Miksi vastustat elintesi käyttämistä elinsiirtoon?

elävät ja kuolleet

Nykyisen lain mukaan jokainen on kuolemansa jälkeen potentiaalinen elinten luovuttaja. Ellei siis itse asiaa vastusta eläessään. Itse en tunne ketään, joka ei haluaisi olla luovuttaja, joten toivoisin saavani vastauksen täältä: miksi et halua elimiäsi käytettäväksi elinten siirtoon kuolemasi jälkeen?

36

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senvuoksi

      minä en halua, koska joku käyttäisi elimiäni silloin hyväksi. Ihmiset on niin pirullisia olleet mulle eläessäni,,, niin miksi kenellekään haluaisin suoda sitä iloa?

      • elävät ja kuolleet

        Kiitos vastauksestasi. Ikävää, että olet joutunut pettymään ihmisiin. Toivotan sinulle kuitenkin kaikkea hyvää.


    • xxxx

      Vastustan elinsiirtoja siksi että luovuttaja kuolee leikkauspöydällä,
      kuolleiltahan elimiä ei voi ottaa, luovuttajahan on aivokuollut, elävä ihminen,
      vaikka suomen laki toisin väittää. Tuo lakihan, jossa sanotaan että aivokuollut
      on kuollut on mitä ilmeisimmin tehty juuri elinsiirtoja varten.
      Siksi vastustan en halua kuolla leikkauspöydällä, enkä halua kenenkään muunkaan kuolevan, kenenkään ihmisen ei tarvitse kuolla minun puolestani.
      Kunnioitetaan elämää.

      • mogjto

        Jos satun kuolemaan ulkomailla,haluaisin tulla sinne haudatuksi.On aika kallista puuhaa raahata ruumisarkku Suomeen.En oo ajatellut viettää eläkepäiviä Suomessa.


      • kunnioitan elämää

        Elämää voi kunnioittaa parhaiten
        lahjoittamalla itsesi,antamalla niiden elää, joilla on vielä siihen mahdollisuuksia, esim. jonkun elimen vajaatoiminnan vuoksi.
        Hoitoalalla olen nähnyt eläviä "kuolleita". Se ei ole ihmisarvoista elämää.


    • Omat syyni

      Minä en halua, että joku länsimaalaista kerskakulutus elämää harrastava (suurin osa ihmisistä suomessa) saa keinotekoisesti jatkaa elämäänsä elimilläni. Olen itse elänyt oman elämäni askeettisesti keneltäkään mitään koskaan pyytämättä tai saamatta.

      Olisi elämänperintöni irvikuva ja elämänperintöni raiskaamista jos elimeni päätyisi kuolemani jälkeen jollekin kerskakuluttaja pukumiehelle tai naiselle, koska en saa määrätä miten elimeni käytetään on parempi, että niitä ei käytetä kenekään ihmisen hyväksi.

      Oma toiveeni on, että kun kuolen ruumiini heitetään sellaisenaan korpeen, koska on parempi, että oikeasti uhanalaiset metsän sudet ja ilvekset syövät ruumiini ja elättävät sen avulla poikasiaan muutaman päivän kuin se, että kehoni osilla elätetään yhtäkään kerskakuluttajaa, jotka jo ovat vallanneet tämän kokomaapallon, sekä ympäristön ja lähes tuhonneet sen.

      Jos sairastun en itsekään oleta saavani mitään apua ja suhtaudun sairastumiseen intiaanien viisaudella tänään on hyvä päivä kuolla ja tervehdin kuolemaa kun se minut viimein tulee noutamaan sen sijaan, että yritän sitä paeta.

      En myöskään halua, että papit levittävät uskonto soopaansa kuolemani jälkeen raiskaten minun ruumistani hengen siitä poistuttua, koska en voi luottaa yhteiskuntaan tässä asiassa todennäköisesti ainoa keino saada tahtoni läpi hyvästä kuolemasta on kadota jonnekin korpeen sitten kun tiedän, että päiviä ei enää ole paljon jäljellä. Papit ja uskonnot eivät minua, ruumistani ja kuolemaani omista pitäköön limaiset näppinsä ja lipevät käärmeen kielensä erossa.

      Luonnosta minä olen tullut ja luontoon haluan kuolla jos asian saan jotenkin junailtua näin. Yhteiskunta vain on täynnä lipeviä ihmisiä, jotka yrittävät vielä kuolemanikin jälkeen tehdä bisnestä kuolemallani tai hyötyä kuolemastani jotain.

      Tästä syystä lahjoitan ruumiini ja elimeni oikeasti uhanalaisilli eläimille jos voin. Raha, ihmisten, uskontojen ja pappien maailma pitäköön huolen asioistaan ilman osallistumistani siihen.

    • Tuula

      Toivottavasti saat palata luontoon, kun lähtösi aika koittaa. Kai sentään teet toivomuksesi ja tahtosi selväksi läheisillesi, ettei esimerkiksi sinun "kadotessasi korpeen" järjestetä auttamiseksesi suurimittaisia etsintöjä.

      Minäkin olen aina elänyt ulkoisesti vaatimatonta kierrätyselämää, haaskannut mahdollisimman vähän luonnonvaroja ja pyrkinyt kierrättämään kaiken mahdolllisen moneen kertaan, jotta hiilijalanjälkeni olisi mahdollisimman pieni.

      Siksi annan mielelläni kierrättää käyttökelpoiset elimeni uusiokäyttöön, jotta joku toinen saisi minun sarveiskalvojeni, munuaiseni, sydämeni tai vaikka maksani avulla mahdollisuuden parempaan elämään. Minulla on elintenluovutustestamentti lompakossa siltä varalta, että aivokuolisin vaikka liikenneonnettomuuden seurauksena.

      Luonteeltani en ole kade, joten minulle on aivan se ja sama, kuka saa näkönsä takaisin minun sarveiskalvojani hyödyntämällä. Kerskakuluttajatkin ovat ihmisiä.

      • Omat syyni

        Pahoittelen Pentti Linkolalaisia näkemyksiäni jos ne jotakin järkyttivät. Minä olen omillani ja vähällä toimeentulemaan oppinut maalaispoika.

        En ole varma saanko tahtoani luontoon kuolemisesta läpi, koska sukulaisistani suurin osa ei kunnioita sitä ja yhteiskunnassamme kirkolla on valtava valta sen suhteen minkälainen on hyvä kuolema ja hautaaminen. Todennäköisesti sukulaiseni hautaavat minut kirkossa tahtoni vastaisesti näyttääkseen muille olevansa kunnon jumalaa pelkääviä kristittyjä. Vaikka ei siinä ole mistään muusta kyse kuin muiden mielipiteen palvomisesta. Itseäni se mitä muut minusta ajattelevat ei haittaa.

        Luonto on aina ollut lähellä sydäntäni ja mieluusti kuolemani jälkeen elättäisin luonto kappaleita sen sijaan, että päädyn krematorion piipusta savuna ilmaan tai mätänen hautakivi viidakon keskelle. Rakastan eläimiä ja luontoa ja ajatus siitä, että päädyn jonkun suden, karhun tai ilveksen poikasten lounaaksi kuolemani jälkeen ei tunnu mitenkään epämielyttävältä.

        Haluan, että kuolemallani on merkitys jollekin uhanalaiselle eläimelle ja sen poikasille, jotka jo nykyään ovat kovasti hätää kärsimässä kun ihmiset tunkeutuvat joka paikkaan ja surmaavat kaikki eläimet ja kaatavat kaikki metsät.


    • j k

      kyllä

    • niggoire

      liian aikaista miettiä koko asiaa.Olen niin nuori etten halua ajatella koko juttua.Antaa sukulaisten hoitaa asia sitten joskus kun olen vanha mummo.Toiseksi kaikkien kuolleiden elimet ei ole kovin hyvässä kunnossa.Syöpäpotilaan sisäelimet kyllä poksahtaa lähes kaikki loppuvaiheessa.Tuskin kukaan sitten kovin vanhan mummon silmiä haluaa..

      • La laila

        Voi sinua, lapsikulta. Nuoretkin kuolevat, jopa aivan pienet lapset. Ei ole koskaan liian aikaista ajatella näitä asioita.

        Kun on kuollut - tai aivokuollut - ei Itselle ole iloa sarveiskalvoista, sydämestä, munuaisesta, ihosiirteestä tai maksasta.

        Joku toinen, vaikka vakavasti kuolemansairas pienten lasten äiti voi saada niitten avulla jatkoaikaa, jotta näkee lastensa kasvavan.


      • Omat Syyni
        La laila kirjoitti:

        Voi sinua, lapsikulta. Nuoretkin kuolevat, jopa aivan pienet lapset. Ei ole koskaan liian aikaista ajatella näitä asioita.

        Kun on kuollut - tai aivokuollut - ei Itselle ole iloa sarveiskalvoista, sydämestä, munuaisesta, ihosiirteestä tai maksasta.

        Joku toinen, vaikka vakavasti kuolemansairas pienten lasten äiti voi saada niitten avulla jatkoaikaa, jotta näkee lastensa kasvavan.

        Juu näin se menee. On hyvä miettiä asiat valmiiksi jo ennen loppua niin voi lähteä rauhassa. Näin itse ajattelen. Kukaan ei tiedä milloin se viimeinen henkäys tulee se ei ole ihmisen käsissä se. Minulla on ystäviä kuollut lapsena ja parikymppisenä. Ei se ikää katso.

        Hyvä niin, eipä tarvitse murehtia siitä koska kuolee, koska se asia on järjestetty sinulle sinun puolestasi. Elämässä joutuu murehtimaan niin paljon kaikista asioita, mutta kuolemasta ei tarvitse murehtia se tulee jokaiselle aikanaan ja juuri niin täsmällisesti kuin pitääkin.

        Ainoa mitä itse toivon, että ei käy kovin kipeästi ja se on nopeasti ohi kun lähtö koittaa.


    • näin ajattelen

      Kaikki mitä minusta irtoaa on käyttettävissä. En todellakaan ymmärrä ihmisiä, joka tuon kieltää.
      Monellahan tuo olisi melkein ensimmäinen hyvä teko elämässään.
      Tuskin mitään käyttökelpoista löytyy, mutta aivan vapaasti saa käyttää.
      Jos tuota seuraavaa elämää on, niin eiköhän se uusi ruhokin sieltä jostain löyty.

    • calypso4

      Minulla on "testamentti" elinten luovutusta varten. Jos mä täältä siinä kunnossa lähden, että minun sisuskalut ovat vielä käytettävissä ja sitä kautta joku saa jatkoaikaa elämälleen niin en todellakaan laita sitä pahakseni. Enhän minä niitä elimiäni enää siinä vaiheessa mihinkään tarvitse. Ja jos joskus joudun sellaiseen tilanteeseen, että itse tarvitsenkin jonkun tärkeän elimen joltain kuolleelta luovuttajalta niin tottakai minä sen otan (ja varmaan kuka tahansa muukin), jos vaihtoehtona olisi varma kuolema.

      Tämä siis vain oma näkemykseni asiasta, ei ole väärin ajatella myös päinvastaisesti.

    • Elinten kaupalle EI!

      Kyseinen Suomen laki on mätä, sillä Suomen valtiolla/yhteiskunnalla ei ole oikeutta päättää asukkaittensa elimistä niiden kuoltua, vaan se asia kuuluu vain ja ainoastaan ihmisen Luojalle! Suomen valtio ei omista asukkaitaan heidän eläessään, eikä myöskään heidän kuoltuaan!

      Raamatun mukaan meidän Luojamme omistaa kaikki luotunsa, joita me kukin olemme. Sama Luoja on viisaudessaan MÄÄRÄNNYT kunkin yksilöihmisen iäksi juuri sen päivien määrän, mikä se kullakin on ilman elinluovutusta. Siis myös niiden ihmisten päivien määrän, joiden elämää yritetään keinotekoisesti elinsiirrolla pidentää pidemmäksi, kuin mitä Luojamme on säätänyt.

      Israelin kuningas Daavid kirjoittaa psalmissaan tähän liittyen ylistystä Luojalleen, YHWH Elohimille sanoen: 139:13b-17

      13. ...Sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.
      14. Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää.
      15. Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.
      16. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. MINUN PÄIVÄNI OLIVAT MÄÄRÄTYT JA KIRJOITETUT SINUN KIRJAASI, ENNEN KUIN AINOAKAAN NIISTÄ OLI TULLUT.
      17. Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, YHWH Elohim, kuinka suuri on niitten luku!
      ...

      Vaikken uskoisi Raamattuun, mikä todella on Korkeimman ikuista totuutta, niin en suostu luovuttamaan elimiäni myöskään seuraavasta syistä:

      1) En tietäisi kenelle ne tultaisiin luovuttamaan. Vastaanottaja voisi olla ateisti, jumalankieltäjä eli Kristittyjen vihamies ja vainooja!

      2) Niiden saaja voisi häväistä elimiäni nauttimalla alkoholia, huumeita, harjoittamalla haureutta ja tuhoamalla lähimmäisiään.

      3) Vain rikkailla on varaa vastaanottaa luovutettavia elimiä eli köyhiä sorretaan tässäkin asiassa!

    • näin ajattelen

      Ärsyttää edellinen.
      Tuo uskonto ja raamattu sekoitetaan joka asiaan ja otetaan sieltä vain se mikä tukee omaa kantaa!
      Oletko sinä raamatuntulkitsija noudattamaan esimerkiksi seuraavaa raamatun laussetta? Ei sanatarkka lainaus, mutta : jos sinulla on kaksi ihokasta ja jollain toisella ei ole yhtään, niin annatko sinä toisen sille jolla ei ole yhtään?
      Jos noin toimit, niin saat tässäkin mielipiteesi pitää.

    • se vaara on

      Pelkään että kuolemaani joudutetaan siksi että joku saisi elimeni.

      • Terve, mutta köyhä

        Ihan varmasti on näin. Köyhän elämällä ei ole mitään arvoa silloin jos vaikka munuaisesi katsotaan sopivan jollekin porholle.


    • rakkautta kaikille

      Todellista kristillistä lähimmäisenrakkautta! Lieneekö unohtunut vuorisaarna jossa sanotaa: "43 Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

      Jos todella haluat elää Raamatun opetusten mukaan, sinun tulisi luovuttaa elimesi ilolla muiden käyttöön, kun et niitä enää itse tarvitse. Todellinen kristitty ei välitä, vaikka saaja olisi ateisti, huumeiden käyttäjä tai rikas paskiainen. Jumalan armo kuuluu kaikille, ei vain köyhille ja nöyrille.

    • Pidä huolta

      Elintenluovutus on pääosin rikkaiden maiden ihmisten luksusta. Elintenluovutusteollisuus on globaalisti osin rikollisten käsissä, vaikka se Suomessa on puhtoista. Katulapsilta viedään elimiä väkisin ja jossain köyhät myyvät toisen munuaisensa elättääkseen perhettään. Tämä ei tietysti ole elintenluovutustestamentti, mutta yhtä ja samaa kuitenkin.

      Mielestäni yhteiskunnalla ei ole varaa tällaiseen. Pitäisi sen sijaan ehkäistä sairauksia ja onnettomuuksia, saada koko ihmissukua geneettisesti vahvemmaksi siten, että erityisesti ne, joilla on pahoja perinnölllisiä sairauksia eivät lisääntyisi ihan vapaaehtoisuuspohjalta.

      Ennen kuin joku älähtää sanon, että kuulun itse tähän ryhmään. Minulla on ollut syöpä, enkä ole jatkamassa näitä epäterveitä geenejä ihmispopulaatiossa.

      En haluaisi tukea jonkun sairaan ihmisen (joko heikko mieli, joka on johtanut kehoa tuhoavaan käytökseen, tai heikko keho, jonka geenejä ei pitäisi enää jatkaa) lisääntymistä tässä maailmassa.

      Toki on lapsia ja onnettomuuksiin joutuneita, mutta varmaan kuitenkin vähemmistö. Mutta vaikka heitä ehkä haluaisinkin auttaa fakta on se, että elimiäni tuskin hyväksyttäisiin mihinkään. En saa edes luovuttaa verta. Jos joka neljäs ihminen saa elinaikanaan syövän voipi olla, että neljäsosa ihmisistä on kelvottomia luovuttamaan mitään elimiä kuolemansa jälkeen.

    • Hyötykäyttöön vaan

      Minulla on elintenluovutustestamentti lompakossani.Aion tehdä siihen myös lisäyksen,että luovutan kuolemani jälkeen ruumiini myös.lääketieteelliseen tutkimukseen.Minusta se on hyvä teko.
      Sen lisäksi,että joku minusta hyötyy elinteni ansiosta,myös tuhkauskulut ja uurna tulevat sitten valtion puolesta.Ei tarvitse sitten jäljelle jääneiden maksaa sitä osaa hautajaiskuluista.

    • kandi5

      Jos joutuu esim. auto-onnettomuuden seurauksena saraalaan, olet jonkin asteisessa tiedottomassa tilassa vakavasti loukkkaantuneena ja sinun ei oleteta tästä selviytyvän, niin et saa kaikkia mahdollisia kipulääkkeitä yms. koska tässä tilassa SINUA ei enää ajatella, vaan ELIMIÄSI, että ne saataisiin "kunnossa" pois ilman lääkeainejäämiä yms. Ihmistä hoidetaan toisella tavalla kun tiedetään että olet elintenluovuttaja.

      Tämä on tosi juttu ja tätä ei moni luovuttajakaan tiedä kun ei tätä nähdä tarpeelliseksi kertoa....

    • ibu5dd

      Elä höpsi, joskus ollu mukana alusta asti...
      Esim. kolari... Ensihoiton porukka tekee
      oikeesti kaikensa! Siinä vaiheessa ei kysytä,
      kipua vaan pistetään sitä morkkua kun
      näkee että sattuu, Sinäkö olet se joka kyselee?

      • kandi5

        Hei haloo, luitko edes viestiäni? jos osaa lukea niin sanon tekstissäni että kun on "jonkin asteisessa tiedottomassa tilassa", eli kun ei voi varmuudella mitään sanoa, jos lääkkeenanto on harkinnanvarassa niin se jätetään antamatta jos tiedetään sinun olevan elintenluovuttaja

        Älyhoi, tottakai ensiavussa hoidetaan kaikki ja niin kuuluukin


      • Kyllä elinsiirrolle!
        kandi5 kirjoitti:

        Hei haloo, luitko edes viestiäni? jos osaa lukea niin sanon tekstissäni että kun on "jonkin asteisessa tiedottomassa tilassa", eli kun ei voi varmuudella mitään sanoa, jos lääkkeenanto on harkinnanvarassa niin se jätetään antamatta jos tiedetään sinun olevan elintenluovuttaja

        Älyhoi, tottakai ensiavussa hoidetaan kaikki ja niin kuuluukin

        Aivokuolleisuus ei ole enään tiedoton tila. Sinä olet kuollut. Täällä eräs kirjoittaja oli sanonut että ihminen on elävä kun näin tapahtuu, mutta ei ole! Vaikka muu kehosi toimii, aivosi eivät eikä niitä voikkaan saaha enään toimiin, olet kuollut that's it. Se ei ole enään ihmisen arvoista elämää, kun makaat kasvina sängynpohjalla siihen asti, että muu elimistösi kuolee joskus.


    • näio

      Maailmassa on liikaa ihmisiä ja ei täältä kuolematta selvitä.
      Turhaa, keinotekoista, kallista elämän ylläpitoa kalliiden lääkitysten voimalla.
      Samoin kuin keinohedelmöitykset täyisn turhia. Kaikkea vaan ei voi saada ja kuten sanoin maailmassa liikaa ihmisiä ja voihan sitä adoptoida kotia tarvitsevanniin trendikkäästi vaikka Afrikan väestöräjähdyksestä.

    • Ettekö luovuttaisiin elimiänne edes lapsille?

      Aika typerän itsekästä..

      Pitääkin muistaa tuo lääketieteeseen luovutusasia vielä lisätä elintenluovutuskorttiin.

      • kandi5

        Huoh, tääkin jonkun vähäjärkisen kommentti. Ei sitä itse saa päättää kenelle niitä elimiä sit jaellaan, vai ootko raapustellu siihen elintenluovutuskorttiis että vain lapsille....

        Mun mielestä siinä ei ole mitään itsekästä jos haluaa tulla tuhkatuksi tai haudatuksi kokonaisena. Itse jos joudun seuraamaan rakkaani menoa hautaan, niin kokonaisena hänet sinne haluaisin, ja uskonpa että esim. pienet lapseni haluaisivat minutkin jos aikani nyt koittaisi.

        Turha puolustella että mitäs jos omaisesi tarvitsisi uuden elimen. Mielestäni tämä kaikista tyhmin puolustus. Tottakai sen omaiselle haluaisi, mutta ei minun silti itse tarvitse haluta olla luovuttaja. Sama kun sanoisi että haluan että joku antaa minulle miljoonan, mutta antaisinko sitä itse jos minulla kaksi miljoonaa olisi? Jos joku sanoo antavansa niin en usko. Mene itseesi.


    • lsdlsdlsd-kivikausi

      1. Koska haluat välttää sekaannuksia, välittääksesi omaisista.
      2. Koska haluat vältellä aihetta, sekaannuksista ja läheistesi käyttämisestä.
      3. Koska haluat turvallisena ympäristönä ymmärtää tarpeesi läheisyytenä.
      4. Koska haluat turvallisesta ympäristöstä harjoitella julkisena etiikkana, sisimmällistä yksityisyyttä, ja sen tärkeyttä.
      5. Koska haluat olla tarjoamatta onnistumisen elämyksiä yksityiysyydellä, turvalliseksi ympäristöksemme, psyykkisen kivun tuoton välttämisellä.
      6. Koska haluat edesvastuuttomasti painostaa ihmisiä transvestismiin, sisimmällisesti yksityisyyden laiminlyömällä.
      7. Koska haluat vältellä aiheen mm. uskonollisesta syrjinnästä johtuen, liittyvän seksiin, ja sen erilaisiin sairauksiin, niiden käyttöön, sekä tarkoitusperiin.
      8. Koska et ymmärrä aihetta kansalais-aktivismiin ja sen vapaaseen käyttöön, mm. painostamisen välttämiseksi, ja näin turvalliseksi.
      9. Koska et ymmärrä kansalais-aktivismin aatetta ja sen perustaa onnistumisen elämyksellisen miljöön vastuullisesta rakentamisesta.
      10. Koska et ymmärrä kansalais-aktivismin ja miljöösi rakentumisen turvalliseksi ympäristöksi olevan vastuullista onnistumisen elämyksellisyyttä, ei eläimellisyyttä.

      kts. Jehovat, uskonnollinen syrjintä, pakkomielteen omainen suljettu

      • Jumalan,luonnonlapsi

        Esim. sukupuolellisen harhaisuuden, liian maskuliinisuuden perusteella, on hyvä kieltäytyä mm. elinsiirroista tai muista sellaisista kehoa koskettelevista keskusteluista, jotka ovat osoitettuja esim. uskonnon piireistä.
        Tällaista harhaisuutta pidetään liian eläimellisenä, jopa ylläolevan keskstelun avaamiseksi ja sen on liioin sairaalloinen, jopa turhautumana. Se on vastoin kirkkolakia ja etiikka vailla sisimmällistä läheisyydenkykyä ja tukee pelkkänä psykopatiana harjoitettuna älyllisyydettömyyttä. Se on terveyttä vahingoittavaa harhaisuutta, jossa ei ole psyykkisenä kipuna mitään järkeä verikostollisuutena.
        Turhautumana psykopatian harjoittaminen on sairaalloisuutta, josta ei voi lähestyä ihmistä enää koskaan edesvastuuttomuuden osilta kehosta, esim. ulkoisena kauneutena sitä esittäessä, häntä ihmisen lapsena siten kunnioittamatta. Psykopatia on arvona ulkoisen kauneuden tukematta jättämistä ja siten se on vääränlaista turhautumaa mm. esitettynä julkisesti väkivallalla, ja siten vääränlaiselta atomilta mm. ihmisiä läheisyydenkyvyttömyyden peruslähtökohdalta, sitä käyttämällä, laiminlyömistä.

        Ihmisen ei tarvitse jakaa kehoaan osiin. Se on kiellettyä häveliäisyydestä, joka ei ole tarkoitettu teeskenneltäväksi älyllisyydeksi, kuten hysteriaksi, sitä olemukselta osoittaen ja ohjaamalla,ylikorostaen terveyttä vahingoittaen. Sitä ei voi pitää laajamittaisena terveyden edistämisenä, koska se on onnistumisen elämyksetöntä. Tämä on väärä malli ihmisen tukemisesta, kehon täyttyessä, eri tunteilla. Tämä on väärin tehty malli häveliäisyytenä, jossa ei ole kunnioitettu yksityis-elämää, sen muodostumista turvallisuutena, ja sen rakentamista, miljöönä kuten hyvinvointina.
        Ihmisen ei tarvitse jakaa kehoansa siten eri osiin, että hän tiedostaa syntymänsä lähtökohdat yksityis-elämää loukaten tai siten että hän tiedostaa näin hier-arkisesti perimänsä lähtökohdat mm. feminiinisyyden osien poistamisen hakuisena omaneduntavoittelullisena järjestysluvuttomuutena, turvallisuushakuisuutena. Siten ei saa ihmistä loukaten osoittaa. Häntä ei saa siten ydinperhe-käsitteestä ja sitä käyttäen arvona koskettaa, eikä tulevaisuudettomuutta siten järjestelmällisesti rakentaa.
        Tämä malli ja muoto on ihan sama, siten loukaten:
        Rakas eri isä
        Sähkö-anette
        Hypnoosi
        Psyykkinen kipu
        - Sosiaalityöntekijän lapselle, hänen omaiselleen, lapsen kehon tilaaminen raiskattavaksi.
        kts. Psykiatria.
        - Tämä on kyllä tosi hieno ajatus teiltä psykiatriana.
        Miten tämä liittyykään elinten luovutuksiin?
        Eikö olekin turhaa, että sillä tavalla lähtee pakoilemaan vastuuta, ja
        vaikkapa on huolehtimatta kaikin tavoin älyllisyyden kehittämisestä, jopa sitä seurailemalla?
        Eikö olekin aivan turhaa, ettei pysty uskonnollisen pakkomielteen, "käyttää psykoottisesti suljetun paikan ja tilan osalta", toista ihmistä kehoksensa ja terveydekseen, toista ihmistä siten, onnistumisen elämyksellisyyttä rakentaen?
        - Ne ovat vain yleiskunto-nostoja.


    • pointless

      Miksi haluaisin auttaa jotain tuntematonta ties mitä virtsapäätä? Meitä ihmisiä on muutenkin aivan liikaa tällä planeetalla, enkä halua edesauttaa ylikansoittumista edes tällä tavalla. Valitan, mutten todellakaan pidä kanssaihmisistäni niin paljoa että auttaisin tässä asiassa.

    • toipuvatyttönen

      Itselläni on veriteitse tarttuva sairas (c-hepatiitti, jonka nuoruuden hölmöilyissä sain hankittua itselleni). Siihen on olemassa hoito, jolla taudin saa pois. Aion itse hakeutua kyseiseen hoitoon, jotta voin elää pitkän, terveen ja onnellisen elämän. Vaikka taui lähtee minusta, en koskaan tulee kelpaamaan elinten luovuttajaksi. Sen takia en voi luovuttaa elimiä.

    • MarjattUnto

      Onko jotain lomaketta olemassa, jossa kiellän elinsiirron?

      • KYLLÄ

        Itse odotan elinsiirtoa, olen 16 vuotta. Ja olen aivan järkyttynyt näistä kommenteista jotka kieltävät tekosyynä elimiensä luovuttamisen. Ellei satu olemaan justiinsa tautia joka kieltää elimien ja veren luovuttamisen, sen ymmärrän, mutta muuten tämä itsekkyys on aivan sairasta. Minulta saa ottaa kaiken pois mikä vaan kelpaa luovutukseen kuolemani jälkeen. En tarvitse niitä enään. Don't take your organs to heaven. Heaven knows we need them here.


    • Kyllä ja ei

      Periaatteessa ymmärrän elintenluovutuksen jalouden. Oikeastaan, kun luin nämä tekstit vielä, niin ajattelin, että menen haaskuun, jos vaikka liikenneonnettomuudessa sattuisin kuolemaan, eikä ole testamenttia ja joku voisi saada jatkaa kaipaamaansa elämää minun kauttani.

      En ole tehnyt testamenttia, koska sen tekemiseen ei ole mitään hyvää systeemiä. Tuntuisi niin raaalta vai jossain terveyskeskuksessa sellainen tehdä, tai yleensä vain kirjoittaa sellainen paperi. Kun oma haluni elää terveenä on niin suuri, että on vaikea ajatella että sellainen tilanne tulisi eteen. Liikenteessä pitäisi mennä mahdollisuuksien mukaan varmanpäälle jokatapauksessa. Ja se jokatapaus alkaa jokaisesta itsestään.

      Jotenkin hienoa, että elintenluovutus on mahdollista ja jotenkin ikävää, että sellainen on mahdollistal Ota tuosta sitten selvää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe