kahvin juonti

tepa

Haluaisin kysyä alan asiantuntijoilta seuraavaa;1) Olin vaihdossa USA:ssa mormoniperheessä, jossa kahvin ja teen juonti oli kiellettyä kofeiinin vuoksi. Kuitenkin kaikki he joivat cocista ja pepsiä litratolkulla ja eikö siinä ole myös kofeiinia? Ja olivat asian vuoksi vaikeasti ylipainoisia, joten eikö cociksen juominen ole epäterveellisempää heille kuin kahvi?
2) Miksi he meikkasivat, kun taas pukeutumisen piti olla todella konservatiivista? Eikö meikkaaminen ole myös kaunistautumista?

23

1168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paheet

      Pepsi ja Cokis ovat myöhempien aikojen paheita. Smith ei tiennyt niistä vielä.

    • Exmoro

      - kahvi ei ole kofeiinin takia kielletty
      - kofeiinin käyttöä suositellaan välttämään, mutta ei ole kielletty
      - kokista ja pepsiä saa juoda jos haluaa. Jotkut tiukkaniskaisimmat pysyttelevät siitäkin erossa.
      - Meikkaamista ja pukeutumista ei ole säännöstelty mitenkään. Kirkkoon ei silti kannata missään pornokuteissa tulla.

      Tuo mainintasi konservatiivisesta pukeutumisesta on vähän erikoinen (joskin iahn OK). Minun tuntemani mormonit pukeutuvat ihan samalla tavalla kuin muutkin ihmiset.

      • tode

        "kokista ja pepsiä saa juoda jos haluaa". heh.


      • Exmoro
        tode kirjoitti:

        "kokista ja pepsiä saa juoda jos haluaa". heh.

        Mikäs vika niissä on?


      • toimittava
        Exmoro kirjoitti:

        Mikäs vika niissä on?

        Silloin kun haluaa, on paras vain toteuttaa halunsa eikä litkiä juomia.


      • Exmoro
        toimittava kirjoitti:

        Silloin kun haluaa, on paras vain toteuttaa halunsa eikä litkiä juomia.

        jos ei järkevämpää sanottavaa ole, niin parempi olla hiljaa...

        vielä siitä toden kommentista... Nautitko sinä mahdollisesti kokista ja pepsiä kuumana? Kysehän on kuumista juomista, jotka tekevät riippuvaiseksi. Kyllä kokiksestakin vissiin tulee riippuvaiseksi, mutta en minä ole mitään sellaista ainakaan omalla kohdalla huomannut, vaikka parhaimmillaan juon sitä pari litraa päivässä :)


      • mopo
        Exmoro kirjoitti:

        jos ei järkevämpää sanottavaa ole, niin parempi olla hiljaa...

        vielä siitä toden kommentista... Nautitko sinä mahdollisesti kokista ja pepsiä kuumana? Kysehän on kuumista juomista, jotka tekevät riippuvaiseksi. Kyllä kokiksestakin vissiin tulee riippuvaiseksi, mutta en minä ole mitään sellaista ainakaan omalla kohdalla huomannut, vaikka parhaimmillaan juon sitä pari litraa päivässä :)

        sinähän käytät sen blandiksena. Taidat olla toisille juomille riippuvainen.


      • toimittava
        Exmoro kirjoitti:

        jos ei järkevämpää sanottavaa ole, niin parempi olla hiljaa...

        vielä siitä toden kommentista... Nautitko sinä mahdollisesti kokista ja pepsiä kuumana? Kysehän on kuumista juomista, jotka tekevät riippuvaiseksi. Kyllä kokiksestakin vissiin tulee riippuvaiseksi, mutta en minä ole mitään sellaista ainakaan omalla kohdalla huomannut, vaikka parhaimmillaan juon sitä pari litraa päivässä :)

        Pölvästi tässä täsmentää sen verran, että kommentti: "kokista ja pepsiä saa juoda jos haluaa", on aika pölvästisti sanottu. Siis haluaminenko on ehto juoman sallimiselle?

        Jotta ei tule vääriä mielikuvia, kuten minulle edellä, olisi pitänyt sanoa: "kokista ja pepsiä saa juoda jos haluaa niitä juoda".

        Jos sen sijaan ehtoja ei ole, silloin pitäisi sanoa: "kokista ja pepsiä saa juoda".


      • Exmoro
        mopo kirjoitti:

        sinähän käytät sen blandiksena. Taidat olla toisille juomille riippuvainen.

        mieleni jotain sanoa...


      • tode
        Exmoro kirjoitti:

        jos ei järkevämpää sanottavaa ole, niin parempi olla hiljaa...

        vielä siitä toden kommentista... Nautitko sinä mahdollisesti kokista ja pepsiä kuumana? Kysehän on kuumista juomista, jotka tekevät riippuvaiseksi. Kyllä kokiksestakin vissiin tulee riippuvaiseksi, mutta en minä ole mitään sellaista ainakaan omalla kohdalla huomannut, vaikka parhaimmillaan juon sitä pari litraa päivässä :)

        nyt menin entistä enemmän monttuaukisemmaksi:

        ymmärsin tuosta syntilistasi, että cola-juomat ovat pahasta Jumalan silmissä, samoin kahvi. nyt kuitenkin puhut kuumista juomista. onko kysymyksessä joku huumorin laji tai yksityiskohta, jota en ymmärrä?


      • Exmoro
        tode kirjoitti:

        nyt menin entistä enemmän monttuaukisemmaksi:

        ymmärsin tuosta syntilistasi, että cola-juomat ovat pahasta Jumalan silmissä, samoin kahvi. nyt kuitenkin puhut kuumista juomista. onko kysymyksessä joku huumorin laji tai yksityiskohta, jota en ymmärrä?

        Täällä tehdään nyt vissiin maailmanennätys väärinymmärtämisestä :D

        Kahvi ja tee on kielletty (viisaudensanassa käsketään välttää kuumia juomia). Siitä en tiedä paskaakaan mihin tämä perustuu, mutta on esitelty arvailuja siihen suuntaan, että riippuvuus ja epäterveellisyys on avaintekijä. Kofeiini ei ole ainoa aine, josta kahvissa tulee riippuvaiseksi ja joka on epäterveellinen...

        Ainoa yhteinen nimittäjä kahvin ja kokiksen suhteen on tuo kofeiini. Kofeiini on kyllä piriste, mutta en minä ainakaan ole siihen riippuvaiseksi tullut. Jotkut morkut ovat sitä mieltä, että kokista ei saa juoda, mutta mitään virallista kantaa siihen ei ole tullut. Kirkon pamput on vissiin sanonut, että kannattaisi välttää kokista, koska siihenkin voi jäädä koukkuun, mutta mitään kieltoa ei ole. Näin ollen: "kokista voi juoda jos haluaa". Minusta kokiksestakin pidättyminen menee vähän liioittelun puolelle, enkä tunne kun pari mormonia, jotka siitä pidättäytyvät.

        Niin, ja jotta minua ei nyt syytettäisi subjektiivisista mielipiteistä ja mormonisaivartelusta, niin minä kyllä juon kokista litratolkulla ja lisäksi kahvia ja joskus teetä.... ja viinaakin juon perisuomalaiseen tapaan, perkele! Kaikki ne maistuvat pahalle, paitsi kokis.


      • tode
        Exmoro kirjoitti:

        Täällä tehdään nyt vissiin maailmanennätys väärinymmärtämisestä :D

        Kahvi ja tee on kielletty (viisaudensanassa käsketään välttää kuumia juomia). Siitä en tiedä paskaakaan mihin tämä perustuu, mutta on esitelty arvailuja siihen suuntaan, että riippuvuus ja epäterveellisyys on avaintekijä. Kofeiini ei ole ainoa aine, josta kahvissa tulee riippuvaiseksi ja joka on epäterveellinen...

        Ainoa yhteinen nimittäjä kahvin ja kokiksen suhteen on tuo kofeiini. Kofeiini on kyllä piriste, mutta en minä ainakaan ole siihen riippuvaiseksi tullut. Jotkut morkut ovat sitä mieltä, että kokista ei saa juoda, mutta mitään virallista kantaa siihen ei ole tullut. Kirkon pamput on vissiin sanonut, että kannattaisi välttää kokista, koska siihenkin voi jäädä koukkuun, mutta mitään kieltoa ei ole. Näin ollen: "kokista voi juoda jos haluaa". Minusta kokiksestakin pidättyminen menee vähän liioittelun puolelle, enkä tunne kun pari mormonia, jotka siitä pidättäytyvät.

        Niin, ja jotta minua ei nyt syytettäisi subjektiivisista mielipiteistä ja mormonisaivartelusta, niin minä kyllä juon kokista litratolkulla ja lisäksi kahvia ja joskus teetä.... ja viinaakin juon perisuomalaiseen tapaan, perkele! Kaikki ne maistuvat pahalle, paitsi kokis.

        :-)) voi hyvät hytyset!

        kokiksesta puheenollen olen omalle tyttärelleni saarnannut pitemmän aikaa liiasta kokiksen litkimisestä ja nyt näköjään alkaa agiteeraus purra:
        isot pullot ovat vaihtuneet pieniin ja niitäkin neiti ostaa harvemmin.
        huomautan vielä, että meidän tapauksessamme on kyse light-juomista, jotka ovat vielä myrkyllisempiä.


      • ex-Pertti
        Exmoro kirjoitti:

        Täällä tehdään nyt vissiin maailmanennätys väärinymmärtämisestä :D

        Kahvi ja tee on kielletty (viisaudensanassa käsketään välttää kuumia juomia). Siitä en tiedä paskaakaan mihin tämä perustuu, mutta on esitelty arvailuja siihen suuntaan, että riippuvuus ja epäterveellisyys on avaintekijä. Kofeiini ei ole ainoa aine, josta kahvissa tulee riippuvaiseksi ja joka on epäterveellinen...

        Ainoa yhteinen nimittäjä kahvin ja kokiksen suhteen on tuo kofeiini. Kofeiini on kyllä piriste, mutta en minä ainakaan ole siihen riippuvaiseksi tullut. Jotkut morkut ovat sitä mieltä, että kokista ei saa juoda, mutta mitään virallista kantaa siihen ei ole tullut. Kirkon pamput on vissiin sanonut, että kannattaisi välttää kokista, koska siihenkin voi jäädä koukkuun, mutta mitään kieltoa ei ole. Näin ollen: "kokista voi juoda jos haluaa". Minusta kokiksestakin pidättyminen menee vähän liioittelun puolelle, enkä tunne kun pari mormonia, jotka siitä pidättäytyvät.

        Niin, ja jotta minua ei nyt syytettäisi subjektiivisista mielipiteistä ja mormonisaivartelusta, niin minä kyllä juon kokista litratolkulla ja lisäksi kahvia ja joskus teetä.... ja viinaakin juon perisuomalaiseen tapaan, perkele! Kaikki ne maistuvat pahalle, paitsi kokis.

        ja vaikka miten yrittäisit, niin totta kai uskomasi, jopa tietämäsi ja sanomasi ovat kaikki ihan subjektiivisia juttuja. Mitä sitä saivartelemaan turhaan.

        Eihän sinun tuntemasi 2 mormonia jotka kieltäytyvät kokiksesta ole mikään kattava otos.
        Suomessa ei ylipäätänsäkään voi tehdä mitään kunnon tilastollisia johtopäätöksiä mormoneista, koska heidän laumansa on niin peräti piskuinen. E- ja P-Amerikkaan tarvitsisi mennä tilastoimispuuhissa.


      • joe boy
        ex-Pertti kirjoitti:

        ja vaikka miten yrittäisit, niin totta kai uskomasi, jopa tietämäsi ja sanomasi ovat kaikki ihan subjektiivisia juttuja. Mitä sitä saivartelemaan turhaan.

        Eihän sinun tuntemasi 2 mormonia jotka kieltäytyvät kokiksesta ole mikään kattava otos.
        Suomessa ei ylipäätänsäkään voi tehdä mitään kunnon tilastollisia johtopäätöksiä mormoneista, koska heidän laumansa on niin peräti piskuinen. E- ja P-Amerikkaan tarvitsisi mennä tilastoimispuuhissa.

        "Suomessa ei ylipäätänsäkään voi tehdä mitään kunnon tilastollisia johtopäätöksiä mormoneista"

        No, ehkä nyt kuitenkin voi: suomalaisista mormoneista ;D


      • mopo
        Exmoro kirjoitti:

        mieleni jotain sanoa...

        saatana suoraan, äläkä kiertele.


      • Zappa
        ex-Pertti kirjoitti:

        ja vaikka miten yrittäisit, niin totta kai uskomasi, jopa tietämäsi ja sanomasi ovat kaikki ihan subjektiivisia juttuja. Mitä sitä saivartelemaan turhaan.

        Eihän sinun tuntemasi 2 mormonia jotka kieltäytyvät kokiksesta ole mikään kattava otos.
        Suomessa ei ylipäätänsäkään voi tehdä mitään kunnon tilastollisia johtopäätöksiä mormoneista, koska heidän laumansa on niin peräti piskuinen. E- ja P-Amerikkaan tarvitsisi mennä tilastoimispuuhissa.

        Ja ihan hyvin vastannutkin ko. aiheesta.

        Noita kokiksen ei-juojien joukkoa tulee kyllä etsiä enemmän USA:sta, sillä niitä on enemmän.

        Historia (Legendaa taas...?) kertoo että kirkko aikoinaan vastusti kokiksen juontia, koska se valmistetiin (ja valmistetaan vieläkin? Ei ehkä ..?) uuttamalla koka-pensaan lehdistä ainetta (se huumeosa siis suodatetaan pois....)...

        No siten vielä josakin vaihessa kirkko ei voinut enää kieltää kokiksen juontia koska coca-cola yritys olisi uhannut oikeustoimilla kirkkoa, koska he eivät kieltäneet muita cola-juomia....?? Legendaa ?

        ja siitä sitten jäänyt tiukasti jäseniin vuosien ajan että coca-colaa ei saa juoda... Tosin Utahissa ainakin on kofeiiniton (sokeriton mauton jne.) cola ollut ainakin 80-luvulla suosiossa...

        Että tollasta legendaa... Löytyykö ketään tarpeeksi vanhaa kirkon jäsentä (yli 90v) , joka voisi tämän varmistaa kokemuksillaan ko. aiheesta?

        Tarua vai totta? Sitä en tiedä.


      • Exmoro
        mopo kirjoitti:

        saatana suoraan, äläkä kiertele.

        tällä palstalla tietävät, että minä olen juoppo. Sinä et näköjään tiedä, mutta miten voisit tietää, jos olet pari viestiä kirjoittanut...


      • Turust
        Exmoro kirjoitti:

        jos ei järkevämpää sanottavaa ole, niin parempi olla hiljaa...

        vielä siitä toden kommentista... Nautitko sinä mahdollisesti kokista ja pepsiä kuumana? Kysehän on kuumista juomista, jotka tekevät riippuvaiseksi. Kyllä kokiksestakin vissiin tulee riippuvaiseksi, mutta en minä ole mitään sellaista ainakaan omalla kohdalla huomannut, vaikka parhaimmillaan juon sitä pari litraa päivässä :)

        Mikäli juo päivittäin 2000 g colajuomia pitää siihen kyllä lisätä jonkinverran Koskenkorvaa joka kyllä on kohtuullisesti nautittuna terveellistä yökylmää vastaan. Kaikille se ei vaan sovi ja kyllä silloin jää colajuomatkin alle 1000 g vuorokaudessa. On se siksi pahaa sevinpäin juotavaksi.

        Tämä on tavallisen syntisen mielipide.


      • ex-Pertti
        Zappa kirjoitti:

        Ja ihan hyvin vastannutkin ko. aiheesta.

        Noita kokiksen ei-juojien joukkoa tulee kyllä etsiä enemmän USA:sta, sillä niitä on enemmän.

        Historia (Legendaa taas...?) kertoo että kirkko aikoinaan vastusti kokiksen juontia, koska se valmistetiin (ja valmistetaan vieläkin? Ei ehkä ..?) uuttamalla koka-pensaan lehdistä ainetta (se huumeosa siis suodatetaan pois....)...

        No siten vielä josakin vaihessa kirkko ei voinut enää kieltää kokiksen juontia koska coca-cola yritys olisi uhannut oikeustoimilla kirkkoa, koska he eivät kieltäneet muita cola-juomia....?? Legendaa ?

        ja siitä sitten jäänyt tiukasti jäseniin vuosien ajan että coca-colaa ei saa juoda... Tosin Utahissa ainakin on kofeiiniton (sokeriton mauton jne.) cola ollut ainakin 80-luvulla suosiossa...

        Että tollasta legendaa... Löytyykö ketään tarpeeksi vanhaa kirkon jäsentä (yli 90v) , joka voisi tämän varmistaa kokemuksillaan ko. aiheesta?

        Tarua vai totta? Sitä en tiedä.

        Ties mikä saatanan kätyri tai sellanen. Vähän totuutta ja seassa sitten valheita, eikös se niin mennyt?

        Jotain VIKAAHAN tuossa tyypissä täytyy olla, koska on jättänyt MAPit.


      • Zappa
        ex-Pertti kirjoitti:

        Ties mikä saatanan kätyri tai sellanen. Vähän totuutta ja seassa sitten valheita, eikös se niin mennyt?

        Jotain VIKAAHAN tuossa tyypissä täytyy olla, koska on jättänyt MAPit.

        Sulta unohtui hymiö tosta viestistä.


      • mopo
        Exmoro kirjoitti:

        tällä palstalla tietävät, että minä olen juoppo. Sinä et näköjään tiedä, mutta miten voisit tietää, jos olet pari viestiä kirjoittanut...

        tosin seitsämään vuoteen en ole juonut alkoholia.
        Juominen oli helppo lopettaa, mutta tämä tupakointi, kuinka sen saisi lopetettua, PERKELE::


      • Exmoro
        mopo kirjoitti:

        tosin seitsämään vuoteen en ole juonut alkoholia.
        Juominen oli helppo lopettaa, mutta tämä tupakointi, kuinka sen saisi lopetettua, PERKELE::

        joskus kuulee sanottavan, että "lopetti se loppujen lopuksi tupakoinnin", kun ihminen kuolee :)

        ei muuta kun nikoretteä huuleen, akunapit korviin ja hypnoosiin, niin siitä se lähtee...


      • tode
        Exmoro kirjoitti:

        joskus kuulee sanottavan, että "lopetti se loppujen lopuksi tupakoinnin", kun ihminen kuolee :)

        ei muuta kun nikoretteä huuleen, akunapit korviin ja hypnoosiin, niin siitä se lähtee...

        Jumalalta voi pyytää tuuppausta yrityksiin.
        en nyt tarkoita, että tupakointi sinällään syntiä on, mutta Jumala on luvannut auttaa kaikenlaisissa ongelmissa, myös savustus-riippuvaisuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe