Saavutan auton mikä ajaa vasenta kaistaa eikä ole aikomustakaan siirtyä oikealle kaistalle. Kuinka menetellä.
A Ohitan oikealta
B Ajan takkse alan vilkuttamaan valoja jos vaikka älyäisi siirtyä oikealle
C Yritän ohittaa vasemmalta puolelta osittain keskipientareella tämä onnistuu vain kesäällä eikä saa olla keskikaiteita.
D Ajan oikeata kaistaa rinnalla samaa nopeutta.
Tähän asti olen aina ohittanut oikealta, vaikka se on kielletty laissa.
Kuinka menetellä moottoritiellä?
77
1128
Vastaukset
- 4.2Q
ite vedän kickdownilla vauhdikkaasti oikeelt ohi.. joskus se matelija sit vilkuttelee niitä prkelee pitkiä mut vois kattoo peiliin kun ajaa alinopeutta ohituskaistalla.
- Autoilija3
Sen verran olen joskus kuullut perusteluita siitä, että miksi he ajavat aina vasenta kaistaa.
Selitys: Koska oikealla kaistalla tulee aina liittymissä autoja eteen ja joutuu jarruttamaan tai siirtymään vasemmalle kaistalle jos vain on mahdollista (vasen vapaa)
Minä puolestani olen pari kertaa joutunut ohitus tilantessa vasemmalla kaistalla väistämään keskipientareelle, kun on oiealta kaistalta tullut auto törkeästi eteen. Onneksi ei ollut keskikaidetta. - 5+18
Autoilija3 kirjoitti:
Sen verran olen joskus kuullut perusteluita siitä, että miksi he ajavat aina vasenta kaistaa.
Selitys: Koska oikealla kaistalla tulee aina liittymissä autoja eteen ja joutuu jarruttamaan tai siirtymään vasemmalle kaistalle jos vain on mahdollista (vasen vapaa)
Minä puolestani olen pari kertaa joutunut ohitus tilantessa vasemmalla kaistalla väistämään keskipientareelle, kun on oiealta kaistalta tullut auto törkeästi eteen. Onneksi ei ollut keskikaidetta.Vasemmalle kaistalle siirtyminen tilaa antaakseen on myöskin sakon arvoinen suoritus. Motarille liittyvillä on kolmio, ei siinä itse jarruttamaan pidä ruveta. Jos tulee kylkeen, niin maksaja on tiedossa.
- Autoilija3
5+18 kirjoitti:
Vasemmalle kaistalle siirtyminen tilaa antaakseen on myöskin sakon arvoinen suoritus. Motarille liittyvillä on kolmio, ei siinä itse jarruttamaan pidä ruveta. Jos tulee kylkeen, niin maksaja on tiedossa.
Joo mutta ei sitä ihan tahallistakaan kolaria kannata moottoritie nopeuksilla ajaa. Kyllä sitä kannattaa jarruttaa ja väistää jos mahdollista. Tiedän kyllä sen, että jos liittymän kohdalla siirtyy vasemmalle kaistalle väistääkkseen liittymästä tulevia se on sakko jos polliisi sattuu vain näkemään.
- vaaratilanneko?
Autoilija3 kirjoitti:
Joo mutta ei sitä ihan tahallistakaan kolaria kannata moottoritie nopeuksilla ajaa. Kyllä sitä kannattaa jarruttaa ja väistää jos mahdollista. Tiedän kyllä sen, että jos liittymän kohdalla siirtyy vasemmalle kaistalle väistääkkseen liittymästä tulevia se on sakko jos polliisi sattuu vain näkemään.
=> jos liittymän kohdalla siirtyy vasemmalle kaistalle väistääkkseen liittymästä tulevia se on sakko jos polliisi sattuu vain näkemään.
Onkohan noita käsitelty käräjillä, vai onko kyseessä ns. urbaanilegenda? vaaratilanneko? kirjoitti:
=> jos liittymän kohdalla siirtyy vasemmalle kaistalle väistääkkseen liittymästä tulevia se on sakko jos polliisi sattuu vain näkemään.
Onkohan noita käsitelty käräjillä, vai onko kyseessä ns. urbaanilegenda?Rikesakko, ei sitä pahemmin käräjillä tutkita.
Mutta ihan lakiin perustuu. Ja itsekin tästä urbaanilegendasta lukenut. Muistaakseni lehden sivuilta ja poliisin kertomana, mutta tämä siis täysin muistikuvaan perustuva tuntemus.
Fakta toki on, että noista väistelijöistä on paljon enemmän haittaa kuin hyötyä.
- nopeusrajoitus..
Jos et riko lakia (ylinopeus) niin aja ohi oikealta, ei se ole ohitus vaan sivuutus
vaihdat vaan kaistaa oikealle niin kuin kuuluukin.- ^^^^^^^^^^^^^^
Kyllä se on ohitus ja moottoritiellä sakon arvoinen suoritus.
- ÄSÄSÄSÄs
^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Kyllä se on ohitus ja moottoritiellä sakon arvoinen suoritus.
Ohitus tarkottaisi että monet oikealle kaistalla ja palaat taas
takaisin vasemmalle kaistalle. Ohituksessa pitää aina palata
takaisin sille kaistalla missä oli jotta voidaan puhua
varsinaisesti termistä ohitus. Muu ohi meno on sivuutus.
Toki, laissa ei lue sitä matkaa joka pitäisi ajaa että voi taas mennä tuossa
tilanteessa ohituskaistalle ilman että se enää liittyy edelliseen
tilanteeseen, ehkä yleisesti riittäväksi turvaväliksi pidetty
matka riittää esim 50-100 metriä. - Autoilija3
ÄSÄSÄSÄs kirjoitti:
Ohitus tarkottaisi että monet oikealle kaistalla ja palaat taas
takaisin vasemmalle kaistalle. Ohituksessa pitää aina palata
takaisin sille kaistalla missä oli jotta voidaan puhua
varsinaisesti termistä ohitus. Muu ohi meno on sivuutus.
Toki, laissa ei lue sitä matkaa joka pitäisi ajaa että voi taas mennä tuossa
tilanteessa ohituskaistalle ilman että se enää liittyy edelliseen
tilanteeseen, ehkä yleisesti riittäväksi turvaväliksi pidetty
matka riittää esim 50-100 metriä.Oikealta puolelta voi ohittaa moottoritiellä täysin laillisesti esim. paikkassa missä Lahdenväylästä erkanee Porvoonväylä 4 tieltä 7 tielle kun ole menossa 7 tielle Porvooseen päin ja olet oikealla silloin voit ohittaa 4 tietä Lahteen päin menevän vasemmalla puollella olevan. Tämä on täysin laillista.
- ^^^^^^^^^^
ÄSÄSÄSÄs kirjoitti:
Ohitus tarkottaisi että monet oikealle kaistalla ja palaat taas
takaisin vasemmalle kaistalle. Ohituksessa pitää aina palata
takaisin sille kaistalla missä oli jotta voidaan puhua
varsinaisesti termistä ohitus. Muu ohi meno on sivuutus.
Toki, laissa ei lue sitä matkaa joka pitäisi ajaa että voi taas mennä tuossa
tilanteessa ohituskaistalle ilman että se enää liittyy edelliseen
tilanteeseen, ehkä yleisesti riittäväksi turvaväliksi pidetty
matka riittää esim 50-100 metriä.Ohitus on ohitus, riippumatta siitä, mitä kaistaa ajat tai koska vaihdat kaistaa.
Kuinka noin yksinkertainen asia voi olla noin vaikea ymmärrettäväksi?
Tieliikennelaki tuntee ko.tilanteeseen tasan kaksi termiä: ohitus ja ohi ajaminnen.
Ja ne molemmat on moottoritiellä kielletty oikealta puolelta, lukuunottamatta kolmea poikkeustapausta. ^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Ohitus on ohitus, riippumatta siitä, mitä kaistaa ajat tai koska vaihdat kaistaa.
Kuinka noin yksinkertainen asia voi olla noin vaikea ymmärrettäväksi?
Tieliikennelaki tuntee ko.tilanteeseen tasan kaksi termiä: ohitus ja ohi ajaminnen.
Ja ne molemmat on moottoritiellä kielletty oikealta puolelta, lukuunottamatta kolmea poikkeustapausta.Tieliikennelaki tuntee tasan yhden termin, ja se on ohitus. Ohitus oikealta on kielletty, mutta muutamassa poikkeustapauksessa ohi saa ajaa (siis ohittaa).
Jos kyseessä olisi eri tapaus, niin tilanne olisi vähän hassu, koska ohi ajamista ei ole missään kielletty, mutta se erikseen sallittaisiin erikoistapauksissa...- Autoilija3
^^^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Kyllä se on ohitus ja moottoritiellä sakon arvoinen suoritus.
"Kyllä se on ohitus ja moottoritiellä sakon arvoinen suoritus. "
Oikealtako ohittaminen?
- et sillei hei
"""" Jos et riko lakia (ylinopeus) niin aja ohi oikealta, ei se ole ohitus vaan sivuutus
vaihdat vaan kaistaa oikealle niin kuin kuuluukin. """"
Ei näin, kun ajat oikeaa kaistaa ja saavutat vasenta ajavan hitaan auton, et vaihda kaistaa, vaan pysyt koko ajan oikealla ja ohitat. Kaistaa ei saa vaihtaa, teko muuttuu laittomaksi.
Oikea tapa on kuitenkin se että mennään taakse ja väläytellään valoja ja annetaan äänimerkkejä, jolloin hidas autoilija tajuaa siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle.- rdstw ertsetb
eihän se tajua!
sehän tässä onkin pointti. köröttää vaan kun horisontissa näkyy vielä yhdet valot.. "turha tässä on kaistaa vaihtaa kun kohta joutuu uudestaan palaamaan tänne..."
- Paras koulutus
Ajan taakse, vaihdan siististi oikealle kaistalle ja sitten takaisin vasemmalle.
YKSIKÄÄN ei ole tämän jälkeen jäänyt vasenta kaistaa tukkimaan. Provosoimaton tapa kouluttaa, ehkäpä auttaa kauemminkin. Minä jatkan oikeaa kaistaa ohi. Laittoman rajoilla mennään (useimmiten lain hengen vastainen, muttei kirjaimen). Mutta turvallisempaa, kuin jäädä provosoimaan tuollaista osaamatonta kuskia.
- ^^^^^^^^^^
Kyllä se on sekä lain hengen että kirjaimen vastainen suoritus.
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Kyllä se on sekä lain hengen että kirjaimen vastainen suoritus.
Ei ole. Jonoutuneessa tilanteessa saa ajaa kaistaa vaihtamatta oikealta ohi myös moottoritiellä.
Nyt sitten puhutaan siitä, mikä on jono. Laki ei määrittele, joten mennään matikantunneilla opituilla tiedoilla... Ja kyllä yhden auton mittainen jono on jono. :)
Siis vain hengen vastaista.- tdi.
Osaamaton on ainakin se joka ajaa ylinopeutta. Näitä kiireisiä oikealta ohittajia olen joskus nähnyt silloin kun itse ohittaa jotain "alinopeutta" ajavaa moottoritiellä siten että itsellä on jo reilusti suurin sallittu nopeus(hieman jo ylinopeutta), ja takaa tulee joku huimalla ylinopeudella ja ohittaa minut oikealta, jonka jälkeen ohittaa oikealla kaistalla ajavan vasemmalta. Siis täysin piittaamatonta ajoa, minä minä meininkiä. Minä en vaivaudu edes valoja väläyttämään näille latvalahoille, toivon vaan etteivät tapa ketään sivullista ajotyylillään.
- tulen nauraa
The_Rat kirjoitti:
Ei ole. Jonoutuneessa tilanteessa saa ajaa kaistaa vaihtamatta oikealta ohi myös moottoritiellä.
Nyt sitten puhutaan siitä, mikä on jono. Laki ei määrittele, joten mennään matikantunneilla opituilla tiedoilla... Ja kyllä yhden auton mittainen jono on jono. :)
Siis vain hengen vastaista.Rastupaan, kun selität tota.. Latoovat kunnolla sinulle päiväsakkoja!
tulen nauraa kirjoitti:
Rastupaan, kun selität tota.. Latoovat kunnolla sinulle päiväsakkoja!
Minähän sanoin, että lain hengen vastaista on.
En kuitenkaan usko, että poliisi viitsisi sakottaa, jos ajaisin vasemmallakukkujasta rauhallisesti oikealta ohi. Voin olla väärässä. Tähän mennessä ei ole napsahtanut, mutta eipä noita poliiseja kovin usein liikenteessä tapaa...
- nopeusrajoitus 25 §
Koska kyseessä on huomattavaa "alinopeutta" ajava voit soittaa 112 ja ilmoittaa että joku ajaa kännissä tai sairaana.
Mikä olisi vaihtoehto D:n hyöty verrattuna takana ajamiseen?
B:stä voi lähteä ajokortti, eli se on se huonoin vaihtoehto.
Vaihtoehto A on se vaarattomin vaihtoehto ja sehän sallittu vaikkapa Kehäteillä koska ne eivät ole moottoriteitä.> B:stä voi lähteä ajokortti, eli se on se huonoin vaihtoehto.
Luultavasti ei. Mutta C:stä lähtee varmasti, jos poliisit sattuvat näkemään.- nopeusrajoitus 25 §
The_Rat kirjoitti:
> B:stä voi lähteä ajokortti, eli se on se huonoin vaihtoehto.
Luultavasti ei. Mutta C:stä lähtee varmasti, jos poliisit sattuvat näkemään.=> Luultavasti ei.
Olet varmaankin (valitettavasti) oikeassa. Peräänajo tulkitaan yleensä onnettomuudeksi vaikka se onkin seurausta piittaamattomuudesta, ja ketjukolari on todiste tahallisesta riskinotosta. nopeusrajoitus 25 § kirjoitti:
=> Luultavasti ei.
Olet varmaankin (valitettavasti) oikeassa. Peräänajo tulkitaan yleensä onnettomuudeksi vaikka se onkin seurausta piittaamattomuudesta, ja ketjukolari on todiste tahallisesta riskinotosta.> Peräänajo tulkitaan yleensä onnettomuudeksi vaikka se
> onkin seurausta piittaamattomuudesta
Tarkoitatko peräänajoa, joka on seurausta siitä, että joku (lain vastaisesti) vaihtaa kaistaa takaa nopeammin tulevan eteen?
Jos pitää valita, niin kumpi sinusta on pahempi rikos:
a) ohittaa oikealta moottoritiellä (muuallahan se on sallittua) vai
b) vaihtaa kaistaa tarkistamatta, onko tilaa operaatiolle?- nopeusrajoitus 25 §
The_Rat kirjoitti:
> Peräänajo tulkitaan yleensä onnettomuudeksi vaikka se
> onkin seurausta piittaamattomuudesta
Tarkoitatko peräänajoa, joka on seurausta siitä, että joku (lain vastaisesti) vaihtaa kaistaa takaa nopeammin tulevan eteen?
Jos pitää valita, niin kumpi sinusta on pahempi rikos:
a) ohittaa oikealta moottoritiellä (muuallahan se on sallittua) vai
b) vaihtaa kaistaa tarkistamatta, onko tilaa operaatiolle?=>Tarkoitatko peräänajoa
En tarkoittanut. Vaan sitä että ajetaan toisen perään siksi että ajetaan niin lähellä ettei ehdi hidastamaan tai pysähtymään törmäämättä edelläajavaan.
Onnettomuudet ovat vahinkoja, eli kaistanvaihtotörmäys saattaa johtua siitä että toinen ei näy tai on tullut jotenkin yllättäen sinne vasemmalle.
Oikealta ohittamisen kieltoon on syynsä ja sen perustelut (120 suurin 100 / 80 ajoneuvokohtaiset rajoitukset) huomaa kyllä jos itse ajaa ihmisiksi. Ihan kuten missä tahansa liikennerikkeissä voi joku ajella väärin perustein (turhaan siis) vasemmalla kaistalla alle suurimman sallitun ajonopeuden, ja se haittaa muita.
Uskon kuitenkin että nopeusrajoitusta noudattavilla on enemmän riesaa kaahareista kuin hitaista. Jos on valmis ajamaan ajoittain sellaista n. 100 euron rike- tai päiväsakkonopeutta on ajaminen aika rentoa. Mutta oikein ajaminen tuntuu ajoittain jopa vaaralliselta kun ei ole liikennevalvontaa... - Ei lähde kortti ei!
Vaihtoehto B:stä ei korttia voi menettää koska teko ei ole törkeää liikenteen vaarantamista joka lain mukaan on edellytys väliaikaiselle kortin poisottamiselle.
- nopeusrajoitus 25 §
Ei lähde kortti ei! kirjoitti:
Vaihtoehto B:stä ei korttia voi menettää koska teko ei ole törkeää liikenteen vaarantamista joka lain mukaan on edellytys väliaikaiselle kortin poisottamiselle.
=> koska teko ei ole törkeää liikenteen vaarantamista
Tarkoitat törkeää liikenneTURVALLISUUDEN vaarantamista. Minun näkemykseni (motoristi kesäisin) mukaan se on nimenomaan sitä, ja edelläajava on se lain tarkoittama "toinen". Ja tekona tuo on käytännössä aina tahallinen. nopeusrajoitus 25 § kirjoitti:
=>Tarkoitatko peräänajoa
En tarkoittanut. Vaan sitä että ajetaan toisen perään siksi että ajetaan niin lähellä ettei ehdi hidastamaan tai pysähtymään törmäämättä edelläajavaan.
Onnettomuudet ovat vahinkoja, eli kaistanvaihtotörmäys saattaa johtua siitä että toinen ei näy tai on tullut jotenkin yllättäen sinne vasemmalle.
Oikealta ohittamisen kieltoon on syynsä ja sen perustelut (120 suurin 100 / 80 ajoneuvokohtaiset rajoitukset) huomaa kyllä jos itse ajaa ihmisiksi. Ihan kuten missä tahansa liikennerikkeissä voi joku ajella väärin perustein (turhaan siis) vasemmalla kaistalla alle suurimman sallitun ajonopeuden, ja se haittaa muita.
Uskon kuitenkin että nopeusrajoitusta noudattavilla on enemmän riesaa kaahareista kuin hitaista. Jos on valmis ajamaan ajoittain sellaista n. 100 euron rike- tai päiväsakkonopeutta on ajaminen aika rentoa. Mutta oikein ajaminen tuntuu ajoittain jopa vaaralliselta kun ei ole liikennevalvontaa...Ah, sekoitin A:n ja B:n. Minun virheeni.
Totta on, että on ainakin minun mieelstäni huomattavasti rennonpaa ajaa lievää ylinopeutta kuin pyrkiä noudattamaan nopeusrajoituksia. Ei kuitenkaan sen vuoksi, että kokisin ohitetuksi tulemisen jotenkin stressaavaksi, vaan siksi että koen rauhoittavaksi sen, että voin ajaa omaa ajoani välittämättä edellämenevästä.- Ei lähde kortti ei!
nopeusrajoitus 25 § kirjoitti:
=> koska teko ei ole törkeää liikenteen vaarantamista
Tarkoitat törkeää liikenneTURVALLISUUDEN vaarantamista. Minun näkemykseni (motoristi kesäisin) mukaan se on nimenomaan sitä, ja edelläajava on se lain tarkoittama "toinen". Ja tekona tuo on käytännössä aina tahallinen.Finnlex 77-pykälä määrittelee että poliisi voi tilapäisesti ottaa kortin pois TÖRKEÄSTÄ LIIKENTEEN VAARANTAMISESTA,humaltuneena tai päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena ajamisesta. Oikealta ohittaminen moottoritiellä ei täytä edelläolevia määritteitä.
- heko,,
Ei lähde kortti ei! kirjoitti:
Finnlex 77-pykälä määrittelee että poliisi voi tilapäisesti ottaa kortin pois TÖRKEÄSTÄ LIIKENTEEN VAARANTAMISESTA,humaltuneena tai päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena ajamisesta. Oikealta ohittaminen moottoritiellä ei täytä edelläolevia määritteitä.
Puree ne runsaat päiväsakot.. Kallis hupi!
- nopeusrajoitus 25 §
Ei lähde kortti ei! kirjoitti:
Finnlex 77-pykälä määrittelee että poliisi voi tilapäisesti ottaa kortin pois TÖRKEÄSTÄ LIIKENTEEN VAARANTAMISESTA,humaltuneena tai päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena ajamisesta. Oikealta ohittaminen moottoritiellä ei täytä edelläolevia määritteitä.
=> Oikealta ohittaminen moottoritiellä ei täytä edelläolevia määritteitä.
Se "oikealta ohittaminen" oli vaihtoehto A
Vaihtoehto B:ssä voi toinen päätyä takanaolevan valojen vilkuttelijan teon vuoksi joutua sairaalaan, ja vakuutusyhtiö joutuu ostamaan itselleen romuautoja. - Ei lähde kortti ei!
nopeusrajoitus 25 § kirjoitti:
=> Oikealta ohittaminen moottoritiellä ei täytä edelläolevia määritteitä.
Se "oikealta ohittaminen" oli vaihtoehto A
Vaihtoehto B:ssä voi toinen päätyä takanaolevan valojen vilkuttelijan teon vuoksi joutua sairaalaan, ja vakuutusyhtiö joutuu ostamaan itselleen romuautoja.Siitäkään huolimatta törkeä liikenteen vaarantamisen kriteerit ei täyty.
- Pent ti
Nykyisinhän autoissa on sivupeili myös oikealla puolella, joten oikealta ohittaminen ei nyt niin kauhean tuomittava teko ole, kun tuollaista vasemman kaistan törröttäjää ohittaa.
- xswzaq
No se ei ole sinun päätettävissä, onko tuomittavaa vai ei. Laki on se joka määrää.
- hörötin
Oli hörhöjä liikenteessä motarilla enemmänkin..
Jo on jos vasenta kaistaa ajaa ohittaen juuri autoa "lievällä ylinopeudella",ja joku hörhö tulee perään 160km/h ja takapuskurissa roikkuen.Itse en voi vas.kiilata ohittamaani auton eteen,vaan rauhassa palaan kaistalleni..mutta se hörhö vetää oikealta koukaten vasemalle kaistalle vaarantaen minun ja ohitettavan hengen..kyllä räpsyin valoja ja ajattelin soittaa virkavallan ottamaan kaahaajan vastaan...ja eikö samanlainen kiilaaja veikko ollu kohta toinenkin perässä ohittaen minut kaksi kertaa ajoi rinnalla ja meni eteeni ajamaan huomattavaa alinopeutta minuun nähden..ja kiilaili keskikaistan yli..no onneksi oli kännykkä videolla koko ajo ajan..jos olis tullut onnettomuus ...survasin kyllä sitten edelle ja loppu kiusant teko..ääliö...- Soutaa huopaa
Joo ja niitä muuten vaan mitkä ajelee miten sattuu...
Perjantaina yksi meni motarilla 50 km/h rajoitusalueella ohi n. 80 km/h vauhdilla, hetken päästä rajoitus vaihtui 100 km/h ja kyseinen jatkoi vasemmalla kaistalla 80 km/h, no eikun sivuutus oikealta ja tuo jäi sinne köröttelemään sitä samaa vauhtia.
n. 10 km päässä meni taas ohi rajoituksen pysyessä samana, muutaman kilsan jälkeen "perä edellä" vastaan ja eikun ohi ja taas muutaman kilsan päästä sillä oli kiire ohi..., sitten pitikin jo kääntyä muualle. Ja itse ajoin vakkarilla tuolla 100 km/h rajoituksella, eli minua ei pääse pumppaamisesta kehumaan.
Tämä vaan oli yksi esimerkki, viikoittain voisi kertoa kaikenlaista vastaavaa.
- aikuinen autoilija
Ei saa ohittaa oikealta mutta jos yrität rikkoa lakia niin sitten kyllä kiihdytän ettet pääse koukkaamaan eteeni
- Yritappäs
Sama täällä. jos yrität ohittaa oikealta, niin paluuta vasemmalle kaistalle ei ole.
- atrcy
Yritappäs kirjoitti:
Sama täällä. jos yrität ohittaa oikealta, niin paluuta vasemmalle kaistalle ei ole.
No kun on toi lapsellisuuksissa hankittu virisofta tuolla konepellin alla, niin joudut tosiaan kiihdyttämään, ettei paluuni vasemmalle kaistalle onnistu, tai mistä minä tiedän mikä formula ykkönen teitillä on, voitte pystyä estämäänkin.
- Jonona saa ohittaa
Riippuu vähän tilanteesta ja mielialasta ja siitä että onko aikaa jäädä pelleilemään.
Tässä yksi esimerkki mitä tehdä.
https://www.youtube.com/watch?v=H1c6c8s3KP4 - Yleensä D
Kaikki muut tulee kyseeseen paitsi C.
Ehkä D on se mihin useinmiten päädyn. Yleensä takaa tulee sitten toinen auto joka valitsee aihtoehdon B joka siis liimautuu tämän vasemmankaistarunkkarin perään ja alkaa vilkutella valoja ja soittaa torvea jne.- Suosittelen tätä
Kun ajan vasemmalla kaistalla, ajan aina vähintään suurinta sallittua nopeutta, tai vähän yli. Siis kenelläkään ei ole tarvetta ohittaa . Jos kuitenkin yrität (miltä puolelta tahansa) estän sen kaikin mahdollisin keinoin. Liian lähelle tuleville, valojen vilkuttajille, ja töötääjille näytän jarruvaloa, ja hiljennän ohitteavani rinnalle.
- oikealta sivutus
Suosittelen tätä kirjoitti:
Kun ajan vasemmalla kaistalla, ajan aina vähintään suurinta sallittua nopeutta, tai vähän yli. Siis kenelläkään ei ole tarvetta ohittaa . Jos kuitenkin yrität (miltä puolelta tahansa) estän sen kaikin mahdollisin keinoin. Liian lähelle tuleville, valojen vilkuttajille, ja töötääjille näytän jarruvaloa, ja hiljennän ohitteavani rinnalle.
Taisin ajaa perässäsi eilen ja koska ajoit alinopeutta (noin 110) pyyhkäisin oikealta eli siivutin, en ohittanut.
Luultavasti ajat mittarinopeutta ja aiheutat oikeaa nopeutta ajaville suurta tuskaa, kuten varmaan on aikomuksesikin. Sinunlaisiasi pellejä on vähän liikaa liikenteessä. - Suosittelen tätä
oikealta sivutus kirjoitti:
Taisin ajaa perässäsi eilen ja koska ajoit alinopeutta (noin 110) pyyhkäisin oikealta eli siivutin, en ohittanut.
Luultavasti ajat mittarinopeutta ja aiheutat oikeaa nopeutta ajaville suurta tuskaa, kuten varmaan on aikomuksesikin. Sinunlaisiasi pellejä on vähän liikaa liikenteessä.Voi pelle,kyllä pelle olet sinä joka ilmeisesti ajat reipasta ylinopeutta ja kuvittelet, että kaikki lakoavat tieltäsi. Sinä maanteiden kingi olet se, joka käyttäytymisellään saa monet kokemattomat pakenemaan tieltäsi ja väistämään pakokauhun vallassa oikealle aivan toisen auton eteen. Aiheutat todellisen vaaratilanteen.Liikenteessä on kokemattomia ja kilttejä autoilijoita, jotka alistuvat tanssimaan pillisi mukaan. Mutta yritä samaa mulle, niin huomaat, että sinutkin on laitettu ruotuun. Ja vielä, en aja koskaan alinopeutta vasemmalla, en taatusti, ja silti joka ainoa päivä sinä tai kaltaisesi roikkuvat takapuskurissani valoja vilkuttaen, mutta kaikille on oppitunti annettu. Siis et varmuudella ajanut eilen perässäni.
- et osaa sääntöjä?
Suosittelen tätä kirjoitti:
Voi pelle,kyllä pelle olet sinä joka ilmeisesti ajat reipasta ylinopeutta ja kuvittelet, että kaikki lakoavat tieltäsi. Sinä maanteiden kingi olet se, joka käyttäytymisellään saa monet kokemattomat pakenemaan tieltäsi ja väistämään pakokauhun vallassa oikealle aivan toisen auton eteen. Aiheutat todellisen vaaratilanteen.Liikenteessä on kokemattomia ja kilttejä autoilijoita, jotka alistuvat tanssimaan pillisi mukaan. Mutta yritä samaa mulle, niin huomaat, että sinutkin on laitettu ruotuun. Ja vielä, en aja koskaan alinopeutta vasemmalla, en taatusti, ja silti joka ainoa päivä sinä tai kaltaisesi roikkuvat takapuskurissani valoja vilkuttaen, mutta kaikille on oppitunti annettu. Siis et varmuudella ajanut eilen perässäni.
Etkö sinä torvi tiedä että motarilla käytetään oikeanpuoleista kaistaa?
- oikealta sivutus
et osaa sääntöjä? kirjoitti:
Etkö sinä torvi tiedä että motarilla käytetään oikeanpuoleista kaistaa?
Nim.m. "Suosittelen tätä" provoilee eikä tyyppi ole liikenteessä koska ei tunne perussääntöä moottoritieasetuksesta.
Mutta kyllä näitä tolloja on jotka ajavat pelkkää vasenta kaistaa ja syystäkin kun ajavat jatkuvasti muuta liikennettä nopeammin. Mitä lie kiireisiä ja piittaamattomia liikennesäännöistä sillä vaikka ajaisi miten kovaa hyvänsä, heidänkin pitäisi tietää että vasen kaista on tarkoitettu pelkkään ohittamiseen taajamien ulkopuolella. - nopeusrajoitus laki
oikealta sivutus kirjoitti:
Nim.m. "Suosittelen tätä" provoilee eikä tyyppi ole liikenteessä koska ei tunne perussääntöä moottoritieasetuksesta.
Mutta kyllä näitä tolloja on jotka ajavat pelkkää vasenta kaistaa ja syystäkin kun ajavat jatkuvasti muuta liikennettä nopeammin. Mitä lie kiireisiä ja piittaamattomia liikennesäännöistä sillä vaikka ajaisi miten kovaa hyvänsä, heidänkin pitäisi tietää että vasen kaista on tarkoitettu pelkkään ohittamiseen taajamien ulkopuolella.=> pitäisi tietää että vasen kaista on tarkoitettu pelkkään ohittamiseen taajamien ulkopuolella.
Oletko tosissasi vai provoiletko vaan? Jos oikealla kaistalla on sen verran autoja ettei turvavälejä käytetä ei vasemmalla kaistalla suinkaan ole sallittua ajaa ylinopeutta - eli ohitus voi olla jopa kiellettyä. - kaikki hukassa..?
oikealta sivutus kirjoitti:
Nim.m. "Suosittelen tätä" provoilee eikä tyyppi ole liikenteessä koska ei tunne perussääntöä moottoritieasetuksesta.
Mutta kyllä näitä tolloja on jotka ajavat pelkkää vasenta kaistaa ja syystäkin kun ajavat jatkuvasti muuta liikennettä nopeammin. Mitä lie kiireisiä ja piittaamattomia liikennesäännöistä sillä vaikka ajaisi miten kovaa hyvänsä, heidänkin pitäisi tietää että vasen kaista on tarkoitettu pelkkään ohittamiseen taajamien ulkopuolella.Kukahan se ei tunne edes perussääntöjä tieliikennelaista!?
"Taisin ajaa perässäsi eilen ja koska ajoit alinopeutta (noin 110) pyyhkäisin oikealta eli siivutin, en ohittanut."
Vastakkaisista suunnista tulevat autot sivuuttavat toisensa. Samaan suuntaan kulkeva auto voi ohittaa toisen - ei sivuuttaa!
Makkaraa voidaan siivuttaa.
Kirjoitettu teksti voidaan sivuttaa. - Järkeä saa käyttää
et osaa sääntöjä? kirjoitti:
Etkö sinä torvi tiedä että motarilla käytetään oikeanpuoleista kaistaa?
Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille. Järkeä saa käyttää kirjoitti:
Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille.Eihän tässä ole mitään ongelmaa.
Jos oikean kaistan jonon nopeus riittää sinulle, ei varmaankaan haittaa, että edellä ja takana on autoja.
Jos taas haluat ajaa nopeammin kuin edellämenevä, siirryt vasemmalle ja lähdet ohittamaan.
Sitten kun oikealla on taas tilaa, niin palaat sinne.
Jos olet vielä muut huomioiva, teet takaa tuleville nopeammille tilaa tarvittaessa kiihdyttämällä / väistämällä. Jos siis mahdollista. Tähän asti pääsee arviolta 1/10 ohituskaistaa ajavasta autoilijasta pääkaupunkiseudun läheisyydessä.- niin.
The_Rat kirjoitti:
Eihän tässä ole mitään ongelmaa.
Jos oikean kaistan jonon nopeus riittää sinulle, ei varmaankaan haittaa, että edellä ja takana on autoja.
Jos taas haluat ajaa nopeammin kuin edellämenevä, siirryt vasemmalle ja lähdet ohittamaan.
Sitten kun oikealla on taas tilaa, niin palaat sinne.
Jos olet vielä muut huomioiva, teet takaa tuleville nopeammille tilaa tarvittaessa kiihdyttämällä / väistämällä. Jos siis mahdollista. Tähän asti pääsee arviolta 1/10 ohituskaistaa ajavasta autoilijasta pääkaupunkiseudun läheisyydessä.Muut huomioon ottava kuljettaja ajaa rajoitusten mukaan ja noudattaa muutenkin liikennesääntöjä. Ylinopeutta ajaminen ei ole mikään kansalaisen perusoikeus, vaan siinä rikotaan lakia ja vaarannetaan muita tielläliikkujia. Minä en ala väistelemään mihinkään sivuun jos olen ohittamassa moottoritiellä "alinopeutta" etenevää autoletkaa siten että oma nopeuteni on jo max. rajoituksen mukainen, ja joku ylinopeudella tulee takalistoon hiillostamaan. Siirryn sivuun vasta kun olen koko letkan ohittanut.
- Sortajat ruotuun
The_Rat kirjoitti:
Eihän tässä ole mitään ongelmaa.
Jos oikean kaistan jonon nopeus riittää sinulle, ei varmaankaan haittaa, että edellä ja takana on autoja.
Jos taas haluat ajaa nopeammin kuin edellämenevä, siirryt vasemmalle ja lähdet ohittamaan.
Sitten kun oikealla on taas tilaa, niin palaat sinne.
Jos olet vielä muut huomioiva, teet takaa tuleville nopeammille tilaa tarvittaessa kiihdyttämällä / väistämällä. Jos siis mahdollista. Tähän asti pääsee arviolta 1/10 ohituskaistaa ajavasta autoilijasta pääkaupunkiseudun läheisyydessä.Miksi hemmetissä mun pitää tehdä tilaa takaa tulevalle kun ajan suurinta sallittua nopeutta, älä naurat. Vai pitäis vielä yrittää kiilata sinne oikealle johonkin väliin jonossa , että herra takana sais rauhassa ajaa ylinopeuttaan. Miksi ihmeessä et voi tyytyä ajamaan perässäni esim 110 tä satasen alueella, pitääkö sun aina olla eka.
Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä joiden pitää aina ja joka paikassa yrittää polkea toiset alleen, ei tämä ole ainoastaan liikenteen ongelma. Kaikki eivät näistä välitä, mutta on myös niitä, jotka pistävät paskapäille hanttiin. - järkeä käyttäen
Järkeä saa käyttää kirjoitti:
Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille."Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille."
Sksi että vasen kaista moottoriteillä on tarkoitettu ohittamiseen, eikä likimainkaan kaikki ohittajat ole "kaahareita". Suurin osa ohittajista ajaa hieman yli rajoitusta, mikä täysin sallittua, kun taas oikealla kaistalla ajetaan yleensä vähän alle rajoitettua, mikä sekin on sallittua.
Vasen kaista on jätettävä myös siksi vapaaksi että hälytyajossa olevat autot voi edetä sillä. Lähinnä ambulanssit ja poliisit. - analysoi järki
järkeä käyttäen kirjoitti:
"Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille."
Sksi että vasen kaista moottoriteillä on tarkoitettu ohittamiseen, eikä likimainkaan kaikki ohittajat ole "kaahareita". Suurin osa ohittajista ajaa hieman yli rajoitusta, mikä täysin sallittua, kun taas oikealla kaistalla ajetaan yleensä vähän alle rajoitettua, mikä sekin on sallittua.
Vasen kaista on jätettävä myös siksi vapaaksi että hälytyajossa olevat autot voi edetä sillä. Lähinnä ambulanssit ja poliisit.=> Vasen kaista on jätettävä myös siksi vapaaksi että hälytyajossa olevat autot voi edetä sillä. Lähinnä ambulanssit ja poliisit.
Olipas kovin kaukaa haettu perustelu sille että pitää käyttää eniten oikealla olevaa vapaata kaistaa.
Moni vasemmalla kaistalla on kaahari koska eivät noudata minkäälaisia turvavälejä. Kaahaus ei tarkoita aina kovaa vauhtia, vaan liikenneturvallisuutta vaarantavaa ajotapaa. - Järkea saa käyttää
järkeä käyttäen kirjoitti:
"Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille."
Sksi että vasen kaista moottoriteillä on tarkoitettu ohittamiseen, eikä likimainkaan kaikki ohittajat ole "kaahareita". Suurin osa ohittajista ajaa hieman yli rajoitusta, mikä täysin sallittua, kun taas oikealla kaistalla ajetaan yleensä vähän alle rajoitettua, mikä sekin on sallittua.
Vasen kaista on jätettävä myös siksi vapaaksi että hälytyajossa olevat autot voi edetä sillä. Lähinnä ambulanssit ja poliisit.Kerro mulle se lainkipykälä jossa sanotaan, että on täysin laillista aja hieman yli rajoitusten, ja paljonko se hieman on kilometriä tunnissa. Hälyytysajoneuvoja on väistettävä aina ja joka paikassa. Olen ajanut Helsinki-Turku moottoritietä yli 40 vuotta, koskaan ei ole tarvinnyt näitä väistää, ei vaan ole sattunut kohdalle. Joten näille ei ole järkevää omaa kaistaa rakentaa.
Oikeastaan kukaan ei aja vasemmalla kaistalla hitaammin kuin suurin sallittu nopeus, eli siellä ei ole kenelläkään ohitustarvetta. Voihan sen vaikka kirjata lakiin, että vasemmalla on ajettava suurinta sallittua. Jos sitten kaikki noudattaisivat tätä, niin kyllä olis turvallista liikkua, kun ei kukaan ohittais ketään, vaan kaikki ajais sillä paikalla, johon ovat liittymastä yhtyneet. Tiedän että tämä on toiveajattelua, mutta jos kaikki ojaisivat kuten minä, tämä toimis hienosti. - järkeä käyttäen
Järkea saa käyttää kirjoitti:
Kerro mulle se lainkipykälä jossa sanotaan, että on täysin laillista aja hieman yli rajoitusten, ja paljonko se hieman on kilometriä tunnissa. Hälyytysajoneuvoja on väistettävä aina ja joka paikassa. Olen ajanut Helsinki-Turku moottoritietä yli 40 vuotta, koskaan ei ole tarvinnyt näitä väistää, ei vaan ole sattunut kohdalle. Joten näille ei ole järkevää omaa kaistaa rakentaa.
Oikeastaan kukaan ei aja vasemmalla kaistalla hitaammin kuin suurin sallittu nopeus, eli siellä ei ole kenelläkään ohitustarvetta. Voihan sen vaikka kirjata lakiin, että vasemmalla on ajettava suurinta sallittua. Jos sitten kaikki noudattaisivat tätä, niin kyllä olis turvallista liikkua, kun ei kukaan ohittais ketään, vaan kaikki ajais sillä paikalla, johon ovat liittymastä yhtyneet. Tiedän että tämä on toiveajattelua, mutta jos kaikki ojaisivat kuten minä, tämä toimis hienosti."Kerro mulle se lainkipykälä jossa sanotaan, että on täysin laillista aja hieman yli rajoitusten, ja paljonko se hieman on kilometriä tunnissa."
Näytä sinä puolestasi se pykälä joka antaa luvan ajaa vasemmalla kaistalla, mieluummin järkevin perusteluin.
Rajoituksen yli voi ajaa koska en ole saanut koskaan nopeussakkoa kun olen ajanut viis kilsaa yli rajoituksen. Sama juttu peltipoliisilla, eipä ole välähtänyt vaikka pöntön ohittaa reipasta ylinopeutta. Tietenkin rajoitusta pitäisi noudattaa, lain mukaan mutta tekeekö kukaan niin.
Ajan aina todellista nopeuttaa, tarkoittaa navigaattorin mittaamaa ja autossani on noin 8km/h mittarivirhe. - Järkeä saa käyttää
järkeä käyttäen kirjoitti:
"Kerro mulle se lainkipykälä jossa sanotaan, että on täysin laillista aja hieman yli rajoitusten, ja paljonko se hieman on kilometriä tunnissa."
Näytä sinä puolestasi se pykälä joka antaa luvan ajaa vasemmalla kaistalla, mieluummin järkevin perusteluin.
Rajoituksen yli voi ajaa koska en ole saanut koskaan nopeussakkoa kun olen ajanut viis kilsaa yli rajoituksen. Sama juttu peltipoliisilla, eipä ole välähtänyt vaikka pöntön ohittaa reipasta ylinopeutta. Tietenkin rajoitusta pitäisi noudattaa, lain mukaan mutta tekeekö kukaan niin.
Ajan aina todellista nopeuttaa, tarkoittaa navigaattorin mittaamaa ja autossani on noin 8km/h mittarivirhe.Unohda se mittarivirhe, se ei nyt ole se juttu. Olen muuten tarkastanut mittarini, siinä ei ole mainittavaa virhettä.
- järkeä käyttäen
Järkeä saa käyttää kirjoitti:
Unohda se mittarivirhe, se ei nyt ole se juttu. Olen muuten tarkastanut mittarini, siinä ei ole mainittavaa virhettä.
"Oikeastaan kukaan ei aja vasemmalla kaistalla hitaammin kuin suurin sallittu nopeus, eli siellä ei ole kenelläkään ohitustarvetta. "
Mittarivirheet on juuri se syy miksi motarilla ohitellaan ja siksi vasenkaista pitää jättää ohituksille.
Jotta kaikki saadaan samaan ajonopeuteen, mikä sinällään aivan utopistinen juttu, pitäisi joku ulkopuolinen systeemi olla sitä säätämässä. Nyt sen sijaan ajonopeuden säätää jokainen kuski omassa autossaan ja ne joilla on navigaattorissa nopeusnäyttö, säätäen cruisen sen mukaan ja ajavat sen mukaista nopeutta. Pelkän mittaritiedon varassa ajavat yleensä selvästi alle rajoitetun.
On toiveajattelua että just' sun nopeus olisi kaikille se turvallisin koska sä et voi sitä itsekään tietää mikä on turvallisin nopeus. - hohhoijakkaaasdfasdf
Järkeä saa käyttää kirjoitti:
Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille."Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,"
Minä ajan taas vastaantulevien kaistalla, kun eihän siinä ole mitään järkeä että kaikki menee samaan suuntaan.
PS. Olet ihan oikeasti pikkusen tyhmä. - rymed4rt6mnxs
Järkeä saa käyttää kirjoitti:
Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,
Ihan älytöntä. Vai onko tuo vasen kaista tehty ainoastaan ylinopeutta ajaville kaahareille.audikuskit kuvittelee, että on :-)
- Hyppää kaivoon
hohhoijakkaaasdfasdf kirjoitti:
"Mitä järkeä on siinä, että kaikki ajaa oikeaa kaistaa jonossa, ja vasenmalla ei kukaan,"
Minä ajan taas vastaantulevien kaistalla, kun eihän siinä ole mitään järkeä että kaikki menee samaan suuntaan.
PS. Olet ihan oikeasti pikkusen tyhmä.Olisit vastannut kysymykseen, vittuilemisen sijasta. Vai etkö pysty. Jatkuva kaistanvaihto on aivan naurettavaa. Ajetaan oikealla, siirrytään vaemmalle ja ohitetaan yksi auto, palataan heti sen eteen oikealle, ja kymmenen sekunin kulutta ohitetaan seuraava, jen. Onko tämä sellaisen ihmisen touhua, jolla on varaa haukkua muita tyhmäksi.
- kuria dorkille
Seuraat autoa ja vedät kuskia nokkaan, kun se pysähtyy.
- diipadaii
Mikään vaihtoehdoista ei ole oikein.
Ainoa oikea tapa on antaa edellä ajavan siirtyä rauhassa omalle kaistalleen.
Se ei ole mikään syy että edellä ajava ei aja täysin sallittua nopeutta.
Oma karmaiseva esimerkkini viime kesältä; olin ohittamassa bussia kun takaa tuli Porche lujaa kyytiä, veti oikealta ohi minun ja bussin välistä. Bussin ja porchen väliin ei jäänyt kuin se kuuluisa hesarin mentävä rako.- olet häiris
Se on karmaisevaa, kun yrität pysäköidä ohituskaistalle.
- 8+2
Kumpaa kaista saavutat auton? jos oikea kaista, se ei ole ohittamista oikealta.
- kaikenlaisia k-päitä
löytyy vasemmalta kaistalta..
A no, jos se vasuri ajaa alle sallitun, voit huoletta ohittaa oikealta.
hitonko sille voi jos siinä nysvää.
B vilkuttamalla ei siirry
C vasemmalle ei tod näk mahdu
D miksi jäädä itse nysväämään jos nopeus on alle sallitun?
lakihan kieltää kaiken, mm. tien antamisen rampilta tulevalle.
ei siitä kuitenkaan ole sakotettu, vaikka poliisille olen antanut vapaan reitin tulla moottoritielle väistämällä vasemmalle kaistalle. - Itse ku ajan
yleensä vähä yli ja välil vähä enemmänki,nii pakosta joutuu antaa tietä rampilta tuleville ja niiku sanoit et lais kielletty.Onkelmaha tos jutus on ne samat kuskit ku vasemmalla kaistal hidastelijat,eivät seuraa liikennettä korkeintaan näkevät eteensä.Olisi kiva saada tietoon kuinka monta onnettomuutta ja sakotusta on tullu.
- väistän jos pystyn
Muakin on aina mietittänyt tämä epäjohdonmukasuus, ettei rampilta tulevaa saisi väistää, vaikka aina toitotetaan joustavasta liikennekäyttäytymisestä ja että pitäisi ennakoida liikenteessä niin se sujuisi paremmin.
Mietin sitä että mitenkähän esim. rekat pystyis liittymään motarin liikennevirtaan jos niille ei tekisi tilaa, koska niiden rajoitettu nopeus yllä mitenkään 120 km/h:sa. Vähintäänkin rekoille siis teen tilaa joko hiljentämällä tai, kuten useimmiten, siirtymällä vasemmalle kaistalle hetkeksi ja siinä samalla ohitan sen rekan. Eihän tällainen voi olla kiellettyä tai ei ainakaan sais olla. Usein teen tilaa myös aroille kuskeille, jotka eivät meinaa uskaltaa tulla eteen vaikka nopeus heillä riittäisi hyvin.
Mietin myös sitä miksei väistämissääntöä voisi muuttaa motarilla ym. syistä. Esim. samanarvoisessa risteyksessä oikealta tulevaa pitää väistää jos sitä ei ole liikennemerkein toisin osoitettu. Miksei tätä voisi soveltaa motarille niin monet vaaratilanteet poistuisi samalla, koska ramppien kohdalla motari kolarit tapahtuu.
- Kuiy
Ajat eteen ja hidastat siiheh -10km/h
- juicejv
Mielipiteitä on silloin tällöin hyvä tuoda esiin mutta menkäähän nyt melkein kaikki autokouluun, sen verran sekavia kirjoittelette.
- turhuuksien turhuus
Eihän autokoulussa kukaan opi ajamaan, ei ainakaan enää näissä nykykouluissa. Siellähän kiusataan vanhempaa oppilasta ja laskutetaan turhista tunneista. Opettajan sana kun on laki.
Ajamaan oppii parhaiten ajamalla ja typeriä sääntöjä muokkaamalla. Säännöt on typeriä koska ne laaditaan kirjoituspöydän takana, vieläpä niiden toimesta jotka ei itse aja ollenkaan.
- Volvo älykääpiö
Oli ennen Lahtea la iltapäivällä kun ohitin edellä ajavaa ja varmasti ainakin 120 lasissa, mutta tämä ei älykääpiölle riittänyt vaan kiihdytti niin tajuttomasti ylinopeudelle kun vaihdoin heti ohituksen suoritetuani oikelle kaistalle.. ni ei siinä vielä mitään menköön ohi vaan, mutta kun P..kele älykääpiön oli tarkoitus mennä sinne rampille ennen Lahtea ja sehän meinasikin mennä ohi siinä vouhotuksessa ja melkein osui vasempaan etukulmaan kun kiilasi eteen ja oikealle rampille että sai nipinnapin kääntymään enää kaikkien sulkuviivojen yli. Siinä sitten paskat ja kivet tuli päälle ja kuka maksaa..? näitä teiden ritareita on nykyään jo miltei jokaisella reissulla kun pitkiä matkoja ajaa. Ilmeisesti Kiinalaisen Volvon kuljettajien täytyy koittaa erityisesti näyttää nykyään että Volvo on edelleen auto vaikka onkin Kiinalainen vai mistä on kysymys..? Itsetuntoa ei Volvo kuljettajilla ainakaan tunnu olevan. Taitaa olla hiipuvien kykyjen auto?
- turha ohitus
"näitä teiden ritareita on nykyään jo miltei jokaisella reissulla kun pitkiä matkoja ajaa."
Kieltämättä tuttu ilmiö motareilta tuo ohitus juuri ennen ramppia ja ärsyttää ohitettua suunnattomasti.
Mutta kun asiaa tarkemmin ajattelee voi syynä olla se että ramppi tuleekin yllättäin eli kuski ei tunne tietä ennalta. Toinen syy voi olla kännykän räplääminen tai siihen puhuminen, toisin sanottua keskittyminen muuhun kuin ajamiseen. Syitä voi olla useita, myös tahallisuutta jota kutsutaan "aseman parantamiseksi" liikenteessä eli ohittaja luulee ohitetun olevan menossa ramppiin ja haluaa mennä sinne edellä.
Näitä "aseman parantajia" on vaan vähän liikaa nykyisin liikenteessä. Matkittaiskohan siinä jotain kilpa-autoilijaa, vaikkapa Räikköstä?! - rellu.
Yksi Volvon kuljettaja tötöilee, niin sinun logiikkasi mukaan kaikki Volvon kuljettajat on törppöjä? Aika yleistämistä sanoisin.
- artcy
Ei ole kielletty lailla, ajat vaan rauhassa oikealta ohi , minkäs sille voi, jos ohittaja vasemmalla ajaa hiljempaa kuin sinä, ajat vaan rauhassa sitä oikeaa kaistaa, jos "ohittaja" jää takavasemmalle niin " so what"
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859