Tänään Ylen Radio 1 klo 15:05 Kultakuume lähetyksessä käsiteltiin hengellistä väkivaltaa. Ohjelmassa toimittaja kysyi Uskontojen Uhrien Tuki ry:n toiminnanjohtaja Joni Valkilalta mistä uskonnollisista yhteisöistä otetaan UUT:n eniten yhteyttä, johon Joni vastasi: Jehovantodistajista, Helluntailaisista, Vanhoilislestadiolaisista ja Mormoneista.
Taputtakaa itseänne selkään olette top 4:ssä tilastollisesti hengellisesesti ihmisiä pahoinpitelevien yhteisöjen joukossa Suomessa! Pitäkää lippu korkealla ja jatkakaa tällä kunniakkaalla polulla!
Hyvä hyvä!
18
140
Vastaukset
Yhteistä näille kaikille on absoluuttinen totuus.
- Absoluuttisesti
kuinka monta yhteydenottoa on ollut ylipäänsä.
- 5+5+11
Jokaisesta asiasta on olemassa vain yksi totuus. On hämmästyttävää, että maailman 7 miljardista ihmisestä juuri tällä nettisaitilla kirjoittelevilla suomalaisilla mormoneilla sattuu olemaan se hallussaan! Hyvä Suomi!
5+5+11 kirjoitti:
Jokaisesta asiasta on olemassa vain yksi totuus. On hämmästyttävää, että maailman 7 miljardista ihmisestä juuri tällä nettisaitilla kirjoittelevilla suomalaisilla mormoneilla sattuu olemaan se hallussaan! Hyvä Suomi!
Jehovan todistajat väittävät kivenkovaan, että heillä nimenomaan on myös se absoluuttinen totuus.
Mormonit ovat jäsenmäärältään aika pieni yhteisö, joten en usko että kovin monesta henkilöstä on kyse. Tosin yksikin on jo liikaa. Itse tutkin puoli vuotta mormoneiden uskoa ja minulla kävi lähetyssaarnaajat kylässä. Kävin mormonikirkolla jumalanpalveluksissa ja osallistuin ehtoolliseen. Yksi syy miksi lopetin käynnit, oli erään mormoniveljen suhtautuminen minuun. Hän ei nähtävästi pitänyt siitä, että kerroin elämästäni avoimesti, mm homoseksuaalisuudestani. Hän arvosteli lähes kaikkia minun käsityksiäni asioista pappeuskoulussa jumalanpalveluksen jälkeen. En saanut käyttää esimerkiksi sanaa mormonikirkko, vaan piti käyttää pidempää versiota. Hän kehotti minua lukemaan uudestaan, mitä kirkon ulkoseinässä lukee. Minua pyydettiin parikin kertaa kasteelle, mutta en mennyt omantunnon syistä, koska en pysty pitämään viisauden sanaa. Ehkä hyvä etten mennyt. Muuten seurakunnassa oli mukavia ja sydämellisiä ihmisiä ja lähetyssaarnaajat olivat tosi mukavia.
- 8 ja 7
Onnittelut valheellisen tulevaisuuden välttämisestä!
- Apupapin papupata
Mormonien mukavana olo käännytettäviä kohtaan on juuri sitä rakkauspommitusta. Taisi olla vain onneksesi, että ainakin yksi mormoniveli erehtyi paljastamaan sinulle todellisen karvansa jo ennen kuin sinut oli saatu houkutelluksi kasteelle.
Apupapin papupata kirjoitti:
Mormonien mukavana olo käännytettäviä kohtaan on juuri sitä rakkauspommitusta. Taisi olla vain onneksesi, että ainakin yksi mormoniveli erehtyi paljastamaan sinulle todellisen karvansa jo ennen kuin sinut oli saatu houkutelluksi kasteelle.
Joo, kai se oli sitä rakkauspommitusta lähetyssaarnaajilta. He kyllä sanoivat minulle hiukan närkästyneenä noin 4 kk kuluttua ensimmäisestä käynnistä, että he ovat nyt kaiken oleellisimman tuoneet esiin ja heillä ei ole mitään uutta annettavaa. Lähetyssaarnaajat kävivät kuitenkin vielä tämän jälkeenkin useita kertoja. Uskon että kävisivät nytkin, jos pyytäisin. Sitä kasteen kiirehtimistä kyllä ihmettelin. Pidin lähetyssaarnaajista siksikin, että sain esittää heille kritiikkiä mormoneista lähes joka käynnillä ja sain vastaukset kysymyksiini eivätkä he loukkaantuneet. Esitin kritiikkiä myös joillekin seurakuntalaisille, eivätkä he siitä pahastuneet. Vain tämä yksi, vanhin-Sakari suuttui. Minulla on kokemusta Jehovan todistajista. Olen heitä joskus pyytänyt sisälle, kun ovat soittaneet ovikelloa. Kun olen esittänyt kriittisiä kysymyksiä, en ole saanut vastausta ja alkavatkin heti tehdä lähtöä pois.
- Ev.lut.
mazdels kirjoitti:
Joo, kai se oli sitä rakkauspommitusta lähetyssaarnaajilta. He kyllä sanoivat minulle hiukan närkästyneenä noin 4 kk kuluttua ensimmäisestä käynnistä, että he ovat nyt kaiken oleellisimman tuoneet esiin ja heillä ei ole mitään uutta annettavaa. Lähetyssaarnaajat kävivät kuitenkin vielä tämän jälkeenkin useita kertoja. Uskon että kävisivät nytkin, jos pyytäisin. Sitä kasteen kiirehtimistä kyllä ihmettelin. Pidin lähetyssaarnaajista siksikin, että sain esittää heille kritiikkiä mormoneista lähes joka käynnillä ja sain vastaukset kysymyksiini eivätkä he loukkaantuneet. Esitin kritiikkiä myös joillekin seurakuntalaisille, eivätkä he siitä pahastuneet. Vain tämä yksi, vanhin-Sakari suuttui. Minulla on kokemusta Jehovan todistajista. Olen heitä joskus pyytänyt sisälle, kun ovat soittaneet ovikelloa. Kun olen esittänyt kriittisiä kysymyksiä, en ole saanut vastausta ja alkavatkin heti tehdä lähtöä pois.
"Joo, kai se oli sitä rakkauspommitusta lähetyssaarnaajilta. He kyllä sanoivat minulle hiukan närkästyneenä noin 4 kk kuluttua ensimmäisestä käynnistä, että he ovat nyt kaiken oleellisimman tuoneet esiin ja heillä ei ole mitään uutta annettavaa"
Tämä sama ilmiö näytettiin kerran tv-ohjelmassa. Käännytettävä epäröi, koska menisi kasteelle. Silloin jo hymytön mormoni totesi, että hän on nähnyt jo paljon vaivaa. Rakkauspommitus oli jo turhaa. - Oliko aito
Ev.lut. kirjoitti:
"Joo, kai se oli sitä rakkauspommitusta lähetyssaarnaajilta. He kyllä sanoivat minulle hiukan närkästyneenä noin 4 kk kuluttua ensimmäisestä käynnistä, että he ovat nyt kaiken oleellisimman tuoneet esiin ja heillä ei ole mitään uutta annettavaa"
Tämä sama ilmiö näytettiin kerran tv-ohjelmassa. Käännytettävä epäröi, koska menisi kasteelle. Silloin jo hymytön mormoni totesi, että hän on nähnyt jo paljon vaivaa. Rakkauspommitus oli jo turhaa.vai luterilaisten lavastama tilanne, siinä tv -ohjelmassa?
- YLEltä
Ohjelma löytyy Yle Areenasta, hyvää matskua kannattaa kuunnella.
http://areena.yle.fi/radio/1827095 - 6+2
Ja täällä on sitten on hengellistä väkivaltaa mormoneja vastaan.
- Apupapin papupata
Eri mieltä oleminen on vain eri mieltä olemista.
Millä tavalla koet mormonina, että keskustelupalstalla on tehty sinulle hengellistä väkivaltaa?
Itse en ole mormoni, mutta en koe hengellisenä väkivaltana sitä, että palstan mormonit ovat kanssani lähes kaikesta eri mieltä.
- Sanoiko luterilaista
mitään?
- *-*
Lestadiolaiset oavt luterilaisen kirkon sisällä vaikuttava ryhmä.
- :(.
Ei luterilaiset änkee ihmisten koteihin.
- Näin on..
:(. kirjoitti:
Ei luterilaiset änkee ihmisten koteihin.
Varmaan änkeävät kun heitä on vielä aika paljon Suomessakin :) serkkukin änkesi viime viikolla juuri kun olin lähdössä kauppaan..
- poika jaakobin
Näin on.. kirjoitti:
Varmaan änkeävät kun heitä on vielä aika paljon Suomessakin :) serkkukin änkesi viime viikolla juuri kun olin lähdössä kauppaan..
Tuskin se sinua käännyttämään alkoi, vaikka änkesi viime viikolla, kun olit lähdössä kauppaan, vaikka onkin luterilainen. höh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89894- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19736- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282692- 109626
- 32593
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511