Kävin n. kuukausi sitten yksityisellä lääkärillä lääkärikeskuksessa polvikivun ja turvotuksen vuoksi.
Yksityisellä siksi, etten työterveyteen saanut aikaa kuin vasta seuraavalle viikolle ja oman kunnan terveyskeskuslääkärille en olisi päässyt ollenkaan, muuta ei ole tarjolla kuin muutama päivystysaika ja nekin yleensä menevät vajaassa viidessä minuutissa heti kahdeksan jälkeen.
Kipua ja turvotusta oli ollut jo puolisen vuotta, viimeiset viikot yhtä tuskaa.
Lääkäri oli kirurgian erikoislääkäri ja käynnin aikana hän pikaisesti kokeili polven, otti siitä nestettä ja laittoi kortisoinia piikillä. Kävin röntgenkuvassa myös. Diagnoosi: alkava nivelrikko ja bakeri kysta.
Neljän päivän päähän "kontrolli", joka kesti n 5min. Hän kysyi että onko polvi vielä kipeä ja sanoin että ei sillä hetkellä.
Ensimmäinen käynti tällä lääkärillä maksoi 220€ ja toinen 78€, eli yhteensä 300€. Ja näistä summista oli jo kelan korvaukset automaattisesti vähennetty!
Eipä siinä auttanut kakominen kassalla suurta summaa, pakkohan se oli maksaa.
En olisi ikinä uskonut että yksityisellä käynti maksaa näin paljon. Olen aina luullut että se on joitakin kymppejä, vähän toista sataa korkeintaan.
Tämä oli takuulla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun yksityisiä lääkärinpalveluja käytän!!
Toivottavasti en tarvitse lääkäriä pitkään aikaan ja jos tarvitsen, pitää varmaankin olla pää kainalossa tai puolikuollut, ennenkuin työterveyteen tai terveyskeskukseen voi edes yrittää. Polven kanssa en enää mene, vaan koitan pärjätä ja sitä säästellä. Vaiva ei ole mihinkään kadonnut, vaan uusii sitä myöten mitä enemmän sitä rasitan.
Kenelläkään vastaavia kokemuksia?
Yksityisen lääkärin taksat
47
8809
Vastaukset
- Maksaahan se
Sisältyikö ensimmäiseen käyntiin myös röntenkuvat, ne nostavat hintaa, ei kortisonin pistäminenkään ilmaista ole. Itselläni on molemmissa polvissa nivelrikko, käyn yksityisellä, käynti hieman alle 100€.
- yks.käyttäjä
Edullinenhan tuo oli, siihen kuului rtg, nesteen poisto ja kortisonin pisto, eli _toimenpiteitä_.
Ja erikoislääkärin taksa on aina korkeampi kuin yleislääkärin, ihan normitaksat on sinulla olleet. - Wounded knee
Ensimmäiseen kuului myös röntgen.
Missäpäin suomea pääset noin halvalla yksityiselle? - Wounded knee
yks.käyttäjä kirjoitti:
Edullinenhan tuo oli, siihen kuului rtg, nesteen poisto ja kortisonin pisto, eli _toimenpiteitä_.
Ja erikoislääkärin taksa on aina korkeampi kuin yleislääkärin, ihan normitaksat on sinulla olleet.Empä hoksannut aikaa tilatessani mainita, että yleislääkärikin riittää, vaan ajanvarauksesta annettiin aika tälle lääkärille.
- elliivo
Kammottavat hinnat on! Itse olen käynyt viimeksi silloin kun Ilmarinen oli B-todistusta vailla ja he maksoivat kulut.
Kyllä työterveyshuoltoon pitää päästä. Siitä on laki olemassa.
Työssä vielä ollessa kävin monta kertaa polvien vuoksi ja otettiin nestettä, laitettiin kukonhelttaa ja myös kortisonia. Kukonhelttauutekaan ei maksanut mitään kun se laitettiin työterv.huollossa. Nyt olen jo työkyvyttömyys eläkkeellä polvien vuoksi mutta minulla jäi erittäin hyvät muistot työterveyshuollosta.- Wounded knee
Laki on miten se luetaan, myös terveydenhoidossa. Meillä ei tahdo päästä millään työterveyteen, ajat menee aikaisin aamulla mitä on ja ei-akuutin ajan saa ehkä parin viikon päähän, tuurilla seuraavalle viikolle. Eli melkein yhtä paha tilanne kuin terveyskeskuksessa.
Mitä on kukonheltta? - elliivo
Wounded knee kirjoitti:
Laki on miten se luetaan, myös terveydenhoidossa. Meillä ei tahdo päästä millään työterveyteen, ajat menee aikaisin aamulla mitä on ja ei-akuutin ajan saa ehkä parin viikon päähän, tuurilla seuraavalle viikolle. Eli melkein yhtä paha tilanne kuin terveyskeskuksessa.
Mitä on kukonheltta?Kukonhelttauute on sitä Hyauloryniä jota laitetaan pistoksena niveleen. Nykyään sitä on jo joissakin ihovoiteissakin. Sen pitäisi kasvattaa uutta nivelrustoa tms.
No minun loppuun kuluneeseen nivelrustooni sillä ei ollut mitään vaikutusta.
- LL33
Työterveyden piiriin kuuluu eri sopimuksissa eri toimenpiteet ym. Ei suinkaan kaikkien alojen työterv.sopimuksiin.
- pee puska
Erikoislääkärikäynti, kortisonipiikki (erikseen veloitettava toimenpide aine) ja röntgen, 220€ on "kipeä hinta", mutta aika tavallinen veloitus yksityis-erikoislääkäriltä tänä päivänä.
Jos maksaakin, saa kuitenkin pika-avun.
Terkkarista ei saa , vaikka me maksamme koko terveyshuollon kustannukset (terveyskeskusten ylläpidon henkilökunnan palkat veroissa). - Itsellä nivelrikko
"Toivottavasti en tarvitse lääkäriä pitkään aikaan ja jos tarvitsen, pitää varmaankin olla pää kainalossa tai puolikuollut, ennenkuin työterveyteen tai terveyskeskukseen voi edes yrittää. Polven kanssa en enää mene, vaan koitan pärjätä ja sitä säästellä."
Nivelrikko on etenevä sairaus, ja joudut tapaamaan ortopedia vielä useamman kerran. Tautiin ei ole parantavaa hoitoa, ainoastaan oireiden hoitoa ja tekonivelleikkauksen pitkittämistä. Terveyteen kannattaa sijoittaa, kun ei ne rahat edes säästy, vai säästyykö. Nuo hinnat ovat kohtuuhintaiset. Totta kai kuvaus maksaa, samoin kortisoni, ja vastaanotto, et kai luullut, että kuvaus ei maksa mitään?- Wounded knee
Tämä lääkäri määräsikin laihdutuskuurille ja 15kg painon pudotuksen jälkeen vasta saisi lähteä liikkumaan. Näin tekemällä kuulemma pääsisin vaivoista tai ainakin taudin eteneminen hidastuisi. Hyvä suunnitelma, ei ihan helppo toteuttaa... tällä iällä.
Sitä tässä ihmettelen, miksi polvi ei ole aikaisemmin itsestään ilmoitellut, ihan hyvin on toiminut eikä yhtään kipuillut. Nyt sitten puolen vuoden sisään mennyt tuommoiseksi. Tänäänkin ollut aika kipeä, kun olen päivän ollut jalkojen päällä.
Suvussa ei ole nivelrikkoa, en ole ainakaan kuullut.
Luulin että yksityisellä käynti maksaa jotain satasen molemmin puolin, riippuen toimenpiteistä. Ei ikinä olisi uskonut että noin paljon maksaa.
- Itsellä nivelrikkoa
Nivelrikkoa on myös hoikilla, ja jopa alipainoisilla. Totta kai laihdutus on hyväksi, polvi on kantava nivel. Itselläni on luultavasti ensi vuonna tekonivelleikkaus, olen kuluttanut toisen polven loppuun. Kärsivällisyyttä sinulle.
- Wounded knee
Näin olen myös ymmärtänyt, liikaa sälytetään nivelvaivoja vain ylipainoisille. Jos itselläni vaiva johtuisi vain ylipainosta, miksi vain toinen polvi on kipeä, toinen taas ei ollenkaan? En käytä toista jalkaa yhtään sen enempää kuin toistakaan ;)
- elliivo
Wounded knee kirjoitti:
Näin olen myös ymmärtänyt, liikaa sälytetään nivelvaivoja vain ylipainoisille. Jos itselläni vaiva johtuisi vain ylipainosta, miksi vain toinen polvi on kipeä, toinen taas ei ollenkaan? En käytä toista jalkaa yhtään sen enempää kuin toistakaan ;)
Nykyään se on lääkärin neuvo mihin tahansa vaivaan tai sairauteen. Painoa pois!
Minulle Terveystalon virolainen lääkäri sanoi -Saat painaa vain 60 kg!
Minä olen 172 cm pitkä ja silloin olin 54 vuotias koko ikäni ylipainoisena elänyt.
Silloin oli Satu Tuomisto valittu miss Suomeksi ja hänen pituutensa on 174 cm ja hän painoi 59 kg. Reknasin että minun siis pitäisi olla lähes hänen mitoissaan :)
Kun sain tietää että että minut oli laitettu tämän saman lääkärin leikkauslistalle, pyysin jonohoitajaa vaihtamaan minut toiselle, mielummin suomalaiselle lääkärille.
Kävin sitten leikkauksessa joka onnistui täydellisen hyvin ja toipuminen oli nopeaa, pääsi jo seuraavana päivänä jaloilleni. En tarvinnut paljon kipulääkkeitä ja polvi alkoi toimia heti. Oli näkemisen arvoinen ilme tällä virolaislääkärillä kun hän tuli kierrolle osastolle ja näki minut siellä. Hänen mielestään olin puolet liian painava leikattavaksi.
Huonompaan polveen sain tekonivelen ja toista polvea säästelen nyt eläkkeellä :)
- Wounded knee
Heipparallaa taas.
Viikon verran on mennyt aikaa ja tässä välillä on polvi ollut ihan hyvässä kunnossa. Nyt viikonlopun aikana, alkoi taas polvi kipeytymään (loppuviikosta töissä enempi jalkojen päällä työskentelyä) ja aiemmasta puheesta poiketen, myös vasen polvi tuntuu kipeältä ja turvonneelta! Sattuu myös jalan taivutus.
Eli sama stoori nyt myös toisessakin polvessa.
Se vain tässä ihmetyttää, kun en ole viikonlopun aikana paljon mitään tehnyt, en yhtään ole rasittanut jalkojani. Lenkilläkään en ole päässyt käymään kun olen ollut flunssassa.
Miksiköhän en haluaisi uskoa että nivelrikon alku tätä aiheuttaisi?
Taidan huomenna varata ajan tutulle jäsenkorjaajalle, että saan "toisen mielipiteen". - elliivo
Kaikki keinot kannattaa kokeilla.
Minä sain MSM- valmiste Emesemiä lahjaksi yhden purkin. Kivut nivelistä hävisivät jo viikon käytön jälkeen. Söin MSM:ää useampia kuukausia ja se poisti tehokkaasti kaikki nivelrikkokivut. En tarvinnut ollenkaan tulehduskipulääkkeitä.
Nyt on sitten kivut pois ihan muista syistä, eli rasitus on poissa kun pääsin eläkkeelle ja tekonivel polvessa poisti kivut muistakin nivelistä :)
Joskus särkee joka niveltä mutta silloin ei ole pakko lähteä mihinkään- Wounded knee
Kirjoitanpa taas lisää mitä edellisen kirjoittelun jälkeen on tapahtunut.
Polvi on ollut entistä kipeämpi ja rasituksen jälkeen vihloo niin maan perusteellisesti. Vihlonta leviää reiteen ja pakaraan ja alas sääreen ja nilkkaankin.
Siihen on nyt laitettu kukonhelttaa kolmesti ja olen syönyt Arthryliä (glukosamiinia) sekä MSM:ää, Para-tabsia ja Ibusalia yhtä aikaa, hieronut Voltarenia voiteena, kylmägeeliä, olen käynyt fysioterapeutilla jne jne....
Vimein kun alkoi yöunetkin häiriintymään ja uneen pääseminen hankaloitumaan niin, että puolesta tunnista kahteen tuntiin sai pyöriä ja etsiä kivutonta asentoa ennen kuin pystyi jotenkin rauhoittua nukkumaan MENI HERMO!
Varasin ensin ajan työterveyshoitajalta ja sain pari päivää sairaslomaa ja hän antoi päivystysajan lääkärille. Sitä ennen tilasin itselleni yksityisellä lääkärillä otetut töntgenkuvat.
Pyysin työterveyslääkäriä katsomaan kuvista voiko tosiaan ALKAVA nivelrikko aiheuttaa tällaista kipuilua??
Hän sanoi että ei.
Kokeili vääntää polven alapuolelta ensin oikealle (VIHLAISI TODELLA KOVASTI ja kiljaisin) ja vasemmalle = ei mitään. Arveli että polvesta olisi nivelkierukka revennyt tai irronnut.
Kirjoitti saman tien kiireellisenä lähetteen keskussairaalaan ortopedille, jossa sitten asia tutkitaan tarkemmin magneettikuvilla tms.
Nyt olen useamman viikon sairaslomalla, en saa paljon liikkua enkä rasittaa polvea. Kuljen kävelykepin kanssa ja odotan pääsyä tarkempiin tutkimuksiin että pääsen tästä KIVUSTA! - munkkimestari
Wounded knee kirjoitti:
Kirjoitanpa taas lisää mitä edellisen kirjoittelun jälkeen on tapahtunut.
Polvi on ollut entistä kipeämpi ja rasituksen jälkeen vihloo niin maan perusteellisesti. Vihlonta leviää reiteen ja pakaraan ja alas sääreen ja nilkkaankin.
Siihen on nyt laitettu kukonhelttaa kolmesti ja olen syönyt Arthryliä (glukosamiinia) sekä MSM:ää, Para-tabsia ja Ibusalia yhtä aikaa, hieronut Voltarenia voiteena, kylmägeeliä, olen käynyt fysioterapeutilla jne jne....
Vimein kun alkoi yöunetkin häiriintymään ja uneen pääseminen hankaloitumaan niin, että puolesta tunnista kahteen tuntiin sai pyöriä ja etsiä kivutonta asentoa ennen kuin pystyi jotenkin rauhoittua nukkumaan MENI HERMO!
Varasin ensin ajan työterveyshoitajalta ja sain pari päivää sairaslomaa ja hän antoi päivystysajan lääkärille. Sitä ennen tilasin itselleni yksityisellä lääkärillä otetut töntgenkuvat.
Pyysin työterveyslääkäriä katsomaan kuvista voiko tosiaan ALKAVA nivelrikko aiheuttaa tällaista kipuilua??
Hän sanoi että ei.
Kokeili vääntää polven alapuolelta ensin oikealle (VIHLAISI TODELLA KOVASTI ja kiljaisin) ja vasemmalle = ei mitään. Arveli että polvesta olisi nivelkierukka revennyt tai irronnut.
Kirjoitti saman tien kiireellisenä lähetteen keskussairaalaan ortopedille, jossa sitten asia tutkitaan tarkemmin magneettikuvilla tms.
Nyt olen useamman viikon sairaslomalla, en saa paljon liikkua enkä rasittaa polvea. Kuljen kävelykepin kanssa ja odotan pääsyä tarkempiin tutkimuksiin että pääsen tästä KIVUSTA!Wounded kneelle tiedoksi, että artroosivaivassa on varsin tyypillistä, että oireet aaltoillen tulevat ja menevät, kuten tapauksessasi, ja rasituksen jälkeinen kipu on tyypillistä. Mikäli kirurgi on jo polvesi kertaalleen tutkinut, niin on varsin epätodennäköistä, että siellä mitään traumaattista kierukkarepeämää olisi. Degeneratiivistä vauriota kierukassa voi toki olla, mutta tämän leikkaamaan lähettäminen vain todennäköisesti nopeuttaisi kuluman etenemistä polvessa.
Nimimerkin elliivon kirjoituksessa tuli ilmi varsin yleinen ongelma nykyterveydenhuollossa ja kuluma-asioiden hoidossa. Se on laiskuus ja väliinpitämättömyys ja aina yritetään päästä sieltä mistä aita on matalin. Painon pudottaminen on niitä harvoja asioita, joilla kuluma-asiaan voi vaikuttaa, mutta helpompihan se on jatkaa entiseen tapaan ja mättää munkkia naamaan ja mennä leikkaukseen. Onnea vain elliivolle jatkossa. - Wounded knee
munkkimestari kirjoitti:
Wounded kneelle tiedoksi, että artroosivaivassa on varsin tyypillistä, että oireet aaltoillen tulevat ja menevät, kuten tapauksessasi, ja rasituksen jälkeinen kipu on tyypillistä. Mikäli kirurgi on jo polvesi kertaalleen tutkinut, niin on varsin epätodennäköistä, että siellä mitään traumaattista kierukkarepeämää olisi. Degeneratiivistä vauriota kierukassa voi toki olla, mutta tämän leikkaamaan lähettäminen vain todennäköisesti nopeuttaisi kuluman etenemistä polvessa.
Nimimerkin elliivon kirjoituksessa tuli ilmi varsin yleinen ongelma nykyterveydenhuollossa ja kuluma-asioiden hoidossa. Se on laiskuus ja väliinpitämättömyys ja aina yritetään päästä sieltä mistä aita on matalin. Painon pudottaminen on niitä harvoja asioita, joilla kuluma-asiaan voi vaikuttaa, mutta helpompihan se on jatkaa entiseen tapaan ja mättää munkkia naamaan ja mennä leikkaukseen. Onnea vain elliivolle jatkossa.Oireet eivät todellakaan tule ja mene, vaan voimistuvat päivä päivältä. Enempi jalkojen päällä oleminen lisää kipua ja turvotusta. Ja vain oikeassa polvessa.
Kirurgin tutkimus oli varsin nopea, oireet selitettyäni, sanoi että housut pois ja alkoi saman tien tekemään piikkiä. Nopeasti kokeili polvilumpiot ja tuomio oli samantien nivelrikko ja kassan kautta kiitos.
Kukaan ei ole esittänytkään leikkausta, nyt vasta odottelen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä. - Wounded knee
Wounded knee kirjoitti:
Oireet eivät todellakaan tule ja mene, vaan voimistuvat päivä päivältä. Enempi jalkojen päällä oleminen lisää kipua ja turvotusta. Ja vain oikeassa polvessa.
Kirurgin tutkimus oli varsin nopea, oireet selitettyäni, sanoi että housut pois ja alkoi saman tien tekemään piikkiä. Nopeasti kokeili polvilumpiot ja tuomio oli samantien nivelrikko ja kassan kautta kiitos.
Kukaan ei ole esittänytkään leikkausta, nyt vasta odottelen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä.Saahan sitä odotella... soitin aamulla kirugiselle poliklinikalle ja sieltä sanottiin että aikaisintaan syyskuussa pääsee ortopedille!
Neljä kuukautta pitää odottaa ja pelkään että olen siihen mennessä aivan invalidi.
Sain onneksi työterveyteen ajan tälle viikolle ja ajattelin pyytää vielä lisää sairauslomaa kesälomaan asti. Mutta sitten pitäisi pärjätä pari kuukautta ennen kuin pääsisi tutkimuksiin. Sitten saa odotella ennenkuin tulokset tulee ja päätös mitä asialle tehdään. Hyvässä lykyssä ollaan ensi vuoden puolella ennen kuin asialle tehdään yhtään mitään!
Ajoissa hoitoon, sanotaan....... - Wounded knee
Wounded knee kirjoitti:
Saahan sitä odotella... soitin aamulla kirugiselle poliklinikalle ja sieltä sanottiin että aikaisintaan syyskuussa pääsee ortopedille!
Neljä kuukautta pitää odottaa ja pelkään että olen siihen mennessä aivan invalidi.
Sain onneksi työterveyteen ajan tälle viikolle ja ajattelin pyytää vielä lisää sairauslomaa kesälomaan asti. Mutta sitten pitäisi pärjätä pari kuukautta ennen kuin pääsisi tutkimuksiin. Sitten saa odotella ennenkuin tulokset tulee ja päätös mitä asialle tehdään. Hyvässä lykyssä ollaan ensi vuoden puolella ennen kuin asialle tehdään yhtään mitään!
Ajoissa hoitoon, sanotaan.......Mutta hei. Voinhan aina varata ajan yksityiselle ortopedille ja magneettiin ja maksaa monta tonnia!!
(sekopäistä naurua) - Pois turha nöyryys
Wounded knee kirjoitti:
Mutta hei. Voinhan aina varata ajan yksityiselle ortopedille ja magneettiin ja maksaa monta tonnia!!
(sekopäistä naurua)Kyllä sun työterveyden kautta pitäs ilman muuta päästä jatkotutkimuksiin. Mitä sä kiusaat itseäs tuolla yleisellä puolella, ortopedijonot on joskus ihan laittoman pitkiä.
En ihan suurennuslasin kanssa sun kaikkia kommentteja ole lukenut, mutta siirrä ihmeessä jatkossa kaikki hoito työterveyteen kun semmoinen mahku sulla on. Vaikka ei heti sais sinne aikaa, niin tuhannesti parempi vaihtoehto se on kuin kitua jonossa.
Mun mies on työterveyden kautta päässyt viikon sisään magneettikuvaan ja käy nyt selän takia fysioterapeutilla. Tyoterveydessä on sentään motivaatiota saada sut työkykyiseksi, kun jonossa ihmetellessäs polvi voi mennä semmoiseen kuntoon, et seuraavaksi ruvetaan hienotunteisesti ehdottamaan eläkettä, kun sairaslomat vaan jatkuu. Yleisellä puolella lääkäreille on yks lysti, kauanko jonotat jatkotutkimuksiin. - Wounded knee
Pois turha nöyryys kirjoitti:
Kyllä sun työterveyden kautta pitäs ilman muuta päästä jatkotutkimuksiin. Mitä sä kiusaat itseäs tuolla yleisellä puolella, ortopedijonot on joskus ihan laittoman pitkiä.
En ihan suurennuslasin kanssa sun kaikkia kommentteja ole lukenut, mutta siirrä ihmeessä jatkossa kaikki hoito työterveyteen kun semmoinen mahku sulla on. Vaikka ei heti sais sinne aikaa, niin tuhannesti parempi vaihtoehto se on kuin kitua jonossa.
Mun mies on työterveyden kautta päässyt viikon sisään magneettikuvaan ja käy nyt selän takia fysioterapeutilla. Tyoterveydessä on sentään motivaatiota saada sut työkykyiseksi, kun jonossa ihmetellessäs polvi voi mennä semmoiseen kuntoon, et seuraavaksi ruvetaan hienotunteisesti ehdottamaan eläkettä, kun sairaslomat vaan jatkuu. Yleisellä puolella lääkäreille on yks lysti, kauanko jonotat jatkotutkimuksiin.Työterveydestä juuri sain lähetteen ortopedille, mutta toiseen sairaanhoitopiiriin, koska asun toisen kunnan alueella kuin työpaikkani. Jostakin maksusitoumuksesta siinä on kyse.
Työterveyslääkäri laittoikin hoppua asiaan, mutta keskussairaalan ortopedi oli röntgenkuvan katsottuaan todennut ettei ole kiireellinen, 4-5 kk jonotusaikaa. Huom. röntgenkuvasta ei näy nivelkierukoiden kunto saatikka muiden rustojen tila. Helppo päätös, ei mitään kiirettä kun mitään ei näy...
Jospa tämä toinen työterveyslääkäri pystyisi nopeuttamaan asiaa (aikaisempi on nyt lomalla), ohjata vaikka ihan toisen sairaanhoitopiiriin? Tämä on justiin sitä byrokratiaa, ihmisiä vain pompotellaan ja pakotetaan odottamaan. Ja kitumaan.
Itse arvioin tätä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01111
tai sitten nivelkierukan repeämää.
Mutta mikään ei selviä ennenkuin tutkitaan! - kulumaakulumaa
Wounded knee kirjoitti:
Työterveydestä juuri sain lähetteen ortopedille, mutta toiseen sairaanhoitopiiriin, koska asun toisen kunnan alueella kuin työpaikkani. Jostakin maksusitoumuksesta siinä on kyse.
Työterveyslääkäri laittoikin hoppua asiaan, mutta keskussairaalan ortopedi oli röntgenkuvan katsottuaan todennut ettei ole kiireellinen, 4-5 kk jonotusaikaa. Huom. röntgenkuvasta ei näy nivelkierukoiden kunto saatikka muiden rustojen tila. Helppo päätös, ei mitään kiirettä kun mitään ei näy...
Jospa tämä toinen työterveyslääkäri pystyisi nopeuttamaan asiaa (aikaisempi on nyt lomalla), ohjata vaikka ihan toisen sairaanhoitopiiriin? Tämä on justiin sitä byrokratiaa, ihmisiä vain pompotellaan ja pakotetaan odottamaan. Ja kitumaan.
Itse arvioin tätä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01111
tai sitten nivelkierukan repeämää.
Mutta mikään ei selviä ennenkuin tutkitaan!Wounded knee, kun polvesi on jo kerran (ilmeisesti kokenut) kirurgi tutkinut ja todennut artroosin sopivan tilan ja rtg-kuva tätä tukee, niin miksi sinun paukapään on tätä niin vaikea uskoa? Mikäli polvessasi rappeumaan/kulumaan liittyvä nivelkierukan rispaantuma, niin hoitoa se ei tule mitenkään muuttamaan ja polvea ei tulla leikkaamaan, eli käyntisi ortopedilla ei tule polven hoitoon mitenkään vaikuttamaan. Ajat julkiselle puolelle ovat pitkät juurikin siitä syystä, että heille paljon lähetteitä tulee ja usein iso osa näistä turhia, ja ei heidän puoleltaan tule johtamaan mihinkään toimenpiteisiin, kuten todennäköisesti tapauksessasi tulee kanssa käymään.
- kulumaakulumaa
Wounded knee kirjoitti:
Oireet eivät todellakaan tule ja mene, vaan voimistuvat päivä päivältä. Enempi jalkojen päällä oleminen lisää kipua ja turvotusta. Ja vain oikeassa polvessa.
Kukaan ei ole esittänytkään leikkausta, nyt vasta odottelen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä."Kukaan ei ole esittänytkään leikkausta, nyt vasta odottelen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä."
Heh... Miksi oikein luulet, että sinut on ortopedille lähetetty? Kannattanee ehkä ottaa selville mitä se ortopediaan erikoistunut kirurgi tekee. Hoitaa LEIKKAUSTA vaativat tilanteet. - tyyt.hoitoon
Wounded knee kirjoitti:
Mutta hei. Voinhan aina varata ajan yksityiselle ortopedille ja magneettiin ja maksaa monta tonnia!!
(sekopäistä naurua)Monta tonnia?
http://www.oikohaku.fi/Vertaa/magneettitutkimus.xhtml
Itse kävin juuri viime viikolla Diacorissa...
Ortopedin palkkio, siis omavastuu, oli 85 euroa...
Miksi ihmeessä odottelet?? Kun sitä mahdollista apua on nopeamminkin saatavilla. - Wounden knee
kulumaakulumaa kirjoitti:
Wounded knee, kun polvesi on jo kerran (ilmeisesti kokenut) kirurgi tutkinut ja todennut artroosin sopivan tilan ja rtg-kuva tätä tukee, niin miksi sinun paukapään on tätä niin vaikea uskoa? Mikäli polvessasi rappeumaan/kulumaan liittyvä nivelkierukan rispaantuma, niin hoitoa se ei tule mitenkään muuttamaan ja polvea ei tulla leikkaamaan, eli käyntisi ortopedilla ei tule polven hoitoon mitenkään vaikuttamaan. Ajat julkiselle puolelle ovat pitkät juurikin siitä syystä, että heille paljon lähetteitä tulee ja usein iso osa näistä turhia, ja ei heidän puoleltaan tule johtamaan mihinkään toimenpiteisiin, kuten todennäköisesti tapauksessasi tulee kanssa käymään.
Juurikin siksi - paukapää - että en uskonut että polven tila pahentuu niin nopeasti ja siksi menin hakemaan uutta mielipidettä ja sen sain. Ja sain lähetteen ortopedille JOKA tutkii sitten, onko siinä muutaKIN vikaa kuin nivelrikko.
Nivelkierukan repeämä ei näy röntgenkuvassa, eli tämä herra kirurgi ei sitä pystynyt sitä näkemäänkään. Hoito ei muutu? Ei tulla leikkaamaan? Mikä ennustaja sinä olet?? Sinähän olet sitten lukeneempi kuin ortopedit ym jos sen jo näin kirjottelun perusteella pystyt sanomaan!
Lähetteitä kirjoittaa yleislääkärit siksi, että heidän tietotaito on loppunut ja tilanteeseen tarvitaan erikoistuneemman henkilön tutkimusta. Ei niitä potilaat kirjoittele!
Toivon tosiaan että tämä polvi paranee itsekseen ja pääsen normaaliin elämään takaisin. Enkä niin tyhmä ole, ettenkö osaa perua ortopedin aikaa ajoissa, jos siltä alkaa näyttämään. - Wounded knee
"Kukaan ei ole esittänytkään leikkausta, nyt vasta odottelen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä."
Heh... Miksi oikein luulet, että sinut on ortopedille lähetetty? Kannattanee ehkä ottaa selville mitä se ortopediaan erikoistunut kirurgi tekee. Hoitaa LEIKKAUSTA vaativat tilanteet.Ortopedi ensin tutkii ja sitten vasta hutkii jos on tarvetta. Olen joku vuosi sitten käynyt eri asian vuoksi ortopedillä, eikä silloinkaan esitetty sanallakaan leikkaustarvetta.
Ja TÄHÄN mennessä kukaan ei ole leikkausta esittänyt. - Wounded knee
Wounden knee kirjoitti:
Juurikin siksi - paukapää - että en uskonut että polven tila pahentuu niin nopeasti ja siksi menin hakemaan uutta mielipidettä ja sen sain. Ja sain lähetteen ortopedille JOKA tutkii sitten, onko siinä muutaKIN vikaa kuin nivelrikko.
Nivelkierukan repeämä ei näy röntgenkuvassa, eli tämä herra kirurgi ei sitä pystynyt sitä näkemäänkään. Hoito ei muutu? Ei tulla leikkaamaan? Mikä ennustaja sinä olet?? Sinähän olet sitten lukeneempi kuin ortopedit ym jos sen jo näin kirjottelun perusteella pystyt sanomaan!
Lähetteitä kirjoittaa yleislääkärit siksi, että heidän tietotaito on loppunut ja tilanteeseen tarvitaan erikoistuneemman henkilön tutkimusta. Ei niitä potilaat kirjoittele!
Toivon tosiaan että tämä polvi paranee itsekseen ja pääsen normaaliin elämään takaisin. Enkä niin tyhmä ole, ettenkö osaa perua ortopedin aikaa ajoissa, jos siltä alkaa näyttämään.Näköjään samasta aiheesta käyty keskustelua aikaisemminkin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/5818059
Ja toisaalla magneettikuvauksesta:
http://www.rontgentutka.fi/magneettitutkimus
En TIETENKÄÄN ole asiantuntija, mutta koska kivut vain jatkuu, haluan että polvi tutukitaan perusteellisesti ja tehdään oikeat hoitosuunnitelmat.
Haluan käyttää jalkaani vielä montamontamonta vuotta. Mahdollisimman esteettömästi ja kivuttomasti.
Tänne olen kirjoittanut vain siksi, että halusin vertaistukea samassa tilanteessa olleilta ja kokemuksia niille, jotka samanlaisten asioiden kanssa tuskailevat.
Eli en tullut tänne hakemaan diagnoosia. - kulumaakulumaa
Wounden knee kirjoitti:
Toivon tosiaan että tämä polvi paranee itsekseen ja pääsen normaaliin elämään takaisin. Enkä niin tyhmä ole, ettenkö osaa perua ortopedin aikaa ajoissa, jos siltä alkaa näyttämään."Nivelkierukan repeämä ei näy röntgenkuvassa, eli tämä herra kirurgi ei sitä pystynyt sitä näkemäänkään. Hoito ei muutu? Ei tulla leikkaamaan? Mikä ennustaja sinä olet?? Sinähän olet sitten lukeneempi kuin ortopedit ym jos sen jo näin kirjottelun perusteella pystyt sanomaan!"
Kokenut kirurgi kyllä pystyy arvioimaan hyvinkin luotettavasti nivelkierukan tilanteen kliinisesti erilaisella provokaatiokokeilla. Mikäli et ole polvea mihinkään loukannut, niin mistä sinä sinne leikkausta vaativan vamman luulet syntyneen? Epäilen suuresti, että työterveyshuollon lähetteessä ortopedian puolelle ei ole mainittu sitä, että kirurgi on jo polvesi arvioinut ja hyvin todennäköisesti lähete olisi siinä tapauksessa palautettu. Kun et vielä ole asiaa ymmärtänyt, niin yritän selittää vielä kerran, että mikäli vaivasi ei leikkausta tarvitse, niin sitten ortopedin arvio tilanteesta on käytännössä ortopedin ajan tuhlausta ja hoito asian suhteen palautetaan työterveyslääkärille.
Ei tarvitse ennustaa mitään, kun olet jo käytännössä kaiken oleellisen kertonut, mutta ole hyvä vain ja tule sitten ortopedin käynnin jälkeen kertomaan kuinka olin väärässä. - Kyllä joku osaa
"Nivelkierukan repeämä ei näy röntgenkuvassa, eli tämä herra kirurgi ei sitä pystynyt sitä näkemäänkään. Hoito ei muutu? Ei tulla leikkaamaan? Mikä ennustaja sinä olet?? Sinähän olet sitten lukeneempi kuin ortopedit ym jos sen jo näin kirjottelun perusteella pystyt sanomaan!"
Kokenut kirurgi kyllä pystyy arvioimaan hyvinkin luotettavasti nivelkierukan tilanteen kliinisesti erilaisella provokaatiokokeilla. Mikäli et ole polvea mihinkään loukannut, niin mistä sinä sinne leikkausta vaativan vamman luulet syntyneen? Epäilen suuresti, että työterveyshuollon lähetteessä ortopedian puolelle ei ole mainittu sitä, että kirurgi on jo polvesi arvioinut ja hyvin todennäköisesti lähete olisi siinä tapauksessa palautettu. Kun et vielä ole asiaa ymmärtänyt, niin yritän selittää vielä kerran, että mikäli vaivasi ei leikkausta tarvitse, niin sitten ortopedin arvio tilanteesta on käytännössä ortopedin ajan tuhlausta ja hoito asian suhteen palautetaan työterveyslääkärille.
Ei tarvitse ennustaa mitään, kun olet jo käytännössä kaiken oleellisen kertonut, mutta ole hyvä vain ja tule sitten ortopedin käynnin jälkeen kertomaan kuinka olin väärässä.Näin on näreet, jotta joskus kirurgikin on yllättynyt, kun magneettikuvista ilmenee jokin ylläri. Että iskiaskipu onkin kasvain tai lonkkakipu olikin murtuma. Ja vaikka pelkästä kulumasta olisikin kyse, niin eihän Wounded knee voi loppuiäkseen jäädä kotiin kitumaan ja odottamaan, pääsiskös jonottamaan tekoniveltä.
Kovin hanakasti täällä nyt ollaan antamassa pelkän kuullun perusteella diagnoosia. Semmoinen ihminen, kun on oikein tuskissaan, tietää, jotta käydään niin kauan hakemassa apua, jotta kipujen kanssa tulee toimeen.
Täällä kotimaassa vaan ei ole tätä toisen mielipiteen kysymiskulttuuria. Täällä otetaan lääkärin lausuma kuin jumalan sanana ja diagnoosin kyseenalaistajat leimataan luulosairaiksi tai muutoin vähän hulluiksi. Sairaalassakin on lääkärinkierto siksi, että monta päätä keksii enempi kuin yksi. Mielipiteitä vaan kysymään, yhtään ei haittaa vaikka useampikin lääkäri ottaisi jatkohoitoon kantaa. - kulumaakulumaa
Kyllä joku osaa kirjoitti:
Näin on näreet, jotta joskus kirurgikin on yllättynyt, kun magneettikuvista ilmenee jokin ylläri. Että iskiaskipu onkin kasvain tai lonkkakipu olikin murtuma. Ja vaikka pelkästä kulumasta olisikin kyse, niin eihän Wounded knee voi loppuiäkseen jäädä kotiin kitumaan ja odottamaan, pääsiskös jonottamaan tekoniveltä.
Kovin hanakasti täällä nyt ollaan antamassa pelkän kuullun perusteella diagnoosia. Semmoinen ihminen, kun on oikein tuskissaan, tietää, jotta käydään niin kauan hakemassa apua, jotta kipujen kanssa tulee toimeen.
Täällä kotimaassa vaan ei ole tätä toisen mielipiteen kysymiskulttuuria. Täällä otetaan lääkärin lausuma kuin jumalan sanana ja diagnoosin kyseenalaistajat leimataan luulosairaiksi tai muutoin vähän hulluiksi. Sairaalassakin on lääkärinkierto siksi, että monta päätä keksii enempi kuin yksi. Mielipiteitä vaan kysymään, yhtään ei haittaa vaikka useampikin lääkäri ottaisi jatkohoitoon kantaa."Ja vaikka pelkästä kulumasta olisikin kyse, niin eihän Wounded knee voi loppuiäkseen jäädä kotiin kitumaan ja odottamaan, pääsiskös jonottamaan tekoniveltä. "
Ei toki, mutta mikäli perehdytte kuluma-asian käypähoitoon, niin se tekonivelleikkaus, ja ortopedin arvio tämän tarpeesta pitäisi tulla siinä vaiheessa, kun muut hoitokeinot (perusterveydenhuollossa) on käyty läpi. Ortopedit saavat hyvin paljon turhia lähetteitä ja usein ortopedin tehtäväksi jää vain jo todetun varmistaminen ja hoidon ohjaaminen takaisin perusterveydenhuoltoon = resurssien tuhlaamista ja viivästyttää potilaan hoidon aloittamista.
Diagnoosihan tässä tapauksessa oli jo annettu kokeneen kirurgin toimesta ja tätä myös RTG-kuva tukenut. Ei tarvitse minun eikä kenenkään kuullun perustella siis paljoa diagnoosia arvuutella. - Hämmästelee hän
"Ja vaikka pelkästä kulumasta olisikin kyse, niin eihän Wounded knee voi loppuiäkseen jäädä kotiin kitumaan ja odottamaan, pääsiskös jonottamaan tekoniveltä. "
Ei toki, mutta mikäli perehdytte kuluma-asian käypähoitoon, niin se tekonivelleikkaus, ja ortopedin arvio tämän tarpeesta pitäisi tulla siinä vaiheessa, kun muut hoitokeinot (perusterveydenhuollossa) on käyty läpi. Ortopedit saavat hyvin paljon turhia lähetteitä ja usein ortopedin tehtäväksi jää vain jo todetun varmistaminen ja hoidon ohjaaminen takaisin perusterveydenhuoltoon = resurssien tuhlaamista ja viivästyttää potilaan hoidon aloittamista.
Diagnoosihan tässä tapauksessa oli jo annettu kokeneen kirurgin toimesta ja tätä myös RTG-kuva tukenut. Ei tarvitse minun eikä kenenkään kuullun perustella siis paljoa diagnoosia arvuutella.Hienosti oot oppinu poimimaan muiden kirjoituksista otteita. Siinä se anti sitte olikin. Mistä muuten päättelet, jotta on kokenut kirurgi? Siksi kun on sun kanssa samaa mieltä?
- Wounded knee
Näin on näreet, jotta joskus kirurgikin on yllättynyt, kun magneettikuvista ilmenee jokin ylläri. Että iskiaskipu onkin kasvain tai lonkkakipu olikin murtuma. Ja vaikka pelkästä kulumasta olisikin kyse, niin eihän Wounded knee voi loppuiäkseen jäädä kotiin kitumaan ja odottamaan, pääsiskös jonottamaan tekoniveltä.
Täällä kotimaassa vaan ei ole tätä toisen mielipiteen kysymiskulttuuria. Täällä otetaan lääkärin lausuma kuin jumalan sanana ja diagnoosin kyseenalaistajat leimataan luulosairaiksi tai muutoin vähän hulluiksi. Sairaalassakin on lääkärinkierto siksi, että monta päätä keksii enempi kuin yksi. Mielipiteitä vaan kysymään, yhtään ei haittaa vaikka useampikin lääkäri ottaisi jatkohoitoon kantaa.Kiitos sinulle, tätä mieltä olen aina ollut.
Kulumaakulumaa: Kokemuksia on monenlaisista lääkäreistä, eikä kenenkään lääkärin arvio välttämättä lopullinen ja oikea. Ihmisiähän hekin, ja usein rutinoituneita ja työhönsä väsyneitä - niinkuin me kaikki toisinaan.
Niinkuin aikaisemmin jo kirjoitin, tämä "kokenut kirurgi" vain nopeasti kokeili polvea päältä ja siinä jo antoi nivelrikkotuomion, joka sitten hänen mielestään röntgenkuvassa näkyi. Ei sen enempää "provokaatioita", ei vääntelyjä eikä kääntelyjä. Netissä on monia erilaisia tapoja testata, mikä mahdollisesti polvea vaivaa:
http://ahn.mnsu.edu/athletictraining/spata/kneemodule/specialtests.html
Tämä lääkäri ei tehnyt mitään niistä! Vähän pyöritteli lumpiota.
Minä en niele sellaisenaan mitään muiden sanomia itseeni tai terveyteeni liittyviä asioita. Jos minun mielestä asiassa joku mättää ja edelleen kärsin enkä toivomaani helpotusta ole saanut, otan lisää selvää.
Ja mitä hiivattia tässä tarvitsee puolustella, eiköhän ortopedeillekin makseta palkkaa!
Voit siirtyä vinoilemaan johonkin toiseen keskusteluketjuun. - kulumaakulumaa
Wounded knee kirjoitti:
Kiitos sinulle, tätä mieltä olen aina ollut.
Kulumaakulumaa: Kokemuksia on monenlaisista lääkäreistä, eikä kenenkään lääkärin arvio välttämättä lopullinen ja oikea. Ihmisiähän hekin, ja usein rutinoituneita ja työhönsä väsyneitä - niinkuin me kaikki toisinaan.
Niinkuin aikaisemmin jo kirjoitin, tämä "kokenut kirurgi" vain nopeasti kokeili polvea päältä ja siinä jo antoi nivelrikkotuomion, joka sitten hänen mielestään röntgenkuvassa näkyi. Ei sen enempää "provokaatioita", ei vääntelyjä eikä kääntelyjä. Netissä on monia erilaisia tapoja testata, mikä mahdollisesti polvea vaivaa:
http://ahn.mnsu.edu/athletictraining/spata/kneemodule/specialtests.html
Tämä lääkäri ei tehnyt mitään niistä! Vähän pyöritteli lumpiota.
Minä en niele sellaisenaan mitään muiden sanomia itseeni tai terveyteeni liittyviä asioita. Jos minun mielestä asiassa joku mättää ja edelleen kärsin enkä toivomaani helpotusta ole saanut, otan lisää selvää.
Ja mitä hiivattia tässä tarvitsee puolustella, eiköhän ortopedeillekin makseta palkkaa!
Voit siirtyä vinoilemaan johonkin toiseen keskusteluketjuun."Kokemuksia on monenlaisista lääkäreistä, eikä kenenkään lääkärin arvio välttämättä lopullinen ja oikea."
Ei toki, mutta yleensä olisi hyvä jos olisi jokin syy tai peruste sille, miksi epäilet kirurgin antamaa arviota polvestasi. Olen tainnut useamman kerran sinulta tiedustella, että miksi epäilet polvessasi olevan leikkausta (lue ORTOPEDIN ARVIOTA) vaativan sairauden? Muistaakseni mainitsit, että et polvea mihinkään ole loukannut ja tämän vuoksi asiaa mielenkiinnosta kyselen.
Ironistahan tässä on juuri se, että et ole saanut toivomaasi helpotusta, kun et tunnu hyväksyvän jo saamaasi diagnoosia. Tilannehan tulee hyvin todennäköisesti menemään niin että syksyllä asia varmistuu julkisen puolen ortopedin toimesta ja hän ohjeistaa työterveyshuoltoa normaaliin kulumavaivan konservatiiviseen hoitoon.
Vapaa maa ja tee toki polvesi kanssa kuten haluat, mutta tuskin olen ainoa joka tässä koomisia piirteitä näkee.
- Rahinaa ja rutinaa
Mä olen rouva 40 v ja polvissa nivelrikkoa ollut jo jonkun vuoden. Mulla on taustalla reaktiivinen niveltulehdus, mutta hoito nivelrikkoon on kumminkin aina sama. Elikkä et painoa pois, vähentää nivelten kuormitusta. Niveliin voi pistää vaikka mitä, mutta nivelrikko yleensä etenee sitä tahtia mikä sitä huvittaa.
Kipuilukausina viikon särkylääkekuuri, kortisonia käyn pistättämässä terveyskeskuksessa. Kannattaa lukea Käypä Hoito-suositukset, niin tiedät mitä palveluita perusterveydenhuollon on sulle velvollisuus milloinkin tarjota. Ei mullekaan yhdellä pyytämällä asiat aina luonnistu. Venkoillaan, ettei löydy ketään pistämään, vaikka ihan lääkärin perushommia.
Kalkinsaannista pitäs huolehtia ja nämä ihoon siveltävät voiteet ja geelit ei auta niveleen. Mun reumalääkäri sanoi et rahanhukkaa, korkeintaan ihoa kosteuttaa. Jos nivelrikko etenee ripeästi ja kipuja yötä päivää, aikanaan harkitaan uutta niveltä. Ei sekään ihan ongelmaton vaihtoehto ole ja tuskin sulla se vielä on edessä pitkään aikaan. - Nivelrikosta
Aiheesta lisää tässä!
http://terveyshymy.fi/artikkelit/nivelvaivojen-luontainen-hoito - Wounded knee
Täällä taas. Uusin vaivoin... :(
Viimeisen parin viikon aikana on ilmaantunut uusia kipuja eri paikoissa, en tiedä johtuuko polvesta vai mistä.
Nimittäin nivuseen oikealle puolelle on tullut kivulias kiristys jos yritän levittää jalkoja. Erittäin kova kipu.
Sitten kävellessä etusääreen sattuu joka askeleella. Välillä vihloo jalkapöytää ja "kuumottaa". Itse polvi ei niinkään ole kipeä. Ja jos on, enemmän polven takaa ja ulkosyrjästä.
Aamulla herätessä polvi on aivan jäkissä ja sattuu kun yrittää suoristaa. Sama juttu jos istuu vaikka puoli tuntia tuolilla ja koittaa nousta ylös. Tosi mahtavaa..
Muuten pärjään aika hyvin ilman särkylääkkeitä, joskus laitan kylmägeeliä jos pakottaa. Olen alkanut uudestaan syömään glukosamiinia ja sen lisäksi inkivääriä tabletteina ja ruusunmarjaa jauheena. Otan myös kalsiumia ja nokkostabletteja. Monivitamiineja myös koitan ottaa joka päivä.
Saa nyt sitten nähdä auttaako nämäkään.- Tseppiä sinne
Joskus liikkumisen virheradasta saattaa aiheutua muita kipuja.
Eli jos polvi on kipeä ja alat linkkaamaan saat jonkun toisen paikan kipeäksi siitä erilaisesta ja ehkä jäykemmästä kävelytyylistä.
Minulta meni parivuotta sitten kaksi selkänikamaa ja ne hermosäryt ja se SILTIMTÖN kipu vei minut kumaraan ja jalkapohjan askellus vääntyi sisäänpäin. Siitä seurasi lisää kipuja ja osa varpaankynsistä upposi nahasta läpi - sivuttain. Uskomatonta mutta totta. Se vaiva parani vasta kun sain liikeradat takaisin suoraksi.
Joskus kipu jäykistää rankaa ja lihaksia. Se on autonomisen hermoston suojamekanismi. Elimistö yrittää estää sinua liikkumasta. Sitä ei kuulemma tule kaikille....
mutta esim minulle tulee. Jos nikama tms hajoaa, rankani taipuu johonkin suuntaan ja siinä olen kuin kireä jousi. Autonominen hermosto päästää irti, sitten kun se katsoo että "vaara on ohi". Siihen ei auta edes relaxantit. Akupunktio auttoi pariksi päiväksi. Kalevalainen jäsenkorjaaja osasi sanoa rangastani enemmän yhdellä pitkällä sessiolla kuin yksikään ortopedi siihen asti (käynti yleensä noin 5-15 min/ kerta).
Hoitoihin ei ole suositeltavaa mennä ennen diagnoosia ja ilman tutkimusta. Valitettavasti (kallis) magneetikuvaus saattaa näissä jutuissa se asiaa auttavin kuva. Jos olisin aikoinaan odotellut kaupungin mg-kuvausta niin olisin jo pyörätuolissa ja työkyvytön. Menin yksityiselle ja maksoin mg-kuvauksen. Kaupungin puoskari OTTI kädestäni ja kopioi omiin arkistoihinsa yksityisen lausunnon. Eli hoidin heidän homman. Hän vain käytti kopiokonetta. Mun luottamus lääkäreihin on NOLLA. Ole tarkkana ja ota itse asiasta selvää. Valitse lääkärisi huolella ja pidä puolesi. Julkisista varoista ei selkä-polvi vaivoihin tule apua. Se ei vain toimi.
Poimi tuosta edellisestä, jos siinä oli sinulle jotain tarpellista.
Tilasi kuulostaa noin muuten huolestuttavalta. Liikkumaan tottunut ihminen ja elimistö voi olla lähes shokin partaalla jos jotain hajoaa näin, eikä apua ole saatavilla. Se on kuule niin, että suomalaiset lääkärit eivät osaa ottaa potilasta kokonaisuutena. Heillä on liksa mielessä ja kiire. Varsinkin tuki-ja liikuntaelinvaivoissa HOITAVA KETJU ON KATKENNUT. Yksi lääkäri tekee yhtä ja toinen jotain....mutta kokonaispalvelu ei pelaa. Ja sitten ne lekurit ovat vähän ammattitaidottomia ja haluttomia.
Jos edes yksi noista lääkäreistä olisi samantein antanut asialle AIKAA, niin voisit olla jo pidemmällä.
Tässä kaupungissa on tasan kaksi yleislääkäriä, joiden omistautuminen ja tieto, taito on sitä luokkaa, että uskallan mennä sinne. Heillä asia hoituu. He tekevät hyvän työn jo ekalla kerralla. Se nopeuttaa ja helpottaa kaikkien asiaa.
Eilen kävin näyttämässä kurkkua hoitajalle, joka ei tainnut olla edes hoitaja. Olen sanaton.
Joskus 1600- luvulla oli sellainen tilanne, että sairaalan ulkopuolella oli paremman mahdollisuudet selvitä hengissä kuin sen sisällä. Ollaanko me ajautumassa samaan tilanteeseen? - Kyllä joku osaa
Mitä kuuluu Wounded knee? Tuossa nimim. Tsemppiä sinne kertoi tuosta, kun yks paikka on kipeä ja sitä varoo, niin kohta jäytää jostain muualta. Että olisko nuo sun uudet oireet semmoisia kipuja? Mulla jos on polvessa nestettä ja varon sitä ja käytän samalla sauvoja, niin a´vot on ristiselkä kohta tosi kipeä. Onko edistystä lääkäririntamalla, vai oletko joutunut kitumaan ilman lisätietoja kotona?
- Wounded knee
Mitä kuuluu Wounded knee? Tuossa nimim. Tsemppiä sinne kertoi tuosta, kun yks paikka on kipeä ja sitä varoo, niin kohta jäytää jostain muualta. Että olisko nuo sun uudet oireet semmoisia kipuja? Mulla jos on polvessa nestettä ja varon sitä ja käytän samalla sauvoja, niin a´vot on ristiselkä kohta tosi kipeä. Onko edistystä lääkäririntamalla, vai oletko joutunut kitumaan ilman lisätietoja kotona?
Juu lisää vaan vaivoja... nyt on tullut polveen toisinaan kävellessä tai autolla ajaessa helv...moinen tuikkiminen ja vihlonta. Se tuntuu etuosassa nivelraossa polvilumpion alla. Kävellessä kun se tulee, tuntuu että jalka menee alta. Autolla ajaessa auttaa vähän kun nostaa lumpiota tai kannattaa polvitapeesta jalkaa. Mitähän sekin sitten on.
Uskon että kivut muualla kropassa on juuri polven varomisesta.
Sitten kun töissä tuli taas se vaihe että piti olla enemmän jalkojen päällä, kivut palasivat totaalisesti. Kävellessä jalan nostaminen sattui polveen, ei astuminen.
Soitinkin heti kirurgiselle polille ja kysyin voisinko saada aikaisemmin peruutusaikaa ortopedille. Vastaanottohenkilö naurahti - aika ivallisesti - että ei paljon mahdollisuuksia ole ja voihan hän ruksin tänne laittaa ja että tosiaan, oma aikanikin on siirtynyt syyskuusta eteenpäin loka-marraskuulle!
Itku pääsi.
Soitin saman tien samaiselle yksityiselle lääkäriasemalle missä alunperinkin kävin ja varasin sinne ortopedille ajan, jonka sain elokuun alkuun. Siitä ilosta saan maksaa taas vähintään satasen (en anna laittaa piikkiä ja röntgeniähän ei enää tarvitse ottaa) ja magneettikuvasta vähintään 540, näin sanoi nainen puhelimessa. Pakko kai sitä on mennä ETTÄ SAISI EDES TIETÄÄ MITÄ HELKUTTIA POLVESSA ON VIALLA!!
Soitin vielä omaan työterveyteen ja sain soittoajan sille lääkärille joka lähetteenkin kirjoitti. Jos hän pystyisi kirjoittamaan lähetteen toiseen isomopaan sairaalaan, jonka terveydenhoitopiiriin työterveyskin kuuluu. Jos sieltä saisi ajan vähänkään nopeammin?
Eipä tässä muuta ongelmaa, kaippa sitä kipuja kärsii ja lääkkeitä vaan naamaan, mutta kun vaikuttaa jo työssä olemiseen. Mitä ihmettä keksin kun osa työstäni on koneella istumista ja osa jalkojen päällä oloa? Suostuuko työnantaja siihen että tekisin vain sen istumispuolen ja joku muu kävisi tekemässä loput? Huolettaa todella. - Jamiepelease
Wounded knee kirjoitti:
Juu lisää vaan vaivoja... nyt on tullut polveen toisinaan kävellessä tai autolla ajaessa helv...moinen tuikkiminen ja vihlonta. Se tuntuu etuosassa nivelraossa polvilumpion alla. Kävellessä kun se tulee, tuntuu että jalka menee alta. Autolla ajaessa auttaa vähän kun nostaa lumpiota tai kannattaa polvitapeesta jalkaa. Mitähän sekin sitten on.
Uskon että kivut muualla kropassa on juuri polven varomisesta.
Sitten kun töissä tuli taas se vaihe että piti olla enemmän jalkojen päällä, kivut palasivat totaalisesti. Kävellessä jalan nostaminen sattui polveen, ei astuminen.
Soitinkin heti kirurgiselle polille ja kysyin voisinko saada aikaisemmin peruutusaikaa ortopedille. Vastaanottohenkilö naurahti - aika ivallisesti - että ei paljon mahdollisuuksia ole ja voihan hän ruksin tänne laittaa ja että tosiaan, oma aikanikin on siirtynyt syyskuusta eteenpäin loka-marraskuulle!
Itku pääsi.
Soitin saman tien samaiselle yksityiselle lääkäriasemalle missä alunperinkin kävin ja varasin sinne ortopedille ajan, jonka sain elokuun alkuun. Siitä ilosta saan maksaa taas vähintään satasen (en anna laittaa piikkiä ja röntgeniähän ei enää tarvitse ottaa) ja magneettikuvasta vähintään 540, näin sanoi nainen puhelimessa. Pakko kai sitä on mennä ETTÄ SAISI EDES TIETÄÄ MITÄ HELKUTTIA POLVESSA ON VIALLA!!
Soitin vielä omaan työterveyteen ja sain soittoajan sille lääkärille joka lähetteenkin kirjoitti. Jos hän pystyisi kirjoittamaan lähetteen toiseen isomopaan sairaalaan, jonka terveydenhoitopiiriin työterveyskin kuuluu. Jos sieltä saisi ajan vähänkään nopeammin?
Eipä tässä muuta ongelmaa, kaippa sitä kipuja kärsii ja lääkkeitä vaan naamaan, mutta kun vaikuttaa jo työssä olemiseen. Mitä ihmettä keksin kun osa työstäni on koneella istumista ja osa jalkojen päällä oloa? Suostuuko työnantaja siihen että tekisin vain sen istumispuolen ja joku muu kävisi tekemässä loput? Huolettaa todella.tuskin siin polvessa mitää vikaa on. ei ennen vanhaa valitettu noin paljoa tommosista pikkujutuista!!! tommosil oireilla mitaa helpotuksia toihin pitais saada ennen vanhaa ku kavi ees kysymassa nii laitettii vaa lisaa hommia nii naki et asiat vois olla huonomminki!
- Wounded knee
Jamiepelease kirjoitti:
tuskin siin polvessa mitää vikaa on. ei ennen vanhaa valitettu noin paljoa tommosista pikkujutuista!!! tommosil oireilla mitaa helpotuksia toihin pitais saada ennen vanhaa ku kavi ees kysymassa nii laitettii vaa lisaa hommia nii naki et asiat vois olla huonomminki!
Ihan niin hyvä mielikuvitus ei minullakaan ole, että tänne kirjoittelisin satuja.
Jokaisella meillä on oma kipukynnyksensä ja tämä menee vähitellen yli minun sietokyvyn.
Ja olen sitä mieltä, että sillä kirkkaimmalla kruunulla minkä kärsimyksestä saa, en tee mitään. Ota sinä se ja ole ylpeä.
- Sairaalan ulkopuolel
Tässä tietoa sairaalan ulkopuolelta.
http://www.selkasivut.fi/ - Kyllä joku osaa
Herää kysymys, millä ihmeen yksityisellä lääkäriasemalla kestää noin pitkään saada aika ortopedille? Mut tosi hyvä että menet, vaikka varmaan sielusta riipii tuo hinta. Nuo ortopedijonot on melkein kaikissa sairaaloissa pitkät, niistä ja syöpälääkärijonoista monet sairaanhoitopiirit kerää kait eniten sakkoja kun on laittoman pitkät jonot.
Tee vähän kotiläksyjä ja kirjoita googleen "käypä hoito polvi" ja opiskele sieltä, niin tiedät, mihin lääkäri perustaa hoito- ja tutkimusohjeensa. Nuo ohjeet koskee nivelrikkoa ja siihen varmaan työterveyslääkärikin pohjaa päätöksensä, vaikkei ehkä suoraan sanokaan.
Sun pitäs myös mainita työterveyslääkärille näistä työongelmista, koska hänen vastuulla on ruveta valmistelemaan mahdollista työkykyarviointia. Ja kysy rohkeesti lääkäriltä, miten sun työt vois järjestää niin, että et joutuis kipeän polven kanssa temppuilemaan. Mä kovasti pelkään, että jos sun polvessa onkin jotain muuta kuin nivelrikko, niin hoitoonpääsyn pitkittyminen voi aiheuttaa jotain peruuttamatonta haittaa. Tätä tapahtuu pitkien jonojen takia paljon, joten pidä puoles. Voimia sulle, hyvä ettet ole lannistunut.- Wounded knee
Heipä hei kaikille asiasta kiinnostuneille.
Olen näköjään heinäkuun alkupuolella kirjoittanut viimeksi ja silloin vielä oli koviakin kipuja polvessa.
Nyt on kaikki toisin. Heinäkuun loppupuolella alkoivat kivut vähitellen hävitä ja loppuivat viimein kokonaan. Nyt elokuun puolenvälin tienoilla myös vasen polvi alkoi kipeytymää, mutta hellitti aika pian ja sekin sitten loppui.
Polvet ovat vielä kohtalaisen jäykät, eli ei puhettakaan että pystyisi polvilleen menemään tai kovin syvälle kyykistymään. Ainut mikä on jäänyt jäljelle, on se etten pysty levittämään jalkojani sivulle ilman kipua. Sekin oli alkuun ankaraa, sitten vähitellen helpottuen. Vieläkään ei pysty aivan ilman pientä kipua sitä tekemään, mutta onnistuu jo paljon paremmin.
Kysymys herää mikä ihme se kipuepisodi oli ja miksi nyt on kaikki kohtuullisen hyvin. En edes muista milloin viimeksi otin särkylääkettä ottanut.
Pidän edelleen varatun ortopedin ajan varuulta jos kipu palaa. Siihenhän on tosiaan vielä useampi kuukausi aikaa.
JOS tämä on nivelrikkoa, olen helpottunut että pahimman alkuvaiheen jälkeen on tilanne näinkin hyvä. Mielessäni toivon että näin jatkuukin.
Aion aloittaa kuntopyörällä kuntoilun heti kun kyseinen vekotin meille lähipäivinä saapuu. Toivottavasti se auttaa niin jalkalihasten vahvistuksessa kuin painon pudottamisessa. - Wounded knee
Wounded knee kirjoitti:
Heipä hei kaikille asiasta kiinnostuneille.
Olen näköjään heinäkuun alkupuolella kirjoittanut viimeksi ja silloin vielä oli koviakin kipuja polvessa.
Nyt on kaikki toisin. Heinäkuun loppupuolella alkoivat kivut vähitellen hävitä ja loppuivat viimein kokonaan. Nyt elokuun puolenvälin tienoilla myös vasen polvi alkoi kipeytymää, mutta hellitti aika pian ja sekin sitten loppui.
Polvet ovat vielä kohtalaisen jäykät, eli ei puhettakaan että pystyisi polvilleen menemään tai kovin syvälle kyykistymään. Ainut mikä on jäänyt jäljelle, on se etten pysty levittämään jalkojani sivulle ilman kipua. Sekin oli alkuun ankaraa, sitten vähitellen helpottuen. Vieläkään ei pysty aivan ilman pientä kipua sitä tekemään, mutta onnistuu jo paljon paremmin.
Kysymys herää mikä ihme se kipuepisodi oli ja miksi nyt on kaikki kohtuullisen hyvin. En edes muista milloin viimeksi otin särkylääkettä ottanut.
Pidän edelleen varatun ortopedin ajan varuulta jos kipu palaa. Siihenhän on tosiaan vielä useampi kuukausi aikaa.
JOS tämä on nivelrikkoa, olen helpottunut että pahimman alkuvaiheen jälkeen on tilanne näinkin hyvä. Mielessäni toivon että näin jatkuukin.
Aion aloittaa kuntopyörällä kuntoilun heti kun kyseinen vekotin meille lähipäivinä saapuu. Toivottavasti se auttaa niin jalkalihasten vahvistuksessa kuin painon pudottamisessa.Hyvin se systeemi toimii!!
Eli viime perjantaina tuli vihdoin aika "ortopedille", mutta sattumoisin juuri sellainen aika, etten voikaan sinne mennä. Soitin sitten tänään ajanvaraukseen että siirtäisin aikaa. Hetken jopa harkitsin että vain peruisin ajan, koska polvi ei ole tosiaan nyt tänä aikana ollut juurikaan kipeä, jonkinverran jäykkä vain jos enemmän on ollut päivän aikana jalkojen päällä.
No, selitin asian vastaanottovirkailijalle ja hän alkoikin heti etsimään uutta aikaa. Ja se löytyi KOLMEN VIIKON PÄÄHÄN. Siinä välissä kysäisin että onko se lääkäri jolle ajan olin saanut ortopedi (ulkomaalainen nimi ja tittelinä lääkäri), niin puhelimessa nainen sanoi että ei, vaan valmistuva lääkäri.
Hämmästelin että mitä ihmettä minä sellaisella ajalla ja käynnillä tekisin, kun olen jo kevät-kesän juossut työpaikka-terveyskeskus-yksityiskirurgianerikoislääkärillä?? Odotin nimenomaan PUOLI VUOTTA AIKAA ORTOPEDILLE!!
Eli uusi aika tosiaan löytyi näin helposti jo kolmen viikon päähän ja vaikka tämänkin erikoislääkärin nimi on ulkomaalainen, pitäisi olla ihan oikea ortopedi.
Ei voi muuta kuin ihmetellä tätä järjestelmää.
Silloin kun olisin akuutisti halunnut päästä erikoislääkärin tutkimuksiin, en päässyt vaan jouduin odottamaan näin kauan. Ja sitten kun aika tulee, se ei olekaan odottamalleni ortopedille, vaan valmistuvalle tavalliselle kirurgian osaston lääkärille!
Uskotte varmaan että olo on todella arvoton. Ja kyse on pelkästä pelistä ja ihmisten kuset******a!
Jos olisin oikeasti joutunut kärsimään siitä helvetillisestä kivusta koko tämän odotusajan, mitä kärsin silloin kevät-kesästä, olisin tullut hulluksi! Se särkylääkkeitten määrä mitä silloin vedin, olisi pilannut lopullisesti sisuskaluni. Onneksi luonto oli minulle armollinen ja lievitti kivun minulta pois, että jaksoin odottaa koko tämän ajan. Sillä uskon, että en ole siitä kokonaan päässyt, nivelet kuluvat kokoajan lisää mitä enemmän ikää tulee. Tämä tuleva tutkimus toivottavasti antaa hyviä ohjeita tulevaa varten. Että pysyn mahdollisimman kauan liikkuvana ja kykenevänä tekemään myös liikkuvaa työtäni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083286Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872