Muutosta tekemässä

2013matkaala

Olen aloittanut elämänmuutoksen tekemisen eroamalla (kamala aloitus). Olen 47-vuotias nainen, jota omat sisaret pitää aivan sekopäänä (vaihdevuodet ovat sekoittaneet sisaren pään). Muutosta olen aloitellut jo vuosia sitten, mutta vasta nyt uskalsin sen toteuttaa.

Miehestä erosin siksi, että hän joi holtittomasti viikonloppuisin, halusi maallista omaisuutta (piti olla hieno koti, komea auto ja upeita vaatteita) ja haaveet jotain aivan mitä aluksi yhteiselämää aloittaessa meillä oli.

Nyt yksin asuessani ( koira) olen aloittanut lukemisen hyvän olen lehdistä ja kirjoista. Tällä hetkellä luen Eheyttävä luonto. Mitä pidemmälle pääsen, sitä enemmän ymmärrän miksi kaipaan luontoa ja vettä ympärilleni. Olen teettänyt itselleni astrologisen kartan. Nyt ymmärrän miksi olen sellainen kuin olen :) Olen lopettanut alkohoin juomisen (mikä ihana tunne kun ei ole turvoksissa). Olen laihtunut ilman laihduttamista (meni toppahousut kiinni yli 8 v jälkeen). Mitä ihania asioita olenkaan saavuttanut 2 kuukauden aikana.

Pahinta tässä muutoksessa on se, että sisareni eivät ymmärrä mitä ja miksi muutosta haluan. Olen tullut kuulemma uskoon, kun kävin pääsiäiskirkossa (elämäni ensimmäisen kerran). Vaihdevuodet ovat sekoittaneet täysin pääni, kun haaveilen maalle muuttamisesta tai luen hyvinvoinnin kirjoja. Nyt olenkin ruvennut miettimään, että pitääkö minun sanoutua irti sisaristani, koska he eivät hyväksy minun uutta ajatusmaailmaani? Onneksi minulla on erittäin hyvä ystävä, joka hyväksyy minut sellaisena kuin olen näine omine haaveineni.

Onko joku muu joutunut kokemaan vastaavaa läheistensä puolesta muutosta tehdessään?

12

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ring ring :)

      Totta kai se aiheuttaa hankausta kun läheinen ihminen alkaa käyttäytyä yhtäkkiä ihan toisella tavalla kun on totuttu. Se voi tuntua loukkaavalta, mutta anna ajan kulua. Sanoisin että älä ihmeessä katkaise yhteyksiä sisariisi, vaikka yhteistä kieltä ei nyt vielä löydy. Anna ajan kulua... Siskot ovat kuitenkin tärkeitä, perhe on tärkeä. Jos sinun "omituisuuksiasi" ei nyt ymmärretä, älä puhele niistä kovin ylenpalttisesti heille, vaan jaa asioita ennemmin nyt sen ystäväsi kanssa.

      Ihanaa että olet jättänyt turhan juomisen ja laihtunutkin samalla. :) Minä olen uskossa ja varoittaisin kyllä astrologiasta ja kaikista ennustelijoista, meedioista, shamaaneista ja new age -jutuista, mutta tuskin otat varoitusta vastaan. Toivon kuitenkin sinulle kaikkea hyvää elämääsi! Pidä itsestäs huolta ja hädän päivänä muista ns. Jumalan puhelinnumero, psalmi 50:15: "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." :)

    • ljlb

      Hienoa, että olet uskaltanut muuttaa elämääsi ja erota onnellisuutta estävistä asioista. Nyt seuraa unelmiasi ja muista pitää hyvät kaverit mukanasi. Kuulostaa siltä että olette kulkeneet siskosiesi kanssa pitkän matkan ja kertomasi perusteella heidät kannattaa yhä pitää mukana.

    • Max Martin

      Aika helvetin tolloja noi sun sisaret, kun epäilee että olet tullut uskoon vaikka olet kertonut, että olet eronnut. Miksei ne ymmärrä sitä, että olet eronnut?

      Mikseivät he tajua, että elämään yksin opettelu vaatii myös kykyä muutokseen? Ja uuden sisällön hankkimista elämään. Ihankuin heille olisi tullut joku joukkosekoilukohtaus, johon liittyy avioeron kieltäminen hyvin dramaattisena elämänmuutoksena.

    • marjukka1234

      Hei!
      Olen onnellinen puolestasi, että uskalsit muuttaa eläsi suuntaa...ja jos siitä tulee vieläpä hyvä olo, niin ei silloin kannata välittää toisten ihmisten mielipiteistä.
      Jos haluat jutella lisää ja haluat kuulla oman tarinani, niin ota yhteyttä s.postiin [email protected]

    • hmm.

      Ota etäisyyttä sisariin. Sellainen joka ei hyväksy ja tue toista, vaan hakee vikoja.. ei hyvä. Ystäväsi kannustavat se on kiva.

    • Vinkki.

      Jospa ottaisit ensimmäistä kertaa elämäsi omiin käsiisi ja tekisit ihan itsenäisiä päätöksiä, ihan niin kuin aikuiset ihmiset. Huomaat kuinka se lisää voimavaroja ja olet onnellisempi, eikä sinun tarvitsisi kysellä neuvoja netistä.

    • Rohkeutta muuttua

      Onnea sinulle, että olet tehnyt itsellesi hyvän valinnan. Pidä sisaret kuitenkin lähellä. Heillä toki saa olla omat mielipiteet,joita sinun kuitenkin täytyy jollakain tavalla kunnioittaa ja arvostaa sekä hyväksyä. Nehän ovat heidän mielipiteitään, ei sinun. Anna heidän mielipiteidensä siksi valua itsestäsi pois niinkuin vesi hanhen selästä. Hiljaa hyvä tulee-- uskalla olla vaan oma itsesi liikoja "kehumatta". *Uskalla elää jokainen päiväsi tavalla, jonka tiedät tuottavan itsellesi hyvän elämän (Jane Seymor)*.

    • luonnonlapsi-84

      Olen itsekin huomannut että jotkut ihmiset ovat vaan kateellisia siitä jos joku uskaltaa tehdä niinkuin haluaa koska he eivät itse uskalla tehdä niin vaikka ehkä haluaisivatkin.

    • KALLE KELLO

      Hienoa, olet löytänyt itsesi ja uskallat tehdä sitä mitä ITSE haluat. Sisaresi ovat kateellisia sinulle, eivätkä ymmärrä että se raha ja hienot kulissit ei tuo sitä onnea. Se löytyy jostain muualta ja muusta. Jatka valitsemallasi tiellä, uskallanpa sanoa, että nyt vasta sinä elät. Onnea

    • 13243546

      Kuten joku jo kommentoikin voi läheisten ihmisten olla vaikea hyväksyä muutosta ja he hakevat siihen syytä jos minkälaisilla selityksillä. Parasta on kun olet nyt vain avoin heille etkä kanna huolta heidän mielipiteistään. Välejä ei kuitenkaan kannata kokonaan katkaista, sillä verisiteet ovat usein vahvempia kuin ystävyyssiteet. Voihan sisarillasi olla huoli siitä että kuinka oikeasti pärjäät ja tämä heidän huolensa vain näyttäytyy nyt näin. Kerro heille että olet onnellinen ja kerro myös se että pärjäät taloudellisesti itsenäisesti etkä tarvitse heidän tukeaan siinä asiassa. Puhuminen on se mikä auttaa. Oletko kertonut heille todellisen syyn eroosi? Se että uskaltaa tehdä omat päätöksensä elämässään voi toki joillekin olla vaikea ymmärtää, jos itse taistelee samojen asioiden kanssa. Tsemppiä sinulla ja auringonpaistetta kevääseen. Toteuta itseäsi, mutta muista myös arvostaa sisariasi. Toimi niin kuin toivoisit heidän toimivan :)

    • kell onni on

      Kuten 13243546 nimimerkki totesi, niin pidä yhteys (vaikka heikkokin) sisariisi. Sano, että olet kokenut vaikean eron ja haluat nyt ensimmäistä kertaa elämässäsi etsiä itseäsi ja tutkia erilaisia polkuja. Voit sanoa, että avioliitossa rahalliset asiat olivat tärkeintä ja haluat nyt rauhassa katsoa, että millaista iloa henkiset asiat voisivat tuoda elämääsi.

      Todennäköisesti sinulle on päässyt avioliiton aikana kertymään "henkisyyden janoa", jota nyt täytät lukemalla ja osallistumalla. Itselläni kävi ihan samalla tavalla. Lopulta en itse löytänyt elämäni suuntaa uskonnosta tai mistään muustakaan -ismistä, vaan löysin elämääni tasapainon pohtimalla asioita (esim. miksi avioero epäonnistui), lisäämällä elämääni hyvää mieltä tuovaa liikuntaa, luonnossa liikkumista yms.

      Anna ajan kulua ja yritä ymmärtää sitä, että siskosi saattavat olla peloissaan, että olet hieman vinksahtanut erosta ja sen vuoksi helposti hyväksikäytettävissä esim. jonkun miehen myötä hihhuliuskontoon. Älä sorru siihen, että tuputtaisit löytämiäsi asioita heille.

      Toivotan sinulle onnea valitsemallasi tiellä.

      • osaispa auttaa

        Hienoa!
        Toivoisimpa samaa rohkeutta tuttavapariskunnan vaimolle, joka ei älyä erottautua miehestään, vaikka tällä miehellä on jo uusi rakkaus olemassa. Vaimo saanut tiedon siitä ja myös mies tietää, että vaimo tietää. Pariskunta junnaa paikallaan ja hiphurraa, kun ei tänäänkään tarvinnut asioista puhua:/ huh, mitä aviovaimojen päässä liikkuu? Itse olen eronnut aikaa sitten, kivun kautta mahtavaan elämäniloon!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      95
      1836
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1208
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      62
      1098
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      71
      947
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe