Autoliike laski käytettyjen vaihtokaupassa molempien hintoja

Arkiautoilija

Olen törmännyt nyt kahteen otteeseen siihen, että vaihtaessani käytetyn auton uudempaan käytettyyn, autokauppa on ilmoittanut kaupantekohetkellä, että he laskevat molempien autojen hintaa tuhannella eurolla. Eli maksettava väliraha ei muuttunut, mutta hinnoiksi kirjattiin molemmille autoille 1000 euroa pienempi summa. Eli ostamastani 17500 euroa maksaneesta tuli 16500 ja ja vaihdossa antamastani 11000 euron auton hinnaksi merkittiin 10000 euroa. Miksi autokaupat toimivat näin?

19

1093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4tfgwsef

Joku veronkiertohomma?

• Arkiautoilija

Joku syy siihen on. Verot tulevat tietysti ensimmäisenä mieleen.

• CincinnatiJim

Mitä sää semmosia mietit?? maksat vaan sen sovitun välirahan ja keskityt autoiluun sillä ostamallasi autolla ja unohdat menneet.

• asioita seuraava

Tämmöinen skenaario tuli mieleen:

Autoliike on ostanut sen nyt hankkimasi auton sisään 15000 eurolla. Voitto myytäessä on alkuperäisellä hinnalla 2500 euroa ja nyt kuitissa lukevalla 1500 euroa.

Marginaalivero maksetaan myyntivoitosta, joten tässä säästettiin verot tuhannen euron summasta.

Marginaaliveron laskennasta:

http://www.kirjanpitofoorumi.com/download/file.php?id=27

Samalla firman liikevaihtoa saatiin laskettua 1000 eurolla, vaikka kate pysyi samana. Liikevaihdon perusteella määräytyy muun muassa ryhmäliikennevakuutuksen vuosihinta. Sama temppu 200 auton kohdalla per vuosi vähentää vakuutusmaksua jo jonkin verran.

Myös tilintarkastusvelvollisuus yms ovat riippuvaisia liikevaihdosta.

• Arkiautoilija

Marginaalivero ei muuttunut, koska myös toisen auton hintaa laskettiin. Eli voitto pysyi samana. Olen yrittä¨nyt miettiä tota veroasiaa joka kantilta, mutta koska voitto pysyy samana, siinä täytyy olla jokin mekanismi, jota en ymmärrä. Vakuutukset kuulostaa myös järkevältä selitykseltä. Pakko soittaa verottajalle ja kysyä asiaa.

• KooKoo_
        Arkiautoilija kirjoitti:

Marginaalivero ei muuttunut, koska myös toisen auton hintaa laskettiin. Eli voitto pysyi samana. Olen yrittä¨nyt miettiä tota veroasiaa joka kantilta, mutta koska voitto pysyy samana, siinä täytyy olla jokin mekanismi, jota en ymmärrä. Vakuutukset kuulostaa myös järkevältä selitykseltä. Pakko soittaa verottajalle ja kysyä asiaa.

Jos helpottaa niin voin todeta, että verottajan hyväksymä ja tietämä toimi...

• laskutikku

Täysin laillinen tapahtuma.
      Marginaaliveroa ei kierretä, kun hinta laskee sekä ostossa että myynnissä.

Yksi syy voi olla, että sinun vaihdossa viemästäsi autosta on hyvitetty "ihan tappiraha" ja se on liikkeen mielestä järkevästi myytävissä 10900euron hintalapulla.
      Nyt siitä on hyvitetty 10000euroa, eikä ylihyvitystä 11000euroa.
      Jos alkuperäinen 11000euroa olisi paperilla, olisi sen eteenpäin myyminen tappiollista ja siten kirjanpidollisestikin päin prsettä.
      Nyt sillä voi saada edes pienen marginaalisen "voiton" joka on kirjanpidollisestikin järkevää ja jopa toivottavaa.

Petosta tai muutakaan rikosta ei ole tapahtunut.

• Rip3

Tuo ei haiskahda veronkierrolta, sillä molemmilla tavoilla marginaaliveroa laskiessa veron määrä ei muutu.

Marginaaliveronhan (ALV) voi autokauppias maksaa kahta eri tapaa käyttäen, joko autokohtaisesta voitosta tai kuukausittaisesta myynnit-ostot kokonaisuudesta

• ssjssjsjs

Eikös tällä tavalla liikkeen pääomaa saada kirjanpidossa pienemmäksi ja sitä kautta veroa vähemmän? Olen tähän itsekin törmännyt ja ei kai siinä mitään väärää ole.

• asioista perillä

Muuttuuhan se vero. Välirahalla ei ole merkitystä, koska marginaalivero lasketaan auton ostohinnan (15000) ja myyntihinnan (16500, aiemmin 17500) mukaan. Laskutapa on sama, olipa vaihdokkia tai ei. Vaihdokki käsitellään liikkeeseen ostettuna tavarana erikseen, eikä sitä pidä sotkea välirahan kanssa veroihin.

Ostohinnan laskennallinen alv: 2804,88

Myyntihinnan alv 17500: 3272,35
        Myyntihinnan alv 16500: 3085,37

Eli marginaalivero on 280,48 puljatulla hinnalla tai 467,47 alkuperäsellä hinnalla.

Laske itse niin huomaat, käytä apuna tuota aiempaa taulukkoa.

• höppönöitäkö?
        asioista perillä kirjoitti:

Muuttuuhan se vero. Välirahalla ei ole merkitystä, koska marginaalivero lasketaan auton ostohinnan (15000) ja myyntihinnan (16500, aiemmin 17500) mukaan. Laskutapa on sama, olipa vaihdokkia tai ei. Vaihdokki käsitellään liikkeeseen ostettuna tavarana erikseen, eikä sitä pidä sotkea välirahan kanssa veroihin.

Eli marginaalivero on 280,48 puljatulla hinnalla tai 467,47 alkuperäsellä hinnalla.

Höpöhöpö...
        Nyt ostettukin auto tulee sisään tonnin halvemmalla ja kun se myydään, siitäkin maksetaan vero.

Eli ei ole veronkiertoa millään muodoin.

• laskutikku
        asioista perillä kirjoitti:

Nyt sisään ostettu tullut 10000eurolla.
        Se myydään 11000eurolla, josta maksetaan marginaalin mukainen vero.

JOS se olisi ostettu vaihdossa sisään 11000eurolla ja myytäisiin samalla 11000eurolla, ei veroa tarvitsisi sen myynnistä maksaa lainkaan.

Ymmärsitkö?

• sdrgz nhbtg

kuluttajansuojan takia hinnoilla kikkaillaan, jos autossasi paljastuukin isompi vika joka johtaa vaikka hinnanalennukseen tai jopa kaupan purkuun, niin ostohintasi on ollut 1000 euroa pienempi

• myös minulla

Sama tilanne ihmetytti minuakin, kun vaihdoin uuteen auttoon, niin kauppasopimuksessa uuden auton hinnasta oli annettu saman verran alennusta, kuin minun auton hintaa oli tiputettu luvatusta. Väliraha pysyi tietenkin samana

• täysiraha

Minä en kyllä suostu tämmöiseen hinnanalennukseen. Jos vakuutusyhtiö joutuu jostain syystä lunastamaan autoni, niin ostohintahan on silloin alhaisempi.

• Pienissä päissä
        täysiraha kirjoitti:

Minä en kyllä suostu tämmöiseen hinnanalennukseen. Jos vakuutusyhtiö joutuu jostain syystä lunastamaan autoni, niin ostohintahan on silloin alhaisempi.

pienet ajatukset. Keskittykää te siihen mitä osaatte, älkääkä sohlatko semmoisten asiotten kanssa mitkä muut on jo valmiiksi miettineet teidänkin puolesta.

• saturainen1

Joo kantsii vielä siinä paperinkirjoitus vaiheessa alkaa tinkii niinku Turkulainen konsanaan, taas ne autokauppiaat huijjaaa, viilaa ja pissaa.

• Arkijuusto

Mitenkäs nämä pöljät, jotka ilmoittavat "vaihtohinta eri"?

Tonnin auto, vaihdossa onkin 3tonnin auto?

Miten nämä kirjataan?

• Rip3

Harva tuontyyppinen (vaihtohinta kalliimpi!!!1111) "kauppias" maksanee veroja tuloistaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5534
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4860
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2794
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2068
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1492
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1481
    Aihe