Kommunismi on ainoa vaihtoehto

Uusi Kommunismi

Elämme nyt vaihetta missä nykyinen uusliberaali kapitalismi jyrää yli valtioiden ja ihmisten oikeuksien. 1 % riistää 99% säälimättä kuten usein sanotaankin. Demokratia on kadonnut ja tilalla on vain sokea usko(nto) markkinavoimiin, jotka kyllä kerta toisensa jälkeen näyttävät toimivan enemmistön edun vastaisesti.

Monet myöntävät jo nykyisen systeemin viallisuuden ja tuhoisuuden ihmisille ja ympäristölle, mutta harva uskaltaa esittää vaihtoehtoja. Puhutaan vain siitä kuinka nykyistä järjestelmää voitaisiin "parantaa". Mutta siitä ei pitkän päälle ole apua ja uudistukset menevät hukkaan. Niillä ei saavuteta todellisia tuloksia.

Mikä neuvoksi? On ilmeistä että tarvitaan täysin uusi järjestelmä. Nykyisen täytyy mennä, sen aika on viimeistään nyt ohi. Mutta mikä korvaisi sen?

Ainoa realistinen vaihtoehto on jonkinlainen kommunistinen/sosialistinen järjestelmä. Sillä mitään muuta vaihtoehtoa kapitalismille ei ole, ei ainakaan mitään todellista.

Mutta uusi kommunismi ei olisi samaa kuin Neuvostoliitossa, Kiinassa tai Kuubassa. 1900-luvun sosialistiset kokeilut on hylättävä. Kaikista järkevintä olisi tarkastella Marxia ja Engelsiä uudessa valossa. Se on ainoa vaihtoehtomme. Jos siis haluamme estää totaalisen kaaoksen ja ympäristötuhot, mitä nykyinen kapitalismi synnyttää väkisin. Mutta kaikkien on mietittävä nyt yhdessä että millainen 2010-luvun kommunismi olisi.

5

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihavatasa-arvonatsi

      Olen pohtinut myös paljon sitä, millaista kommunismi olisi 2010-luvulla... Sen pitäisi olla järjestelmä, joka perustuisi aitoon tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin, ihmisten todellisiin tarpeisiin, sananvapauteen sekä demokratiaan.

      Miten luoda sellainen järjestelmä kun ihmisen perusluonto on itsekäs,individualistinen ja kaikin puolin tuhoisa?

      Olen 22-vuotias ja olen menettänyt uskoni ihmisiin ja ennen kaikkea kapitalismiin. Mutta en tarpeeksi viisas pääsemään puusta pidemmälle pohtiessani näitä kysymyksiä... Ehkä tosiaan pitäisi alkaa pohtia näitä asioita paremmin ja tutustua viisaampien ajatuksiin?

      • etsivä löytää

        "lihavatasa-arvonatsi: Miten luoda sellainen järjestelmä kun ihmisen perusluonto on itsekäs,individualistinen ja kaikin puolin tuhoisa?"

        Ei mitenkään. Kyllä kaikemaailman kommunistiset teoriat on jo ajateltu, ajattelijat ovat olleet eittämättä aikansa älykkäimpiä ihmisiä.

        Siinähän se ongelma juuri onkin, älyllä ja järkeilyllä päästään juuri niihin teorioihin asti, ei edemmäs. Sitten tulee stoppi, eteen astuu TODELLISUUS. Siihen todellisuuteen kuuluvat mm. ihmisen vajavaisuuden myöntäminen, ja paljon paljon muuta.

        Siitä eteenpäin onkin sitten kiinni siitä, seurataanko todellisuutta, totuutta vai teoreetikkoja, teorioita. Usein teoreetikot vaikuttavat fiksummilta ja vakuuttavammilta, joten heidän peräänsä eksyy suunnattomat joukot ihmisiä, mutta kestävä elämän-totuus ei ole teoriassa vaan kaikessa totuudessa.


      • Uusi Kommunismi
        etsivä löytää kirjoitti:

        "lihavatasa-arvonatsi: Miten luoda sellainen järjestelmä kun ihmisen perusluonto on itsekäs,individualistinen ja kaikin puolin tuhoisa?"

        Ei mitenkään. Kyllä kaikemaailman kommunistiset teoriat on jo ajateltu, ajattelijat ovat olleet eittämättä aikansa älykkäimpiä ihmisiä.

        Siinähän se ongelma juuri onkin, älyllä ja järkeilyllä päästään juuri niihin teorioihin asti, ei edemmäs. Sitten tulee stoppi, eteen astuu TODELLISUUS. Siihen todellisuuteen kuuluvat mm. ihmisen vajavaisuuden myöntäminen, ja paljon paljon muuta.

        Siitä eteenpäin onkin sitten kiinni siitä, seurataanko todellisuutta, totuutta vai teoreetikkoja, teorioita. Usein teoreetikot vaikuttavat fiksummilta ja vakuuttavammilta, joten heidän peräänsä eksyy suunnattomat joukot ihmisiä, mutta kestävä elämän-totuus ei ole teoriassa vaan kaikessa totuudessa.

        Itse asiassa kapitalismi on ihmisen kannalta huono vaihtoehto. Koska kapitalismihan perustuu siihen että ihmiset toimivat reilusti ja että rikkaat eivät sorra köyhiä. No totta kai asia on todellisuudessa niin, että vapaassa kapitalismissa rikkaiden oligarkia sortaa köyhempiä ja työväkeä. Toimiakseen kaikkien kannalta hyvin kapitalismi edellyttää että ihmiset olisivat kaikki hyviä ja vahvoja yrittämään sekä luontaisen altruistisia. Kapitalismihan on luonnostaan melko "anarkistinen" järjestelmä ja edellyttää ihmisten toimivan vapaaehtoisesti toistensa hyväksi.

        Kommunismi ja sosialismi itse asiassa ottavat huomioon täysin sen seikan että ihmiset eivät ole täydellisiä.


    • kirjastoon !

      Noita viisaampia ajatuksia ei kyllä tältä palstalta kannata kovin paljo odotella. Mene kirjastoon ja lainaa erilaisten "yhteiskuntateoreetikkojen" teoksia.

    • LaD

      Jos kommunismi on ainoa vaihtoehto, olemme tuhoon tuomitut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe