Ikävä sairaus kommuuniolta

peruskatolilainen

Muutama vuosi sitten liityin katoliseen kirkkoon ja olen siitä lähtien iloinnut siitä, että me kaikki seurakuntalaiset voimme ottaa vastaan pyhän kommuunion sekä Kristuksen ruumiin että Kristuksen veren muodossa. Tämä on tilanne ainakin täällä Suomessa.

Enää en tästä käytännöstä iloitse. Runsas kuukausi sitten sain ehtoolliskalkista huuliherpeksen. Muualta en ole sitä voinut saada, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kommuunio.

Kun kerroin asiasta katoliselle kummilleni, hän piti minua "hulluna", kun suostuin nauttimaan Kristuksen veren samasta kalkista, josta juo satakunta muuta. Seurakuntalaisten joukossa on kuulemma niin paljon epätasapainoisia ja jopa mieleltään sairaita ihmisiä, ettei hän ollut tehnyt niin koskaan. Kuulemma ei voi luottaa siihen, että tällaiset ihmiset jättävät juomatta kalkista, kun herpes on puhkeamassa.

Sinänsä huuliherpes ei ole mitenkään harvinainen vaiva, vaan päinvastoin hyvin, hyvin yleinen. Nyt se tulee olemaan minulla loppuikäni, vaikka suurimman osan vuodesta se ei oireilekaan. Mutta koska vaiva on niin yleinen, sitä suuremmalla syyllä kannattaa olla juomatta kalkista.

Minusta täällä Suomessa on syytä vähitellen luopua muun katolisen maailman tavoin ehtoolliskalkin jakamisesta tavallisille seurakuntalaisille. Se on minusta yksinkertaisesti vastuutonta. Kristuksen ruumis sisältää myös hänen verensä. Se riittäköön meille maallikoille.

88

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna L.

      Ihmekö tuo, kun muistaa millaisia moraalittomia sinkkuja seurakunnissa pyörii ja puuhastelee. Todella ikävää silti sinun kannaltasi!

      Itsekin vastustan kalkin jakamista maallikoille, koska sellainen on hyvin lähellä pyhäinhäväistystä.

    • öylättini

      Kristuksen ruumiin vstaan ottaminen on paras ja perinteisin tapa. Suukommuunio (ehtoolisleipä kielelle) on vastaus ongelmaan. Sano ei katastrofaalisimmille hollantilaisille hullutuksille.


      Hullutuksille loppu ja heti !

      • Ullanlinnasta

        Minusta tämä hollantilaisten SCJ-pappien aloittama tapa jakaa kalkki kaikelle kansalla on aikansa elänyt väärinkäytös. Ei sellaista tapaa missään muualla katolisessa maailmassa.

        Olen pahoillani aloituksen nimimerkin puolesta. Voin vain kuvitella millaisia seurauksia tuollaisella tartunnalla olisi voinut olla esim. raskaana olevalle naiselle.


      • Patakonservatiivi

        Sanon samoin: tälle Jumalaa pilkkaavalle hullutukselle loppu ja heti!


      • L.-M.
        Ullanlinnasta kirjoitti:

        Minusta tämä hollantilaisten SCJ-pappien aloittama tapa jakaa kalkki kaikelle kansalla on aikansa elänyt väärinkäytös. Ei sellaista tapaa missään muualla katolisessa maailmassa.

        Olen pahoillani aloituksen nimimerkin puolesta. Voin vain kuvitella millaisia seurauksia tuollaisella tartunnalla olisi voinut olla esim. raskaana olevalle naiselle.

        Voin vahvistaa, ettei tuollaista juokaa-kaikki-vain-tapaa ole muualla maailmassa - paitsi ehkä jossakin Hollannissa.


      • Helena L.
        L.-M. kirjoitti:

        Voin vahvistaa, ettei tuollaista juokaa-kaikki-vain-tapaa ole muualla maailmassa - paitsi ehkä jossakin Hollannissa.

        Vahvistan, että täällä Amerikassa kalkkia ei latinalaisissa seurakunnissa jaeta.


      • L.-M.
        Patakonservatiivi kirjoitti:

        Sanon samoin: tälle Jumalaa pilkkaavalle hullutukselle loppu ja heti!

        Olen samaa mieltä siitä, että kalkin jakaminen kaiken maailman rupusakille on lähellä Jumalanpilkkaa. Ainakin se on hullutusta ja usein myös pyhäinhäväistys, kun Herramme Jeesuksen Kristuksen kallista verta voi pudota lattialle.

        Täysin samaa mieltä olen myös siitä, että erilaiset kamalat taudit ja pöpöt voivat levitä kyseisen harhaoppisen käytännön avulla. Suostuisitko itse juomaan samasta lasista kuin jokin pultsari, joka ei koskaan pese hampaitaan? Samasta kuin jokin AIDS-potilas? Samasta kuin tuberkuloosia sairasta yskivä vanhus? Samasta kuin huoraamisella elantonsa tienaava? Minä en!


      • missi-possu
        L.-M. kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että kalkin jakaminen kaiken maailman rupusakille on lähellä Jumalanpilkkaa. Ainakin se on hullutusta ja usein myös pyhäinhäväistys, kun Herramme Jeesuksen Kristuksen kallista verta voi pudota lattialle.

        Täysin samaa mieltä olen myös siitä, että erilaiset kamalat taudit ja pöpöt voivat levitä kyseisen harhaoppisen käytännön avulla. Suostuisitko itse juomaan samasta lasista kuin jokin pultsari, joka ei koskaan pese hampaitaan? Samasta kuin jokin AIDS-potilas? Samasta kuin tuberkuloosia sairasta yskivä vanhus? Samasta kuin huoraamisella elantonsa tienaava? Minä en!

        Sus siunatkoon! Tuota en tullut ajatelleeksi... En enää koskaan juo kalkista, en koskaan. Kaduttaa, että joskus on tullut niin tehtyä.

        Mitä vähemmän seurakuntalaiset juovat kalkista, sitä nopeammin minustakin turha kalkkikommuunio tullaan poistamaan. Kehoitetaan toisiamme olemaan juomatta.


    • Susi K.

      Otan osaa. Tiedän yhden toisen katolilaisen, jolle on käynyt ihan samoin. Näistä asioista ollaan vain kiltisti hiljaa, vaikka niistä pitäisi puhua ja muuttaa käytäntöä tai ainakin varoittaa ihmisiä. Itse en ole juonut kalkista koskaan, sillä se on minusta aina tuntunut niin vastenmieliseltä.

    • L.-M.

      Voin hyvin kuvitella mistä taudin kunniallisiin ihmisiin tartuttanut moraaliton sinkku oli itse sen saanut. Koska kuulemma maamme katolilaisista 50 % on jonkin sortin sinkkuja, on syytä jättää juomatta kalkista kokonaan. Se ei ole hygieenistä.

      Vetoan piispaan ja pappeihin, että he lopettavat tämän juokaa-vain-kaikki-hullutuksen ennenkuin joku vetää kirkkomme oikeuteen esim.. vaarallisten tautien levittämisestä tai perushygienian laiminlyömisestä.

      Kalkista juovat vain papit, emme me tavikset.

      • Johanna L.

        Ratkaisu on helppo: Kun kerran sinkut eivät osaa käyttäytyä eivätkä varsinkaan elää kristillistä elämää, sitten kalkkia ei jaeta enää kenellekään.

        Täällä käytiin asiasta jo kerran keskustelu. Siinä muistaakseni jokin lääkäri sanoi, että virukset, bakteerit ja muut pöpöt tarttuvat kalkin kautta aivan samalla tavalla kuin ne tarttuisivat, jos satakunta ihmistä joisi samasta maljasta tuoremehua. Vaikka kalkin sisällä on Kristuksen verta, se on ulkoisilta ominaisuuksiltaan kuin viiniä.

        Todellisessa elämässä kukaan ei joisi samasta maljasta kaiken maailman hamppareiden, puolilikaisten, mielenterveyspotilaiden, ressukoiden, sinkkujen ja ties minkälaisten julkisten naisten kanssa. Miksi sitten kirkossa?


      • Henrikiläinen
        Johanna L. kirjoitti:

        Ratkaisu on helppo: Kun kerran sinkut eivät osaa käyttäytyä eivätkä varsinkaan elää kristillistä elämää, sitten kalkkia ei jaeta enää kenellekään.

        Täällä käytiin asiasta jo kerran keskustelu. Siinä muistaakseni jokin lääkäri sanoi, että virukset, bakteerit ja muut pöpöt tarttuvat kalkin kautta aivan samalla tavalla kuin ne tarttuisivat, jos satakunta ihmistä joisi samasta maljasta tuoremehua. Vaikka kalkin sisällä on Kristuksen verta, se on ulkoisilta ominaisuuksiltaan kuin viiniä.

        Todellisessa elämässä kukaan ei joisi samasta maljasta kaiken maailman hamppareiden, puolilikaisten, mielenterveyspotilaiden, ressukoiden, sinkkujen ja ties minkälaisten julkisten naisten kanssa. Miksi sitten kirkossa?

        "Täällä käytiin asiasta jo kerran keskustelu. Siinä muistaakseni jokin lääkäri sanoi, että virukset, bakteerit ja muut pöpöt tarttuvat kalkin kautta aivan samalla tavalla kuin ne tarttuisivat, jos satakunta ihmistä joisi samasta maljasta tuoremehua. Vaikka kalkin sisällä on Kristuksen verta, se on ulkoisilta ominaisuuksiltaan kuin viiniä."

        Muistan saman asian aikaisemmasta keskustelusta. Olen täysin samaa mieltä enkä koskaan juo kalkista.


    • bemily

      En usko että Peruskatolilainen sai herpestä kalkista. Yli 90% Suomen väestöstä on herpeksen kantajia vaikka olisivat ilman oireita. On väärin jos Peruskatolilainen syyttää Kirkkoa siitä että hän sai herpes oireita - hän ei voi millään todistaa että tartunta tuli kalkista.

      • en joisi koskaan

        Hyi hi--to!!! Katolisten keskuudessa tartuntaprosentti on varmaan 100!


      • peruskatolilainen

        Olen aivan varma siitä, että sain herpeksen kalkista. Mistä muualta olisin sen voinut saada? Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut mitään herpes-oireita, mutta nyt sitten tämä on minunkin kohtalonani loppuiän.

        En suosittele kalkista juomista kenellekään.


    • Henrikiläinen

      Sairauksiin en ota kantaa, mutta itse tunnen messussa huonoa oloa siitä, että muuan seurakunnassamme lähinnä ilmapiirinmyrkyttäjänä ja pappienvihaajana tunnettu vanhapiika pitää käsissään Kristuksen verta.

    • vapaa lekuri

      Ei-katolisena lääkärinä en missään nimessä suosittele sitä, että satakunta ihmistä joisi ehtoollisviiniä samasta pikarista. Katolisten joukossa on tietääkseni paljon väkeä ulkomailta, missä mm. tuberkuloosi on yleistä. Maahanmuuton kautta tuberkuloosi on palaamassa tänne Suomeen, vaikka se muuten oli jo lähes hävinnyt. Ja nimenomaan tuberkuloosi leviää todella helposti pisaratartuntana.

      Älkää, hyvät ihmiset, juoko samasta pikarista! Käyttäkää edes luterilaisten tavoin irtopikareita.

      • maallistunut

        On se kivaa, että lääkärit ja vieläpä ei-katoliset lääkärit ehtivät ottaa kantaa katolilaisten terveyteen. Ja vielä suomi24-palstalla. Suomen maahanmuuttajataustaiset katolilaiset ovat usein kuitenkin asuneet täällä vuosikaudet, vuosikymmenet ja heissä on jo toisen ja kolmannen polven suomalaisia. Tuberkuloosia he tuskin kuljettelevat sen enempää mukanaan kuin muutkaan suomalaiset.

        Joitakin vuosia sitten Roomassa kävin kommuuniolla kahdesti ja molemmilla kerroilla kalkki jaettiin kaikille. Ainoa ero meikäläiseen käytäntöön oli se, että toisella kerralla veri olikin valkoviinin muodossa;-) Mikä tietysti on ihan ok.


      • Marialainen!
        maallistunut kirjoitti:

        On se kivaa, että lääkärit ja vieläpä ei-katoliset lääkärit ehtivät ottaa kantaa katolilaisten terveyteen. Ja vielä suomi24-palstalla. Suomen maahanmuuttajataustaiset katolilaiset ovat usein kuitenkin asuneet täällä vuosikaudet, vuosikymmenet ja heissä on jo toisen ja kolmannen polven suomalaisia. Tuberkuloosia he tuskin kuljettelevat sen enempää mukanaan kuin muutkaan suomalaiset.

        Joitakin vuosia sitten Roomassa kävin kommuuniolla kahdesti ja molemmilla kerroilla kalkki jaettiin kaikille. Ainoa ero meikäläiseen käytäntöön oli se, että toisella kerralla veri olikin valkoviinin muodossa;-) Mikä tietysti on ihan ok.

        Ilmeisen tuoreena katolilaisena et näemmä tunne vielä seurakuntiamme hyvin. Toki joukossamme on vanhoja maahanmuuttajia (italialaiset tulivat esimerkiksi 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa, chileläiset ja vietnamilaiset 1970-luvulla), mutta varsinainen katolinen maahanmuutto on tapahtunut vasta muutamana viime vuotena. Samassa ajassa kirkkomme jäsenmäärä täällä Suomessa on moninkertaistunut.

        Olen itsekin lukenut sanomalehdistä, että tuberkuloosi on taas yleistymässä kotimaassamme nimenomaan maahanmuuton takia. Vaikka en missään nimessä pidä maahanmuuttajia syyllisinä mihinkään, tämä on tosiasia, josta ainakin media on puhunut.

        Hieman ihmettelen sitä kommuuniota Roomassakin. Olen käynyt Roomassa lukemattomia kertoja eikä siellä ole missään jaettu kalkkia seurakuntalaisille. Näin ei ole ainakaan missään suurista kirkoista. Itse asiassa en ole nähnyt Suomessa käytettävää tapaa jakaa kommuuniota missään muualla kuin jossakin muissa seurakunnissa Pohjoismaissa. Mutta esimerkiksi Tukholman Pyhän Eerikin katedraalissa tai Kööpenhaminan Pyhän Ansgarin katedraalissa kalkkia ei jaeta.


      • vapaa lekuri
        maallistunut kirjoitti:

        On se kivaa, että lääkärit ja vieläpä ei-katoliset lääkärit ehtivät ottaa kantaa katolilaisten terveyteen. Ja vielä suomi24-palstalla. Suomen maahanmuuttajataustaiset katolilaiset ovat usein kuitenkin asuneet täällä vuosikaudet, vuosikymmenet ja heissä on jo toisen ja kolmannen polven suomalaisia. Tuberkuloosia he tuskin kuljettelevat sen enempää mukanaan kuin muutkaan suomalaiset.

        Joitakin vuosia sitten Roomassa kävin kommuuniolla kahdesti ja molemmilla kerroilla kalkki jaettiin kaikille. Ainoa ero meikäläiseen käytäntöön oli se, että toisella kerralla veri olikin valkoviinin muodossa;-) Mikä tietysti on ihan ok.

        Pitäisikö minun kirjoittaa tänne ihan SV-numeroni? En usko, että tästä maasta löytyy toista lääkäriä, joka suosittelisi, että satakunta ihmistä joisi ehtoollisviiniä samasta pikarista.

        Monet taudit leviävät pisaratartuntana. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.


    • Susi K.

      Lääkäri puhuu minusta täyttä asiaa. Olen kuullut, että myös norovirukset ja sen sellaiset tarttuvat tosi helposti.

      • vapaa lekuri

        Kyllä näin on. Norovirus leviää useimmiten nimenomaan kosketus- ja pisaratartuntana. Ongelmana on se, että tartunnan saanut voi oireettomana levittää sitä eteenpäin.

        Ainakaan vanhuksille ja heikkokuntoisille en missään nimessä suosittele yhteisestä ehtoollispikarista juomista. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.


    • Marialainen!

      En ole pitkiin aikoihin kirjoittanut tällä palstalla, kun keskustelut eivät ole vaikuttaneet järin mielenkiintoisilta.

      Olen aina ollut sitä vastaan, että ehtoolliskalkki jaetaan myös seurakuntalaisille. Kirkko on sitäpaitsi epäsuorasti myöntänyt, että taudit voivat levitä sitä kautta. Kun pari vuotta sitten oli sikainfluenssaepidemia, kalkinjaosta luovuttiin tilapäisesti nimenomaan tästä syystä.

      Kalkinjako hämärtää katolista uskoa siihen, että Kristuksen ruumis sisältää myös Hänen verensä. Se on paitsi turhaa, myös uskon kannalta vahingollista.

      • tautikammo

        Eikö kalkista voisi luopua myös pappien kohdalla? Koskaan ei ole kyllin varovainen.


      • Marialainen!
        tautikammo kirjoitti:

        Eikö kalkista voisi luopua myös pappien kohdalla? Koskaan ei ole kyllin varovainen.

        Pappien kuuluu nauttia kommuunion kummassakin muodossa. Käsittääkseni se ei ole heille valinnaista.


    • AOAOAOAOAOAOAO

      Jos, JOS ehtoollisviini todella OLISI Kristuksen verta, muuta kuin Hengellisesti, niin silloinhan syyllistyttäisiin siihen, minka Laki kieltää, nimittäin veren syömisen !

      Ehtoollinen on MUISTOateria !

      Jeesus nimenomaan sanoi minkä takia sitä nautittiin ! Muistoksi, ei pyhitykseksi, eli syntien anteeksisaamiseksi.

      Ehtoollisen ESIKUVA VT:ssä oli Pääsiäisen vietto. Karitsaa saivat syödä ainoastaan ympärileikatut, ja rituaalisesti puhtaat.

      Jos oli saastunut jostai syystä, piti ennen syömistä PUHDISTAUTA VEDEN KAUTTA.

      Ja, Jumala erikseen ilmoitti VT:ssä minka takia pääsiäistä, se on krsitittyjen ehtoollinen, vietettiin kun oltaisiin päästy Luvattuun Maahan.

      Sitä vietettiin sen muistoksi mitä Jumala oli YHDEN ainoan kerran tehnyt, eli vapauttanut oman kansansa Egyptistä, se on maailma, esikoisten kuoleman kautta, ja suojannut omansa Karitsan verellä.


      Ainoa "sakramentti" joka pelastaa/puhdistaa/vanhurskauttaa/pyhittää on KASTE.

      Ehtoollinen on KASTETUILLE, kenellekkään kastamattomalle ehtoollisesta ei ole mitään hyötyä, sillä Jumala ruokkii vain omia Lapsiaan, Pyhällä Hengellään.

      Ehtoollinen on HENGELLINEN ateria heille joissa Jumalan Pyhä Henki asuu.


      Ehtoollisen jakamisesta;

      VT:ssä annetuissa esikuvissa ei asetettu pappeja jakamaan pääsiäiskaritsaa, se on Kristus, vaan karitsa syötiin perhekunnittain, muistoksi.


      Valmistustapa;

      Kaikista muista karitsoista poiketen Egyptissä Karitsa, karitsat, valmistettiin TULEN KAUTTA, tuli on tuomio, tuomio on kuolema.

      ....mutta sen jälkeen Jumala sanoi 5.Mooos.16:7

      " Ja KEITÄ ja syö se siinä paikassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee; aamulla saat sitten lähteä paluumatkalle ja mennä kotiisi."

      Eli, KARITSA kulki tulen KAUTTA yhden kerran, sen jälkeen veden kautta.


      Mitä Ehtoollinen on kristitylle........

      Se on Hengellinen ateria, jossa PYhä Henki vahvistaa omiaan

      Se on samalla myös uskontunnustus, joka tapahtuu, ei ehtoollisen nauttijan sanojen kautta, vaan nauttimalla leipä ja viini, siis uskontunnustus sanoitta.

      .....ja jos paikalla on esim. henkilöitä jotka eivät usko Jeesukseen, niin samalla ehtoollinen on evankeliontia heidän suhteensa.

      Ja, se on kiitollisuuden osoitus kaikelle sille, mitä Jeesus on tehnyt meidän hyväksemme, ja meidän puolestamme, ja vuoksemme.


      Kukaan saastainen ei saanut syödä pääsiäiskaritsaa, tai mitään muutakaan uhria.

      Karitsa, ja kaikki uhrit, olivat ympärileikatuille, Jumalan kansalle.

    • Helena L.

      Vaikka itse olen ortodoksi ja uniaatti (tunnustan ortodoksina Rooman piispan kristikunnan johtajaksi), olen pannut merkille, että täällä Amerikassa kaikissa latinalaisissa kirkoissa kirkkokansalle jaetaan vain Kristuksen ruumis. Kalkkia ei jaeta. Miksi siellä Suomessa se pitäisi sitten jakaa?

      • AOAOAOAOAOAOAOAO

        Niin leipä kuin viinikin on tarkoitettu kaikille Jumalan omille.

        Jeesuksen sanojen mukaan;

        Luuk22:17-20

        1.Kor.11:23-26 (Paavali puhuu seurakuntalaisille)

        Matt.26:26-28

        Mark.14:22-24


        Jeesus antoi nuo asetussanat monikkomuodossa. Niin leipä kuin viinikin kuuluvat kaikille Jeesukseen kastetuille.


      • L.-M.
        AOAOAOAOAOAOAOAO kirjoitti:

        Niin leipä kuin viinikin on tarkoitettu kaikille Jumalan omille.

        Jeesuksen sanojen mukaan;

        Luuk22:17-20

        1.Kor.11:23-26 (Paavali puhuu seurakuntalaisille)

        Matt.26:26-28

        Mark.14:22-24


        Jeesus antoi nuo asetussanat monikkomuodossa. Niin leipä kuin viinikin kuuluvat kaikille Jeesukseen kastetuille.

        Kun Herramme Jeesus Kristus viimeisellä aterialla Jerusalemissa lausui ehtoollisen asetussanat, paikalla olivat VAIN apostolit. "Ottakaa ja juokaa tästä kaikki".... toisin sanoen kaikki apostolit, minkä takia messussa pappien pitääkin ottaa vastaan pyhä kommuunio kummassakin muodossa.

        Sanalla "kaikki" ei tosiaankaan tarkoiteta kaiken maailman ressukoita, sutturoita ja rupusakkia.


      • AOAOAOAOAOAOAO
        L.-M. kirjoitti:

        Kun Herramme Jeesus Kristus viimeisellä aterialla Jerusalemissa lausui ehtoollisen asetussanat, paikalla olivat VAIN apostolit. "Ottakaa ja juokaa tästä kaikki".... toisin sanoen kaikki apostolit, minkä takia messussa pappien pitääkin ottaa vastaan pyhä kommuunio kummassakin muodossa.

        Sanalla "kaikki" ei tosiaankaan tarkoiteta kaiken maailman ressukoita, sutturoita ja rupusakkia.

        Jeesus ajatteli tällä tavoin ;

        Matt.9:12-13

        Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
        13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

        Luuk.19:9-10

        Niin Jeesus sanoi hänestä: "Tänään on pelastus tullut tälle huoneelle, koska hänkin on Aabrahamin poika;
        10 sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".


      • L.-M.
        AOAOAOAOAOAOAO kirjoitti:

        Jeesus ajatteli tällä tavoin ;

        Matt.9:12-13

        Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
        13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

        Luuk.19:9-10

        Niin Jeesus sanoi hänestä: "Tänään on pelastus tullut tälle huoneelle, koska hänkin on Aabrahamin poika;
        10 sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".

        Mitä ihmettä sinä täällä höpötät ja sekoilet?

        Sinulle sanottiin jo selvällä suomen kielellä, että viimeisellä ehtollisella olivat Jeesuksen lisäksi läsnä vain apostolit. "Ottakaa ja juokaa tästä KAIKKI..." = kaikki apostolit. Piste. Loppu.


    • L.-M: Tarkoitatko että katolisessa kirkossa ei enää jaettais ehtoollista lainkaan. Leipäkin annettin vain apostoleille. Miksi haluat tehdä tällaisen radikaalin muutoksen?

      • L.-M.

        Kummassakin tapauksessa KAIKKI tarkoittaa apostoleita. Katolisessa kirkossa kommuuniota ei suinkaan jaeta "kaikille", kuten ei esimerkiksi ei-katolilaisille, synnissä susi- tai homopareina eläville jne.

        Kristuksen ruumis sisältää Hänen kalliin verensä. On aivan turhaa, että tavikset juovat kalkista - lisäksi se on terveydelle vaarallista heille itselleen.


      • AOAOAOAOAOAOAOAO
        L.-M. kirjoitti:

        Kummassakin tapauksessa KAIKKI tarkoittaa apostoleita. Katolisessa kirkossa kommuuniota ei suinkaan jaeta "kaikille", kuten ei esimerkiksi ei-katolilaisille, synnissä susi- tai homopareina eläville jne.

        Kristuksen ruumis sisältää Hänen kalliin verensä. On aivan turhaa, että tavikset juovat kalkista - lisäksi se on terveydelle vaarallista heille itselleen.

        Sinä et puhu totta !

        Roiku traditioissasi ja liturgioissasi jos niin tahdot, mutta lopeta eksyttäminen.

        Et ole pystynyt osoittamaan Jumalan antamien esikuvien kautta VT:stä yhtäkään "oppiasi" todeksi. Et yhtäkään.

        Sinä kunnioitat/palvot ihmisaivoituksia enemmän kuin Jumalan selkeää opetusta.

        Sinun "Sanasi" on "isien perinnäissääntöjä".


        "Ettekö te eksy kun ette tunne kirjoituksia:"


      • L.-M.
        AOAOAOAOAOAOAOAO kirjoitti:

        Sinä et puhu totta !

        Roiku traditioissasi ja liturgioissasi jos niin tahdot, mutta lopeta eksyttäminen.

        Et ole pystynyt osoittamaan Jumalan antamien esikuvien kautta VT:stä yhtäkään "oppiasi" todeksi. Et yhtäkään.

        Sinä kunnioitat/palvot ihmisaivoituksia enemmän kuin Jumalan selkeää opetusta.

        Sinun "Sanasi" on "isien perinnäissääntöjä".


        "Ettekö te eksy kun ette tunne kirjoituksia:"

        Sovitaanko seuraavasta? Joko oikeassa on 2000-vuotinen, 1,2 miljardin jäsenen maailmanlaajuinen Kristuksen kirkko, joka on aina ollut, on ja tulee aina olemaan sama kuin paavin johtama. katolinen, tai sitten oikeassa on suomalainen hörhö pystymetsästä Siinäpä ovat ne vaihtoehdot.


      • AOAOAOAOAOAOAO
        L.-M. kirjoitti:

        Sovitaanko seuraavasta? Joko oikeassa on 2000-vuotinen, 1,2 miljardin jäsenen maailmanlaajuinen Kristuksen kirkko, joka on aina ollut, on ja tulee aina olemaan sama kuin paavin johtama. katolinen, tai sitten oikeassa on suomalainen hörhö pystymetsästä Siinäpä ovat ne vaihtoehdot.

        Lopeta se lässytys !

        Anna tulla niitä Raamatun antamia esikuvia edellämainituista asioista, jos siis pysytyt.

        Et edes pysty määrittelemään mainitsemiasi "2000-vuotinen", "1,2 miljardia", "katolinen", termejä, ja niiden sisältöä.

        Ja, mistä sinä tiedät kuka kirjoittajaista on suomalaistaustainen ? Et mistään.


        Siirrät keskustelun muihin tarinoihin, koska sinun, ja monen muun ,Raamatun tuntemus on kerta kaikkiaan niin heikko, jopa olematon.


      • Susi K.
        AOAOAOAOAOAOAO kirjoitti:

        Lopeta se lässytys !

        Anna tulla niitä Raamatun antamia esikuvia edellämainituista asioista, jos siis pysytyt.

        Et edes pysty määrittelemään mainitsemiasi "2000-vuotinen", "1,2 miljardia", "katolinen", termejä, ja niiden sisältöä.

        Ja, mistä sinä tiedät kuka kirjoittajaista on suomalaistaustainen ? Et mistään.


        Siirrät keskustelun muihin tarinoihin, koska sinun, ja monen muun ,Raamatun tuntemus on kerta kaikkiaan niin heikko, jopa olematon.

        Lopettaisit jo.


      • Myös marialainen
        AOAOAOAOAOAOAO kirjoitti:

        Lopeta se lässytys !

        Anna tulla niitä Raamatun antamia esikuvia edellämainituista asioista, jos siis pysytyt.

        Et edes pysty määrittelemään mainitsemiasi "2000-vuotinen", "1,2 miljardia", "katolinen", termejä, ja niiden sisältöä.

        Ja, mistä sinä tiedät kuka kirjoittajaista on suomalaistaustainen ? Et mistään.


        Siirrät keskustelun muihin tarinoihin, koska sinun, ja monen muun ,Raamatun tuntemus on kerta kaikkiaan niin heikko, jopa olematon.

        Katolista kirkkoa ei ole perustettu "sola scriptura" -periaatteelle. Olet saanut katoliselta kirkolta perimätiedon, josta osa on kiteytetty Raamattuun ja osa kirkon muuhun traditioon. Tästä olet sitten omin päin hylännyt muun tradition. Tällä tavalla Raamattua ei koskaan ollut tarkoitus käyttää.

        *"Ettekö te eksy kun ette tunne kirjoituksia:"

        Lainaan hyviauutisia.net -sivulta:

        Paavali piti apostolien suullista julistusta erehtymättömänä ja tuomitsi siitä poikkeavat opetukset kovin sanoin: ”Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.” (Gal. 1:9) Paavali ja muut uskovat eivät saaneet julistamaansa evankeliumia Raamatusta (jota ei nykymuodossaan ollut heidän aikanaan vielä olemassa) vaan Kristuksen ja apostolien suullisesta opetuksesta. ...

        Vaikka katolinen oppi olisi protestantin tulkinnan mukaan epäraamatullinen, se ei tradition valossa ole epäraamatullinen, vaan päinvastoin ainoa raamatullinen, sillä Uuden testamentin kirjojen sisältö, pyhä traditio ja kirkon oppi tulevat kaikki samasta apostolisesta lähteestä. Protestantit unohtavat usein, että he itse tunnustavat katolisen tradition hyväksyessään katolisen kirkon määrittelemän kristologian, kolminaisuusopin sekä erityisesti Uuden testamentin kaanonin. Tämän lisäksi he itse lukevat Raamattua oman tulkintaperinteensä valossa – jokaiselle tunnustuskunnalle on kehittynyt ja kehittyy ajan kuluessa oma traditio.

        Vastustat isien perinnäissääntöjä, ja siinä teet oikein. Jumalalta tulleet perinnäissäännöt ovat asia erikseen:

        Joskus voi kuulla protestanttien esittävän raamatullisia vastalauseita traditiota vastaan. He siteeraavat Jeesusta todistaakseen katolisen kirkon hylänneen Jumalan sanan traditioillaan: ”te olette perinnäissäännöllänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan… ’Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä’” (Matt. 15:6,9). Paavali puolestaan kirjoitti: ”Pitäkää varanne, ettei kukaan houkuttele teitä harhaan tyhjillä ja pettävillä viisauden opeilla, jotka nojautuvat ihmisten perinnäisiin käsityksiin…eivätkä Kristukseen.” (Kol 2:8)

        Nämä raamatunkohdat aivan oikein tuomitsevat ihmisten kehittämät Jumalan sanan vastaiset traditiot (joista hyvänä esimerkkinä protestanttinen ”yksin Raamattu” – periaate), mutta ne eivät millään tavoin poista suullisen apostolisen tradition arvoa, joka nimenomaan nojautuu Kristukseen ja on itsessään Jumalan sanaa. Täytyykin osata erottaa Jumalasta ja ihmisistä lähtöisin olevat traditiot, ja sen voi tehdä vain se sama erehtymätön Kristuksen perustama kirkko, joka erotti Jumalasta lähtöisin olevat kirjoitukset ihmisistä lähtöisin olevista kirjoituksista määritellessään Raamatun kaanonin.


    • Henrikistä minäkin

      Minä taas uskon, että peruskatolilainen on saanut herpeksen kalkista. Itselleni on käynyt samoin, joskaan en voi olla asiasta täysin varma. En suosittele kalkista juomista kenellekään enkä varsinkaan lapsille.

      Papit, poistakaa jo tuollainen turhanpäiväinen kalkkikommuunio! Meille seurakuntalaisille riittää pelkkä "leipä" eli Kristuksen ruumis.

      • juuuuu

        Entäpä, jos se herpes olikin papilla?


    • gongora-gorilla

      Tunnenhden toisen katolilaisen, jolla on vaikea huuliherpes. Kum rakkaula ilmestyy ja herpes on tarttumaisillaan, hän käy tieten tahtoen kommuuniolla ottamassa myös kalkin, jötta herpes tarttuisi mahdollisimman moneen. Joskus hän käy tämän lisäksi samasta syystä myös iltamessuissa. Joka kerralla hän rynniin ollakseen yksi ensimmäisistä, jotta herpes tarttuisi mahdollisimman moneen. Hyvät ihmiset, mitä minun pitäisi tehdä? Auttakaa!

    • Henrikiläinen

      Voisimmeko pohtia yhdessä mitä tälle asialle voitaisiin tehdä? Itse en ainakaan hyväksy nykyistä jakotapaa, vaan pidän sitä pyhäinhäväistyksenä. Lisäksi uskon, että yhteisen kalkin kautta erilaiset taudit voivat hyvinkin tarttua.

    • suu puhtaaksi

      Kalkin jakaminen on TÄYSIN VASTUUTONTA TOIMINTAA piispalta ja papeilta. Heitä ei näköjään liikuta yhtään ihmisten terveys.

    • Entä papit?

      Saako pappi jättää juomatta jaettavasta maljasta, jos huuliherpes on päällä?

      • Marialainen!

        Olen nähnyt joskus kirkossa, että varsinkin suurissa messuissa KAIKKI papit ovat nauttineet kommuunion niin, että he ovat kastaneet Kristuksen ruumiin Kristuksen vereen.

        Tämä on sallittua VAIN PAPEILLE. Me maallikot emme saa missään nimessä toimia samoin. Piispa Paul Verschuren huomautti asiasta jo pari vuosikymmentä sitten.

        Jos jollakulla on huuliherpes päällä (tai jokin muu tarttuva tauti, kuten flunssa), minusta hänellä on moraalinen velvollisuus jättää juomatta kalkista. Ongelmana on vain se, että kaikkien kohdalla ei heidän arviokykyynsä voida ollenkaan luottaa.

        Parasta olisi, ettei kalkkia jaettaisi ollenkaan meille maallikoille. Miksi se pitäisi ylipäätään jakaa? Kristuksen Ruumis sisältää hänen Verensä.


      • L.-M.
        Marialainen! kirjoitti:

        Olen nähnyt joskus kirkossa, että varsinkin suurissa messuissa KAIKKI papit ovat nauttineet kommuunion niin, että he ovat kastaneet Kristuksen ruumiin Kristuksen vereen.

        Tämä on sallittua VAIN PAPEILLE. Me maallikot emme saa missään nimessä toimia samoin. Piispa Paul Verschuren huomautti asiasta jo pari vuosikymmentä sitten.

        Jos jollakulla on huuliherpes päällä (tai jokin muu tarttuva tauti, kuten flunssa), minusta hänellä on moraalinen velvollisuus jättää juomatta kalkista. Ongelmana on vain se, että kaikkien kohdalla ei heidän arviokykyynsä voida ollenkaan luottaa.

        Parasta olisi, ettei kalkkia jaettaisi ollenkaan meille maallikoille. Miksi se pitäisi ylipäätään jakaa? Kristuksen Ruumis sisältää hänen Verensä.

        Marialainen! on taas kerran harvinaisen oikeassa.


    • Real-isti

      Minä jätin jo jokunen vuosi sitten kalkin kokonaan väliin, koska pelkäsin saavani sitä kautta AIDS:in tai jotakin muuta vastaavaa ikävää.

      Teoreettisesti tämä on mahdollista (esim. jos HIV-positiivisella on haava limakalvoilla ja minulla myös). Haluan sulkea jokaisen teoreettisenkin mahdollisuuden pois.

      Omalla ja muiden terveydellä ei kannata leikkiä.

      • Susi K.

        Olen pannut merkille, että ihmiset ylipäätään juovat kalkista harvemmin kuin ennen tai ainakin silloin, kun liityin kirkkoon. Vaikka pelkosi voi olla liioiteltua, on silti aina parempi olla liian varovainen kuin varomaton.

        Itsekin toivon kalkkikommuunion lopettamista turhana.


      • Henrikiläinen
        Susi K. kirjoitti:

        Olen pannut merkille, että ihmiset ylipäätään juovat kalkista harvemmin kuin ennen tai ainakin silloin, kun liityin kirkkoon. Vaikka pelkosi voi olla liioiteltua, on silti aina parempi olla liian varovainen kuin varomaton.

        Itsekin toivon kalkkikommuunion lopettamista turhana.

        Näin todella on. Meillä Pyhän Henrikin katedraalista kalkista juodaan tätänykyä melko harvoin. Lähinnä siitä juovat suomalaiset, ulkomaalaiset eivät niinkään. Kalkkikommuunio on minustakin turha.


    • Marialainen!

      Nyt kun yhteiskunnassakin voi tehdä kansalaisaloitteita, ehdottaisin, että alkaisimme omassa hiippakunnassamme kerätä nimilistaa kalkkikommuunion poistamiseksi kaikista seurakunnista. Mitä sanotte?

    • Tiensä valinnut

      Eikö voi vain kumartaen ohittaa kalkin ja antaa juoda niiden, jotka haluavat.?
      Itse en ole koskaan juonut kalkista. Omaa järkeä on lupa käyttää.

    • ihminen59

      Mutta ihan varmasti se armo mitä sait ehdolliselta on paljon suurempi kun kärsimys, mikä johtuu huuliherpeksesta.
      Ja ajattele, mitä Kristus joutui kärsimään sinun ja meidän puolesta, eikö se Ristinkuolema ollut pikkusen enämmän kun huuliherpes?

      • L.-M.

        Näitä asioita ei voida verrata toisiinsa. Tuskinpa Kristus haluaisi, että ihmiset tieten tahtoen menisivät hankkimaan itselleen huuliherpeksen epäliturgiselta massa-kalkki-kommuuniolta.


    • mä 20 v.

      Minulla on juuri diagnotisoitu huuliherpes (tai siis herpes simplex). Minun on ollut PAKKO saada se kommuuniokalkista, koska en ole koskaan pussaillut ketään. Poikaystävää minulla ei ole vielä ollut.

      Tämä on huutava vääryys! Papit, tehkää jotakin tälle asialle! En halua, että muut saavat saman sairauden.

      • vapaa lekuri

        Ainakaan ei voida sulkea pois sitä mahdollisuutta, että olisit saanut herpes simplexin yhteisestä ehtoollispikarista. Tosin vain aktiivinen HSV tartuttaa muita.

        En missään nimessä suosittele, että sata ihmistä joisi ehtoollisviiniä samasta pikarista. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.


      • Ullanlinnasta
        vapaa lekuri kirjoitti:

        Ainakaan ei voida sulkea pois sitä mahdollisuutta, että olisit saanut herpes simplexin yhteisestä ehtoollispikarista. Tosin vain aktiivinen HSV tartuttaa muita.

        En missään nimessä suosittele, että sata ihmistä joisi ehtoollisviiniä samasta pikarista. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.

        Kiitokset asiantuntevista kommenteistasi. Olen kiitollinen siitä, että ulkopuolisena toimit järjen äänenä tämän väärinkäytön lopettamiseksi.

        Itsekin ihmettelen, etteivät piispa ja papit ole nähneet mitään vaivaa asian eteen. Jo maalaisjärki sanoo, ettei ole turvallista, jos satakunta ihmistä juo samasta kupista - eikä edes Kristuksen verta.

        Piispan ja pappien toiminta tässä asiassa on täysin vastuutonta. Kalkinjakaminen seurakuntalaisille on syytä lopettaa heti.


      • Johanna L.
        Ullanlinnasta kirjoitti:

        Kiitokset asiantuntevista kommenteistasi. Olen kiitollinen siitä, että ulkopuolisena toimit järjen äänenä tämän väärinkäytön lopettamiseksi.

        Itsekin ihmettelen, etteivät piispa ja papit ole nähneet mitään vaivaa asian eteen. Jo maalaisjärki sanoo, ettei ole turvallista, jos satakunta ihmistä juo samasta kupista - eikä edes Kristuksen verta.

        Piispan ja pappien toiminta tässä asiassa on täysin vastuutonta. Kalkinjakaminen seurakuntalaisille on syytä lopettaa heti.

        Täysin samaa mieltä.


      • Marialainen!
        Ullanlinnasta kirjoitti:

        Kiitokset asiantuntevista kommenteistasi. Olen kiitollinen siitä, että ulkopuolisena toimit järjen äänenä tämän väärinkäytön lopettamiseksi.

        Itsekin ihmettelen, etteivät piispa ja papit ole nähneet mitään vaivaa asian eteen. Jo maalaisjärki sanoo, ettei ole turvallista, jos satakunta ihmistä juo samasta kupista - eikä edes Kristuksen verta.

        Piispan ja pappien toiminta tässä asiassa on täysin vastuutonta. Kalkinjakaminen seurakuntalaisille on syytä lopettaa heti.

        "Jo maalaisjärki sanoo, ettei ole turvallista, jos satakunta ihmistä juo samasta kupista - eikä edes Kristuksen verta."

        Kerran muuan tuore katolilainen selosti minulle, että kalkista eivät taudit voi levitä, koska se sisältää Kristuksen verta. Vastasin hänelle, että tuollainen lause edustaa harhaoppia. Vaikka viini muuttuu olemukseltaan (substanssi) Kristuksen veri, silti se on ulkonaisilta ominaisuuksiltaan edelleen viiniä (haju, maku, mahdollisuus tautien leviämiseen).

        Pidän erityisen huolestuttavana lääkärin antamaa tietoa norovirusten leviämisestä pisaratartuntana, jos kerran joku saattaa kantaa virusta oireilematta itse yhtään. Tällainen ihminen ei osaa myöskään varoa ja jättää juomatta kalkista. Muutenkaan ei kaikkien kohdalla voi valitettavasti luottaa heidän harkintakykyynsä.


    • vapaa lekuri

      Lääkärinä vetoan Suomen katoliseen papistoon: lopettakaa ehtoollisviinin jakaminen samasta pikarista - kuulemma - jopa sadalle ihmisille. Sellainen on kerta kaikkiaan vastuutonta toimintaa.

      Vaarannatte turhaan seurakuntalaistenne terveyden! Monet sairaudet, kuten norovirus, leviävät pisaratartuntana ja voivat olla kohtalokkaita vanhuksille ja heikkokuntoisille.

    • Älkää tulko lainkaan messuun koska joku voi yskiä tai aivastaa. Miksi tuo lääkäri puhuu vain kalkista eihän ehtoolisviiniä tarvitse juoda.

      • Marialainen!

        Me katolilaiset emme suinkaan juo kalkista "ehtoollisviiniä", vaan nautimme Kristuksen veren.

        Minusta kalkin jakaminen seurakuntalaisille on täysin turhaa, koska Kristuksen ruumis (hostian muodossa) sisältää myös hänen kalliin verensä. Vain papiston pitää nauttia kommuunio kummassakin muodossa.

        Kalkin jakaminen seurakuntalaisille aloitettiin tässä hiippakunnassa, kun meitä katolilaisia oli runsaat 2.000. Nyt meitä on kymmenkertainen määrä ja suuri osa ulkomaalaisista pitää tapaa outona ja jopa pyhäinhäväistyksenä (näin minulle on kerrottu). On tullut aika lopettaa se.

        Uskon lääkärin sanoihin, että monet sairaudet voivat levitä kalkin kautta. Minusta papiston pitää ottaa nyt vastuu tästä asiasta ja lopettaa käytäntö kokonaan.


    • iloinen ja terve

      Käyn messussa lähes joka päivä, minulla on siis joka vuosi yli 360 mahdollisuutta saada kalkista herpes tai jotain muuta (mitä se olisi?), ei ole tullut. Eiköhän täällä liioitella.

      • vapaa lekuri

        Todennäköisempää on, että sinulla on jo herpes simplex, joka ei yksinkertaisesti oireile. Oireilua aiheuttaa mm. stressi ja nimenomaan siinä vaiheessa virus tarttuu helposti toisiin.

        On hyvinkin mahdollista, että olet jossakin vaiheessa saanut tartunnan yhteisestä ehtoollispikarista, minkä jakamista en siis suosittele. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.


      • L.-M.
        vapaa lekuri kirjoitti:

        Todennäköisempää on, että sinulla on jo herpes simplex, joka ei yksinkertaisesti oireile. Oireilua aiheuttaa mm. stressi ja nimenomaan siinä vaiheessa virus tarttuu helposti toisiin.

        On hyvinkin mahdollista, että olet jossakin vaiheessa saanut tartunnan yhteisestä ehtoollispikarista, minkä jakamista en siis suosittele. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.

        Minusta lääkärin huomautukset mm. norovirusten tarttumisesta ovat todella vakavastiotettavia. Niihin verrattuna jokin herpes simplex on lastenleikkiä, vaikka en toki halua sitäkään itselleni enkä jälkikasvulleni. Kalkista emme juo koskaan.

        Pappien pitäisi hetipaikalla lopettaa tuo kalkki-hullutus. Se on yksinkertaisesti vain vastuutonta.


      • Marialainen!
        vapaa lekuri kirjoitti:

        Todennäköisempää on, että sinulla on jo herpes simplex, joka ei yksinkertaisesti oireile. Oireilua aiheuttaa mm. stressi ja nimenomaan siinä vaiheessa virus tarttuu helposti toisiin.

        On hyvinkin mahdollista, että olet jossakin vaiheessa saanut tartunnan yhteisestä ehtoollispikarista, minkä jakamista en siis suosittele. Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.

        Netin mukaan noin 80% suomalaisista on herpes simplexin eli huuliherpeksen kantajia. Tämä lukumäärä on niin huolestuttava, että minusta kalkkikommuunio pitäisi lopettaa jo lääketieteellisistä syistä. Kuulemma huuliherpes voi levitä mm. silmiin, jos lapset koskettavat tulehtunutta rakkulaa ja hierovat sitten silmiään.


    • Kyllä tässä liioitellaan. Ja kuten sanoin, jos pelkää tarttuvia tauteja ei missään tapauksessa pidä tulla messuun. Joku voi yskiä tai aivastaa.

      • Konservatiivinen sie

        Ei tässä mitään liioitella. Pöpöt ja taudit tarttuvat kalkkikommuniota väärinkäyttäviin. Sen he ovat ansainneet. Katolilaisuuteen ei kalkkikommuunio kuulu, ehkä katkirkkolaisuuteen.


      • päivän vitsi
        Konservatiivinen sie kirjoitti:

        Ei tässä mitään liioitella. Pöpöt ja taudit tarttuvat kalkkikommuniota väärinkäyttäviin. Sen he ovat ansainneet. Katolilaisuuteen ei kalkkikommuunio kuulu, ehkä katkirkkolaisuuteen.

        Tämä on hauskaa lukemista, kerro se rukouksessa Kristuksellekin, hänhän se antoi ruuminsa ja verensä kahdessa eri muodossa opetuslapsilleen ja niitä meidän kai tulee olla.
        Jos et ole koskaan siitä kuullut, pidä korvasi auki Kristuksen ruumin ja veren juhlana, sehän on ihan pian.


      • Marialainen!
        päivän vitsi kirjoitti:

        Tämä on hauskaa lukemista, kerro se rukouksessa Kristuksellekin, hänhän se antoi ruuminsa ja verensä kahdessa eri muodossa opetuslapsilleen ja niitä meidän kai tulee olla.
        Jos et ole koskaan siitä kuullut, pidä korvasi auki Kristuksen ruumin ja veren juhlana, sehän on ihan pian.

        Tässä keskustelussa on minusta tuotu asiallisesti esille se, että viimeisellä ehtoollisella olivat läsnä vain apostolit. "Ottakaa ja juokaa tästä kaikki..." viitannee siksi pelkästään apostoleihin. Katolinen kirkko ei jaa kommuuniota kenelle tahansa, kuten esimerkiksi eronneille ja uuden siviiliavioliiton solmineille.


    • 5+15

      Täällä Saksassa en ole koskaan moista tapaa nähnyt. Suomeen tullessa se joka kerta niin sanotusti yllättää minut samaan tapaan kuin talvi autoilijat. Jos joskus harvoin eukaristia on molemmissa muodoissa, on täällä tavallisempaa että pappi siinä tapauksessa 'dippaa' hostian viiniin, jolloin käytössä on aina vain suukommuunio. Muissa tapauksissa on tietysti mahdollista myös käsikommuunio.

      • L.-M.

        Olkaa kiitollisia siellä Saksassa! Ette ainakaan joudu todistamaan pyhäinhäväistystä jokaikisessä messussa niinkuin me täällä Suomessa.


      • minä senkin edestä

        Et ole kyllä kovin usein messussa käynyt, tai et ainakaan useassa kirkossa, Minä olen ehkä pari kertaa ollut messussa, missä ei olisi jaettu Kristuksen verta. Silloin osallistujia on ollut satoja.


    • onko mahdollista?

      Sivusta kysyn vaan, onko jokin opillinen este kastaa se leipä viiniin?
      Ei saa pöpöjä mutta saa molemmat muodot. Ja sitten lopuksi pappi juo kalkin.

      • Marialainen!

        Opillinen este on. Seurakuntalaiset eivät saa missään tapauksessa kastaa Kristuksen ruumista hänen vereensä, vaan ainoastaan pappi voi sen tehdä.

        Kysyin kerran sittemmin edesmenneeltä piispa Paul Verschureniltä miksi näin on. Syynä on se, että vain pappi voi itse antaa itselleen kommuunion, koska hän toimittaa Kristuksen papillista virkaa. Me kaikki muut otamme vastaan kommuunion, mistä messussa meitä muistuttavat sanat: "Herra, en ole sen arvoinen, että tulet luokseni...".


    • Marialainen!

      Tämänaamun Hesarissa on yleisönosastossa nimetön kirjoitus siitä miten helposti herpes voi tarttua. Siinä muistutetaan, että 90 % kansasta kantaa huuliherpeksen virusta.

      Toivottavasti piispa ja papit lukisivat kerrankin näitä uutisia. Minusta kalkin jakaminen on terveydellisesti vastuutonta ja uskon kannalta turhaa. Kristuksen ruumis sisältää hänen verensä.

      • Susi K.

        Luin tuon saman kirjoituksen HS:n yleisönosastosta ja tämä keskustelu tuli heti mieleeni.

        Papit: lopettakaa tuo vaarallinen kalkkikommuunio! Uskokaa hyvällä! Onko oikein, että joku viaton saa jo lapsena huuliherpeksen? Tai heikkokuntoinen vanhus noro-viruksen? Eikö teillä ole mitään vastuuntuntoa?


      • peruskatolilainen
        Susi K. kirjoitti:

        Luin tuon saman kirjoituksen HS:n yleisönosastosta ja tämä keskustelu tuli heti mieleeni.

        Papit: lopettakaa tuo vaarallinen kalkkikommuunio! Uskokaa hyvällä! Onko oikein, että joku viaton saa jo lapsena huuliherpeksen? Tai heikkokuntoinen vanhus noro-viruksen? Eikö teillä ole mitään vastuuntuntoa?

        Suomessa toimivat katoliset papit ovat piispa etunenässä täysin VASTUUTTOMIA henkilöitä.

        Itse harkitsen oikeustoimia kirkkoa vastaan, jollei muutosta tapahdu. Lakikirjassa on säännöksiä vaarallisten tautien levittämisestä, mitä kalkinjakaminen edistää kyllä aivan selvällä tavalla. Aion vaatia myös korvauksia terveyshaitoista.


      • Patakonservatiivi
        peruskatolilainen kirjoitti:

        Suomessa toimivat katoliset papit ovat piispa etunenässä täysin VASTUUTTOMIA henkilöitä.

        Itse harkitsen oikeustoimia kirkkoa vastaan, jollei muutosta tapahdu. Lakikirjassa on säännöksiä vaarallisten tautien levittämisestä, mitä kalkinjakaminen edistää kyllä aivan selvällä tavalla. Aion vaatia myös korvauksia terveyshaitoista.

        Oikeuteen vain koko sakki! Vain sillä tavalla saamme lopun tuolle pyhäinhäväistykselle. Muistakin vaatia suuret korvaukset.


      • vapaa lekuri

        Toistan aiemmin esittämäni kantani, että ehtoollisviinin jakaminen samasta pikarista useille kymmenille tai sadoille on täysin vastuutonta toimintaa kirkkonne taholta. Lääkärinä en voi suositella koskaan, että kymmenet ihmiset joisivat samasta maljasta.

        Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.


      • L.-M.
        vapaa lekuri kirjoitti:

        Toistan aiemmin esittämäni kantani, että ehtoollisviinin jakaminen samasta pikarista useille kymmenille tai sadoille on täysin vastuutonta toimintaa kirkkonne taholta. Lääkärinä en voi suositella koskaan, että kymmenet ihmiset joisivat samasta maljasta.

        Omalla terveydellä ei kannata leikkiä.

        Papiston olisi nyt syytä kuunnella arvon lääkäriä.


      • oikeustieteen yo
        peruskatolilainen kirjoitti:

        Suomessa toimivat katoliset papit ovat piispa etunenässä täysin VASTUUTTOMIA henkilöitä.

        Itse harkitsen oikeustoimia kirkkoa vastaan, jollei muutosta tapahdu. Lakikirjassa on säännöksiä vaarallisten tautien levittämisestä, mitä kalkinjakaminen edistää kyllä aivan selvällä tavalla. Aion vaatia myös korvauksia terveyshaitoista.

        Suomessa on olemassa lainsäädäntö vaarallisten tautien tahallisesta levittämisestä. Olisi mielenkiintoista tietää syyllistyykö sellaiseen katolinen kirkko (jakaessaan ehtoollista samasta pikarista kaikille) vaiko vaaralliseen tautiin jo sairastunut (joka menee juomaan pikarista, vaikka tietää sairaudestaan). Olisi kaikin puolin loogista, että kirkko ainakin varoittaisi tartuntavaarasta, mutta sellaisen pitäisi varmaankin sitten tapahtua jokaisessa jumalanpalveluksessa ennen ehtoollisen jakamista. Ilman muuta kannustan viemään asiaa oikeuteen.

        Tästä voisi keheytyä mielenkiintoinen ennakkotapaus!


    • Eire Eireann

      Irlannissa minulle ei ole koskaan tarjottu kalkkia. Siitä juovat vain papit.

    • Valossa kulkeva

      Eroa katolisesta kirkosta ja lähde rakentamaan seurakuntaa!

      Tule kasteelle!

      "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu!" Mk. 16:16.
      "Ottakoon KUKIN TEISTÄ kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen!" Apt. 2:38.
      "Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen nimeen." Apt. 10:48.
      "Ja nyt, mitä viivyttelet? Huuda avuksi Hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi!" Apt. 22:16.

      Raamatullisen kasteen kieltäjät tai vähättelijät ovat eksyttäjiä. /
      Lapsikaste on kaikilta osin harhainen.

      siunaten,
      http://www.Jeesus-on-Herra.com

      .

      • L.-M.

        Protestanttien hulluudella ja suoranaisella tyhmyydellä ei tunnetusti ole rajoja.


    • KatolinenTulevaisuus

      Huuliherpestä kantaa lähes 100% väestöstä, joten tuskin sait sen kalkista. Stressi tms. tekee viruksesta vain aktiivisen ja oireet ilmaantuvat. Kun huulet tuntuvat kipeiltä, kannattaa heti paikalla hakea voide apteekista.

      • Anonyymi

        Tämä viestiketju oli hervottoman hauska! Katolilaiset taitavat olla varsinaisia humoristeja?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe