Terveydenhuolto retuperällä

Vihainen Asukas

Kirjoitan mielipiteeni tänne kaikkien nähtäväksi, koska olen *hyvin* pettynyt Kotkan seudun julkiseen terveydenhuoltoon.

Julkinen terveydenhuolto on mennyt retuperälle Kotkan seudulla, koska nykyään lääkäriin ei enää pääse kuin hoitajan kautta, jos edes silloinkaan, vaikka olisit kuinka kipeä(!). Tämä on erittäin outoa, koska minusta hoitajilla on pahimmillaan erittäin välinpitämätön asenne potilaisiin.

Jouduin itse kokemaan julkisen terveydenhuollon heikentyneen tilan pari päivää sitten, kun minut ängettiin väkisin hoitajan luo, vaikka olisi pitänyt heti päästä lääkäriin pahojen ja vakavien flunssaoireiden takia (minulla on perussairaus, jonka vuoksi pitäisi heti päästä lääkäriin, kun tulee tulehdustauteja). Minua pompoteltiin terveysasemalla vain verikokeisiin, joista ei tietenkään löytynyt mitään hälyttävää, koska minulla ei ole koskaan edes CRP koholla (olen niitä ihmisiä, joilla voi olla vaikka kuinka paha tulehdus, mutta CRP ei nouse ollenkaan).

Ihmettelen erityisesti sitä, että hoitaja ei edes kuunnellut keuhkoja. Hän kävi vain nopeasti oven toisella puolella keskustelemassa lääkärin kanssa. Sitten verikokeet ja koska ne olivat OK, en ollut terveysaseman mukaan kipeä, vaikka oireet olivat todella pahat ja vakavat flunssan ja perussairauden takia.

Tällaistako julkinen terveydenhuolto on nykyään? Mietin, että pitäisiköhän minun veloittaa yksityisen lääkärin maksut kaupungilla, jotta siellä otettaisiin hieman oppia asioista ja tehtäisiin muutoksia terveydenhuoltoon.

32

459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KOKS ja TK

Johan nyt on jutut! Ensinnäkin, flunssa ei tarvitse lääkärin hoitoa, hoitajan vastaanotto riittää flunssan oireiden lievitykseen ja ohjeiden saamiseen flunssan omatoimiseen oireiden lievitykseen (lepoa, Buranaa, kuumaa juotavaa yms.) Toisekseen: CRP kohoaa jos kyseessä on kunnon tulehdus tai antibiootteja vaativa tulehdus / infektio. Jos CRP ei nouse niin se räkätauti paranee itsestään ajastaan, voi toki kestää esim. 3-4 viikkoa. Kolmanneksi: hoitaja ei kuuntele keuhkoja, koska hoitajat eivät osaa sitä tehdä tai voivat toki kuunnella mutta eivät tiedä mitä kuuntelulöydöksestä pitäisi päätellä, hoitajille ei opeteta sellaisia asioita, koska hoitajat eivät saa tehdä myöskään taudinmääritystä eli diagnoosia, lain mukaan potilaan taudin saa todeta eli määrittää vain lääkäri ja lääkäri vastaa potilaan lääketieteellisestä hoidosta, eli lääkäri vain saa määrittää taudin ja määrätä siihen hoidon sen pohjalta. Neljänneksi: jos käyt yksityisellä lääkäriasemalla lääkärillä niin kaupunki ei todellakaan maksa laskuja mitä sieltä saat vaikka ne kaupungille lähettäisitkin. Siis mene yksityiselle jos haluat mennä suoraan lääkäriin ja maksa suosiolla se itse tai sitten mene terveysasemalla ja luota siihen että hoitaja arvioi tarvitseko lääkäriä ja otetaan juuri nuo em. kokeet ja jos hoitaja on epävarma niin voi kysyä tuloksista lääkäriltä ja lääkäri sanoo ottaako sinua potilaaksi, jos tulokset ovat kunnossa niin ei ota koska ne lääkäriajat on varattu lääkäriä oikeasti tarvitseville sairaille.

• 43wrefdgbt4egdbf

(minulla on perussairaus, jonka vuoksi pitäisi heti päästä lääkäriin, kun tulee tulehdustauteja)

Kopioitu AP:n tekstistä. Lue se niin monta kertaa että ymmärrät luetun tekstin.

Olen itsekin kotkasta ja en kovin montaa kertaa ole saanut hyvää hoitoa. Olen kaksi kertaa kuullut tämän lauseen lääkäriltä "kerrohan nopeasti nyt on kiire" 2 tunnin odottamisen jälkeen. Lääkäreitä ei myöskään kiinnosta pätkääkään jos eivät voi helposti diagnosisoida potilasta.

Unettomuus ilman selvää syytä=lääkkeet kouraan, ei tutkita eikä kysellä

Massiivinen hikoilu ja väsymys janon tunne joka ei meinaa mennä pois= ei tutkita koska ei pääse lääkärille

Jatkuvat vatsakivut joka välillä estää istumis asennossa olemisen= Ei tutkita, lyödään närästys lääkkeet kouraan 2 minuutin miettimisen jälkeen.

2 vuotta ongelma niskassa etten pysty juomaan lasista ilman pilliä. Siihen liittyy myös migreeni kohtauksia jotka ovat niin pahoja että oksennan ja melkein menetän tajuni. Ongelmaa selvitetään vasta nyt neurologin kanssa = Ei meinaa millään päästä lääkäriin koska luulevat tietävänsä paremmin.

Kiusallinen käsien hikoilu joka on jatkunut 10 vuotta. Jos pidän kämmentä pöytää vasten vähänkin jännittävässä tilanteessa siihen syntyy lätäkkö.= Ei pääse lääkäriin vaan ehdottelevat esim. veden juomista etc. vaikka kerroin puhelimessa että olen tässä 10 vuoden aikana käynyt kaiken läpi.

Yleilääkärit haluavat helppoja tapauksia joita voi hoitaa liukuhihna tyyliin. Jos on muita ongelmia esim. vakavaa unettomuutta niin kannattaa mennä kaivamaan hautaa pihalle ja mennä sinne makaamaan koska apua et ainakaan kotkassa saa vaikka olisi kuinka piinaava tai kiusallinen ongelma.

• KOKS ja TK
        43wrefdgbt4egdbf kirjoitti:

(minulla on perussairaus, jonka vuoksi pitäisi heti päästä lääkäriin, kun tulee tulehdustauteja)

Kopioitu AP:n tekstistä. Lue se niin monta kertaa että ymmärrät luetun tekstin.

Olen itsekin kotkasta ja en kovin montaa kertaa ole saanut hyvää hoitoa. Olen kaksi kertaa kuullut tämän lauseen lääkäriltä "kerrohan nopeasti nyt on kiire" 2 tunnin odottamisen jälkeen. Lääkäreitä ei myöskään kiinnosta pätkääkään jos eivät voi helposti diagnosisoida potilasta.

Unettomuus ilman selvää syytä=lääkkeet kouraan, ei tutkita eikä kysellä

Massiivinen hikoilu ja väsymys janon tunne joka ei meinaa mennä pois= ei tutkita koska ei pääse lääkärille

Jatkuvat vatsakivut joka välillä estää istumis asennossa olemisen= Ei tutkita, lyödään närästys lääkkeet kouraan 2 minuutin miettimisen jälkeen.

2 vuotta ongelma niskassa etten pysty juomaan lasista ilman pilliä. Siihen liittyy myös migreeni kohtauksia jotka ovat niin pahoja että oksennan ja melkein menetän tajuni. Ongelmaa selvitetään vasta nyt neurologin kanssa = Ei meinaa millään päästä lääkäriin koska luulevat tietävänsä paremmin.

Kiusallinen käsien hikoilu joka on jatkunut 10 vuotta. Jos pidän kämmentä pöytää vasten vähänkin jännittävässä tilanteessa siihen syntyy lätäkkö.= Ei pääse lääkäriin vaan ehdottelevat esim. veden juomista etc. vaikka kerroin puhelimessa että olen tässä 10 vuoden aikana käynyt kaiken läpi.

Yleilääkärit haluavat helppoja tapauksia joita voi hoitaa liukuhihna tyyliin. Jos on muita ongelmia esim. vakavaa unettomuutta niin kannattaa mennä kaivamaan hautaa pihalle ja mennä sinne makaamaan koska apua et ainakaan kotkassa saa vaikka olisi kuinka piinaava tai kiusallinen ongelma.

Jos lääkäri on 2 tuntia jo myöhässä vastaanotolla niin ymmärrät varmaan että on vähän pirun kiire lääkärillä silloin jo ja 2 tunnin ylimääräinen aika on mennyt juuri joillekin potilaille jotka ovat sitä aikaa tarvinneet ja ne on hoidettu kerralla kuntoon sitten. Jos taas 2 tuntia olet odottanut ensiavussa eli päivystyksessä niin sehän ei ole mitään vielä ja ensiavussa eli päivystysvastaanotolla on aina kiire eikä siellä ole aikaa eikä tarkoituskaan alkaa sen perusteellisemmin mitään selvittämään vaan antaa vain välttämätön ensiapu eli päivystyksellinen apu ja varsinainen kunnon oikea pitkä ajanvarausvastaanotto varataan erikseen. Jos taas on monimutkainen asia kuten unettomuus niin kannattaa varata suosiolla ainakin 40 minuutin aika mieluiten jos haluaa että asia selvitetään kunnolla. Eikä ainakaan päivystykseen minkään unettomuuden tms. pitkää selvittelyä vaativan ongelman takia, jolla ei ole mikään kiire eli ei ole pakko "heti" päästä ensiapuluonteisesti hoitoon kuten taas esim. keskenmenossa, haavoissa, murtumissa, kolareissa, infarkteissa yms.

Sitten tuollaiset käden hikoamiset yms. "vaivat" jotka eivät ole mitään sairauksia, ja joille ei voi tehdä oikein mitään niin ei niiden takia kannata mihinkään lääkäriin edes mennä tietenkään.

• 43wrefdgbt4egdbf
        KOKS ja TK kirjoitti:

Jos lääkäri on 2 tuntia jo myöhässä vastaanotolla niin ymmärrät varmaan että on vähän pirun kiire lääkärillä silloin jo ja 2 tunnin ylimääräinen aika on mennyt juuri joillekin potilaille jotka ovat sitä aikaa tarvinneet ja ne on hoidettu kerralla kuntoon sitten. Jos taas 2 tuntia olet odottanut ensiavussa eli päivystyksessä niin sehän ei ole mitään vielä ja ensiavussa eli päivystysvastaanotolla on aina kiire eikä siellä ole aikaa eikä tarkoituskaan alkaa sen perusteellisemmin mitään selvittämään vaan antaa vain välttämätön ensiapu eli päivystyksellinen apu ja varsinainen kunnon oikea pitkä ajanvarausvastaanotto varataan erikseen. Jos taas on monimutkainen asia kuten unettomuus niin kannattaa varata suosiolla ainakin 40 minuutin aika mieluiten jos haluaa että asia selvitetään kunnolla. Eikä ainakaan päivystykseen minkään unettomuuden tms. pitkää selvittelyä vaativan ongelman takia, jolla ei ole mikään kiire eli ei ole pakko "heti" päästä ensiapuluonteisesti hoitoon kuten taas esim. keskenmenossa, haavoissa, murtumissa, kolareissa, infarkteissa yms.

Sitten tuollaiset käden hikoamiset yms. "vaivat" jotka eivät ole mitään sairauksia, ja joille ei voi tehdä oikein mitään niin ei niiden takia kannata mihinkään lääkäriin edes mennä tietenkään.

"Jos lääkäri on 2 tuntia jo myöhässä vastaanotolla niin ymmärrät varmaan että on vähän pirun kiire lääkärillä silloin jo ja 2 tunnin ylimääräinen aika on mennyt juuri joillekin potilaille jotka ovat sitä aikaa tarvinneet ja ne on hoidettu kerralla kuntoon sitten."

Sehän on helvetin kiva jos jonkun MUUN asiat on hoidettu kerralla kuntoon. Se ei ole minun vikani jos lääkärit ovat ylityöllistettyjä ja heillä ei liikene aikaa.

"Sitten tuollaiset käden hikoamiset yms. "vaivat" jotka eivät ole mitään sairauksia, ja joille ei voi tehdä oikein mitään niin ei niiden takia kannata mihinkään lääkäriin edes mennä tietenkään."

Sitähän minä sinne halusin päästä sinne selvittelemään! Tuo vähättely ( "vaivat") on just tota lääkäri asennetta mikä haittaa minua. Käsien hikoilulle VOI tehdä paljonkin esim. Iontoforeesi hoito jonne PÄÄSISI LÄÄKÄRIN LÄHETTEELLÄ! ja se on ihan oikea vaiva mutta sitä ei ymmärrä jos ei itse siitä kärsi. Massiivinen koko vartalo hikoilu johtui kilpirauhasen ylitoiminnasta mutta senkin jouduin selvittelemään muualla koska minua ei otettu tosissaan.

Itse en aio enää ikinä mennä muuten kuin lääkkeitä hakemaan yleiseltä. Jos on joku muu ongelma niin menen yksityiselle.

• Iontoforeesi??
        43wrefdgbt4egdbf kirjoitti:

"Jos lääkäri on 2 tuntia jo myöhässä vastaanotolla niin ymmärrät varmaan että on vähän pirun kiire lääkärillä silloin jo ja 2 tunnin ylimääräinen aika on mennyt juuri joillekin potilaille jotka ovat sitä aikaa tarvinneet ja ne on hoidettu kerralla kuntoon sitten."

Sehän on helvetin kiva jos jonkun MUUN asiat on hoidettu kerralla kuntoon. Se ei ole minun vikani jos lääkärit ovat ylityöllistettyjä ja heillä ei liikene aikaa.

"Sitten tuollaiset käden hikoamiset yms. "vaivat" jotka eivät ole mitään sairauksia, ja joille ei voi tehdä oikein mitään niin ei niiden takia kannata mihinkään lääkäriin edes mennä tietenkään."

Sitähän minä sinne halusin päästä sinne selvittelemään! Tuo vähättely ( "vaivat") on just tota lääkäri asennetta mikä haittaa minua. Käsien hikoilulle VOI tehdä paljonkin esim. Iontoforeesi hoito jonne PÄÄSISI LÄÄKÄRIN LÄHETTEELLÄ! ja se on ihan oikea vaiva mutta sitä ei ymmärrä jos ei itse siitä kärsi. Massiivinen koko vartalo hikoilu johtui kilpirauhasen ylitoiminnasta mutta senkin jouduin selvittelemään muualla koska minua ei otettu tosissaan.

Itse en aio enää ikinä mennä muuten kuin lääkkeitä hakemaan yleiseltä. Jos on joku muu ongelma niin menen yksityiselle.

Missä tuollainen iontoforeesihoito annetaan ja pääseekö sinne siis tk:n kautta jos lääkäri vain tekee lähetteen?

Mistä hoidosta tuossa on kyse? Onko ihan yleistä hoitoa tuo?

• 43wrefdgbt4egdbf
        Iontoforeesi?? kirjoitti:

Missä tuollainen iontoforeesihoito annetaan ja pääseekö sinne siis tk:n kautta jos lääkäri vain tekee lähetteen?

Mistä hoidosta tuossa on kyse? Onko ihan yleistä hoitoa tuo?

Iontoforeesi hoito on sellaista että laitetaan kämmenet kahteen aluumi lautaseen jossa on vähän vettä ja jotain muuta ainetta. Sitten niihin lautasiin johdetaan pientä sähkö virtaa. Se on ainoa keino joka oikeasti auttaa ja voi lopettaa käsien hikoilun täysin vaarattomasti. Koska käsissä on paksu iho ei mitkään anti perspirantit mene siitä läpi, ne ainoastaan voi kuivattaa pinta ihoa muttei auta pätkääkään hikoiluun.

Käsien massiivinen hikoilu johtuu yleensä hyperhidroosista. Sitä ei tiedetä mikä sen varsinaisesti aiheuttaa mutta vaiva on todella yleinen. Jos kädet hikoaa vain tietyissä tilanteissa niin kyseessä ei välttämättä ole hyperhidroosi mutta jos se haittaa elämää niin tottakai olisi hyvä siitä eroon päästä.

Lääkärin lähetteellä pitäisi päästä. Mun mielestä ihotauti polilla voisi olla sitä hoitoa mutta kela korvaus olisi vitun tärkeä koska en paskanna rahaa! siksi olisi tärkeä myös se lääkärin lähete. Massiivinen hikoilu vaikuttaa ainakin minulla psyykkeeseen. Laitteen voi myös tilata mutta hinta on aikas suolainen: yli 600€.

• Molemmat puolet
        KOKS ja TK kirjoitti:

voin kertoa keskenmenon kokeneena että päivystyksen kaikentietävät neidit kertoivat ettei keskenmenon takia päivystykseen tulla. Suomi on täynnä osaamatonta ja nokkavaa hoitohenkilökuntaa/lääkäreitä, joita ei todellisuudessa pätkän vertaa kiinnosta ihmisen hätä. Osastonjohtaja otti neidit puhutteluun, koska tässä(kin) tapauksessa tehtiin virhe henkilökunnan toimesta. Onneksi on pieni määrä myös omasta työstään vastuun ottavia hoitajia ja lääkäreitä mutta niitä on häviävän pieni osuus enää. Kaikki hoitovirheet pitää ottaa käsittelyyn! Myös kummastuttaa se, että jos on nuori ja epävarma työssään, niin miksi ihmeessä ei kysytä viisaammilta ja kokeneemmilta. Vai onko vika perehdytyksen puutteesta kenties.... Julkisella puolella nimenomaan näkyy asenteissa outouksia. Kiire on kunnan työntekijöillä helposti myös tekosyy jonka taakse mennään kun ei viitsitä nähdä vaivaa. Hoitoalan keikkoja tehneenä tiedän että on todellista kiirettä mutta myös asenne on joillakin aivan käsittämätön!

• molemmat puolet

Oletko Kaiken Tietävänä kuullut Borreliasta joka ei nosta CRP:tä? Tai muista spirokeetta bakteereista -ja viruksista muista punkkien kantamista infektioista joita ei edes Suomessa verestä osata katsoa. Borrelia ja muut ötököiden levittämät infektiot jäävät yllättävän usein testaamatta osaamattomuuden vuoksi tässä maassa! Joten äläpä vähättele siellä. Lue aiheesta vähän tutkimustuloksia maailmalta ja ole vasta sen jälkeen CRP asiantuntija.

• Usko pois

Kyllä ne mittarit tietää!

• Oikeutta potilaille

Voin omasta kokemuksesta sanoa, että hoitajien ammattitaito ei riitä pahasta flunssasta kärsivien reumapotilaiden hoitamiseen.

Paha flunssa reuma = vaarallinen yhdistelmä.

Valitettavasti tuota yhdistelmää vähätellään monessa paikassa. Jopa pienikin tulehdustauti voi aiheuttaa melkoisia komplikaatioita, kun on reuma. (Tämä tietää jokainen, jolla on paha reuma ja sen vuoksi pitää heti saada kunnon lääkkeet tautiin).

Minusta terveysasemilla ei ole oikeus vähätellä näitä asioita. CRP-tuloksiin ei kannata luottaa, koska ne voivat näyttää ihan mitä tahansa.

• 383

Reumaa ja flunssaa voi lääkitä, jälkimmäistä ehkäistäkin RUNSAALLA D- vitamiini määrillä, 100µg-300µg päivässä. Ei sovi myöskään unohtaa C-vitamiini ja sinkkiä.

• Lääkäri 2

Miksi sitä CRP:tä sitten otetaan ylipäätään? Ja miksi monet potilaat jopa haluavat että se otetaan, jopa yksityispuolella maksavat siitä että saavat CRP:n?

• hullujen hommaako?

Minusta reumaa sairastavien flunssapotilaiden kierrättäminen hoitajan kautta on rehellisesti sanottuna järkyttävää! Kuinka tuollaista voidaan tehdä jossain paikassa? Enpä olisi uskonut, että reumapotilas joutuu kokemaan tuollaista kohtelua.

Jokainen, joka sairastaa reumaa (ja etenkin pahaa reumaa), on oikeutettu lääkärin vastaanottoon, koska flunssa saattaa aiheuttaa reumapotilaalle hyvin helposti pahoja jälkitauteja. Flunssa saattaa parantua itsestään, mutta jos on reuma, lääkitys on erittäin suositeltavaa/TÄRKEÄÄ jopa virustaudin kohdalla.

Kuten yllä on mainittu, CRP ei näytä totuutta tulehduksen tilasta. Monilla ihmisillä CRP ei ole koholla, vaikka olisi pahanlaatuinen tulehdus. Jos tuohon arvoon kiinnitetään huomiota ja sen perusteella esim. päätetään saako lääkäriajan vai ei, jotain on vialla.

• Lääkäri 2

Flunssa paranee itsestään joka tapauksessa oli reumaa tai ei. Flunssa on nenän ja nenänielun virusinfektio, maailman yleisin tauti ja aiheuttajana useimmiten rinovirus, jota on satoja erilaisia olemassa. Viruksen aiheuttamaan flunssaan ei ole olemassa mitään lääkkeitä tai rokotteita, siis parantavia lääkkeitä. Oireenmukaisia lääkkeitä toki on olemassa, mutta niitä saa ilman reseptiäkin käsikauppalääkkeinä eli Buranaa ja esim. Nasolinia. Antibiootteja tavallinen virusflunssa ei tarvitse edes reumapotilaiden kohdalla, koska antibiootti ei tehoa virukseen ja antibiootista on vain haittaa tässä tapauksessa (maha-suolikanavan haitat, voi mennä jopa 2 vuotta ennen kuin suoliston normaali bakteeristo on kokonaan toipunut yhden antibioottikuurin jälkeen!)

• Lääkäri 2

CRP on vain yksi tekijä, jonka avulla hoitaja voi päätellä, annetaanko potilaalle lääkäriaikaa vai ei. Toinen tekijä on yleisoireet, kuume, yleistila. Yleistila on oikeastaan tärkein asia mitä pitää katsoa. Jos potilaalla ei ole kuumetta, CRP on normaali ja potilas tulee itse kävellen vastaanotolle eikä näytä sairaalle niin eipä potilas silloin lääkäriä tarvitse.

• molemmat puolet
        Lääkäri 2 kirjoitti:

Flunssa paranee itsestään joka tapauksessa oli reumaa tai ei. Flunssa on nenän ja nenänielun virusinfektio, maailman yleisin tauti ja aiheuttajana useimmiten rinovirus, jota on satoja erilaisia olemassa. Viruksen aiheuttamaan flunssaan ei ole olemassa mitään lääkkeitä tai rokotteita, siis parantavia lääkkeitä. Oireenmukaisia lääkkeitä toki on olemassa, mutta niitä saa ilman reseptiäkin käsikauppalääkkeinä eli Buranaa ja esim. Nasolinia. Antibiootteja tavallinen virusflunssa ei tarvitse edes reumapotilaiden kohdalla, koska antibiootti ei tehoa virukseen ja antibiootista on vain haittaa tässä tapauksessa (maha-suolikanavan haitat, voi mennä jopa 2 vuotta ennen kuin suoliston normaali bakteeristo on kokonaan toipunut yhden antibioottikuurin jälkeen!)

muutaman vuoden/vuosikymmenen kuluttua tämäkin lääkäri varmaan uskaltaa sanoa että reumapotilaiden jatkuva sairastelu johtuu reumalääkkeistä. Reumaa voi ehkäistä ilman lääkkeitä. Tästä suurin osa reumatologeista vaikenee. Hyvä bisnes tui liitännäissairauksia tuottava lääkebisnes. Ja Burana kauppa käy! Perehtykääs ihmiset ravinnon ja suoliston bakteerikannan vaikutuksiin niveltulehdusten etenemiseen vaikuttavina tekijöinä. Suomen lääkärit vaikenee tärkeistä asioista. Kaikkiin autoimmuunitauteihin parannus löytyy RAVINNON JA RAVINTOLISIEN TUOMISTA MUUTOKSISTA IMMUNITEETTIIN. Olis aima kansan alkaa tajuamaan että linssiin viilataan ja pahasti! Terveysvaikutteisten ravintolisien mainostaminen onjopa lainsäädännöllä kielletty jotta lääketeollisuuden kassaan kilahtaisi enemmän ja enemmän. Samaan Aikaan lääkkeiden immuniteetin lopullisesti sekoittavia/tuhoavia vaikutuksia vähätellään. Sama juttu nykyään antibioottien kanssa mihin reumalääkkeiden kohdalla havahdutaan jossain vaiheessa tulevaisuudessa.

• potilas-39

Jos hoitaja kiinnittää huomiota vain CRP-arvoihin ja esim. kuumeeseen, se on täysin väärä tapa hoitaa esim. pahasta reumasta kärsivää potilasta.

On monia ihmisiä, joilla CRP ei ole koholla, eikä ole myöskään kuumetta, vaikka olisi kuinka paha flunssa. Esim. itselläni kuume ei nouse koskaan yli 37C, vaikka olisi kuinka paha tauti ja CRP on myös normilukemissa.

En ymmärrä miksi hoitajan pitää antaa tehdä diagnoosi, koska olen huomannut, että monet hoitajat eivät tiedä mitään reumasta ja siihen liittyvistä komplikaatioista yms.

Kun kävin Heinolassa (silloin kun siellä vielä oli todella hyvä reumasairaala), minulle sanottin, että aina kun on flunssa, on pakko saada hoitoa, koska hoitamattomuus voi olla vakava asia (etenkin, jos se pitkittyy).

• justapatix

Minullekin sanottiin Heinolassa suoraan, että kun on reuma, pitää päästä heti hoitoon, jos saa pahan flunssan. Lääkitys on todella tärkeää, jos tauti on paha tai seuraukset saattavat olla pahassa tapauksessa hyvin epämiellyttäviä reumaatikoille.

Jos minulla ei ole Heinolasta saatua paperia, jossa lukee, että hoitoa pitää saada, kun on tulehdustauti, epäiläisin kuuluvani siihen ihmisjoukkoon, joiden sairauksia vähäteltäisiin koko ajan terveyskeskuksissa.

Olen usein ihmetellyt miksei terveyskeskuksissa tiedetä mitään näistä peruasioista mitään. Onko suomalaisen terveydenhuollon taso tosiaan niin heikko, että ei tiedetä miten reumapotilaita pitää hoitaa, kun on paha flunssa?

• järki käteen

"Minullekin sanottiin Heinolassa suoraan, että kun on reuma, pitää päästä heti hoitoon, jos saa pahan flunssan. Lääkitys on todella tärkeää, jos tauti on paha tai seuraukset saattavat olla pahassa tapauksessa hyvin epämiellyttäviä reumaatikoille."

Mitä hoitoa? Flunssaan ei ole parantavaa hoitoa. Ymmärrätkö? Sitä ei ole olemassakaan. Vaikka olisi kuinka paha reuma niin flunssaan ei yksinkertaisesti ole olemassa hoitoa. Jos olisi niin tottahan sitä viljetäisiin ympäriinsä, koska flunssa on niin yleistä ja sen aiheuttamat sairaslomat tuottavat yhteiskunnalle joka vuosi kalliin laskun. Flunssa paranee parhaiten kun lepää. Särkylääke auttaa kipuihin.

Sinkki, D-vitamiini ja C-vitamiini voivat lyhentää taudin kestoa, tosin sinkistä on hyötyä vain jos sitä ottaa 24 tunnin sisällä ensimmäisistä oireista. Määrien on oltava suuria. D-vitamiinia joku 200 mikrogrammaa päivässä ja sinkkiä 75-100 mg. C-vitamiinia vaan yksikertaisesti paljon, koska se on vesiliukoinen eikä varastoidu. Sinkkiä ja D-vitamiinia ei parane jatkuvasti ottaa noin isoilla annokksilla, mutta parin päivän ajan se on ihan turvallista.

Reumapotilaan omaisena tiedän, että flunssa iskee usein heihin kovemmin kuin meihin perusterveisiin ja voi kestääkin kauemmin. Se ei edelleenkään muuta sitä tosiasiaa, ettei flunssaa ole hoitoa. Jos yleistila on siedettävä ja potilas tajuissaan, riittävät hoidoksi lepo, nesteiden nauttiminen ja käsikauppalääkkeet. Tietysti jos vointi alkaa mennä todella huonoksi ja tajunnan taso alkaa heiketä, pitää olla yhteydessä päivystykseen.

• Tieto lisää tuskaa!

Sitä pääsee vähemmällä tuskalla, kun tietoa on vähemmän!

• eioojärkeenyt

Minusta suoraan hoitajan luo marssittaminen on välinpitämättömyyttä. Olisi kyllä kiva tietää kuinka monen pahasti sairaan potilaan terveydentila huononee tämän järjestelyn takia.

• OikeuttaPeliinHeti

Kotkan seudun julkinen terveydenhuolto on tosiaankin todella huonossa tilassa ja tilanne on huonontunut entisestään viimeisen kahden vuoden aikana. :(

Olen huomannut, että Kotkassa on todella vaikea päästä asianmukaiseen hoitoon, koska potilasta pompotellaan paikasta toiseen ilman mitään järkeä.

Olen itse joutunut kärsimään Kotkassa julkisella puolella ja kärsin itse asiassa vieläkin siitä mitä tapahtui n. 4-5 vuotta sitten, kun minua kohdeltiin huonosti. Jouduin tapahtumaketjun seurauksen pysyvälle sairaslomalle, enkä varmaankaan olisi tällä hetkellä edes hengissä, ellen olisi maksanut satoja euroja yksityislääkärille hoidon takia (terveydenhuollossa hutilointiin pahasti, eikä minun sairauteen suhtauduttu vakavasti, vaikka valitin koko ajan huonoa oloa).

Voin todeta, että jos pystyisin jollain tavalla maksattamaan kalliit hoitoni kaupungilla, tekisin sen heti, koska minusta on väärin, että potilasta kohdellaan kuin spitaalista ja syrjitään, kun hän valittaa huonoa oloa.

Tälle asialle pitäisi tehdä jotain Kotkassa! Onko tosiaan niin, että asukkaiden terveydestä ei enää välitetä ja potilaat pyritään sysäämään hoitajien armoille, jotka tekevät usein aivan mielivaltaisia päätöksiä siitä kuka saa hoitoa ja kuka ei? Tämä on väärin!

• sisusosasto

olethan ollut yhteydessä potilasasiamieheen ja tehnyt potilasvahinkoilmoituksen sekä kantelun saamastasi hoidosta.
        ei nämä muuten tule esiin
        jos et vielä ole toiminut ,niin pistäpä töpinäksi , kanteluaika aluehallintovirastoon on 5 vuotta.
        olen itse myös joutunut kantelemaan erittäin törkeästä käytöksestä.

• Mikä terveys?

Onko siitä jokin määritelmä? Hyvästä hoidosta ja hoitotakuustahan on ohjeet, kuinka nopeasti terveys- arvauskeskukseen täytyy saada puhelinyhteys, ja koska pitää, pitäisi päästä lääkärin vastaanoltolle. Onkohan muita ohjeita, vai loppuiko ne ohjeet siihen?

• Vitsinikkari

Tähänkin auttaa varmaan D-vitamiini ja MSM ja Koo-vitamiini:) Missä viipyy palstan vitamiinihäirikkö:)

• huonoa on!

Lääkäritkin ovat kunnallisella puolella laiskistuneet. Saa oksentaa verta ja sitäkin lääkärin edessä ja siltikin todetaan että sulla on nyt joku vatsatauti et lepoa ja nestettä. Vaikka todellisuudessa sulla ois puolet vatsalaukusta revennyt. Testeihinkään ei pääse kun yksityisen kautta. Onko se niiltä pois jos ne päästää testeihin? Nykyinen terveyskeskus on arvauskeskus. Josta ei tule sen viisaamaksi ja lopputulos on että haet ne lääkkeet yksityiseltä.

• 43wrefdgbt4egdbf

En sanoisi että ne on laiskistuneet vaan ovat liian ylityöllistettyjä. Arvostan sairaan hoitajia ja lääkäreitä todella paljon enkä syytä heitä tilanteesta vaan sitä että heillä ei yksinkertaisesti riitä aikaa ja sen takia haluavat niitä helppoja tapauksia. Surullista mutta totta on se että jos haluat oikeasti jonkun häiritsevän ja ei yleisen sairauden hoitoa niin on pakko mennä yksityiselle.

Itse pääsen vihdoin ja viimein täydelliseen terveystarkastukseen jossa katsotaan kaikki mitä verestä voi nähdä. Olen kärsinyt pahasta väsymyksestä jo pitkään joka on melkein rampauttanut minut vaikka olen nuori jätkä (24) mutta se on laitettu masennuksen piikkiin. Sanoin toissa päivänä neurologille etten koe olevani masentunut vaan koen fyysisen kuntoni masentavaksi. Mulla on kova hinku päästä töihin tai työharjoitteluun mutta kun en jaksa olla edes hereillä kahdeksaa tuntia niin ei siitäkään mitään tule. Onneksi Neurologi (pirun mukava lääkäri muuten) laittoi suosituksen koska ymmärtää tilanteeni.

• Typi

Kaikenikäisten Suomi -kansalaisfoorummille voi käydä heittämässä omat mielipiteensä siitä, mistä palveluista ei saisi tinkiä tai mistä voisi luopua, jos olisi pakko. Työryhmä lupaa ottaa kaikki kirjoitukset huomioon omassa työssään.
      http://bit.ly/12rTMdV

• Toinen vihainen...

Kotkassa on tosiaan julkinen terveydenhuolto retuperällä.

Kun en saanut lääkäriaikaa julkiselta puolelta pahojen flunssaoireiden takia, eikä terveydenhoitaja kuunnellut minua, menin yksityiselle puolelle. Terveydenhoitaja suhtautui minuun lähinnä halveksuvasti ja vähätteli oireita, vaikka olin melkein keuhkokuumeen partaalla. (Tämä oli hämmästyttävää!)

Pääsin yksityisellä puolella heti lääkäriin ja lääkäri kuunteli minua ja teki hyvät (ja valitettavasti myös kalliit!) tutkimukset. Sain melkein heti saman tien tehokkaat lääkkeet ja nyt olen kunnossa.

Jos en olisi mennyt yksityiselle puolelle, saattaisin olla vieläkin todella huonossa kunnossa (tai ehkä jopa kuollut, koska olin huonossa kunnossa, enkä saanut hoitoa julkisella puolella, vaikka minun olisi pitänyt saada sitä).

Aion valittaa tästä asiasta Kotkan viranomaisille.

• vahinkopotilas

Terveydenhuolto on ajettu niin alas ettei kannalta julkiselta puolelta enää yrittääkkään hakea apua jos on oma terveys tärkeä! Itse päädyin yksityisen kautta ensiapuun Salazopyrinin vaarallisten sivuvaikutusten vuoksi (reumalääke joka reumapolilta määrättiin vaikka minulla ei ole reumaa). Ensin sain vääriä ohjeita ja vähättelyä lääkkeen sivuvaikutuksista julkisen puolen reumalääkäriltä ja kun menin seurantakokeisiin julkiselle puolelle kuumeen ja järkyttävän päänsäryn kanssa, minut käännytettiin pois: ensin pitää varata vielä reumapolin lisäksi oman terveyskeskuksen lääkäri ja sitten vasta pääsee tsekkaamaan verikokeista että onko valkosoluarvot ja maksa-arvot romahtaneet hengenvaarallisen alas! Onneksi pääsin yksityiselle jossa oireiden ja verikokeiden tuloksien perusteella reumapolinkin "erikoistuva lääkäri" tunnusti että, kyllä. Tuo lääkehän sairastumsen aiheutti ja se pitää heri lopettaa. Tällaista pompotusta Suomessa saa kun lääke romahduttaa immuniteetin ja aivokalvontulehdus kolkuttaa ovella. Jos olisin jatkanut lääkkeen ottamista ja aloittanut jonotusrumban terveyskeskus lääkärille en olisi toipunut viikossa kuten nyt kävi. Jumaliste kun lääkärit eivät välitä mitä lääkkeitä määräävät ja perusteet on mitä sattuu. Kun sitten haet apua niin byrokratia torppaa avunpyynnöt vaikka LÄÄKE on sairastumisen syy. Ehdottomasti lähtee potilasvahinkoon reumalääkärien ja reumatautien "hoito"protokollasta potolasvahinkoon ilmoitus. Lääkeyhtiön vastaus: "kuume ja päänsärky ovat yleisiä haittavaikutuksia" . Silti sama pyörä pyörii vaan reumapolilla. Varmuuden Vuoksi lykätään reumalääkkeitä, vaikka reumaa ei kuvissa näy! Myös muita väärän lääkinnän uhreja löytyy erittäinkin läheltä. Väärät johtopäätökset, vähättely ja myrkylliset lääkkeet yhdistettynä kankeaan byrokraattiseen "terveydenhuoltojärjesrelmään" ovat pelottava yhdistelmä josta pysyn kaukana niin kauan kun omilla jaloillani pääsen kävelemään!

• Käypää hoitoa?

Se on nähtävästi sitä käypää hoitoa, jota aina muistetaan mainostaa. Kun muistaa määrätä pillerit sen mukaan, niin hyvin on hoidettu!

• Anonyymi

Tänään Pihlajalinnan työterveydessä yritin saada lähetteen angiinakokeisiin, koska kurkku on tosi kipeä.. Keskuksen nuori tyttö kyseli ummet ja lammet ja oli sitä mieltä ettei minua mikään vakava vaivaa..en siis päässyt tässä vaiheessa vielä juttelemaan edes työterveyshoitajan kanssa. Armosta sain puhelinajan Kotkan työterveyshoitajalle ja varmaan kohta on taas sama anelu tutkimuksiin. Keuhkot vinkuu kuin viimeistä päivää, mutta näköjään ne työntekijät uskaltaa ottaa vastuun potilaasta ihan korvakuulolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2075
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      330
      1274
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      91
      1156
    4. 130
      1005
    5. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      928
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      67
      909
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      859
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      22
      793
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      787
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      739
    Aihe

Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

Tarkoitukset

Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

Tietosuoja