Usko on sitä ....

Filo Sofi

... kun väittää tietävänsä jotain mitä ei voi tietää.

19

60

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evangelina*

On monenlaista uskoa.
      On ihmisvoimaista, luontaista, lihallista uskoa.

Sitten on yliluonnollista perää olevaa "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".
      Tämä on pelastavaa uskoa.
      Tämä myös saa uskovan vaikka kävelemään järven pinnalla.

• "#¤%&/

Niinkö? Maksan sinulle 10.000e puhtaana käteen jos kävelet kesällä järven pinnalla.
        Koska tavatan?

• evangelina*
        "#¤%&/ kirjoitti:

Niinkö? Maksan sinulle 10.000e puhtaana käteen jos kävelet kesällä järven pinnalla.
        Koska tavatan?

Aha. No joo. Siis tällainen "Pietarin usko" ei ole uskovaisilla mikään vakio.

Usko vaihtelee. Tuo varsinainen järven pinnalla kävely on harvinaisempaa ja on lähinnä esimerkki yliluonnollisen uskon aikaansaannoksista, eli kuvakieltä. Mutta vastaavia ihmeitä tapahtuu, kuitenkin vain tarvittaessa. Uskovaiset eivät myöskään anna esityksiä, kuin taikurit ja itse ihmeet tapahtuvatkin yleensä spontaanissa tilanteessa, tarpeen mukaan.

Taisinpa nyt jäädä ilman kymppitonnia.

• "!#¤%&
        evangelina* kirjoitti:

Aha. No joo. Siis tällainen "Pietarin usko" ei ole uskovaisilla mikään vakio.

Usko vaihtelee. Tuo varsinainen järven pinnalla kävely on harvinaisempaa ja on lähinnä esimerkki yliluonnollisen uskon aikaansaannoksista, eli kuvakieltä. Mutta vastaavia ihmeitä tapahtuu, kuitenkin vain tarvittaessa. Uskovaiset eivät myöskään anna esityksiä, kuin taikurit ja itse ihmeet tapahtuvatkin yleensä spontaanissa tilanteessa, tarpeen mukaan.

Taisinpa nyt jäädä ilman kymppitonnia.

Ok. Valehtelit siis.

• evangelina*
        "!#¤%& kirjoitti:

Ok. Valehtelit siis.

En. Miten voit syyttää minua valehtelusta?
        Jos itse käsität väärin, se ei tarkoita, että minä olisin sanonut väärin.

• !"#¤
        evangelina* kirjoitti:

En. Miten voit syyttää minua valehtelusta?
        Jos itse käsität väärin, se ei tarkoita, että minä olisin sanonut väärin.

Sanoit: "Tämä myös saa uskovan vaikka kävelemään järven pinnalla."
        Sen jälkeen kerroit että se ei ole totta.
        Eikö se ole valehtelemista?

• evangelina*
        !"#¤ kirjoitti:

Sanoit: "Tämä myös saa uskovan vaikka kävelemään järven pinnalla."
        Sen jälkeen kerroit että se ei ole totta.
        Eikö se ole valehtelemista?

Nii. Esitin siis retorisen väittämän, että juuri tämä usko sai esim. Pietarin tekemään näin. Hän sai sillähetkellä tämän uskonvoiman ja kehoituksen Pyhässä Hengessä. Hän käveli tämän uskon voimassa järvenpintaa. Se oli se yksittäistapahtuma. Toinen uskova saa uskon selviytyä jostain omasta ongelmastaan.

• Jumala on rakkaus

>>Sitten on yliluonnollista perää olevaa "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa".
        Tämä on pelastavaa uskoa.
        Tämä myös saa uskovan vaikka kävelemään järven pinnalla.

• !"#¤%&
        evangelina* kirjoitti:

Nii. Esitin siis retorisen väittämän, että juuri tämä usko sai esim. Pietarin tekemään näin. Hän sai sillähetkellä tämän uskonvoiman ja kehoituksen Pyhässä Hengessä. Hän käveli tämän uskon voimassa järvenpintaa. Se oli se yksittäistapahtuma. Toinen uskova saa uskon selviytyä jostain omasta ongelmastaan.

Et maininnut että kyseessä on retorinen väittämä tai että väittämä koski Pietaria.
        Kirjoitit "Tämä myös saa uskovan vaikka kävelemään järven pinnalla.".

"Uskova" on ihminen joka uskoo Jumalaan. "Uskova" ei tarkoita ainoastaan Pietaria.

• Miksi pitäisi
        !"#¤%& kirjoitti:

Et maininnut että kyseessä on retorinen väittämä tai että väittämä koski Pietaria.
        Kirjoitit "Tämä myös saa uskovan vaikka kävelemään järven pinnalla.".

"Uskova" on ihminen joka uskoo Jumalaan. "Uskova" ei tarkoita ainoastaan Pietaria.

kävellä järven pinnalla? Jeesus vahvisti opetuslapsiaan tälläisenkin ihmeen kautta siinä myrskyssä, jossa he olivat peloissaan - ei se sitä tarkoita, että uskovatkin tekisivät samoin - ainakaan, ellei sillä ole mitään merkittävää syytä!

• !""#¤%
        Miksi pitäisi kirjoitti:

kävellä järven pinnalla? Jeesus vahvisti opetuslapsiaan tälläisenkin ihmeen kautta siinä myrskyssä, jossa he olivat peloissaan - ei se sitä tarkoita, että uskovatkin tekisivät samoin - ainakaan, ellei sillä ole mitään merkittävää syytä!

Ei aavistustakaan miksi pitäisi. Sehän on suorastaan tyhmää.

• KTS (Ei kirj.)

Sanoisin pikemminkin että ... kun asettaa toivonsa johonkin mitä ei voi varmasti tietää.

Hebr.
      11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

Sitä on usko.

• !"#¤%&/

Yleensä uskovaiset kuitenkin väittää tietävänsä, eikä ainoastaan uskovansa.

• Jumala on rakkaus

KTS
        Noin minäkin ajattelen.

Raamattu tosin puhuu myös tiedosta. On oikeaa tietoa ja tiedon nimellä kulkevaa valhetietoa, jota pitää karttaa.
        1.Tim.6:20
        Oi Timoteus, talleta se, mikä sinulle on uskottu, ja vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä,

Kaiken oikean tiedonkin yläpuolella on Kristuksen rakkaus, jota meidän tulisi opetella tuntemaan.
        Ef. 3:19
        ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.

• Uskon ja tiedän

Filosofin käsitteet on nyt aika lailla filosofisesti pielessä.
      Usko ja tieto.
      Missä opetetaan että usko väittää tietävänsä?
      Väittääkö tieto uskovansa?

• evangelina*

Kuten edellä kirjoitin: on olemassa useampaa "uskoa".

Usko on vain sana sille, mitä uudestisyntynyt uskova kokee. Se on rajallinen suomenkielinen sana, se ei täysin kuvaa sitä raamatullista "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa." Tällä uskolla on asteensa. Heikompi usko on sinapinsiemenen kokoinen, se usko, joka saa kävelemään vettenpäällä on kylläkin samaa uskoa, mutta sillä hetkellä voimistuneempaa. Se usko tulee Taivaasta, Jeesukselta. Hän antaa uskoa tarpeen mukaan.

Jos nyt ateisti ei ymmärrä mitä tarkoitan, itseasiassa ei voikaan ymmärtää, se ei kuitenkaan ole minun syyni. Tässä puhutaan asioista, joita ei voi täysin sanoin kuvata.

• torstai 18.4. P
        evangelina* kirjoitti:

Kuten edellä kirjoitin: on olemassa useampaa "uskoa".

Usko on vain sana sille, mitä uudestisyntynyt uskova kokee. Se on rajallinen suomenkielinen sana, se ei täysin kuvaa sitä raamatullista "uskoa, jonka Jeesus vaikuttaa." Tällä uskolla on asteensa. Heikompi usko on sinapinsiemenen kokoinen, se usko, joka saa kävelemään vettenpäällä on kylläkin samaa uskoa, mutta sillä hetkellä voimistuneempaa. Se usko tulee Taivaasta, Jeesukselta. Hän antaa uskoa tarpeen mukaan.

Jos nyt ateisti ei ymmärrä mitä tarkoitan, itseasiassa ei voikaan ymmärtää, se ei kuitenkaan ole minun syyni. Tässä puhutaan asioista, joita ei voi täysin sanoin kuvata.

Puhtaanpa välillä Aadamin menetetyistä voimista, joka näyttäytyi meille Uuden Aadamin maanpäällisessä vaelluksessa.

Tämä langennut Aadam menetti valtaansa luomakuntaan, ja tekee otsa hiessä työtä, että oppii lankeemuksen hintatietoisuutta elämässä.

Mutta Uusi Aadam, Hän nuhteli tuulia ja tuli tyven. Hän käveli vettenpäällä.

Hänellä on valta Uusi Adam [Jeesus] ja näin Hänen käskystään Pietari sai kokea pientä esimakua tästä Aadamin voimasta, kunnes epäuskoisuus itsensä vanhan aadamin takia toi elämän rajallisuuden vastaan.

Mutta, mutta tämä Uusi taivas ja maa, sekä se, että saavutamme takaisin armosta valtamittoja luomakuntaan, niin sen näköaloja avattiin näissä Raamatullisissa ihmeissä, jota vaikka evangelina käsitteli.

• Tjaah-ah

>>Jos nyt ateisti ei ymmärrä mitä tarkoitan, itseasiassa ei voikaan ymmärtää, se ei kuitenkaan ole minun syyni. Tässä puhutaan asioista, joita ei voi täysin sanoin kuvata.>>

Eiköhän tuossa uskovaisen uskossakin liene pitkälti kysymys tunteesta. Uskonnolliset väitteet tuntuvat tosilta koska viiteryhmä, johpon sitoudutaan väittää uskonnollisten väitteiden polevan tosia ja niiden myös toivotaan olevan tosia. Yhteinen mieliala, joka uskovien joukossa vallitsee saa nuo väitteet sitten tuntumaan tosilta.
      (Vrt. Paavalin varoitusta oman seurakunankokouksen jättämisistä ja huomautusta, etti puu yksin pala.)

• Eikös Jeesus ollut mukana tuossa "vetten päällä kävelemis" -kertomuksessa? Se on yksi Jeesuksen ihmeteko. Jeesus ja Jumala voi tehdä näitä ihmetekoja vieläkin, mutta he tekevät niitä kovin harvoin. Tästä esimerkkeinä "ihmeparantumiset", joita ei sitten ole löytynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      32
      7257
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      4383
    3. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      26
      3926
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      189
      3499
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      2553
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2505
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      44
      2172
    8. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      26