Pultsarin auttaminen

Junamatkustaja

Juna-asemalla nukkuu pultsari tai joskus parikin melkein joka ilta. Ilmeisesti ovat kodittomia ja melko heikonnäköisiä. Toista voi hädin tuskin ihmiseksi tunnistaa, on niin ruokkoamaton ja likainen. Mitähän voisi tehdä kyseisten herrojen auttamiseksi? Olen välillä meinannut antaa rahaa, vaikka eivät olekaan kerjäämässä, mutta rahat kai käytettäisiin äkkiä viinan ostamiseen. Toisaalta olisiko se niin paha? Jos ihminen on noin surkeassa jamassa, ehkä tilkkanen viinaa toisi edes hetken helpotuksen. Mihinkähän taho voisi olla kiinnostunut pultsareiten auttamisesta? EI viitsi poliisillekaan soittaa, eiväthän pulsut voi joka yö putkassakaan olla.

118

3946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

      Kyllä ne paikalliset poliisit kaupunkinsa vakioalkoholistit tuntee. Samaa itsekkin ajatellut. Noita ihmisiä ei monikaan kaipaa ja jopa omaisetkin ovat heidät unohtaneet.
      Heillä on niin valtava viinanhimo ja ovat syrjäytyneet normaalista elämästä etttei heillä riitä motivaatiota edes välittää puhtaudesta, ja millä itseään ravita. Kukaan noista ihmisraunioista ei ole onnellinen.
      Olen jutellut entisten alkoholistien kanssa, jotka ovat nousseet syvältä joko oman lujan päätöksen, avun tai uskoontulon myötä, että kukaan ei nauti maata liassa, vilussa ja nälässä jossain puistossa.
      Tarvitaan todella vatltava näky ja kutsumus auttaa ja rakastaa tuollaisia ihmisiä ylös ihimisarvoiseen elämään.
      Yksittäisenä naisihmisenä se ei onnistu. Ja auttamisessa tarvitaan pitkäjännitteisyyttä. Kunpa olisi esim. seurakunnissa sitoutuneita muutaman hengen tiimejä, jotka voisivat järjestää tuollaisllle lähimmäisille vaikka jossain saunomisen, puhtaat vaatteet, kunnollisen aterian. Tarkoitan että ei olisi mitään vaatimuksia, että pitää sitoutua johonkin elämäntapamuutokseen. Monia on auttanut nousemaan kun on saanut usein tuollaista pyyteetöntä rakkautta ja välittämistä.
      Alkoholistit ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin kuka tahansa meistä,

      • Miten Sinä voisit

        noita auttaa kun heillä ei ole itselläänkään siihen halua eikä tahtoa?
        Paras apu noille olisi kun maksaisit heille matkan miljööseen missä ei alkoholista olisi kuunaan kuultukaan.


      • pääministeri.....
        Miten Sinä voisit kirjoitti:

        noita auttaa kun heillä ei ole itselläänkään siihen halua eikä tahtoa?
        Paras apu noille olisi kun maksaisit heille matkan miljööseen missä ei alkoholista olisi kuunaan kuultukaan.

        10 vuotias poika ylittämässä suojatietä. Pultsari varoittaa poikaa vaarasta, auto sujahtaa ohi. Pojan vanhemmat ovat ikänsä olleet sitä mieltä että pultsarin paikka on keskellä ei mitään. Jokainen ihminen voi ja jättää hiilijalanjäljen eläessään, myös pultsari.


      • -.,,.-.,.-----------
        pääministeri..... kirjoitti:

        10 vuotias poika ylittämässä suojatietä. Pultsari varoittaa poikaa vaarasta, auto sujahtaa ohi. Pojan vanhemmat ovat ikänsä olleet sitä mieltä että pultsarin paikka on keskellä ei mitään. Jokainen ihminen voi ja jättää hiilijalanjäljen eläessään, myös pultsari.

        älä saa-tana anna kotimaahan apua! anna se kreikkaan,portugaliin,espanjaan jne.

        kyllä se takas tulee brysselin kautta kotimaahan!!

        heh heh heeeeeeeeeeeeeeeeeee...


      • Eikö sitä
        pääministeri..... kirjoitti:

        10 vuotias poika ylittämässä suojatietä. Pultsari varoittaa poikaa vaarasta, auto sujahtaa ohi. Pojan vanhemmat ovat ikänsä olleet sitä mieltä että pultsarin paikka on keskellä ei mitään. Jokainen ihminen voi ja jättää hiilijalanjäljen eläessään, myös pultsari.

        hiilijälkeä jää paikoissa missä ei ole alkoholitarjoilua? Outo juttu.


      • auta itse itseä

        Pelkkä pyyteetön rakkaus ei riitä. Alkoholismi on sairaus. Siitä paranaee vain jos itsellä on luja usko parantua. Siis usko johonkin, joka voi auttaa. Joillekin se on tulo uskoon, joillekin valkenee asia muutoin, siis vaikka esim. että itseään pitää rakastaa, ja se antaa uskoa ja toivoa, että olen niin hyvä, jotta kannattaa parantua. Kukaan toinen ei voi parantaa. Pyyteetöntä rakkautta voi antaa ja se tuo hyvän mielen, mutta ei paranna alkoholismia. Se on lähdettävä itsestä ja uskosta siihen että voi parantua.

        Tiedän tarkasti, koska olen elänyt alkoholistiperheessä.


      • raakkuna1

        Olet hyvä sydäminen ihminen, mutta voin kertoa että kumpikin asemalla notkuva pultsari on kuitenkin rappiotilassa olevia alkoholisteja, ja siinä vaiheessa ei voine auttaa kavereita muuta kuin korkeintaan eväspaketilla johon sisältyy vahva viinipullo.


      • Alkotar-80
        auta itse itseä kirjoitti:

        Pelkkä pyyteetön rakkaus ei riitä. Alkoholismi on sairaus. Siitä paranaee vain jos itsellä on luja usko parantua. Siis usko johonkin, joka voi auttaa. Joillekin se on tulo uskoon, joillekin valkenee asia muutoin, siis vaikka esim. että itseään pitää rakastaa, ja se antaa uskoa ja toivoa, että olen niin hyvä, jotta kannattaa parantua. Kukaan toinen ei voi parantaa. Pyyteetöntä rakkautta voi antaa ja se tuo hyvän mielen, mutta ei paranna alkoholismia. Se on lähdettävä itsestä ja uskosta siihen että voi parantua.

        Tiedän tarkasti, koska olen elänyt alkoholistiperheessä.

        "Se on lähdettävä itsestä ja uskosta siihen että voi parantua."

        Tätä uskoa voi kuitenkin toisessa herätellä. Joskus se pitää tehdä niin, että katkaisee välit alkoholistiin. Vasta siiloin hän (ehkä) käsittää, ettei tahdo heittää elämäänsä hukkaan.

        Ns. pultsarilla saattavat syyt raitistumiseen olla aika vähissä. Häntä voisi auttaa se, että saisi tuntea itsensä hyödylliseksi ja tärkeäksi.

        Olen itse alkoholisti ja minulle raitistuminen tuli juuri sitä kautta, että tajusin, että voin sittenkin olla hyvä ihminen ja tuoda muille apua ja iloa. Nyt koitan sitä tehdä auttamalla juuri alkoholisteja ja puhumalla ihmisille siitä, minkälaista on olla alkoholisti.

        Nim. auta itse itseä, olet varmasti kokenut kauheita perheessäsi. Toivottavasti sinäkin olet saanut apua ja olet pystynyt auttamaan itseäsi.

        Hyvää kevättä Sinulle ja muillekin! Autetaan toisia taitojemme mukaan. Koitetaan saada toinen ajattelemaan, että hän on tärkeä ja ainutlaatuinen ihminen - vaikka se kuullostaa lattealta, niin totta se on!


      • Keissa
        auta itse itseä kirjoitti:

        Pelkkä pyyteetön rakkaus ei riitä. Alkoholismi on sairaus. Siitä paranaee vain jos itsellä on luja usko parantua. Siis usko johonkin, joka voi auttaa. Joillekin se on tulo uskoon, joillekin valkenee asia muutoin, siis vaikka esim. että itseään pitää rakastaa, ja se antaa uskoa ja toivoa, että olen niin hyvä, jotta kannattaa parantua. Kukaan toinen ei voi parantaa. Pyyteetöntä rakkautta voi antaa ja se tuo hyvän mielen, mutta ei paranna alkoholismia. Se on lähdettävä itsestä ja uskosta siihen että voi parantua.

        Tiedän tarkasti, koska olen elänyt alkoholistiperheessä.

        Mutta jos ihminen kokee, että ei ole kenellekään ollut koskaan minkään arvoinen, lapsen aon saanut kolkehtia oman onnensa nojassa ilman vanhempien syliä, ollut koulukiusattu, itsetutno on niin alhaalla, että harva löytää itsessään niin pajlon rakkautta omaa elämään kohtaan, että motivoituu raitustumaan ja rakntamaan uutta tuelvaisuutta. Yleensä päihteet on tapa vihata ja tuhota itsensä.
        rakkaus antaa sen kipinan ja tunteen että on arvokas ihminen niin kuin kaikki muutkin Luojan luomat. Kun se oivallus syttyy niin herää myös itekunnioitus ja halua parantua ja nousta.
        Sinulla auta itse itseä, voi olla syyt päihteiden käyttöön sitten muualla. Olet vain kokeillut niitä, jäänyt koukkuun tai saanut mukavan fiiliksen. Alkoholismin taustalla on erilaisia syitä.


    • Honoris causa.

      Olen henkilö X tein 20 vuotta sitten lupauksen henkilölle X,
      että en koskaan jättäisi suomalaista taakse..Mutta ensin tämän täytyy olla haavoittunut ..Kaikkia ei saa ja kaikkia ei voi pelastaa,mutta auttaa pitää!
      Jos nyt jotain haluat tehdä niiden heikoimpien auttamiseksi ihan oikeasti niin mene kauppaan ja vie niille ruokaa, nälkä se on ihmisen likaisenkin.

    • 7+1

      voi kuule jos tavallinen köyhä saisi yhtä innokkaan avun, kuin pulsut saavat, niin köyhän asiat olisivat hyvin.

      pulsut saavat terveyskeskuksissa/sairaaloissa kustomoitua tehohoitoa, siellä hoidetaan aliravitsemusta, hygieniaa, uutta vaatetta jne jne. yhteistyössä kunnan sossun jne kanssa.

      poliisi hakee vielä pulsulle viinatkin, ainakin jos hänen akkansa on sattunut ne hoitojen aikana pöllimään..

      alkoholistia ei valitettavasti hyysääminen oikeasti auta, vaan kaikki apu menee itseasiassa alkoholismin tukemiseen.

    • Anna juopolle taivas

      Puliukolle ku antaa 20€, se ostaa sillä viinaa. Karu fakta.

      • gtfrsshhjk

        Jep, karu fakta on.


      • xf650

        joopajoo etsi mökki maaseudulta, minä en pysty kaupungissa ole maan selvin päin kahta tuntia kauempaa alkaa puristamaan päätää.


      • Niin ja

        Mitä sitten?


    • Inhimillisyyttä!

      Harva taitaa muistaa sen että jokaisen rappioalkoholistinkin siivottoman ulkokuoren alla on oikea, elävä ja tunteva ihminen. Tunteva ihminen joka elää helvettiä. Eipä näille henkilöille silti heru mitään myötätuntoa. Poliitikotkin nimittävät "ihmisroskiksi". Onhan toki totta että monet pultsareista kärsivät itseaiheutetuista ongelmista, mutta monilla se kova ryyppääminen saattaa johtua myös mielenterveysongelmista tai muusta asiasta mihin ei voi oikein itse vaikuttaa.

      Kyllä itsestä tuntuu pahalta kun näkee miten kylmiä ihmiset ovat niitä kohtaan joilla elämä ei suju. Kerrankin näin Helsingin keskustan Elielinaukiolla maassa makaavan "pultsarin". Näytti suurinpiirtein kuolleelta, mutta eipä kukaan kumartanut katsomaan että tarvitseeko hän apua. Hyvä kun eivät talloneet miestä. Itse sitten menin apuun ja autoin hänet penkille istumaan. Kyllä näin tyypin silmistä silloin aitoa kiitollisuutta. Varmaankin olin ainoa joka kohteli häntä kuin ihmistä eikä kuin roskaa.

      Kuka tahansa meistä voi päätyä olemaan se maassa makaava pultsari. Ei se vaadi nykyajan kovassa suoritusyhteiskunnassa paljoa virheitä. Etenkin jos on perso viinalle. Harva ymmärtää tämän asian. Tai no ymmärtää sitten kun on oma elämä mennyt yhtäkkiä pullon suusta alas. Tiedän itse monta tapausta missä korkeasti koulutetusta yhteiskunnan mallikansalaisesta on tullut kadunkulmassa makaava, haiseva juoppo. Mutta ei se ihmisyys ole mihinkään kadonnut.

      • niin kai sitten

        Pakko kirjoittaa kommentti koska tuo maailmaa syveilevä ajatuskulku on jollakin tapaa liikuttava.
        Oikeasti tuo deeku elämä on aina oma valinta (ei siis mikään kohtalo tai sattumien summa), kovin vaikea ymmärtää niitä jotka haluavat auttaa vaikkei ole mitään autettavaa.
        On hienoa että yritätte auttaa ihmisiä jotka eivät pärjää annetuilla kyvyillä/antimilla mutta suurin osa meistä deekuista on valinnut tämän elämän, ilman vastuita, ilman sitoutumuksia, ilman mitään väliä mistään.

        nimimerkillä vapaaehtoisesti lyönyt hanskat naulaan.


      • CimiPimi
        niin kai sitten kirjoitti:

        Pakko kirjoittaa kommentti koska tuo maailmaa syveilevä ajatuskulku on jollakin tapaa liikuttava.
        Oikeasti tuo deeku elämä on aina oma valinta (ei siis mikään kohtalo tai sattumien summa), kovin vaikea ymmärtää niitä jotka haluavat auttaa vaikkei ole mitään autettavaa.
        On hienoa että yritätte auttaa ihmisiä jotka eivät pärjää annetuilla kyvyillä/antimilla mutta suurin osa meistä deekuista on valinnut tämän elämän, ilman vastuita, ilman sitoutumuksia, ilman mitään väliä mistään.

        nimimerkillä vapaaehtoisesti lyönyt hanskat naulaan.

        Älä poikkea aiheesta filosofiaan. Kyse on kuitenkin auttamisesta tai heitteille jättämisestä. Otathan myös huomioon, että yksilö ei elä pelkästään itsensä kanssa, vaan hänellä on tietty ympäristö: joillakin on perhe, auto mallia mercedez-benzo ja mökki, jossa he käyvät kesäisin. Joillakin sattuu olemaan perheessä esimerkiksi narsisti tai vaikka lasten hyväksikäyttäjä.

        Asia meneekin sitten mielenkiintoiseksi, kun katsotaan yksilöä, joka on elänyt lasten hyväksikäyttäjän kanssa. Tämä yksilö saattaa alkaa juomaan, tehdä itsemurhan tai alkaa vaikka murhaajaksi. Se että sinun kaltaiset ihmiset lyövät hanskat tiskiin, on vain kuvottava osa ihmisluonnetta: et kykene näkemään laatikon ulkopuolelle.

        Opiskele ensin hieman neljättä, sitten viidettä ja sitten kuudetta ulottuvuutta ja mieti, onko oikeasti sinun niin helppo alkaa tuomitsemaan muita ihmisiä? Olisiko vain tuuria, että et syytä juopon läheisiä, jotka hylkäävät apua tarvitsevan?

        Henkilökohtaisesti en voi sietää ajatusta, että ihmiset täällä kuvittelevat olevansa jotakin itsensä yli ja alkavat tuomitsemaan ketään. Olen alkoholistin lapsi ja tiedän mistä puhun: kaikki alkavat auttamaan alkoholistia, mutta se ei auta, sillä juominen vain jatkuu, kunnes alkoholisti hylätään. Mielipiteeni asiaan on, että jokin menee auttamisen kaavassa pieleen: jokin yksityiskohta, kuten auttamisen tapa on väärä tai lähestymistapa on väärä. Asiaa hankaloittaa vielä älyttömästi, jos alkoholisti on itse- tai jääräpäinen. Kaikki tapaukset ovat kuitenkin yksityiskohtasia.


      • ...
        CimiPimi kirjoitti:

        Älä poikkea aiheesta filosofiaan. Kyse on kuitenkin auttamisesta tai heitteille jättämisestä. Otathan myös huomioon, että yksilö ei elä pelkästään itsensä kanssa, vaan hänellä on tietty ympäristö: joillakin on perhe, auto mallia mercedez-benzo ja mökki, jossa he käyvät kesäisin. Joillakin sattuu olemaan perheessä esimerkiksi narsisti tai vaikka lasten hyväksikäyttäjä.

        Asia meneekin sitten mielenkiintoiseksi, kun katsotaan yksilöä, joka on elänyt lasten hyväksikäyttäjän kanssa. Tämä yksilö saattaa alkaa juomaan, tehdä itsemurhan tai alkaa vaikka murhaajaksi. Se että sinun kaltaiset ihmiset lyövät hanskat tiskiin, on vain kuvottava osa ihmisluonnetta: et kykene näkemään laatikon ulkopuolelle.

        Opiskele ensin hieman neljättä, sitten viidettä ja sitten kuudetta ulottuvuutta ja mieti, onko oikeasti sinun niin helppo alkaa tuomitsemaan muita ihmisiä? Olisiko vain tuuria, että et syytä juopon läheisiä, jotka hylkäävät apua tarvitsevan?

        Henkilökohtaisesti en voi sietää ajatusta, että ihmiset täällä kuvittelevat olevansa jotakin itsensä yli ja alkavat tuomitsemaan ketään. Olen alkoholistin lapsi ja tiedän mistä puhun: kaikki alkavat auttamaan alkoholistia, mutta se ei auta, sillä juominen vain jatkuu, kunnes alkoholisti hylätään. Mielipiteeni asiaan on, että jokin menee auttamisen kaavassa pieleen: jokin yksityiskohta, kuten auttamisen tapa on väärä tai lähestymistapa on väärä. Asiaa hankaloittaa vielä älyttömästi, jos alkoholisti on itse- tai jääräpäinen. Kaikki tapaukset ovat kuitenkin yksityiskohtasia.

        Hieno kirjoitus CimiPimiltä.


      • Ihmisen erottaa
        CimiPimi kirjoitti:

        Älä poikkea aiheesta filosofiaan. Kyse on kuitenkin auttamisesta tai heitteille jättämisestä. Otathan myös huomioon, että yksilö ei elä pelkästään itsensä kanssa, vaan hänellä on tietty ympäristö: joillakin on perhe, auto mallia mercedez-benzo ja mökki, jossa he käyvät kesäisin. Joillakin sattuu olemaan perheessä esimerkiksi narsisti tai vaikka lasten hyväksikäyttäjä.

        Asia meneekin sitten mielenkiintoiseksi, kun katsotaan yksilöä, joka on elänyt lasten hyväksikäyttäjän kanssa. Tämä yksilö saattaa alkaa juomaan, tehdä itsemurhan tai alkaa vaikka murhaajaksi. Se että sinun kaltaiset ihmiset lyövät hanskat tiskiin, on vain kuvottava osa ihmisluonnetta: et kykene näkemään laatikon ulkopuolelle.

        Opiskele ensin hieman neljättä, sitten viidettä ja sitten kuudetta ulottuvuutta ja mieti, onko oikeasti sinun niin helppo alkaa tuomitsemaan muita ihmisiä? Olisiko vain tuuria, että et syytä juopon läheisiä, jotka hylkäävät apua tarvitsevan?

        Henkilökohtaisesti en voi sietää ajatusta, että ihmiset täällä kuvittelevat olevansa jotakin itsensä yli ja alkavat tuomitsemaan ketään. Olen alkoholistin lapsi ja tiedän mistä puhun: kaikki alkavat auttamaan alkoholistia, mutta se ei auta, sillä juominen vain jatkuu, kunnes alkoholisti hylätään. Mielipiteeni asiaan on, että jokin menee auttamisen kaavassa pieleen: jokin yksityiskohta, kuten auttamisen tapa on väärä tai lähestymistapa on väärä. Asiaa hankaloittaa vielä älyttömästi, jos alkoholisti on itse- tai jääräpäinen. Kaikki tapaukset ovat kuitenkin yksityiskohtasia.

        elukasta vain sen kyky alkaa fiilistelemään ja hifistelemään selkeiden asioiden ympärillä.
        Ei tarvitse lukea ulottuvuuksia saati alkaa ylentämään itseään. Rittää kun lukee historiaa ja seuraa luontoa. Aina on ollut heikommin pärjääviä ja tulee olemaan, autettiin kaikkia tai ei. Alkoholismi on yksi vitsaus. Ylensyöneitä ja sen tiimoilta terveytensä riskeeraavia on heitäkin, enemmän kuin alkoholisteja, eikä heitäkään kaikki auttamaan ehdi.
        Oli tausta mikä hyvänsä, ei se takaa, että alkoholistin lapsesta tulee alkoholisti. Siihen pulloon on helppo tarttua ja hakea hetken lohtua. Kyse on silloinkin omasta valinnasta, kukaan ei alkoholistiksi synny. Itse se korkki on kiinni väännettävä kun sen aukikin on saanut. Taustatuesta ei toki ole haittaa kuiville kömpimisessä.


    • KALLE KELLO

      Anna mieluummin maitopurkki, leipää ja vaikkapa lauantaimakkaraa. Saisivatpa joskus jotain kiinteätäkin. Jos ovat jo siinä pisteessä, tuskin menevät alkoon vaan huoltikselle. Heitä ei voi enää muuten auttaa. Itsekin olen tätä monesti miettinyt, mitä tapahtuu kun ihmisellä ei enää muuta vaihtoehtoa ole, kun tarttua pulloon ja olla siltojen alla. Onko nämä ihmiset niin herkkiä, etteivät kestä vastoinkäymisiä, joita väistämättä elämässä tulee (ero, työn menetys, omaisuuden menetys) vai mistä se johtuu. Anna syötävää.

      • alkoholisti äidin ty

        ei ne sen herkempiä ole kuin muutkaan vaan älyttömän itsekkäitä


    • Rippen

      Ainoa tapa auttaa olisi antaa ns. armonlaukaus. Ihmisiä, jotka eivät oikeasti halua muuttua, ei voi auttaa. - Oli kyse sitten ns. tapakriminaalista / alkoholistista / spurgusta.
      Yhteiskunta hyysää ihmisiä takuulla sen verran, että asunnon saisi vuokrattua.

      Putka on näille ihmisille ns. helpotus (lämmin hoitopaikka ilmainen safka), parempi paikka olisi työsiirtola siperian pakkasessa, vesi ylijäämänäkkärisetillä.

      • ei armoa

        "Yhteiskunta hyysää ihmisiä takuulla sen verran, että asunnon saisi vuokrattua. "

        Jaa, no onpa silti vaikka Helsingissäkin tuhansia asunnottomia... Harva heistä välittää. Ei yhteiskunta kaikkia hyysää... Ja Kokoomuksen johdolla viedään viimeisetkin tuet.


      • Käänteis-Rippeni

        Poliittisesti motivoitunut näennäisrealismi tarttuu helposti ihmisiin jotka eivät paljoa tiedä...


    • alkoholisti äidin ty

      joo se on totta että jos rahaa annat niin viinaan menee. ja he ovat kyllä itse valinneet elämäntapansa. osta vaikka voileipä kun niillä tuo syöminen jää usein välistä. ja kokemuksesta tiedän ettei niitä voi auttaa siis alkoholisteja koska he eivät itse halua parantua ja väkisin ei voi auttaa.

      • 29v kuivilla.

        alkoholisti äidin ty
        Väärin .Alkoholismi ei ole tahdonvalinta vaan sairaus joka kieltää itse itsensä loppuunasti jos ei asiaa ymmärrä ei toipumistakaan voi tapahtua.
        Holistille ei kannata fyrkkaa antaa ,parempi kun hakee kaupasta safkaa ja katsoo että syö kansa ,muuten voi mennä myyntiin.
        Jengi ja yhteiskunta voisi jeesaa noita ihan kunnolla ,ei siintä mikään muotiilmiö tule et jengi rupeis spurguiks. Hirvee vuosiakestävä piina ,itsarinakin pitkä tie jolle olis helpompikin ratkaisu mutta kantti ei riitää siksi pitää kokee kaikki hirveydet.
        On se kumma et mamuille kyllä riittää nappulaa ja täyshoitoo mutta ei omalle jengille oli sitten spurgu, sairas tai vanhus.


    • TimantitOnIkuisia

      Mä ostaisin kassillisen sapuskaa ja sellaista mitä se nyt pystyy syömään paistamatta ja keittämättä. HK sinistä esim. broileripullia ym vastaavaa. pari tölkkii maitoa leipää, vaikka patonkia ja anna sit vielä 10 e rahaa. Jollei muuta niin ainakin hetkeksi saat ko. henkilön mielen hyväksi sekä omasi.

      • ja syy on se

        rappioalkoholisteja ei ruokakaupoissa näy koska vartijat käännyttää heidät pois jo ovella...


    • katkolle katkokävell

      Kun alkoholiveroa alennettiin, niin sehän aiheutti sen, että moni rappioalkoholisti menetti henkensä, koska he saivat vähillä rahoillaan entistä enemmän alkoholia. Toisaalta taas alentunut viinanhinta näkyi myös siinä, että kohtuukäyttäjiltä karkasi mopo käsistä juomisensa suhteen.

      Jos alkkikselle annat vaikkapa uudet vaatteet, hän vaihtaa ne viinahuikkaan. Jos ostat ruokaa, niin sekin saattaa päätyä vaihtokaupan myötä viinahuikkaan. Vaikeaa heitä on auttaa. Jos autat, se raha menee juomiseen tavalla tai toisella. Enemmän olisi hyötyä, että lahjoitat rahaa, vanhoja vaatteita tms. suoraan alkoholistiparantolaan. Jostakin A-klinikkasäätiöstä voisi kysyä suoraan esim. sähköpostilla, että miten heidän toimintaansa voisi tukea.

    • adolf3

      Reipas potku päin naamaa ja saasta ryömii muualle örisemään.

      • Vapaa kasvatus

        On taidettu sinullakin remmiä säästetty kun tuollaisia sammakoita suustasi päästät.


    • santra6

      Ainoa asia joka noita rappioalkoholisteja enää pystyy auttamaan,on hiekkahoito.Sinne he juomalla päätyvät ja tietävät sen!

    • fsdcvxvcxxvc

      Itse ehdottaisin napakkaa iskua takaraivoon metallitangolla. Helpottaisit ainakin heidän ympärillään olevien elämää.

    • kokokook

      anna markka

    • pröött

      Ei sitä tarvii olla kuin viikko kadulla ilman asuntoa niin johan alkaa viina
      maistumaan että unohtaisi koko paskan.
      Valtio on syypää ihmisten kurjuuteen!!!
      Rakentais vaik niitä halpoja kontti taloja mitä on muissa maissa niin ei alkoholisoituisi ja saisi parinkymmenen neliön asunnon.

      • jotain itse

        Mikä on valtio? Valtion muodostamme me ihmiset jotka asuvat paikassa jolla on rajat ja oma lainsäädäntö. Ihminen tekee omia valintoja, ei valtio niitä tee. Valtio ei myöskään kehota ketään juomaan eikä syömään yli terveysrajan. Kuitenkin näitä juppoja ja sairaalloisen lihavia ihmisiä on paljon.
        Valtio tekee asioita niillä rahoilla mitä veronmaksajat tuovat valtion kassaan. En minä ainakaan halua että minun veromarkkoja käytetään kovin kauheasti asioihin jotka ihmiset ovat omilla valinnoillaan saaneet huonoiksi. Toki huono-osaisista pitää huolehtia, mutta huono-osaisia ovat vanhukset, jotka eivät enää kykene huolehtimaan itsestään, sekä lapset, joista ei vanhemmat huolehdi.Sekä sairaat, jotka eivät voi sairaudelleen mitään.

        Miksi alkoholisteille pitäsi valtion (eli veronmaksajien) tehdä asunnot. Hehän särkevät ja sotkevat ne . En ole nähnyt tähän päivään mennessä siistiä alkoholistia. Tiedän, että alkoholismi on sairaus, mutta se on itse aiheutettua. Samoin kuin sairaalloinen lihavuus. On kestämätöntä, jos yhteiskunnan pitää hoivata niitä jotka itse aiheuttavat ahdinkonsa.

        Olen läheltä nähnyt mitä alkoholismi ja huumeet aiheuttavat läheisille ja se on rumaa katsottavaa.


    • Jajahslssc

      Rahaa ei kannata ainakaan antaa, menee varmasti viinaan, mutta olen itse välillä ostanut kassillisen safkaa parille "tutulle" puliukolle :) Joo joo, ite ovat hoitaneet itsensä siihen jamaan jne, mutta mistä lähtien huono-osaisia on lakattu auttamasta? Kyllä minuakin on ilahduttanut kun minua on autettu ollessani ongelmissa. Olen sentään suht köyhä opiskelija, minulla on silti enemmän rahaa kuin oikeasti köyhillä ihmisillä, joilla pärjääminen on ponnistus.

    • Humanismus

      Varmaan olisivat mielissään jos saisivat rahaa, ruokaa tai vaatetta.

    • Sääli

      Muistuu tässä mieleen v.70 tapaus.
      Tätini asu lähellä Hietalahdenrantaa ja hänellä oli tapana hyysätä alkoholisteja. Tarkoitan siis pultsareita.
      Hän tunsi yhden korkeastikoulutetun pultsarin ja koitti ja koitti auttaa juuri tätä pultsaria ja koitti saada tämän lopettamaan kyseisen elämäntavan.
      Niin kävi, että pultsari muuttui normaalia elämää viettäväksi kansalaiseksi.
      Niin kuitenkin kävi, että normaali elämä oli liian raskasta ja parinvuoden kuluttua kaveri vaihtoi pultsarinelämään takaisin, se kun on niin huoletonta ja helppoa.

    • 1. Kohtele ihmisenä!
      2. Mene / liity johonkin yhteisöön, jossa tiedetään enemmän syrjäytyneiden auttamisesta, omat päätelmät saattavat mennä metsään, auttaa väärin jne.

      -Pena

    • peku.

      Ihmisiä Hekin on. Moni on rakentanut tätä yhteiskuntaa aikanaan,kun jostain syystä on alkanut alamäki,(avioero,työpaikan menetys,ym,ym.)
      On hienoa että on Hurstin kaltaisia Ihmisiä,jotka vielä välittää heikompiosaisista.

    • alkkiksen lapsi

      ET YHTÄÄN MITÄÄN!!!

    • Tenuhyysäri

      Adoptoi ja ota luoksesi asumaan. Pahimpaan viinanhimoonsa voit vaikka imettää heitä paremman tekemisen puutteessa.

      • SPURGUT POISSSSSSSSS

        kuse niiden PÄÄLLE::::::::::::::::


    • Deeguttaa

      Toi kuvan mies ei ole oikea spuge, liian hyvät hampaat.

    • bobo

      Hobolle kannattaa antaa leipä käteen.

    • Puolijuoppo Mats

      Mielestäni se ei maksa mitään jos vähän lieventää pultsareitten tuskaa esim. tekemällä hänelle jotain hyvää. Voi tarjota tupakkaa, antaa vitosen, vastata "morjens" takaisin tai jotain muuta.

      Elämänmuutos tapahtuu aina yhteistyönä. Siinä mielessä ei voi "autta" toista.

      Kuukausi sitten heitun pultsarin kotiin kun se oli jäätynyt kiinni lumihankeeseen koska housut oli märät... vanha iltalehti autonistuimelle vaan ja ilmainen kyyti kotiin. Minulle tuli siitä hyvä fiilis jälkeenpäin:-)

    • Kun näitä kirjoituksia lukee...monen sorttista väkeä kirjoittamassa ja suurin osa näistä ihmisistä Ei ole joutunut kokemaan minkäänlaista tilannetta mikä kertoisi heille Tosi asian...kun et ole koennut elämässäsi mitään niin et voi tietääkkään tai oppia mitään arvostamaankaan! Monelle teistä on annettu hyvä lapsuus ja elämä mutta tosi asiassa teiltä ei voi paljon vaatiakkaan,moni alkoholisti jotka elävät muunmuassa juuri " Taivas " kattona ja ovat pultsari asteelle joutunut joten elävät sen mukaan! Moni heistä on tunne-elämältään hyvin tunnekkaita kuin vahvojakin sillä se juuri pitää heidät hengissä,usko elämään on varmaan suurimmalla osalla mennyt mutta " Toivo " on säilynyt sisimmässä ja sen takia lähes jokainen heistä kärsii omaa elämäänsä et joutuvat elämään paskassa ja joka hetki "jos" ei viel sekin ole jo hävinnyt niin häpeämään ulkona liikkumista " hyvin" voivien ihmisten ilmoilla!! Miksi nämä alkoholistit tai pultsarit sit juovat,siihen löytyy lukemattoman paljon syitä ja mitä kellekkin on käynyt tai mitä on sattunut tapahtumaan et on alkanut juomakierre! Eivät ne ole sen pahempia juoppoja kuin muutkaan jotka käyttävät alkoholia mutta he ovat joutuneet ulkoruokintaan,kuin vastaavasti esim, Hirvittävän paljon on jopa Lääkäreitä jotka juovat lähes päivittäin "piilojuoppoja" mutta pystyvät olemaan siitä piilossa kun on koti missä olla ja työ mistä saavat päivittäin ns. Korjaus sarjaa ottamalla (lääkistystä tai pirtua) työnpuolesta eivätkä siten monikaan paljastu vaan pystyvät elämään elämää ns. mukavasti eteenpäin! Mutta ne jotka todella on joutunut Ulkoruokintaan (katuelämän sanonta) niin vaihto ehtoa ei juurikaan ole päivittäin,jos et juo niin ei ole kaveri porukkaakaan vaan saat elää erakkona kadulla sekä monta muuta asiaa miksi sitä on kitattava naamaan! Se on totta et jokainen ropo minkä tuossa tilanteessa saa kätöseen niin ennemmin sen laittaa viinaan ja tupakkaan kuin ostaisi syötävää vaikka se hullulta tuntuukin,sillä ennemmin kärsii nälästä ja ostaa juomista koska nälkään voit löytää roskiksista syötävää mutta viinaa et löydä muuten kuin ostamalla taikka pahimmassa tapauksessa varastamalla huoltoasemalta lasolia "korvikeainetta" joka tuhoo sisuskalut,toinen asia miks juopolle kannattaa enemmin antaa rahaa "keltä siltä tuntuu" koska juoppo saa itse valita mitä haluaa sillä monella juopolla on jo asiat siinä mallilla ettei pysty syömään ja vain viina pysyy sisällä! Voin sanoa ettei yhteiskunta kuin muutkaan tahot välitä tosissaan mitä tuossa asemassa oleville Ihmiselle käyy,on kaikkien turha sanoa että kodittomia hyysätään..Paskanmarjat! Jos esimerkiksi joudut sairaalaan jostain syystä niin heti kun lääkärit katsovat potilaan "papereita" niin silmiin kun osuu VVA elikkä koditon niin he eivät edes katso potilasta vaan käskevät hoitajia antamaan sen verran auttavaa kättä et potilas pääsee lähtemään eteenpäin ilman enempää tarkastusta..kyllä juopot ovat ihan kaikkialla oman onnensa nojalla. Pystyn nämä kaikki kirjoittamaan ja seisomaan sanojeni takana sillä itse olen koennut kaiken tuon takanapäin ja nähnyt elämää paljon kuin koennutkin kantapään kautta!! Erosin v-89 jolloin jouduin jättämään Helsingissä kaupungin asunnon perheelleni ja sen jälkeen Elämäni on ollut ylä kuin syvää alamäkeä,kiitos helvetisti helsingin kaupungille kuin muillekkin herroille siitä että olen saanut elää asunnottomana vielä tähänkin päivään asti! Mutta nyt 50v alkaa ole mittari täynnä ja katse taivaalle ja miettien et kannattaako enää kiduttaa itseään tällaisella tyhjyyden tuntuisella ololla vaiko Lähteä takas raitille viimeiselle reissulle ottamaan kunnon kännit,tällainen tilapäis majoitus jossa on sänky ja päivittäinen ruoka mutta maksaa itsensä köyhäksi eikä ole muuta elämässä niin Oispa ainakin kavereita lähellä kun heittäytyis pultsariksi!

      • Artokeränen puhuu asiaa .
        Huomaa ettet ole nisupullapoika pumpulista.
        Sitä bb-poukkaa on jo liikaa maassamme.


      • kurjuuden kuningas

        Saat minulta lämpimän huoneen ilmaiseksi ja paikallisesta sossusta rahaa ruokaan jos haluat. Se ei kylläkään ole Helsingissä mutta ei se kovin kaukanakaan ole. Muutama sata kilsaa, pääset junalla melkein perille ja tulen vastaan. Tuossa on toimiva fillarikin sinua varten, roudasin sen roskalavalta. Kylä on täynnä vanhuksia, he maksavat mielellään kympin tai kaksi lumitöiden tekemisestä tai kaupassa käymisestä. Vapaita asuntoja löytyy heti ja normaali elämä on helposti järjestettävissä kun kyllästyt siihen vaatimattomaan komeroon joka minulla on antaa ensi alkuun. Saa siellä asua niin kauan kun haluaa enkä ole turhan tarkka. Saa tuoda kavereita ja saa juodakin jos meteli ei ole jatkuvasti niin kova etten itse saa nukuttua.


      • kurjuuden kuningas kirjoitti:

        Saat minulta lämpimän huoneen ilmaiseksi ja paikallisesta sossusta rahaa ruokaan jos haluat. Se ei kylläkään ole Helsingissä mutta ei se kovin kaukanakaan ole. Muutama sata kilsaa, pääset junalla melkein perille ja tulen vastaan. Tuossa on toimiva fillarikin sinua varten, roudasin sen roskalavalta. Kylä on täynnä vanhuksia, he maksavat mielellään kympin tai kaksi lumitöiden tekemisestä tai kaupassa käymisestä. Vapaita asuntoja löytyy heti ja normaali elämä on helposti järjestettävissä kun kyllästyt siihen vaatimattomaan komeroon joka minulla on antaa ensi alkuun. Saa siellä asua niin kauan kun haluaa enkä ole turhan tarkka. Saa tuoda kavereita ja saa juodakin jos meteli ei ole jatkuvasti niin kova etten itse saa nukuttua.

        mistäpäin?? [email protected]


      • kurjuuden kuningas
        artokeranen kirjoitti:

        mistäpäin?? [email protected]

        Pohjanmaalla, Vaasan lähellä. Se on sellainen pelkkä pieni huone jossa on vuodesohva ja pöytä. Sähköpatteri talveksi ja keittolevy ja pari kattilaa. Nykyajan mukavuudet puuttuu mutta saunassa saa käydä kun lämmittää ja siellä on karavaanarisuihku. PuuCee ja vesijohtovesi (kylmä mutta lämmintä saa saunankiukaan säiliöstä). Oma sisäänkäynti, riippulukko ovessa ja rauhallista on. Maaseutua ja metsää. Koulupäivinä bussiyhteys Vaasaan ja junat kulkee joka päivä etelään ja pohjoiseen. Otan tuon spostiosoitteen talteen ja laitan jossain vaiheessa viestiä.


    • 4+10

      Tossa vaiheessa se alkoholi ei mikään ratkaisu ole, eli jos annat rahaa niin osoite on juurikin se alko.

      Kaupasta ostat pullovettä ja jotain syötävää. Hyvä työ on tehty. Tietenkin voit soittaa sosiaaliviranomaiselle / poliisille. Tosin käsittääkseni tuossa jamassa halutaan vain mahdollisimman tehokkaasti lisää alkoholituotetta ja apu ei kelpaa, vaikka sitä tarjotaan.

    • Auttaminen.

      On helppoa. Takaat heille hyvät vuositulot ja autat asunnon hankinnassa, näin on pian kaksi pultsaria vähemmän. Erittäin usein ihmiset ajautuvat pultsariksi, kun ei ole toimeentuloa eikä asuntoa. Eli,puheista tekoihin.

    • Teenedanal

      Se että annat ruokaa tai vaatteia ni on iha sama ku ostasit viinapullon. Ne vaihtaa ne hyödykkeet tavalla tai toisella viinaan se on varma. Helpotus tulee yleensä niillä pullon kautta sitten kun elimistö lopulta pettää.sääliksi käy mutta nää on vaa tosiasioita yleensä

    • Prioriteetit

      - vaatteita
      - leipää
      - pattereita

      Näitä itse hain kotoa kahdeksanvuotiaana tapaamalleni pultsarille.
      Oli ihan otettu, en tiedä tosin onko enää edes hengissä.

    • Sbuge-Trolloloo

      Tuo kuvan mies on vaan elämäänähnyt "lentojätkä",, ei näytä ollenkaan pultsarilta tai siltojenalla aikaansaviettävältä rappioalkoholistilta..

      Näin S24 ylläpidon kermaperse-trollaajilla näyttää olevan arkielämä hukassa, kun ei erota normi fyysisentyöntekijää "sbugesta"

    • elämää nähnyt

      Nää ihmiset jotka suosittelee hiekkahoitoa,nappia päähän ym,gestapon meininkiä eivät ole elämässä kokeneet minkäänlaisia vastoinkäymisiä ja ovat hyvin itsekkäitä ja luulevat että ongelmat hoituvat ne poistamalla näkyvistä.
      Seurasin oman isäni elämää jota alkoholi hallitsi ja vei lopulta hautaan ,ei kuulkaa ollut herkkua.Kokeilkaa pultsarin elämää kuukausi ja kertokaa sen jälkeen oliko kivaa.

      • ikuisesti ikävä

        tuli ihan oma rakas isä mieleen joka kuoli putkaan:(


    • Tunnen monia juoppoja ja alkoholisteja myös.
      Heissäkin on erilaisia tapauksia, niinkuin hienosti ravintoloissa punkkua juovissa.

      Monelta on konkurssi ja avioero vieneet kiinnostuksen elämään.
      On kova pala tippua korkeelta ja kovaa alas.

      Jos haluat oikeasti auttaa, juttele heidän kanssaan elämästä ja mainihe jotta itsessäkin on vikoja joita vastaan taistelet, täydellistä ihmistähän ei olekkaan jotkin tiedostaa vajavaisuutensa, toiset ei taas edes ymmärrä viallisuuttaan.

      Tiedän tapauksia joissa firma kaatui vaikka kaikkensa yritti,
      Ei saanut työttömyyskorvauksia, eikä mitään yhteiskunnan apuja kolmeen vuoteen, siiinä meni sitten kaikki mahdollinen.

    • arvaus-

      Sosiaalipuoli ehkä voi asialle jotain? Hukkaavatko he silmälasit?

      • oltermanni771

        Pitääkö kaikki avuntarjonta ulkoistaa aina yhteiskunnan tehtäväksi? Missä on meistä jokaisesta lähtevä lähimmäisenrakkaus?


      • tuota noin
        oltermanni771 kirjoitti:

        Pitääkö kaikki avuntarjonta ulkoistaa aina yhteiskunnan tehtäväksi? Missä on meistä jokaisesta lähtevä lähimmäisenrakkaus?

        Alkoholiriippuvainen ei ole mikään helppo autettava jos vetää kurkusta kaikki rahat. Ja jos ei kykene itsestään huolehtimaan enää. Miten asumisen laita ja entä velat. Miten psyykkinen puoli.


      • eli siis
        tuota noin kirjoitti:

        Alkoholiriippuvainen ei ole mikään helppo autettava jos vetää kurkusta kaikki rahat. Ja jos ei kykene itsestään huolehtimaan enää. Miten asumisen laita ja entä velat. Miten psyykkinen puoli.

        Sitä vaan tarkoitin että yksityinen ihminen ei kykene psyykkistä puolta paljoa auttamaan, koska siihen tarvii ammattiapua. Ja riippuvuuden hoitoon.


    • Ai miten?

      No tietenkin ostat viinaa.

    • Rippen

      Tottakai, ihmisiä pulsutkin on. - Toisaalta ne voitaisiin kuljettaa jonnekin omalle alueelleen. Jokainen kuitenkin on oman onnensa seppä..

      Konkurssit / avioerot ym. ei ole este sille, että hakisi Fattasta tukensa, asuisi asunnossaan ja hakisi kaupasta ruokaa ja kenties yrittäisi vaikkapa työllistyä. Kuitenkaan pienistä tuista ei (valitettavasti) saada pahemmin ulosmitattuakaan mitään, joten sekään ei muodostu tälle ihmisryhmälle esteeksi. - Jos ei normaali elämä kiinnosta, olkoot sitten asunnottomana.

      Paljonko näistä "asunnottomista" sitten on sellaisia, jotka tosiasiallisesti asuvat esimerkiksi kaverin/lähipiirin asunnossa, mutta esimerkiksi tukien menettämisen pelossa (omien, tai sitten sen jonka asunnossa asuvat) eivät ole "kirjoilla" missään..

      Ja toinen osa sitten lienee niitä, jotka haluaisivat asua Stadissa "kantakaupungissa", eikä muutto esim. edullisemmalle / kukkarolle sopivalle alueelle kelpaa. Ihmisiä hyysätään aivan liikaa! Olen sitä mieltä, että ihmisiä tulisi auttaa ns. korjaamaan oma tilanteensa, mutta mikäli muutosta ei tästä huolimatta tapahdu, hyysäämisen tulisi loppua, ja ihmisille pitää tarjota vapaus valita sitten se roskiskin.
      - Kunhan se roskis ei ole siellä, missä se voi häiritä muita ihmisiä. Silloin ko. spurgulle/tms pitää keksiä oikea rangaistus. - Esimerkiksi se pakkotyölaitos siperiassa olisi ihan hyvä paikka. Suomalainen vankila vastaa lähinnä hotellilomaa.

      • Kuuleppas, mitä sanot jos se fatta ei auta, ei ole hyväksynyt konkurssias ja työkkärikään ei maksa edes peruspäivärahaa VUOSIIN, kyllä siinä moni hakee ruokansa mistä saa.
        Minulla on monia tuttavia jotka sai isoja tuloja, mutta eivät halunneet potkia ketään firmasta pois vaan yrittivät " loppuun" asti jotta työntekijät sai palkkansa.

        Selkään siis puukotti yhteiskunta ihmisiä jotka maksoi paljon veroja ja työllisti.
        Huomaan kirjoituksestasi jottet ole paljoa elämää nähnyt.


      • ottakaapa selvää
        arto.lohvansuu kirjoitti:

        Kuuleppas, mitä sanot jos se fatta ei auta, ei ole hyväksynyt konkurssias ja työkkärikään ei maksa edes peruspäivärahaa VUOSIIN, kyllä siinä moni hakee ruokansa mistä saa.
        Minulla on monia tuttavia jotka sai isoja tuloja, mutta eivät halunneet potkia ketään firmasta pois vaan yrittivät " loppuun" asti jotta työntekijät sai palkkansa.

        Selkään siis puukotti yhteiskunta ihmisiä jotka maksoi paljon veroja ja työllisti.
        Huomaan kirjoituksestasi jottet ole paljoa elämää nähnyt.

        Työttömyyspäivärahaa saa karenssin jälkeen myös yrittäjä, jos on toimittanut yrityksen lopettamisesta asiakirjat. Olen itse lopettanut yritystoimintani aikoinaan ja Kelan päiväraha alkoi juosta karenssin jälkeen. Piti toimittaa vain tarvittavat paperit yritystoiminnan loppumisesta. Ei asiassa ollut mitään ongelmia. Ihmettelen aina mitenkä tällaisia luulotteluja jatkuvasti tulee esiin. Ottakaa ihmiset asioista selvää.

        Muuten - yrittäjilläkin on oma työttömyyskassansa, ja voi olla hyvä kuulua siihenkin, jos joskus joutuu työttömäksi. Pitää vain itse hoitaa sekin asia kuntoon, eihän sitä kukaan muukaan tee.

        Mutta sitä ihmettelen, miten pitää ratketa juomaan, jos ei saa mistään rahaa. Millä sitä ostetaan sitä viinaa? Olisiko järjen köyhyyttä, että ajatellaan viinan ratkaisevan ongelmat. Voihan senkin asian miettiä valmiiksi, ratkaiseeko.


      • ottakaapa selvää kirjoitti:

        Työttömyyspäivärahaa saa karenssin jälkeen myös yrittäjä, jos on toimittanut yrityksen lopettamisesta asiakirjat. Olen itse lopettanut yritystoimintani aikoinaan ja Kelan päiväraha alkoi juosta karenssin jälkeen. Piti toimittaa vain tarvittavat paperit yritystoiminnan loppumisesta. Ei asiassa ollut mitään ongelmia. Ihmettelen aina mitenkä tällaisia luulotteluja jatkuvasti tulee esiin. Ottakaa ihmiset asioista selvää.

        Muuten - yrittäjilläkin on oma työttömyyskassansa, ja voi olla hyvä kuulua siihenkin, jos joskus joutuu työttömäksi. Pitää vain itse hoitaa sekin asia kuntoon, eihän sitä kukaan muukaan tee.

        Mutta sitä ihmettelen, miten pitää ratketa juomaan, jos ei saa mistään rahaa. Millä sitä ostetaan sitä viinaa? Olisiko järjen köyhyyttä, että ajatellaan viinan ratkaisevan ongelmat. Voihan senkin asian miettiä valmiiksi, ratkaiseeko.

        Ei le luulotteluja vaa reaalitotuutta.
        Kuinkahan moni yrittäjä huomaa kassaan liittyä ?
        Yrittäjä joka palaa loppuun , ei enää jaksa.

        viiinaahan löytyy aina ei ole ongelma,, muttta miten nousta on ongelma, kun yhteiskunta vaan hakkkaa.


    • alkoholistin poika

      Kaikia sitäkysellään? Niitä ei voi autaa eikätarvitsekaan autaa,niitäkun rupeehyysäämään niin huononpaanmenee jos ihmisellä ei ole omienkorvienvälissämitään niin toiset eivoiketään siitäpelastaa.Se lähtee omasta itsestä jos haluaajuoda ja se on vapaehtoista eikenekään suuhun voi väkisinviinaakaataa. Lopekaa nuo tyhmät kyselyt.

    • Yksi tavis

      Miks yrittäsit auttaa ihmistä joka ei sitä itsekään halua eikä riitä pitkäjänteisyys mihinkään? Sanotaan nyt näin, että jossain harvoissa ja valituissa tilanteissa olen saattanut itsekin ihan tuntematontakin alan miestä/naista auttaa, mutta kyllä se on sitten vain se yksi kerta ja sekin hyvin pienimuotoisesti, ja never again jos ei osoittaudu sen arvoiseksi.

      Esim. jos joku pyytää rahaa ruokaan ja olet menossa kauppaan, jos jostain syystä herää hetkellinen tunne (harvoin), että noh...ehkä tän kerran. (Saa olla jokin muukin syy kuin örinä että hei anna euro). MUTTA nekin tehnyt sitten niin, että okei mutta rahana et saa, tuu mukaan niin ostan sulle tyyliin ranskanleivän. 99% muuten siinä kohdin alkaa kiroilla, että no mee keskenäs. (Eli raha ei ois menny ruokaan).

      Mutta esim. tässä pari kk sitten eräs naamalta tietämäni ostarilla usein päivystävä henkilö tuli juttusilleni ja sanoi että "hei oon nähny sun ostavan kissanruokaa, mä sanon ihan suoraan että mulla on hoidossa siskon kissa jokusia päiviä, unohdin ostaa ruokaa ja nyt on kaikki rahat juotu, voisitko auttaa mua.." (ja kello oli jotain juuri karvan vajaa 21 illalla kun kauppa oli menossa kiinni). -> Silloin kyllä pistinkin homman puntariin, että okei, tu messiin. Ostin yhden muutaman euroa maksavan 12 laatikon pusseja ja annoin. Seurasin koko ajan ilmeitä ja eleitä, mutta kyllä vain sitä onnellisemmaksi muuttuivat mitä pidemmälle tilanne eteni. Mutta ajattelin tässä kissaa enkä pyytäjää..

      Eli kyllä nyt tuommoisia voi ihan harvoin ja valitusti tehdä, mutta kenenkään sielua etkä edes henkeä et enää pelasta joka tuolla Lasolia jo juo kulmilla. Se pelastaa itse itsensä ja/tai tekee sen kerrasta jos näyttää tarvivan jotain jeesiä ja kysyt että hei pitäskö sun päästä sairaalaan? Tietty aina se promille henkilöitä voi löytyäkin joka jostain hyvin pienestä saa jonkun ahaa-elämyksen, että tää nyt oli joku kohtalon/luojan osoitus mulle että joko nyt otat onkeesi tai sitten et koskaan. Mutta ei se muista lähde, sisältä tulee jos tulee. Harvalla tulee..

      • Yksi tavis

        ps. Niin se mainintana, että yhdessä vaiheessa elämääni olin 8 vuotta myymälä- ja piirivartijana, sekä tuolloin että edelleen teen järkkäri ja portsarihommia sivujobina. Eli muotoillaan näin, että en ole mitenkään antanut itseni kyynistyä liiaksi tai antanut riittävän inhimillisyyden karista pois turkista. MUTTA kyllä se on pakko sanoa, että kun vuosikausia ns. elit siinä samassa maailmassa kuin missä nämä näkyvät ja näkymättömämmät itse tiensä valinneet, oli alkusyy sitten mikä tahansa. Kyllä se ihan pakosti sellaisen tietyn realismin siihen touhuun toi ja millaista henkilöä tai millaista "pummausta"/avuntarpeen nöyrää ehdotusta sitten ihan oikeasti saattoi vähän pysähtyä auttamaan ja huutoon vastaamista miettimään..


      • maitotäti

        Kun astuin ulos ruokakaupasta, siinä ulkona minulta pyysi kohtuullisen siististi pukeutunut, mutta juopon näköinen mies paria euroa rahaa, että saa maitoa ostettua kun se oli päässyt loppumaan. Otin kassistani kaksi purkkia maitoa ja ojensin miehelle. Hän ei huolinut niitä vaan sanoi että ottaa mieluummin rahana...


        Mies jäi ilman maitoa ja rahaa.


    • tarjin tarja

      Sinun tulee valistaa häntä "pummia", ei evankeliumin, vaan filatoviumin ihmeellisestä pelastavasta armosanomasta.

      Kerro hänelle kuinka lähin työkkäri on valmis auttamaan hänet, "pummin", 9-euron pakkotöitten teetämisen kautta tai kuten jotkut rumasti sitä kutsuvat orjatyöllä takaisin tämänpäivän dynaamisille työmarkkinoille, joilla työmarkkinoilla tänäänkin ainakin yhdelle ellei kahdellekkin avautui uusi mahdollisuus palkkatyöllä itseään elättää - kunhan ensin pari-kolme vuotta tekevät sitä samaa työtä ihan ilmaiseksi "harjoittelija" tai "kuntoutuja" tai "kokeilija" tai "polun etsijä" tittelin alla.

      Näin hän, "pummi", voikin sitten työnteon kautta kantaa oman kortensa yhteiseen kekoon, kekoon josta ns. parempi aines eli Liliustelijat sitten päältä poimivat sinänsä tietysti hyvin ansaitsemansa 40 000 - 60 000 euron kuukausieläkkeet jo hirmuisen 7-vuoden raadantansa jälkeen ja vain 7-10 vuotta ennen virallista eläkeikää.

      Vastaavasti "pummi" ei tietenkään tule aikanaan kartuttamaan eläkettään mahdollisista työssäkäynnistään huolimatta senttiäkään, sillä filatovoiva eli kuntouttava palkaton pakkotyö ei kuntouta mikäli se palkattomuuden ihmeellisen kuntouttavan vaikutuksen lisäksi ei saa kuntouttaa kohdettaan myös jättämällä kuntoutettava joskus tulevaisuudessa kuntouttavasti ilman edes vähän karttunutta eläketurvaa.

      Kun tuosta kaikesta kerrot "pummille" niin onhan kumma jos ei "pummi" innoituksen läikät poskilla palaen riennä kohden lähintä työkkäriä js vaadi että minutkin pitää palkattomilla pakkotöillä niin maan filatovistisesti kuntouttaa!

      • Hienosti sanottu !
        Jaakonsaari ja filatov homman keksi, ai ai Suomiko Pohjolan Japani ?


    • ex-hyysääjä

      Jos hyysää, lopulta juoppo haukkuu senkin joka hyysää, kaikki haukkuu ja kaikissa on vikaa, mutta ei hänessä?

      • ne juopot

        Tämä, jos juoppoa autat niin varaudu siihen että kiitosta ei kuulu. Suurin kiitos minkä saat on kun juoppo kaatuu nenä edellä hautaansa.


    • OXYPress

      Meillä suomessa on asiat vielä sikäli hyvin, että pultsarit on enemmistö.
      Heistä ei yleensä ole vaaraa kuin toisilleen.

      Toista se on elämänmeno amerikassa.
      "Tohtori" diileri tekee hyvän tilin kirjoittamalla vahvoja lääkkeitä.
      Näitä sitten narkit vetävät suoneen.
      Rahat saadaan työtätekevien omaisuutta varastamalla.

      http://www.youtube.com/watch?v=ptZ4MBMHP0M

    • pulta1

      taijat olla ite pultrasi tai ainakin olet ollut sellainen ja minä olen aikamoinen juoppo kaikki aineet käyttänyt olen ja en kalehdi niitä jotka ovat kokeneet saman kun minä

    • ...

      Voisiko jollekulle antaa esitteen (yhteystiedoilla) Kan-kodista tai vastaavasta tai mainostaa Minnesota-hoitoa. En tiedä sen paremmin. Jättää sitten asian hautumaan eikä jää painostamaan, koska silloin nousee uhma.

    • kilometrejä takana

      Moro,

      jos haluat auttaa, niin osta pieniä määriä eri tuotteita/ruokaa ja anna pienissä erissä. Jos annat esim. kokonaisen 400g:n juuston tai kahvipaketin, niin ne menevät myyntiin tai joku varastaa ne.

      Jos annat esim. pienen leivän, snadin palan juustoa tai muutaman röökin, niin kundit voivat itse syödä/polttaa ne. Luulen, että kundit diggaa ja sinä saat hyvän mielen. Hyvää vappua sulle.

      • Oikeeta puhetta, vähitellen.
        Kaikkia ei voi pelastaa, mutta kuollaan me kaikki kuitenkin.
        Mutta jos saat yhdenkin luottamuksellisen suhteen, niin oot jo paljon tehnyt


    • Tietääkseni alkoholistin pitää saada lakien mukaan hoitopaikka ?
      Mutta, mutta kun ei saa.
      Mullakin on muutama naapuri jotka on kuolleet odotellessaan hoitopaikkaa ja muistaakseni hoitopaikan pitäisi löytyä potilastakuulain mukaan tietyn ajan kuluessa, vai oliko se näin ?

    • No kyseiset herrathan ovat itse tiensä valinneet.Mutta jos säännöllisesti heitä siellä näät.Niin koitappa ottaa vähän katsekontaktia ja ala tervehtimään heitä.Hymy ja ystävällinen sana tai pari piristää pultsarinkin päivää kummasti mikäli sikäli tolkuissaan olevat.Ja tulee itsellesikin hyvä mieli.

      • Aivan, mutta kuolleet ovat !


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Aivan, mutta kuolleet ovat !

        aikamiespoika, anteeksi et tainu minua tarkoittaa, lukasin huolimattomasti.


    • Kestääkö sielusi?

      Hakeudu vapaaehtoistyöhön palkatta Veikko Hurstin pojan firmaan jos sun omatuntosi
      noin sinua tosta soimaa? Veikkaan et sullakin on oikeesti mielessä vaan omaneduntavoittelu vailla mitään moraalia taikka omaatuntoa vaikket sitä
      ehkä huomaisi tai tunnustaisi tässä hyväntekotyössäs jos kyselet noin
      tyhmiä? Rikastuneet kun köyhiä yleensä auttaa nii silloinkin niillä on aina
      joku taka-ajatus taustalla..joku muu ongelma kun päihdeongelma.
      Elä vaan anna niille rahaa viinan hankkimiseen.

    • Adoptoi pultsari

      Luulen että tehokkainta olisi valita yksi pultsari avun kohteeksi. Yhtä ihmistä ehkä voisi auttaa, jos todella sitoutuisi projektiin. Ei se varmaan helppoa ole, tarvitsisit ehkä neuvoja sellaisilta jotka tietävät paljon alkoholiongelmista yms.

    • Monilla heistä

      on kuulkaa takana kova elämä, usein ovat olleet kuitenkin myös ihan naimisissa ja saattaa olla lapsia jotka tulevat heitä myös kadulla vastaan, monesti eivät ole tekemisissä. Tunnen paljon kadun ihmisiä, narkomaaneja ja juoppoja kuten myös muita ostareiden vakio kalustoa. Useimmat ovat todella hyväsydämisiä ja mukavia ihmisiä jotka ovat vain liian herkkiä tähän maailmaan ja joiden tilanteen usein muut ihmiset ovat loppujenlopuksi tai alkujenaluksi aiheuttaneet. Joku on joskus sanonut, että oikein pahasta ihmisestä ei edes voi tulla narkomaania tai juoppoa, pitäneen paikkansa. Eli kyllä aina harmittaa kun joku yhdistää esim. Huumeongelman ja pahuuden! Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Joku "hienosto herra tai rouva" voi olla ja usein onkin paljon ilkeämpiä ja häijympiä kuin joku narkkarin tai juopon reppana. Ihmiset ovat monet vain todella ilkeitä ko. ihmisiä kohtaan ja vain sen takia, että he ovat narkkeja tai juoppoja, taikka pahoista mt ongelmista kärvisiä henkilöitä jne. Mielestäni tämä jos joku on pahuutta pahimmillaan! MINÄ taas inhoan juuri sellaisia ihmisiä sydämeni pohjasta jotka ovat pahoja tälläisille! Se on helppoa olla ilkeä ihmiselle joka on puolustuskyvytön, siinä on ihminen raaimmillaan kun hakkaa jonkun juopon tonne sillan alle, usein vielä porukassa!

    • Mie ite

      Älä auta, please! Kannatat menetelmää.

    • tralllllllllllll

      Minä oon entinen juoppo. Olin koditon, asuin millon missäkin, juna asemalla, kerrostalon rappusten alla, sillan alla jne... Aloin käyttämään alkoholia kun masennuin. Ja masennuin siitä kun tuli ero pitkän liiton jälkeen, samaan aikaan irtisanottiin töistä, jouduin auto onnettomuuteen ja siitä elinikäinen selkävaiva (alaselkä kipuilee välillä todella pahasti), syön voimakkaita kipulääkkeitä.

      Pikkuhiljaa tuli alotettua viinan ottaminen. Asuin vuokra asunnossa kerrostalo yksiössä. Sain häädön lopulta kun jäi vuokria maksamatta ja pidin meteliä kavereiden kanssa. Siitäpä se sitten lähti. Niin ja luottotiedotki menneet oli jo ajat sitten. Oli hankala saada asuntoa, muutama (alkoholisteja hekin) kaveri tarjos yösijaa välillä. Olin aivan että vitun sama kaikelle, vähäsetki rahat mitä sai niin viinaan ne meni.

      Ei ollu kattoa pään päällä, töistä ei tietoakaan ja miten sellanen viinan kanssa läträäjä muka töihin menee, kukaanhan ei ottais. Tätä kesti vuoden verran eli ei kauheen kauan kun vertaa että monilla kestäny kauempaakin.. Yks kavereistani oli saanut ittensä irrotettua alkoholista ajat sitten. Hän sit oli se joka autto muakin.

      Muistan kun menin hänen luokseen, olin tosi kylmissäni, haisin paskalle ja näytin aivan kauheelta. Pääsin suihkuun ja nukkumaan. Pistin kaikki henkiset voimani siihen että pääsin viinasta eroon. En olisi voinu siihen ilman kaverin apua. Asuin hänen luonaan monta kuukautta. Kävin AA-kerhossa säännöllisesti. Hain töitä ja teinkin siivoushommia ensin muutaman päivän viikossa.

      Olin ku uudesti syntyny. Tuntu aivan mahtavalle niin fyysisesti kuin henkisestikin.

      Tästä kaikesta on jo 20vuotta aikaa. Tulee muisteltua niitä aikoja aina välillä, voi luoja minkälaista se olikaan.

      Kaks kavereista kuoli viinaan. Joivat siis suoraan sanoen itsensä hengiltä. Toiselle kävi niin että oli sammunu junaradalle ja jääny junan alle. Toinen löydettiin kuolleena, maksa ei kestäny viinaa enään.

      Sanomattakin selvää että meikäläinen ei ole viinaan koskenu sen jälkeen, en mihkään kirkkaaseen. En etes olueen, siideriin, en mihkään.

      Mun mielestä alkoholissa ei oo mitään pahaa sinällään mutta sen käyttäjässä. Jos ei osaa juoda oikein niin ei kannata juoda ollenkaan. Ja sit toi että jos menee päin vittua niin joillakin tulee sit haettua lohtua siitä alkoholista ja saattaa homma lähtee lapasesta.

    • ;;;

      Minä yritin auttaa pultsaria jonka tunsin. Se oli virhe. Juopot ei haluakaan elää muunlaista elämää. Se elämäntapa on syntynyt itsekyydestä. Minulle on pultsari sanonut suoraan ettei heillä ole aikomustakaan lopettaa juomista koska humalassa on niin hauska olla. Auttajilta otetaan kyllä kaikki raha ja muu apu vastaan ja sääliä kerjätään. Mutta pultsaria ei koskaan pidä ruveta hyyssäämään, se tekee heille vain juomisen helpommaksi. Juopot ovat itse sanoneet että katkaisuhoidoissakin käydään vain ilmaiseksi täyshoidossa jonka jälkeen on parempi juomiskunto taas päällä. Pultsaria voi auttaa vasta sen jälkeen kun hän on ITSE lopettanut juomisen.

    • turistiii

      jos haluat auttaa anna vaatteita ja vaikka voileipiä. täällä moni kirjottaa että ne ei syö vaan myyvät ruuan. mistä tuo ennakkoluulo ? ihan kuin he tietäsivät kaiken näistä pultsareista.
      ei pultsareita auteta niin kuin moni kirjoittaa, jos näin olisi, heillä olisi katto pään päällä. oli mikä juoppo hyvänsä niin kyllä se koti kelpaa.
      kaikki ihmiset eivät ole vahvoja, siksi on alkoholisteja ja muita väärinkäyttäjiä. emme me tiedä kaikkien elämän taustaa. ei ole meidän asia tuomita heitä jotka eivät ole pärjänneet elämässä.
      enemmän tuomitsen kaikki materialistit ja politiikot joiden vallassa moni asia on.
      hyvinvointi valtiossa täytyy olla edes oma koti jokaiselle !

      kyllä varmaan löytyy joku yhdistys joka auttaa, googlaile asiasta.

    • pulismanni

      Älä ihmeessä rahaa anna.
      Vie suoraan pullo sille, jolloin tämä saa uusia makuelämyksiä ja vaihtelua sen alkon halvimman viinaksen sijaan. Konjakeissa voi esim. vähän vaihdella sitten väliin xo:n ja vsop:in välillä ja vaikka ihan kysästä, että kummastakos herra enemmän piti eli, että mitäs ens kerralla.

    • Hjalle-vaari

      Olen sen verran joutunut villissä nuoruudessa asustelemaan tilapäismajoituksessa, että pultsarit on tulleet tutuiksi. Ihan ne ovat
      kelpo väkeä. Lompakonkin jätin yöpöydälle matkustajakodissa, kun kävin
      nukkumaan. Kertaakaan ei kadonnut vaikka huoneessa oli sekalaisia
      yöpyjiä. Nyt on tuo eläke puhtaana yli kaksi tonnia, mutta pultsareita en
      käy moittimaan. Kelpo väkeä, huono osa vain heillä. Prismassa tulee
      usein ns. kahden euron mies vastaan kaksi sormea pystyssä. Kun
      sujautan kaksikymppisen hänelle, tiedän että avustus ei mene herrojen
      konjakkeihin.

    • Ei onni ole yksillä

      Nyt meidän kaikkien kulkijoiden olisi hyvä muistaa, että ne kaikki ohittamamme kulkijat joilta haluaisimme silmämme sulkea ja halveksua heitä. Ovat joskus olleeet jonkin Äidin ja Isän rakkauden hedelmiä tähän maahan. Tämä kylmä maailma vain on murjonut heistä omanlaisiaan.Siis miksi emme antaisi heille lanttiamme. Koskaan ei omista rakkauden hedelmistä voi ola varma, miten maailma heitä kohtelee. Siispä annan polulta koikenneelle lanttini.Ei minua kauheasti kiinnosta mihin se menee, kaikilla on tarpeensa, myös heillä !!!!!!!

    • ...........

      Älä huoli... kyllä ne pultsarit käy säännöllisin väliajoin makaamassa sairaalassa täysihoidossa. Sossu maksaa, auttaa jaloilleen ja hommaa jopa paikan mihin mennä. Menee hetki ja samaiset pulsut ovat taas täydessä ylläpidossa sairaalassa ilman kotia. Olet siis verojen muodossa jo auttanut heitä.

      Mikä tässä suututtaa, niin ne makaavat sairaalassa viikkoja ja saavat kaiken mahdollisen. Samalla vievät oikeasti sairaalta paikan sieltä. Turha niille rahaa on antaa, viinaan se menee kuitenkin.

      Kesä ja lämpimät yöt ovat tulossa. Pärjäävät kyllä kesän. Syksyllä taas sairaalat ja alkoholistien asuntolat täyttyvät.

    • muurari3

      Et sinä voi tehdä mitään. On järjestöjä, jotka vaatettavat ja auttavat pultsareita ja antavat kattoa pään päälle. Kun pultsari saa aamulla puhtaat vaatteet, niin hän on jo seuraavana aamuna ihan samanlaisessa jamassa kuin ennenkin. Niin ikävää kuin se onkin, niin pultsarit eivät kykene muuttumaan ilman monen monia onnekkaita sattumia. Viina on tärkein asia heidän elämässään, ja suurin saavutus on kerätä rahat seuraavaan pulloon.
      Heidän elämänsä on usein lyhyt. Minä tunsin kouluajoilta pojan, joka sittemmin kuoli kadulle 23-vuotiaana hampaattoman rauniona, aliravittuna ja sairaana. Hän oli varakkaasta perheestä, jossa pidettiin epäinhimillisen kovaa kuria. Seura vei hänet mennessään, kun hän pääsi pois kotoaan.
      Pultsarit ovat kaiketi nujerrettuja ihmisiä, joiden elämää hallitsee alkoholi. Tavallaan ilman omaa syytään he ajautuvat ulottumattomiin yhteiskunnan ulkopuolelle. Minusta oikea apu olisi vaikka kinkkusämpylä, koska he eivät syö tarpeeksi.

    • ;;;

      Ottakaa huomioon että jos menette rahaa antamaan niin tunnin päästä on jo kuusi uutta juoppoa ilmaantunut kun liian helpoksi teette jo sen elämän. Ja syyttäkää vaan itseä kun kerran ette annakaan rahaa ja sieltä tullaankin perään huutelemaan että "anna ämmä rahaa". Sossussa olen juopon kanssa apuna käynyt ja sitä ei voi näkemättä uskoa minkä raha määrän ne saavat. KAIKKI maksetaan, asunnon vaihdot, sähköt, ruuat ,vesi ja tietysti kalliit katkaisuhoidot edestakaisin junamatkoineen. Laki kun velvoittaa kaikki maksamaan. Lisäksi annetaan vaaterahaa, lääkkeet ilmaiseksi, myös silmälasit. Ei ihme että suomessa on niin paljon juoppoja. Ei sitä maailmaa usko ennen kun sen näkee.

      • Entä sitten?

        "KAIKKI maksetaan, asunnon vaihdot, sähköt, ruuat ,vesi ja tietysti kalliit katkaisuhoidot edestakaisin junamatkoineen."
        Niin mitä tahdot sanoa? Että ko. asia on jotenkin väärin, niinkö?
        Pitäisikö ne IHMISET jättää sitten oman onnensa nojaan ja antaa sitten kuolla nälkään vain jotta sinä olisit tyytyväinen ja nukkuisit yösi levollisin mielin?


      • ;;;
        Entä sitten? kirjoitti:

        "KAIKKI maksetaan, asunnon vaihdot, sähköt, ruuat ,vesi ja tietysti kalliit katkaisuhoidot edestakaisin junamatkoineen."
        Niin mitä tahdot sanoa? Että ko. asia on jotenkin väärin, niinkö?
        Pitäisikö ne IHMISET jättää sitten oman onnensa nojaan ja antaa sitten kuolla nälkään vain jotta sinä olisit tyytyväinen ja nukkuisit yösi levollisin mielin?

        Pointti oli että he saavat jo tarpeeksi rahaa ja tavaraa. Eivät todellakaan ole niitä joilla ei ole mitään ja siitä syystä pitäisi ihmisten rahaa antaa aina kun näkevät. Rahat menee viinaan, tavara myydään että saadaan lisää viinaa. Siinä ei auta yhtään se että annetaan niille lisää rahaa. Vai sinunko mielestä niille IHMISILLE pitää antaa lisää viina rahaa että kuolevat nopeammin viinan juontiin? Älä valista niitä jotka ovat sitä helvettiä vuosia nähneet.


    • tavallinen tallaaja

      Itse olen suurimmasta osasta pultsareita huomannut, että vaikka he toki aika likaisia ovatkin, niin suurimmalla osalla heistä on oikeinkin hyvät käytöstavat. Toki jotkut pultsarit välillä örisevät, mutta muuten heillä kyllä on paljon paremmat käytöstavat kuin suurimmalla osalla tavallisista kansalaisista. Olen huomannut, että esimerkiksi bussiin tullessa monet pultsarit tervehtivät kuskia, kun moni tavallinen ihminen ei sitä tee. Lisäksi se bussista lähtiessä kiittelevät ja toivottavat hyvät päivänjatkot tai illanjatkot. Moni pultsareista kyselee ystävällisesti toisten ihmisen kuulumisiakin.

    • Köyhän taivas
    • Mie ite

      Please, äla auta edelleenkään. Olin juopon vaimo ja meinasi henki mennä. Ole hyvä, ja jätä omaan kurjuuteensa. Sieltä hän nousee, jos tahtoo!

    • compassion1

      Ihanaa, että jotku ihmiset tuntee vielä myötätuntoa ja välittää muista.
      Heille voi antaa kuuman kupin kahvia ja tai jonkun valmisleivän ja tai pari kolikkoa. Jo pelkästään se, että lähestyt heitä ja kohdistat heihin kauniin ajatuksen ja hymyn lämmittää varmasti heidän mieltä. Jos minulta joku vaika pultsari pyytää euroa tai jotain hiluja, yleensä annan (käyttää sen rahan mihin tahansa), koska ei se minulta ole pois, eikä hänen tilaansa ainakaan pahenna. Mutta en liioittele tai ryhdy sen enempää ketään paapomaan, koska alkoholisteja on hirveen vaikea auttaa...ei siihen itse vaivaan oikein auta mikään muu kuin heidän sisimmässä tapahtuva ihme tai uskoontulo jne. Mutta voin silti luoda lämpimän ajatuksen heille.

    • mies 86

      Onhan se kaunis ele, jos toisinaan haluaa auttaa niitä joista jo päälte päin näkee että asiat on paljon huonommin kuin itsellänsä. Vanhan sanonnan mukaan hyvä antaa vähästään ja paha ei anna paljostakaan. Sellainen jatkuva, päivittäinen, systemaattinen ruinaaminen samassa paikassa voi kuitenkin pidemmän päälle olla aika rasittavaa. Varmaan joku muukin tätä on huomannut tuon keski-ikäisen ukkelin istumassa Turun puutarhakadun R-kioskin ulko-oven vieressä kaljatölkki kädessä anomassa sitä "yhtä euroa". Kerran tai kaksi olen antanutkin, järkeillyt ehkä että, no jos se yks vaivainen euro nyt tekee eron siihen sun arkees niin pidä hyvänäs.

    • Maailmassa on niin monenelaista, olen nähnyt Thaimaassa työmatkoilla kuinka vanhemmat rampauttaa lapsensa kerjäämään, haavat revitään auki jne...
      Mutta yritetään edes auttaa heikko-osaisia Suomessa.

    • Asunto ensin

      Kyllä asunnottomilla alkoholisteillakin on ihmisoikeudet. Monilla tie ylöspäin on lähtenyt siitä, että on saanut ns. tuetun asumisen paikan.

      Ainakin Helsingissä kaupunki ostaa järjestöiltä asumista. Esimerkiksi Diakonissalaitokseksella ja Sininauhasäätiöllä on taustalla ihan auttamisen halua ja aitoa välittämistä näistä ihmisistä.

      Ja jos joku epäilee, että pitkään kadulla asunut ei osaa arvostaa asuntoa, niin lukekaapa viikon 16 Hesarin Nyt-liitteessä Reksistä. Hän asui 20 vuotta kadulla ja sai nyt asunnon Sininauhalta.

      • Tarvitaan asunto, mutta kun se Helsinki teki rasistisen päätöksen, mamut on etususijalla Eli positiivista rasismia


      • arto.lohvansuu kirjoitti:

        Tarvitaan asunto, mutta kun se Helsinki teki rasistisen päätöksen, mamut on etususijalla Eli positiivista rasismia

        Mikä säätio oikeeestti hoitaan Suomalaisia vähäosaisisia


    • Valkoinen Suomi

      Kummallinen asenne sinulla. Porvarillisessa Suomessa inhimmillisyys ja empatia ovat täysin vieraita käsitteitä. Raha, kilpailu ja voittaminen ovat kaikkein tärkeintä. Ajattele sitä pummia menoeränä meille hyville ihmisille ja verbaalisesti aktivoi tätä ihmiskuvatusta siirtymään näkökenttäsi ulkopuolelle.

      Tule voittajien puolelle ja poistetaan köyhät ja köyhyys suomesta.

    • pizza3

      Vie ne pultsarit syömään niin saavat ainakin kerran mahan täyteen.

    • elv5

      Hyväntekeväisyyttä ei tässä maailmassa kannata harrastaa! Ainoa paikka, minne olen kerran vuodessa antanut rahaa on sotiemme veteraanit.

    • JJKL

      MNIINKKÖ

    • ja hän...

      " Minulle on pultsari sanonut suoraan ettei heillä ole aikomustakaan lopettaa juomista "


      Puhui kaikkien pultsareiden puolesta ja sinä uskoit kaiken, voiko enempää olla blondi???:-)

      • ;;;

        Ruskeavärikön vuosien kokemus puhuu. Ja kyllähän se totuus uppoaa kun se nyrkillä hakataan..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      501
      5213
    2. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      246
      2133
    3. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      415
      1950
    4. Olisit saanut minut naisen

      Jos olisit oikeasti halunnut. Mutta et halunnut. Annoit paaaaljon epämääräisiä signaaleja, annoit jutun edetä todella hi
      Ikävä
      58
      1401
    5. Miehelle naiselta

      Jos haluat anna jokin vinkki, niin saan varmuutta ottaa yhteyttä. Tai onko niin että otat yhteyttä itse, jos haluat pitä
      Ikävä
      92
      1327
    6. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1083
    7. Kaipaan sinua...

      J-mies. Surullinen olo kaikesta.
      Ikävä
      86
      1049
    8. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1013
    9. Tulethan sitten

      loppukesästä katsomaan minua? Nyt sinulla on mahdollisuus ”kostaa” ja herpaannuttaa minun keskittymiseni. Jos yhtä inten
      Ikävä
      38
      992
    10. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      74
      980
    Aihe