Juurikanavan luutuminen

Kysyä täytyy

Mitä tarkoittaa juurikanavan luutuminen? Onko juurikanava kasvanut jotenkin leukaluuhun kiinni vai... Minulle sanottiin, että juurikanavat ovat niin käyrät ja luutuneet, että ne estävät juurihoidon onnistumisen. Eikö sellainen luutuminen näy kuvassa ennen juurihoidon aloittamista. Säästyisi monelta kivulta ja reissulta, jos voitaisiin heti sanoa, että ne ovat luutuneet ja hoito ei ehkä tule onnistumaan.

3

5183

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alalla

Luutuneesta juurikanavasta puhutaan silloin, kun juurikanava on ahtautunut niin pahasti, ettei juurikanavaa ole röntgenkuvassa näkyvissä tai juurihoidon yhteydessä ei juurikanavaa saada avatuksi. Juurikanava ahtautuu "sisältäpäin" eli kapenee. Osittain tähän vaikuttaa ikä (vanhemmiten luonnollista ahtautumista) sekä hampaan mahdolliset aiemmat hoitotoimet (ns. amputaatio, joka aiemmin oli suosittu hoito, ahtauttaa yleensä kanavat pahasti). Luutunut kanava on teknisesti niin vaikea hoitaa, että juurihoidon ennuste heikkenee. Röntgenkuvastakaan ei aina voi luotettavasti sanoa, onko jokin kanava hoidettavissa, koska varsinkin useampijuuristen/kanavaisten kanavat kuvautuvat usein päällekäin.

• hampaaton

mulla on sama ongelma.
        Hammas irtosi(tehty juurihoito useita vuosia sitten) ja nyt on vaan iso kolo.
        hammaslääkäri totesi,että juurissa on paha tulehdus ja yksi juurista ei ole tarpeeksi syvä, jotta siihen vois tehdä nastahammasta!
        Sitten hän puhui jostain sillan teosta, maksaa 1500 euroo! ei ole sellaisa rahoja!
        -nyt hän sanoi,että vaihtoehto on se,että siihen rakennetaan vaan paikka?!..tyhjään koloon??

Mitä pitäis antaa tehdä,onko ammattilaisia täällä, jotka tietäis?
        -

• MPee
        hampaaton kirjoitti:

mulla on sama ongelma.
        Hammas irtosi(tehty juurihoito useita vuosia sitten) ja nyt on vaan iso kolo.
        hammaslääkäri totesi,että juurissa on paha tulehdus ja yksi juurista ei ole tarpeeksi syvä, jotta siihen vois tehdä nastahammasta!
        Sitten hän puhui jostain sillan teosta, maksaa 1500 euroo! ei ole sellaisa rahoja!
        -nyt hän sanoi,että vaihtoehto on se,että siihen rakennetaan vaan paikka?!..tyhjään koloon??

Mitä pitäis antaa tehdä,onko ammattilaisia täällä, jotka tietäis?
        -

Hammaslääkärisi on noissa nastakruunu- ja silta-asioissa aivan oikeassa. Mutta jos hammasta ei enää ole, ei juurtakaan, siihen ei kyllä mitään paikkaa voi laittaa.. Oletkohan ymmärtänyt hänet aivan oikein? Jospa kyse oli yhdistelmämuovisillasta eli nk. kevytsillasta. Hän on saattanut selostaa, että se on tehty muovista, kuten paikatkin, tai jotain vastaavaa, mikä on sitten jäänyt mieleesi. Samaa materiaalia se ei kyllä ole, mutta muovia kuitenkin. Tällainen kevytsilta on hiukan tavallista siltaa huokeampi vaihtoehto ja ihan käypä, jos se vain kestää purennassa. Kesto taas riippuu siitä mikä hammas on kyseessä, purennastasi kyseisellä kohdalla ja siitä kuinka suuret purentavoimat sinulla on. Kysyppä hammaslääkäriltäsi tästä vaihtoehdosta. :o)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      74
      3153
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1369
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1324
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1297
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe