Miten lasketaan kahden avaruussuoran leikkauspiste? Olen yrittänyt netistä ja matematiikan kirjasta etsiä, mutta ei löydy.
Esim. jos toinen suora kulkee pisteiden (4,11,18) ja (-1,-4,-7) kautta. Toinen suora taas kulkee pisteistä (3,1,5) ja (5,0,7)
Kiitos avusta!
Avaruussuorien leikkauspisteen laskeminen
3
1641
Vastaukset
- Joskus kokeillut
Jos aiot numeroarvoilla laskea kahden avaruussuoran leikkausta, niin neuvoni on muuttaa ongelma kahden avaruussuoran pienimmän etäisyyden laskemiseksi. Jos tämä etäisyys on riittävän pieni, niin suorat leikkaavat toisensa. Rajallinen numeerinen tarkkuus tekee sen, että laskettu etäisyys tuskin koskaan on nolla.
Yksi tapa tähän on esitettty seuraavassa:
http://pages.pacificcoast.net/~cazelais/251/distance.pdf - Röpöttäjä
Jos suora kulkee pisteiden (x0,y0,z0) ja (x1,y1,z1) kautta, niin sen pisteet voidaan esittää parametrimuodossa
x(p) = p * x0 (1-p) * x1, ja samanlaiset lausekkeet koordinaateille y(p) ja ja z(p).
Jos toinen suora kulkee pisteiden (x2,y2,z2) ja (x3,y3,z3) kautta, niin vastaavasti sen pisteet saadaan parametrin q funktioina
X(q) = q * x2 (1-q) * x3 jne,
Sitten ratkaistaan yhtälöryhmä
x(p) = X(q), y(p) = Y(q), z(p) = Z(q).
Tuntemattomia on kaksi (p ja q). Yhtälöitä on kolme, joten on poikkeustapaus, että niillä olisi ratkaisu. Ratkaistaan p ja q ensin kahdesta ensimmäisestä yhtälöstä. Jos suorat leikkaavat, niin saadun ratkaisun pitäisi toteuttaa kolmas yhtälö. Jos saadaan ratkaisu, niin sijoitetaan esim. p-arvo lausekeisiin x(p), y(p) ja z(p), jolloin saadaan leikkauspisteen koordinaatit.
Yleisessä tapauksessa suorat eivät leikkaa. Silloin voidaan saada esimerkiksi pisteet, joissa ne ovat mahdollisimman lähellä toisiaan. Nämä saadaan määrämällä p ja q siten, että neliösumma
(x(p) - X(q)^2 (y(p) - Y(q))^2 (z(p) -Z(q))^2
saa minimiarvon. - Joskus kokeillut
Toinen tapa on käyttää kahden pisteen välisiä parametrisia suoria ja etsiä niiden välinen minimietäisyys eli
L₁ = r₁·(1-u) r₂·u
L₂ = r₃·(1-v) r₄·v,
missä L₁ ja L₂ ovat parametrisia suoria (paikkavektoreita), r₁, r₂, r₃ ja r₄ tunnettuja pisteitä (vektoreita) sekä u ja v parametreja.
Näiden suorien pisteiden välinen neliöllinen etäisyys d² voidaan laskea eli
d² = ( L₁ - L₂)².
Lausekkeen minimin paikka ja sen arvo voidaan laskea osittaisderivaattojen nollakohtien muodostaman lineaarisen yhtälöparin avulla.
Antamassasi tehtävässä paikka (u = 3/5, v = -1) on molemmilla suorilla (1,2,3) ja etäisyys 0, eli suorat leikkaavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen1291988Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31626Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain2651385Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin281239- 58946
Yrittäjien ahdinko
Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes18867- 57853
Koska me sitten tavattaisiin?
Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?44718Huvittaa tää
Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅39703- 233697