http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/pietarsaaren-lukion-rehtori-saman-katon-alle-ja-lisaluokkia-1.1365931
"Sulkakoski harmittelee sitä, että päätöksenteosta on tullut poliittista. Hän arvelee, että lopulta asian ratkaisee RKP.
– Koen itsessäni myös epävarmuuden tunteita siinä, olisimmeko me suomenkieliset ylipäänsä tervetulleita kaupunkimme perinteikkääseen ruotsinkieliseen lukioon, ”Jakobstads samlyceumiin”. Vai joutuisimmeko me siellä epätoivottuina huutolaispojan asemaan?"
Saman katon alle?
6
77
Vastaukset
- Tudelat
On olemassa kaksi Pietasaaren kaupunkia, toinen suomenkielinen ja toinen ruotsinkielinen. Jälkimmäinen on jonkin verran suurempi. Näillä kahdella ei ole paljon tekemistä toistensa kanssa, vaan niiden välillä on näkymtön muuri. Samantekevä, kumpi pönkittää muuria enemmän - tilanne on siellä juuri sellainen, kuin suomenruotsalaiset ideologit toivovat.
- Niin!
Se olisi VARMAA, että suomalaiskoululaisia kohdeltaisiin toisen luokan ihmisinä surulukiossa!
Ja varmasti suomalaisia pakkoruotsitettaisiin, mutta suruja ei pakkosuomettettaisi.
Kakiskieliset lukiot sopivat VAIn vähemmistöille, ei pääväestölle.
Edellisille niistä on hyötyä, jälkimmäiselle vain haittaa.- pedter
Tuskin suomenkielisiä kohdeltaisiin toisen luokan ihmisinä. Ruotsinkielisen lukion rehtori asuu Tampereella, itse kaksikielisessä perheessä. Hän ei sellaista hyväksyisi ainakaan ruotsinkielisten taholta.
Mutta se ei sulje pois että suomenkieliset olisivat kuitenkin puolet vähemmän yhteisen katon alla, ja tunnetasolla voisivat sen johdosta tuntea olevansa alaasemassa. - Niin!
pedter kirjoitti:
Tuskin suomenkielisiä kohdeltaisiin toisen luokan ihmisinä. Ruotsinkielisen lukion rehtori asuu Tampereella, itse kaksikielisessä perheessä. Hän ei sellaista hyväksyisi ainakaan ruotsinkielisten taholta.
Mutta se ei sulje pois että suomenkieliset olisivat kuitenkin puolet vähemmän yhteisen katon alla, ja tunnetasolla voisivat sen johdosta tuntea olevansa alaasemassa.Kokemus puhuu, että suomalaisa kohdellaan AINA toisen luokan nkanslaisina, JOS suruilla on valta-asema.
Niin tapahtuu kunnissa, vaikka suruja ei olisi edes enemmistö. Kunhan RKP on suurin puolue ja valta-asemassa, niin se riittää.
- Kysymys?
Mikä olisi motiivi suomalaisnuorten lähteä opiskelemaan yhteiseen lukioon yhden vähemmistökielen nuorten kanssa?
Suomessahan on nykyään sata vähemmistökieltä! On ihan huvittava lukea että nnyt kun asia koskisi fennoja niin se ei sopisi. Mutta kun koskisi ruotsinkielisiä niin huudetaan ettei oliskaan muuta mahdollisuutta.
Veikkaan että jos tilanne olisi ollut että Jakobstads gymnasium olisi siirretty Lukioon niin sitä olisitte kannattaneet. Mutta ei nyt :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815