Proteiinit. Paljonko?

Morjensta kaikki!

Paljonko mun ikäisen kaverin pitäis vetää protskua päivässä jotta lihakset kasvaisivat?
Eli oon just täyttäny 13.v ja lihakset on kasvanu puolessa vuodessa n.3cm ilman, että oon vetäny proteiinia. Paitsi lähes kaikissa ruoissa on proteiinia, mutta en niinku silleen niinku oo syöny prodee sen enempää.
Että paljonko mun ikäsen pitäis vetää protskuu päiväsä?
Oon kans lukenu jostakin, että liiallinen proteiinin saanti saattaa vaurioittaa munuaisia ja kuiventaa elimistöä. Että onko tuo taas jotain huuhaata vai ihan totta?
Vastatkaa nopeesti, et kuin paljon mun pitää vetää proteiinia päivässä, että saisin lihakset kasvamaan ja onko tuo liiallinen proteiinin saanti tuota mitä minä tuohon kirjoitin?

15

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morjensta kaikki!

Niin ja painan 50-54kg vaihtelee siinä välillä.

• Vastaus teille tässä

On ihan totta.
        Sinun painoisen kaverin tulisi vetää noin 50g proteiinia päivässä.

Ja harrastat aerobista(lenkkeily) joka päivä vähintään tunnin jolloin lihakset saavat paremmin happea.

• Morjensta kaikki!
        Vastaus teille tässä kirjoitti:

On ihan totta.
        Sinun painoisen kaverin tulisi vetää noin 50g proteiinia päivässä.

Ja harrastat aerobista(lenkkeily) joka päivä vähintään tunnin jolloin lihakset saavat paremmin happea.

Kiitos! Ja kyllä mä tuolla koulussa olen noissa rekkitangoissa roikkumassa joka välitunti, että eiköhän ne siellä saa riittävästi happea?

• Vastaus teille tässä
        Morjensta kaikki! kirjoitti:

Kiitos! Ja kyllä mä tuolla koulussa olen noissa rekkitangoissa roikkumassa joka välitunti, että eiköhän ne siellä saa riittävästi happea?

Kyse on siitä, että te saatte paremman hapenotto kyvyn. Tämän te saatte tehokkaimmalla tavalla joko juosten tai hölkäten. Joten teidän tulisi juosta/hölkätä n. tunti päivässä. Ole hyvä.

• Morjensta kaikki!
        Vastaus teille tässä kirjoitti:

Kyse on siitä, että te saatte paremman hapenotto kyvyn. Tämän te saatte tehokkaimmalla tavalla joko juosten tai hölkäten. Joten teidän tulisi juosta/hölkätä n. tunti päivässä. Ole hyvä.

A-P-UVA!
        En jaksa!
        Okei, okei. Jaksan, jaksan (ehkä)

• 13.v bodari
        Morjensta kaikki! kirjoitti:

A-P-UVA!
        En jaksa!
        Okei, okei. Jaksan, jaksan (ehkä)

Mutta eikö tuo ole liian vähän proteiinia?
        Koska mun veli, joka on kehonrakentaja, ni sano, että mun painoisen kaverin pitäis vetää (päivässä) noin 100g.
        Että mä vedän ensin 50g proteiinia ja sitten ku menen nukkumaan niin vedän 50g

• 8-3
        13.v bodari kirjoitti:

Mutta eikö tuo ole liian vähän proteiinia?
        Koska mun veli, joka on kehonrakentaja, ni sano, että mun painoisen kaverin pitäis vetää (päivässä) noin 100g.
        Että mä vedän ensin 50g proteiinia ja sitten ku menen nukkumaan niin vedän 50g

"Mutta eikö tuo ole liian vähän proteiinia?
        Että mä vedän ensin 50g proteiinia ja sitten ku menen nukkumaan niin vedän 50g"

Ei ole sinun kokoiselle.

No sitä ei taas tiedä että miten paljon veljesi tietää asioista.

50g proteiinia on sopiva sinulle. Ja lisäravinteisiin ei kannata tuhlata rahaa. Ruokaa vaan.

• Morjensta kaikki!
        8-3 kirjoitti:

"Mutta eikö tuo ole liian vähän proteiinia?
        Että mä vedän ensin 50g proteiinia ja sitten ku menen nukkumaan niin vedän 50g"

Ei ole sinun kokoiselle.

No sitä ei taas tiedä että miten paljon veljesi tietää asioista.

50g proteiinia on sopiva sinulle. Ja lisäravinteisiin ei kannata tuhlata rahaa. Ruokaa vaan.

Ok. Kiitti tiedosta :)

• budari1

Kyll mä vedän joka päivä n.100g proteiinia ja oon myös 13 vuotias ja painan suunnilleen saman verran kuin sinä :)

• Kokemustasalista21vuotta

"Kyll mä vedän joka päivä n.100g proteiinia ja oon myös 13 vuotias ja painan suunnilleen saman verran kuin sinä :)"

-Saat ylimääräistä proteiinia, menee hukkaan.
        -Kuluu enemmän rahaa.
        -Aineenvaihdunta hidastuu, lihasten kehitys ottaa takapakkia.
        -Elimistö kuivuu.

Tuossa muutama miinusta.

13vuotiaana ylimääräiset suuret jatkuvat kuormitukset tavoittaa ja heikentää niveliä. Kohta et "budaroi" enään 16 vuotiaan jälkeen kuin max. yhtä liikettä.

13vuotiaat "podarit" voisi ottaa järjen käteen. Harrastakaa pohja aerobisella.

• Kokemustasalista21vuotta kirjoitti:

"Kyll mä vedän joka päivä n.100g proteiinia ja oon myös 13 vuotias ja painan suunnilleen saman verran kuin sinä :)"

-Saat ylimääräistä proteiinia, menee hukkaan.
        -Kuluu enemmän rahaa.
        -Aineenvaihdunta hidastuu, lihasten kehitys ottaa takapakkia.
        -Elimistö kuivuu.

Tuossa muutama miinusta.

13vuotiaana ylimääräiset suuret jatkuvat kuormitukset tavoittaa ja heikentää niveliä. Kohta et "budaroi" enään 16 vuotiaan jälkeen kuin max. yhtä liikettä.

13vuotiaat "podarit" voisi ottaa järjen käteen. Harrastakaa pohja aerobisella.

Ylimääräinen proteiini menee hukkaan? Tarkentaisitko vähän? Jostainhan se päivän energiantarve on täytettävä, ja ei minusta ole ollenkaan huono vaihtoehto syödä proteiinipitoista ruokaa esim. sen sijaan että vetää hirveät määrät hiilareita (ja ei, en tarkoita että hillareita ei saisi syödä ollenkaan).

Kuluu enemmän rahaa? Totta, terveellinen ruoka maksaa enemmän kuin epäterveellinen, mutta minusta se on sen arvoista. Lisäksi 13-vuotias tuskin maksaa omia ruokiaan, joten toivottavasti vanhempien rahat riittävät terveelliseen ruokaan.

Aineenvaihdunta hidastuu ja lihasten kehitys ottaa takapakkia? En tiedä, mitä tähän sanoisi tai mitä ajat tällä takaa. Saisiko vähän tarkennusta?

Elimistö kuivuu? Tätäkään väitettä en ymmärrä. Miten liittyy proteiininsaantiin?

Enkä nyt todellakaan tarkoita, että 13-vuotiaan tarvitsisi stressata proteiineista tai bodaamisesta, mutta ei ole ollenkaan huono asia miettiä, mitä sinne suuhnsa laittaa.

• iktrhyjgbvrfdc

Ihan huoletta voit enemmänkin proteiinia syödä, mutta en sinun iässäsi kyllä alkaisi siitä liikaa huolehtimaan. Terveellistä ja monipuolista ruokaa kun syöt niin hyvä tulee. Myöhemmin sitten tuo 1g per painokilo proteiinia sopii lähinnä sohvaperunalle, ei aktiivisesti liikkuvalle ihmiselle.

• Turhaa touhua

" Paitsi lähes kaikissa ruoissa on proteiinia, mutta en niinku silleen niinku oo syöny prodee sen enempää."

Et tarvitse mihinkään proteiinijuomia yms. Saat kaiken tarvitsevasi proteiinin ihan tavallisesta ruuasta. Et kasva sen isommaksi tai voimakkaammaksi vaikka vetäisi proteiinijuomia tms, lähinnä vain maksaisit turhasta.

Nykyään proteiinituotteita mainostetaan joka paikassa aivan kuin ne olisivat jotain ihmeaineita, joilla jokaisesta tulee sporttinen ja vahva. Ei tule. Jos vedät turhaa proteiinia, saat lähinnä vain turhia kaloreita, joka varastoituu rasvana.

Mahdollista lisäproteiinia tarvitset vasta vanhempana jos treenaat todella paljon.

• Vm 43

Oma junnuni meni painimatolle 5-vuotisena. Alkuun yksi harkka viikossa. Sittemmin kolme.
      Samaan aikaan kolme ikäisilleen sopivaa yu-treeniä viikoittain.
      12-vuotisena tuli lisäksi nyrkkeily. 15 ja 16v poikanyrkkeilyliiton "SM" hopeat.
      Kuulassa ja kiekossa Suomen tilastoissa useana vuotena 6:n parhaan porukassa.
      15v aloitti punttitreenin olympianosto mielessä.
      Ohimennen oli myös hiihdossa pm-mitaleilla sen kummemmin panostamatta mutta talvisin hiihteli huvikseen jonkin verran.

Missään vaiheessa en edes harkinnut mitään proteiinilisiä!
      Jätkä söi tavallista sekaravintoa niin pirukseen, että siinä tuli kaikki tarvittava!
      Ja näkyi myös rudossa.
      Tietenkin pidin huolen sapuskan ( kotivalmisteisen ) järkevästä koostumuksesta.
      Lihaa, kalaa, maitojalosteita, hedelmiä, C ja D vitskuja varmuuden vuoksi.
      Suurin yksittäinen hiilarilähde oli kaurahiutaleet. Myös protskua 14%.

Järkevä syöminen ja tarkoituksenmukaiset, monipuoliset harkat niin et tarvitse mitään lisiä!

• no eihän tässä keskustelussa lisistä ole puhuttukaan, vaan proteiinin saannista yleisesti. kyllä tuon kokoinen poika sen helposti saa ihan normaalista ruuasta, kun vaan vähän kattoo mitä suuhunsa pistää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe