Onko sitä? Voiko ateisti omata kuitenkin spirituaalista ajattelua
vaikka ei uskokaan Jumalaan.
Esim. liittymällä Buddhan seuraajaksi, elämään hyveellistä elämää ja etsiskelemään tueksi sellaista (laajempaa) spirittiä, joka menee fyysisen ja materiaalisen yläpuolelle ja johon tiede ei anna vastauksia.
Spirituaalinen ateismi
52
393
Vastaukset
- siis ei voi
Jos uskoo tuollaiseen ilman tieteellisiä todisteita niin se on sama kuin uskoisi sitten vaikka Jumalaan.
- tuuli
Buddha ei kertonut olevansa muuta kuin "valaistunut"
Ei siis jumala ja voihan sitä valaistumisen transendenssistä
keskittymistä ja erilaisten tietoisuuden tilojen, kuten oman itsekkyyden tutkimusta harjoittaa kaiketi ilman jumalaakin.
Ennakkoluulottomia ateisteja on lähtenyt mukaan tähän
"kokeiluun", ehkä kuuluisampana neurotieteilijä Sam Harris - kr.a.teisti
tuuli kirjoitti:
Buddha ei kertonut olevansa muuta kuin "valaistunut"
Ei siis jumala ja voihan sitä valaistumisen transendenssistä
keskittymistä ja erilaisten tietoisuuden tilojen, kuten oman itsekkyyden tutkimusta harjoittaa kaiketi ilman jumalaakin.
Ennakkoluulottomia ateisteja on lähtenyt mukaan tähän
"kokeiluun", ehkä kuuluisampana neurotieteilijä Sam HarrisKyllä kai ateistikin saa tietoisuutensa laajennettua ...
- tuuli
kr.a.teisti kirjoitti:
Kyllä kai ateistikin saa tietoisuutensa laajennettua ...
Kaikki psyykkisesti terveet ihmiset joutuvat todistamaan mm. suuren surun hetkellä, menetettyään läheisen ihmisen: ettei tässä ollakaan koneita, vaan hengellisiä olentoja. Surutyötä ei hallita itse käynnistämällä varajärjestelmiä käyntiin, vaan suru tekee työnsä itsenäisesti ihmisessä ilmoittaen samalla hengen olemuksen.
- 1 + 2
tuuli kirjoitti:
Kaikki psyykkisesti terveet ihmiset joutuvat todistamaan mm. suuren surun hetkellä, menetettyään läheisen ihmisen: ettei tässä ollakaan koneita, vaan hengellisiä olentoja. Surutyötä ei hallita itse käynnistämällä varajärjestelmiä käyntiin, vaan suru tekee työnsä itsenäisesti ihmisessä ilmoittaen samalla hengen olemuksen.
Olet ilmeisesti ottanut turhan monta sieniannosta!
Surutyöhön ei tarvita mitään hörhöolentoja!!! - d4thstlkr
Vittu ei
Voi. Aika moni Buddhan seuraaja on käsittääkseni ateisti siinä merkityksessä kuin ateismi ainakin täällä palstalla ymmärretään (uskon puute / olemattomuus teistisiin jumaliin).
Yhä uudestaan kerrotaan että ateistien maailmankuvat vaihtelevat. Itse olen joskus yrittänyt keskusteluissa tarjota esim. materialismia ateistien vallitsevaksi maailmankuvaksi, mutta en ole saanut paljonkaan vastakaikua sille. Täytyy siis olettaa, että materialismi ei ole vallitsevin maailmankuva ateisteilla. Mikä se sitten on, sitä en tiedä.- tuuli
Olipa maailmankuva sitten täysin materialistinen ateistinen
niin nämä spirituaaliset resurssit ovat silti olemassa ja kyllä ihmiset niitä käyttävät, jos ei nyt ihan tarkoituksella... niin viimeistään tahdottomasti unitilassa. tuuli kirjoitti:
Olipa maailmankuva sitten täysin materialistinen ateistinen
niin nämä spirituaaliset resurssit ovat silti olemassa ja kyllä ihmiset niitä käyttävät, jos ei nyt ihan tarkoituksella... niin viimeistään tahdottomasti unitilassa.ALoin vasta nyt jälkikäteen ajatella tarkemmin. Jos spirituaalinen ajattelu tarkoittaa hengellistä uskonnollisessa mielessä, niin sellaista ateisteilla tuskin liiemmin on. Mutta henkistä ajattelua toki esiintyy ateisteillakin.
Itse olen pariin kertaan esittänyt ajatuksen, että jumalat ovat ihmisen sisäisiä voimia - henkisiä resursseja - jotka asuvat tiedostamattomassa ja joihin voi saada yhteyden esim. unessa tai muissa arkitajunnasta poikkeavissa tajunnan tiloissa.
Kukaan ateisti ei vielä ole tulut komppaamaan ajatustani :-)- tuuli
kaarne kirjoitti:
ALoin vasta nyt jälkikäteen ajatella tarkemmin. Jos spirituaalinen ajattelu tarkoittaa hengellistä uskonnollisessa mielessä, niin sellaista ateisteilla tuskin liiemmin on. Mutta henkistä ajattelua toki esiintyy ateisteillakin.
Itse olen pariin kertaan esittänyt ajatuksen, että jumalat ovat ihmisen sisäisiä voimia - henkisiä resursseja - jotka asuvat tiedostamattomassa ja joihin voi saada yhteyden esim. unessa tai muissa arkitajunnasta poikkeavissa tajunnan tiloissa.
Kukaan ateisti ei vielä ole tulut komppaamaan ajatustani :-)Ehkä tämä komppaaminen näihin sisäisiin voimiin tulisikin suorittaa aluksi perussoinnuilla, ettei tule liian jumalallista vaikutelmaa kuten:
"hyvin nukutun yön jälkeen tehty päätös on parhaiten kypsynyt " jne
myös muilla perushenkisillä laeilla, jotka toimivat jokaisessa ihmisessä alitajuisesti persoonallisesti ja tiedostomattomasti ohjelmoituna. Se on siis tiedon siirtoa tiedostetusta ja tiedostamattomasta, niiden yhdistämistä joka on samalla sitä hengellisyyttä ilman uskonnollista ulottuvuutta. Ehkä arkipäivän henkistä kekseliäisyyttä ja varsinkin silloin kun se tapahtuu omaehtoisesti, itse itselleen opetettuna, se on henkistä kehittymistä, henkisten resurssien, lahjakkuuden löytämistä ja oman henkisen polun löytämistä. Tätähän voi kokea myös luonnossa,
rakkaus-viha-suhteissa
Sisäänpäin kää'ntymisellä ja mietiskelyllä on siis voimaa. Ateisti ei ehkä voi hyväksyä niitä jumallisiksi voimiksi, joten olkoon ne aivokemiallisten purojen yhteenliittymistä totuuden virraksi, itse opittuihin tiedostoihin, mutta niillä todistetaan buddhalaisuudessakin korostettuja henkisiä voimavaroja ja niiden esiinkaivamisen tärkeyttä. tuuli kirjoitti:
Ehkä tämä komppaaminen näihin sisäisiin voimiin tulisikin suorittaa aluksi perussoinnuilla, ettei tule liian jumalallista vaikutelmaa kuten:
"hyvin nukutun yön jälkeen tehty päätös on parhaiten kypsynyt " jne
myös muilla perushenkisillä laeilla, jotka toimivat jokaisessa ihmisessä alitajuisesti persoonallisesti ja tiedostomattomasti ohjelmoituna. Se on siis tiedon siirtoa tiedostetusta ja tiedostamattomasta, niiden yhdistämistä joka on samalla sitä hengellisyyttä ilman uskonnollista ulottuvuutta. Ehkä arkipäivän henkistä kekseliäisyyttä ja varsinkin silloin kun se tapahtuu omaehtoisesti, itse itselleen opetettuna, se on henkistä kehittymistä, henkisten resurssien, lahjakkuuden löytämistä ja oman henkisen polun löytämistä. Tätähän voi kokea myös luonnossa,
rakkaus-viha-suhteissa
Sisäänpäin kää'ntymisellä ja mietiskelyllä on siis voimaa. Ateisti ei ehkä voi hyväksyä niitä jumallisiksi voimiksi, joten olkoon ne aivokemiallisten purojen yhteenliittymistä totuuden virraksi, itse opittuihin tiedostoihin, mutta niillä todistetaan buddhalaisuudessakin korostettuja henkisiä voimavaroja ja niiden esiinkaivamisen tärkeyttä.Sanat sitoutuvat kontekstiin, joten sillä on tosiaan väliä, miksi ilmiöitä kutsutaan. Uskonnolliset sanat liittävät ilmiöitä uskonnolliseen kontekstiin ja maalliset sanat maalliseen kontekstiin.
Parhaassa tapauksessa ihmiset tunnistavat saman ilmiön ja puhuvat samasta ilmiöstä, eri sanoilla, saaden aikaiseksi taistelun, kun kumpikaan ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa.
Henkisten voimavarojen esiin kaivaminen lienee lähtökohtaisesti kaikkien hyväksyttävissä oleva asia :-)- tuuli
kaarne kirjoitti:
Sanat sitoutuvat kontekstiin, joten sillä on tosiaan väliä, miksi ilmiöitä kutsutaan. Uskonnolliset sanat liittävät ilmiöitä uskonnolliseen kontekstiin ja maalliset sanat maalliseen kontekstiin.
Parhaassa tapauksessa ihmiset tunnistavat saman ilmiön ja puhuvat samasta ilmiöstä, eri sanoilla, saaden aikaiseksi taistelun, kun kumpikaan ei ymmärrä mitä toinen tarkoittaa.
Henkisten voimavarojen esiin kaivaminen lienee lähtökohtaisesti kaikkien hyväksyttävissä oleva asia :-)Jokaisellahan niitä henkisiä voimavaroja on, ei se ole mikään erikoislahjakkuus,
mutta jos kuvitellaan vaikka taitavaa pianonsoittajaa joka ei pääse käyttämään lahjojaan vaan suuntaa turhautumisensa uskontojen mätkimiseen, niin ollaan oman sisäisen zombien käskyn alla ja saman asian ytimessä. Uskovat voivat myös kiistellä
vuositolkulla keskenään jostakin: onko homous syntiä-käsitteestä, tai onko Jeesus
itse Jumala vai Jumalan poika. Koska homot ovat ympärillämme, niin silloin elämäkin on syntiä ja onko Jumala 1, 2 vai 3D- ei vaikuta yhtään ihmisen elämään, jokainen uskova ravitkoon itseään niinkuin parhaaksi näkee.
Lisäksi maailmassa löytyy paljon erilaisia henkistä hyvinvointia edistävää harrastusta ja myös henkistä ideologiaa, missä jumalat voidaan ripustaa eteisen naulaan jo allergiasyistä. Tärkeintä on suunnata oma henkinen energia oikein. Lukemalla vaikka runoja. ( tai olemalla hiljaa, kiitos joku ajatteli varmaan jo näin )
- sen kuvan saa
Jos nyt kunnon materiaalisen ja tieteellisen ateistin mieli alkaa kaivata tuollaista kokeilua ja vaihtelua elämäänsä, niin voisiko se olla ensimmäinen oire, että ateismi ja tiede ei tarjoakkaan sitä vastausta ihmisenä olemiseen. Tuollainen buddhalaisuus on lievä turvallinen askel lähestyä sittenkin etsimään vastausta uskosta.
- 4 + 1
"Jos nyt kunnon materiaalisen ja tieteellisen ateistin mieli alkaa kaivata tuollaista kokeilua ja vaihtelua elämäänsä, niin voisiko se olla ensimmäinen oire, että ateismi ja tiede ei tarjoakkaan sitä vastausta ihmisenä olemiseen."
Se että jotkut pääosin järkevät, jossain asiassa harhautuvat järjettömään, ei tee tuota järjetöntä kannatettavaksi.
Hyvinkin järkevällä ihmisellä saattaa olla joissain asioissa täysin hassuja näkemyksiä.
Lääkäri Pekka Reinikainen on joissakin asioissa tiukka Skepsiksen tukija ja joissakin suorastaan järkyttävä.
Eli, älkää ostako ihan mitä vaan vain siksi, että joku ns. pirun hyvä tyyppi myy sitä. Mistäköhän se kertoo, että monien mielestä hengellisyys on sitä, että liitytään johonkin 'hengelliseen' järjestöön? Eikö ihminen voi olla itsestään hengellinen ilman jäsenkortteja?
- 12q3ewdf
Niinpä. Ihan kuin hengellisyys/henkisyys olisi rajattu vain kahteen vaihtoehtoon: Joko abrahamilaisperäisiin, teistisiin väkivaltauskontoihin tai ns. itämaisiin joogapösssyttelyhiljentymiskoohotuksiin. Ja päälle vielä syyttävät päät punaisina materialisteiksi kaikkia niitä, jotka eivät edusta prikulleen heidän kantaansa. Tuppaa kyrsimään, kun eri lahkot ja suuntaukset varastavat yleisesti käytössä olevia sanoja pelkästään omiin tarkoituksiinsa.
- tuuli
12q3ewdf kirjoitti:
Niinpä. Ihan kuin hengellisyys/henkisyys olisi rajattu vain kahteen vaihtoehtoon: Joko abrahamilaisperäisiin, teistisiin väkivaltauskontoihin tai ns. itämaisiin joogapösssyttelyhiljentymiskoohotuksiin. Ja päälle vielä syyttävät päät punaisina materialisteiksi kaikkia niitä, jotka eivät edusta prikulleen heidän kantaansa. Tuppaa kyrsimään, kun eri lahkot ja suuntaukset varastavat yleisesti käytössä olevia sanoja pelkästään omiin tarkoituksiinsa.
Hengellisyys koskee kaikkia ihmisiä, se ei ole vain uskovien oma "supermarket". Täällä on hyviä kannanottoja asian puolesta, vaikka kristinuskoa pidettäisiinkin
maailman suurimpana vitsauksena ihmisiä kohtaan. - 1 + 2
tuuli kirjoitti:
Hengellisyys koskee kaikkia ihmisiä, se ei ole vain uskovien oma "supermarket". Täällä on hyviä kannanottoja asian puolesta, vaikka kristinuskoa pidettäisiinkin
maailman suurimpana vitsauksena ihmisiä kohtaan.Ateisti ei pidä kristinuskoa sen kummempana kuin muutkaan höynäytysyritykset.
Ei höynäytys 1 ole mitenkään parempi kuin höynäytys 2.
Jos ei kriittinen ajattelu onnistu, niin sitten vaan uskomaan! - 69b67
1 + 2 kirjoitti:
Ateisti ei pidä kristinuskoa sen kummempana kuin muutkaan höynäytysyritykset.
Ei höynäytys 1 ole mitenkään parempi kuin höynäytys 2.
Jos ei kriittinen ajattelu onnistu, niin sitten vaan uskomaan!Tarkennetaan nyt 1083940754. kerran vielä, että ateismi ottaa kantaa vain jumaluskoon. Ateisti voi siis uskoa vaikka mihin hyvänsä henkiin sun muihin horoskooppeihin tai whatever. Kysymys ei välttämättä ole kriittisestä ajattelusta, vaikka ateismiin varmasti päädytään kriittisesti ajateltuakin.
"Onko sitä? Voiko ateisti omata kuitenkin spirituaalista ajattelua
vaikka ei uskokaan Jumalaan."
Joskus sillointällöin koen luontopoluilla jotain, mitä voisi parhaiten kuvailla sanalla spirituaalisuus. Vaikka asiassa ei niinkään ole kyse mistään yliluonnollisesta. Vaan siitä, miten monimuotoiseksi ja monimutkaiseksi luonto ja maailmankaikkeus on muodostunut ympärillämme. Ja miten sen voimme havaita/ymmärtää. Ja miten muut olennot tämän voivat taas nähdä ja kokea omilla aisteillaan. Johon ihmisen aistit, eivät kykene.
https://www.youtube.com/watch?v=r6w2M50_Xdk&playnext=1&list=PL764B1DB81D508E34- tuuli
Meri, tuli, tunturi, nuotio, avaruus jne jne. kaikki avaavat niitä omia spirit henkiä ja pitävät meidät paketissa, siis koossa, koska ihminen kääntyy sisäänpäin luonnon helmassa
tuuli kirjoitti:
Meri, tuli, tunturi, nuotio, avaruus jne jne. kaikki avaavat niitä omia spirit henkiä ja pitävät meidät paketissa, siis koossa, koska ihminen kääntyy sisäänpäin luonnon helmassa
Tässä taas ei ollut mitään päätä eikä häntää.
- tuuli
atac kirjoitti:
Tässä taas ei ollut mitään päätä eikä häntää.
Tutustu panteismiin ( varmasti tuttua jo sinulle ) mutta myös
Ihmiskunnan Uskontoon: Rabindranath Tagore ( nobelisti ) ja käsitykseen
totuudesta, joka on hänen mukaansa ihmisen universaalisen mielen käsittämistä
ja myös ihmiskunnan ykseyttä. Ihmeteltävää kyllä riittää tuuli kirjoitti:
Tutustu panteismiin ( varmasti tuttua jo sinulle ) mutta myös
Ihmiskunnan Uskontoon: Rabindranath Tagore ( nobelisti ) ja käsitykseen
totuudesta, joka on hänen mukaansa ihmisen universaalisen mielen käsittämistä
ja myös ihmiskunnan ykseyttä. Ihmeteltävää kyllä riittää"Ihmiskunnan Uskontoon: Rabindranath Tagore ( nobelisti ) ja käsitykseen
totuudesta, joka on hänen mukaansa ihmisen universaalisen mielen käsittämistä
ja myös ihmiskunnan ykseyttä. Ihmeteltävää kyllä riittää."
Wikipedian mukaan ukko sai nobelin runoudesta. No mikä hänen kirjallisuudessaan on huomionarvoista tai jotain niin uniikkia. Jotta viitsisin sen lukea?
- Thronos
Kysyisin puolestani voiko olla spirituaalista ajattelua jos pitää huolehtia esinahkojen leikkaamisesta, viitan tupsuista, temppelinpienoista, viholliskansojen tuhoamisesta imeväisiä ja kuormajuhtia myöten, jos pitää hyväksyä se että suurin osa ihmisistä kokee peräti ikävän kohtalon (ikuisuuksia kestävän) vain siksi että he pystyvät ajattelemaan järkevästi tai sattuivat syntymään väärään maanosaan tai vääränä aikana?
- tuuli
Tuo on sitä uskonnollisuutta, josta on aito välittämisen henki kadonnut. Sama kuin aamukahvista katoaisi vesi, se on täyttä myrkkyä.
- Henget Kohtaa
tulikohan tässä jo vuoden lehtikuva spirituaalisten henkien kohtaamisesta
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288559727170.htmlHerrani, Jumalani; miksi koettelet minua?
http://is13.snstatic.fi/img/658/1288559727533.jpg
Ateisti voi olla hyvinkin "spirituaalinen" niin kauan kun jumaluudet pysyvät poissa.
Ei ole kiellettyä uskoa vaikkapa esi-isien tai luonnon henkiin, pääasia on ettei ole minkäänlaista jumaluskoa.
Buddhalaisuus on hyvä esimerkki ateistisesta "uskonnosta" tai opista ja hengellisyydestä.- 1 + 2
"Ateisti voi olla hyvinkin "spirituaalinen" niin kauan kun jumaluudet pysyvät poissa.
Ei ole kiellettyä uskoa vaikkapa esi-isien tai luonnon henkiin, pääasia on ettei ole minkäänlaista jumaluskoa."
Ehkä tuo oli vain provo, mutta eihän tuollainen ajattelu todellakaan istu kehenkään ateistiin.
Henkiin uskominen kun on vain surkeaa atavistista luulemista. - Killinki
1 + 2 kirjoitti:
"Ateisti voi olla hyvinkin "spirituaalinen" niin kauan kun jumaluudet pysyvät poissa.
Ei ole kiellettyä uskoa vaikkapa esi-isien tai luonnon henkiin, pääasia on ettei ole minkäänlaista jumaluskoa."
Ehkä tuo oli vain provo, mutta eihän tuollainen ajattelu todellakaan istu kehenkään ateistiin.
Henkiin uskominen kun on vain surkeaa atavistista luulemista.Ei se ollut provo vaan ihan juuri sitä oikeaa asiaa. Ateismi kun on vain ja ainoastaan sitä jumaluskon puutetta. Itse en henkiin ja muuhun hömppään usko, mutta kyllä se ateistille periaatteessa on mahdollista.
- sinäpä sen sanoit
Ateistihan perustaa vakumuksensa vain asioihin joita voidaan todeta aistein ja tarvittaessa osoittaa matemaattisn, fysikaalisin, kemiallisin (siis tieteellisn kokein). Miten voi uskoa hekiin ja esi-isiin, jos ei jumalaan. Miten nuo henget voi sitten todistaa?Sinä olet vain niin ylpeä, että et voi myöntää että on olemassa Luoja, Jumala. Ihan mikä tahansa muu kelpaa.
Tämä on kyllä monen muunkn ateistin taustavaikutin."Ateistihan perustaa vakumuksensa vain asioihin joita voidaan todeta aistein ja tarvittaessa osoittaa matemaattisn, fysikaalisin, kemiallisin (siis tieteellisn kokein)."
Ei aina, mutta hyvin usein kyllä.
"Miten voi uskoa hekiin ja esi-isiin, jos ei jumalaan."
Miten ei voisi?
"Miten nuo henget voi sitten todistaa?"
No ei mitenkään.
"Sinä olet vain niin ylpeä, että et voi myöntää että on olemassa Luoja, Jumala."
En usko että kyse on ylpeydestä. Jos ei usko niin ei usko.
"Tämä on kyllä monen muunkn ateistin taustavaikutin."
Onko? Ei ainakaan minun.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi
Huomaa linkissä oleva sana PERSOONALLINEN. Ok?- kysymys vain
missxcessive kirjoitti:
"Ateistihan perustaa vakumuksensa vain asioihin joita voidaan todeta aistein ja tarvittaessa osoittaa matemaattisn, fysikaalisin, kemiallisin (siis tieteellisn kokein)."
Ei aina, mutta hyvin usein kyllä.
"Miten voi uskoa hekiin ja esi-isiin, jos ei jumalaan."
Miten ei voisi?
"Miten nuo henget voi sitten todistaa?"
No ei mitenkään.
"Sinä olet vain niin ylpeä, että et voi myöntää että on olemassa Luoja, Jumala."
En usko että kyse on ylpeydestä. Jos ei usko niin ei usko.
"Tämä on kyllä monen muunkn ateistin taustavaikutin."
Onko? Ei ainakaan minun.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi
Huomaa linkissä oleva sana PERSOONALLINEN. Ok?Persoona-sanan etymologia tulee kreikkalaisesta naamiota tarkoittavasta sanasta. Voidaanko siis olettaa, että "persoonallinen jumala" on "naamioitunut, salattu jumala"?
kysymys vain kirjoitti:
Persoona-sanan etymologia tulee kreikkalaisesta naamiota tarkoittavasta sanasta. Voidaanko siis olettaa, että "persoonallinen jumala" on "naamioitunut, salattu jumala"?
"Persoona-sanan etymologia tulee kreikkalaisesta naamiota tarkoittavasta sanasta.Voidaanko siis olettaa, että "persoonallinen jumala" on "naamioitunut, salattu jumala"?"
Miksi ei yhtä hyvin voisi olettaa jumalia olevan enempikin kun vain yksi?
ajatellen nyt vaikka ihmisen mielentilojen muutoksia. Tai jos ihmisellä on vaikka Dissosiatiivinen identiteettihäiriö?
- a.matsoni
Ilmeisesti voi, onhan sellaisia tapauksia, itse olen sen kaltainen ateisti että en voisi uskoa mihinkään paranormaaliin, esim. johonkin epämääräiseen henkeen, luonnospirittin tai telepatiaan tai reikihoitoihin tai... Kunnon todisteita kaipaan ensin.
Ehkä se on kuitenkin parempi jos se on hyvin henkilökohtainen usko, eikä mikään tiukasti säädelty uskonnollinen oppirakennelma, ismi. Vähemmän pahaa siitä silloin luullakseni aiheutuu kuin järjestäytyneestä uskonnollisuudesta.- tuuli
Tiukasti säädetyissä ismeissä on aina henkisen materialismin oireita, ts.oma yksilöllisyys häipyy jonnekin, sitä ei toivota. Otetaan nyt Islam tähän karkeimpana esimerkkinä tiukoista käsitteistään ja varsinkin naisena oleminen. Vain burkan sisällä nainen on haavoittumaton ja voi varmasti kokea turvallisuuden tunteen. Tällainen on pelottavaa esineellistämistä ja tekee lopulta kaikista sokeita todellisuudelle.
- saldo ...
Tämän ketjun anti on siis, että kun jäyhän ateistin vakaumus alkaa horjumaan, niin mieli alkaa siirtymään, tekemään pemeä laksua henkimaailman puolelle. Ja nykyään on noita new age-ihmisiä, jotka syleivät puita ja palvovat maaäitejä, menninkäsiä, auroja, enkeliterapiaa, jos jonkilaista sileunvihollisen hömppää...
- tuuli
En tiedä alkaako vakaumus horjumaan, mutta ketjussa moni ateisti tukee käsitystä omasta henkisyydestään, jopa hengellisyydestään. Se mikä on peikko on uskontojen
fundamentalistiset perinteet, jotka ovat tänään, jos ei vihattuja ( ateistit), niin ainakin kummeksuttuja ( osa kristityistä) ja jotka toivottavasti katoavat pois lopullisesti uskontojen evoluutiossa. Jeesus kaataisi monta hallitusta tämän asian eteen. Voi olla myös niin, että ateistien joukko on paljon heterogeenisempi kuin sinun käsityksesi heistä.
Esim. minulla ei ole mitään erityistä ateistista vakaumusta, joka voisi horjua. En myöskään pystytä mitään puolustuslinjoja ateismini suojaksi. Uskomukseni ja käsitykseni ovat liikkeessä koko ajan.- tuuli
kaarne kirjoitti:
Voi olla myös niin, että ateistien joukko on paljon heterogeenisempi kuin sinun käsityksesi heistä.
Esim. minulla ei ole mitään erityistä ateistista vakaumusta, joka voisi horjua. En myöskään pystytä mitään puolustuslinjoja ateismini suojaksi. Uskomukseni ja käsitykseni ovat liikkeessä koko ajan.Joo, ateisteissa on heterogeenisyyttä, kyllähän sen aistii kirjoituksista ja siksi aloitus.
Jokaisella on oma mielenkäyttöjärjestelmänsä ja oma henkisyytensä jonka lukkona
sinne alempiin henkisiin kerroksiin toimii viimekädessä oma ego. Sen kuolettaminen on vaikeaa varsinkin homogeenisessä ateistiyhteisössä, eikä tätä voi kauniimmin sanoa. Olet kyllä erottautunut tästä stereotypiasta! tuuli kirjoitti:
Joo, ateisteissa on heterogeenisyyttä, kyllähän sen aistii kirjoituksista ja siksi aloitus.
Jokaisella on oma mielenkäyttöjärjestelmänsä ja oma henkisyytensä jonka lukkona
sinne alempiin henkisiin kerroksiin toimii viimekädessä oma ego. Sen kuolettaminen on vaikeaa varsinkin homogeenisessä ateistiyhteisössä, eikä tätä voi kauniimmin sanoa. Olet kyllä erottautunut tästä stereotypiasta!Aikoinaan toisella palstalla oli kyselyä pyhyydestä ja pyhyyden kokemisesta. Minusta oli kiinnostavaa, että monet ateistit kuvailivat näitä kokemuksiaan, eli tämä kokemus on sinänsä tuttu monille ateisteillekin, eivätkä he välttämättä sitä yritä piilottaa, kun asiasta tulee puhe.
Ateistin merkitys pyhälle varmasti poikkeaa esim. kristityn merkityksistä. Oleellista on kuitenkin se, että itse kokemus tunnistetaan.
Sinä ajattelet että minä erotun ateistin stereotypiasta. Minä ajattelen, että se on aika pieni ateistijoukko, joka sen stereotypian pohjana on.
Sitä en usko, että mitään homogeenista ateistiyhteisöä olisi edes olemassa.- tuuli
kaarne kirjoitti:
Aikoinaan toisella palstalla oli kyselyä pyhyydestä ja pyhyyden kokemisesta. Minusta oli kiinnostavaa, että monet ateistit kuvailivat näitä kokemuksiaan, eli tämä kokemus on sinänsä tuttu monille ateisteillekin, eivätkä he välttämättä sitä yritä piilottaa, kun asiasta tulee puhe.
Ateistin merkitys pyhälle varmasti poikkeaa esim. kristityn merkityksistä. Oleellista on kuitenkin se, että itse kokemus tunnistetaan.
Sinä ajattelet että minä erotun ateistin stereotypiasta. Minä ajattelen, että se on aika pieni ateistijoukko, joka sen stereotypian pohjana on.
Sitä en usko, että mitään homogeenista ateistiyhteisöä olisi edes olemassa.Varmasti paatuneinkin voi kokea Pyhän kokemuksen ja olipa Pyhän kokemus sitten uskonnollinen (PyhäHenki), tai muuten vain, irti arjesta oleva syvä mysteerin kaltainen ja pysäyttävä henkikokemus, niin kaikki ovat varmaan yhtämieltä siitä että Pyhän pilkkaaminen on absurdia ja jopa anteeksiantamatonta. Buddhan sanotaan (erään teorian mukaan )olleen Jumalan Pyhän Hengen ruumiillistuma, jonka pilkkaaminen liittyy negatiivisen karman pysyvyyteen, jota ei anteeksianneta, toisin kuin se kristinuskon armotaloudessa annetaan epäuskoiselle anteeksi. (1 Tim 1:13)
Ja mitä tulee ateistien homogeenisuuteen, niin kyllä uusateismi on selvästi virittyneempää ja yhtenäisempää, tosin negatiivisessa mielessä täältä katsottuna - 1 + 2
tuuli kirjoitti:
Varmasti paatuneinkin voi kokea Pyhän kokemuksen ja olipa Pyhän kokemus sitten uskonnollinen (PyhäHenki), tai muuten vain, irti arjesta oleva syvä mysteerin kaltainen ja pysäyttävä henkikokemus, niin kaikki ovat varmaan yhtämieltä siitä että Pyhän pilkkaaminen on absurdia ja jopa anteeksiantamatonta. Buddhan sanotaan (erään teorian mukaan )olleen Jumalan Pyhän Hengen ruumiillistuma, jonka pilkkaaminen liittyy negatiivisen karman pysyvyyteen, jota ei anteeksianneta, toisin kuin se kristinuskon armotaloudessa annetaan epäuskoiselle anteeksi. (1 Tim 1:13)
Ja mitä tulee ateistien homogeenisuuteen, niin kyllä uusateismi on selvästi virittyneempää ja yhtenäisempää, tosin negatiivisessa mielessä täältä katsottunaEi ole mitään objektiivista pyhää, vaan se vaihtelee uskomusjärjestykestä toiseen.
Olen takuuvarmasti hyvinkin "paatunut" kaikkien uskonnollisten tuntemusten suhteen ja voin vakuuttaa, etten ole koskaan tuntenut minkään pyhän tai muunkaan hengen läsnäoloa.
Oletuksesi on siis väärä!
Miten onnistuit epäonnistumaan noin täydellisesti?
"...niin kaikki ovat varmaan yhtämieltä siitä että Pyhän pilkkaaminen on absurdia"
Olet älyllisesti täysin toivoton tapaus!!! - 1 + 2
kaarne kirjoitti:
Aikoinaan toisella palstalla oli kyselyä pyhyydestä ja pyhyyden kokemisesta. Minusta oli kiinnostavaa, että monet ateistit kuvailivat näitä kokemuksiaan, eli tämä kokemus on sinänsä tuttu monille ateisteillekin, eivätkä he välttämättä sitä yritä piilottaa, kun asiasta tulee puhe.
Ateistin merkitys pyhälle varmasti poikkeaa esim. kristityn merkityksistä. Oleellista on kuitenkin se, että itse kokemus tunnistetaan.
Sinä ajattelet että minä erotun ateistin stereotypiasta. Minä ajattelen, että se on aika pieni ateistijoukko, joka sen stereotypian pohjana on.
Sitä en usko, että mitään homogeenista ateistiyhteisöä olisi edes olemassa.Kuulehan kaarne:
"Minusta oli kiinnostavaa, että monet ateistit kuvailivat näitä kokemuksiaan, eli tämä kokemus on sinänsä tuttu monille ateisteillekin, eivätkä he välttämättä sitä yritä piilottaa, kun asiasta tulee puhe."
Takaan että minulla on oleellisesti paremman tiedot siitä, mitä ateistit ovat mieltä, kuin sinulla!!!!!!
Jonkinlainen pyhyyyden kokeminen on puhtaasti uskonnollinen kokemus ja siksi se ei todellakaan voi olla ateisteille tyypillistä.
Jos löytyy ateisteiksi itsensä kokevia jotka kokevat jotakin pyhää, niin voin vakuuttaa, kymmenien vuosien perusteella, että sellaisia ei löydy kovinkaan paljon. 1 + 2 kirjoitti:
Kuulehan kaarne:
"Minusta oli kiinnostavaa, että monet ateistit kuvailivat näitä kokemuksiaan, eli tämä kokemus on sinänsä tuttu monille ateisteillekin, eivätkä he välttämättä sitä yritä piilottaa, kun asiasta tulee puhe."
Takaan että minulla on oleellisesti paremman tiedot siitä, mitä ateistit ovat mieltä, kuin sinulla!!!!!!
Jonkinlainen pyhyyyden kokeminen on puhtaasti uskonnollinen kokemus ja siksi se ei todellakaan voi olla ateisteille tyypillistä.
Jos löytyy ateisteiksi itsensä kokevia jotka kokevat jotakin pyhää, niin voin vakuuttaa, kymmenien vuosien perusteella, että sellaisia ei löydy kovinkaan paljon.No, mikäs siinä sitten, kun sulla kerran on oleellisesti paremmat tiedot siitä mitä ateistit on mieltä.
- ihme ja kumma
1 + 2 kirjoitti:
Kuulehan kaarne:
"Minusta oli kiinnostavaa, että monet ateistit kuvailivat näitä kokemuksiaan, eli tämä kokemus on sinänsä tuttu monille ateisteillekin, eivätkä he välttämättä sitä yritä piilottaa, kun asiasta tulee puhe."
Takaan että minulla on oleellisesti paremman tiedot siitä, mitä ateistit ovat mieltä, kuin sinulla!!!!!!
Jonkinlainen pyhyyyden kokeminen on puhtaasti uskonnollinen kokemus ja siksi se ei todellakaan voi olla ateisteille tyypillistä.
Jos löytyy ateisteiksi itsensä kokevia jotka kokevat jotakin pyhää, niin voin vakuuttaa, kymmenien vuosien perusteella, että sellaisia ei löydy kovinkaan paljon.Todisteita sitten pöytään väitteiden tueksi!
- (a)gnostikko
Tuohan on ainakin minun ymmärrykseni mukaan juuri sen oikean Jumalan palvontaa. Se, mitä kutsumme Jumalaksi, on absoluutti (siksi ihmismielen käsityskyvyn ulottumattomissa) ja paras palvelu on etsiä häntä ja elää hyveellistä elämää.
Mutta nämä kaikkihan ovat vain vertauskuvia.- tuuli
hyviä vertauskuvia, tällaisen arki-Jumalan etsintä on totuudellista. Jos tällainen entiteetti on kaiken lu0nut, silloin Jumala on myös "puussa" ja kaikki tunnemme praanan. Psalmi 42:8: Sinun koskiesi pauhussa syvyys syvyydelle huutaa, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi käyvät minun ylitseni.
- Killinki
Ateismi on vain jumaluskon puutetta. Ateisti voi siis uskoa vaikka tarot-kortteihin. Ateismi ei määritä ihmistä mitenkään muuten kuin tuon jumaluskon puutteen suhteen.
Tämä on selvästi sellainen hämmentävä asia ateismissa, koska ateismista halutaan väkisin vääntää jotain tosi ultra materialistista aatetta, joka ei kunnioita muuta kuin materiaa ja mammonaa. Sitä harhaluuloa levittävät jumaliin uskovat. Buddhan seuraajat itseasiassa luetaan usein ateisteihin juuri tuon jumalan puuttumisen vuoksi. Buddhalaisuus ymmärretään joskus ateisiseksi uskonnoksi.
Ateismiin liittyvät muut määreet ovat muiden kuin ateistien antamia määreitä. Ateismi on niin huonosti kiinniotettavissa jostain lyömäaseeksi tartuttavasta asiasta, että ateisteihin nurjasti suhtautuvat ovat ryhtyneet liittämään ateismiin ominaisuuksia, joita siinä ei kuitenkaan ole, mutta ne ovat helppoja asioita, joihin puuttua ja kritisoida. Ne asiat eivät kuitenkaan kosketa ateismia millään lailla. - Uusi hengellisyys
Hengellinen ajattelu on ihmiselle luontaista ja ihmisen sisimmässä on tietous tästä, palanen Jumalaa. On olemassa uusi hengellisyys, josta on riisuttu uskonnon ja menneisyyden painolasti. Se ei sovi jokaiselle, sillä se on puhdasta hengellisyyttä.
Lue lisää täältä:
http://www.newmessage.org/nm/julistus/
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä413123- 823064
- 1962549
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362225- 301551
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411426Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231413- 101284
- 131279
- 221251