Kiinan Olympiamenestys toimii hyvänä symbolina tulevalle.
http://elisa.net/urheilu/156564.shtml
Kiina on toki jäljessä paljon taloudessa ja sotilasteknologiassa USA:aa vielä, mutta sen kehitysvauhti kaikilla osa-alueilla on paljon nopeampaa yhdysvaltoihin verrattuna. Kiinan öljynkulutus kasvaa mm. 40% vuosivauhdilla, talouskasvu on yli 10% ja sotilasteknologia kehittyy vauhdilla. Kiina valmistautuu myös miehitettyyn Mars -lentoon, avaruudessa se kävi jo.
Veikkaan, että 20 -vuodessa Kiinasta tulee USA:aa suurempi mahti maailmassa.
Täytyy vaan toivoa, että Kiinan poliittinen järjestelmä kokee myös uudistuksia ennen sitä ja maahan tulee demokratia. Olisi maailman turvallisuuden kannalta parempi, että maailman edistyksellisin suurvalta olisi aidosti demokraattinen valtio. Jos näin kävisi, olisi tilanne nykyolosuhteisiin nähden paljon parempi, maailmaa johtavan suurvallan ollessa näennäisdemokraattinen tyrannivaltio, joka polkee ihmisoikeuksia niin kotimaassaan kuin muuallakin.
Kiina ajaa USA:n ohi
11
563
Vastaukset
- Kerettiläinen
Kiina ei vielä pitkään aja USAn ohi, eikä tämä ole toivottavaakaan. Kiina on varsin imperialistinen valtio (esim Tiibet), sortaa useita vähemmistökansallisuuksiaan (esim uiguurit), eikä suostu tunnustamaan Taiwanin itsenäisyyttä. Voi olla, että Kiina kehittyy demokraattiseksi, mutta prosessi tulee olemaan vaikea, kuten aina kommunismin joutuessa löysäämään otettaan. Kokonaisuutena arvelisin kommunismin sopivan Kiinalle (ja sitä myöten muulle maailmalle) koko hyvin toistaiseksi.
Öljynkulutuksen kasvussa (tuo esitetty 40%) ei sinällään ole mitään positiivista. Toki USAn öljynkulutus on sekin globaalisesti ajateltuna hyvin järjetöntä.
Nimim. Tietäjän kirjoituksen taustalla on USAa inhoavan taantumuksellisen ajattelijan toive saada edes jokin vastavoima USAlle, jonka heikentyminen ei vieläkään näy missään. USAn kutsuminen (mittavine virheineenkin) näennäisdemokraattiseksi tyrannivaltioksi osoittaa tämän toiveen paljaaltaan sanallisella tasolla.
Planeetalle on kuitenkin onneksi, ettei USA olennaisesti heikenny - eikä suhteellisesti tai olennaisestikaan ainakaan Tiedonantaja-tietäjien elinaikana.- Tietäjä
" USAn kutsuminen (mittavine virheineenkin) näennäisdemokraattiseksi tyrannivaltioksi osoittaa tämän toiveen paljaaltaan sanallisella tasolla. "
USA on näennäisdemokratia sekä sisä- että ulkopolitiikassa. Siellä ei ole kansalaisilla todellista vaikutusmahdollisuutta. Puolueita ei ole kuin kaksi, joka johtuu epädemokraattisesta vaalitavasta. Yhdellä ihmisellä (pressa) on liikaa valtaa ollakseen demokratia. Maailmanpolitiikassa USA toimii epädemokraattisesti tyrannin tavoin, tehden koko maailmaa koskevia ratkaisujaan muitten maiden mielipiteistä välittämättä, joten turha puhua mistään demokratiasta.
Sen sijaan sinä osoittauduit varsinaiseksi kiihkoilijaksi leimaten heti toisen kirjoittajan usa:aa inhoavaksi taantumukselliseksi. USA on tavallaan hieno maa, siellä määrätynlaiset kunnioitettavat vapaudet elää ja yrittää ja paljon hyvää kansalaisten kannalta, mutta demokratia se ei silti ole. - Kerettiläinen
Tietäjä kirjoitti:
" USAn kutsuminen (mittavine virheineenkin) näennäisdemokraattiseksi tyrannivaltioksi osoittaa tämän toiveen paljaaltaan sanallisella tasolla. "
USA on näennäisdemokratia sekä sisä- että ulkopolitiikassa. Siellä ei ole kansalaisilla todellista vaikutusmahdollisuutta. Puolueita ei ole kuin kaksi, joka johtuu epädemokraattisesta vaalitavasta. Yhdellä ihmisellä (pressa) on liikaa valtaa ollakseen demokratia. Maailmanpolitiikassa USA toimii epädemokraattisesti tyrannin tavoin, tehden koko maailmaa koskevia ratkaisujaan muitten maiden mielipiteistä välittämättä, joten turha puhua mistään demokratiasta.
Sen sijaan sinä osoittauduit varsinaiseksi kiihkoilijaksi leimaten heti toisen kirjoittajan usa:aa inhoavaksi taantumukselliseksi. USA on tavallaan hieno maa, siellä määrätynlaiset kunnioitettavat vapaudet elää ja yrittää ja paljon hyvää kansalaisten kannalta, mutta demokratia se ei silti ole.Èn ole kiihkoilija, kärjistän joskus (liian usein ?).
Keskustelun aloittaminen toteamalla, että Kiinan olympiamenestys Ateenassa symboloi tulevaa, on mielestäni ohuesti ajateltu aasinsilta aloittajan toiveitten suuntaan - tosiaan: uskon toiveittesi maltillisestikin arvioituna olevan loppujen lopuksi hyvin USA-vastaisia. Tämä on sitä kärjistystä.
Analyysiä olisi: Kiina satsaa nyt aiempaa suuremmalla panostuksella urheilijoittensa menestykseen. Ajankohtaisina syinä tälle ovat maan avautuminen ja näyttöpaineet seuraavissa olympialaisissa Beijingissä. Menestysurheilijoiden propaganda-arvoa on suuremmassa mittakaavassa viimeksi käyttänyt DDR. Liian hiljaa ollaan niistä lapsista, joista ei huippuja tule, mutta joiden lapsuus on mennyt ideologispohjaisessa tehovalmennuksessa. Kaikki kunnia silti Kiinan urheilijoille noin yksilöinä ja onnittelut voitoista.
Eräs edesmennyt akateemikko sanoi aikanaan, että huippu-urheilu on hyödytöntä koska se ei johda mihinkään. En ole ihan samaa mieltä ainakaan koko käsitettä urheilu ajatellen - käytännönläheiempänä toimintana urheilu on harrastuksista parhaita.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen: huippuunsa pakkovalmennettu urheilu kansallisen voiman ja planeetan johtoon toivotun jättiläisvaltion (jonka sotilaallista voimaakin painotat) kiitettynä symbolina - ei kiitos.
Ei tässä kannata käynnistää taas yhtä USA-antiUSA-kilpalaulantaa. Ei sekään mihinkään rakentavaan johda. Tyrannisyyttelysta totean, että olemme eri puolilla tässä asiassa, ja että et pysty tarjomaan USAn tilalle parempaa. Kiina kun se ei mielestäni ole. Kärjistävän kommenttini tarkoitus oli osoittaa se ja vain se, miten USAn mollausartikkelit pannaan alkuun. Tämä avauksesi oli kuitenkin ½ astetta omaperäisempi kuin nämä iän ikuisesti otsikoidut avaukset tyyliin "USAn tappiot Irakissa". - Tietäjä
Kerettiläinen kirjoitti:
Èn ole kiihkoilija, kärjistän joskus (liian usein ?).
Keskustelun aloittaminen toteamalla, että Kiinan olympiamenestys Ateenassa symboloi tulevaa, on mielestäni ohuesti ajateltu aasinsilta aloittajan toiveitten suuntaan - tosiaan: uskon toiveittesi maltillisestikin arvioituna olevan loppujen lopuksi hyvin USA-vastaisia. Tämä on sitä kärjistystä.
Analyysiä olisi: Kiina satsaa nyt aiempaa suuremmalla panostuksella urheilijoittensa menestykseen. Ajankohtaisina syinä tälle ovat maan avautuminen ja näyttöpaineet seuraavissa olympialaisissa Beijingissä. Menestysurheilijoiden propaganda-arvoa on suuremmassa mittakaavassa viimeksi käyttänyt DDR. Liian hiljaa ollaan niistä lapsista, joista ei huippuja tule, mutta joiden lapsuus on mennyt ideologispohjaisessa tehovalmennuksessa. Kaikki kunnia silti Kiinan urheilijoille noin yksilöinä ja onnittelut voitoista.
Eräs edesmennyt akateemikko sanoi aikanaan, että huippu-urheilu on hyödytöntä koska se ei johda mihinkään. En ole ihan samaa mieltä ainakaan koko käsitettä urheilu ajatellen - käytännönläheiempänä toimintana urheilu on harrastuksista parhaita.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen: huippuunsa pakkovalmennettu urheilu kansallisen voiman ja planeetan johtoon toivotun jättiläisvaltion (jonka sotilaallista voimaakin painotat) kiitettynä symbolina - ei kiitos.
Ei tässä kannata käynnistää taas yhtä USA-antiUSA-kilpalaulantaa. Ei sekään mihinkään rakentavaan johda. Tyrannisyyttelysta totean, että olemme eri puolilla tässä asiassa, ja että et pysty tarjomaan USAn tilalle parempaa. Kiina kun se ei mielestäni ole. Kärjistävän kommenttini tarkoitus oli osoittaa se ja vain se, miten USAn mollausartikkelit pannaan alkuun. Tämä avauksesi oli kuitenkin ½ astetta omaperäisempi kuin nämä iän ikuisesti otsikoidut avaukset tyyliin "USAn tappiot Irakissa".No nyt tuli asiaa, kiitos!
" Ei tässä kannata käynnistää taas yhtä USA-antiUSA-kilpalaulantaa. Ei sekään mihinkään rakentavaan johda. Tyrannisyyttelysta totean, että olemme eri puolilla tässä asiassa, ja että et pysty tarjomaan USAn tilalle parempaa. Kiina kun se ei mielestäni ole. "
Ei olekaan. Ja johan totesin avauksessa, että toivon Kiinasta kehittyvän todellisen demokratian pohjoismaiden malliin, ennen kuin sen asema kehittyy merkittävämmäksi. Ja USA:aa en edelleenkään pidä demokratian tai ihmisoikeuksien mallimaana. Mitäkö tilalle. Mielestäni maailma olisi parempi, jos USA pysyisi sotilaallisesti omalla mantereellaan, mikäli sen kimppuun ei kukaan käy. Samoin jokainen muu maa. Kaikki puolustaisivat omia tonttejaan vain pakon vaatiessa. En pidä USA:n maailmanpoliisin roolista, koska poliisi toimii omin päin, mikä yleensä ei ole tapana. Yleensä poliisi palvelee yhteisöä ja noudattaa sen säätämiä toimintamalleja. Jos yhteisö on maailma ja USA sen poliisi, sen pitäisi olla hallinnollisesti maailman alamainen. Muutoin on kyse poliisivaltio/sotilasdiktatuuritoiminnasta.
Monenlaisia uhkakuvia ja spekulaatioita voi toki esittää siitä, mikä olisi tilanne, jos USA pysyisi omalla tontillaan, mutta myös monenlaisia positiivisia visioita tilanteesta. Ne ovat kaikki spekulaatioita, joten pidän omista näkemyksistäni kiinni. Olemme eri puolilla tässä asiassa, mutta kyse ei ainakaan omalla kohdallani ole poliittisesta valinnasta. Olen ns. vanhan ajan pienporvari.
- Ihmettelijä
tulee varmasti olemaan. Kiinasta tulee seuraava "poliisi" tälle pallolle. Jokunen vuosi sitten luin erästä lukion historiankirjaa jossa ennustettiin myös kiinan nousua USA:n ohi jo kymmenen vuoden sisällä. kirjan nimeä en muista.
- hävetkää juntit
"Kiinan Olympiamenestys toimii hyvänä symbolina tulevalle"
USA:lla on mitaleita jo nyt 10 enemmän kuin Kiinalla.
Suomella taas on vain yksi naurettava hopeamitali haulikolla räiskimisestä, joka ei ole edes urheilua.
Olette huonoja. Todella huonoja. Ruotsilla sentään on saavuttanut kaikki kultamitalinsa oikeista urheilulajeista, eikä mistään naurettavista liipasinsormiharjoituksista. - vbbv
vbbvbv
- Jerry Falwell
todennäköinen tulevaisuuden kuva, aikaskaala vaan on utopiaa.
- Hitman
Katsopa, miten paljon Suomi on kehittynyt 40 vuodessa. Nykyisin kehitys menee eteenpäin paljon nopeammin, kun pääsee vauhtiin. Varmaankin sen vuoksi, että pohjalla on entinen tieto, joka on jo paljon pidemmällä kuin aiemmin.
- Jerry Falwell
Hitman kirjoitti:
Katsopa, miten paljon Suomi on kehittynyt 40 vuodessa. Nykyisin kehitys menee eteenpäin paljon nopeammin, kun pääsee vauhtiin. Varmaankin sen vuoksi, että pohjalla on entinen tieto, joka on jo paljon pidemmällä kuin aiemmin.
viime vuoden keskiarvoilla Kiina tavoittaa USA:n n.2050. Tämä sillä edellytyksellä, että USA pysähtyy nykytasolle. USA:n pysähdys onkin varsin odotettava ilmiö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522