Terve(sairas?). olen 30 v.
14 kk suussani on kitaleassa ollut joku rakkulamainen juttu. sellainen kielellä tunnusteltaessa karhea läiskä. ei ole mitenkään tarkkarajainen, mutta ehkä n puoli cm halkaisijaltaan. Se tulla pullahti sinne mielestäni yhtäkkiä, ajattelin että ihan afta tms. Kärsin sairauspelosta, ja ennenkaikkea suusyövän pelosta (jo vuosia ennen tätä), joten on tullut räplättyä suu aika tarkkaan säännöllisesti.....elikkä se tosiaan tuli sinne nopeasti.
Alussa se punoitti muutaman päivän ja kutisi pirusti. sen jälkeen ei juurikaan(punoitus katosi myös). mutta mutta, se on siellä vieläkin! Tämä 14 kk on ollut minulle yhtä helvettiä, mielessä ei ole mtn muuta. Siellä on ja pysyy. elikkä tunnen sen kielellä siellä.
n 3 kk sitten ihme oli tapahtua. Se nimittäin katosi sieltä 80%, ihan yhtäkkiä. tunsin pienen pienen alueen enään.....mutta se palasi viikon päästä takaisin. ja on ollut siitä asti samanlainen.
alussa siinä oli keskellä välillä yksi tai kaksi vaaleaa pistettä, joista ilmeisesti puhkesi jotain nestettä pois. tämä aiheutti sen että se oli yhtenä päivänä enemmän "pinkeä" ja toisena vain karhea laikku (niinkuin se nykyään on).
Olen näyttänyt kolmelle hammaslääkärille, kukaan ei tiedä mikä se on? Ei kukaan ole syövästä ollut huolissaan, muttei todellakaan ole osannut sanoa mistä lie kyse. Itse googlattuani netin läpi, olen 100% varma syövästä.....ei ole muuta selitysta???? eikö niin?
tulen hulluksi.
suusyöpä?
9
1126
Vastaukset
- Umppu
Vaikea sanoa kuvaamasi perusteella varmasti, mistä on kyse. Kuulostaisi kuitenkin ennemminkin limakalvomuutokselta kuin tulehdusperäiseltä. Asia on syytä tutkia tarvittaessa vaikka koepalalla, jos röntgenillä ja kliinisellä tutkimuksella ei asia selviä.
Kun asia sinua näin kovasti vaivaa, kannattaa hakeutua hoitoon diagnoosin selvittämiseksi, mutta syövästä ei kannata olla huolissaan. Suun syövistä yleisin on limakalvon karsinooma, ja hoitamattomana 14 kk:ssa se olisi jo kasvanut ulos suusta. Syöpää se EI lähes 100 %:n varmuudella ole, mutta jotkin limakalvomuutokset voivat pitkän ajan kuluessa sellaiseksi muuttua joten asia on hyvä varmistaa vaikka biopsialla. - dippadai123
kiitos vastauksesta
"ja hoitamattomana 14 kk:ssa se olisi jo kasvanut ulos suusta. Syöpää se EI lähes 100 %:n varmuudella ole"
Näin minäkin olen koettanut ajatella. syöväthän kasvaa ja leviää. Ei tämä ainakaan kasvanut ole, päinvastoin(jos vertaa mitä oli ihan alussa). Ja olihan se jo lähes terve välillä. Tuskinpa syöpä niin käyttäytyisi?- Umppu
Joo, ei kuulosta syövältä ollenkaan. Hyvänlaatuiselta limakalvomuutokselta paremminkin. Ne eivät myöskään yleensä muutu pahanlaatuisiksi pitemmälläkään aikavälillä, mutta kuten sanottu, käy vaikka oman mielenrauhasi varmistamiseksi näyttämässä sitä mieluiten suukirurgille.
- dippadai123
Minulla on hammaslääkäriaika ensi viikolla. Aletaan siis hoitamaan huonoja hampaitani. H-lääkäripelkoisena siirtänyt hoitoja vuositolkulla....perhana kun nytkin yksi hammas äityilee. auts.
Nyt minulla on niin järjetön ahdistus että meinaa psyyke romahtaa tämän suun kanssa. Ensinnäkin tietysti ihan se hampaiden korjaus projekti ja mitä se lienee pitää sisällään, ja sitten tuo kitalean homma. Tämä h-lääkäri jolle menen, teki siis pari kk sitten hampaiden tarkastuksen ja hän myös katsoi kitalakeni. Sanoi että uskoo että on seuraavaan kertaan mennessä parantunut(mikä siis ensi viikolla), eikä näytä pahanlaatuiselta (samaa sanonut 2 muuta h-lääkäriä). Mutta siellähän se vieläkin on! Mitäs nyt tapahtuu? apua.... - JRZKN
Minä olen kohta 15, ja ihan lähiaikoina on ikeneen tullut sellainen ihme patti enkä tiedä mikä se on, se ei kutia eikä mitään, mutta osaako joku sanoa että mikä se on ?
- nelli881
Huomasin vähän aikaa sitten kitalaessani valkean rakkulan. Menin tietysti paniikkiin ja tilasin heti hammaslääkärille ajan. Olin varma että syöpäähän se, tupakoin ja en ole kolmeen vuoteen käynyt hammaslääkärillä.
No lekuri vilkaisi rakkulaa ja rauhoitteli minua, huomasi että olen tosissaan huolissaan. Hän sanoi että se on syylän tapainen rakkula joka poistetaan, jos se minua niin häiritsee. Ensi viikolla siis tuo rakkulan poisto.
Vieläkin mielessäni pyörii välillä että jos se kuitenkin onkin joku syöpä rakkula..mutta kerta hammaslääkäri oli eri mieltä asiasta niin pitänee uskoa. Ole siis huoletta..ei varmasti mitään vakavaa.
Kärsin myös kamalasta sairaus pelosta..saan paniikkikohtauksia pitkin päivää. Etsin itsestäni syöpään viittaavia merkkejä..tuntuu että tulen hulluksi. - dippadai123
Noniin, palaan tähän lähes 6 v sitten aloittamaani ketjuun....
Syöpäpelko on taas päällä. Nimittäin tuo rakkula tai mikä lie on tullut takaisin kitalakeeni. Se aikoinaan parani Dactarin suugeelillä, tai ainakin pieneni niin että päätin unohtaa koko asian. Sen jälkeen hampaitani on hoidettu, eikä ainakaan hammaslääkäri huomannut mitään.
Huomasin taas viime keväänä että täsmälleen samassa kohtaa on taas tuo sama "syöpä".....Ja eihän se sieltä suostu mihinkään paranemaan! Nyt se tuntuu vielä kaiken lisäksi oikein muhkealta ja kirvelee ja on hieman kipeä. Koko kitalaki on kutiseva ja kipeä....myös kielessä kipeitä kohtia.
Mikä hemmetti tuo nyt voisi taas olla? kai tässä nyt olis jo kuollut ajat sitten jos syöpää!? - eitajua
En kyllä tajua yhtään, jos ja kun asia sua noin kovasti vaivaa, niin MIKET tilaa sitä aikaa suu- ja leukakirurgille tai vastaavalle, joka selvittäisi mistä on kyse. Onhan se aivan pähkähullua pilata elämänsä vuodesta toiseen miettimällä mikä voisi olla kyseessä ja PELKÄÄMÄLLÄ, kun asian voisi selvittääkin. Oletko ihan nössö ja luuseri, vai löytyykö sulta yhtään järkeä päästä? Tee nyt ihmeessä asialle jotain, tai lopeta täällä arvuutteleminen ja ruikutus! Ryhdistäytdy! Niin tässä on muidenkin täytynyt näyrtyä pelkojensa ja sairauksiensa kanssa ja JOS sieltä jotain hoidettavaa löytyy, niin parasta se on kai aloittaa hoito mahdollisimman pian, eikä vuodesta toiseen jahkata, kuin mikäkin ääliö!
Ja anteeksi ankara postaukseni, mutta pistää vihaksi tuollainen rappanuus! - Vjuikb584
Suupatologi olisi paras, mutta niitä on harvassa. Pyydä lähete korvanenäkurkkulääkärille lähimpään sairaalaan. Yleislääkäriltä onnistunee varmiten lähetteen teko. Hammaslääkäreistä vain pieni vähemmistö uskaltaa ottaa koepalaa. Myöskin halukkuus ja osaaminen jo pelkän lähetteen kirjaamiseen vaihtelee. Suu- ja leukakirurgeilta onnistunee myös, mutta uskon jonotusajan olevan huomattavasti pidempi.
Jos ilmaisen puoskari diagnoosin haluat niin ota valokuva ja laita linkki siitä tänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko1952747Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83042673Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy442355Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1591424Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har171132Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään481106- 57812
Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j11801- 19709
- 55702