Ehtoollisella ollaan luovuttu leivän murtamisesta Apt.2:42, mikä on raamatullista ja alkoholipitoisesta viinistä. Leipää ei murreta ja palat ovat pieniä ryynejä tai suolakeksille maistuvia. Itse mieluummin murtaisin leipää ja alkoholipitoista viiniä. Jos joku lankeaa siitä juomaan, on lankeemus tapahtunut jo sydämessä. Syy leipien oloon nykyisellään on kuumella hygienia. Eiköhän se kuitenkin ole nykyään paremkikin mitä alkuseurakunnan aikoina, eli tekosyy.
Ennen ehtoollisen jakoi vanhemmisto salin edessä. Ehtoolliskokous oli kokous jossa oli juhlan tuntua. Nyt saattaa jakoon hypätä lyhythihainen kauluspaita päällä nuorimies, kuka kuuluu vanhemmistoon ja sitä rataa. Pikkuisen liian rennosti menee. Se ei ole mikä tahansa tilaisuus.
Jakotapoja on monia. Jakajina miehet ja naiset edessä siisteissä asiaan kuuluvissa vaatteissa. Nainen ehtoollisen jakajana on jollekin kynnyskysymys, ei minulle. Se, että ehtoollista jakaa nainen ei ole epäraamatullista.
Joissakin ehtoollinen jaetaan salin penkkeihin. Joissakin käydään ottamassa edestä. vaihtoehtoja on monia. Ehtoollinen kuuluu vain uskoville ja se on yhteysateria, muistona Jeesuksen uhrikuolemasta, 1Kor.11. Ennen jos ei ollut käynyt kasteella ei saanut ennen ottaa ehtoollista. Tuosta jotkut loukkaantuivat. Nykyään yleensä saa. Onko kirkon uskova vaiko vapaasta suunnasta ei merkitse vaan se, että on elävässä uskossa.
Miten sinä haluaisit viettää ehtoollisjuhlaa?
Ehtoollinen, sen jako ja alkoholia vai ei?
34
120
Vastaukset
- mens
Vanhemmat uskovat puhuvat niin kaihoisasti leivänmurtokokouksista. Kaikissa ei mennä eteenpäin.
- 8¤18
He eivät erota leivänmurtoa eli muistoateriaa muusta ruuasta, siksi heidän pitää tarjota halpaa keksiä ja alkoholitonta viiniä, koska sillä ei ole helluntailaisille mitään pyhää merkitystä. Kunhan jotain on ja halvaks tulee, että jää johtajille ja ylistyshuoratyttärille ja huijarisaarnaajan elkeitä opetteleville pojille hynää, millä kiertää mualimaa. He nauttivat muistoaterian kadotuksekseen.
- Juhlija
Haluaisin, että ehtoollisjuhla on todellakin juhla eikä mikä sattuu tilaisuus vain tilaisuuksien joukossa. Sydämen asenne ratkaisee ehtoollisen vieton. Itse pidän myöskin enemmän oikeasta leivänmurtokokouksesta. Minun mielestäni ehtoollisen vietto ei saisi olla jotain liturgiaa.
- mens
Aivan niin. Muotojumalisuus uhkaa kaikkia. Jeesus varoitti monta kertaa, kavahtakaa ulkokultaisuutta. Valitettavasti se on tilaisuus tilaisuuksien joukossa joillekin pitäjille, ei seurakuntalaisille. Kun kokouksen johtajakin puhuu kuin laumalle idiootteja, ei siellä ole juhlantuntua.
Nim. Juhlija on täysin oikeassa.
- leeviläinen
MIelestäni ehtoollisessa ei ole erityisen tärkeää muodollisuudet, eikä sekään, onko viini alkoholipitoista, vai eikö ole.
Oman sydämemme asenne ehtoolliseen on se ratkaiseva tekijä, jolla on asiassa kauaskantoinen merkitys.
Seurakuntalaisten on turha alkaa vääntämään asiaa mihinkään muuhun suuntaan kuin siihen, joka on jo kautta aikojen muodostunut Jumalan mielen mukaiseksi tavaksi seurakunnan ehtoolliskäytäntönä, ja jonka ehtoolliselle osallistuja itse tietää Jumalan siunaamaksi.
Ja jokainen kynnelle kykenevä Jeesukseen uskovahan voi aivan vapaasti pyhittää ehtoollisensa kotonaan ja nauttia Jeesuksen muistoateriasta siellä, ellei seurakunnan muotoseikat miellytä häntä, tai uskova ei jostain syytä pääse osallistumaan yhteiseen muistoateriaan yhdessä toisten uskovien kanssa.- mens
Leeviläinen on mielestään suvaitsevainen ja vapaa, mutta todellisuudessa ei ole vapaa. Tottakai saa viettää Herran muistoateriaa vaikka joka päivä, leeviläinen ei käsittänyt seurakunnassa vietettävästä yhteisestä tilaisuudesta, siitä oli kyse.
"MIelestäni ehtoollisessa ei ole erityisen tärkeää muodollisuudet, eikä sekään, onko viini alkoholipitoista, vai eikö ole." Leeviläinen. Juuri tuolla asenteella vesittyy kokousten pyhyys. mens kirjoitti:
Leeviläinen on mielestään suvaitsevainen ja vapaa, mutta todellisuudessa ei ole vapaa. Tottakai saa viettää Herran muistoateriaa vaikka joka päivä, leeviläinen ei käsittänyt seurakunnassa vietettävästä yhteisestä tilaisuudesta, siitä oli kyse.
"MIelestäni ehtoollisessa ei ole erityisen tärkeää muodollisuudet, eikä sekään, onko viini alkoholipitoista, vai eikö ole." Leeviläinen. Juuri tuolla asenteella vesittyy kokousten pyhyys.Kristuksen uskossa myös leeviläinen on vapaa, sillä vapauteenhan Kristus on kaikki häneen uskovat vapauttanut.
Sinutkin, joka siinä tuomitset lähimmäistäsi.
Tutkistele ennen ehtoolliseen osallistumistasi, mikä on sinun sydämesi asenne Kristusta Jeesusta kohtaan.- Jouko ei Kostia
stefanus kirjoitti:
Kristuksen uskossa myös leeviläinen on vapaa, sillä vapauteenhan Kristus on kaikki häneen uskovat vapauttanut.
Sinutkin, joka siinä tuomitset lähimmäistäsi.
Tutkistele ennen ehtoolliseen osallistumistasi, mikä on sinun sydämesi asenne Kristusta Jeesusta kohtaan.Miksi sinä stefanus tuomitset?
Jouko ei Kostia kirjoitti:
Miksi sinä stefanus tuomitset?
* Kyllä HPE, tulee eroittaa kaikesta muusta. Se on itsensä Herran asettama juhla, joka on tarkoitettu Hänelle itselleen, ja Hänen muistokseen. Muissa tilaisuuksissa on lähinnä kyse julistaa evankeliumia ja opettaa uskovaisia, tai rukouskokouksia. Mutta tämä yksi juhla on erikoinen ja muista erottuva, ja tulisi asennoitua siihen erikoisella kunnioituksella. Ei se ole mitään oikeaa vapautta ottaa osa Kristuksen muisto ateriaan välinpitämättömästi, esm. riaisissa vaatteissa, tai muuten esiintymisellään eorttua muista, jos ei oo kunnon suntiksia, niin voi ainakin siistä itsensä ja ne vaatteet mitä on, voi olla puhtaat ainakin.
* Ja leipä tulisi murtaa seurakunnan seisoessa hiljentyneenä, sekä Maljaa siunatessa, joka viini tulis ehdottomasti olla vähintään 12% , eikä mitään mahulitkuja. Kun Jeesus teki viinin hääväelle, Hän teki HYVÄÄ viiniä, ja eikö viinin hyvyys ole muutakin kuin maussa, myös alkholipitoisuus pitää olla kohdallaan. En usko, että kukaan siinä lankee uudestaan alkohismiin, päinvastoin, karisee loputkin viinan houreet, koska kyse on Jeesuksen Kristuksen verestä.
* Jumalan Poika Jeesus Kristus, syntimme , verellään maksanut uhri Karitsa kunniaan , erikoisesti HPE, juhlassa !Mohikaani_27 kirjoitti:
* Kyllä HPE, tulee eroittaa kaikesta muusta. Se on itsensä Herran asettama juhla, joka on tarkoitettu Hänelle itselleen, ja Hänen muistokseen. Muissa tilaisuuksissa on lähinnä kyse julistaa evankeliumia ja opettaa uskovaisia, tai rukouskokouksia. Mutta tämä yksi juhla on erikoinen ja muista erottuva, ja tulisi asennoitua siihen erikoisella kunnioituksella. Ei se ole mitään oikeaa vapautta ottaa osa Kristuksen muisto ateriaan välinpitämättömästi, esm. riaisissa vaatteissa, tai muuten esiintymisellään eorttua muista, jos ei oo kunnon suntiksia, niin voi ainakin siistä itsensä ja ne vaatteet mitä on, voi olla puhtaat ainakin.
* Ja leipä tulisi murtaa seurakunnan seisoessa hiljentyneenä, sekä Maljaa siunatessa, joka viini tulis ehdottomasti olla vähintään 12% , eikä mitään mahulitkuja. Kun Jeesus teki viinin hääväelle, Hän teki HYVÄÄ viiniä, ja eikö viinin hyvyys ole muutakin kuin maussa, myös alkholipitoisuus pitää olla kohdallaan. En usko, että kukaan siinä lankee uudestaan alkohismiin, päinvastoin, karisee loputkin viinan houreet, koska kyse on Jeesuksen Kristuksen verestä.
* Jumalan Poika Jeesus Kristus, syntimme , verellään maksanut uhri Karitsa kunniaan , erikoisesti HPE, juhlassa !Olen Mohikaani kanssasi täsmälleen samaa mietlä ehtoollisesta.
- Markku Tampio
Jouko ei Kostia kirjoitti:
Miksi sinä stefanus tuomitset?
Kenetkäs se stefanus nyt sinun, Jouko ei Kostia, mielestä mielipiteessään tuomitsi?
Eikö mennyt perille viesti - vai poistettiinko se eilen. Korjataan tilanne.
Mikäli ehtoollisessa ei käytetä viiniä vaan mehua, niin sen pääajatus ja tarkoitus on silloin se, ettei kukaan ratkea ryyppäämään. Itse ehtoollinen, niinkuin Jeesus sen asetti, on jäänyt sivuseikaksi.- tode*
miksi ehtoollisen pitää olla juhl, jossa ollaan parhaat päällä? Ei Raamattu anna sellaista vaikutelmaa. Tämä ehtoolliseen osallistumisen pukeutumissääntö on yksi meidän hellareiden kotkotuksia, joista on ollut hyvä alkaa päästä eroon.
- ei maailmaan
tode*-Maritta, en käsittänyt noin aloituksesta. Minusta siisti yleinen ulkoasu on riittävä.
- tode*
ei maailmaan kirjoitti:
tode*-Maritta, en käsittänyt noin aloituksesta. Minusta siisti yleinen ulkoasu on riittävä.
miksi pukeutumisella olisi vaikutusta ehtoollisen nauttimisen hetkellä? Raamattu antaa meille ohjeen "sisäisestä pukeutumisesta" eli voimme tässäkin huijata ihmisiä, muttemme Jumalaa.
- 15 den
tode* kirjoitti:
miksi pukeutumisella olisi vaikutusta ehtoollisen nauttimisen hetkellä? Raamattu antaa meille ohjeen "sisäisestä pukeutumisesta" eli voimme tässäkin huijata ihmisiä, muttemme Jumalaa.
tode*-Maritta menee vaan ihan vapaasti pukeutuneena kuinka haluaa ehtoolliskokoukseen. Pukeutuminen osoittaa tilanteessa kuin tilanteessa miten arvostaa sitä.
- 2. piika
15 den kirjoitti:
tode*-Maritta menee vaan ihan vapaasti pukeutuneena kuinka haluaa ehtoolliskokoukseen. Pukeutuminen osoittaa tilanteessa kuin tilanteessa miten arvostaa sitä.
Mikä sinua vaivaa? Eiköhän todella lie jotain kivaa päällepantavaa kirkkoon, navettakamppeissa tuskin hänkään lähtee ihmisten ilmoille.
- DNA?Veriryhmä?
Onko siinä keksi ja mehutarjoilussa ne keksit Jeesuksen ruumis ja se mehu Jeesuksen veri? Onko niiden DNA selvitetty? Mikä veriryhmä?
- tode*
Helluntaiherätyksen opin mukaan leipä ei muutu ruumiiksi, eikä viini vereksi. Ne jutut ovat katolisen ja luterilaisen kirkon dogmeja.
Helluntailaisen ehtoollisteologian mukaan ehtoollinen on "vain" muistoateria, jolla on kuitenkin Jumalan Pyhän Hengen kautta siunaava vaikutus sen elämässä, joka ehtoollista "ehyellä sydämellä" nauttii.
Siunaavat vaikutukset eivät ole taloudellisia vaan hengellisiä. - pajalla seppä
tode* kirjoitti:
Helluntaiherätyksen opin mukaan leipä ei muutu ruumiiksi, eikä viini vereksi. Ne jutut ovat katolisen ja luterilaisen kirkon dogmeja.
Helluntailaisen ehtoollisteologian mukaan ehtoollinen on "vain" muistoateria, jolla on kuitenkin Jumalan Pyhän Hengen kautta siunaava vaikutus sen elämässä, joka ehtoollista "ehyellä sydämellä" nauttii.
Siunaavat vaikutukset eivät ole taloudellisia vaan hengellisiä.Tode, kyllä Jumala siunaa nykyään vielä taloudellisestikin.
- tode*
pajalla seppä kirjoitti:
Tode, kyllä Jumala siunaa nykyään vielä taloudellisestikin.
kyllä varmaankin, mutta ne siunaukset tulevat hengellisen annin jälkeen. Niiden lupaileminen sivuaa helposti menestysteologiaa, jossa rahalla on huomattava osuus jopa pelastuksessa.
- rakastan totuutta
Apostolisena aikana "ehtoollinen" oli täysi ateria, jolle jokainen sai tuoda tuliaisena osansa. Köyhille ihmisille se oli viikon runsain ja tärkein ateria, mistä syystä sitä myös rakkaus-ateriaksi kutsuttiin. Viini oli alkoholipitoista, niin että jotkut humaltuivat siitä, mitä Paavali ankarasti arvosteli. (1Kor 11:20-34)
Kun herra asetti ehtoollisen, niin hän nautti juutalaisten pääsiäisateriaa, joka etenee tarkasti säädetyssä järjestyksessä. Juutalaiset sananopettajat voisivat valaista tätä puolta lisää... sanottakoon vain se, että leipä murrettiin ensin ja ehtoollisen viini oli aterian jälkeinen malja... (Luuk 22:19-20; 1Kor 11:25)
Uskoakseni alkuseurakunnassa aterian ns. rituaalinen osa erotettiin muun syömisen ja juomisen joukosta omaksi osiokseen. (1Kor 11:20-34) Se, täytyykö "ehtoollisen" olla nykyään samanlainen täysi ateria kuin apostolisena aikana, on mielestäni seurakunnan itse päätettävissä oleva asia. Hyväntekeväisyyden vuoksi täyttä ateriaa ei ainakaan Suomessa tarvinne tarjota ja käytännön vuoksi on helpompaa pelkästään murtaa leipää ja juoda vähän viiniä sen kyytipojaksi, niin että koko ateria on ns. rituaalista ehtoollista.- tode*
niin, Jeesuksen aikoihin ei tainnut vielä olla sahanteräisia leipäveitsiä. Sama juttu monessa muussakin käytännössä seurakuntaelämässä.
Tästäkin ehtoollisen tarjoamisesta on tehty lähes sakramentti eli öylättityyppinen ehtoollisleipä on joidenkin mielestä harhaoppia. Voi hyvä tavaton näiden kanssa! - herra tuntee
tode* kirjoitti:
niin, Jeesuksen aikoihin ei tainnut vielä olla sahanteräisia leipäveitsiä. Sama juttu monessa muussakin käytännössä seurakuntaelämässä.
Tästäkin ehtoollisen tarjoamisesta on tehty lähes sakramentti eli öylättityyppinen ehtoollisleipä on joidenkin mielestä harhaoppia. Voi hyvä tavaton näiden kanssa!Katolinen kirkko on tehnyt ehtoollisesta sakramentin ja mm. luterilainen kirkko on säilyttänyt sen sakramentin, hieman eri muodossa tosin. Alkuseurakunnassa ei sakramentteja tunnettu, sillä ne ovat katolisen kirkon muodostamia ja pakanauskonnoista vaikutteita saaneita taikauskoisia rituaaleja.
- tode*
herra tuntee kirjoitti:
Katolinen kirkko on tehnyt ehtoollisesta sakramentin ja mm. luterilainen kirkko on säilyttänyt sen sakramentin, hieman eri muodossa tosin. Alkuseurakunnassa ei sakramentteja tunnettu, sillä ne ovat katolisen kirkon muodostamia ja pakanauskonnoista vaikutteita saaneita taikauskoisia rituaaleja.
tarkoitan sitä, että ehtoollisen nauttimisen tavasta on tehty melkeinpä pelastuskysymys, niin kiivaasti tässä taas taistellaan.
Minun ymmärtääkseni tapa, jolla ehtoollisleipä laitetaan palasiksi ennen sen nauttimista, ei ole ollenkaan oleellista.
Adventistit ovat tässä samassa jamassa, kuin nämä leivän murtajat eli ovat jääneen juutalaisiin tapoihin kasvissyönneissään ja sapateissaan.
Niin, meillä hellareilla on armonvälittäjä, ei armonvälinettä eli sakramenttia. Tosin eivät nykyluterilaisetkaan taivaaseen vilahda pelkällä kastamisella tai ehtoollisen nauttimisella, vaan parannusta on tehtävä heidänkin. - 20%20%20
Viimeinen Ehtoollinen oli tosin pesachin aaton ateria, mutta leivän ja viinin siunaus tapahtuu juutalaisuudessa ennen ateriaa, siis tyypillinen, rituaalinen sapattisiunaus. Ateria on sapatti-illan ateria. Tämä leipä ja viini kuitenkin erotetaan muusta ruuasta, tosin siunauksen jälkeen erikseen nautittuna, nautitaan sittemmin muun ruuan kanssa.
Helluntailaiset HPE:n, eli Eukaristian, kieltäjät esittävät monia väittämiään muka totena, mutta jotka ovat todellisuudessa täyttä valhetta, eli väkevää eksytystä. Olen elämäni aikana istunut sadoilla ihan oikeilla juutalaisilla sapattiaterioilla, sekä lukuisilla pesach-aterioilla, joten nämä varmaksi tiedän. Mitään suomalaisten "messiaanisten" itse kehittelemiä "sapattiaterioita" en tunnusta, enkä ole koskaan niillä ollutkaan.
Kristillinen (katolinen) Eukaristia on periaatteiltaan jokseenkin samankaltainen aidon juutalaisen sapattiaterian kanssa.
Jo Jeesuksen aikana oli teräviä veitsiä. Terävä veitsi kuuluu taatusti erääksi ihmisen ensimmäiseksi keksimiin aseisiin, sitten nuijan.
Itse olen jättänyt muodollisuudet sivuun, kaivanut repusta limpun ja viinipullon ja nauttinut erämaassa taikka tunturissa ehtoollisen. Mutta vain ehtoollisen, ei juopottelua eikä ylensyöntiä.
- outohyypiö
Ja sitten sen päälle kirjoittelet mitä sattuu epäraamatullisia taruja miksi ?
Eräs helluntaiseurakunnan jäsen oli uskoon tullut alkoholisti. Hän ei voinut ottaa osaa ehtoolliseen, koska pelkäsi sen laukaisevan alkoholismin uudelleen. On hyvä pitää esillä myös alkoholiton vaihtoehto. Mormonit käyttävät viinin sijasta vettä (tämä vain sivuhuomautuksna).
Eikö tärkeintä ole se ajatus, minkä vuoksi ehtoollista vietetään. Ulkoiset seikat ovat vähemmän merkitseviä..- 27%
Tämä uskoontullut alkoholisti ei ollut tehnyt todellista parannusta. Hän ei erottanut Herran verta viinaryypystä. Tällaisten jumalattomien puoliuskovaistenko vuoksi uskovilta kiellettäisiin pyhä ehtoollinen? Jos hänellä on tuo mieli, nauttii hän myös mehunsa tuomioksensa. Joka tarjoaa väärennettyä Kristuksen verta, tekee sen tuomioksensa. Näin toimivat helluntaiseurakunnat.
Sellainen kaveri ei ole toiminut Paavalin ohjeen mukaan, joka ratkeaa ryyppäämään viinitilkasta.
Kol. 3:5
Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,- 1%9
lappix kirjoitti:
Sellainen kaveri ei ole toiminut Paavalin ohjeen mukaan, joka ratkeaa ryyppäämään viinitilkasta.
Kol. 3:5
Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,Näin on. Parannuksen tehnyt alkoholisti keskittyy Jumalan sanaan, ei pohtimaan onko tuossa tilkassa viinaa. Ehtoollistilkka on niin pieni, että se ei lankeennuta ketään elävää Kristuksen omaa. Se on Kristuksen Pyhä Veri, se antaa Elämän.
- Markku Tampio
Seurakunnan vanhemmistoille on syytä tehdä asiasta kirjallisesti maltillinen huomautus, jos seurakuntalainen huomaa, että ehtoollisen pyhyys menee överiksi. Ei se muutoin tämäkään asia miksikään esim. palstalla esitettyjen mielipiteitten seurauksena muutu, vaikka monien seurakuntien vanhemmiston jäsenet keskusteluja saattavat seuratakin.
Koska juhlia varten pukeudutaan yleensä juhlavaatteisiin, niin ei kai asia liene jäänyt kenellekään epäselväksi ehtoolliskokoukseen pukeutumisenkaan suhteen..
Jos seurakunnassa ehtoolliskokousta nimitetään leivänmurtokokoukseksi, niin sen on myös käytännössä oltava sellainen, jossa yhdestä ehtoollisleivästä saa itsekukin ehtoolliseen osallistuva murtaa omin käsin palan. Miedosti alkoholipitoinen viini voidaan kyllä tarjota pienistä pikareista, sillä onhan viini niihin kaadettu isosta astiasta, joka on ennen pikareihin kaatamista siunattu Raamatun sanalla, niinkuin leipäkin on siunattu.
Näin mie olen asian kuutioinut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573175Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26820