Isätön lapsi kysyy isästään

mietteliäsäiti

Olen ajoissa pohtimassa tätä koska lapseni on vasta vuoden.
Lapseni sai alkunsa todella surkeassa tilanteessa, hänellä ei ole isää olemassa ja nyt mietin mitä vastata lapselle kun hän alkaa isäänsä kysymään (jos alkaa)?

Onko muita isättömien lasten äitejä tai äitejä joilla olisi vastaus tähän?
Olisiko parasta sanoa isän kuolleen ennen lapsen syntymää vai sanoa jotain muuta?

47

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkeä käyttää saa!!

      Et missään nimessä sano, että isä on kuollut! lapsesi selvittää totuuden vielä joku kaunis päivä ja sinä jäät valehtelusta kiinni.Varmasti alkaa kyselemään jo parin kolmen vuoden ikäisenä.Lapsi voi tuntea suurta surua ja ahdistusta kun tajuaa, että muilla kavereilla on isä.Joku tuttu ja turvallinen mies, joka antaa miehen mallia.Eno, pappa, kummisetä??tai mieskaveri myöhemmällä iällä? isättömyys jättää syvät jäljet lapseen ja ne näkyy aikuisena.Miksi hankkiutua tuollaiseen tilanteeseen ja katua myöhemmin!!! et ole ainakaan kummoinen äiti!!!

      • mietteliäsäiti

        Lapsellani on ukki ja setä jotka ovat viikottain hänen elämässään eli tuttuja turvallisia miehen malleja on!

        Haukut minua äitinä vaikka et tiedä syytä lapsen isättömyyteen! Totuutta ei minusta pienelle lapselle kannata kertoa tässä tilanteessa, selvennykseksi seuraaville vastaajille ja sinulle mainittakoon että lapsi sai alkunsa raiskauksesta joten lapsen siittäneen miehen tietoja ei ole kun ei hän kiinni ole toestaan jäänyt. Rakastan lastani vaikka hän alkunsa sai niinkuin jo kirjoitin surkeasti!


      • rkoi
        mietteliäsäiti kirjoitti:

        Lapsellani on ukki ja setä jotka ovat viikottain hänen elämässään eli tuttuja turvallisia miehen malleja on!

        Haukut minua äitinä vaikka et tiedä syytä lapsen isättömyyteen! Totuutta ei minusta pienelle lapselle kannata kertoa tässä tilanteessa, selvennykseksi seuraaville vastaajille ja sinulle mainittakoon että lapsi sai alkunsa raiskauksesta joten lapsen siittäneen miehen tietoja ei ole kun ei hän kiinni ole toestaan jäänyt. Rakastan lastani vaikka hän alkunsa sai niinkuin jo kirjoitin surkeasti!

        En koskaan synnyttäisi lasta, joka on saanut alkunsa kertomallasi tavalla.Hirveä kohtalo lapselle ja sulle! et voi olla kovin tasapainoinen tuossa tilanteessa.


      • mietteliäs äiti
        rkoi kirjoitti:

        En koskaan synnyttäisi lasta, joka on saanut alkunsa kertomallasi tavalla.Hirveä kohtalo lapselle ja sulle! et voi olla kovin tasapainoinen tuossa tilanteessa.

        Tasapainoton en ole, ei se ole minun vikani että kimppuuni käytiin työmatkalla! Minä en todellakaan syytä lastanikaan siitä miten hän alkunsa sai! En ole ikinä syyttänytkään.Teit tyhjän olettamuksen jonka pohjalta pääsit kritisoimaan toista ihmistä..


      • ????????????

        mikä sinä olet toisen äitiyttä arvostelemaan?


      • ghhfjj
        rkoi kirjoitti:

        En koskaan synnyttäisi lasta, joka on saanut alkunsa kertomallasi tavalla.Hirveä kohtalo lapselle ja sulle! et voi olla kovin tasapainoinen tuossa tilanteessa.

        Miten kukaan voi vastata näin... Olet törkeä. Vastauksesi on henkistä väkivaltaa.

        Vaikka sinä et synnyttäisi viatonta lasta, se ei tarkoita sitä, etteikö moni hyväsydäminen ihminen niin tekisi.


    • Vakavia asioita

      Olet todella joutunut vaikeaan tilanteeseen ja sinulla lienee oikeita turvallisia ihmisiä vierelläsi, sillä kirjoituksesi kuulostaa järkevältä ja asialliselta.
      Olit todella rohkea kun kerroit, mihinkä olet joutunut kestämään.

      Uskon että parhaan avun saat, kun uskallat jatkossakin olla rohkea ja mennä vaikka jonkin asiantuntijan luokse keskustelemaan, kuinka edetä lapsen kyselyissä, jotta lapsi saisi kasvaa turvallisesti.

      Itse tiedän asian toisen puolen, sillä oma äitini oli myös samanlaisen tuloksen lapsi, hän ei koskaan saanut tietää kuka hänen isänsä oli. No jouduin hänen lapsenaan käymään asiaa läpi, sillä äidin kasvatusmenetelmät johtuivat paljolti siitä, että häntä ei koskaan oltu hyväksytty samanlaisena lapsena, hän oli tavallaan luonut valheen avukseen elää ekämäänsä. Hänen äitinsä eli mummoni ei ollut yhtä valveutunut ihminen kuin sinä olet ja varmasti ei ollut tällaistä neuvolatoimintaa tai muutkaan tahoa, joka olisi auttanut, sillä mummon omat vanhemmat häpesivät lastaan, niin että eivät auttaneet tai tukeneet missään.

      Itse yritin myös jo taustaa selvittää, mutta mahdotontahan se on. Sen verran olen päässyt perille, että saattoi olla tämän maan johtaviin henkilöihin kuuluva persoona, käytti nuota naista hyväkseen säälimättömästi.
      Olenko itsekin vielä tuon tpahtuman uhrina elänyt paineen alla, jonkinlaisen olenkin, sillä eihän isäni suku oikein äitiäni hyväksynyt eikä siten meitä lapsiakaan, joten olemme tunteneet syrjimistä.
      Nämä asiat ovat todella vakavia ja jokainen tällaisen eteen joutunut tarvitsisi todella ymmärtävät ja tukevat läheiset ja lisäksi vielä asiantuntijoiden apua. Kukaan ei tiedä eikä ymmärrä, ellei ole joutunut itse omakohtaisesti kokemaan näitä juttuja, siksi toivonkin että se turha rääpimen ja moitinta jätetään kokonaan pois näistä kirjoituksista.

    • Kauniisti kertoen

      Pitkään voit sanoa, että kaikilla lapsilla ei ole isää. Me ollaan tässä vaan kahdestaan, sinä ja minä. Voit ihan kertoa, että sinun isäsi on kaukana täältä, eikä ehdi tulla tapaamaan. Älä sinä rupea puhumaan koko asiasta, ennen kuin lapsi kiinnostuu kysymään.
      Menee ehkä vuosi pari vielä, ennen kuin lapsi edes älyää, että muilla on kotona isä, jolleivat isät sitten kilvan hae lapsiaan päivähoidosta.

      Myöhemminhän voit kertoa kauniisti, että monille isille ja äideille selviää, että he eivät pidä niin paljon toisistaan, että voisivat olla ystäviä, vaan he eivät pidä lainkaan yhteyttä. Meillä sattuu olemaan tämä tilanne, mutta onhan meillä isoisä (kummi, serkku...)

      • mietteliäsäiti

        Kiitos asiallisesta vastauksesta :)
        Tuo vaihtoehto oli mielessä mutta mietin että mitä kun lapsi kysyy isänsä nimeä ja kyselee kuvan perään :/ Onneksi minulla on aikaa pohtia asiaa ja ehkä saan neuvolasta ohjeistusta tässä tilanteessa.


      • hnsjdokn
        mietteliäsäiti kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta :)
        Tuo vaihtoehto oli mielessä mutta mietin että mitä kun lapsi kysyy isänsä nimeä ja kyselee kuvan perään :/ Onneksi minulla on aikaa pohtia asiaa ja ehkä saan neuvolasta ohjeistusta tässä tilanteessa.

        Eikö lapselle voi sanoa että, kerron tarinan sitten kuin olet isompi?

        neuvolasta saa varmasti osviittaa ja ohjeistusta jos kohdalle osuu auttava ihminen.

        vaihtoehtona on myös MLL vanhempainnetti


      • .,.,.,.,

        Tsemppiä raskaaseen tilanteeseesi! Minulle tuli myös mieleen, että kannattaa odottaa, että lapsi itse kysyy asiasta. Sen jälkeen vastata vain siihen, mitä lapsi kysyy. Näin ei tule sekoittaneeksi pienen ihmisen ajatuksia vaan etenee juuri lapsen tahtiin. Esim. jos lapsi kysyy, että "missä mun isä on?", voit vastata "en tiedä". Lapsi saattaa sulatella tätä hetken ja kysyä sitten lisää.

        Minun mielestäni ei välttämättä kannata edes selittää, että äiti ja isä eivät vaan voineet enää olla ystäviä. Onhan maailmassa lapsia, jotka ovat saaneet alkunsa esim. luovutetulla spermalla. Näissä tilanteissa lapselle kerrotaan, että joku mies on antanut vauvansiemeniä, jotka on laitettu äidin mahaan kasvamaan.


      • Kauniisti kertoen
        hnsjdokn kirjoitti:

        Eikö lapselle voi sanoa että, kerron tarinan sitten kuin olet isompi?

        neuvolasta saa varmasti osviittaa ja ohjeistusta jos kohdalle osuu auttava ihminen.

        vaihtoehtona on myös MLL vanhempainnetti

        Minun mielestäni ei saa aliarvioida lasta ja sanoa, että kunhan olet isompi...Lapsi on oikeutettu saamaan asiallisen vastauksen eikä tuollaista heittoa. Nöyryytys on turha ja estää lasta myöhemmin palaamasta asiaan, ja se voi vaivata koko lapsuuden ajan.

        Lapsen oikeutta keskusteluun ja tiedon saantiin ei saa ohittaa.

        Ikäihmisenä voisin sanoa kaikille nuorille vanhemmille, jotka tätä palstaa lukevat, että lapset ovat paljon viisaampia kuin itse ymmärrämme, ja heidän kanssaan voi keskustella monista asioista ihan vakavalla asenteella pienestä pitäen. On vain huomattava oikea hetki ja lapsen ikä.

        Rehellisyys on myös ainoa oikea tapa. Lasta tulee kohdella kunnioituksella. Olla hänen luottamuksensa arvoinen.


      • jdty
        Kauniisti kertoen kirjoitti:

        Minun mielestäni ei saa aliarvioida lasta ja sanoa, että kunhan olet isompi...Lapsi on oikeutettu saamaan asiallisen vastauksen eikä tuollaista heittoa. Nöyryytys on turha ja estää lasta myöhemmin palaamasta asiaan, ja se voi vaivata koko lapsuuden ajan.

        Lapsen oikeutta keskusteluun ja tiedon saantiin ei saa ohittaa.

        Ikäihmisenä voisin sanoa kaikille nuorille vanhemmille, jotka tätä palstaa lukevat, että lapset ovat paljon viisaampia kuin itse ymmärrämme, ja heidän kanssaan voi keskustella monista asioista ihan vakavalla asenteella pienestä pitäen. On vain huomattava oikea hetki ja lapsen ikä.

        Rehellisyys on myös ainoa oikea tapa. Lasta tulee kohdella kunnioituksella. Olla hänen luottamuksensa arvoinen.

        Ei millään pahalla, mutta miten raiskauksesta kerrotaan kauniisti lapselle?


    • ei kokemusta

      ei kannata kertoa tuota raiskaustarinaa ennen kuin olet aivan varma, että lapsi aikuisena kestää sen, siihen mennessä voit kertoa vaikkapa tuo em.että vieraan sedän spermalla sai alkunsa, aian ei edes tarvitse kertoa koko totuutta, sen voi viedä vaikka hautaan asti, minusta se on moraalisesti oikein.

      älä välitä noista viisastelijoista, jotka oisiva tehneet abortin, vaikea sanoa itelläkin, että mitä oisin tehnyt ko.tilanteessa, raiskaus on jotain niin kauheaa, abortin oisinitse tehnyt, mutta kukapa sitä tietää, mitä kukanenkin tekee mistäkin syystä.

      • ehkä totuus,joskus

        Voisin kuvitella jos tilanne olisi omalle kohdalleni osunut,että jossain elämän vaiheessa kertoisin lapselleni totuuden.En voisi pitää valhetta sisälläni,että kertoisin jotain,mikä ei pitäisi paikkaansa.
        Tunnen erään miehen,jonka isästä ei paljon puhuttu.Tälle miehelle oli kerrottu mikä on nimi ja että on sen pitäjän sankarihaudassa.Koulusta olivat siellä käymässä ja suru ja häpeä oli melkoinen,kun ei isän nimeä sieltä löytynytkään.


    • yh-mama

      lapsesi tulee varmasti joku päivä kysymään asiasta jollakin tavalla.parempi olla rehellinen kuin valehdella puuta heinää,siitä jää kiinni takuulla ja se vasta satuttaa lasta.täysiä totuuksiakaan en menisi latelemaan,varsinkin jos asiat mahdollisesti voisivat jotenkin vahingoittaa lapsen henkistä kasvua.
      lapsella on mielestäni oikeus isäänkin,vaikka pelkästään hyvien mielikuvien kautta.eikö todella mitään hyvää totuutta lapsen isästä sinulla ole?jos näin todella on niin hyvä että olet jo hyvissä ajoin miettimässä tätä asiaa.selvästi rakastat lastasi ja silloin kyllä tulet löytämään ne oikeat sanat lapsellesi kun sen aika on.todella tärkeää on muistaa että puolet lapsestasi on tätä miestä.lapsesi itsetunnon hyvään kasvuun tarvitaan myös sitä miestä jota ei ole tarjota.
      neuvolassa voit ottaa tämän tärkeän asian esille.hyvät keskustelut ammatti-ihmisten kanssa auttavat sinua vastausten kanssa.

    • yh-mama

      voi hyvänen aika..olen suunnattoman pahoillani etten lukenut koko ketjua läpi ennen kuin vastasin.pyydän anteeksi!
      kyllä ammatti-ihminen on ehdottomasti järkevää ottaa asiaa miettimään.kaikkea hyvää toivon teidän pienperheelle!

    • -kuvia-

      Minun lapsi ei kysellyt mutta alkoi tarinoida 3 vuoden iässä. Hän kertoili, että hänen isänsä on matkustanut kauas pois tms. Onko sinulla kuvia isästä? Voisit näyttää kuvia ja kertoa isästä jotain. Tai kertoa, mitä piirteitä lapsi on saanut isältään, vaikka silmien väri tai hiusten väri tms. Minä pyysin isää tapaamaan lasta ja sen jälkeen tarinat loppuivat, kun isä konkretisoitui. Olen sittemmin vain kertonut, että minä en voi elää hänen isänsä kanssa. Nykyisin hän kutsuu aviomiestänikin isäkseen.

      • -kuvia-

        No joo, en minäkään huomannut tuota yhtä tärkeää asiaa. Anteeksi. Silloin ei kuvia varmaankaan ole. Mutta ehkä lapselle voi silti kertoa, että vaikka silmien väri on isältä. Ei lapsen tarvitse tietää koko totuutta ainakaan kovin nuorena.


    • mietteliäsäiti

      yh-mama ja -kuvia-, kiitos asiallisista vastauksista!

    • Ajatelkaa lapsianne

      Poliisin tietoon tulleiden raiskausten määrä on kasvanut.

      Vuonna 2011 poliisin tietoon tulleiden raiskausten lukumäärä ylitti tuhannen
      rajan (1039).

      Tilastoidun raiskausrikollisuuden kasvu on ollut yli 20 prosenttia vuodesta
      2007 lähtien.

      Kymmenvuotisjaksolla 2002–2011 tilastoitujen raiskausten määrä on kaksinkertaistunut.

      Poliisin kaikki määrärahat ja työaika menee hoitaa näitä "raiskauksia".

      Mielenkiintoista on se että alhaisen suojaikärajan omaavassa Espanjassa vain alle pari prosenttia naisista kokee tulleensa seksuaalisesti ahdistelluksi, kun taas Suomessa ja Ruotsissa luku on 3-4 kertainen lähes 10%.

      Mistähän tämä johtuu? Voiskohan johtua siitä että Ruotsissa tilastoidaan KOKO MAALILMAN ENITEN RAISKAUKSIA, siitä syystä että pohjoismaissa raiskauksen MÄÄRITELMÄ on niin laaja että lähes minkä tahansa seksuaalinen teko voidaan tulkita raiskaukseksi?

      Suomessakin on lukuisia "raiskauksia" jotka on tehty esim. parin vuoden aikana lähes päivittäin, kun ex-vaimo käy tekemässä raiskausilmoituksen ex-miehestään, jokaisesta kerrasta kun he ovat olleet yhdynnässä!

      Ei mikään ihme että raiskaustilastot kauhistuttavat?

      Mikä tahansa asia saadaan näyttämään pahalta, kun lähes kaikki seksuaaliset teot määritellään seksirikoksiksi?

      Miettikää miltä lapsestanne tuntuu kun syytätte hänen isäänsä "raiskaajaksi"?

      • Lukutaito hukassa?

        Luitko ollenkaan kohtaa jossa aloittaja sanoi että hänen kimppuunsa käytiin työmatkalla!?!


    • pelleilyä

      miksi vitus halusit aloittaa raskauden raiskauksesta ??
      kerro vaa lapselles et oot raiskauksen tulos.. abortit on vielä laillisia niinkauan ku timo soini ei ole vallassa..

      kertoo susta jo jotain ku halusit pitää lapsen..
      mitäköhän lapses ajattelee(sinusta) siinä n.15vee iässä,

    • mommy1

      Minun lapseni kysyessä (3vee) "miksei minulla ole isää?" vastasin vain että " kun kaikilla lapsilla ei vaan ole, mutta onneksi sinulla on äiti" Lapselle ei kannata alkaa sepittämään satuja, eikä pienelle voi totuttaakaan kertoa. Lapseni ollessa tarpeeksi vanha aijon selittää asian paremmin, mutta nyt hän ei ole enää edes kysellyt.

    • uskotoivorakkaus

      Aloittajalle voimia, luulen että hänellä niitä jo onkin! Toivottavasti et pidä ihan tyhmänä mutta juuri tämän pikku ihmisen kohdalla olisi onnellista jos lähivuosina löytäisit rinnallesi arkea jakamaan miehen. Henkilön joka ymmärtäisi pikku ihmisen isänkaipuuta ja suostuisi olemaan isänä, tai isähahmona, ihan vapaaehtoisesti ja halukkaasti. Toivon että asia ratkeaa näin. Totuutta ei ehkä kannata koskaan kertoa.
      Ehkä aivan oman elämän ehtoossa tulee tarve ripittäytyä, mutta onko se tieto silloinkaan hyväksi kenellekään?

    • Vaikea kysymys

      Kauhistus miten törkeästi koulut ihmiset voivat täällä kirjoittaa!! :( Onpa hyvä että olet valmiiksi jo ajatellut asiaa. Ja voimia asian kanssa. Mielestäni rohkeaa synnyttää lapsi tuossa tilanteessa. Ihan oikeasti,
      eihän tuota voi tietää mitä itse tekisi kun vasta kun osuu sama tilanne oikeasti omalle kohdalle!

      Älä missään nimessä mene valehtelemaan lapselle. Vastaa ikätasoisesti mutta aina tottuudenmukaisesti. "vieraan sedän vauvasiemenet" riittää varmaan aika pitkään. Jossain vaiheessa tulee aika että nuori/aikuinen lapsesi kestää totuuden. Jos isättömyydestä tulee lapsen nuoruusiässä joku "taisteluväline" sinua kohtaan, hän voi olla jo silloin valmis kuulemaan totuuden.

      Minäkin olen sitä mieltä että kannattaa kysyä neuvoa saman kokeneilta (joku vertaistukifoorumi olisko olemassa) tai muuten joltain ammatti-ihmiseltä. Tiedät kyllä mikä lapsellesi milloinkin parasta ja osaat antaa oikeat vastaukset. Mutta älä valehtele. voimia!

      • Vaikea kysymys

        Siis jotkut ihmiset ei koulut. (puhelimella matkassa ;)


      • Liian kauan isätön
        Vaikea kysymys kirjoitti:

        Siis jotkut ihmiset ei koulut. (puhelimella matkassa ;)

        Olen itse ollut isätön 36-vuotta, vaatimalla ja uhkaamalla sain äidin lopulta kertomaan asiasta. Syvät ovat haavat ja arvet, isättömyyttä en toivo kenellekkän!
        Paljon kysymyksiä ilman vastauksia. On helpompi kertoa kun lapsi on noin 10-vuotias, silloin hän ymmärtää jo paljon, ja osaa kysellä. Omien kokemusten perusteella en jättäisi kertomatta, eikä ainakaan kannata odottaa 36-vuotta että lapsi kyselee asiasta. Itse ajattelin että haavoitan äitiä, puolisiskoa ja sijaisisää jos kyselen, lopputulos on nyt sitten sen takia paljon paljon pahempi, suorastaan painajainen. Nyt vasta olen haavoittanut kaikkia lähipiirissäni kun Kaikki putosi isona pommina. Voimia sinulle!


      • ...
        Liian kauan isätön kirjoitti:

        Olen itse ollut isätön 36-vuotta, vaatimalla ja uhkaamalla sain äidin lopulta kertomaan asiasta. Syvät ovat haavat ja arvet, isättömyyttä en toivo kenellekkän!
        Paljon kysymyksiä ilman vastauksia. On helpompi kertoa kun lapsi on noin 10-vuotias, silloin hän ymmärtää jo paljon, ja osaa kysellä. Omien kokemusten perusteella en jättäisi kertomatta, eikä ainakaan kannata odottaa 36-vuotta että lapsi kyselee asiasta. Itse ajattelin että haavoitan äitiä, puolisiskoa ja sijaisisää jos kyselen, lopputulos on nyt sitten sen takia paljon paljon pahempi, suorastaan painajainen. Nyt vasta olen haavoittanut kaikkia lähipiirissäni kun Kaikki putosi isona pommina. Voimia sinulle!

        Lapselle ei saa valhdella, mutta kyllähän se niin on, että jotain pitää jättää kertomatta. Ja tuossa tilanteessa pitää jättää kertomatta se ainut tieto joka isästä on, että isä on raiskaaja. Pieni lapsi ei sitä käsitä ja isompi jo käsittää ja silloin hän myös ymmärtää ja silloin se merkitsee lapselle/nuorelle, että hän on geneettisesti puoliksi paha ihminen. Isähän on varmasti ihmisenä kaikkea muutakin kuin raiskaaja, mutta mistään sellaisestahan ei ole teillä tietoa.

        Jos olet päässyt kohtaamasi tradegian yli, niin kyllä loppukin sujuu sinulta helposti, älä suotta jännitä.Lapselle käy tarinaksi, että teidän perhe on äiti ja lapsi. Joidenkin perhe on isä ja lapsi. Joillakin on äiti isä ja lapsi. Joillakin on äiti ja kaksi lasta. Joillakin isä ja kolme lasta. Joillakin äiti, isä ja neljä lasta... Perheitä on monenlaisia. Panosta sitä, että ei se määrä vaan laatu. Perheeseen kuuluu ne kaikki jotka ovat läheisimpiä ja välittävät kovasti toisistaan ja näin lapsi saa itse määritellä sitä ketä hänen perheeseensä kuuluu, paino siis läsnäolossa ja välittämisessä, ei muissa tekijöissä.


    • ehkä kalastamassa

      Hei mietteliäsäiti! Mulla on toinen lapsi "menossa", joka kyselee isäänsä. Tällä hetkellä en tiedä, missä isukki kulkee tai onko kuollut. Mutta olen monen kanssa samaa mieltä, että kerrot pikkuhiljaa sen mitä lapsi kysyy. Ja jos et tiedä, sanot ettet tiedä. Mutta älä ihmeessä mene sanomaan, että sait vieraalta sedältä spermaa!!! Pyydän anteeksi tässä samalla niille, jotka ovat sitä ehdottaneet ja sillä kannalla.

      Ensimmäisen kanssa käsittelimme asioita hitaasti, mutta varmasti. Hän kyseli ja minä vastasin rehellisesti. Ja välillä ilahdutin häntä sanomalla, että olet perinyt isäsi silmät. Tai hiukset tai mitä sitten onkaan. Tällöin hän samaistuu johonkin eikä jää ulkopuoliseksi eikä varsinkaan ala satuilla kavereilleen mitä sattuu.

      Eli hänen täytyy vaan tietää, että hänellä on isä jossain, mutta isä ei nyt pääse elämään teidän kanssanne (työmatkat, parisuhteenne ei toiminut (anteeksi!), et tiedä missä isä on jne.) ja hän on aina osa isäänsä ja hänessä on sitä perimää ja että toivot itsekin joskus näkeväsi hänet. Tällaista kaikkea.

      Raskasta se on ja tulee olemaan, mutta kun lasta rakastaa, osaa hakea asua ja tulkita pienoistaan, uskon, että onnistut paremmin kuin minä :) Ja muista kasvatus- ja perheneuvola... se yllätti minut toisen lapsen kohdalla positiivisesti, kun mietin näitä samoja taas.

    • Vakavaasia

      Kirjoitan oman tarinani: poikamme kysyi minulta: kuule äiti, minä kysyn nyt vakavan asian. Sanoin että kysy vaan. No hän kysyi, että onko minulla aito isä. Sanoin että on aito isä. Kysymys oli herännyt hänelle mentyään kouluun ja kohdattuaan yksinhuoltaja äitejä ja joillakin oli isäpuoli. Siinä oli kyse ehkä rakkauden tuhlaamisesta.

      • etkähalunnut

        esitellä lapsen isää yhsinhuoltajana/ joka on sairaus yksinhuoltajuus on vakava sairaus erittäin vakava.


    • Äidinrakkaus

      Minä olisin rehellinen mutta kertoisin asiat myönteisesti. Eli olet rakastanut aikanaan lapsesi isää mutta suhde kariutui ennen kuin lapsi syntyi. Voit kertoa lapselle isästä ja siitä, millainen hän oli (myönteisesti) ja todeta, ettet tiedä mitä hänelle kuuluu koska ette ole yhteydessä. Luultavasti tämä tieto lapselle riittää. KUn hän on aikuinen , hän voi halutessaan selvittää asiaa enemmän.

      • Mitäoletmieltä

        Pitääkö ne asiat keksiä siitä tuntemattomasta raiskaajasta ?


    • rehellisestivaan

      Sanot vaan että isä hylkäsi ja jätti sinut kun olit pieni, eikä halunnut sinua elämäänsä. Kannattaa olla rehellinen lapselle, niin aikanaan äiti on sitten se johon hän vaoi aina turvata.
      Mitä pahaa siinä on jos on lapselle rehellinen?
      Jos isä hylkää ja alkaa leikkimään vaikka kotia vieraan ihmisen kakaroilla, niin kyllä se lapselle pitää tehdä selväksi että isä ei tykännyt hänestä.

      • taisittenkin

        kierrot totuuden, että ryhdyit itse yhruikuksi saamalla sitä elatustukea/ apua etkä halunnutkaan lapsen olevan oman isänsä kanssa tekemisissä, myös isänsä huollossa ja asuvan omalla isällään vieraannuttaessasi yhteisen lapsen sairaudessaan isästään "viranomaisten" tukema-na viranomaissairaudessa.


      • Gnbhc
        taisittenkin kirjoitti:

        kierrot totuuden, että ryhdyit itse yhruikuksi saamalla sitä elatustukea/ apua etkä halunnutkaan lapsen olevan oman isänsä kanssa tekemisissä, myös isänsä huollossa ja asuvan omalla isällään vieraannuttaessasi yhteisen lapsen sairaudessaan isästään "viranomaisten" tukema-na viranomaissairaudessa.

        Ka Raision pelle haluaa raiskaajalle oikeudet lapseensa...


      • kukasse
        Gnbhc kirjoitti:

        Ka Raision pelle haluaa raiskaajalle oikeudet lapseensa...

        raiskaaja oikeasti olikaan; Raision kaupungin perhe-palvelut; lastensuojelu, perheneuvola, lastenvalvoja, lapsen äiti..isähän ei nyt ainakaan sillä hänethän on vieraannutettu jo vuosikausia omasta lapsestaan
        äidin ja viranomaissairaudella, erokatkeruudella, nar- sismilla.


      • kukassepelle
        Gnbhc kirjoitti:

        Ka Raision pelle haluaa raiskaajalle oikeudet lapseensa...

        oikeasti olikaan; Raision kaupungin perhepalvelut; lastensuojelu, perheneuvola, lastenvalvoja, lapsen äiti..isähän ei nyt ainakaan sillä hänethän on vieraan nutettu jo vuosikausia omasta lapsestaan äidin ja viranomaissairaudella, erokatkeruudella, narsismilla.


      • Gnbhc
        kukassepelle kirjoitti:

        oikeasti olikaan; Raision kaupungin perhepalvelut; lastensuojelu, perheneuvola, lastenvalvoja, lapsen äiti..isähän ei nyt ainakaan sillä hänethän on vieraan nutettu jo vuosikausia omasta lapsestaan äidin ja viranomaissairaudella, erokatkeruudella, narsismilla.

        Nyt oli puhe Tästä ketjusta, ei sinusta.


      • turhajauhaa
        Gnbhc kirjoitti:

        Nyt oli puhe Tästä ketjusta, ei sinusta.

        asioista, joista ei tietotaitoa..


      • Gnbhc
        turhajauhaa kirjoitti:

        asioista, joista ei tietotaitoa..

        Niin onkin. Miksi siis nauhat omia asioitaan?


      • aivanaivan
        Gnbhc kirjoitti:

        Niin onkin. Miksi siis nauhat omia asioitaan?

        miksi tosiaan nauhat; opettele kirjoittamaan:=)


      • Gnbhc
        aivanaivan kirjoitti:

        miksi tosiaan nauhat; opettele kirjoittamaan:=)

        Opettelee ihan itse.


      • aivanaivan
        Gnbhc kirjoitti:

        Opettelee ihan itse.

        miksi tosiaan nauhat; opettele kirjoittamaan:=)..


    • Lapsen.tunteet

      Minä sanoisin lapselle, että meillä on käynyt sillä tavalla, että sinun isäsi muutti kauas pois toiseen paikkaan.
      Jo lapsi ihmettelisi edelleen, voisin ehkä kertoa, että isällä ja äidillä ei ollut oikein mukavaa yhdessä. Ei oltu koskaan samaa mieltä. Sen vuoksi arvelimme, että on parempi asua eri kodeissa.
      Sanoisin, että monissa muissakin perheissä on käynyt samalla tavalla, että isä ja äiti ovat eronneet. Toiset lapset tapaavat isäänsä joskus, mutta eivät kaikki. Mutta sinulla on kivat ukki ja eno, sinulla on hienosti asiat.
      Lapsi ei ole syyllinen siihen, että isä on hänet jättänyt. On turhaa kertoa erosta negatiivin sanoin, ainakaan pienelle lapselle. Teini-ikäiselle ehkä, mutta silloinkin pitää korostaa, että äiti on hyvin onnellinen, että lapsi on äidillä, ja jos isä lapsen tuntisi, hän varmaan katuisi, että unohti lapsensa. Eipä arvannut, kuinka ihanan lapsen menetti.
      Lapseen on turha istuttaa elämänikäistä katkeruutta ja hylätyksi joutuneen tunteita.

      • oikaisuuu

        Lapsi ei ole syyllinen siihen, että äiti on hänen isänsä yhteisestä lapsesta vieraannuttanut perättömin viran-omaisselviyksin, lausumin yhdessä lapsen äidin kanssa mitä oikeasti on tapahtunut. On turhaa kertoa erosta negatiivin sanoin, ainakaan pienelle lapselle ollessaan
        itse syyllinen. Teini-ikäiselle ehkä, mutta silloinkin pitää korostaa, että on hyvin onneton äiti vieraannuttaessaan lapsen isästään, isovanhemmistaan, suvustaan perättömin selvityksin, lausumin yhteistyössä viranomaisten kanssa valehtelemalla mitä oikeasti on tapahtunut, ja jos äiti lapsen tuntisi, hän varmaan katuisi, että unohti lapsensa katkeruudessaan. Eipä arvannut, kuinka ihanan lapsen lopulta menetti lapsen aikuistuessa.

        Lapseen on turha istuttaa elämänikäistä katkeruutta ja hylätyksi joutuneen tunteita.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe