Hei! Tilanne on seuraavanlainen:
Autooni vaihdettiin ajon aikaisen kitinän johdosta eteen uudet jarrulevyt ja palat. Ääni ei kuitenkaan hävinnyt joten samat osat vaihdettiin myös taakse (kaikki levyt olivat myös alimittaisia). Lisäksi takana jarrusatulan männät olivat ruosteessa joten nekin menivät vaihtoon.
Kyseisten toimenpiteiden jälkeen ovat takavanteet kuitenkin alkaneet kuumentua jo alle 10km ajossa. Jarrulevyä kun koskee kostutetulla sormella kuuluu sihahdus, eli niin kuumat ovat. Samaan aikaan etujarrulevyt ovat vain hieman lämpimät normaalista jarruttelusta johtuen.
Soitin huoltoon ja kävinkin jo autoa siellä näyttämässä. Autoani alkoi tutkimaan ilmeisesti joku harjoittelija. Lisäksi autoon levyt ja palat asentanut asentaja käväisi paikalla ja tökki 5 sekuntia jarrusatulan seisontajarrun vipua ja totesi että käsijarrun vaijeri vaihtoon. Totesi että liikkuu millin. Toinenkin asentaja kävi kuitenkin paikalla ja pyöritti napa-asetelmaa ja sanoi että ei laahaa. Joku siellä jokatapauksessa kuumentaa levyt, joista lämpö johtuu koko vanteeseen.
Takapään osien vaihdon jälkeen käsijarrua kiskaistessa se meni huomattavasti pidemmälle kuin ennen huoltoa, mutta nyt tilanne on normaali.
Minkälaisen vikadiagnoosin tekisitte näiden tietojen perusteella? Jos käsijarru laahaa, pystyykö sitä kiristämään siten että ongelma mahdollisesti poistuisi?
takavanteet kuumenee
16
11651
Vastaukset
- tuans
Eikö jarruasetelmaa (sylinteriä) vaihdettu tai edes hoonattu? Uusien paksujen jarrulevyjen takia mäntä toimii nyt syvemmällä. Männän märkä pää on on siis sylinterin ruostuneella alueella jolloin kitka estää männän palautumista jarrutuksen jälkeen.
- Anonyymi
sitroen kirjoitti:
Opettele poika jarrujen rakenne ja toiminta ettet aivan hulluja kirjoita.
Olet ääliö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ääliö
Onneksi tuo kirjoittaja ei lue viestiäsi 7 vuotta myöhemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi tuo kirjoittaja ei lue viestiäsi 7 vuotta myöhemmin.
Jarrujen 8-bittinen takadiffuusori jumissa. Sanokaa minun sanoneen.
- sklfjweje
Jos jarrusatulan männät olivat ruosteessa, myös sylinterit ovat olleet ruosteessa. Ei riitä että uusii männät, sylinteristä pitäisi poistaa ruosteet myös tai uusia jarrusatulakin.
Jarrunesteen vaihto ajallaan saattaisi auttaa sylintereitä ja mäntiä säilymään ruosteettomina pidempään mutta kyynisenä pahoin pelkään että huolloissa vaihdetaan neste vain jarrunestesäiliöön imemällä säiliö lähes tyhjäksi ja täyttämällä uudella nesteellä eikä avata ilmausruuveja jarrusatuloista ja laseteta uutta nestettä läpi kuten kunnolla tehtynä kuuluisi.
Nykyään mitään ei tehdä kunnolla vaan siten kuten eniten saadaan rahastettua mahdollisimman vähällä työllä tai näennäistyöllä. Tämähän lähentelee jopa petosta mutta kallispalkkaiset lakimiehet ovat muotoilleet sellaiset lausekkeet työmääräyksiin tai "sopimuksiin" että asiakas hyväksyy kusetetuksi joutumisensa eikä riitauta asiaa. Pääasia että omistajien osingot kasvavat vuosi vuodelta.- take it easy man
sitroen kirjoitti:
Opettele poika jarrujen rakenne ja toiminta ettet aivan hulluja kirjoita.
Vaikka mulla ei ikävuosia olekaan yhtä paljon kuin sulla niin jotain kokemusta mullakin on jarruista.
Sellainen kokemus ensimmäisestä autostani että etujarrujen (levyjarrut) mäntä ja sylinteri tiivisteiden välissä oli ruosteessa, männän pinta oli syöpynyt oikein kuopallekin ja juuttui aina kiinni kun polkaisi jarrua, vapautui vain työkalulla vääntämällä.
Jarrusylinterit ja männät ovat tekemisissä jarrunesteen kanssa ja tietänet että jarruneste on hygroskooppista ainetta eli imee vettä itseensä, siksi neste tulisi vaihtaa parin vuoden välein.
Vedellähän on taipumus ruostuttaa metallipintoja.
Olen aika paljon viestejäsi lueskellut Suomi24:ssa ja olet kyllä aika grumpy old man, ärhentelet vähän jokaiselle.
- poppa2
Hei! Näköjään viestiini on jäänyt hieman epätarkkuutta. Taakse vaihdettiin siis kokonaan uudet satulat eikä vain pelkästään mäntiä. Koko autoon vaihdettiin tosiaan myös jarrunesteet ja ainakin asentaja sanoi että ilmausruuvit vaihdetaan tarvittaessa.
Voisiko ilmauksessa olla jotain mikä on mennyt pieleen? Voisiko jarruletkussa olla tukkeumaa tai muuta vikaa? Ennen uusien osien asennusta vikaa ei tosin ollut.- risto rassaaja
JOs sinulle on asennettu uudet jarrusatulat, niin käsittääkseni niissä on myös ollut kiinni myös uudet ilmausruuvit.
JOs ilmauksessa menee jokin pieleen, niin käytännössä silloin ilmaa pääsee järjestelmän putkiin nesteen sekaan. Tämä taas tuntuisi omituisena kumimaisena pehmeytenä jarrua poljettaessa.
Ihmettelen sitä, että käsijarrun takkuamista ei havaittu jarruremontin yhteydessä, vaan sen toteamiseen tarvittiin erillinen käynti korjaamolla.
Noin yleensä jarrurempan jälkeen tarvitaan muutama reipas jarrutus sekä käyttöjarrulla että käsijarrulla, että palat ja kengät asettuvat hyvin paikoilleen (koeajo !) , Sen jälkeen vasta jarrut ovat käyttökunnossa asiakkaalle tai esim. käsijarru tarvitsee hieman lisäsäätöä .
Jarrujen laahaamisen tuntee jos ajaa oikein hiljaa tasamaalla ja antaa auton pysähtyä itsekseen. JOs seisahtuu hieman töksähtäen, niin on laahausta. JOs rullaa vapaasti niin OK. Joskus vaikkakin hyvin harvoin käy niin, että jarruletkut turpoavat jolloin jarrutuspaine pääsee kyllä sylinteriin, mutta ei pois. Itselle on käynyt kahdesti miljoonan ajokilometrin ja yli 40 vuoden aikana näin ja yhdelle naapurille tiedän käyneen samoin.
Jos jarrut jäävät päälle jarrutuksen jälkeen, tämä on yksi mahdollinen syy. Tavallisin on jarrusylinterin tai -männän ruostuminen ja huom! tämä EI OLE missään tekemisiissä jarrunesteen vaihdon kanssa.
Lisäksi Fiat Unossa oli ilmeisesti etujarrumännän läpimitta väärä, kun jäi jarrut päälle. Saamani vihjeen mukaan vaihdoin tarvikemännät ja vika poistui. Se Italian laatu kun on Italian laatu...- Secret knowledge
sitroen kirjoitti:
Joskus vaikkakin hyvin harvoin käy niin, että jarruletkut turpoavat jolloin jarrutuspaine pääsee kyllä sylinteriin, mutta ei pois. Itselle on käynyt kahdesti miljoonan ajokilometrin ja yli 40 vuoden aikana näin ja yhdelle naapurille tiedän käyneen samoin.
Jos jarrut jäävät päälle jarrutuksen jälkeen, tämä on yksi mahdollinen syy. Tavallisin on jarrusylinterin tai -männän ruostuminen ja huom! tämä EI OLE missään tekemisiissä jarrunesteen vaihdon kanssa.
Lisäksi Fiat Unossa oli ilmeisesti etujarrumännän läpimitta väärä, kun jäi jarrut päälle. Saamani vihjeen mukaan vaihdoin tarvikemännät ja vika poistui. Se Italian laatu kun on Italian laatu...Et ilmeisesti ole miljoonan ajokilometrin ja yli 40 vuoden aikana kuullut sellaista asiaa, että liian vanha jarruneste kerää kosteutta ja voi ruostuttaa jarrusylinterin ja -männän.
Secret knowledge kirjoitti:
Et ilmeisesti ole miljoonan ajokilometrin ja yli 40 vuoden aikana kuullut sellaista asiaa, että liian vanha jarruneste kerää kosteutta ja voi ruostuttaa jarrusylinterin ja -männän.
Miljoonan ajokilometrin ja yli 40 v kokemuksen aikana ei ole yhtään kertaa tullut vastaan sellaista jarrusylinteriä eikä sellaista jarrumäntää, joka olisi ruostunut jarrunesteen märkänä pitämältä eli tiivistekumien rajoittamalta alueelta. Ei korjaamolla eikä kotona. Aina se ruoste on ollut siellä tiiivstekumien ulkopuolella ja aiheuttajana rakoon imeytynyt suolavesi.
Niin, että näin ne on närhen munat.
- oijpojipjpo
voisi nostaa takapään ylös ja pyöräyttää takapyöriä. jos pyörät pyörivät herkästi niin vois polkaista jarrua. kokeilee sen jälkeen pyörittää takapyöriä. jos tämän jälkeen jarrut laahaa, niin vika on käyttöjarrussa.
letkut voi paisua aikaamyöden sisällepäin,jolloin jarrun polkaisemisen jälkeen paine ei purkaudu takaisinpäin. tämä tosin olisi ollut jo vanhoilla osillakin eli ei toden-näköistä.
käsijarrun automaattinen kiristin voi siirtyä pykälän kiinnipäin, jos tämä on tapahtunut erittäin voimakkaan käsijarruvivun vetämisen hetkellä, ei jarrupalat erkaannu jarrulevystä täysin vaikka käsijarruvipu on palautettu. jarru laahaa aikansa ja kehittää lämpöä, kunnes palat kuluu ja pyörä pääsee taas pyörimään vapaasti.
uusi satula voi olla kiinnityskohdastaan hieman isompi pinta-alaltaan. jos navanpuoleisia kiinnityspisteitä ei ole putsattu ruosteesta, uusi satula voi olla vinossa ja palat laahaa em. seurauksin. kaveri taannoin lasikuulapuhalsi navat ja maalasi navan epoksimaalilla. tämä maalikerros satulan ja navan välillä riitti jarrujen laahaamiseen.
siinä nyt jotain tarkasteltavaa - romumies1
Nykyautot on niin monimutkaisia ja kalliita korjata että kannattaa viedä suoraan paaliin.
- Anonyymi
Jarrut kuumenee kun kuski kuumenee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003