylässä (Riihimäen pohjoispuolella).

    • Jämpti on näin

      Nostampa ketjun, kun on uutta sanottavaa asiaan.

      Eli siis otetaan Nurmon keskustan kanssa vertailukohteeksi aiemmin mainitsemani Ryttylän kylä Riihimäen pohjoispuolella. Ryttylä on Nurmon keskustaa hieman pienempi, 2000 asukasta ja matkaa Riihimäelle on muistaakseni n. 12km. Nurmon keskustasta taas matkaa Seinäjoelle on noin 6km.

      Ryttylän asemalla oli muutama vuosi sitten 31000 käyttäjää vuoden aikana. Ottaen huomioon Nurmon keskustan suuremman asukasmäärän ja lyhyemmän etäisuyden seinäjoelle, voitaisiin päästä n. 30000-40000 matkustajaa/vuosi, ainakin alkuvaiheessa. Ryttylän asemaa palvelee päivittäin muistaakseni 7 junaa/suunta. Nurmossa tähän matkustajamäärään voisi optimi olla 5-7 junaa päivässä/suunta.

      • uugomayer

        Miksi linja-auto Nurmosta Seinäjoelle ei ole tarpeeksi hyvä joukkoliikennemuoto? Ensinnäkään ruuhkia ei ole mihin bussi juuttuisi tms. Toiseksi bussi tulee lähemmäksi monen kotiovea ja lyhentää kävelymatkaa. Jos bussimatka kestääkin muutaman minuutin pidempään, niin puhutaan kuitenkin korkeintaan 10min bussimatkasta. Jos nyt juna ajaisikin tuosta 5min nopeammin perille, niin ei sillä asialla ole merkitystä näin lyhyellä matkalla muutenkaan. Ja se kävelymatka voi monella olla juurikin se 5min pidempi kuvitellulle juna-asemalle, kuin nykyiselle linja-auton pysäkille. Eli plus miinus nolla. Lisäksi linja-autoilla pääsee myös esim sairaalanmäelle ja koulujen viereen, toisin kuin junalla.

        Juna palvelee enemmänkin pitkänmatkalaisia. Helsinki on luku erikseen, siellä bussit juuttuu ruuhkiin ja juna on siellä nopeampi lyhyelläkin välillä. Ja joku Ryttylä, hei sieltäkin suurin osa matkaa Helsinkiin tai Tampereelle.

        Nurmon pysäkkiä en mitenkään ymmärtäisi. Ennemminkin ymmärtäisin jonkin Härmän pysäkin, sieltä Seinäjoelle bussi on jo paljonkin hitaampi.


      • Jämpti on näin
        uugomayer kirjoitti:

        Miksi linja-auto Nurmosta Seinäjoelle ei ole tarpeeksi hyvä joukkoliikennemuoto? Ensinnäkään ruuhkia ei ole mihin bussi juuttuisi tms. Toiseksi bussi tulee lähemmäksi monen kotiovea ja lyhentää kävelymatkaa. Jos bussimatka kestääkin muutaman minuutin pidempään, niin puhutaan kuitenkin korkeintaan 10min bussimatkasta. Jos nyt juna ajaisikin tuosta 5min nopeammin perille, niin ei sillä asialla ole merkitystä näin lyhyellä matkalla muutenkaan. Ja se kävelymatka voi monella olla juurikin se 5min pidempi kuvitellulle juna-asemalle, kuin nykyiselle linja-auton pysäkille. Eli plus miinus nolla. Lisäksi linja-autoilla pääsee myös esim sairaalanmäelle ja koulujen viereen, toisin kuin junalla.

        Juna palvelee enemmänkin pitkänmatkalaisia. Helsinki on luku erikseen, siellä bussit juuttuu ruuhkiin ja juna on siellä nopeampi lyhyelläkin välillä. Ja joku Ryttylä, hei sieltäkin suurin osa matkaa Helsinkiin tai Tampereelle.

        Nurmon pysäkkiä en mitenkään ymmärtäisi. Ennemminkin ymmärtäisin jonkin Härmän pysäkin, sieltä Seinäjoelle bussi on jo paljonkin hitaampi.

        Your argument is invalid. En tiedä kuinka hyvin olet perillä Seinäjoen liikenteestä, mutta:

        1. Ruuhkia on mihin bussi juuttuu. Aamuruuhka ja neljän ruuhka. Mitä lähemmäs kaupunkia mennään, sitä enemmän liikennettä.

        2. Bussimatkalla 10min ajassa ollaan Nurmosta Seinäjoelle menossa ehkä Tanelinranta-Hyllykallio -välillä. Matka-aika Nurmon keskustasta Seinäjoelle bussilla on noin 20min, ruuhka-aikaan 30min. Junalla matka-aika olisi noin 5min, joten se kyllä houkuttelisi väkeä.

        3. Jos haluaa päästä Sairaalanmäelle, sinne pääsisi näin: Junalla Nurmo-Seinäjoki, jossa vaihto matkakeskuksesta bussilla nro 10 Sairaalanmäelle.

        4. Tottakai ryttylästä matkustetaan enimmäkseen Helsinkiin ja Tampereelle, mutta liikennettä on myös Hämeenlinnaan ja Riihimäelle.

        5. Härmän pysäkki olisi myös ehdottomasti tärkeä.

        Aloittaja


    • ilman viagraa.

      Kourassa seisoisi edelleen.

      • Kouran kaunotar

        Kouras ei iliman viagraa oo seisonu enää pitkihi aikoohi!


    • Kouran komistus

      Kouras on niin huonot alustat, ettei seiso.

    • kpkohjo

      Ei kaiken aina tarvitse kannattaa, kun kyse on kansalaisille yarjottavista palveluista. Ja jos oikein tarkkoja ollaan, ei kannattava taida olla muu kuin Hellanmaan osuupankki.

    • vyötön

      Eikös se Hellammaan osuuspankki oo vuusiootu lapuan osuuspakkihin
      Mummiälestä enää ei kannata kun henkselit housuus

    • kaurastakojahtaa

      Äläkää ny herrantähäre haaveelko mistää junaliikentehestä Nurmoon ja Kouran pysäkiiltä Seinäjoelle!! Kyllä esim. Kourasta olis vähä junahan nousijoota. Siälä on kaikilla autot, parahilla kaksi. Ja viikonloppuuna ne ajaa taksilla, niinku juapoot pruukaa! Taitaa olla kualeva syrijäkylä, niinku muukki syrijäkylät! Niillon siälä VPK:in, mutta palomiähet alakaa olla jo nii vanhoja, notta ajaavat pian hälyytyksen tulles rollaattoriilla kolaria siinä palotallin pihas, pelekään mä! Linijapiilit ajaa kylän läpi tyhyjänä, eikä kukaa eres vilikuta! Notta sellaasta!

      • Jämpti on näin

        1. Koura on kasvava kylä, ei todellakaan kuihtunut.

        2. Linja-autot koetaan hankalaksi, kalliiksi ja hataakisi, joten ei houkuttele asiakkaita samaan malliin kuin juna.

        Aloittaja


    • Vireä Koura rules

      Pitkä rivi uusia postilaatikoita on ilmestynyt Välimäentien varteen, Martti Ketola ja Raimo Lahtinen ihailevat.?KUVA: HARRI TOIVOLA


      Odottavan aika on yleensä pitkä, mutta Kourassa kävi toisinpäin. Kaavan valmistumisen nopeus yllätti, sanoo Raimo Lehtinen.

      Kylällä oltiin varauduttu siihen, että kaavoituksen teko kestää viisi vuotta.

      – Siihen menikin vain kolme, Lahtinen myhäilee.

      Martti Ketola sanoo, että uudet tontit ja uudet asukkaat ovat kylälle tervetulleita.

      – Viime aikoina taloja on jo kylälle noussut. Toivottavasti muuttajia tulee jatkossa lisää.

      KOIRA JA HEVONEN PELASTAVAT VIREÄN KOURAN KYLÄN.
      Nainen päättää missä asutaan ja onneksi moderni nainen tykkää elimistä.

      • Kannatsanookkk

        Kouran "elimet"! Ja justihi kirijootettihi, notta Kouras(kaa) ei oo seisonu enää pitkihi aikoohi iliman viagraa!


    • kourasta lähtenyt 48

      Herätkää nyt saatanannuijat kun vertaatte Seinäjokea ja Helsinkiä keskenään .Vaikka koko Seinäjoki hyppäisi joka päivä junaan ajai huvikseen edes takas Nurmoon jaKouran väliä ei riitä vaikka seisois Kourassa mailman tappin asti.

      • Hallitus..Suunnittelee

        Paikallisjunat tulevat takaisin.
        Ähtärin........Tuurin turistivirta tulossa.
        Tai vt 18 valtatietasoiseksi. Hitaitten kiertävien Veneskosken..Kouran ohituksilla
        ja vaarallisten Sydänmaan tasoylikäytävien poistolla.


      • Anonyymi

        Kannatan junien pysähtymistä. Nyt on lopetettava tuloo paskat housuhu.


    • Anonyymi

      Saisi nyt edes ensin Lapualla unat pysähtymään niin mietitään sitten kouraa..
      Tai kyllähän siellä nyt vissiin pari kertaa päivässä juna pysähtyy mutta harvoin kumminkin. Ennen pysähtyi usein mutta harvakseltaan enää..

    • Anonyymi

      Juna on oikein korona haavi.. en menisi näinä vaikeina aikoina mihinkään julkiseen kulkuneuvoon.

    • Anonyymi

      Kourasta tullut pahin huijari .ei ne tarvi junia. Pysyköön siellä mettässä

      • Anonyymi

        vr tulee nimenomaan poistamaan pienet asemat käytöstä. ja kaikki pääradat sähköistetään...faktatieto


    • Anonyymi

      Lättähattu kulkemaan Seinäjoen ja Pietarsaaren väliä.

    • Anonyymi

      Kourassa on laituri valmiina.
      Juna kulkee 50 km ilman pysähdystä Alavudelta maakuntakeskukseen.
      Saisi seisoa Kourassa edes pari minuuttia.

      • Anonyymi

        Junat kulkee aina väärään aikaan. Harvalla työvuorot osuu junien aikatauluihin. Ei ne ala tunnin välein kulkemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junat kulkee aina väärään aikaan. Harvalla työvuorot osuu junien aikatauluihin. Ei ne ala tunnin välein kulkemaan.

        Ja vielä harvemmalla kouralaasella on työpaikka seinäjoen keskustas. Työpaikat on vähä sielä sun täälä kaukana keskustasta. Ja siihen päälle paikallisbussit on aina "menos kaffille".


      • Anonyymi

        Aamun kiskobusseilla jotka käyvät kääntymässä Ähtärissä ja Alavudella saattaisi tullakin yksi tai kaksi Kourasta kyytiin, satunaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamun kiskobusseilla jotka käyvät kääntymässä Ähtärissä ja Alavudella saattaisi tullakin yksi tai kaksi Kourasta kyytiin, satunaisesti.

        Siivous, auraus ja kuulutuslaitteet. Ei muutamalle ehkä matkustajalle kannata ylläpitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivous, auraus ja kuulutuslaitteet. Ei muutamalle ehkä matkustajalle kannata ylläpitää.

        Ei niin. Totesin vain että saattaisi joku ehkä kyytiin tullakkin.


    • Anonyymi

      Osta resiina.En ole hullumpaa ehdotusta kuullut.

      • Anonyymi

        Jaskako täällä yrittää veivata. Ei nyt sentään aivan kaikkea kuihtuvaan kylään.


    • Anonyymi

      Myös veneskosken ja Ylistaron asemat on saatava entiseen kukoistukseen sa!

    • Anonyymi

      Niin ja Pauhun pysäkki pitää avata uurestaa

      • Anonyymi

        Sydänmaa, Sääskiniemi ja Niinimaa ovat myös entisiä asemia. Niistäkin saattaisi juku tulla kyytiin silloin tällöin, ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydänmaa, Sääskiniemi ja Niinimaa ovat myös entisiä asemia. Niistäkin saattaisi juku tulla kyytiin silloin tällöin, ehkä.

        Myllymäelle asema kans, viimeiset pandaturistit saattavat tulla kyytiin.


    • Anonyymi

      Poistoonkaikki radat, suupohjanrata turha, kiskot aseteollisuuteen. Kauppajouppi laajenee jokivarteen, sinne sitte laiva seilaamaan keskustan ja Idiksen välille. Bisnesidea.

      • Anonyymi

        Pidetään nykyiset asemat ja unohdetaan toiveet uusista seisakkeista. Ei niissä uusissa riitä ihmiset kannattavaan toimintaan. Järki käteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidetään nykyiset asemat ja unohdetaan toiveet uusista seisakkeista. Ei niissä uusissa riitä ihmiset kannattavaan toimintaan. Järki käteen.

        Näin tehdään piste


    • Anonyymi

      Sama homma kuin kouluissa, koulut pitää olla siellä missä on lapset. On turhaa yrittää ylläpitää syrjäkylällä koulua, ja toivoa että sinne muuttais sillä perusteella lapsiperheitä, kun ei se vaan niin mene.

      • Anonyymi

        Juurikin näin.


    • Anonyymi

      Ei tartte olla kannattavaa toimintaa, kun valtio ylläpitää Alavuden ym. rataosuuksia.
      HSL Stadissa n. 8000 seisaketta, läheskään kaikki eivät ole kannattavia.
      Bussi pyähtyy n. 1 minuutin välein, paikallisjuna 4 minuutin välein.

      • Anonyymi

        Kerroppa mikä paikallisjunan seisake, muka olisi hsl alueella sellainen että se ei olisi kannattava.


    • Anonyymi

      Nurmon ohi ei kulje paikallisjunaa, ja bussiliikenne on vilkas.
      Alavuden suunnassa valtion ylläpitämä paikallisjuna kulkee, mutta ei pysähdy kylätaajamissa.
      Ähtärissä sama juna pysähtyy 3:ssa paikassa, kiitos Savolan.
      Meidän poliitikkoja kiinnostaa vain Aunes ja Niemistö.

      • Anonyymi

        Kasperissa olisi Viertolantien päässä hyvä aseman paikka. Rata sopivan lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasperissa olisi Viertolantien päässä hyvä aseman paikka. Rata sopivan lähellä.

        Tarkoitat kai viertolanviita. Aivan ehdoton seisakepaikka. Vetoomus VR.lle hetikohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat kai viertolanviita. Aivan ehdoton seisakepaikka. Vetoomus VR.lle hetikohta.

        Veeärrä eikä muutkaan operaattorit vastaa radoista eikä seisakkeista. Radat kuuluu väylä:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat kai viertolanviita. Aivan ehdoton seisakepaikka. Vetoomus VR.lle hetikohta.

        Olis hyvä. Pääsisi Kasperista keskustaan ja Tampereelle. Olis käyttäjiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      150
      4583
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      93
      3579
    3. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      36
      2796
    4. Persut = far-right Finns Party?

      Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      18
      2467
    5. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2463
    6. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      241
      1785
    7. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      26
      1455
    8. Mies pelkää mahdollista raskautta

      Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      240
      1356
    9. Kiikkustuoli

      Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      179
      1305
    10. Ihana M nainen

      Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      75
      1260
    Aihe