Seksi, parisuhteet ja tietämättömyyden verho

Hämärän rajoilta

(Varoitus: Raskasta pohdiskelevaa höpötystä, joka menee asiaan hitaasti. Lukeminen omalla vastuulla.)

Amerikkalaista John Rawlsia (1921-2002) pidetään yhtenä viime vuosisadan merkittävimmistä oikeus- ja yhteiskuntafilosofeista. Hänen nimensä on tuttu myös kaltaisilleni hömppähumanisteille ns. reflektiivisen tasapainon (reflective equilibrium, ks. http://en.wikipedia.org/wiki/Reflective_equilibrium) käsitteensä kautta. Tämä alkuaan arvojen ja arvostelmien oikeuttamiseen tarkoitettu menetelmä on täydellinen metateoreettinen oikopolku laiskalle humanistille, jonka metodikokoelma yleensä on sekalaisen hajanainen. Sen sijaan että kävisi perustelemaan sivukaupalla poikkitieteellisten työkalujensa yhteensopivuutta hän voi kiertää ongelman ytimekkäästi viittaamalla Rawlsiin ja vetoamalla hermeneuttiseen ymmärtämiseen, jossa kokonaisuutta tarkastellaan suhteessa yksittäisiin osasiin ja päinvastoin.

Palstajuttujen kannalta mielenkiintoisempi Rawlsin käsite on kuitenkin tietämättömyyden verho (veil of ignorance). Tätä hän käyttää yhteiskuntafilosofiassaan rakentaessaan teoriaa oikeudenmukaisesta yhteiskunnasta. Tiivistettynä homma toimii seuraavasti: Kyse on ajatuskokeesta, jossa ihmisiltä kysytään, millainen yhteiskunnan heidän mielestään tulisi olla. Vastaajat eivät kuitenkaan tiedä, mikä heidän asemansa tässä kuvitellussa yhteiskunnassa tulee olemaan: he voivat siis syntyä luomaansa maailmaan yhtä hyvin rikkaiksi kuin köyhiksi, älykkäiksi kuin tyhmiksi jne. Niinpä heidän on luotava yhteiskunta, joka olisi elinehdoiltaan mahdollisimman hyvä kaikissa tapauksissa, vaikka kohtalon arpa olisikin arvaamaton.

Arvaatte jo varmaan, mihin tämä johtaa… Eli asiaan: siirretään Rawlsin yhteiskuntateoria ja tietämättömyyden verho seksuaalisuuteen ja parisuhdemarkkinoille. Tehtävänne on nyt ajatella, MILLAINEN SEKSUAALISUUDEN JA PARISUHTEIDEN KENTÄN TULISI OLLA, JOS ETTE TIETÄISI, MILLAISINA TULETTE TÄLLE KENTÄLLE: miehinä vai naisina, rikkaina vai köyhinä, kauniina vai rumina, introvertteina vai ekstrovertteina jne. Olisiko jokin toisin kuin todellisessa maailmassamme nyt? Vai onko koko kysymyksenasettelu mieletön; onko aikana, jolloin yhteiskunnallinenkin oikeudenmukaisuus taistelee oikeutuksensa puolesta, ”seksuaalinen oikeudenmukaisuus” näin esitettynä pelkkä ajatuskoe (”entä jos” -lähtökohdasta Rawlsiakin kritisoitiin), sanahelinää sosiaalidarvinistisessa maailmassamme?

Tästä eteenpäin ei enää ole pakko lukea, mutta annetaan sitkeimmille joitakin lisäeväitä pohdintaan. Palataan siis tietämättömyyden verhon yhteiskuntaversioon, jossa Rawlsilla on kaksi oikeudenmukaisuusperiaatetta: 1) vapausperiaate ja 2) eroperiaate. Vapausperiaate tarkoittaa, että jokaisella on oltava mahdollisimman laajat vapaudet, joita rajoittaa vain se, ettei kenenkään vapaus saa loukata jonkin toisen vapautta. Eroperiaate taas asettaa yksilöiden välisille taloudellisille ja sosiaalisille eroille sen rajoituksen, että A) taloudellis-sosiaalisten erojen on tuotettava paras mahdollinen tulos huono-osaisimmille ja B) kaikilla on oltava mahdollisuus tavoitella parempaa asemaa. (Juha Sihvolan teoksen Maailmankansalaisen etiikka, 2004 mukaan.)

Äkkiseltään tuntuisi että ainakin vapausperiaate olisi sellaisenaan siirrettävissä myös seksuaalisuuteen ja parisuhteisiin (minulla on oikeus harrastaa seksiä vapaasti mutta en saa ottaa ketään väkisin, koska hänelläkin on tuo oikeus jne.). Eroperiaate ja sen kohta A on hieman vaikeampi: onko mitään moraalista velvollisuutta turvata mahdollisimman suuri onnellisuus seksuaalisesti huono-osaisimmille? Oikeastaan tässä palataan hyvin suureen kysymykseen: onko seksi – ja parisuhde – ihmisoikeus?

Ei tarvitse vastata: pääasia, että mietitte asiaa tykönänne.

6

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hämärän rajoilta

      Olipas mukavaa todeta, että tänään Rawls oli yhtenä tenttikysymyksenä (mitä pidin varsin todennäköisenä). Tuli kirjoitettua tänne tämä harjoitusessee, ei mennyt palstailu hukkaan! Nyt on filosofian sivuainepaketti suoritettu – edellyttäen tietysti että tentti menee läpi.

    • flflflfododoro

      Molemmat ovat varmaan yhteydessä toisiinsa. Nykyinen "kapitalistinen" yhteiskunta muokkaa seksuaalisuutta ja muita ihanteita. Omasta mielestäni vääristää niitä. Parisuhdekenttään emme voi vaikuttaa hirveästi, koska se ei ole samalla tavalla kollektiivinen. Oikeanlaisen yhteiskunnan kautta voisimme ehkä enemmän vaikuttaa seksuaalisuuden ja parisuhdekentän ihanteisiin terveemmällä tavalla. Oikeudenmukainen yhteiskunta on sellainen, jossa kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa niin talouteen kuin politiikkaan. Nyt tavallisella ihmisella ei ole muuta mahdollisuutta kuin vaikuttaa ihan vähän politiikkaan. Talous on harvojen ja valittujen hallussa.

    • 2+10

      Periaatteessahan sen voi laskea ihmisoikeudeksi, varsinkin rawlsilaisessa (sosiaalidemokraattis-) liberaalissa valtiossa. Täten tuo seksuaalisuusesti huono-osaisimman osa voitaisiin maksimoida esimerkiksi ilotalojen laillistamisella, kenties jopa tekemällä niistä valtion alaisina toimivia yrityksiä. Näin toimimalla häviäisi kenties osa sitä häpeän kulttuuria bordellissa kävijän kannalta, kenties ammatinharjoittajankin kannalta. Toki tällainen kulttuurimuutos veisi vuosia, jopa sukupolvia, mutta uskoakseni se olisi mahdollinen.

      Näin siis teoreettisella tasolla. Käytännössä, olettaen että jokaisen perustarpeet nälästä janoon ja asumiseen olisivat tyydytettyä, voisi olla haastavaa löytää ilotaloihin rakkauden ammattilaisia. Jos yhteiskunta luotaisiin tietämättömyyden verhon takaa esimerkiksi nykymenolla prostituoiduksi päätyvä voisi päästäkin "täydellisessä" yhteiskunnassa opiskelemaan ja työskentelemään alalla jonne todella haluaa.

      Tämä sanottuna on aivan mahdollista, että prostituoiduiksi päätyisi silti ihmisiä. Joko se olisi joillekin nykyihmiselle käsittämättömästi kutsumusammatti tai sitten prostituution huono leima häipyisi. Tai, todennäköisesti jopa tietämättömyyden verhon takaa luotu yhteiskunta omaisi virheitä jotka pakottaisivat ihmiset töihin joita he eivät halua tehdä.

      Toki yksi vaihtoehto voisi olla, että mikäli seksi nostettaisiin todella tärkeäksi kysymykseksi oikeutena, voisi prostituutiosta tehdä niin hyvin palkattua, että siitä tulisi tavoiteltua. Tähän voi jossain määrin verrata nykymaailmasta esimerkiksi rokki- tai elokuvatähtien asemaa. Mikäli puhe kääntyy maailmantähteen joka harrastaa seksiä joka ilta eri naisen kanssa tai käyttää huumeita aivan liiallisia määriä, ei paheksuntamme ole moraalista. Jotkut jopa ihailevat tällaista ääripäistä toimintaa. Näin on tilanne seksin osalta ns. pelimiestenkin kohdalla; harva heitä aidosti paheksuu.

      Sama tilanne rahan kohdalla taas on nykyaikana yritysjohtajien, kansanedustajien, ylipäänsä paljon tienaavien ihmisten suhteen. Kuinka suuri tahansa moraalittomuus ei meitä juurikaan haittaa jos henkilö on menestynyt, mikä nykymaailmassa tarkoittaa automaationa rahallista menestystä. Toki jos jäät kiinni, voi olla, että leimaannut hetkeksi; kuitenkin, mitä on jäänyt esimerkiksi Matti Vanhaselta, Jyrki Kataiselta ym. poliittisilta suhmureilta pois heidän moraalisten virheaskeleiden takia? Ei juuri mitään.

      Ps. Kiitos aloitusviestin kirjoittajalle keskivertoa huomattavasti älyllisesti haastavammasta ketjusta, sait todella aivot työskentelemään. Toki tämä ketju tullee saamaan vähemmän viestejä kuin ääriprovosoivat, lutkittelua ym. jo otsakkeessaan sisältävät ketjut, mutta kenties sekin kertoo jotain kansakuntamme ja nykymaailman tilasta.

      • Blablab

        Noissa seksuaalisuus ihmisoikeutena -kysymyksen ratkaisuissahan (esim. ilotalot) on kyse arvohierarkiasta. Mitä pidetään tärkeimpänä, kenen tarpeet asetetaan edelle?

        Minusta on mielenkiintoista, jos seksiä niukasti saavia ihmisiä pidetään seksuaalisesti huono-osaisimpana ryhmänä, eikä suinkaan esimerkiksi prostituoituja.

        Seksin myyminen on ilman suoran väkivallan uhkaakin, ns. olosuhteiden pakosta, erittäin rankasti traumatisoivaa. Tätä ei käy kieltäminen. Prostituutio on kutsumusammatti taas niin harvalle, ettei laajamittaisia bordelliketjuja saataisi pystyyn - eiköhän ihmiset, joille työ on oikeasti kutsumus, harjoita sitä jo nykyiselläänkin.

        Eli: jos sinulla olisi tytär ja poika, ja joituisit valitsemaan joko
        A) että poikasi ei saa riittävästi seksiä koko elämänsä aikana
        B) että tyttäresi ammatiksi tulisi vastentahtoinen seksin myyminen koko elämänsä ajaksi
        niin kumman valitsisit? Saman voit miettiä käyttäen esimerkkinä isääsi ja äitiäsi.


      • ...................
        Blablab kirjoitti:

        Noissa seksuaalisuus ihmisoikeutena -kysymyksen ratkaisuissahan (esim. ilotalot) on kyse arvohierarkiasta. Mitä pidetään tärkeimpänä, kenen tarpeet asetetaan edelle?

        Minusta on mielenkiintoista, jos seksiä niukasti saavia ihmisiä pidetään seksuaalisesti huono-osaisimpana ryhmänä, eikä suinkaan esimerkiksi prostituoituja.

        Seksin myyminen on ilman suoran väkivallan uhkaakin, ns. olosuhteiden pakosta, erittäin rankasti traumatisoivaa. Tätä ei käy kieltäminen. Prostituutio on kutsumusammatti taas niin harvalle, ettei laajamittaisia bordelliketjuja saataisi pystyyn - eiköhän ihmiset, joille työ on oikeasti kutsumus, harjoita sitä jo nykyiselläänkin.

        Eli: jos sinulla olisi tytär ja poika, ja joituisit valitsemaan joko
        A) että poikasi ei saa riittävästi seksiä koko elämänsä aikana
        B) että tyttäresi ammatiksi tulisi vastentahtoinen seksin myyminen koko elämänsä ajaksi
        niin kumman valitsisit? Saman voit miettiä käyttäen esimerkkinä isääsi ja äitiäsi.

        B tietysti. Tottahan pojan hyvinvointi on tärkeämpää. Tyttö tuli turha tuli.

        Olipa tyhmä kysymys.


      • vtu morjes
        ................... kirjoitti:

        B tietysti. Tottahan pojan hyvinvointi on tärkeämpää. Tyttö tuli turha tuli.

        Olipa tyhmä kysymys.

        misogyyni, ja mietit vielä miksi jäät yksin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      158
      11059
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5278
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2493
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1741
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1604
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1216
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      976
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe