Nuoren pitkäaikaistyöttömän tarina.

helppoelämä

Olen nyt ollu siitä asti kun valmistuin 2010 palkkatöissä noin 6 kuukautta, osaksi tämä johtuu siitä että valmistuttuani en hakenut töitä tapreeksi aktiivisesti ja odotukseni olivat liian korkealla, osaksi taas luonteestani joka on hieman anarkistimainen.

Haen aktiivesti töitä mutta en enää omalta alaltani koska a: töitä ei ole ja b: ammattitaitoni on täysin olematon. Mutta sopivia töitä nuorelle pitkäaikaistyöttömälle jolla ei ole ajokorttia on todella harvassa.
On tietysti olemassa siivous/puhelinmyyntityöt mutta henkinen kuntoni ei vain enää riittäisi nöihin hommiin, olen erittäin masentunut ja aikalailla luovuttanut jo melkein koko homman.
Niissä töissä missä olen saanut olla olen aina antanut parhaani, mutta syystä tai toisesta työsuhdetta ei ole jatkettu, yleensä syynä on ollut että firman omat tienestit on laitettu edelle, mikä on täysin ymmärrettävää. Samalla vituttaa äärettömästi tämä nykyinen systeemi mistä olen kivuliaan tietoinen, yksilöllä ei ole väliä, kunhan itsellä menee hyvin niin mitäsväliä sillä on jos matti laitetaan pihalle, (nimi muutettu).
Perhesuhteet olen jo laittanut poikki, ei pää kestä mennä vahempien luokse keskustelemaan tilanteesta ja ruokkimaan sitä häpeää ja pahaa oloa minkä tunnen, kaverisuhteet alkaa rakoilla.

Joten nyt 2013 omat vaihtoehtoni alkavat olla täysin mitättömät, olen sossurotta, en saa töitä, eikä tulevaisuus näytä erillaiselta kun eilinen tai tämä päivä.

Oli vain pakko avautua asiasta nyt näin anonyymisti, tässä on se klassinen syrjäytyneen nuoren työttömän tarina, tiedostan että en ole ainut, mutta ei se kyllä omaa oloa autakkaan.

172

4963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tattii

      Kannattaa kouluttautua lisää, jos olet nuori! Esim. sosiaali- ja terveysala tarvitsee osaajia... eikä kaikki ole sitä vaipan vaihtoa, on hammasalaa, fysioterapiaa, kuntoutusta, bioanalytiikkaa jne.

      Vierestä olen katsellut, kuinka homma etenee, kun äippä tai isukki on "sopivassa työpaikassa". Heittämällä pääsee lapsetkin töihin, kun vanhemmat tarpeeksi jankuttaa ja painostaa johtoa. Ihan sama, vaikka ei työt kiinnosta ja touhuat työpaikalla omiasi... Kaikki katsotaan läpi sormien. Kaiken kruunaa palkka, joka on keskivertoa parempi.
      On niin järkyn kannustavaa olla samoissa hommissa ja painaa niska limassa, kun toinen vaan "hengailee". Itsellä kun kukaan ei ole suojelemassa, jos töitä laiminlyö.

      • ei syhdetta

        Tää on kyllä perseestä, jos on sopivat suhteet saa helpon oleskelu duunin.
        Etenkin jos on jonkun koulun jaksanut käydä, heti kehitetään sopiva päällikön paikka. Aina löytyy jotain kivaa puuhasteltavaa.

        Samoin nämä naapurin, hirviporukankaverin tai kunnallispoliitikon pojat saa pitää duuninssa vaikka osaavia laitetan pihalle.


      • koulutettu liika

        Jos on jo korkeakoulututkinto, niin on vähän vaikeata mennä opiskelemaan toista tutkintoa, kun kaikki opintotukikuukaudet ja opintolaina ensimmäisestä tutkinnosta vielä maksamatta.

        Lisäksi jos on yliopisto/korkeakoulututkinto ei pääse enää edes hanttihommiin, koska katsovat automaattisesti, että olet ylikoulutettu.

        Itselläni on yliopiston maisteripaperit, mutta eivät ota edes vahtimestari, bussinkuljettajan kursseillekin yritin päästä 3 kertaa, mutta eivät ota sinnekään.


      • toinen tattii

        Täällä yksi työtön hoitaja....kannattaa todellakin lukea sosiaali ja terveysalalle. On vain ajan kysymys koska kaupungit alkavat säästää ja lomauttamaan henkilökuntaa!!


      • yrittäjähenkinen
        ei syhdetta kirjoitti:

        Tää on kyllä perseestä, jos on sopivat suhteet saa helpon oleskelu duunin.
        Etenkin jos on jonkun koulun jaksanut käydä, heti kehitetään sopiva päällikön paikka. Aina löytyy jotain kivaa puuhasteltavaa.

        Samoin nämä naapurin, hirviporukankaverin tai kunnallispoliitikon pojat saa pitää duuninssa vaikka osaavia laitetan pihalle.

        Näin se vaan menee, omat menee edelle. Se on mielestäni ihan sisäänrakennettu juttu. Kyse on verkostosta jossa hyötyvät kaikki.
        Vaikka olenkin humanisti ja unelma maailmasta on aivan toinen, olen kuitenkin tiedostanut tämän elämän realiteetit. Vaikeahan se on selittää tätä maassa joka on muutenkin yrittäjävastainen, miettikäähän kuitenkin millainen vastuu yrittäjillä on ? He sijoittavat rahansa tai pankin rahat, jäljelle jää kuitenkin aina riski että epäonnistuu, mitä silloin menettää yrittäjä, kenties perheeltä menee kaikki, luottotietoja myöden. Mitä menettää työntekijä.. työpaikan ja joutuu kenties ahtaalle ja välilliset vaikutukset voivat olla lopulta samat.
        Vaikka työn loppumisen syynä olisivat taitamattomat ja motivoitumattomat työntekijät, yrittäjähän siinä kasvonsa menettää. On paljon helpompi verkostoitua samaan sosiaaliseen piiriin ja ottaa myös työntekijät samasta verkosta, jelpitään hieman siellä ja täällä ja kaikki voivat hyvin. Yksinkertaista, vaikka jonkun mielestä väärin.


      • yrittäjähenkinen
        yrittäjähenkinen kirjoitti:

        Näin se vaan menee, omat menee edelle. Se on mielestäni ihan sisäänrakennettu juttu. Kyse on verkostosta jossa hyötyvät kaikki.
        Vaikka olenkin humanisti ja unelma maailmasta on aivan toinen, olen kuitenkin tiedostanut tämän elämän realiteetit. Vaikeahan se on selittää tätä maassa joka on muutenkin yrittäjävastainen, miettikäähän kuitenkin millainen vastuu yrittäjillä on ? He sijoittavat rahansa tai pankin rahat, jäljelle jää kuitenkin aina riski että epäonnistuu, mitä silloin menettää yrittäjä, kenties perheeltä menee kaikki, luottotietoja myöden. Mitä menettää työntekijä.. työpaikan ja joutuu kenties ahtaalle ja välilliset vaikutukset voivat olla lopulta samat.
        Vaikka työn loppumisen syynä olisivat taitamattomat ja motivoitumattomat työntekijät, yrittäjähän siinä kasvonsa menettää. On paljon helpompi verkostoitua samaan sosiaaliseen piiriin ja ottaa myös työntekijät samasta verkosta, jelpitään hieman siellä ja täällä ja kaikki voivat hyvin. Yksinkertaista, vaikka jonkun mielestä väärin.

        Ap:lle kuitenkin.. kouluttaudu, sillä oma motivaatiosi kasvaa kun saat jotain mielekästä tekemistä.
        Saattaa hyvinkin olla että saat myös koulutustasi vastaavaa työtä, sillä usein työntekijä valitaan myös parhaan pätevyyden / sopivuuden perusteella.


      • kokemusta on
        toinen tattii kirjoitti:

        Täällä yksi työtön hoitaja....kannattaa todellakin lukea sosiaali ja terveysalalle. On vain ajan kysymys koska kaupungit alkavat säästää ja lomauttamaan henkilökuntaa!!

        Jos kaupunki lomauttaa niin yksityinen rulaa. Siellä maksetaan kunnon palkkaakin jos osaa pyytää.


      • loputonkoulutus
        koulutettu liika kirjoitti:

        Jos on jo korkeakoulututkinto, niin on vähän vaikeata mennä opiskelemaan toista tutkintoa, kun kaikki opintotukikuukaudet ja opintolaina ensimmäisestä tutkinnosta vielä maksamatta.

        Lisäksi jos on yliopisto/korkeakoulututkinto ei pääse enää edes hanttihommiin, koska katsovat automaattisesti, että olet ylikoulutettu.

        Itselläni on yliopiston maisteripaperit, mutta eivät ota edes vahtimestari, bussinkuljettajan kursseillekin yritin päästä 3 kertaa, mutta eivät ota sinnekään.

        Itse opiskelen toista tutkintoa, työttömyyskorvauksella. On se vähän enemmän kuin kuppainen opintotuki.

        Olen ehtinyt olla jo niin pitkään työttömänä ettei ole mitään vaaraa mihinkään oikeisiin töihin pääsemisestä.


      • TOSI ON
        kokemusta on kirjoitti:

        Jos kaupunki lomauttaa niin yksityinen rulaa. Siellä maksetaan kunnon palkkaakin jos osaa pyytää.

        EI se noin mee vaan yksityisellä maksetaan minimipalkkaa ja on lottovoitto saada kaupungilta työpaikka, siellä palkat huomattavasti isommat kuin yksityisellä ainakin siis hoitoalalla ja lomat pelaa ja muutkin etuudet ihan toista luokkaa kuin yksityisellä mutta kun kaupungit säästää eikä ota koulutettuja hoitajia esim. sijaisiksi vaan mitä tahansa kaduntallaajia jotka suostuu tuleen ku niille eitarvi niin hyvin maksaa kun kokeneelle hoitajalle jolla on jo työvuosiakin takanaan. Yksityiset imee hoitajista viimesenkin pisaran ja ei puhettakaan muista kuin pakollisista ideksikorotuksista ja ikälisistä palkkaan. Ja kaikessa muussakin nipistetään missä vain voidaan. Luulin että yksityisessä hoitokodissa olis mun unelmatyöpaikka mutta siitä tulikin lähes painajainen, yövuoroja yksin , työvuoro saatto kestää yli 24 tuntia yhteenputkeen, yksin iltavuorossa, teet ruoat ja hoidat asukkaat, siivoot, pyykkäät, silität ym.ym. läsnäoloruokailu= syöt asiakkaiden kanssa samaa ruokaa kuin asiakkaat, kahvia sai jos asukkailta jäi. Yksityiselle koulutetun hoitajan on helpompi päästä mutta kaupungille ainakin vanhainkotiin pääsee kaikki halukkaat kunhan ei vaadi vakipaikkaa vaan kelpaa pätkätyötkin.Mut näistä ei mollin sivuilla kerrota eikä haeta vaan ihan on vaan mentävä kysymään tai tuttavan kautta. Sitäpaitsi ainakin meijän kaupungin vanhainkodissa laitosapulaiset saa tehdä samoja hommia kuin hoitajat, lääkkeiden jakoa dosetteihin ja pistoksia lukuunottamatta.


      • +onnellinen+
        loputonkoulutus kirjoitti:

        Itse opiskelen toista tutkintoa, työttömyyskorvauksella. On se vähän enemmän kuin kuppainen opintotuki.

        Olen ehtinyt olla jo niin pitkään työttömänä ettei ole mitään vaaraa mihinkään oikeisiin töihin pääsemisestä.

        minä en halua enää olla enempää en edes epävirallisen verottajan/harmaan talouden ja en kavereidenkaan oma, itseni on olla hyvä, vielä minä ... muutakin on tietenkin kaupungissa nimeltä Joensuu on laajaa verkostoa kansalaiset ... rukoilkaa puolestani, jotta aikani olisi todella 60 iältään vuosia vertainen


      • anonyymi.
        yrittäjähenkinen kirjoitti:

        Näin se vaan menee, omat menee edelle. Se on mielestäni ihan sisäänrakennettu juttu. Kyse on verkostosta jossa hyötyvät kaikki.
        Vaikka olenkin humanisti ja unelma maailmasta on aivan toinen, olen kuitenkin tiedostanut tämän elämän realiteetit. Vaikeahan se on selittää tätä maassa joka on muutenkin yrittäjävastainen, miettikäähän kuitenkin millainen vastuu yrittäjillä on ? He sijoittavat rahansa tai pankin rahat, jäljelle jää kuitenkin aina riski että epäonnistuu, mitä silloin menettää yrittäjä, kenties perheeltä menee kaikki, luottotietoja myöden. Mitä menettää työntekijä.. työpaikan ja joutuu kenties ahtaalle ja välilliset vaikutukset voivat olla lopulta samat.
        Vaikka työn loppumisen syynä olisivat taitamattomat ja motivoitumattomat työntekijät, yrittäjähän siinä kasvonsa menettää. On paljon helpompi verkostoitua samaan sosiaaliseen piiriin ja ottaa myös työntekijät samasta verkosta, jelpitään hieman siellä ja täällä ja kaikki voivat hyvin. Yksinkertaista, vaikka jonkun mielestä väärin.

        Yrittäjähenkiselle: Onko kyseessä verkosto, josta hyötyvät kaikki, jos esim. motivoitunutta nuorta ei lasketa töihin opettelemaan eikä anneta edes yhtä mahdollisuutta? Ymmärrän kyllä, että elämässä on tietyt realiteetit, mutta nuoren työvoiman "kokeileminen" maksaa kuitenkin paljon enemmän sekä yrittäjälle että muillekin veronmaksajille, kun nämä pienet yrittäjät, jotka ovat muutenkin varmasti tiukoilla, joutuvat kustantamaan näiden nuorten elämisen. Vieläpä ilman, että annetaan edes mahdollisuutta näyttää kykynsä.

        Kuitenkin vanha ja oppinut keski-ikäisten porukka tulee tulevaisuudessa jäämään eläkkeelle, jolloin sen aikaiset kolmekymppiset, jotka ovat nyt jotain 20~ ikävuoden pintaan, ovatkin "kelpaamatonta" ainesta, muka huonoja ihmisiä koska eivät ole ikinä päässeet töihin, vaikka ainoastaan työn ja kysynnän kohtaamisessa mättää eikä välttämättä ihmisessä itsessään ole vikaa siinä missä kenessä tahansa keskivertotyöntekijässäkään. Onneksi ainakin kouluttautunut nuoriso on kiinnostunut yrittäjyydestä, koska Suomen kaltainen valtio ei pyöri ilman yrityksiä ja työstä maksettavia veroja, mutta nuorten yrittäjien prosentuaalinen määrä on pieni murto-osa koko ikäluokasta.

        Elämän realiteettien tiedostaminen on eri asia kuin tiettyjen ihmisten syrjiminen. Totta kai on hyvä yrityksenkin kannalta, jos joku nykyinen työntekijä osaa suositella kaveriaan tai kaverin kaveriaan töihin. Aina sekään ei riitä, vaan ammattitaidon puuttuminen on ensimäinen asia, mikä johtaa mahdollisten palkattavien joukosta karsimiseen. Tästä päästäänkin noidankehään, jos sinulla ei ole kokemusta niin sitä on vaikeaa saadakaan.

        Edellä mainittujen syiden takia kannatankin myös ihmisten palkkaamista sen oman tuttavapiirin ulkopuolelta. Itsekin olen yrittäjähenkinen ja pyörittelen liikeideaa vielä päässäni, mutta olen silti perustavaa laatua eri mieltä.


      • rtg-hoitajaopisk.
        toinen tattii kirjoitti:

        Täällä yksi työtön hoitaja....kannattaa todellakin lukea sosiaali ja terveysalalle. On vain ajan kysymys koska kaupungit alkavat säästää ja lomauttamaan henkilökuntaa!!

        " On vain ajan kysymys koska kaupungit alkavat säästää ja lomauttamaan henkilökuntaa!!"

        Tuota tuota... jos nyt monet osastot pyörivät minimiväellä, ei siinä ole enää mistä leikata, ainoa vaihtoehto on laittaa ovia kiinni ja pistää ihmiset sairastamaan kotonaan. Suuntautumisvaihtoehtoa kannattaa pohtia tarkkaan.


      • oikeusmurha
        yrittäjähenkinen kirjoitti:

        Ap:lle kuitenkin.. kouluttaudu, sillä oma motivaatiosi kasvaa kun saat jotain mielekästä tekemistä.
        Saattaa hyvinkin olla että saat myös koulutustasi vastaavaa työtä, sillä usein työntekijä valitaan myös parhaan pätevyyden / sopivuuden perusteella.

        EI koulut kannata!! tämä pas-ka yhteiskunta elättää ensin somalit ja muun roskakansan.

        sen jälkeen katsotaan miten korruptiorinki,siis virkamiehet!! voisi siirtää kaiken edun omille omaisilleen...

        näin tämä kaikki menee...


      • ex opiskelija
        loputonkoulutus kirjoitti:

        Itse opiskelen toista tutkintoa, työttömyyskorvauksella. On se vähän enemmän kuin kuppainen opintotuki.

        Olen ehtinyt olla jo niin pitkään työttömänä ettei ole mitään vaaraa mihinkään oikeisiin töihin pääsemisestä.

        Työvoimatoimisto antaa harvoille ja valituille vain opiskella loppuun jo aloitetun ensimmäisen korkeakoulututkinnon. Ei kokonaan uutta toista tutkintoa alusta.

        Kyllä minulle kelpaisi opiskella toinen ja kolmaskin korkeakoulututkinto työttömyysrahoilla, mutta kun ei saa edes ilmoittautua läsnäolevaksi yliopistoon menettämättä heti tukia.

        Minullakin on opinto-oikeus yliopistossa, mutta on ehtona saadakseen työttömyys rahat oli yliopistosta eroaminen. Joten se siitä opiskelusta.


      • faktat-kuntoon-kerra
        kokemusta on kirjoitti:

        Jos kaupunki lomauttaa niin yksityinen rulaa. Siellä maksetaan kunnon palkkaakin jos osaa pyytää.

        Kuvitteletko tosissasi, että yksityistämisen seurauksena einot tai ailit lähtisivät hakemaan hoitoa yksityisiltä? Ehei, kyllä ne jättävät hoidon hakematta. Julkisella hoidon ja tutkimukset saa ilmaiseksi, yksityisellä ei.

        Kulutuskysyntää ja ostovoimaa ei ole rutiköyhien suomalaisten parissa niin paljoa, että yksityistäminen toisi työpaikkoja. Ne julkiselta kadonneet työpaikat ovat kadonneet tähänkin mennessä kuin se kuuluisa pieru Saharaan. Ja ne rikkaathan ovatkin jo yksityisellä...


      • hoitsu myöskin
        toinen tattii kirjoitti:

        Täällä yksi työtön hoitaja....kannattaa todellakin lukea sosiaali ja terveysalalle. On vain ajan kysymys koska kaupungit alkavat säästää ja lomauttamaan henkilökuntaa!!

        Työtön hoitaja myöskin. Minut suorastaan syrjäytettiin työmarkkinoilta kun ei mihinkään koskaan töihin päässyt. Ihan täyttä paskaa tämä että hoitoalalla työvoimapula!


      • ex-laitoshuoltaja

        Alottajalle.
        Yritä päästä esim laitoshoitajan töihin. Palkalla elää (ei mitenkään huipputulot, mutta elääpähän kuitenkin) Työ ei ole pelkkää siivoamista, vaan siihen sisältyy myös paljon asiakaspalvelua ja muiden ammattiryhmien kanssa kommunikoimista.

        Ehdotan tätä siksi, että melkeen 15-vuotta sitten, olin samassa tilanteess kuin sinä, ja laitoshuoltajan työ oli erinomainen ponnahduslauta. Lähdin sieltä kouluttautumaan ja nyt olen unelmienei työssä (tai, juuri nyt olen äitiyslomalla, mikä sekin osaltaan unelmien täyttymys)

        Laitoshuoltajan työssä on monia hyviä puolia. Vuorotyö, antaa vapaa-aikaa silloin kun tarvitsee esimerkiksi arkivapaita, tai kun joskus haluaa nukkua pitempään, niin iltavuoropäivät ovat erinomaisia siihen. Työssä on yksinään puurtamista (ajatukset saa vapaasti harhailla, ja voi haaveilla ja suunnitella tulevaa) mutta siinä myös on paljon sosiaalista kontaktia erilaisten ihmisten kanssa, mikä osaltaan auttaa syrjäytymisen estämisessä. Palkka ei tosiaan ole erinomainen, mutta kyllä sillä elää. Lisäksi, se saa elämisen muutenkin tuntumaan mielekkäältä, kun voi tehdä hyvällä palvelulla monen ihmisen elämästä edes hitusen mukavampaa.

        Ai niin, mutta ihan ensin korjaa välisi perheeseesi. He ovat suurin voimavarasi, eivätkä varmasti sinua arvostele tai pidä vähempiarvoisena valintojesi tai työttömyyden vuoksi. Kyselevät, koska ovat huolissaan ja välittävät.

        Mieti tätä. Onnea paljon sinulle, vaikutat fiksulta ihmiseltä, älä heitä potentiaaliasi hukkaan.


    • Yritä!

      Ainut mitä nuoren kannattaa tänä päivänä ruveta tekemään on rikosten tehtailu. Se on ainut yksityisyrittäjyyden muoto josta palkitaan tässä maassa - kaikesta muusta osataan rankaista. Kun haluat pitää välillä lomaa voit aina käydä latautumassa kalteroidussa hotellissa. Naisiakin saa varmasti paremmin kuin työttömänä luuserina (siis jos on mies, naisten kannattaa ruveta myymään itseään sexworks sivustolla)

      • Hirje

        Vankilassa myös kannustetaan opiskelemaan! Ja tietokonekin annetaan käyttöön. Tavis työtön/opiskelija ostaa tietokoneen, jos on rahaa!
        Ja ruokakin tarjoillaan valmiina.


      • armoa ei anneta

        Rikosten tehtailu lakkaa kannattamasta, kun eksyt väärään paikkaan keikalle, jos täällä jäät kiinni, olet onnelinen, jos selviät hengissä vaikkakin pahasti hakattuna.


      • huonosti käy
        armoa ei anneta kirjoitti:

        Rikosten tehtailu lakkaa kannattamasta, kun eksyt väärään paikkaan keikalle, jos täällä jäät kiinni, olet onnelinen, jos selviät hengissä vaikkakin pahasti hakattuna.

        Joo Pihtiputaalle ei kannata tulla pahat mielessä...


    • tulevaisuus ok

      Älä välitä asiattomista viesteistä. Olet nuori ja sinulla on vielä kaikki mahdollisuudet edessä. Kouluttautuisitko uudelle alalle. Monella alalla on työvoimapulaa. Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta mielestäni työvoimatoimistoissakin on henkilökuntaa, joka voi neuvoa asiassa eteenpäin.

    • 3600 e/ kk typ

      Vahat hiivat vetää korkeaa liksaa.
      Työttömät köyhät takaa niille toimeentulon !

    • Maailma on syvä

      Olen itse aikalailla samassa tilanteessa, tosin opiskelen tällä hetkellä, mutta koulu, jossa opiskelen on aivan täyttä paskaa.

      Neuvot, joissa neuvotaan menemään työkkäriin tai kouluttautumaan uudelleen, ovat tilanteessasi olevalle henkilölle yhtä paskan kanssa. Itse en ainakaan usko pystyväni enää mihinkään tai osaavani mitään, ja töitä en saa edes työpaikoista, joista omaan saatanasti kokemusta ja tieto- ja taitotaso menee heittämällä muiden paikkaan hakevien nuorien vastaavan. Kouluun en nyt hakenut, koska mahdollisuudet päästä mihinkään ovat nolla. Yhtä paskanvittua kaikki.

      • kaupalle

        Lidliin pääsee töihin ja Cittariin. Kummassakin pystyy etenemään vaikka minne jos hoitaa hommansa.


    • Kultalusikaton

      Mene lusmu TÖIHIN äläkä selitä!

      Et ole Suomen ensimmäinen kultalusikaton nuori duunari!

    • Kokeilla kannattaa

      Menee vähän aiheen sivu, mutta yksi ystäväni, jonka työura on ollut myrskyinen (potkut ainakin kolmesta paikasta) on nyt ollut jo puolitoista vuotta puhelinvaihteena. Ja viihtyy hyvin! Tätä ennen ei ole ollut missään työpaikassa vuottakaan. Hänen palkkansa ei ole häävi, mutta mennen tullen voittaa tuet. Ja eläkettä kertyy, on työterveyshuolto ja mistään syrjäytymisestä ei ole puhettakaan, kun on työelämässä mukana, vieläpä niin, että työssä puhuu toisille ihmisille ja paljon. Ei provikkapalkkaa, vaan kuukausipalkka.

      Itse puolestani peruskouluaikana siivosin pari tuntia illassa ja myöhemmin kesätöissä. Ei se ollut hullumpaa hommaa.

      Mieti siis valintojasi. Onko nykyinen tilanteesi todellakin parempi, kuin se että yrittäisit päästä työelämään siivoamaan tai puhelintöihin

      • ei onnistu enää

        Sori vaan, mutta nykyään ei pääse enää edes siivoamaan ilman alan koulutusta ja monen vuoden työkokemusta. Kotisiivouspohjalta et osaa tehdä minkäänlaista ammattisiivousta. Jos ei halua rikkoa paikkojaan ja käsiään kuivattaa aineilla niin pitää todella tietää mitä tekee...


      • Kokeilla kannattaa
        ei onnistu enää kirjoitti:

        Sori vaan, mutta nykyään ei pääse enää edes siivoamaan ilman alan koulutusta ja monen vuoden työkokemusta. Kotisiivouspohjalta et osaa tehdä minkäänlaista ammattisiivousta. Jos ei halua rikkoa paikkojaan ja käsiään kuivattaa aineilla niin pitää todella tietää mitä tekee...

        Ja nämä kotisiivousyrityksetkö ihan oikeasti vaativat tuota tutkintoa?


      • Ammattilainen101
        Kokeilla kannattaa kirjoitti:

        Ja nämä kotisiivousyrityksetkö ihan oikeasti vaativat tuota tutkintoa?

        Siivousala ei tarvitse ammattitaidottomia työntekijöitä joita ammattitaitoiset joutuisivat opettamaan oman työnsä ohessa.
        Alan arvostus myös kärsii osaamattomien takia.


      • faktat-kuntoon-kerra
        Kokeilla kannattaa kirjoitti:

        Ja nämä kotisiivousyrityksetkö ihan oikeasti vaativat tuota tutkintoa?

        On se vaan hauska katella, miten aloja ja työelämää tuntemattomat luettelevat tätä liirumlaarumia: kyllä töitä löytyy ahkeralle, kouluttaudu lisää, koita hankkia työkokemusta vaikka ilmatteeksi, lähde siivoomaan...

        Taitaa olla joku 50-60-luvun lapsi siellä kirjoittelemassa, joka on luonut jossain suojatyöpaikassa viimeiset 30 vuotta töitä, eikä tiedä tuon taivaallista 2010-luvun raadollisista realiteeteista...


    • Pekka-

      Oletko käynyt työkkäristä kysymyässä työvoimakoulutusta, kannattaa hakeutua. saan työkkärikorvaukset ja ylläpitorahan kun saat opiskelupaikan.

    • mek

      Jos mahdollista niin pyydäppä vanhempiesi maksamaan sinulle kuorma-autokortti ja sitten amaattiajokortti niin kuskeista on pulaa niin töitä löytyy ja niin edelleen.

    • pippuri

      MInulla on sama ongelma, aian vaan potkitaan päähän kun yrittää. olen lukemattomilla työkkärin järjestämillä kursseilla ollut ja työharjotteluissa mutta kukaan ei palkkaa!! koska ongelma on että harjottelija on ilmainen ,työntekijä maksaa LIIKAA. olen ammatiltani tietoliikennenasentaja ja toiselta ammatiltani graafisen alan käynyt painotuotantoassistentti. En hae enään työkkärin sivuilta töitä olen kyllästynyt siihen että 99 töistä ovat vuokrafirmojen kautta, ja huonosti työllistävien alojen käyneenä toivoa työllistämisestä ei ole. Kaverini ovat olleet puhelin myyjinä sanoivat suoraan minulle ettei se työkannata. Hain yhteyshaussa palvelu alalle jos kävisin kolmannen ammatin ja kun valmistun siittä olen jo 30v , jolla on vain noin vuosi työkokemusta ja kolme ammattitukintoa miltä näytän työnantajien silmissä? moni kaverini on samassa tilanteessa, ovat sortuneet alkoholiin kun ovat kotona turhautuneina, itse puran turhautumisen urheilemiseen, juon harvoin enkä polta tupakkaa, olen yrittelijäs terve nuori nainen eikä minulla ole lapsia, mutta silti en kelpaa työ elämään muuta kuin ilmaisena harjoittelijana. OLEN SEN VERRAN YLPEÄ ETTEN ENÄÄN ALISTU KOIRAN ASEMAAN TEKEMÄÄN TÖITÄ ILMAISEKSI, LÄHDEN SUOMEN VERORAHOILLA OPISKELEMAAN, EHKÄ JOSKUS KELPAAN TÖIHIN?? työllistyn paremmalla todennäköisyydellä suhteitten kautta niitä olen koittanut luoda kavereiden kautta mutta kaikilla on sellainen tilanne päällä että työpaikka lähtee pian alta ettei tietoa tulevaisuudesta, että hurrraaa vaan!!

      • jhkhjkhjkjhkjh

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä? Tämä suomen tilanne alkaa näyttämään siltä että töihin on vaikea päästä ja niissä on vaikea pysyä.

        Eli pakko alkaa miettimään elääkö koko elämänsä kortiston rahooilla, vai ottaako lusikan käteensä.

        Ja joku ehdotti työkkärin kursseja, kyllä niistäkin on hyötyä ja pysyy aktiivisena. Saa ruokarahan ja ehkä oppiikin jotakin. Helpompi hakea töihin kun on ollut aktiivinen.


      • hardtogetthere

        Nyt kun ikääkin alkaa olemaan niin kyllähän se masentaa aina vaan enemmän, ettei ole saanut oman alan työkokemusta, ei ole juuri mitään omaisuutta ja nippa nappa toimeen tulen itsekseni tuilla. Suhteita ei ole minnekkään suuntaan niin kuin ei vanhemmillanikaan. Mielenterveys ainut ja tärkein asia mikä on onneksi viel kunnossa. Mutta kun mietin, että haaveeni perheen ja kodin perustamisesta kuihtuu kun aikaa kuluu, niin onkohan pian enää mielenterveyttäkään. Varmasti olisin hyvä hommassa kuin hommassa, mutta en saa mahdollisuuttaa aloittaa toisin kuin ne jotka suhteilla pääsee etenemään elämässä. Ketään ei kiinnosta, että mikä oon miehiäni, mut joo... kyllä mä viel näytän, prkl!


      • kappa - ja hoitoala

        Kun hakee opiskelemaan niin pitää seurata myös työllistyminen !!


      • Fewkmefklwwemkflwefm
        jhkhjkhjkjhkjh kirjoitti:

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä? Tämä suomen tilanne alkaa näyttämään siltä että töihin on vaikea päästä ja niissä on vaikea pysyä.

        Eli pakko alkaa miettimään elääkö koko elämänsä kortiston rahooilla, vai ottaako lusikan käteensä.

        Ja joku ehdotti työkkärin kursseja, kyllä niistäkin on hyötyä ja pysyy aktiivisena. Saa ruokarahan ja ehkä oppiikin jotakin. Helpompi hakea töihin kun on ollut aktiivinen.

        Realismi on se että ei yrittämisestäkään sinulle makseta, vaan maksu tulee vasta kun liikeidea alkaa kannattaa JOS alkaa kannattaa.

        Kun katselen täällä ympäristöäni olen nähnyt tässä vuoden sisään noin 20 uutta nuorten ihmisten aloittamaa yritystä - ja 20 lopettanutta yritystä. Kysymys herää että millaiset velat noistakin jää yrittäjille ja mitä he laittoivat kiinni omana rahanaan (starttirahaa ei saa ilman omaa rahoitusta.) - ja jos kerran joutuivat lyömään lapun luukulle niin voin olettaa että ei rahaa yrittämisestä tullut sen enempää kuin sossustakaan.

        Tämän takia en suosittele yrittämistä kuin niille joilla on ihan oikeasti toimiva idea. Kahvila-unelma sortuu nopeasti siihen jos asiakkaita ei yksinkertaisesti ole ja alueelle mahtuu vain niin ja niinmonta siivousalan yrittäjää ennenkuin työt alkavat käydä vähiin kaikilta.

        Minä alkaisin yrittäjäksi sillä sekunnilla kun saan leimauksen siitä mitä minun kannattaisi tehdä, mille on riittävästi kysyntää jotta sillä pystyy elättämään itsensä enkä jää loppuelämäkseni velkaa. Sellainen yrittäjyys joka pitää rahoittaa on myös työttömiltä katki, jos on töitä voi säästää siipiään varten niinsanotusti - mutta työtön ei voi tehdä sitäkään.

        Tässä surkeaa on se että ei tästä yhteiskunnasta työ - tuottava sellainen - ole mihinkään loppunut. Vain halu jakauttaa yhteisön kokonaispottia tasaisemmin niin että työllä eläisi vaikka tekisi jotain sellaista mikä ei ole trendikästä. Esimerkiksi oman aikansa laittaminen syrjäytymisen ja mielenterveyspotilaiden avokuntouttamiseen olisi mielestäni hyvinkin palkitsemisen arvoinen - ja tahto tästä palkitsemisesta on yhteisöllä ja nyt tuota tahtoa palkita ei ole koska kokonaispottia ei ositeta niille jotka tekisivät tuota työtä jos siitä maksettaisiin.


      • uitto. k.

        Ulkomaille töihin, jos vähänkin kielellisesti pärjää. Suomessa yrittäjäksi, hehe.


      • pohti
        jhkhjkhjkjhkjh kirjoitti:

        Oletko ajatellut yrittäjyyttä? Tämä suomen tilanne alkaa näyttämään siltä että töihin on vaikea päästä ja niissä on vaikea pysyä.

        Eli pakko alkaa miettimään elääkö koko elämänsä kortiston rahooilla, vai ottaako lusikan käteensä.

        Ja joku ehdotti työkkärin kursseja, kyllä niistäkin on hyötyä ja pysyy aktiivisena. Saa ruokarahan ja ehkä oppiikin jotakin. Helpompi hakea töihin kun on ollut aktiivinen.

        joo ei äänestäminen tai opiskelu auta, vaan yrittäminen. Äänestämällä saa vain uusia lakeja ja määräyksiä, ja opiskelulla tuhlaa aikaansa


    • Nykynormaali

      Ymmärrän oikein hyvin, että nuoruuden ylimielisyys on tehnyt sinulle kepposet, että töitä on vaikea saada jos ei ole hyvin sopeutuva ja ylipirteä, että häpeät tilannetta ja tunnet olosi huonoksi.
      Toisaalta on vaikea ymmärtää ettei siivous ja puhelinmyyntityö kiinnosta, jos todella olet noin epätoivoinen etkä näe tulevaisuudessa valonpilkahdustakaan. Ainahan sentään työ on kannattavaa ja askel eteenpäin. Mielestäni sinun kannattaisi nyt alentua sinne siivousrätin ja mopin väliin, koska muuta vaihtoehtoa ei sossuilun ja alamäen lisäksi taida olla.
      Oma historiani on vielä paljon pahempi, sillä en ole onnistunut kouluttautumaan nuorena, vasta aikuisena ja sitä ennen oli jo liki 10 vuoden putki työttömyyttä takana kun sain ekan normaaliksi laskettavan työpaikan yli kolmekymppisenä.
      Tein radikaalin vedon ja lähdin ulkomaille töihin, enää en ole kyykyssä enkä häpeä, enkä takaisin kotiin ole tulossa tässä elämässä ainakaan, suositan. :)

      • Stadinkundi*

        Mitä suomalainen tekee kylmässä ja kovassa Euroopassa tai missä sä nyt oletkaan kun Suomessakin pärjää vaikka sossun rahoilla ja Suomessa kuitenkin on vielä kivaa?


      • Maastamuuttaja takas

        Miten olet saattanut lähteä tästä maastamuuttovastaisesta persusuomesta ulkomaille leveämmän leivän perään! Eihän se sovi! Tänne ei saa tulla elintasoa kohentamaan, joten täältä ei myöskään saa lähteä elintason perään. Nyt takaisin sieltä ja heti!


      • Jynxtrop
        Maastamuuttaja takas kirjoitti:

        Miten olet saattanut lähteä tästä maastamuuttovastaisesta persusuomesta ulkomaille leveämmän leivän perään! Eihän se sovi! Tänne ei saa tulla elintasoa kohentamaan, joten täältä ei myöskään saa lähteä elintason perään. Nyt takaisin sieltä ja heti!

        Saahan tänne toki tulla elintasoaan kohottamaan, nimittäin työnteolla. Sosiaaliturvalla loisiminen on sitten eri juttu. Tosin, valitettavasti tilanne on se että jos jotain hyödyllistä osaa tehdä niin tänne ei kannata tulla - muualla saa parempaa liksaa. Sosiaaliturva täällä on sen sijaan huippuluokkaa, ainakin muualta ilman papereita saapuville.


      • Suomi on perseestä
        Stadinkundi* kirjoitti:

        Mitä suomalainen tekee kylmässä ja kovassa Euroopassa tai missä sä nyt oletkaan kun Suomessakin pärjää vaikka sossun rahoilla ja Suomessa kuitenkin on vielä kivaa?

        "Suomessa kuitenkin on vielä kivaa?"

        No ei todellakaan ole.


      • Mie somaliaan
        Maastamuuttaja takas kirjoitti:

        Miten olet saattanut lähteä tästä maastamuuttovastaisesta persusuomesta ulkomaille leveämmän leivän perään! Eihän se sovi! Tänne ei saa tulla elintasoa kohentamaan, joten täältä ei myöskään saa lähteä elintason perään. Nyt takaisin sieltä ja heti!

        Yks maahanmuuttaja saa jäädä,mie lähden mielellään jo vanhana suomen nähneenä sen puolesta ko."paska maahan", jos siellä ois vähempi
        sääntöjä ja lakeja sekä vähempi kylmä ja enempi aurinkoo.
        Myös ruotsi alkaa kohta kelpaamaan,mutta ei tällaisesta maasta
        mitään tule eikä oo ensimmäinen kerta kun täältä lähdetään.
        Moni ruotsiin läöhteny ei koskaan palnnut ja 98% ulkomaille muuttaneista ei tule kuulemma takas =)


    • kevennyksen paikka
    • Siivoushommia ei kannata väheksyä. Eihän niillä hommilla rikastu, eikä työ ole hohdokasta. Mutta se on työtä, josta maksetaan edes jonkin taulukon ja sopimuksen mukaan. Puhelinmyynnin ehdotan unohtamaan. Jotkut harvat urbaanilegendojen mukaan niissä pärjäävät, mutta on myös tarinoita siitä, että firmat eivät maksa mitään palkkaa, jos ei kauppoja synny. Tyhjän saa toki pyytämättä, mutta edes työttömällä ei ole velvollisuutta tukea palkatta kenenkään toisen liiketoimintaa.

      Kouluttautuminen alkaa myös olla vitsi, samoin kuin sana "osaaminen". Ammattitaito on asia erikseen, mutta osaaminen tarkoittaa sitä taitoa, joka riittää työnantajan antamien tehtävien suorittamiseen. Ammattimies tai -nainen on siitä vaarallinen, että työnantaja voi tulla hänestä riippuvaiseksi, eikä häntä välttämättä korvata jollakin pikakurssitetulla ruuvinvääntäjällä.

      On myös aloja, joilla on työvoiman tarve. Minulle on tarjottu hiljattain mm. bussikuskin työtä, vaikka sanoin suoraan, ettei minulla ole edes bussikorttia. Satuinpa vain juttusille alan yrittäjän kanssa.

      Nimimerkki helppoelämän tilanne on kurja. Pitkä työttömyys ja toimettomuus vie toimintakyvyn. Jos on pitkään ollut vain kotona, työelämään palaaminen on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta. Kun hakee ja hakee, mutta aina vetää vesiperän, lopulta lannistuu. En ollenkaan ihmettele, että alkaa tuntea itsensä b-luokan ihmiseksi. Toisten ihmisten suunsoitto ei auta ollenkaan.

      Syyllisyyden pohtiminen ei sekään auta. Asia on kuitenkin niin, että kun koko maalla menee huonosti, siihen ei reagoida jakamalla vaikeuksia tasan vaan potkimalla osa väestä syrjään. Nykyään homma menee jopa niin, että väkeä potkitaan syrjään ja sitten heidät pistetään jonkin koulutuksen myötä tekemään työtä ilmaiseksi ja vielä valehdellaan, että kovasti raatamalla saa lopulta ansiotyön. Niin kai käy vain harvoin. Jos on kouluttautunut ja hakenut töitä, eikä ole mitään löytänyt, ei ole väärin syyttää niitä, joilla työpaikka yhä on. En tarkoita, että pitää ruveta soittamaan suutaan, mutta kun valta tässä maassa menee jotensakin tulojen mukaan, niin turhapa siellä yhteiskunnan pohjalla on itseään syytellä. Vaikutusmahdollisuudet omaan elämään ovat kovin vähäiset verrattuna vaikka niihin, joilla on kelvollinen työpaikka ja mahdollisuus hakea mieleisempää työtä siinä ohessa.

      Mitä pahemmaksi tämän syrjäytymisongelman annetaan muodostua, sen raskaampia keinoja sen ratkaisemiseen joudutaan käyttämään. Mitä enemmän joukossamme on katkeria syrjäytyneitä, sen paremmat mahdollisuudet ovat kaikenlaisilla lyhytnäköisillä ääriliikkeillä. Ne ääriliikkeet voivat aikanaan, vuosikymmenten päästä, tulla meille paljon kalliimmiksi kuin joustaminen vähäosaisimpien hyväksi omista eduistaan nyt.

      • hoitajana jo nyt

        AMK: röntgenhoitaja, bioanalyytikko, fysioterapeutti, sairaanhoitaja !! Saatte heti töitä jopa kesätöitä !!

        Toisenasteen tutkinto: lähihoitaja jos ei jaksa opiskella paljoa. Siinäkin voi suuntautua vaikka minne esim.lastenhoitajaksi tai ambulanssiin.


      • Kaikkeayrittänyt
        hoitajana jo nyt kirjoitti:

        AMK: röntgenhoitaja, bioanalyytikko, fysioterapeutti, sairaanhoitaja !! Saatte heti töitä jopa kesätöitä !!

        Toisenasteen tutkinto: lähihoitaja jos ei jaksa opiskella paljoa. Siinäkin voi suuntautua vaikka minne esim.lastenhoitajaksi tai ambulanssiin.

        Kaikki ei pääse lähihoitajaksi. Hain viime yhteishaussa, en päässyt. Hain myös amk:hon sosionomiksi, en päässyt. Pääsin vihdoin toiselle alalle eli luonto/ympäristöalan perustutkinto. Mutta se tyssäsi alkuunsa siihen kun työkkäri antoi hylkäävän päätöksen opiskeluun. Nyt sitten työttömänä. Että näin.


      • kaikille ei käy
        hoitajana jo nyt kirjoitti:

        AMK: röntgenhoitaja, bioanalyytikko, fysioterapeutti, sairaanhoitaja !! Saatte heti töitä jopa kesätöitä !!

        Toisenasteen tutkinto: lähihoitaja jos ei jaksa opiskella paljoa. Siinäkin voi suuntautua vaikka minne esim.lastenhoitajaksi tai ambulanssiin.

        Ei nappaa hoitoala, ei yhtään. En kykenisi tekemään hoitoalan tai sossualan hommia päivääkään.


      • Tosi on
        kaikille ei käy kirjoitti:

        Ei nappaa hoitoala, ei yhtään. En kykenisi tekemään hoitoalan tai sossualan hommia päivääkään.

        Sama täällä. Kävin osastolla vierailuaikana tuttavan luona ja oli kyllä hirveä järkytys. En kestäisi edes päivää sitä henkistä rasitusta. Yritäpä ymmärtää hoidokkia, jota ei voi ymmärtää. Vieressä yksi höpisee ihan sekasotkua. Joku makaa - ja on ehkä jo kuolemassa pois... Käytävillä on tuijottavia asiakkaita (potilaita), toisilla vaipat... varmaan... Haju sellainen kuin sen voi olettaa olevan kun ei ole resursseja käyttää pissalla ja kakalla.... Ymmärrän, että jotkut haluaisivat mieluummin eutanasiapillerin kuin joutua tuonne, mutta itseasiassa kaikki on korvien välistä kiinni.

        Jos osaa ajatella myönteisesti, eikö olisikin mukavaa kun saa ilmaisen aterian, kuljetukset pyörätuolissa, joku pesee kropan puolesta ei oikeastaan itse tarvitse nähdä vaivaa. Riittää mun mielestä että pitää mielen virkeänä ja toimintakykyisenä.


    • töitäodotellessaharj

      Hei. Valmistuin 2007 ja sen jälkeen palkkatöissä eripituisia pätkiä, mutta ei oman alan töitä. Masensi jne. Nyt olen ollut pari kk harjoittelussa eli työkokeilussa oman alan töissä ja ihan mukavaa ollut. on herättänyt kiinnostusta myös työnantajissa. Eli jos haluat parantaa mahdollisuuksiasi, hae alan harjoittelupaikkaa... toinen vaihtoehto sitten ihan alan vaihto mitä itse en ole halunnut kuitenkaan tehdä. kotona oleminen ei kuitenkaan auta sinua työllistymään. tämä ko. paikka ei hakenut harjoittelijaa, menin vain itse kysymään, olisiko tarvetta harjoittelijalle. olen mm. joutunut joka päivä tuomaan oman kannettavan töihin. tukikin parempi kuin pelkkä työttöm. raha.

      • älykäs aloittelija

        Sinä olet viisas. Ei pelkällä koulutuksella töitä haeta, pitää olla myös järki päässä !! GooD;D !!


    • jyrpä käteinen

      Suomessa ei ole yhdelläkään alalla työvoimapulaa.

      Suomessa on HALPAtyövoimapula.

      Tämä tarkoittaa sitä, että työtä olisi mutta sen tekemisestä ei haluta maksaa mitään.

      Samaan aikaan elämisen kustannukset kuten vuokra, ruoka,liikkuminen(bussit yms), sähkö sun muut pakolliset kulut nousevat jatkuvasti.Palkkoja taasen tahdottaisiin alentaa.

      Siksi teidän rakas kokoomuksenne on päättänyt levittää rajat auki jotta saadaan halpatyövoimaa sisään ja potkittua kalliit suomalaiset työntekijät firmoista ulos.

      Kannattiko äänestää jyrpää?

      • suuri ikäluokka

    • Tää on niin tätä..

      Sehän tässä on naurettavaa, itse valmistuin syksyllä 2012 ja siitä lähtien olen ollut kortistossa. Työpaikkoja on kyllä alalle ollut auki, mutta kun pääsee haastatteluun niin näkee jo ilmeestä, että ei me tätä kaveria oteta koska EI OLE TYÖKOKEMUSTA VÄH. 5 vuotta.

      Harvassa on ne paikat, joihin pääsisi suoraan koulun penkiltä, ellei sitten työharjoittelupaikka ota töihin heti kun valmistuu.

      Suunnitelmissa oisi jatkokouluttautua, mieluiten oppisopimuksella. Koska siinä tapauksessa voisi miettiä elämää huoletta sen 2,5-3v eteenpäin ja työnantaja saisi varman työntekijän täksi ajaksi.

      • TOSI ON

        ei se noinkaan aina mee sit jos taas on liikaa kokemusta niin ei oteta kun sille joutuu maksaan enemmän kuin suoraan koulunpemnkiltä tulleelle. Kaksi kertaa hain lähihoitajan paikkaa eräästä kunnasta mulla silloin 7vuotta lähihoitajan uraa takana ja monta vuotta kotiavustajan kokemusta ennen sitä ja niin vain jäin ilman paikkaa molemmilla kerroilla en edes kotipalvelun kesätyöpaikkaa saanut, että millä hitolla takapuolen nuolemisella sen työpaikkan saat


    • tradenomityttö

      Tuossa samassa kaivossa ollaan... vaikka valmistumisesta onkin "vasta" kohta 8 kk, niin ei niitä töitä löydy ammattikorkeakoulutetulle, jolla on hävettävän vähän työkokemusta ja varsinkin kun en osaa olla niin sosiaalinen ja tuoda osaamistani tarpeeksi hyvin esille. Olisi pitänyt yrittää etsiä töitä datanomin papereilla ensin pari vuotta, ja mennä vasta sitten amk:hon.... tai opiskelujen aikana olisi pitänyt tajuta tyrkkiä puoliväkisin jalkaa ovien väliin aina kun pienenpieniäkin mahdollisuuksia oli... jotkut luokalla niin tuntui tekevän ja sitä kautta menestyvän. Ne tilaisuudet on menetetty. Jo työharjoittelupaikan etsiminen olisi pitänyt ottaa enemmän tosissaan ja etsiä paikka, joka olisi voinut oikeasti olla tulevaisuudessa mahdollinen työnantaja. Ja sellainen paikka, josta olisi vieläpä ollut hyötyä... jossa olisi hommannut osaamista aisoista, joista olisi jopa nyt hyötyä. Typeryyttä ja hieman laiskuuttakin oli. Ehkä menin hieman liian nuorena, kun heti 18 vuotiaana menin korkeakouluun ilman, että vielä olin edes varma olenko kiinnostunut kyseisestä tutkinnosta.

      Olen monet illat tihuutellut kyyneliä ja surrut syrjäytymistäni, kun minnekään en kelpaa vaikka olen pidemmän aikaa tosissani töitä etsinyt, jo ennen valmistumista. Edes lidlin kassalle en päässyt töihin, vaikka haastattelussa kävin ja ihmiset kirjoitteli netissä, että sinne nyt pääsee kuka vaan. On niin arvoton olo. Puoliso on ainoa, joka jaksaa kannustaa tulevaisuuden suhteen... ja vanhemmatkin välittää toki, mutta se niiden "kannustaminen" on kylläkin enemmänkin syyttelemistä laiskaksi... Niiden on niin vaikea ymmärtää, ettei tällaista korkeakoulun käynyttä kukaan nykyaikana enää niin herkästi palkkaakaan. Tuntuu kuin osaaminen kokoajan vaan vähenee ajan kuluessa... Se on kai myös tämä liian arka, ujo luonne, vai puskeeko tämä masentuneisuus minusta läpi? Masennus/alakulo, jonka kanssa olen kamppaillut jo yli 5 vuotta ilman mitään apuja. Välillä elämä saa niin epätoivoiseksi, että kuoleman ajatteleminen tuo hetken helpotuksen. Tieto siitä, että sitten kun oikeasti on jo liian vaikeaa, niin pääseehän täältä pois. Ihmeen rauhoittava ajatus synkimpinä hetkinä.

      Tunnen itseni yhteiskunnan loiseksi, saastaksi, enkä edes tiedä pärjäisinkö enää töissä. Pakko-oireitakin kun on tullut... itsetunnon saivat jo vuosia sitten nollattua, enkä luota itseeni ja osaamiseeni lainkaan. Vaikka opiskelujen aikana keräsin hirveästi kehuja siitä, miten erinomaisesti hoidin annettuja töitä ja kuulema jopa ylitin odotukset selvitystöissä yms. vaikka aina on tuntunut, että olisi voinut tehdä enemmänkin.

      Anteeksi kun avauduin... on niin hemmetin paha olo. Hylätty olo. Arvoton olo. Mistä saisi mahdollisuuden päästä näyttämään osaamisensa... ei kukaan uskalla palkata.

      • go to ....

        ULKOMAILLE !!


      • realiteetit

        AMK ei oo korkeakoulu....


      • nimensä mukaan
        realiteetit kirjoitti:

        AMK ei oo korkeakoulu....

        AmmattiKORKEAkoulu on korkeakoulu kuten yliopistokin.


    • Kiikkuu, kiikkuu....

      Eräs nuori sukulaiseni valmistui, kävi intin ja melkein kolmevuotta hanttihommissa eli pätkätöissä. Aina joutui pihalle kun päästiin siihen 4 kk lähelle. No vihdoin onnisti ja nyt ollut kohta puolisen vuotta oman alan duunissa. Ei huolinut vaikka tuttujen kautta ois saanukin muita hommia. Oli sen verran ylpeä. Vaikeeta se on, myönnetään. Itse aikoinani menin vaan ovesta sisään ja kysyin töitä. Koulut oli jätetty kesken jne. No silloin firma koulutti ja kasvatti tsupparista ylöspäin. Enää ei ole eikä nämä ajat palaa. Koko ajan puhutaan työvoimapulasta vaikka tosi asia on ettei töitä ole ja nykykoulutus viedään läpi vaikka ei olla opittu vielä mitään. Ihan P:stä koko touhu. Karuselli on niin hurja ettei siellä mitenkään kaikki pärjää. Lisäksi olisi hyvä, että on kaunis, komea, urheillullinen paljon harrastava suunsa kiinipitävä taulapää. Ne kyllä kelpaa ja suurin osa hyvistä ja mielenkiintoisista töistä menee nykyään tutuille. Tää maalilma on vaan niin läpimätä nykyään ettei nuorella ole mitään arvoa. Itsehän olemme tämän yhteiskunnan luoneet ja nyt saamme korjata satoa. Enkä usko parempaan huomiseen, loppu tulee hitaasti mutta varmasti.

    • en tiedä,mistä tutkinnosta ja mistä koulusta olet valmistunut, mutta yliopistossa tehtävä lopputyö voi antaa mahdollisuuden heti tutkinnon jälkeiseen työelämään, jos vain tällä yrityksellä itsellään on vapaita paikkoja ja olet tehnyt lopputyösi hyvin.
      erilaisia töitä, tosin melko vähän ja varmasti lyhytaikaisia, nuorille suunnattuja joihin ei tarvitse tutkintoa- joissakin työpaikkailmoituksissa kerrotaan, että työnantajat kouluttavat sinut työhön.
      itse olen ensimmäisen vuoden opiskelija yliopistossa,enkä tietenkään siten voi saada oman alan töitä, joihin haetaan vastavalmistuneita ja vanhoja oppilaita kokemuksineen.
      hakemusta kirjoittaessa täytyisi olla mahdollisimman kiinnostava, vaikka sitä työkokemusta ei olisi paljon, itsekin teen ja olen tehnyt hakemuksia paljon, kun jollakin tavalla kesän vuokrat tulee maksaa.
      tosin olen itse huomannut,että työn saaminen on vähän arpapeliä- lähettelen ainakin 60 hakemusta,mutta lopulta saan vain 1-3 haastattelupyyntöä.
      sekin on varmaa,että todella monet opiskelijat saavat työpaikan menellä paikan päälle kysymään ja tapaamaan esimiehen.

    • jhkjhkjhkjhkjhkh

      Meidän suvussa on kaikki 50-65 vuotiaat tädit ja sedät töissä, mutta 20-35v serkut ovat työttöminä. Nuorilla on uutta koulutusta ja terveyttä, mutta vanhukset sairastelevat, silti vanhuksilla riittää töitä, mutta nuoria potkitaan yt:ssä kortistoon.

      Tätä minä vaan ihmettelen.

      Mitä tämä kertoo tästä maasta?

      • KALLE KELLO

        Hyvö kun niillä 50 on töitä vielä, mutta 63:set olisi kai päässeet jo eläkkeelle ainakin osa-aika. Vai onko tuokin jo muutettu? Mutta luuletko, että työnantajat ottavat uusia? Ei, jäljellejääville työnnetään poisjäävienkin työ. Toinen on se, että "taloudelliset" syyt on vakio, jossa porukkaa pistetään pihalle, ja toisesta ovesta otetaan uusia ja dynaamisia nuoria tilalle. Tämä on kokoomuksen linja, ollut jo vuosikymmeniä ja ajavat tätä edelleenkin


      • Näin se on

        Raksa puolella on erilaista siellä potkitaan 50 - 60 vuotiaat pihalle kun monesti näistä tulee jo harmia firmoille erilaisia sairaslomia ja kuntoutus jaksoja ja lääkärikuluja ja riski työntekijöitä kun eläkeikä lähestyy niin voi joutua maksumieheksi firma.

        mutta taas suomalaisia nuoria ei palkata kun taas otetaan sitten ulkomaalaisista duunareita erilaisista firmoista tekemään talon työt ja paikkaamaan puutuvan vähen firmasta..


      • jhkjhkjhkjhkhjk
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Hyvö kun niillä 50 on töitä vielä, mutta 63:set olisi kai päässeet jo eläkkeelle ainakin osa-aika. Vai onko tuokin jo muutettu? Mutta luuletko, että työnantajat ottavat uusia? Ei, jäljellejääville työnnetään poisjäävienkin työ. Toinen on se, että "taloudelliset" syyt on vakio, jossa porukkaa pistetään pihalle, ja toisesta ovesta otetaan uusia ja dynaamisia nuoria tilalle. Tämä on kokoomuksen linja, ollut jo vuosikymmeniä ja ajavat tätä edelleenkin

        No meilläpäin laitetaan just nuoret kortistoon ja vanhat pidetään talossa. Oisko syynä että omistajat haluavat pitää oman ikäisiä henkilöitä töissään?? Onko sitten oman ikäisten yli 50v kanssa helpompi tehdä töitä kun ollaan samassa elämäntilanteessa, samalla ei arvosteta nuorten koulutusta, kun ei ole tarpeeksi kokemustakaan??


      • jhkjhkjhkjhkjhkjh
        jhkjhkjhkjhkhjk kirjoitti:

        No meilläpäin laitetaan just nuoret kortistoon ja vanhat pidetään talossa. Oisko syynä että omistajat haluavat pitää oman ikäisiä henkilöitä töissään?? Onko sitten oman ikäisten yli 50v kanssa helpompi tehdä töitä kun ollaan samassa elämäntilanteessa, samalla ei arvosteta nuorten koulutusta, kun ei ole tarpeeksi kokemustakaan??

        Katsokaapa väestön ikärakenne vuodelta 2010. Vanhuksia riittää, ei ihme ettei nuorille riitä töitä.

        http://www.stat.fi/til/vaerak/2010/01/vaerak_2010_01_2011-09-30_kat_001_fi_001.gif


    • ....................

      minun poika on tehnyt jo 5 vuotta erilaisia työtuki töitä eri pituisena vuosien aikana ja koulutuksia jaksoissa ja niitä 9 e päivä töitä ja valtion tukityölistämis jakso 1/2 vuotta .Eikä duunia saa ja vakityö paikkaa.


      Niin nuoret ei työlisty vaikka yrittää ja kaiken laisia paska hommia ollut 4h päivässä ja palkaa 8.5 e h ja välillä lyhempiäkin niin silläkö pitäisi sitten elää kun sosku ja muut vähentää ne sosiaalituista.

      viellä sitten syytetään nuorisoa eihän tässä ole muu tarkoitus että valtapuolueet pesee vastuun nuoriso työttömyydestä ja haluavat pitää vanhat ikäihmiset töissä enemmin kuin nuoret .Pitäisi kovalla kädellä laittaa porukkaa pois työelämästä varsinkin sairaat koska muutenkin eivät kauaa ole enään firmoissa töissä kun työ kyky laskee niin kengää tulee nopeasti.

      • KALLE KELLO

        Hallituksen tavoitehan on se, että kaikki vanhat pidetään työelämässä niin, että kuoleevat saappaat jalassa. Näin jää vanhojen työntekijöiden maksamat eläkerahat paskahallituksen omiin taroituksiin.


      • Olet oikeassa
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Hallituksen tavoitehan on se, että kaikki vanhat pidetään työelämässä niin, että kuoleevat saappaat jalassa. Näin jää vanhojen työntekijöiden maksamat eläkerahat paskahallituksen omiin taroituksiin.

        Se on suomessakin laskettu valtio ja eläkeyhtiöt säästävät monta miljardeja euroja vuodessa.


    • KALLE KELLO

      Et ole yksin, taitaa olla aika kliseistä sanoa, että jatka hakemista, mene vaikka hoitamaan lapsia tms tee pimeitä hommia, nämä on täysin laillisia kuten meidän ministerimmekin teettää, eli tässä ei ole mitään väärää. Töitä varmasti on, mutta kulkeminen onkin toinen asia. Moni vaatii omaa autoa tai työpaikka on sellaisessa paikassa ettei julkiset natsaa tai on vuorotyö. Pitäisi ajaa ajokortti ja ostaa auto, mutta mitä ovat tehneet meidän ministerimme? Autokoulun hinta hipoo taivaita, vaikka saisit jostain halvalla hyvän auton, tulee auton ylläpito (bensa, vakuutukset, remontit ym,) niin kalliiksi ettei yksinkertaisesti ole varaa -kiitos taas puhtoiset ministerimme. Ainoa neuvoni on, että mitähän jos yrittäisit lämmitellä välejä sinne kotia päin.. Vanhemmat auttaa varojensa mukaan, sitä vartenhan me olemme ja itse hankkineet lapset. Niin minäkin autan, vaikka tiukkaa tekee. En halua omia lapsiani siihen jamaan, jossa itse aikanani olin.

    • kotkotkoo

      jospa yrittäisit hankkia sen ajokortin se on tärkeä. jos omalla nuorellani ei sitä oisi ollut oisi hän ollut ilman töitä. valitettavasti hänellä ei ole vieläkään vakituista paikkaa mutta töitä kuitenkin. on se kumma että työnantaja saa käyttäytyä nykyisin miten vain. ymmärrän hyvin nuorten epätoivon ja on surkeaa että polittikot eivät tajua että ne loputtomat kurssit ja väliaikaistyöt eivät ratkaise työttömyyttä !

      ja totta on työpaikkoja on mutta ei palkanmaksajia.

    • varkki1

      muuta varkauteen täällä on töitä vaikka muille jakaa....jiiiiihaaaa

    • JyrpäPuolue

      Kokoomus on ollut hallitusvastuussa parikymmentävuotta, sinä aikana suomesta on tehty pahoinvointivaltio..

      Työvoimapulaa mainostetaan aina Presidenttiä myöden, todellisuudessa työttömyys on korkeammalla kuin koskaan, jos otetaan nää "temppu-kurssi, ymm. työvoimareservit mukaan laskuihin.

      Maahanmuuton nimissä tuotetaan rikollista harmaantalouden palkanpolkijoita, (Kokoomuksenlampaita, nyk.. Pihkalankaartit), kilpailemaan vähitä työpaikoista ja samalla tuhotaan tietoisesti suomalaista sopimusyhteiskuntaa..

      Kannattiko äänestää Jyrpäpuoluetta**

      Odotettavissa on että tää Kokkarien harjoittama Reagan-Thatcter- oikeistolainen uusliberalismipolitiikka on tiensä päässä suomessa.

      Pääministeripuolue vaihtuu ja Kokoomus työnnetään oppositioon, kuten Keskustan konkari Kääriäinen totesi hiljattain.

      Seuraavissa vaaleissa asian tila punnitaan.

    • ....................

      Aloittaja: Oletko aivan varmasti oikealla alalla? Älä ota kysymystäni syytöksenä, mutta hyvin moni ihminen, jonka kanssa olen keskustellut, on ollut minusta väärällä alalla. Puhun nyt sellaisista vaikeasti työllistettävistä.

      Oikeasti työ pitää olla sellaista, jonka rutiinia jaksaa helposti monta päivää viikossa. Olen ollut huomaavinani, että usein unohdetaan, että taidot ja soveltuvuus ammattiin eivät kulje käsi kädessä. Toisin sanoen vaikka olisi kuinka hyvä markkinoimaan, mutta samalla tuntee oman tunnon tuskaa turhan myymisestä, kyseessä on ihminen, joka ei pohjimmiltaan sovellu markkina-alalle. Kyseinen ihminen olen itse asiassa minä. En viihtynyt yritysmaailmassa ja nykyään opiskelen lääkäriksi. Opiskelen lääkäriksi, koska tykkään neuvoa ja auttaa ihmisiä. Lisäksi terveys on ollut aina minulle hyvin tärkeä asia.

      Joskus kannattaa mennä itseenä, jotta alkaa hahmottaa omaa toimintaansa.

      Onnea aloittajalle työnhakuun! Kysy itseltäsi rehellisesti, että mitä haluat elämältä? Raha ja maine ovat loppujen lopuksi asioita, joita ei kannata tavoitella. Ne tulevat jos on tullakseen.

    • opiskelija turusta

      Onhan se tietenkin totta, että firmat pelaavat omaan pussiinsa ja haluavat optimoida oman työvoimansa osaamisen karsimalla kaikki pois kaikki ne potentiaaliset työntekijät joiden kykyjä vähääkään epäilevät. Nyky-yhteiskunta tuntuu nöyryyttävän opiskelevia nuoria joihin jatkuvasti kohdistetaan paineita monelta eri suunnalta, eivätkä vanhemmatkaan tietenkään aina sitä voi tajuta miten vaikeaa voi olla löytää kesätöitä tai että miksi omalla tähtisilmällä on aina kotiin tullessa pinna niin kireällä.

      Itselläni on myös surkea työhistoria ikään nähden, kaksi tutkintoa omaan mutta tuskinpa kumpikaan suoralta kädeltä mitään töitä onnistun saamaan. Luen sivuaineena laskentatoimea, tuntuu että tuon alan osaajista on aina tarvetta ja toimialakin on melko laaja.

      Minulle on myös koulutuksen loppuvaiheessa (harjoittelun alkuvaiheessa) kerrottu päin naamaa työnantajalta, että olen väärällä alalla ja lähetetty samana iltana maitojunalla kotiin kertomaan vanhemmille asian laita. Mutta arkipäivää sekin lienee. Tämä tapahtui vuoden 2009 alussa, ja vieläkin vaikeina hetkinä tekisi mieli kertoa herra Isoa Kihoa vetämään tumppuunsa, mutta niin typerä nyt en sentään onneksi ole.

      Kyllähän niitä töitä aina on tarjolla, kunhan vain ensin olet iloinen, reipas, oma-aloitteinen, aktiivinen, hyvännäköinen, nokkela ja aurinkoinen, persettänuoleva kaikkien hyväksymä ns. hyvä tyyppi, jolla on hymy herkässä ja kiitettävä työhistoria. Olet vastuuntuntoinen ja tunnollinen, sinulla on luonnostaan halu kehittää itseäsi, olet yhteistyökykyinen ja innovatiivinen.

    • M-37

      Elä sie hättäile! Miekii oon ollu kauppatieteen maisterina nyt neljä vuotta työttömänä, ja hakenut ainakin 500 eri tehtävään tänä aikana. Ota siehii viisumi Venäjälle, ja hyppee kyytiin... kierrellään markkinoita... Täähä o hauskaa tää! Terveisin, kersantti Romppis...

    • tsemppiä..

      "helppoelämä"

      Tilanteesi ei näytä hyvältä, eikä myöskään opiskelemassa olevien nuorteni tilanne. Muutama vuosi sitten näytti tilanne hyvältä aloilla joihin lähtivät opiskelemaan, mutta nyt näyttää tilanne toiselta. En ole uskaltanut heitä masentaa. Eivät pääse kesätöihinkään omallalle alalleen ja vaan yksi nuoristani on saanut kesätyöpaikan, koska on aikoinaan lukenut siinä firmassa oppisopimuksella ammatin.

      Ärsyttävää on poliitiikkojen valehtelu uhkaavasta työvoimapulasta.
      Taktiikkana siinä on tietysti saada ihmiset ajattelemaan, että sosiaalietuuksia tulee leikata, kun on työvoimapulaa.

      Vakinaisia työpaikkoja ei nykyisellään juuri ole. Nuoret ovat heilureita, joita heitellään sinne ja tänne pätkätöineen.

      Olen pahoillani, mutta ajat vaan pahenee nykyisestään. Toivon, että jaksat yrittää hakea kesätöitä, pätkätöitä suoraan firmojen sivujen kautta/puhelimitse, jos jostain tärppäisi. Rakentaminen ei Suomessa lopu, että rohkeutta ja tsemppiä.

    • kdmsmf

      Olin itse myös pitkään työttömänä, töitä ei löytynyt. Tärkeintä on varmaan yrittää pitää päivärytmiä kasassa. Heräämällä normaaliin aikoihin, ja tehdä jotain. Pahinta työttömyydessä varmaan on juuri se, että kun ei ole mitään tekemistä, päivärytmi puuttuu. Alkaa helposti lipsumaan siihen että menee nukkumaan, milloin sattuu ja herää miten huvittaa. Työttömyys on varmasti osa syy masennuksen syntyyn, ainakin jos on ollut todella pitkään. Ihminen tarvitsee tekemistä, ja jonkinlaisen päivärytmin, tietenkin ystävien, perheiden ja muiden läheisten tuki auttaa selviytymiseen. Itse yritin kovin hakea kouluun, ja aloin lukemaan uutta ammattia. Koulun myötä, päivärytmi on taas parempi. Työttömyyteni aikana, mieli alkoi olemaan maassa, suutuin mistä milloinkin, ja olin ärsyyntynyt siitä tylsyydestä, tyhjyydestä mutta sitten onneni kääntyi ja pääsin opiskelemaan.
      Opiskelu on toinen mahdollisuus, jos työtä ei löydy.

    • tääl kans

      yks mielenterveyspotilas ;) Ei kukaan tervejärkinen kestä tätä byrokratiaa ja politiikkaa

    • vanha ukko

      jhkjhkjhkjhkjhkh8.4.2013 14:30

      "Meidän suvussa on kaikki 50-65 vuotiaat tädit ja sedät töissä, mutta 20-35v serkut ovat työttöminä. Nuorilla on uutta koulutusta ja terveyttä, mutta vanhukset sairastelevat, silti vanhuksilla riittää töitä, mutta nuoria potkitaan yt:ssä kortistoon.

      Tätä minä vaan ihmettelen.

      Mitä tämä kertoo tästä maasta?"

      Varmaan kertoo sen, ettei nuorista ole työntekijöiksi.

      • hjkjhkhjkhjkh

        "Varmaan kertoo sen, ettei nuorista ole työntekijöiksi. "

        Yrität vaan provoilla ja ärsyttää, ei onnistu :) Me molemmat tiedetään totuus...


      • hmmm.

        No, töissä pysyttely ja palkannosto itselleen luo vaurautta. On mahdollista matkustella mielensä mukaan, sijoittaa itseensä, ostaa hyvinvointia, käydä yksityisellä ym. Omistaa talo tai osake, auto... Näitä vaurauden muotoja riittää. Nuoremmat eivät taida päästä maistamaankaan näitä etuuksia? Pitäisi ihmisillä olla sen verran rakkautta, että soisi töitä ja toimeentuloa muillekin kuin itselleen. Totta kai nuori ihminen pystyy töitä tekemään, jos ei ole sairas. Ei tarvi väheksy. Jos joitakuita ei haluta töihin ja heille ei haluta sitä rahaa, jolla saisi omaisuutta, niin sillehän ei mitään mahda. Kaikki me tosin kuollaan lopulta, äkkiä se elämä on sivu.


    • eripnjrgtbnjthnykp

      Tosi vaikea tilanne työtilanne nuorten kannalta.Ihmettelen suuresti että kun eläkeikäisiä patistetaan töihin tällaisena aikana kun nuorille ei ole työpaikkoja.En ymmärrä.Vaikuttaa hölmöläisten peiton teolta:Leikattiin toisesta päästä ja ommeltiin toiseen päähän jne. Nuoret tarvitsevat työtä,että elämää voi elää ja vanhukset vapaata työvaljaista että jaksavat elää!!! Eikö totta!!!!

      • hjkhjkjhkhkjh

        Valtion kannalta on halvempaa maksaa työttömille nuorille korvauksia, kuin vanhuksille eläkkeitä. Nuoria on vielä vähemmän, niin se halpuus korostuu.

        Lisäksi vanhuksilla on paremmat palkat ja he tuovat enemmän verotuloja valtiolle.


      • ....................
        hjkhjkjhkhkjh kirjoitti:

        Valtion kannalta on halvempaa maksaa työttömille nuorille korvauksia, kuin vanhuksille eläkkeitä. Nuoria on vielä vähemmän, niin se halpuus korostuu.

        Lisäksi vanhuksilla on paremmat palkat ja he tuovat enemmän verotuloja valtiolle.

        Valtion kannalta on halvempaa maksaa työttömille nuorille korvauksia)

        Pitää paikansa ja se vaikuttaa paljon nuorten eläkekerttymään kun vuodesta toiseen on työtön niin niiten eläkkeet tulee olemaan tosi naurettavat ja vielä kun pätkä töitä tekee niin eipä paljon kerry eläkettä vuotta kohden.

        Pitemmällä tähtäimellä se on valtiolle säästöjä ja eläkeyhtiöille.

        Tiedän yhdenkin joka vanhan naisen joka on 58 vuotias ja eläke kertymä on 380e ei paljoo naurata vaikka on ollut töissä ja hoitanut lapsia kotona mutta kun se on ollut pien palka alalla 8h päivässä ja tehnyt myös pätkä töitä ja näitä 4h päivässä siivous hommia työnuran aikana.
        Mutta se saa sen takuu eläkkeen joka 750e siitä verot pois.Sillä ei elä


    • 0e/h

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Y-sukupolvi

      "Y-sukupolvea on arvosteltu pinnalliseksi, kärsimättömäksi ja kykenemättömäksi sietämään epäonnistumisia. Sukupolven haasteiksi on mainittu myös lyhytjänteisyys, taipumus eskapismiin, elämyskeskeisyys sekä vastenmielisyys aikuistua ja ottaa vastuuta."

    • 38_Satakunta

      Jotkut pitävät eläkepommia yhteiskunnalle uhkana, mutta todellinen uhka piilee nuorisossa ja vähän vanhemmassa 90-luvun väliinputoajassa.

      Itse sain jäädä kortistoon vajaa kolme vuotta sitten ja ainut virallinen työkokemus tältä ajalta on kaksi viikkoa tuttavan yrityksessä kiiretuuraajana, lähihistoriaani kuuluu lopputili, avioero ja velkajärjestely. ....ja jopa vaikeana todettu masennus ja ainakin osittainen syrjäytyminen miltei kaikkine lieveilmiöineen, osa väliaikaisia ja osa pysyvän luonteisia. Paremmasta ei juuri ole toivoa eikä haluja enää ole "paskaduuneihin" johtuen käynnissä olevasta järjestelystä.
      Takana on kuitenkin useampi ammattitutkinto ja kohtalainen työhistoria, mutta hakemuksia saa laittaa tietäen että ehkä joka kymmenenteen saa jonkinlaisen vastauksen ja haastatteluun tms pääsee ehkä joka sadannella, ja lopussa kuitenkin tarjotaan että jos tulisin vuokrafirman kautta minimipalkalla. En näe työntekoa ja yhteiskunnan tukemista juurikaan järkevänä kun katselee ja kokee miten se kohtelee huonoimmin pärjääviä

      Kai nuo toivovat että vähempiosaiset lopettavat itsensä, mutta periaatteesta pistän edelleen hanttiin. ...totuus kun on että linnassakin on mukavampaa kuin työkkärinlistoilla ravata luukulta luukulle

    • hersy

      Niin tämän päivän suomi,voi p...... en paremmin sano ja koko ajan huononee,annan nuorille yhden neuvon äkkiä täältä pois ja heti kauas,eihän täällä kerry eläkkeetkään kun töitä ei ole,älkää tosiaan alentuko niinhin muutaman euron tuntitöihin,eihän sillä elä ensinkään,en yhtään ihmettele vaikka kaikki masentuis,on tämä maa jo niin syvältä sieltä.

      • Itsestä kiinni

        Muuten Hersy, puhut nyt täyttä p**** aa ! Suomi on yksi maailman parhaista maista elää ja olla. Etole tainnut muualla olla koskaan töissä, kun tuollaista sontaa lykkäät!!! Minä olen kierrellyt monessa kymmenessä maassa töitä tehden, ja ehdottomasti yksi parhaista maista on Suomi! Etpä ole täätlä itsekään lähtenyt, miksi ? MInä olen omaisuuteni ja urani täällä Suomessa luonut tyhjästä , tämä on sikäli kuin Amerikka, että täällä yritteliäs pärjää. Mieluummin isot tulot ja isot verot kuin pienet tulot ja pienet verot- siinä minun mottoni. Ja- täällä muuten ON TÖITÄ ! Ei tosin ammattitaidottomille,mutta nehän sitä isointa mekkalaa pitävätkin, joilla siihen ei olisi kanttia! Sellaiset joutaakin lähteä ulkomaille!!! Hersykin sinne vaan !!!!


      • hjkhjkhkjhjkh
        Itsestä kiinni kirjoitti:

        Muuten Hersy, puhut nyt täyttä p**** aa ! Suomi on yksi maailman parhaista maista elää ja olla. Etole tainnut muualla olla koskaan töissä, kun tuollaista sontaa lykkäät!!! Minä olen kierrellyt monessa kymmenessä maassa töitä tehden, ja ehdottomasti yksi parhaista maista on Suomi! Etpä ole täätlä itsekään lähtenyt, miksi ? MInä olen omaisuuteni ja urani täällä Suomessa luonut tyhjästä , tämä on sikäli kuin Amerikka, että täällä yritteliäs pärjää. Mieluummin isot tulot ja isot verot kuin pienet tulot ja pienet verot- siinä minun mottoni. Ja- täällä muuten ON TÖITÄ ! Ei tosin ammattitaidottomille,mutta nehän sitä isointa mekkalaa pitävätkin, joilla siihen ei olisi kanttia! Sellaiset joutaakin lähteä ulkomaille!!! Hersykin sinne vaan !!!!

        "Ja- täällä muuten ON TÖITÄ ! Ei tosin ammattitaidottomille,mutta nehän sitä isointa mekkalaa pitävätkin, joilla siihen ei olisi kanttia! "

        Ja mistäs se ammattitaito tulee? No vastaan kun et kuitenkaan itse osaa. Ammattitaito tulee koulutuksesta ja TYÖSTÄ!


    • Itsestä kiinni

      Kyllä se työllistyminen on ihan itsestäsi kiinni! Olet sitä ikäluokkaa, joka on tottunut saamaan kaiken helpolla, ilmaiseksi toisin kuin meikäläisen ikäluokka! Mikä onkaan helpompaa, kun mennä ja sanoa, että "olen masentunut ".Totta hitossa se masentaa, jos ei mikään kiinnosta. Heti alkuun pitäisi saada kovaa palkkaa ja muutenkin vaaditaan työnanantajilta mitä vaan. Minä en ainakaan uskalstaisi ottaa sinun laisiasi hommiin. Sen sijaan työllistän yli viiskymppisiä mielelläni, silloin kuin vain on mahdollista. Nuori pääsee eteenpäin työsarallaan niin, että menee alkuun töihin nöyrin mielin, tekee mitä käsketään eikä urputa turhista. Kyllä työnantaja huomaa ajan oloon, että " tässä kaverissa on potentiaalia " ja antaa sitten parempia hommia, palkka nousee ja vastuu kasvaa. Ja kouluttaa uusiin haasteellisempiin tehtäviin. Näin se menee. Eli: aloita vaatimattomasti, tee mitä tahansa työtä, että voit näyttää, että työhaluja on! Siitä se lähtee. Niin se on lähtenyt ennenkin ja tulee jatkossakin olemaan!!! Tietty sossun luukulla on helppoa olla , mutta koskaan ei pääse kunnon elämään kiinni ja aina tulet olemaan yhteiskunnan siipiveikko, sitä et tunnu itsekään haluavan!!

      • hjkjhkjhkjh

        Entäs sitten kun on ollut 10 vuotta töissä? Missä mun ylennys on?? Ei ole näkynyt, mutta potkut tuli. Samaa paskaa väänsin 10 vuotta, mutta edelleen tehdään samoja vuokratöitä paskapalkalla.

        Helppoa se on neuvoa kun 70-luvulla käveltiin töihin ja 90-luvulla maksettiin talot...Koulutusta ei vaadittu jne...


      • niimpä..
        hjkjhkjhkjh kirjoitti:

        Entäs sitten kun on ollut 10 vuotta töissä? Missä mun ylennys on?? Ei ole näkynyt, mutta potkut tuli. Samaa paskaa väänsin 10 vuotta, mutta edelleen tehdään samoja vuokratöitä paskapalkalla.

        Helppoa se on neuvoa kun 70-luvulla käveltiin töihin ja 90-luvulla maksettiin talot...Koulutusta ei vaadittu jne...

        hjkjhkjhkjh

        Oikeassa olet -70 luvulla käveltiin töihin. Ei puhuttu mitään työtekijäpulasta toisin, kun nykyään, kun töitä ei ole.

        Itse pääsin heti opiskelun jälkeen töihin ja tarjolla kaksi vakipaikkaa, josta valita. Ei tarvinnut moneen paikkaan hakea. Myös opiskelutoverini pääsivät heti vakipaikkaan.

        Työttömiä ei juuri ollut. Eikä puhuttu mitään työntekijäpulastakaan. Ei ole edes mitään tilastoja -70 luvun työttömistä. Ei tainut olla työttömiä.


      • Filosofi3

        Tällaiset "Itsestä kiinni"- tyyliset kirjoittelijat voisivat ihan ensimmäiseksi vilkaista sinne peiliin ja sen jälkeen miettiä, että miksiköhän ihmeessä niitä peukutuksia ei tule.

        Olisikohan syy kenties siinä, että lähdetään haukkumaan ja mitätöimään toisia. No, sehän lienee aika perusmeininkiä monilla täällä junttilassa.

        Itse en ainakaan jaksa sellaista meininkiä katsella ja heti kun olen valmis(tautunut) muuttoon, niin muutan ulkomaille samantien ja tuskin tulen enää ikinä tänne kateellisten ja narsistien (persoonallisuushäiriöisten sellaisten) maahan palaamaan.


    • ex-työttömän tarina

      Koulujen jälkeen 7 vuotta työttömyyttä, hain töihin vaikka mihin, mutta ei kukaan palkannut. Ei edes pikaruokapaikat. Kuulemma olin liian ylikoulutettu siihenkin hommaan. Masensikin sillon kun ei tuntunut olevan mitään tulevaisuutta. Lopulta meni työkkärin ja sossun kanssa sukset ristiin, eivätkä enää suostuneet antamaan rahaa. Se toimi ihan hyvänä potkuna oman yrityksen perustamiselle. Lähdin käytännössä nollasta, ilman alan koulutusta ja rahaakin vain sen verran, mitä työkkärin rahoista olin säästänyt. Muutamia satasia. Mutta vaikka koulutusta alalle ei ollut, osaamista kyllä, koska opiskelin itse kotona (kirjastosta saa kirjoja) ja olen tarpeeksi luova persoona keksiäkseni kaikenlaista. Aloin myymään omaa osaamistani, ja hiljalleen alkoi tulla asiakkaita. Nyt tulee rahaa noin 20 000e vuosi, ja harmittaa että tuhlasin useita vuosia yrittämällä hakea töitä työkkärin kautta, kun olisin voinut astua tälle tielle aiemmin.

    • huhtikuu 3.4

      Hei!
      jos olet alle 30 vuotias niin työvoimatoimiston on 3kk välein katsottava tilannetta ja nyt pitäisi olla uusi laki estää syrjäytyminen eli palkkatukijärjestelmä. ota selvää ja pidä puolesi nyt kaikki energia ulospääsyyn tilanteesta oot tärkee! muista! tsemppii!
      t.taistellu kaikki läpi että selviin....

    • Anna mennä

      Määrittele itsesi ja elämäsi vähän uudesta näkökulmasta uudelleen. Jos masennus vaivaa, hae siihen apua, vaikka se saattaakin vaikuttaa vaikealta ja jokseenkin luovuttamiselta niin kyllä se elämä näyttää huomattavasti valoisammalla kun pää on kunnossa. Jos tuntuu ettei kunto tai pää kestä "paskaduuneja" niin älä sitten edes ajattele niitä.

      Sinusta tulee vielä huomattavasti houkuttelevampi työnhakija kun saat elämäsi perusasiat kuntoon, jotka ovat tärkeämpi kuin työ. Välit porukoihin, ystäviin ja kavereihin olisi hyvä saada kuntoon, koska ystävävistä ja läheisistä voit saada sen ylimääräisen energian ja voiman jaksaa hakea työtä, koulutusta tai muuta vastaavaa. Katsos, se näkyy ulospäin, jos perusasiat eivät ole kunnossa. On sinänsä ymmärrettävää, ettei työhaastattelut tai hakemiset mene putkeen jos niissä huokuu se, että ihmisellä ei ole kaikki kunnossa. Tuo voi olla lyhyt tai pitkällinen projekti saada elämä takaisin raiteilleen, mutta se on sen arvoista sitten lopulta.

      Kannattaa myös työvoimatoimistosta kysellä mahdollisuutta työkokeiluun (palkka ei juokse, mutta kokemus karttuu -> maksaa itsensä vielä joskus takaisin), työpajatoimintaan tai uravalmennukseen. Niitä mahdollisuuksia on, jos niitä vain jaksaa sieltä tarpeeksi aktiivisesti kysellä.

      Jos oma ala ei työllistä, suosittelen vahvasti harkitsemaan kouluttautumista uudelle alalla, joka työllistää. Tietenkin kannattaa tarkkaan harkita, mihin alalla sitä suuntautuu, että varmasti homma menee kerralla purkkiin etkä vain mene katselemaan, että olisikohan tämä mahdollisesti se mun juttuni.

      Mutta kaikki lähtee itsestä, pitää itse haluta ja nähdä vaivaa muutoksen eteen, tietysti yhteiskunta tarjoaa mahdollisuuksia, mutta niitä ei kenellekään tuoda ovelle vaan niitä mahdollisuuksia pitää itse pyrkiä hakemaan :)

      Kaikkea hyvää aloittajalle, kyllä se aurinko vielä alkaa paistamaan niin henkisellä tasolla kuin muutenkin, pitää vaan availlla niitä verhoja ja ovia ja päästää valoa elämään..

    • Ikuinen realisti

      Mikäs siivoojan työssä on vikana? Valitat ja kitiset täällä julkisesti ja samalla ilmaiset ettet ´siivojan työtä tee? Voi v..... että juippuu!!!!! mol. fi sivuilla on työpaikkoja vaikka kuinka paljon auki... henkilökohtaisista avustajista esim on valtava pula! ÄLä urputa ja valikoi vaan tartu rättiin kiinni! Niin tässä itsekukin tekee perheensä eteen, ei ne eurot helpolla tule....

    • Tulevasyrjäytynyt

      Et ainakaan ole ongelminesi yksin, vaikka ei tilanteessasi lohdutakaan. Meitä on paljon. Itse tosin olen yli-ikäinen (47) eikä kukaan ota töihin (irtisanottu tuot.taloudelliset syyt). Työhistoriaa ja kokemusta löytyy mutta ei auta (myös koulutusta). Kymmeniin paikkoihin hakenut, mutta edes haastatteluun ei pääse, vain muutaman kerran päässyt. Valitetettavasti se kokemuskaan ei auta. Työpaikan saaminen on kuin lottoarvonta, jos käy hyvä tuuri niin voi tulla päävoitto tai edes pienempi. Mutta mahdollisuudet ovat äärimmäisen pienet.

      Joku sanoo nyt: vaihda alaa, kouluttaudu uuteen amattiin. Olen yrittänyt, ei onnistu sekään.Useampaan paikkaan hakenut opiskelemaan (myös hoitoalalle), en ole päässyt. Aina tarjotaan tuota vastausta, mutta jos ei pääse edes opiskelemaan! Niin paljon kaikkea olen yrittänyt, että enää en jaksa. Kiitti mulle riitti. Tuilla elän tästä
      eteenpäin.

    • Nihilismi

      No kuule kaikkeen tottuu.

      Olin ikävuosina 25-31 aivan samassa asemassa ja todella ahdistunut. Nykyään 37-vuotiaana olen ollut ja olen työssä, mutta silti kaduttaa kaikki se henkinen kurjuus millä ihan turhaan kiusasin itseäni työttömänä ollessani. Kun turhaniaíkainen moraali, mitä kaikki toitottavat ilman että kukaan tahtoo antaa sulle yhtään mitään, haihtuu NIIN silloin helpottaa!

      Ei minua haittaisi hevon persettä vaikka jäisinkin uudestaan työttömäksi ja olisin sitä kuuskymppiseksi asti, pääasia että raha juoksisi, niinhän ei enää ole. Kateeksi käy ne keski-ikäiset, jotka jäivät työttömäksi juuri 1990-luvun alussa ja nykyään eläkkeellä. Se vasta olis elämää!

    • Dr Markka

      MULLA OLI 80 LUVULLA 3 TYÖPAIKKAA SAMAAN AIKAAN, SILLOIN KUN SUOMI ELI VAHVAA NOUSUKAUTTA.

      RAHAA OLI NIIN PALJON ETTEI EHTINYT TUHLAAMAAN JA DUUNI ALKOI HETI EIKÄ OLLUT PILKUN NUSSIMISTA KUIN NYKYÄÄN MONESSA MUUSSAKIN ASIASSA.

      http://www.youtube.com/watch?v=yieqnRlCZk0

      • Muistan hyvin

        Joo töitä sai heti jos ei kiinostanut joku homma senkun meni toiseen firmaa töihin.


        Ei tarvinut kumarella vaan jos oli innokas tekeen töitä niin sitä oli.Eikä koskaan tarvinut kysyä mitä toikin maksaa .Sen verran oli eräillä aloilla palkat hyvät ja markka kovaa valuuttaa.


    • mellakka päälle

      Miettikää nyt hyvät ihmiset ketä äänestätte seuraavissa vaaleissa!

      Moni sanoo ettei se siitä muutu, MUTTA sitten se ei ainakaan muutu jos siellä kokoomus ja demarit jyllää, kyllä nyt on nähtry kataisen ja urpilaisen johtamat sähellykset, melkein kaulakkain ollaan...hyi helvata!

      Puhutaan ja valehdellaan että eläkeikä on pakko nostaa kun suuret luokat jää eläkkeelle, sehän osoittaa että jos eläkeikää halutaan nostaa niin hallitus toivoo että osa niistä tulevista eläkeläisistä kuolisi työn ääreen, eihän se muuten asia siitä kummene. Pitäisi ensin pistää nuoret työttömät töihin ja 50 samaten ja JOS vielä jää vapaita työpaikkoja niin sen jälkeen voisi alkaa pohtiä eläkeiän nostoa, eihän siinä ennemmin ole mitään järkee jos nostetaan eläkeikää eikä ole heillä töitä, toki saavat tietysti eläkettä sillai pienemmäksi.

      Mihinkähän tämä suuren ikäluokan eläkesäästöt on mennyt...koskaan siitä ei puhuta...mulkut ovat pelanneet ne pörssissä!!!

      Kyllä nyt pitäisi suomalaisten puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä mielenosoituksia hallitusta kohtaan! Pallo on nyt etenkin nuorilla...kaiken maailman kettutyttöjä kahlitsee itseään metsään MUTTA se todellinen järkevä mielenosoitus puuttuu-Onko teissä nuorissa munaa-NYT ON NÄYTÖN PAIKKA!!

    • Itse olen ollut jo 4 vuotta työttömänä ja sinä aikana en ole kertaakaan ollut töissä enkä harjoittelussa enkä edes työhaastattelussa, suhteilla nyky Suomessa saa työpaikan, jos ei ole suhteita niin sinusta tulee vääjäämättä todella pitkäaikainen työtön.

      Karu fakta....

    • KYR-PÄ KÄTEINEN

      Itse en saa mitään rahaa en ole saanut pitkään aikaan! Kokoomus politiikka on sellaista että et saa yhtäkään työttömyyspäivärahaa jos et mene orjaksi työttömyyspäivärahalla töihin ja paiski töitä niska limassa hikeä ja vaivoja säästämättä. Lisäksi joudut tekemään vähintään yhtä paljon töitä kun oikeat palkatut työntekijät jotka virnuilee sulle että ei hyvänen aika ja lisäksi sulle pistetään kaikki nakkihommat että joo harjoittelija tekee! Itse olen kyllästynyt tähän jatkuvaan hyväksikäyttöön josta syystä työttömyyskortistoon ilmoittautumisenkin olen jättänyt kokonaan pois koska töitä sieltä ei saa! Miksi minun pitäisi ilmaiseksi raataa? Ei tule kauppoja enää sanon minä!!!

      Kokoomus hallitus kaunistelee työttömyyslukuja nuilla harjoittelijoilla jne. raakasti sanottuna oikea työttömien määrä suomessa on miljoona ihmistä. Eikös olekkin vit-tumainen oravanpyörä? Menet kortistoon sut pakotetaan orjaksi kieltäydyt iskee karenssi kärsit sen menet uudelleen kortistoon ja sama homma uudelleen! Käytännössä et saa yhtään työttömyysrahaa jollet suostu orjaksi tämä on meno nykyään suomessa vaan auswitchin polttouunit puuttuu että surkeimmat sais polttaa uunissa!

      Rikkaat kokoomus mul-kut vit-tuilee mee töihin äläkä selitä mutteivat tiedä minkälaista hel-vettiä on olla työttömyyspäivärahalla töissä orjana ja laskutkin pitäisi jotenkin hoitaa! Harjoittelukausi kun sitten on ohi sut potkastaan vit-tuun ja sanotaan että ei ole vara palkata mutta seuraavana päivänä on jo uusi harjoittelija kumminkin samassa firmassa! Miksi poliisi ei puutu tähän epärehelliseen kuzetukseen ja ihmisten hyväksikäyttöön että saataisi viimeinkin nämä saa-tanan hyvävelijärjestöt ja niiden tekijät linnaan ikuisiksi ajoiksi!

      Elämäni on ollut yhtä hel-vettiä siitä lähtien kun paskantärkeet porvarit on olleet vallassa suomessa. sen jälkeen ei ole töitä ollut siis oikeita töitä missään! Oikeasti jos sanoo suoraan ja rehellisesti niin juuri me työharjoittelijat ja muut hyväksikäytetyt olemme rakentaneet nykysuomen! Me sorretut olemme maksaneet työllämme kaupunkien johtajien 200 000euron palkankorotukset! Me hyväksikäytetyt olemme maksaneet epärehellisten pankkien tukipaketit! Me hyväksikäytetyt olemme rakentaneet näiden kaupunkien uudet ja upeat rakennelmat omaa terveyttä säästämättä! Me hyväksikäytetyt olemme tehneet mahdolliseksi sen että suomi selviää tästä lamasta koska me teemme tämän raskaan taakan työn ilmaiseksi että porvarit voivat nauttia jättipotti tileistään! Me hyväksikäytetyt jo sorron yöstä nousseet työläiset olemme omalla hiellämme ja verenmaku suussa tehneet sen mahdolliseksi että palvelut pelaa! Me sorretut työläiset olemme tehneet sen työn ilmaiseksi että tässä luokkayhteiskunnassa niillä paremmilla on vieläkin parempi elämä ja silti meidän päällemme syljeksitään! Me sorretut työläiset kädet rakkuloille olemme maksaneet myös sen työttömyyskortiston tädin palkan joka meidät siihen orjuuteen pakottaa. Me sorretut työläiset olemme rakentaneet tämän modernin yhteiskunnan että paskantärkeet porvarit pääsee istumaan valmiisiin pöytiin miljardi palkoilla! Ja sinä saat työttömyyskorvauksen että voit hikeä pyhkiä otsalta ja vähän voita lätkäistä näkkileivän päälle että tämäkin kerrostalo nousee työharjoittelijan hartiavoimin.

    • Haluan sossupummiksi

      Miten voi saada rahaa sossusta jos on työtön työnhakija, ei mulla vaan onnistu?

      • sossu neuvoja

        Vedä lankkia naamaan .Huorittele koko ajan ja Rasisti sanaa käytä jos ei anna fattatäti.Kerro silmät märkänä somaliasta surullista tarinaa kuinka jäi 20 vaimoa sinne ja talot autot ja lomamöki.


      • Taasnäitä
        sossu neuvoja kirjoitti:

        Vedä lankkia naamaan .Huorittele koko ajan ja Rasisti sanaa käytä jos ei anna fattatäti.Kerro silmät märkänä somaliasta surullista tarinaa kuinka jäi 20 vaimoa sinne ja talot autot ja lomamöki.

        Parempi konsti: Muuta Somaliaan ja jätä Suomen passi tänne. Kun saat Somalian kansalaisuuden (ei varmaan maksa paljoa) niin tulet takaisin Suomeen pakolaisena. Saat täällä loppuiäksi kaiken mitä elämiseen tarvitset .


    • palvelualat

      Suomessa on tilastojen mukaan 1,3 miljoonaa pätkätyöläistä keskimäärin 15 000 euron vuosipalkalla. Tämän lisäksi on työttömänä 300 000 henkilöä. Ammattiin opiskelevia on 700 000 henkilöä noin 2 - 6 vuoden opinnot. Teollisuudessa on työpaikkoja 280 000 kpl

    • raksa

      Rakennusalalla ei ole työtä muuten kuin laittomasti. Rakennusalan työpaikat 166 000 josta toimihenkilöitä 45 prosenttia ja johtajia 8 prosenttia ja loput työntekijöitä joista yli puolet ulkomaalaisia.

    • pohojamaat vaa

      parikymppine minäki olin joskus ja niin ulalla työ elämästä. hain aikuspuuolelle ja pääsinki. nyt lähtee seittemäs vuos kuljetus alalla, aina ei oo ollu töitä hyvin talvisin mutta on pärjätty ja omaaki lyhennellää jo pikkuhiljaa. lähet kouluu! muutat eri paikka kunnalle jos sua sinne mikään ei sido!(tosiaan elämää on muuallaki ku kehä3 sisällä) korjaat välis porukoihis!

    • työpaikat

      Teollisuudessa, rakennusalalla, maataloudessa on yhteensä saman verran työpaikkoja mitä kunta-alalla.

    • musta maria

      Ei pelkkä työttömyys anna oikeutta sosiaalitukeen, ammattiliitoista saa usein sen verran suurta pv.rahaa että sillä pärjää ihan hyvin. Myös jos on paljon omaisuutta, säästöjä tms.niin oikeutta toimeentulotukeen ei ole.Puolisokin voi tienata/omistaa niin paljon että sillä hyvinkin elää vaikka toinen on pois työelämästä. Ei työtön ole aina köyhä, hänellä voi olla jo vaikka mitä omaisuutta kun työttömyys tulee,osuu kohdalle. Toimeentulotukea myönnetään kun on todistettavasti siinä tilanteessa että taloudellinen lisäapu on tarpeellista. Paljon on myös niitä työttömiä/pieni tuloisia jotka eivät tukea hae vaikka heillä olisi siihen oikeus, osa ei edes tiedä että heillä olisi mahdollisuus tukeen, tarkistaa kannattaa jokaisen vähävaraisen oma tilanteensa, pienikin lisä apu voi joskus olla myönteisesti merkityksellinen.

      • hakijat

        Toimeentulotukea jää antamatta joka vuosi saman verran mitä toimeentulotukea haetaan. Suomalaiset eivät hae toimeetulotukea vaikka kunnat ovat hakeneet valtiolta arvioidun toimeentulomäärän.


      • Yks pot hak
        hakijat kirjoitti:

        Toimeentulotukea jää antamatta joka vuosi saman verran mitä toimeentulotukea haetaan. Suomalaiset eivät hae toimeetulotukea vaikka kunnat ovat hakeneet valtiolta arvioidun toimeentulomäärän.

        Mielenkiintoista, että kunta saa kuitenkin rahat käyttöönsä. Onneksi joku ehdotti takaisinperintää kunnilta jo 300 päivän jälkeen. Olisi ihan ok, jos velvoitettaisiin kunta järjestämään oikeita töitä päivärahoille asti. Sitten voisi taas lusmuta sen 300 päivää.

        Itse Ei voi hakea kun omaisuus (se vähäinen) perittäisiin pois - jos ei muuten niin ulosoton kautta. Ei kiitos. Ennemmin lahjoitan omaisuuteni mamulle ja elän lopun elämää pelkällä toimeentulotuella -40%. Siihen jos menen, on turha luulla puolustusvoimissakaan että olisin valmiina uhraamaan henkeni rintamalla. Kun on karkuri työelämästä eli syrjäytynyt, on sitä myös sodanaikana.


    • ss himmler

      ÄÄNESTÄ KOKOOMUSTA TAI SDP SEURAAVISSA VAALEISSA KYL SE SIITÄ HAHAHAHHAHAAAA

    • maisteri3

      Se nyt on niin ettei töitä ole ja työttömiä on 250 000 joten jokaista avointa työpaikkaa kohden on 50-300 hakijaa.

      Sinun on turha masentua koska syy ei ole sinun vaan kyse on politiikasta: niin kauan kuin on riittävä työvoimareservi niin työläisten palkkoja ja työehtoja ei tarvitse parantaa ja rikkaat rikastuvat. Tosin vasemmisto ei asian puolesta mitään tee koska se on heidänkin etu.

      Ainoa mitä voit tehdä on yrittää sopeutua elämään suht köyhänä sossun rahoilla ja keskittyä henkiseen elämään ja siitä elämän sisällön löytämiseen. Elämä voi olla antoisaa kun löydät oikeat asiat, jotka palvelevat sinun kehitystäsi.

      Tsemppiä vaan!

    • Huoraaminen on ihana

      Suosittelen että alat myymään tussua! Tussunmyynnillä voi tienata. Ootko hyvännäkönen ja tussu hyvässä kunnossa? Jos näin niin pylly pystyyn ja kadulle. Kyllä sieltä joku tuikkaa niin että tuntuu. 100e varmaan saattaa saada laakiata nykyää stadissa. Tosi hyvä ja arvostettu maailman vanhin ammatti.

      • Kkk

        Suosittelen myös että annat vaan mennä ja pylly pystyssä. Tätini on tämän maailman vanhimman ammatin harjoittaja ja ajelee ilman koulutusta uudella autolla ja asuu okt:ssa. Kyllä sillä leivilsi lyö. Varsinki jos teet itsestäs luxus-huorran!:)


      • Niestori
        Kkk kirjoitti:

        Suosittelen myös että annat vaan mennä ja pylly pystyssä. Tätini on tämän maailman vanhimman ammatin harjoittaja ja ajelee ilman koulutusta uudella autolla ja asuu okt:ssa. Kyllä sillä leivilsi lyö. Varsinki jos teet itsestäs luxus-huorran!:)

        Kyllähän sellainen tosi asia jää meiltä useimmilta unohtuu että rahaa me tarvitsemme.
        Ei sillä työllä niinkään ole väliä. Kuten aloittajankin viestistä huomaa niin se kaikkein
        suurin syyllistäjä löytyy kyllä yllättävän läheltä..oman päämme sisältä, sieltä se meidän jokaisen huonommuus saa alkunsa. Ei sinua oikeasti kukaan muu tuomitse,
        se joka tuomitsee olet sinä ITSE, ei kukaan muu. Tietysti niitä syyllistäjiä löytyy mutta
        heidän mielipiteillä ei ole SINULLE tai minulle mitään merkitystä. Se on vaan meidän jokaisen sisään ajettu koodi että meidän pitää käydä töissä, meidän pitää tehdä sitä tai tätä jotta olisimme yhteiskunta kelpoisia. Meidän jokaisen olisi jo hyvä alkaa ymmärtämään että tuo sisään ajettu koodi on on todellakin tehty toisten ihmisten etujen ajamiseksi. Keitä me oikeasti palvelemme kun teemme töitä pienellä palkalla,
        sellaisella palkalla jolla voimme hyvässä lykyssä maksaa asuntoalainamme takaisin
        30 vuodessa. Tuohon kysymykseen vastaus on niin selvä että siihen ei tässä tarvitse
        edes vastata. Miksi emme voi alkaa ajattelemaan omilla aivoillamme, sitähän varten
        ne meille jokaiselle kuitenkin on luotu:)


      • Seuraava aikuinen
        Niestori kirjoitti:

        Kyllähän sellainen tosi asia jää meiltä useimmilta unohtuu että rahaa me tarvitsemme.
        Ei sillä työllä niinkään ole väliä. Kuten aloittajankin viestistä huomaa niin se kaikkein
        suurin syyllistäjä löytyy kyllä yllättävän läheltä..oman päämme sisältä, sieltä se meidän jokaisen huonommuus saa alkunsa. Ei sinua oikeasti kukaan muu tuomitse,
        se joka tuomitsee olet sinä ITSE, ei kukaan muu. Tietysti niitä syyllistäjiä löytyy mutta
        heidän mielipiteillä ei ole SINULLE tai minulle mitään merkitystä. Se on vaan meidän jokaisen sisään ajettu koodi että meidän pitää käydä töissä, meidän pitää tehdä sitä tai tätä jotta olisimme yhteiskunta kelpoisia. Meidän jokaisen olisi jo hyvä alkaa ymmärtämään että tuo sisään ajettu koodi on on todellakin tehty toisten ihmisten etujen ajamiseksi. Keitä me oikeasti palvelemme kun teemme töitä pienellä palkalla,
        sellaisella palkalla jolla voimme hyvässä lykyssä maksaa asuntoalainamme takaisin
        30 vuodessa. Tuohon kysymykseen vastaus on niin selvä että siihen ei tässä tarvitse
        edes vastata. Miksi emme voi alkaa ajattelemaan omilla aivoillamme, sitähän varten
        ne meille jokaiselle kuitenkin on luotu:)

        Huomaanpa, että lähes kaikki kirjoittavat Työn saamisesta/hakemisesta ja Palkkarahasta. Huomaattekos, että maaialma muuttuu?
        Mihin ja miten meidät on koulutettu?
        Mitä kirjoittaa Robert Kiyosaki? Esim kirjassaan: "Rikas isä, köyhä isä"?

        Köyhä isä opetti: - Opiskele ammatti ja ETSI hyvä työ! Työ??
        Rikas isä opetti toisin. - Anna rahan tehdä työ!
        Miksi jotkut menestyvät, ja auttavat muita menestymään?
        Eivät he riistä, he auttavat. Jos olet autettavissa ja opetettavissa.
        Miksi siis torjua se apu? Kenelle siinä kiusaa teet? Itsellesi!
        Omapa on valintasi!
        Edelliselle kirjoittajalle, joka kehottaa ajattelemaan omilla aivoillaan! Mistä otat mallin ajatuksillesi, jota kopioit? Vai ovatko jo kaikki asiat sinulle valmiina aivoissasi? JOS, silloin sinä et ole opetettavissa. Vahinko!
        Kannattaisko seurata menestyjää? Vai kannatttaisiko fanittaa jotain julkkista?
        Omapa on valintasi.


    • syy-seuraussuhde

      Ei ole työtä, ei ole velkaa. Nämä kaksi asiaa ovat toistensa synonyymeja. Jos ei ole työtä ei ole velkaa, jos ei ole velkaa ei ole työtä.

      • velaksi ABC

        Tämä on totta... Esimerkiksi vientiyritykset hakevat investointilainaa ja tekevätä työtä velaksi. Ostaja maksaa 20 vuoden pankkilainalla. Elät velaksi 20 vuotta.


    • Katse kohti taivasta

      " Se nyt on niin ettei töitä ole ja työttömiä on 250 000 joten jokaista avointa työpaikkaa kohden on 50-300 hakijaa."

      Taitaa olla jopa miljoona? Jos otetaan kaikki tempputyöllistetyt mukaan, ja ne jotka on palkkatukihuijauksissa, orjapajoilla, aikuiskoulutuskeskuksen orjapajoilla... Itse olen hakenut useasti töitä ja hakijoita täällä varsinais-suomessa on noin 1 paikka avoinna ja 100 hakijaa. Ilmoitus on ollut avoinna noin kuukauden. Kyselen aina mielenkiinnolla nuo hakijamäärät ja ainahan ne mukavasti vastailee. Virolaisiakin kuulemma hakee aika mukavastin näitä avoimia työpaikkoja.

      Tossa teille opiskeltavaa:

      http://www.youtube.com/watch?v=KZBRerhkEyQ

      We all receiced talent/gifts as I said
      and depending how we used it, that's how our tree
      developed

      You had sins, as many as the seashore,
      but now through the blood of my son
      your sins are erased and forgiven.
      Go back to the world for your family and
      all those that want salvation.
      Soon grace will be taken, and the world will end.
      Go and don't be afraid, my spirit will always
      be with you.

      We (christians) need to suffer here in this
      world unjustly and those that don't want
      to suffer here, will suffer in hell.

      • Basicgear

        25-vuotias, 23 työpaikkaa nyt 3 ammatti tärppäsi. Valtion rautatieläinen. Ei lyönyt levyseppä-hitsaaja ja yhdistelmäajonuvonkuljettaja leiville. Vetämisestä pikku pomot ja yrittäjät viilaamaan ovat ryhtyneet. Ei saa oikeaa palkkaa kuin liiton kautta


      • korrptiotavaan
        Basicgear kirjoitti:

        25-vuotias, 23 työpaikkaa nyt 3 ammatti tärppäsi. Valtion rautatieläinen. Ei lyönyt levyseppä-hitsaaja ja yhdistelmäajonuvonkuljettaja leiville. Vetämisestä pikku pomot ja yrittäjät viilaamaan ovat ryhtyneet. Ei saa oikeaa palkkaa kuin liiton kautta

        Siinäkin saa olla tarkkana, mihin liittoon liittyy. Ettei liity sellaiseen korruptoituneeseen. Ovat kimpassa suurten firmojen kanssa.


    • minulle kaikki heti

      Varmaan kannattaa pyöriöä siinä itsesäälissä ja halveerata puhelinmyyntityötä, jota kuitenkin moni tekee.

      On väärin että tuollaiset laiskat vetelykset, joille ei työ kelpaa, saavat vastikkeetonta rahaa. Nälkä ja rahanpuute ovat ne voima jotka laittavat ihmisen toimimaan. Ota vastaan työtä kuin työtä. Nykýnuoret ovat niin itsekkäistä, että sanovat halauvansa tehdä juuri sitä työtä mikä kiinnostaa. Luuletteko että mionikaan ihminen voi tehdä työtä joka kiinnostaa.

      Pitää vain tehdä jotain ja yrittää löytää se työnilo siitä tehtävästä mitä tekee. ja useimmiten se löytyykin.

      Aloittaja on niin passiivisen ja negatiivisen oloinen, että varmaankin sen vuoksi ei töitä olekaan, eikä kukaan pidä töissä koeaikaa pitempää. Jo se, että on laittanut perhesuhteet poikki, kertoo itsekkäästä ihmisestä. Ei hän ajattele miltä tuntuu niistä jotka olisivat halunneet pitää yhteyttä. Nyt heillä on suru ja huoli mutta vähänkös aloittaja heistä välittää. Kunhan saa vain pyöriä itsensä ympärillä. Minä sitä minä tätä, minä en sitä, enkä tätä... minä ja minä...

      • oigopvnj

        Sinä et tiedä kuule ensimmäistäkään asiaa tuon aloittajan persoonasta ja todellisesta elämäntilanteesta ja siihen johtaneiden syiden moninaisuudesta, ja kuitenkin pärpätät siinä hirveän tietävänä. Mistä sinä muka tulkitset mitään hänen perheestään tai siitä, mitä he ajattelevat? Omien mielikuvien ja ennakkoluulojen johdattelemana vain liihotat tulkinnasta toiseen.


    • Ammatinopena22vuotta

      Asenne on Kaikki! Olet oikeassa! Et saa työtä!
      Miksi - vain siksi, koska sanot niin!
      Mutta JOS olet sitä mieltä, että Selviydyt ja tulet tekemään vielä Upean Karriäärin!
      Olet oikeassa! Onnistut.
      Mistä sen niin varmasti tiedän? Kokemuksesta! Asenne ON kaikki!
      Tiedän, että tähän tulee tyrmääviä vastauksia, Tiedän, että vain yksi kymmenestä menstyy! Voisitko SINÄ olla se yksi? Voit! Asenteesi reatkaisee!
      Mistä sen tiedän?
      Kokemuksesta ja koulutuksesta.
      Olen ottanut selvää, mitä eroa on Menestyjällä ja "taviksella".
      Olen ammatinopettaja, olen koulutuksen suunnittelija. Olen jäänyt orvoksi neljän vuoden iässä. Koulukiusattu opettajankin ilmoittaessa, ettei minusta koskaan ole mihinkään! Siitä sisuni kasvoi. Päätin näyttää!
      Tein tutkinnot yms sellaiset heidän - "pajatsonpelaajien" Warmoista Tiedoistra välittämättä! Minua ei kiinnostanut heidän tietonsa, ei heidän asenteensa.
      Auttavatko he sinua? Maksavatko laskusi? Halusin sellaisten ihmisten joukkoon, jotka ovat menestyneet! He kyllä auttavat muita ihmisiä menestymään. Heillä ON positiivinen asenne. Onko "pajatsonpelaajilla"?

      Olen nyt auttanut kymmeniä ihmisiä, aikuisia ja nuoria siihen, mistä he uneksivat. Elätkö nyt sitä elämää, jonkalaisesta haaveilit kun olitt 15 V?
      Miksi tosiaan vain yksi kymmenestä haluaa ottaa selvän asiasta?
      Miksi tähänkään tarjoukseeni ei vastaa kukaan?
      Kenen syy se on? Yhteiskunnanko? Sossunko? Naapurienko? Vanhempienko? Vai ---? Olisiko syy omassa asenteessa, joka estää ottamasta selvää? Mielelläni olen väärässä, joten haluan saada kyselyn ja toimenpiteen osoitteeseeni: [email protected]

    • Määkimistä

      Tussua voit kuitenkin aina myydä vapaasti. Siitä voi tienaa hyvinkin jos sulla on hyvä se tuhvero. Myyt sitä nyt vaan etkä tuu tänne määkimään

      • lyhennys ;)

        HV KP!


    • ALKUPER.KYS.Vastaus!

      Tuttu tunne. Samat koettu itsekin. Makasin kotona useita vuosia kun olin nirso. Sossusta ja työkkäristä helpot rahat taskuun. Mitä pidempään oli kotona, sitä vaikeampi oli lähteä töihin. Tuli nirsommaksi. P*ska duunit ei kelvannu. Pitää vaan ajatella, että jostain se on lähdettävä. Ajattele sitä kivaa fiilistä kun saat herätä töihin tienaamaan rahaa ja tutustumaan porukkaan. Kiva palkkapäivänä shoppailla, voit hommata poikaystävän, käydä kavereiden kanssa ulkona jne. Hommata oman kämpän, reissata jne. Älä mieti liikaa mitä työtä rupeat tekemään, aloitat jostakin.

      Esim. kauppaan töihin ei välttämättä kassalle jos pelkäät ihmisiä. Vuorotyötä, vkloppuja myöskin ja iltavuoroja. Ihme jos ei vajaa parin tonnin nettopalkka kiinnosta. Vuorotöissä tehdään isoimmat liksat. Mulla oli sama ajattelutapa ennen, mutta kun rupeet tekemään rahaa etkä ajattele töitä liikaa, niin homma toimii. Se on 8h vaan päivästä, sama mitä sä teet. Aina parempi kuin sossupummi. Toinen vaihtoehto on jos löytyy kiva ammatti, niin firmaan vaan juttelemaan että olisit kiinnostunut oppisopimuksesta. Tai sitten katot vähän miehisimpiä hommia. Varastoihin pääsee naiset helposti. Keskon, Tukon ja Inexin varastot ympäri Suomea työllistää kyllä naisia ilman kokemustakin. Palkat on hyviä ja viikonloput vapaita, ellet tee ylitöitä. Työhön koulutetaan ja se on simppeliä liukuhihnaduunia. Siellä on paljon naisia joten nou hätä. Kaikki on sun päässä. Sä kelaat liikaa asioita. Töitä se vaan on. Elämässä on tärkeämpiäkin juttuja, sen takia on ihan sama mitä teet. Ainakin aloitat jostain!

    • .................

      Kyllä puhelinmyynnistäkin maksetaan ihan hyvää liksaa joissain yrityksissä, saa tuntipalkan provisiot bonukset. Vakuutukset menee yleensä hyvin kaupaksi ja mainostila valtamedian lehdissä! (Helsingin sanomat jne) Joissain tapauksissa voi työntekijä tehdä firman laitteilla myyntityötä kotona!

    • hoitoon oikeasti

      Pari kohtaa tekstissäsi kiinnitti huomioni ja huolestutti:

      "On tietysti olemassa siivous/puhelinmyyntityöt mutta henkinen kuntoni ei vain enää riittäisi nöihin hommiin, olen erittäin masentunut ja aikalailla luovuttanut jo melkein koko homman."

      "Perhesuhteet olen jo laittanut poikki, ei pää kestä mennä vahempien luokse keskustelemaan tilanteesta ja ruokkimaan sitä häpeää ja pahaa oloa minkä tunnen, kaverisuhteet alkaa rakoilla."

      Mainitset myös "anarkistimaisesta" luonteestasi.

      Olet selvästikin henkisesti varsin huonossa kunnossa. Mene lääkärille ja hoidata itsesi kuntoon. Sitä ennen työnhaku tuskin kannattaa.

      • pofpow

        "Mainitset myös 'anarkistimaisesta' luonteestasi.

        Olet selvästikin henkisesti varsin huonossa kunnossa. Mene lääkärille ja hoidata itsesi kuntoon. Sitä ennen työnhaku tuskin kannattaa."

        Arvasin, että joku tarttuu tuohon anarkismiin ja tulkitsee sen mielenhäiriön oireeksi.


    • Mfmfmfmtkdpsjha

      Toitä ei ole. No ei tuolla asenteella ainakaan. Täyttä paskaa koko teksti. Työtä ei ole koska sitä ei haeta

      • nainen26vuotta

        Missähän niitä töitä olisi? Olen lähettänyt alkuvuoden aikana nyt tasan 76 räätälöityä hakemusta, mutta vielä ei ole tärpännyt. Jos tiedät, mistä niitä töitä saa, niin kerrohan. Olen valmis tekemään lähes kaikkea, paitsi aikuisviihdettä (tätäkin mahdollisuutta on tarjottu, kuulemma potentiaalia löytyy, mutta kieltäydyin), myöskään puhelinmyyjäksi en ala.

        Nykyään, jos astut ovesta sisään ja kysyt työtä, tuijotetaan vain silmät pyöreenä, että anteeksi mitä? jonka jälkeen neuvotaan jättämään hakemus firman omien rekrytointisivujen kautta tai vastaavasti ohjataan ottamaan yhteyttä henkilöstö vuokrafirmaan tai sitten vain suoraan todetaan, että meillä ei ole antaa töitä.

        Nimimerkki: koulutettu ja työkokemustakin omaava.

        Ps.Vanhempasi lienevät siltä aikakaudelta, kun töitä sai, kun ilmaantui kysymään. Omat vanhempani ovat samaa kastia ja elävät edelleen noita kultaisia aikoja ja tuomitsevat työttömyyteni. Kumpikaan heistä ole ole ylioppilaaksi lukenut, palkattomia työharjoitteluita tehnyt, korkeakouluja käynyt saatikka ikinä cv:tä koonnut. Silti heistä on tullut käypiä ok-palkkaisia työntekijöitä, joita nyt tämä maa ei millään haluaisi eläkkeelle päästää. Kyllä sitä on tullut mietittyä, kun tuntitolkulla kuluttaa aikaa hakemuksien rustailuun ja cv:n hiomiseen , kuinka naurettava tämä systeemi oikeasti on.


      • ....................
        nainen26vuotta kirjoitti:

        Missähän niitä töitä olisi? Olen lähettänyt alkuvuoden aikana nyt tasan 76 räätälöityä hakemusta, mutta vielä ei ole tärpännyt. Jos tiedät, mistä niitä töitä saa, niin kerrohan. Olen valmis tekemään lähes kaikkea, paitsi aikuisviihdettä (tätäkin mahdollisuutta on tarjottu, kuulemma potentiaalia löytyy, mutta kieltäydyin), myöskään puhelinmyyjäksi en ala.

        Nykyään, jos astut ovesta sisään ja kysyt työtä, tuijotetaan vain silmät pyöreenä, että anteeksi mitä? jonka jälkeen neuvotaan jättämään hakemus firman omien rekrytointisivujen kautta tai vastaavasti ohjataan ottamaan yhteyttä henkilöstö vuokrafirmaan tai sitten vain suoraan todetaan, että meillä ei ole antaa töitä.

        Nimimerkki: koulutettu ja työkokemustakin omaava.

        Ps.Vanhempasi lienevät siltä aikakaudelta, kun töitä sai, kun ilmaantui kysymään. Omat vanhempani ovat samaa kastia ja elävät edelleen noita kultaisia aikoja ja tuomitsevat työttömyyteni. Kumpikaan heistä ole ole ylioppilaaksi lukenut, palkattomia työharjoitteluita tehnyt, korkeakouluja käynyt saatikka ikinä cv:tä koonnut. Silti heistä on tullut käypiä ok-palkkaisia työntekijöitä, joita nyt tämä maa ei millään haluaisi eläkkeelle päästää. Kyllä sitä on tullut mietittyä, kun tuntitolkulla kuluttaa aikaa hakemuksien rustailuun ja cv:n hiomiseen , kuinka naurettava tämä systeemi oikeasti on.

        AVAINSANA: KAIKKEEN TARVITAAN NYKYÄÄN KOULUTUSTA EIKÄ KÄYTÄNNÖNOSAAMISELLA OLE MERKITYSTÄ. VERKOSTOITUMALLA JAETAAN SUURIN OSA TYÖPAIKOISTA.

        Oikein hyvä viesti tilanteesta, jossa elämme. Itse jopa koen, että tilanne on hyvin uusi, koska ollessani vielä 15-vuotias työllistyminen oli helppoa. Jokaisen työpaikan sain vain menemällä paikan päälle. Olen tehnyt runsaasti asiakaspalvetyötä eri paikoissa. En osannut edes pohtia, että joskus asiat muuttuisivat.

        Erityisesti tämä ihmisläheisyys rekrytoinnissa on kadonnut. Työnhakijaa saatetaan kierrättää useissa haastatteluissa (menee aikaa) ja lopulta käykin niin, että paikka ei aukeakaan.

        Minun mielestä suurin ongelma on se, että maalaisjärjen käyttö on unohtunut. Miten ihmiset nyt kerkeävätkään miettiä itsenäisesti, kun joka paikassa vaaditaan koulutusta? Usein nämä koulutukset ovat lähinnä sitä, että oppii uutta sanastoa, joka on ilmeisesti jossain määrin globalisoitumisen vaikutusta. Lisäksi nykyään tuntuu, että lakien noudattaminen joka asiassa on tarkkaa. Ei siis ole sellaista joustoa tilanteen mukaan (vrt. maalaisjärki).

        Minulla on käytännönkokemusta aiheesta. Olin ollut kassanhoitajana nelisen vuotta, kunnes lopetin työt vuodeksi. Hain rekrytointifirman kautta uudestaan kassapaikkaa, mutta en loppujen lopuksi halunnutkaan työtä. Minun nimittäin olisi pitänyt käydä joku kurssi alkoholin- ja tupakan myynnistä. Minulle ei siis enää riittänyt tieto, että älä myy pikkulapsille ja epäilyttävissä tapauksissa, kysy henkkareita. Sen sijaan minun olisi pitänyt osata lakipykälät liittyen aiheeseen. Materiaali, joka minun tuli omaksu oli todella pitkä.

        Olen ollut myös ymmärtävinä, että lähihoitajien koulutuksessa nykyään painotetaan enemmän teoriaa käytännön sijasta. Äitini on ammatiltaan lähihoitaja eikä hän minusta ole joutunut opiskelemaan sydämen anatomiaa. Lähihoitajan työssä on tärkeämpää osata kuunnella ihmisiä, olla kärsivällinen ja muistaa antaa oikea määrä lääkkeitä. Periaatteessa työ, jonka osaa jokainen, jolla on oikeanlainen luonne. Minusta sellaista humaania ihmistä on turha kuormittaa tiedolla, joka kuuluu lääkärin vastuualueeseen.

        Pahinta tässä on se, että nuorempi sukupolvi halveksii vanhemman sukupolven käytännönosaamista. Kun ei osaa niitä oikeita termejä, ei voi olla pätevä työntekijä. Tämä on minusta surullinen kehitys, mutta minkä sille teet. Nykyään on vain pakko imeä tietoa koko ajan eikä sillä käytännöntyöllä ole merkitystä. Itsekin käytännönläheisenä ihmisenä olen oppinut imemään tietoa ja pitämään puoliani, mikä on muuttanut minua ihmisenä.


    • tiuku38986

      Jännä juttu on myös se, että nykyään ei meinaa edes päästä palkattomaksi harjoittelijaksi firmaan, jos ei ole osoittaa vahvaa näyttöä osaamisesta.

    • Jatka kirjoittamista. ministereille, lehdille. tee kansanliike-aloitteita-työstä netissä lisää....ja jos saat lisää samanlaisia mukaan (jotka ei ole jo luovuttaneet)ja bisse pohjalla. autat itseäsi ja muita. älä ole samanlainen kuin ne jotka ovat antaneet sinulle töitä! eli jos saat uuden työn niin ajattele siitähuolimatta niitä jotka ovat etsimässä-kannusta heitä! 0let valinnut siis ammattisi päi P:tä. mene Norjaan kalatehtaalle töihin. hyvät palkat. tai venäjälle esim. suomalaisten kauppaketjujen palvelukseen (täyttämään hyllyjä-vaikka) pieni ennakonpidätys ja saat kielipääomaa samalla. yksinomaan Pietarin alueella oli aikoinaan suomalainen kaupunginosa noin 0.5 milj. ihmistä töissä!!! ja siellä on vielä suomalainen kirkkokin! tiesitkö tämän? kirjoitan tämän sinulle siksi että olen kokenut saman omassa elämässäni. lottoo tyyliin mentiin amiskaan ja heitettiin sut tolle linjalle yhdestä 3,sta. ei ollut työtä kotipaikkakunnalla jne. haikailin tuolloin jo Pietarin teknilliseenkouluun jatkamaan opintojani. Katso mikä maa ja mitkä luonnonrikkaudet! ja jos ymmärrät jotain niin katso maan ulkomaanvelka. voit toki hakea amerikkaan opiskelemaan jos suoriudut maksuista? ainahan on ihailtu amerikkaa. tai---mene politiikkaan. 0pettele puhumaan paskaa siitä miten nuorille pitäisi saada työtä ja ole onnellinen jos istut eduskunnassa. maaseudunpuolue sai aikoinaan suurkannatuksen. Leppänen lähti lemmenperään ja Pekka-poika postitushommiin. siihen kuihtui sen puolueen elonkaari. mitä sitä enää työttömiä ajattelemaan kun istuu pääjohtajan pallilla. meni Veikon työ hukkaan. revi tästä huumoria

    • puhut omasta olostasi. minua juuri auttaisi se että tiedostan että en ole ainut. ja suoraan pyydät että sinun omaa oloa pitäisi juuri auttaa.ja kun sinua olisi autettu niin auttaisitko sinä muita? 0ttaisin sinut töihin mieluimmin jos olisit vaikka siivonnut vessoja kun että olisit ollut sossunkirjoilla ja lähetellyt työhakemuksia. ja tiedätkö miksi? menin Sokoksen WC-tiloihin taannoin. sieltä tuli 2 mustaa miestä vastaan. siivosivat tilat. Kerää bonusta tyyliin säästetään kun ulkoistetaan ko. työt ja etsitään sitä kannattavuutta omistajille. ja miksi se liike sitten että tulisi suosia pienkauppoja!!???se on se porkkana jonka perässä aasi juoksee. kunnioitan noita 2 mustaa miestä sillä hekin ovat lähteneet kauas etsimään työtä ja onnea elämäänsä. ei rikas voi syödä sataa pizzaa kerralla vaikka olisikin varaa siihen. ja jos ei tykkää kalliista ravintolan lihatarjonnasta ala carte ottaa kuin Mara/yksi makkarapäivä/vko. tämä maa tarvitsee presidentin. UKK.n aikaa ei käy moittiminen. nyt olisi valtiovallan herättävä ja pakoitettava ottamaan yksi nuori oppisopimuskoulutukseen suhteessa esim. 1 opiskelia jos yrityksessä on työssä 10 työntekijää. tuo kouluttaminenhan on yhteiskunnan tukemaa osittain.

    • tälle koneelle tuli LU-KI häiriö. se laittamaan 2 viestiäni nk. jakomielitautinen sossunluukulle jakaakko vai eikö jakaa- tietoo vai rahaa. tietoo mistä sais töitä vai rahaa että 0lvin osakkeenomistajilla olisi suurempi osinko (nyt keppanakori 19.95 0lvia tarjolla). tekeekö tämä yhteiskunta nuorille näin? lhmetellään miksi nuorilla on niinpaljon mielenterveyshäiriöitä. miksi? meidän pienesti palkatut työt tekee ulkolaiset! helppoa rahaa ei ole. 0n oltava prostituoitu-huumediileri. Myymälävarkaana voi ansaita hyvinkin 500 e/pvä! miksi menisit töihin jos siitä jää 500e/kk käteen?? miten sillä elätät lapsen? Rauli B lauloi suomi hukkuu paskaan me vain syömme keksejä (Hangon jossa on se vanha hymy)! Rikollisiksi ja alkoholisteiksi tämä yhteiskunta kasvattaa nuoret. 0nneksi sillä on työllistävä vaikutus=tarvitaan poliiseja lisää. 0ikeustoimia ja vankiloita! siis alappa vanginvartiaksi opiskella. ei kestä kuutta vuotta ja kortistoon styleä

    • Vanhinammatti

      Suosittelen myymään itseäsi. Se sopii ihan luonnostaan monille ihmisille. Voit sitten kutsuilla kertoa uudesta päivätyöstäsi.

    • ammattisossupummi

      Kortistossa on hyvä olla, antaudu sinäkin vain suosiolla.

      Kun lopettaa stressaamisen tämän maailman murheista ja opettelee vain lepäämään laakereillaan, niin siitä se onnellisuus pikkuhiljaa alkaa löytymään.

      Meidän on aivan turha potea huonoa omaa tuntoa asioista, jotka eivät ole meistä itsestämme enää kiinni.

      Poliitikot haluavat asiain olevan näin ja meidän ei nyt auta kuin tyytyä tähän.

      Eri asia sitten kun meitä alkaa olemaan puolet kansasta, silloin voimme niin halutessamme ryhtyä yhteistyöhön ja muuttaa tuon sairaan politiikan suuntaa.

    • sdaasdasdasd

      Itse olen 21, en ole koskaan ollut töissä yksiä kesätöitä lukuunottamatta enkä omista minkäänlaisia ihmissuhteita. Naisista ei ole pienintäkään kokemusta. Koko lapsuus ja nuoruus on ollut yhtä masennus-helvettiä.

      • Nyt niskasta kiinni

        Rohkeesti vaan johonkin toimintaan mukaan ja siitä se lähtee ja jos liikaan on omissa oloissa menettää sosiaalisen käytäytymisen ja eikä osaa enään lähestyä ketään ja puhua ihmisille ja käyttäytyä normaalisti.

        Moni näistä elää sitten virtuaali maailmassa jossa on niiten sosiaaliset kontaktit ja elämä.

        Et ole varmaan ainoa jota tiedän.Niitä on jotain kursejakin jossa palautetaan elämään.


    • Porvari 4 life

      Te kaikki Kokoomusta ja porvareja haukkuvat itseasiassa toivotte Suomesta Neuvostoliittoa tai Pohjois-Koreaa. Viimeksi mainittuun on kyllä mahdollisuus muuttaa Suomestakin ja toimia hyvässä virassa opettamassa vakoilijoille/terroristeille länsimaiden elämää solutusoperaatioita varten.

    • Onnekasta 60

      niin kuusikymmentä vuotta oleskelua, voisi tässä töissäkin viihtyä, voidaanko työtä tehdä katusoittaja linjalla, esillä olisi unelmaa nuoruus/vanhuus = aihetta varmaan parantuminen, sivumennen mainitsen euroopan sairaudeksi sen ettei naimisiin menty ja tuhottiin sodalla ja älyämällä, viimeisin kerta on muutoksen tuulissa " sanoiko kukaan tuulissa ja pilvissä " .... Jeesusta odotellen ja Niinkuin Nooan aikaan ... Bankkiin oli varaa, varastaa oli varaa - säästää oli varaa, ajatella muutoksia mailmantaloudessa oli varaa, mihin vielä ettei tohtori sanoisi se Jeesuksen näköinen jottei ...... ..... täällä sijaa, eläessäsi sait kaiken, siis, jos nyt sulla panna Rahaa ja Ulkomaanmatkaa ja Yritystä ... mutta nuorena on ja vanhan rajoittamatta yhteiskunnan protestanttista kulttuuria, kehitellä Bankkiirin uraa uraa uraa uraa uraa uraa ...kortistoissa viettää onnekasta ja ei kortistoissa ......... Eurooppaan Huutelee Huutelemaan Huutelua musica and musica ...................

    • Kauhea akka

      Hei!

      Kokeilepa osallistua mukaan rekrytointikoulutukseen. Erilaisista rekrytointikoulutuksista saat tietoa työvoimatoimistosta, mutta yksi koulutuksia järjestävä taho on esimerkiksi Talentgate. www.talentgate.fi

      Toinen hyvä vaihtoehto saada lisää työkokemusta ja aktiivisuutta ansioluetteloon on työvalmennus. Siinä pääset tekemään töitä ansiosidonnaisella, joka on korotettu yhdeksällä eurolla/päivä.

    • Kauhea akka

      ECAMrekry - Junior Academy® - Uusimaa rekrytointiohjelma (nonstop)

      Oletko juuri valmistunut korkeakoulusta, tai olet lähiaikoina saamassa opintosi valmiiksi? Vai oletko kenties tällä hetkellä työttömänä työnhakijana, vailla koulutustasi vastaavia töitä? Junior Academyn ohjelma voi auttaa sinua koulutustasi vastaavan työpaikan saannissa.

      Junior Academy™ on ECAM Consulting Oy:n perustama rekrytointiohjelma, jonka tarkoituksena on auttaa sinut koulutustasi vastaavan työuran alkuun. 100 päivää kestävä rekrytointiohjelma koostuu yritystyöskentelystä (84 pv) ja lähiopetuksesta (16 pv).

      Miten Junior Academy® -rekrytointiohjelma toimii?

      Me etsimme sinulle yrityksen, jossa tulet työskentelemään koulutussopimuksella. Tavoitteena on ohjelman jälkeen työllistyminen. Olet oikeutettu hakemaan rekrytointiohjelmaamme, jos olet olet työtön tai työttömyysuhan alla oleva työnhakija.

      Junior Academy -ohjelman aikana:

      pääset tekemään opintojasi vastaavia työtehtäviä,
      saat tutorin, joka tukee sinua läpi ohjelman, ja
      osallistut mukautettuun lähiopetuskokonaisuuteen, joka auttaa sinua työtehtävissä ja tulevalla uralla.

      Koska ECAMrekry - Junior Academy -ohjelmien keskimääräinen työllistymisaste on yli 90 %, on siis hyvinkin todennäköistä, että sinäkin saat ohjelman kautta töitä!

      ECAMrekry – Junior Academy® -hakuprosessi

      Saatuamme hakemuksesi kutsumme sinut alkuhaastatteluumme.
      Etsimme sinulle sopivan isäntäyrityksen.
      Kun olet menestynyt työnantajahaastatteluissa ja päässyt sopimukseen tulevan työnantajasi kanssa, aloitat ohjelmassa yksilöllisen aikataulusi mukaan ja jatkat sitä loppuun asti (nonstop-periaatteella).

      Miten voin hakea ohjelmaan ?

      Täytä hakemus koulutukseen internet-sivuillamme
      Täytä myös hakemus koulutukseen osoitteessa mol.fi
      Esivalinnan jälkeen kutsumme Sinut haastatteluumme. Sen jälkeen pyrimme ohjaamaan Sinua yrityshaastatteluihin mukaan ilmoittautuneiden yritysten rekrytointiprosessien mukaisesti. Ohjelmaamme tulee ilmoittautumaan kahden vuoden aikana noin 150-200 yritystä, jotka ovat kiinnostuneita täyttämään henkilöstötarpeitaan koulutusohjelman avulla.
      TOIMI NOPEASTI, VALINNAT YRITYKSIIN KÄYNNISTYVÄT SAATUAMME HAKEMUKSESI !

      KATSO ESITE

      ILMOITTAUDU


      Yhteyshenkilöt:

      Anni Kilpelä, puh. 020 798 3623
      [email protected]
      [email protected]


      Rekryasioissa vain ykkönen voittaa. ECAMin rekryohjelman avulla pääset helpommin jonon ohi. Kun löydämme sinulle sopivan yrityksen toimeksiannon, olet jo mahdollisesti neljän ehdottamamme hakijan joukossa.

      Lue lisää

      ECAM Consulting Oy:n toteuttamat rekrytointiohjelmat toimivat sillanrakentajana Työnantajan ja Työntekijän välillä. Pystymme tuotteemme avulla palvelemaan yritysten rekrytointiprosessien vaativia laatutavoitteita sekä luomaan osaavalle työvoimalle uusia vaihtoehtoja työmarkkinoilta.

      Lue lisää http://www.ecamconsulting.fi/tyonhakija-uusimaa

    • ttttttyyyyyööööööö

      Itse en pysty valmistumaan kun en saa opintojen pakollista harjoittelua suoritettua. Ei ole työkokemusta opiskelemaltani alalta eikä näin ollen osaamistakaan. Kukaan ei palkkaa ja alan väkeä potkitaan pihalle muutenkin yrityksistä hyvään tahtiin laman takia.

      Jatkokouluttautuminen samalle alalle tuntuu typerältä, koska se on työkokemus ja käytännönkokemus mitä tarvitsen eikä koulutus. Uuteen opintoon ei oikein ole kiinnostusta ennen kuin pääsisi tekemään vähän töitä välissä ja saisin varmemman käsityksen siitä mitä haluan tehdä työkseni. Toiseen turhaan kouluun kun en halua lähteä.

      Itsensä työllistäminen yrittäjänä on todennäköisesti tavoitteeni, mutta tuollaista ei voi kuvitellakaan tekevänsä ilman rautaista osaamista, jota taas ei voi ilman työkokemusta olla.

      Turhaa työnhakua on tullut tehtyä reilu puoli vuotta eikä ole edes yhteenkään haastatteluun kutsuttu. Joihinkin hakemuksiin olen panostanut enemmän ja joihinkin vähemmän, mutta väittäisin hakemusteni olevan ainakin keskivertoa parempia. Sisältöä niihin on tosin vaikea saada kun työkokemusta ja alan harrastuneisuutta ei ole eikä sitä oikein voi edes hankkia.

      Minulla on paljon vapaata eikä mitään varsinaisia rutiineja ole. Pidemmän päälle todella puuduttavaa, vaikka keksinkin itselleni hyvin tekemistä ja esimerkiksi urheilen todella aktiivisesti. Ärsyttävintä on jatkuva työpaikkojen mietintä, joista ei sitten kuitenkaan tule mitään.

      Olen aika yllättynyt, että olen tässä tilanteessa, koska olen pärjännyt aina koulussa hyvin eikä ole ollut koskaan mitään vaikeuksia oppimisen taikka työskentelyn kanssa. En vaan pääse koskaan näyttämään kenellekään, että olen oikeasti hyvä työntekijä ja minussa on potentiaalia hyväksi ja luotettavaksi työntekijäksi. Epävarmuutta kuitenkin lisää se, että en koe todellakaan olevani alalla pätevä, vaikka opinnot ovatkin olleet minulle helppoja.

      Onneksi en ole aloittajan tavoin synkkyyteen vaipuva ihminen, vaan olen kuitenkin onnellinen ja optimistinen jatkon suhteen.

      • pohti

        Oletko miettinyt alkaa lukemaan opiskelu paikkasi kirjaston ja sähköisten tietojärjestelmien, opiskeluussi liityvää kirjallisuutta plus yrittäjyyttä koskevaa kirjallisuutta. Itse olen vähän saman laisessa tilanteessa ja teen juurikin näin, sen jälkeen kun tajusin että hakemukset on tyhjän kanssa. Lisäksi käytän aikaa uuden kielen opiskeluun


      • ttttttyyyyyöööö
        pohti kirjoitti:

        Oletko miettinyt alkaa lukemaan opiskelu paikkasi kirjaston ja sähköisten tietojärjestelmien, opiskeluussi liityvää kirjallisuutta plus yrittäjyyttä koskevaa kirjallisuutta. Itse olen vähän saman laisessa tilanteessa ja teen juurikin näin, sen jälkeen kun tajusin että hakemukset on tyhjän kanssa. Lisäksi käytän aikaa uuden kielen opiskeluun

        On ole opiskelemani alan kirjallisuutta kovin paljon lukenut kun teorian lukeminen alalta ei minua kovin paljon kiinnosta. Englanninkieltä olen opiskellut paremmaksi lukemalla kirjoja englanniksi ja ruotsiakin hieman yrittänyt parantaa.

        Sen lisäksi olen lukenut ihmisen fysiologiaa liittyen urheiluun (joka minua todella kiinnostaa, mutta ei liity opiskelemaani alaan mitenkään). Yritän kehittää itseäni, mutta en mitenkään orjallisesti, vaan ilon ja kiinnostuksen kanssa. Tästä johtuen tuo uuden oppiminen on aika rönsyilevää eikä varmasti mitään tehokkainta.

        Haaveenani olisi mahdollisesti yrittäjyys liikunta-alalla, mutta sen kanssa on vielä tekemistä.


      • pohti
        pohti kirjoitti:

        Oletko miettinyt alkaa lukemaan opiskelu paikkasi kirjaston ja sähköisten tietojärjestelmien, opiskeluussi liityvää kirjallisuutta plus yrittäjyyttä koskevaa kirjallisuutta. Itse olen vähän saman laisessa tilanteessa ja teen juurikin näin, sen jälkeen kun tajusin että hakemukset on tyhjän kanssa. Lisäksi käytän aikaa uuden kielen opiskeluun

        Olen miettinyt, että se on jonkilainen salaliitto, että kaikki, ei saa pakollista työharjottelupaikkaa että pääsisivät poiskoulusta, se on tapa peittää työtömyyttä. Niillä on suuret tilastot kerättynä ihmisistä, ja potentiaalinen ryhmä pistetään tälaiseen matriisiin arpomalla.

        Käytännössä tämä toimii niin että ne lähettävät valtion ja kuntien työn antajille tiedot että näitä nimiä ei saa palkata. Isoihin yrityksiin eli korporaatioihin tulee kanssa lista ja virka miehet uhkaa että ette saa enään suuria tukiaisia ja rakennus lupia jos palkkaatte jonkun näistä työharjoittelemaan.

        Pieniin yksityis yrityksiin ja sellaisiin ei tule listoja, mutta näihin pääsyä vaikeutetaan siten että, valtion ja kuntien ja korporaatioiden työnantajat spämmäävät valetyöpaikka tarjouksia mollin ja muiden työhaku paikkojen sivuille, joiden tarkoitus ei ole edes löytää työn tekiää vaan toimia vain ajankäyttö ansana ihmisille niin että he eivät hae niin paljon paikkoihin joissa olisi mahdolisuudet saada työtä


      • pohti
        pohti kirjoitti:

        Olen miettinyt, että se on jonkilainen salaliitto, että kaikki, ei saa pakollista työharjottelupaikkaa että pääsisivät poiskoulusta, se on tapa peittää työtömyyttä. Niillä on suuret tilastot kerättynä ihmisistä, ja potentiaalinen ryhmä pistetään tälaiseen matriisiin arpomalla.

        Käytännössä tämä toimii niin että ne lähettävät valtion ja kuntien työn antajille tiedot että näitä nimiä ei saa palkata. Isoihin yrityksiin eli korporaatioihin tulee kanssa lista ja virka miehet uhkaa että ette saa enään suuria tukiaisia ja rakennus lupia jos palkkaatte jonkun näistä työharjoittelemaan.

        Pieniin yksityis yrityksiin ja sellaisiin ei tule listoja, mutta näihin pääsyä vaikeutetaan siten että, valtion ja kuntien ja korporaatioiden työnantajat spämmäävät valetyöpaikka tarjouksia mollin ja muiden työhaku paikkojen sivuille, joiden tarkoitus ei ole edes löytää työn tekiää vaan toimia vain ajankäyttö ansana ihmisille niin että he eivät hae niin paljon paikkoihin joissa olisi mahdolisuudet saada työtä

        Hyvä hyvä näin se menee, >> Taputtaa olka päälle teet yrityksen, > tienaat rahaa > häivyt maasta( enne kuin sen talous romahtaa omaan mielettömyyteen,) > Lentokoneessa näytät keskisormea koko matkan Suomen suuntaan


    • Ja yhdyn muuten tuohon asiaan että työttömällä päivät ovat todella tylsiä, ne menee useimmiten nukkumiseen koska ei ole muutakaan tekemistä, kouluun en päässyt sisälle, se olisi muuttanut päivärytmiä, mutta ei niin ei, olisi varmaan pitänyt olla todistuksessa joka aine 10 jotta olisin päässyt kouluun sisälle, päivät menee siinä että aamulla herään joskus 12 jälkeen, tai joskus herään vasta illalla koska tiedän että ei kannata herätä aikaisemmin, etsin työpaikkoja mollin sivuilta mikä on täysin turhaa koska vastausta et tule saamaan hakemuksiin vaikka niitä lähetätkin satoja vuodessa, ehkä joka kymmenenteen saat vastauksen jossa lukee että "Ette ole hakemamme henkilö", ehkä joka 10000:teen voit saada kutsun haastatteluun, jonka jälkeen olet kuitenkin melko varmasti työtön koska naamaraja tulee vastaan firman imagossa.

      • opiskelija turusta

        Mihin kouluihin olet hakenut tai mnne haluaisit?


      • opiskelija turusta
        opiskelija turusta kirjoitti:

        Mihin kouluihin olet hakenut tai mnne haluaisit?

        *minne


    • sanotaan ettei omaan työttömyyteen voi vaikuttaa mitenkään mutta itse asiassa siihen voi vaikuttaa ainakin hieman myös omilla valinnoilla- työhakemus on osa itsensä esille tuomista, markkinointia.
      ennen koulutusta kannattaa miettiä syitä sen valitsemiseen- sitä paitsi usein kansainvälinen tutkinto on paras mahdollinen valinta sillä se ei ole liian rajallinen, ekonomitutkinto on myös hyvä valinta sillä voit tehdä niin montaa eri työtä monille eri yrityksille.
      tällä hetkellä psykologeista on kuulemma pulaa,ruotsissa ainakin on suuri pula bussikuskeista ja sairaanhoitajista- jos siis osaa ruotsia ja omaa jomman kumman tutkinnon saa takuulla töitä, tukholman lääni etsii terveydenhuoltoalalle jatkuvasti porukkaa! lisäksi jos ei mikään tuota töitä suomessa ja kielitaito riittää niin kannattaa ihmeessä suunnata ulkomailla ihan kokemuksenkin vuoksi ja yleensä arvostetaan enemmän ulkomaista osaamista ja tutkintoa, nykyään täytyy olla kansainvälinen.
      toisaalta jos olet ollut työttömänä jo monta vuotta niin eikö silloin kannattaisi ottaa ensimmäinen työ vastaan mikä tarjotaan vaikka se ei olisi mikään unelmatyö- mieti rauhassa kumpi on hienompaa ( olla työtön, ikää tulee lisää ja ansioluettelo vanhenee..vai saada lisää kokemusta työelämästä ja ehkäpä seuraavalla kerralla taas onnistaa oman alan osalta.)

    • kokemus sama

      itse kans ollu pitkäaikaistyötön 2 vuotta työttömänä, 2 tutkintoa takana,en ole päässyt oman alan töihin,nyt olen siivoojana

    • Luuseriluuseri

      Itse valmistuin leipuri-kondiittoriksi vuonna 2010, ja en ole päivääkään tehnyt alan töitä, ellei työharjotteluita lasketa. Aloin leipomaan itse joskus ala-asteella, ja yläasteella olin ihan varma, että leipomo- ja konditoria-alan töitä haluan tehdä. Olin tunnollinen oppilas, mutta valmistuttuani en sitten saanutkaan töitä. Olen myös hakenut alan töihin niin, että olen kävellyt paikan päälle kysymään, josko saisi töitä. Olen katkera eräälle luokkakaverilleni, joka lusmuili ammattikoulussa jonkun verran, ja nykyään hän on töissä eräässä arvostetussa konditoriassa, missä ihmiset tosin ovat h*lvetin tiukkapipoisia. Tein sitten ns. paskahommia jonkun verran, ja päätin tämän vuoden alussa lähteä opiskelemaan uutta alaa, mikä ei kyllä tunnu samalla tavalla omalta kuin leipomoala. Täytyy kyllä myöntää, että vaikka saisinkin oman alan töitä, niin olisin kyllä peloissani, sillä pelkään että en enää osaa mitään. Ja sitä vaan pitäisi pystyä kehumaan itseään... Ja aina kun olen päässyt haastatteluihin, niin minulta ollaan kysytty että: "Miksi et ole tehnyt alan töitä?" Hävettää vaan myöntää että en vain ole saanut. Tulee aivan luuseri olo. Lähtisin opiskelemaan leipuri- tai kondiittorimestariksi, mutta että pääsee kouluun, niin siihenkin vaaditaan useamman vuoden työkokemus. Taisin opiskella tuota alaa ihan turhaan.

    • sii1

      Tuntuu et turhaan opiskelee,kun ei pääse töihin mihinkään 2 tutkintoa takana. Ei saa oman alan töitä, nuoria kusetetaan sanomalla:"tällä alalla riittää töitä" suomennettuna: kun opiskelet täällä,valmistut suoraan kortistoon ja sitä kautta ilmaseen orjatyöhön 9 e/pvä.

      • Luuseriluuseri

        Jep! Samaa sanottiin minullekin kun lähdin opiskelemaan leipuriksi. Riittää töitä ehkä vain tehtaassa, ja tiedän sen olevan masentavaa puuhaa, kun olin työharjoittelussa sellaisessa. Tuntuu että monet kaverit ovat päässeet suhteiden kautta töihin. Epistä. Jos käyn nykyisen koulun loppuun, niin saas nähdä tulenko saamaan senkään alan töitä, vaikka luulisi kyllä että töitä löytyisi.


    • helppoelämä

      AP tässä taas.

      Kiitos vaan kaikille keskusteluun osallistujille, oli kontribuutio mikä olikaan.
      Aikalailla samaahan täällä ehdotetaan mistä olen tietoinen jo, ja mitä siivous/puhelintyöhön tulee niin sitä voi kysyä jokainen itseltään että meneekö masentavaan työhön kun on jo valmiiksi ruuvit löysällä.
      En ole jatkanut omaa koulutustani vastaavaa työtä pitkään aikaan vaan juuri katsellut aktiivisesti muita mahdollisuuksia, rajoituksia vaan on niin paljon että eihän se ihan tuostanoin onnistu

      Ja sanottakoot omaksi puolustukseksi näille olet laiska&tottunut saamaan helpolla että tähän 22 ikävuoteen en MITÄÄN ole ikinä saanut ilmaiseksi ja se minkä olen saanut itse itselleni aikaiseksi on vähän.

      Eikai se auta kun yrittää kun en vielä ole valmis laittamaan lusikkaa nurkkaan.

      • konungen

        No esim. lähihoitajilla on suhteellisen lyhyt koulutus ja hyvä työllisyys. Jos oikeasti haluat työllistyä niin mene sillon opiskelemaan joko sosiaalialalle tai sitten teknilliselle alalle. Tosin teknillisellä alalla kannattaa olla kyl vähintään AMK-koulutus, jos meinaa duunia saada. Jos ei AMK-tasoinen koulutus kiinnosta ja haluaa nopeasti duuniin, niin sitten lähihoitaja on kyl sellanen ammatti, että varmasti duunia löytyy. Ei tosin ihan joka paikassa sitä mieluisinta hommaa, mutta kyllä sillon kun väh. 2000 € kilahtaa tilille joka kuukausi, niin sillon sitä sentään voi elää niin kuin ihmiset.


    • toiveikas

      Ootko miettinyt oppisopimusta. Sillä saattas päästä työnsyrjään kiinni. Lisäksi saisit palkkaa. Minulla on aikuinen lapsi joka on jo syrjäytynyt työelämästä. Olen häntä yrittänyt kannustaa. Ei sinulla ole mitään syytä hävetä tilannettasi tai kantaa siitä syyllisyyttä se ei auta yhtään. Niitä töitä vaan ei ole mutta säilytä edes pieni toivonkipinä uskon, että löydät vielä polun pään työelämään. Tsemppiä

      • 9+6

        Onhan tämä todella masentava tilanne. Takana muutenkin vaikea ajanjakso ja työ olisi merkittävä ratkaisu muihinkin ongelmiin, mutta eipä sitä työtä tietenkään löydy. Välillä meinaa vaipua toivottomuuteen, koska työnsaanti käy työttömyyden pitkittyessä aina vaan vaikeammaksi. Pakko se kai on vaan jaksaa yrittää. Tsemppiä vaan kaikille.


    • tämmöstä täällä

      Kuulostaa hyvin tutulta. Olen itse yli kolmenkymmenen, takana akateemista koulutusta kandiksi asti (maisteriopinnot jäi graduun) ja erittäin satunnaisia pieniä töitä vuosien varrella. Laitospuutarhassa olen käynyt nelisen viikkoa, sitten olin varastotöissä työharjoittelussa työmarkkinatuella noin vuoden. Lopun ajan olen käyttänyt opiskelemiseen yliopistossa ja sitten niitä satunnaisia kirjoitushommia, joita ei ole todellakaan elannoksi asti ollut.

      Taustalla on itsellänikin kiukku tätä yhteiskuntaa ja sen joutamattomuutta ja yksilön tuhoavaa tasatahtisuutta kohtaan, ja paremmin sopeutuneiden koppavat asenteet, ja joillakin näköjään suoranainen henkinen tarve päästä halveksimaan huonommin pärjääviä. Kaikki tällainen voi tehdä historiaa ja yhteiskuntateoriaa lukeneesta, maailmaa ja sen moninaisia (mutta suurimmaksi osaksi kiellettyjä) mahdollisuuksia ymmärtävästä nuoresta aikuisesta erittäin katkeran.

      Katkeruus tuottaa lopulta henkistä lamaannusta muistuttavan tilanteen, joka tulkitaan yhteiskunnan taholta tietenkin "mielenterveysongelmaksi". Ja sekös kiukuttaa monta kertaa enemmän, kun saa vielä sen vihoviimeisen leiman otsaansa. Sen jälkeen niitä yhteiskunnallisia näkemyksiä ei noteerata senkään vertaa kuin ehkä joskus aiemmin. Kaikki kriittisyys sinun taholta tulkitaan sen jälkeen masentuneen urputukseksi, josta ei tarvitse välittää muuten kuin työntämällä lisää lääkkeitä.

      Uskon, että monet vain alistuvat pakon edessä sairaan leimaan ja ajattelevat, että voihan sen ottaakin tietoihinsa, jos sen avulla saisi vaikka suojaa ihmisten ilkeydeltä. Ihmiset toisin sanoen pakenevat sairaan rooliin yhteiskunnan ymmärtämättömyyttä. Sairas saa kyllä ymmärrystä, hänhän on sairas. Sitten vain pitää elää sen roolin kanssa, jonka todenperäisyyteen ei itse usko.

    • 9+3

      Itse olen työttömyyden, mielenterveysongelmien ja muiden ongelmien takia huomannut, että katkeruus, viha ja muut ikävät tunteet meinaavat tulla pintaan ja ellei anna järjelle tilaa, nuo tunteet saattaisivat tulla jäädäkseen.

      Minusta voisi tulla koettelemusteni seurauksena kusipää, joka ajaa vain omaa etuaan, koska jatkuvat pettymykset pistävät vihaksi. Pettymykset ovat kuitenkin usein sellaisia, että ne eivät ole sinänsä kenenkään syy ja jos ovatkin, niin ainoastaan yksittäisten ihmisten. Suosittelen muillekkin katkeruuden keskellä taisteleville asioiden järjellistä tarkastelua. Pitää sopeutua järjestelmään ja yrittää muokata toimintaansa niin, että siinä pärjää.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe