Olen käynyt helluntalaisten tilaisuuksissa ja mielestäni siellä kokee Pyhän Hengen läsnäolon. Mutta helluntailaisuuden toteuttamisessa ja levittämisessä on muutamia kiusallisia jopa arveluttaviakin piirteitä:
Erikoisen usein henkilökohtaisissa todistuksissa ja niiden esittäjissä painottuu rankat teot ja niiden toteuttajat. Niitä kuunnellessa tulee vaikutelma, kuin kunnon helluntailaisen tulisi ensin olla kunnolla myös syntinen ja tehdä syntiä oiken olan takaa. Kun itse olen viettänyt melko harmaata ja syrjäänvetäytyvää elämää ja koettanut noudattaa yhteiskunnan pelisääntöjä, tuntuu kuin en saisi vastakaikua uutena tulokkaana helluntailaisten porukkaan.
Toinen kiusalllinen ja arveluttavalta tuntuva piirre on maallisen menstymisen korostaminen uskovaisuudessa onnistumisen näyttönä. Varsin monet helluntailaisiksi kääntyneet ilmaisevat elämänmuutostaan hankkimalla itselleen ensitöikseen autoksi Mersun. Onhan se sinänsä ihan hyvä auto, mutta myös leimallisesti maallista menestystä viestittävä statussymboli.
Aikoinaan maaseudulla asuessa oli helluntailaisilla tapana joulun aikaan levittää tai myyda joitakin lehtisiä. Yksikään näistä vierailijoista ei liikkunut muulla kuin Mersulla. Tästä aiheutui pieni uskottavuusongelma koskien heidän uskonnollisen vakaumuksensa aitoutta. Sillä samaan aikaan kaikki Jehovan todistajat suorittivat sanomansa levittämistä Ladalla liikkuen.
Kiusallisia piirteitä
22
127
Vastaukset
- leeviläinen
Onko asia nyt tosiaankin niin, että helluntailaisuudessa uskoontulleen pääasia omassa todistuksessaan painottuu edelleenkin niihin menneisyyden "rankkoihin kokemuksiin", vaikka juuri ne ovat heitetty Jumalan selä taakse meren syvyyteen kaikkien syntien anteeksiantamisessa?
Minkälaisesta uskosta se sellainen kertoo, jossa uskoontullut yhä uudellleen ja uudelleen muistelee julkisesti syntisäkkinsä sisältöä ja kertoo vain muutamalla lauseella uskonsa kohteesta, Jeesuksesta, ja siitä, miten Jeesus on hänen elämänsä suunnan muuttumiseseen vaikuttanut.
Kun Minua on yritetty saada kertomaan menneisyyteni syntisäkin sisällöstä jossakin srk:ssa julkisesti, olen kieltäytynyt ruotimasta menneisyyttäni sillä perusteella, että kaikki entinen on mennyt ja uusi puhdas sivu elämänkirjassani on käännetty esiin, ja koska siihen uudelle sivulle on kirjoitettu kaikki uskonelämäni kuuluvat asiat, niin niistä puhutaan.- Minäpä vuan
On ehkä liioiteltua sanoa, että nämä helluntailaisten "raskaan sarjan" todistajat syntisäkkinsä sisältöä todistuksissaan mitenkään erityisen perusteellisesti erittelisivät. Mutta kun heissä alkaa olla enemmistö tyyppejä, jotka kertovat istuneensa vankilassa, käyttäneensä huumeita, tehneensä aviorikoksia, siinä tavallinen syntinen alkaa tuntea pienuutta, jonkinlaista etäisyyden ottamisen tarvetta ja hiipivää luottamuspulaa koko uskonlahkoa kohtaan.
Ja miksi alkaa tuntea, johtuu siitä, että vaikka uskoontulo monen elämän muuttaa parempaan suuntaan, tiedämme myös, että varsin suurella prosenttiosuudella samoille henkilöille tapahtuu myös uskosta luopumista. Arveluttaa antautua lähempään kanssakäymiseen porukan kanssa, jostaa tilastojen ja oman elämänkokemuksen valossa tietää osan repsahtavan takaisin rakkojen tekojen tielle. Heistähän ei juuri puhuta mediassa ja vielä vähemmän uskonlahkojen tilaisuuksissa.
Jonkinlaisena toiveena voisi esittää, että helluntailiikkeessäkin huomattaisiin paremmin ottaa huomioon ne, jotka pyrkivät yhteisön vaikutuspiiriin ihan vain sovinnaiselta lähtötasoltaan. Heille myös riittää todistukseksi kertomuksia aivan tavallisista ihmiskohtaloista.
- autoista päätellen
Taitaa käydä jehovalaisten Valtakunnansaleilla paljon helluntailaisia?
- mitä vielä?
Voi, voi. Kyllä hellarit ovat melko usein vähavaraisia ja köyhiä. itsekkin juuri kerroit, että monet ovat entisiä holisteja ja tavallaan syrjäytyneitä. Taipaapi se vain olla totuus, että jos sen Mersun saa hankituksi (nyt viinasta säästäneillä euroillaan), niin vuoismalli on kyllä jotain 1990 ja menopeli on parhaansa muualla antanut.
Ja ei kai meillä ole mitään köyhyys.- tai varallisuuslupausta velvollisuus antaa, ei siihen kehoita Jumalan sanakaan.
Mikäli joku työllään ja rehellisesti rikatuu niin eikö se ole hekilökohtainen asai miten varansa käyttää. Olisko oikein jos seurakuntalaisten pitäisi säännööllisesti raportoida omaisuudestaan vanhemmistolle.
Älä ole kateellinen.
Miedän iäkäs naisevankelista on ajellut Samaralla ja pienellä Fiatilla.- Minäpä vuan
"Mikäli joku työllään ja rehellisesti rikatuu niin eikö se ole hekilökohtainen asai miten varansa käyttää. Olisko oikein jos seurakuntalaisten pitäisi säännööllisesti raportoida omaisuudestaan vanhemmistolle. "
Saahan sitä rahoillaan tehdä mitä lystää. Mutta miten ne käyttää, viestittää se samalla henkilön arvomaailmasta. Otin esimerkit siitä syystä, että Raamatun teksteissä annetaan ymmärtää, että Pyhän Hengen vaikutuksen seurauksena kaikki maallinen muuttuu toisarvoiseksi. Uskottavuusongelma helluntailaisuuden parissa nouseekin siitä, että monille liikkeen piirissä herätyksen saaneille näyttää suhtautumisessa maalliseen menestykseen käyvän juuri päinvastoin. - leeviläinen
Jees. Ei kaikki helluntailaiset tosiaankaan miksikään äveriäiksi uskoon tultuaan ole muuttuneet, että kylle ne ovat ollet äveriäitä jo ennen uskoon tuloaankin.
Noin se on, että kun jollakin uskovaisella duunarilla on jossakin elämänsä vaiheessa vara hankkia jokin tunnettu laatuauto, (Mersu, Volvo, Bemari, yms.), niin se ajelee sillä sitten vuosikymmenet.
Kaikenlaisista kadehtijat katsovat suu auki ja puhuvat löperöitään. - Minäpä vuan
leeviläinen kirjoitti:
Jees. Ei kaikki helluntailaiset tosiaankaan miksikään äveriäiksi uskoon tultuaan ole muuttuneet, että kylle ne ovat ollet äveriäitä jo ennen uskoon tuloaankin.
Noin se on, että kun jollakin uskovaisella duunarilla on jossakin elämänsä vaiheessa vara hankkia jokin tunnettu laatuauto, (Mersu, Volvo, Bemari, yms.), niin se ajelee sillä sitten vuosikymmenet.
Kaikenlaisista kadehtijat katsovat suu auki ja puhuvat löperöitään.No, jos tähän Mersu-juttuun haluatte takertua niin kerron hieman taustoja: Minulla oli helluntailainen työkaveri, jonka kanssa otin havaintoni puheeksi. Hän ärähti alussa samalla tavoin vastaan kuin tekin tällä sivustolla. Kun sitten perustelin samalla tavoin kantaaani kuin tässäkin olen yrittänyt, ottaen siis esiin tämän uskottavuusasian, kaveri tunnusti tehneensä herätyksen kokeneista uskonveljistään saman Mersu-ilmiötä koskevan havainnon.
Tämän jälkeen hän paljasti minulle kaveruutemme ja keskustelunavaukseni kannalta hieman minua kaduttaneen asian, että kun hän tuli uskoon ja helluntailaiseksi, hänenkin ensimmäinen autonsa oli Mersu.
En minä tällä halua ketään osoitella enkä syyllistää, sillä minullakin on hintaluokaltaan hieman tasokkaampi auto, kuin mitä välttämättömät ajoni edellyttäisivät. Minunkin kristittynä olemisessani saatta joidenkin mielestä olla uskottavuusongelmia. - eräs vain ...
Minäpä vuan kirjoitti:
"Mikäli joku työllään ja rehellisesti rikatuu niin eikö se ole hekilökohtainen asai miten varansa käyttää. Olisko oikein jos seurakuntalaisten pitäisi säännööllisesti raportoida omaisuudestaan vanhemmistolle. "
Saahan sitä rahoillaan tehdä mitä lystää. Mutta miten ne käyttää, viestittää se samalla henkilön arvomaailmasta. Otin esimerkit siitä syystä, että Raamatun teksteissä annetaan ymmärtää, että Pyhän Hengen vaikutuksen seurauksena kaikki maallinen muuttuu toisarvoiseksi. Uskottavuusongelma helluntailaisuuden parissa nouseekin siitä, että monille liikkeen piirissä herätyksen saaneille näyttää suhtautumisessa maalliseen menestykseen käyvän juuri päinvastoin.Kyllähän hellarit uhraavat tuloistaan melkoisen osuuden. Meitä ei valtio tue ja yleensä seurakunnilla on ainakin yksi palkattu pastori, jolle on maksettava työehtosopimuksen mukainen palkka ja sos.kulut ja työeläkemaksut. Rukoushuoneen lämmitys, kiinteistövero, remontit, ym, maksut. Sitten kannatetaan vielä lähetyssaarnaajia ulkomailla.
Mahtaisi siitä julkinen kompakka nousta jos meillä esim. vanhemmisto säätäisi säännön, että millaisella autolla on nöyrää ajaa, millainen asunto saa olla, saako olla kesämökki ym.
Totta on, että te arvostelijat, ette itsekkään sellaista hyväksyisi.
No rikkauden synnsitä ei meikäläistä voi kyllä syytttää.
- hellari ....
Pyhä Henki toimii vajavaisissa astioissa ja seurakunnassa on monenlaisia ihmisiä: vastauskoontulleita, vanhoja uskovia, etsiviä, jopa uudeen paluuta harkitsevia, pieniä meluavia lapsia, maahanmuuttajia rikkaita, köyhiä, sairaita... joskus jopa urkkiviakin ja jopa valheveljiä (Raamatun mukaan).
Meitä kaikkia on hellareissa niin kuin muissakin seurakun nissa.
Jumala käyttää heikkoja asioita. - kansojen profeetta
Ei kai nöyristelykään ole todellista kristinuskoa?
Seurakuntalaiset tykkäävät näistä elämäntarinoista, jossa uskoon tullut kertoo kuinka kurjaa elämä oli ennen uskoontuloa. Se on vuosikymmenien perinne helluntaiseurakunnissa. Yleensäkin suomalaiset (ja miks ei muissakin maissa) pitävät elämäntarinoista. Niistähän voi lukea aikakauslehdista ja juorulehdistä ainakin. Jos on elänyt jotenkin suojattua elämää, kaukana pahasta, saattaa tällaiset "todistukset" tuntua oudoilta.
Helluntailais-karismaattiset piirit kyllä jossakin mielessä käyttävät hyväkseen julkkisten uskoontuloja ja pyrkivät järjestämään useille paikkakunnille tilaisuuksia, jossa esim entinen vanki saa todistaa varmaan kyllästymiseen saakka. Mutta ihmiset tykkäävät.
Tuo maallisen menstyksen korostaminen on tullut menestysteologiasta, joka ikävä kyllä on pesiytynyt helluntaiseurakuntiinkin. Kun elät "Meidän" opin (menestysteologian) mukaan, Jumala siunaa sinua rikkauksilla. Aikaisemmin kerrottiin niin, että kun esim. tupakka ja alkoholi jäivät pois uskoontulon myötä, jäi rahaa kymmenyksistä huolimatta enemmän elämän hankintoihin.
Vaikka kritisoinkin helluntaiseurakunnan oppia, arvostan kuitenkin heidän tekemään työtä vankiloissa. Jos yksikin vanki saadaan uskon avulla pois vankilakierteestä, se on todella hyvä asia.- mens
Hei "Minäpä vuan." Kirjoitat "Erikoisen usein henkilökohtaisissa todistuksissa ja niiden esittäjissä painottuu rankat teot ja niiden toteuttajat. Niitä kuunnellessa tulee vaikutelma, kuin kunnon helluntailaisen tulisi ensin olla kunnolla myös syntinen ja tehdä syntiä oiken olan takaa. Kun itse olen viettänyt melko harmaata ja syrjäänvetäytyvää elämää ja koettanut noudattaa yhteiskunnan pelisääntöjä, tuntuu kuin en saisi vastakaikua uutena tulokkaana helluntailaisten porukkaan."
Mietteitä kirjoituksestasi.
Täytyisikö sinun päästä sisälle johonkin porukkaan ilman Jeesuksen sanomaa uudestisyntymistä? Joh.3:3 ja siitä eteenpäin.
Mutta jos olet uskossa sinunlaisilla on juuri mielenkiintoista annettavaa. Ainakin itseä kiinnoastaa kuinka tavallinen ehkä uskonnollinenkin ihminen sai kokea uudestisyntymisen, uskoontulon. Ei tarvitse rypeä puliremmissä eikä olla narkomaani tai rikollinen missistä puhumattakaan ennen uskoontuloa. Sellaisenaan tarinasi on kiinnostava. Joten: Älä hätäile!
Harvalla on Mersu. Kuka onkin sellaisen ostanut on tehnyt hyvän valinnan. Ladalla ajo voi olla roolinvetoa. Jehovalaiset yleensäkin ovat omaksuneet tylsän tyylin pukeutua. Ei tarvitse olla mikään muotinukke, mutta kunhan on siisti ja kukin tavallaan. - ihmemiesintiastako
minua väsyttää tuon mazeleksen tapa valehdella paisutella ja painottaa jokaisessa viestiissään helluntaissa sitä ja tätä !
mikä on missiosi todellisessa elämässä ?
vale ja pa..kanpuhuminenko vaiko mikä ?En valehtele vaan kerron sen kokemuksen mukaan, mikä minulla on helluntaiseurakunnan vaikutuspiirissä eläneenä.
Sinulla on samanlainen oikeus mielipiteeseesi täällä. Tämä on keskustelupalsta helluntailaisuudesta.
Toivottavasti joku saa ajattelemisen aihetta kirjoituksistani.
Mitkä olikaan ne hengen hedelmät?- Asiat halki
mazdels kirjoitti:
En valehtele vaan kerron sen kokemuksen mukaan, mikä minulla on helluntaiseurakunnan vaikutuspiirissä eläneenä.
Sinulla on samanlainen oikeus mielipiteeseesi täällä. Tämä on keskustelupalsta helluntailaisuudesta.
Mitkä olikaan ne hengen hedelmät?Hyvä asia, että tuollaiset asiat tuodaan julki. Ystäväni kertoi etsineensä muuton takia hengellistäyhteisöä, jossa voisi käydä virkistäytymässä ja kuulemassa Jumalan Sanaa. Hän oli kokenut helluntailaisten luon töykeyttä, mutta lestadiolaiset olivat ottaneet hänet ystävällisesti vastaan. Tästä on jo monta vuotta, mutta ystäväni toisinaan muistelee tuota.
mazdels kirjoitti:
En valehtele vaan kerron sen kokemuksen mukaan, mikä minulla on helluntaiseurakunnan vaikutuspiirissä eläneenä.
Mitkä olikaan ne hengen hedelmät?Matzels...huomaatko
kuinka yritetään vaientaa se,
joka näistä käsittämättömistä helluntailaisuus
jutuista kirjoittaa.
Sitä mitä sieltä vielä löytyy,sitä pelätään.
TAKAAN että löytyy päivänvaloon vieläkin omituisimpia ja kaameita juttuja.
Tuo nyt oli huippu mitä ohjelmassa kerrottiin,
että ruumiinavaus oli tehty,pää täynnänsä pahvia,
ja herättelevät tällaista vainajaa.
Tulee mieleen,
olisiko mielenterveys puolella apua näille herättäjille.
Mustaavat jumalan kuvaa!YÄK viel kerran.
- Penuel**
Menneisyydestäänhän se Paavalikin kertoo Raamatussa, kuinka vainosi ja oli kristittyjen vainojen puolestapuhujana. Mitä noita kertomaan, jos kerran on uusi luomus, niinkuin hän itse mainitsee?
Eihän sitä menneisyyttään poiskaan voi pyyhkiä, se on täyttä puppua, ihminen ei muutu tabula rasaksi, vaikka tulisikin uskoon. Kaikki menneisyydessä koettu vaikuttaa tavalla tai toisella ihmiseen hautaan asti halusipa sitä tai ei.
Jos olet tehnyt murhan, istut tuomiosi. Jos olet hylännyt perheesi, niin seurauksia siitä kannat ehkä vuosikymmeniä, useimmiten loppuelämäsi. Jos olet viettänyt epäterveellistä elämää ja käyttänyt päihteitä 30 vuotta ja tulet uskoon, niin seuraukset ovat mitä ilmeisimmin näkyvissä jo nyt tai tulevat myöhemmin näkyviin. Jos olet korkeakoulutettu ja varakkaasta suvusta ja menneisyytesi on ollut menestyvä ja loistelias ja tulet uskoon, niin mihinpä se kaikki maallinen hyvä yhtäkkiä häviäisi?
Kyllä meitä on tosiaankin moneen junaan ja vain jokainen itse tietää parhaiten (jos muistaa) minkälainen elämä on tullut elettyä tähän asti. Mitä tästä päivästä eteenpäin, se on verhon takana.
Joskus vain tuntuu siltä, etteivät ihmiset itsekään oikein tunne itseään, vaan kokoajan etsivät kysellen "Kuka minä oikein olen?" Välttämättä ei ole hyväksi peilata itseään muiden kautta, se kuva voi vääristää pahastikin minuutta.
1. Korinttolaiskirje 13:12
Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan
1 Moos 1:27
Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. - onko muuta yhteistä
Mitä muuta kuin kasteen ottaminen on yhteistä jehovantodistajilla ja helluntailaisilla?
- 1234567...
Yhteistä. . Jehovalaisen opetuksen mukaan 1000 vuotista rauhanvaltakuntaa vietetään maanpäällä, ja samoin heille käy sianliha ruuaksi. Jumalan siunaama sapatti ei käy myöskään heille pyhäksi, sillä he arkipäiväistävät sapatinpäivän.
- kadotettuja
Jehovantodistajat ei ole uskovia koska eivät pidä Jeesusta Jumalan poikana.
- kestäväisyydellä
Suurin ongelma ei ole tyyli todistaa vaan ystävien kaipuu.
Ihmiset ottaa ryhmän "tyylin" omakseen tullakseen hyväksytyiksi. Seurakunnissa ei osata arvostaa aitoutta ja erilaisuutta kuten ei koko Suomessakaan osata.
Kun ihminen tulee uskoon hänellä on kaksi vaihtoehtoa, olla oma itsensä ja jäädä yksin tai matkia muita ja saada ystäviä.
Vuosien mittaan hän sitten rupeaa oivaltamaan touhun teennäisyyden ja pettyy "uskoon" koska luulee, että tuo touhu on uskovaista elämää.
USKO on kuitenkin suhde Jeesukseen ja Jeesus haluaa meiltä aitoutta, Jeesus rakastaa aitoa kohtaamista ihmisen kanssa. Se on kuitenkin yksinäinen ja rankka tie koska enemmistö vihaa aitoa kohtaamista.
ROHKEUTTA JOKAISELLE JOKA JAKSAA SITÄ TIETÄ KULKEA.
älkää luopuko Jeesuksesta ihmisten teeskentelyn takia.
JEESUS ON KAIKKIVALTIAS JA VOI SINUN SIELUSI PELASTAA.
PALKKAMME ON IKUINEN RAKKAUS- jepuliskirjoitus
Jepulis kirjoituksellesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 425692
- 435213
- 483658
- 133613
- 313096
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise883053- 452778
- 562673
- 482296
- 381794