Kumpi kertoo paremmasta yhteensopivuudesta

..-.......

Yhteneväinen musiikkimaku vai yhteneväinen puoluekanta? Jos vaikka äänestäisin Vihreitä ja iskisin äänestyskopin vierestä jonkun söpön naisen, mutta oppisin myöhemmin, että hän fanittaa Robin Packalenia, niin suhteella ei olisi mitään tulevaisuutta.

49

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piraattipuolue1337

Puoluekanta ratkaisee joissain tapauksissa. Kokoomuslaista tai muutenkaan liian oikeistolaista ei voi kelputtaa, koska nämä tapaukset eivät ole kykeneviä aitoihin tunteisiin, vaan näille kaikki arvo on mittavissa pelkällä rahalla ja siten ostettavissa ulos.

Musiikkimaku tuskin on kovin ratkaiseva, vaikka aina tietysti parempi jos se on samansuuntaisnen.

• No itse kyllä sanoisin että yhteneväinen puoluekanta, koska ei sillä musiikkimaulla luulisi olevan niin paljoa merkitystä. Puoluekanta taas kertoo hyvinkin paljon ihmisen arvomaailmoista, kun taas musiikkimaku ei juurikaan. Tai ehkä se musamaku kertoo sen, että raskaamman rockin tai metallimusan kuuntelijat eivät yleensä äänestä mitään keskustaa, kokoomusta tai persuja.

• lifemocker

se nyt on aivan sama mitä puoluetta eduskunnassa puoltaa kun kaikki ne ovat vain rikkaitten kätyreitä, eikä kukaan niistä aja tavallisen ihmisen asiaa!

samanlainen musiikkimaku kertoo samasta tyylistä.

• piraattipuolue1337

"se nyt on aivan sama mitä puoluetta eduskunnassa puoltaa kun kaikki ne ovat vain rikkaitten kätyreitä, eikä kukaan niistä aja tavallisen ihmisen asiaa!"

Tuo nyt on ihan sama sen kannalta, mitä poliittista kantaa äänestää. Nykyajan demarit ovat toki porvareita, jotka tekevät kaikkensa pysyäkseen vallassa, mutta se ei tarkoita, että aatesuunta edustaa porvareita.

• No itse en tosin ajattele tätä asiaa just noin, että kaikki puolueet eduskunnassa olisivat ajamassa vain ensisijaisesti rikkaiden asioita.

Ja onko se just samanlainen musamaku sitten niin välttämätön asia?

• lifemocker
        DarkFear kirjoitti:

No itse en tosin ajattele tätä asiaa just noin, että kaikki puolueet eduskunnassa olisivat ajamassa vain ensisijaisesti rikkaiden asioita.

silloin siitä musiikista tulee tärkeä tekijä kun se on elämäntyyli, eikä pelkkä juttu mitä kuunnella silloin tällöin

• Mietipä tätä
        DarkFear kirjoitti:

No itse en tosin ajattele tätä asiaa just noin, että kaikki puolueet eduskunnassa olisivat ajamassa vain ensisijaisesti rikkaiden asioita.

No ei ne suhteet kestä, jos muija tykkää hiphopista ja itse isken aamulla Dark Funeralin soimaan.

• neutriu

Puoluekannalla ei oo itelle suurta väliä, mutta kristillistä äänestävien kanssa mulla ei varmaan olisi paljoa muutakaan yhteistä. Jos kyseessä on suht neutraalisti puoluekantoihinsa suhtautuva tyyppi niin kaikki on fine, jos taas eteen sattuu ääripään tyyppi joka suu vaahdossa ja silmät leimuten kannattaa puoluettaan niin taas: ei välttämättä olisi paljoa yhteistä. Mistään asiasta vaahtoominen ei loppupeleissä ole kovin puoleensavetävää. Eikä sellaista pidemmän päälle jaksaisi katsella/ kuunnella.

Itellä on niin laaja musamaku etten ihan yksittäisistä bändeistä/ artisteista vielä vetäis ei-käy-linjaa. En ehkä tapailisi ketään jolla olisi hyvin, hyyyvin suppea musiikkimaku, että esim vaan poppi kelpaa ja muu on ihan p*skaa.

• vaikiaa vastata

Aika paha kysymys.

En usko, että voisin seurustella PerSuja äänestävän kanssa.

Musiikin osalta varmaan sellainen perusmetalliäijäily olisi yhtä voimakas nounou itselleni kuin tuo PerSuilu. Jos taas musiikki ei olisi sen suurempi identiteetin määrittelijä, se ei olisi niin merkittävää kuin tuo poliittinen kanta. Toisaalta olen itse ollut poliittisesti aktiivinen nuorisojärjestöajoista alkaen, ja kuvittelen helposti, että politiikka on yhtä tuttua muille kuin itselleni, vaikka äänestyspäätöksen voi tehdä vaikka arpomalla, äänestettävien puolueiden ohjelmia ei tunneta jne. Eli, poliittinen kanta ei monestikaan kerro mitään, jos ei edes tiedä minkä arvojen puolesta äänensä antaa.

• pitkätukkahevari

Todelliset metallimiehet eivät todellakaan ÄIJIÄ, vaan ajattelevaisia nörttejä. Ne metalliÄIJÄT ovat sitä lordia ja nightwishia ym. mukaheviä kuuntelevia tapauksia, joita ei nyt aitoihin metallimieheen voi sekoittaa, jos itse yhtään tietää mistä puhuu.

• vaikiaa on...
        pitkätukkahevari kirjoitti:

Todelliset metallimiehet eivät todellakaan ÄIJIÄ, vaan ajattelevaisia nörttejä. Ne metalliÄIJÄT ovat sitä lordia ja nightwishia ym. mukaheviä kuuntelevia tapauksia, joita ei nyt aitoihin metallimieheen voi sekoittaa, jos itse yhtään tietää mistä puhuu.

"jos itse yhtään tietää mistä puhuu."

Hetken asiaa pohdittuani tuo pitänee kohdallani paikkansa. Otan siis alkavan kesän tavoitteeksi tutustumisen, tai yrityksen tutustua, ajattelevaan nörttimetallimieheen. Pitääkö sitä varten olla jotkin tietyt rokotukset voimassa? (jj)

• lifemocker

etpä taida sinäkään paljon kyseisestä musiikkilajista sitten tietää

• metallia myös

Kuunteleeko Lordia ja Nightwishia samanlaiset ihmiset? Entä jos kuuntelee (niinkuin minä) Nightwishia, Insomniumia, Omnium Gatherumia, 69 Eyesia ja HIMiä?

• --------------
        metallia myös kirjoitti:

Kuunteleeko Lordia ja Nightwishia samanlaiset ihmiset? Entä jos kuuntelee (niinkuin minä) Nightwishia, Insomniumia, Omnium Gatherumia, 69 Eyesia ja HIMiä?

Eikös nuo kaikki ole aika poppia? Sama kuunnella sitten sitä Robinia. Kokeile vaikka Meshuggahia.

• pitkätukkahevari
        vaikiaa on... kirjoitti:

"jos itse yhtään tietää mistä puhuu."

Hetken asiaa pohdittuani tuo pitänee kohdallani paikkansa. Otan siis alkavan kesän tavoitteeksi tutustumisen, tai yrityksen tutustua, ajattelevaan nörttimetallimieheen. Pitääkö sitä varten olla jotkin tietyt rokotukset voimassa? (jj)

"Pitääkö sitä varten olla jotkin tietyt rokotukset voimassa?"

Kunhan pidät Jone Nikulaa pellenä.

• lifemocker
        -------------- kirjoitti:

Eikös nuo kaikki ole aika poppia? Sama kuunnella sitten sitä Robinia. Kokeile vaikka Meshuggahia.

meshuggah on aika yliarvostettu

• pitkätukkahevari
        lifemocker kirjoitti:

meshuggah on aika yliarvostettu

Onhan se aika yliarvostettu. Future Breed Machine on tosin ihan vitun hyvä.

• metallia myös
        -------------- kirjoitti:

Insomnium ja OG ovat ainakin örinälaululla, vaikka aika melodista loppujen lopuksi. Muut toki lähellä poppia.

• ftyugikopl

Äijä ja nörtti on kaksi muuttujaa mitä hevariuteen vaaditaan. Pitää olla kumpaakin ainakin jonkin verran. Jos on äijä muttei yhtään nörtti niin pitää hevibändien imagoa hölmönä. Jos on nörtti muttei yhtään äijä niin kuuntelee jotain hiljaisempaa musiikkia.

• nainen vain

No en ole ikinä ollu tietonen ketä toinen osapuoli on äänestäny, tai ees että onko äänestäny lainkaan. Oletan et on, mutta hitostako mä tiedän jos vaikka Aku Ankkaa.

Mut musiikkimaun kyllä tiedän. Ja sitä musiikkimakua tai musiikin inhoamista joutuu sit "sietämään" oikeestaan joka päivä jos vakavammin yhteen päätyy. Vähintään joka kerta kun istuu samaan autoon. Eli ehottomasti MUSIIKKIMAKU on tärkeempää :D

• karpaattien karpaasi

Vaikea sanoa, molemmat suurin piirtein yhtä pahoja. Ei dealbreakereita sellaisenaan, mutta vaikea kuvitella sopuisaa elämää ihan vastakkaista puoluekantaa edustavan, tai jotain Robinia (tai muuta ääriyksinkertaista poppia semihuonosti esitettynä) innoissaan kuuntelevan kanssa.

• Hämärän rajoilta

Mietitäänpäs... Luulen että en voi saada molempia. Nimittäin, minusta olisi mukavaa istua banjon kanssa kesäiltana kiikkutuolissa terassilla, mutta en silti tahdo lynkata vääränvärisiä tai astua rotupuhtaan avioliiton satamaan serkkuni kanssa. Joten jos pitää valita musiikin tai politiikan väliltä, niin ehkä musiikilliset näkemyserot ovat helpommin sulatettavissa.

Mitä tulee poliittisiin kantoihin, ei ole helppoa olla mies tällä suunnalla. Samanhenkiset luonnollisesti vetävät toisiaan puoleensa, mutta vasemmalle kallellaan olevia naisia vuotaa jatkuvasti oikealla olevien miesten suuntaan. Eräskin tuntemani hippinainen on jo vuosia seurustellut diplomi-insinööriksi opiskelevan tyypin kanssa, ja tämän miehen unelma onnesta on valkoinen Audi. Miten tämä sopii yhteen sen hippeilyn kanssa? No ei mitenkään, mutta ei arvojen näennäisen täydellinen yhteensovittamattomuus silti näy haittaavan.

Entä sitten oikeistonaiset? Mitä luulette: tasoittuuko hippinaisista syntyvä vaje sillä, että suunnilleen yhtä suuri määrä jakkupukuja karkaa meidän köyhien pum... tarkoitan, tiedostavien humanistimiesten kainaloon? (Kolmen pisteen vihje: No ***** ei. Kahden pisteen vihje: En ois halunnukkaa. Yhden pisteen vihje: Ja tunne taitaa olla molemminpuolinen.)

• J. Eesus

"diplomi-insinööriksi opiskelevan tyypin kanssa, ja tämän miehen unelma onnesta on valkoinen Audi. Miten tämä sopii yhteen sen hippeilyn kanssa? No ei mitenkään, mutta ei arvojen näennäisen täydellinen yhteensovittamattomuus silti näy haittaavan."

Toki vihreän hipin _kuuluu_ haluta hippi-volkkari tahi muu hiilijalanjäljeltään katastrofaalinen menopeli kesän festarimatkoille, jos vaihtoehtona on valita se liki-saastuttamaton, mutta niin väärää imagoa edustava, auto.

Mielestäni ihmisten valinnoissa painaa hyvin pitkälle mielikuvat - niin kumppanin kuin menopelinkin valinnassa. Mielikuvat taas harvoin vastaavat todellisuutta. Joten aloituksen voisin vastata, että "ihan sama".

• näinpä näin
        J. Eesus kirjoitti:

"diplomi-insinööriksi opiskelevan tyypin kanssa, ja tämän miehen unelma onnesta on valkoinen Audi. Miten tämä sopii yhteen sen hippeilyn kanssa? No ei mitenkään, mutta ei arvojen näennäisen täydellinen yhteensovittamattomuus silti näy haittaavan."

Toki vihreän hipin _kuuluu_ haluta hippi-volkkari tahi muu hiilijalanjäljeltään katastrofaalinen menopeli kesän festarimatkoille, jos vaihtoehtona on valita se liki-saastuttamaton, mutta niin väärää imagoa edustava, auto.

Mielestäni ihmisten valinnoissa painaa hyvin pitkälle mielikuvat - niin kumppanin kuin menopelinkin valinnassa. Mielikuvat taas harvoin vastaavat todellisuutta. Joten aloituksen voisin vastata, että "ihan sama".

niin ja diplomi-insinöörihän on aina se maailman suurin kapitalisti ja luonnontuhoaja ... se nyt on selvä ;)

• csis~

Puoluekanta kertoo enemmän, jos sellainen on. Mulla ei ole musiikkimakua eikä kiinnostusta semmosen hankkimiseen.

• muutsikkotsi

Riippuu siitä pitääkö itse musiikkia vai politiikkaa kiinnostavampana. Jos oisin itse joku puolueaktiivi ja kuuntelisin "jotain Novaa", niin luultavasti poliittinen aktiivisuus olisi tärkeämpi kuin musiikkimaku. Ja nimenomaan aktiivisuus, vastakkaiset poliittiset kannatkin voivat olla oikein kiinnostavia parisuhdetekijöitä, jos vaan kumpikaan ei ole ihan kamala jäärä. Hienoja keskusteluja vois saada aikaiseksi.

Noh, kummiskin kun itse en ole puolueaktiivi, vaan seuraan politiikkaa mielenkiinnolla, mutta puolueettomana, mutta olen kuitenkin ns. sunnuntaimuusikko, pidän tärkeänä, että toiselle osapuolelle ois musiikki myös tärkeää. Erona tuohon politiikkajuttuun sellainen, että musiikkimaku ois hyvä olla aika samantyyppinen. Itse jos kuuntelee jazzia ja sen sellaista, ois aika tympeetä jos toinen fanittas pomppuheviä...

• Riippuu tietenkin tapauksista, joillekin musiikki voi olla henki ja veri ja jotkut toisia joustamattomampia poliittisilta näkemyksiltään, mutta itse sanoisin että molemmat aivan yhtä merkityksettömiä. Ratkaisevampaa on se, miten suhtautuu erilaisiin mieltymyksiin ja mielipiteisiin. Jos sen kokoomuslaisen mielestä kaikki muut paitsi kokoomuslaiset ovat tyhmiä ja/tai kypsymättömiä, niin hankalaahan siitä tulisi.

Jos on rauhallinen, järkevä ja vielä suhteellisen empaattinenkin, niin saa minun puolestani palvoa spagettihirviötä ja kannattaa foliohattupuoluetta.

• yhdistää tai erottaa

Rahankäyttö ja arjensietokyky.

• Ikisinkku M

Oikeastaan en usko kummassakaan makujen poikkeamisen olevan minkäänlainen ongelma niin kauan kun kumpainenkaan ei fanaattisesti suhtaudu fanittamaansa "imiöön" vaan pystyy siitä keskustelemaan järkevästi. Sitten taas jos kummassatahansa tai jossain muussakin asiassa jommallakummalla ilmenee fanaattisia piirteitä fanituksessaan uskon sen olevan aika isokin ongelma jatkossa jos toinen ei ole erityisen joustava ja välinpitämätön (=kyykytettävä) persoona.

• Jos on VAIN nämä kaksi... Vaikeaa, mutta mä sanoisin musiikkimaku. Usein jos on musiikkimieltymys samanlainen, niin he ovat myös samantyylisiä. Tämä ihan siksi, että onko muka fiksua joutua suhteessa puolustelemaan sitä musiikkii, mistä tykkää? Ennemmin puolustelen puoluetta, kuin bändiä.

• mies32

Nyt olet wrong. En ymmärrä miten musiikki niin vakavaa olisi? Ei se juurikaan kerro arvomaailmasta, eikä mistään niin olennaisesta (vaikka tiettyjen musiikkityyppien kuuntelijat niin yrittävätkin uskotella). Totta kai nauraisin ja itkisin vuoronperään jos tyttis kuuntelisi jotain moskaa ja kyllä kevyesti kuittailisinkin siitä, mutta jos tuollaista kuittailua ei parisuhteessa kestä, niin taitaa itsetunto olla heikolla pohjalla.
        No ok, joku musiikki voisi olla ehdoton turn-off. Vaikka nyt Robinin fanittaminen 20v naiselta saisi epäilemään henkistä ikäänsä.
        Monesti kumppani voi myös avata silmät johonkin itselle ennen mitäänsanomattomaan musiikkiin.

Politiikan takia sen sijaan on sodittukin ties kuinka monesti. Siinä on oikeasti kyse aikalailla isommista asioista. Toisille siis. Itse varmaan kestäisin minkä tahansa puolueen edustajia, kunhan olisivat keskustelukykyisiä ja kestäisivät myös kritiikin puoluettaan kohtaan.

• Noniinonnoin
        mies32 kirjoitti:

Nyt olet wrong. En ymmärrä miten musiikki niin vakavaa olisi? Ei se juurikaan kerro arvomaailmasta, eikä mistään niin olennaisesta (vaikka tiettyjen musiikkityyppien kuuntelijat niin yrittävätkin uskotella). Totta kai nauraisin ja itkisin vuoronperään jos tyttis kuuntelisi jotain moskaa ja kyllä kevyesti kuittailisinkin siitä, mutta jos tuollaista kuittailua ei parisuhteessa kestä, niin taitaa itsetunto olla heikolla pohjalla.
        No ok, joku musiikki voisi olla ehdoton turn-off. Vaikka nyt Robinin fanittaminen 20v naiselta saisi epäilemään henkistä ikäänsä.
        Monesti kumppani voi myös avata silmät johonkin itselle ennen mitäänsanomattomaan musiikkiin.

Politiikan takia sen sijaan on sodittukin ties kuinka monesti. Siinä on oikeasti kyse aikalailla isommista asioista. Toisille siis. Itse varmaan kestäisin minkä tahansa puolueen edustajia, kunhan olisivat keskustelukykyisiä ja kestäisivät myös kritiikin puoluettaan kohtaan.

Juuu, olen samaa mieltä. Jokaisella on oma musiikkimaku. Tärkeintä, että musiikki on tärkeä elementti elämässä. Jokainen kuitenkin tykkää erilaisesta musiikista, ja musiikkimaku muuttuu elämän aikana. Minä oikeastaan haluaisin jos joku opettaisi minulle suomalaista musiikkia.

• Don't be so sure!
        mies32 kirjoitti:

"Nyt olet wrong. En ymmärrä miten musiikki niin vakavaa olisi? Ei se juurikaan kerro arvomaailmasta, eikä mistään niin olennaisesta (vaikka tiettyjen musiikkityyppien kuuntelijat niin yrittävätkin uskotella)."

Niin toisaalta taas, miksi musankuuntelijoihin sitten jostain syystä liittyy niin paljon erillaisia stereotypioita, esim.

Miksi Jazzin tai klassisen kuuntelijat sekoitetaan hyvin sivistyneihin rauhallisiin älyköihin?

Miksi Rockabillyt tunnettiin hyvin usein väkivaltaisina huligaaneina, jotka saattoi hajotella paikkoja?

Miksi ostariuhoajat ovat hyvin usein hip hoppareita? Miksi niillä tuntuu hyvin usein olevan niin iso ego? Miksi nämä juuri tykkäävät mustien musiikista, siis ylipäätään muustakin kuin räpistä. Miksi kytät on heidän mielestään homoja?

Miksi punkkarit on anarkisteja? Miksi näidenkin asenne hyvin usein on kytät on perseestä? Miksi kieltäytyvät monesti menemästä armeijaan?

Miksi hevarit on kovia vetää viinaa? Miksi heissä näkee niin paljon fantasian ja larppauksen harrastajia? Miksi itsetunto ei usein ole vahvimmasta päästä?

Miksi gooteissa tapaa niin paljon keskivertoakin älykkäämpiä tai erikoisia persoonia? Fanittavat usein kauhuleffoja? Ovat iltavirkkuja? Tykkäävät usein kirjoitella runoja tai piirtää/maalailla?

Miksi parista viimeisimmästä ryhmästä löytyy hyvin paljon ajattelevia ihmisiä? Miksi individualismikin on heille hyvin tyypillistä?

Miksi alakulttuuri ihmisten näkee muutenkin hyvin paljon hengaavan keskenään omissa porukoissaan? Kyllä musiikkimaku minusta jotain kertoo ihmisestä. Antaa se minusta kyllä edes jotain suuntaa ihmisestä. Joskus kasarilla kun oli vielä paljon Rockabillyjä ja punkkareita, niin niillähän näkyi hyvin usein paljon yhteenottoja kun ne omasi keskenään niin paljon erillaisemman ajatusmaailman. Hyvin useasti nämä punkkarit ollut Rockabillyjen alistamina.
        Saman ilmiön myös nähnyt hevarien ja hiphopparienkin keskuudessa! Niilläkin tuntuu monesti olevan aika erillainen ajatusmaailma. Hopparitkin hyvin usein riehunut hevareille. Itsekin metallihenkisenä useammin tullut paremmin toimeen hevareiden kuin hip hoppareiden kanssa!

Sanoihan eräs Intialainen filosofikin aikoinaan että "se et ole niinkään sinä tai minä joka meidän seurastamme tekee mieluisaa, vaan meidän taustallamme ikäänkuin soi sinfonia kokoajan ja jatkaa soimistaan vielä senkin jälkeen kun menemme kotiin takaisin kämpillemme."

• mies32 kirjoitti:

Mitäpä jos mulle musiikki on vakavaa? Puolet mun elämästä? Ja se ON mulle vakavaa, jos toinen haukkuu koko ajan ja mollaa esim. lempiartistia, plus sen lisäksi mollaa sen tietyn lajin kuuntelijat, joten tällöin se mollaa myös mua. Niinhän kumppani VOI avata silmät, mutta entä jos sen ymmärrys toisen musiikista eroaa kuin yö ja päivä? Että toisen mielestä omaa musiikkimieltymystä voi KEHUA MAASTA TAIVAISIIN, ja toisen HAUKKUA ALIMPAAN HELVETTIIN? Mitä siinä teet? Tai jos toiselle mollaaminen ei ole kevyttä vaan vakavaa?

Tietty on sodittu, koska siinähän ihmisillä on eri arvot. Vihreilläkin on erilaiset kuin perussuomalaisilla. Mieluiten puolustelisin persuja, kuin musiikkii mistä tykkään. Puolueita voi puolustaa, kun ne kohtaa oman arvomaailman mutta en myönnä, että mulla olis samanlainen ajatus esim. homoavioliitoista kuin mun suosikkilaulajalla! Tai vastaavasta. Voisin hyväksyä hyvin sen, jos jonkun mielestä joku lakiehdotus on JEE JEE-juttu, vaikken itse välittäisi siitä. Siitä asiasta voi nimittäin keskustella ja kiistellä avoimestikin, mutta jos sen rinnastaa musiikkiin, niin sellainen kiistely on vaan makuasioiden eroamista.

• mies32
        always-wrong-woman kirjoitti:

Mitäpä jos mulle musiikki on vakavaa? Puolet mun elämästä? Ja se ON mulle vakavaa, jos toinen haukkuu koko ajan ja mollaa esim. lempiartistia, plus sen lisäksi mollaa sen tietyn lajin kuuntelijat, joten tällöin se mollaa myös mua. Niinhän kumppani VOI avata silmät, mutta entä jos sen ymmärrys toisen musiikista eroaa kuin yö ja päivä? Että toisen mielestä omaa musiikkimieltymystä voi KEHUA MAASTA TAIVAISIIN, ja toisen HAUKKUA ALIMPAAN HELVETTIIN? Mitä siinä teet? Tai jos toiselle mollaaminen ei ole kevyttä vaan vakavaa?

Tietty on sodittu, koska siinähän ihmisillä on eri arvot. Vihreilläkin on erilaiset kuin perussuomalaisilla. Mieluiten puolustelisin persuja, kuin musiikkii mistä tykkään. Puolueita voi puolustaa, kun ne kohtaa oman arvomaailman mutta en myönnä, että mulla olis samanlainen ajatus esim. homoavioliitoista kuin mun suosikkilaulajalla! Tai vastaavasta. Voisin hyväksyä hyvin sen, jos jonkun mielestä joku lakiehdotus on JEE JEE-juttu, vaikken itse välittäisi siitä. Siitä asiasta voi nimittäin keskustella ja kiistellä avoimestikin, mutta jos sen rinnastaa musiikkiin, niin sellainen kiistely on vaan makuasioiden eroamista.

No jos nyt lähdetään siitä, että kyseessä on kaksi kypsää aikuista (jollainen 19-vuotiaskin voi olla riittävissä määrin), niin musiikki EI OLE niin tärkeää ja toisen musiikkimakua ei mollata jatkuvasti pahantahtoisesti, vaikkei siitä itse pidettäisikään. Ja pienen piikittelyn silloin tällöin aikuinen kestää. Aikuinen voi myös tehdä pienen kompromissin ja välillä kuunnella toisenkin musiikkia tai kuunnella musiikkia korvalapuilla kotona, jos toinen ei kerta kaikkiaan siedä toisen musamakua. Yleensähän kuitenkaan kenenkään musiikki ei ole niin extremeä, etteikö sitä lainkaan voisi sietää.

Siis sen alimpaan helvettiin vakavissaan mollaavan voit toki jättää omaan arvoonsa, mutta tällöin olennaisin este suhteellenne ei olekaan mielestäni musiikkimaku, vaan henkinen kypsymättömyys.

Kovin vaikea on löytää kumppania jos makuasioiden pitäisi klikata 1:1. Tuossa saa sitten elämää vakavampia riitoja aikaan mm. ruuasta, sisustuksesta, lomamatkoista, harrastuksista, kavereista jne..

• mies32
        Don't be so sure! kirjoitti:

"Nyt olet wrong. En ymmärrä miten musiikki niin vakavaa olisi? Ei se juurikaan kerro arvomaailmasta, eikä mistään niin olennaisesta (vaikka tiettyjen musiikkityyppien kuuntelijat niin yrittävätkin uskotella)."

Niin toisaalta taas, miksi musankuuntelijoihin sitten jostain syystä liittyy niin paljon erillaisia stereotypioita, esim.

Miksi Jazzin tai klassisen kuuntelijat sekoitetaan hyvin sivistyneihin rauhallisiin älyköihin?

Miksi Rockabillyt tunnettiin hyvin usein väkivaltaisina huligaaneina, jotka saattoi hajotella paikkoja?

Miksi ostariuhoajat ovat hyvin usein hip hoppareita? Miksi niillä tuntuu hyvin usein olevan niin iso ego? Miksi nämä juuri tykkäävät mustien musiikista, siis ylipäätään muustakin kuin räpistä. Miksi kytät on heidän mielestään homoja?

Miksi punkkarit on anarkisteja? Miksi näidenkin asenne hyvin usein on kytät on perseestä? Miksi kieltäytyvät monesti menemästä armeijaan?

Miksi hevarit on kovia vetää viinaa? Miksi heissä näkee niin paljon fantasian ja larppauksen harrastajia? Miksi itsetunto ei usein ole vahvimmasta päästä?

Miksi gooteissa tapaa niin paljon keskivertoakin älykkäämpiä tai erikoisia persoonia? Fanittavat usein kauhuleffoja? Ovat iltavirkkuja? Tykkäävät usein kirjoitella runoja tai piirtää/maalailla?

Miksi parista viimeisimmästä ryhmästä löytyy hyvin paljon ajattelevia ihmisiä? Miksi individualismikin on heille hyvin tyypillistä?

Miksi alakulttuuri ihmisten näkee muutenkin hyvin paljon hengaavan keskenään omissa porukoissaan? Kyllä musiikkimaku minusta jotain kertoo ihmisestä. Antaa se minusta kyllä edes jotain suuntaa ihmisestä. Joskus kasarilla kun oli vielä paljon Rockabillyjä ja punkkareita, niin niillähän näkyi hyvin usein paljon yhteenottoja kun ne omasi keskenään niin paljon erillaisemman ajatusmaailman. Hyvin useasti nämä punkkarit ollut Rockabillyjen alistamina.
        Saman ilmiön myös nähnyt hevarien ja hiphopparienkin keskuudessa! Niilläkin tuntuu monesti olevan aika erillainen ajatusmaailma. Hopparitkin hyvin usein riehunut hevareille. Itsekin metallihenkisenä useammin tullut paremmin toimeen hevareiden kuin hip hoppareiden kanssa!

Sanoihan eräs Intialainen filosofikin aikoinaan että "se et ole niinkään sinä tai minä joka meidän seurastamme tekee mieluisaa, vaan meidän taustallamme ikäänkuin soi sinfonia kokoajan ja jatkaa soimistaan vielä senkin jälkeen kun menemme kotiin takaisin kämpillemme."

"Niin toisaalta taas, miksi musankuuntelijoihin sitten jostain syystä liittyy niin paljon erillaisia stereotypioita"

Johan tuossa vastasitkin itsellesi. Stereotypioita liittyy vaikka mihin muuhunkin ja yleensä aina suuri osa porukasta ottaa ne liian tosissaan.
        En nyt jaksa alkaa kohta kohdalta noita sinunkaan lapsellisia stereotypioitasi kumoamaan. Toivon vaan, että elät pitkän ja kokemusrikkaan elämän, tapaat paljon erilaisia ihmisiä, niin tavataan tämän aiheen tiimoilta uudestaan 30v kuluttua.

Jotain suuntaa voi KESKIMÄÄRIN antaa joo, sen verran tuossa totta. Mutta yksilökohtaisia arvioita ei voi tehdä musamaun tai alakulttuurin perusteella.

Tuskinpa rockabillyjen ja punkkareidenkaan ajatusmaailma niin paljon erosi, kunhan nyt vaan olivat "me vs. he". Varsinkaan valtaosalla heistä. Ehkä siellä alunperin oli jotain "ideologista" riitaa, mutta kyllä valtaosa niistä rähisijöistä oli vaan "meidän jengin" puolella "noita toisia" vastaan, tietämättä niistä ideologisista syistä hölkäsen pöläystä.

Ovatko punkkarit olleet rockabillyjen orjina? Nahkaremmissä kiinni alastomina siivoamassa rockareiden kerhohuoneita? Vai millaista tuo alistaminen on ollut?

Olipa yllättävää, että olet metallihenkinen. Ei tarvinnut kummoista päättelykykyä luettuaan nuo hahmotelmasi eri ryhmistä.

Sinun taustalla soi epäsovun ja vastakkainasettelun sekä oman itsen ja oman ryhmän korostamisen sinfonia. Ehkä se siitä vielä vuosien myötä tasoittuu.

• mies32 kirjoitti:

No jos nyt lähdetään siitä, että kyseessä on kaksi kypsää aikuista (jollainen 19-vuotiaskin voi olla riittävissä määrin), niin musiikki EI OLE niin tärkeää ja toisen musiikkimakua ei mollata jatkuvasti pahantahtoisesti, vaikkei siitä itse pidettäisikään. Ja pienen piikittelyn silloin tällöin aikuinen kestää. Aikuinen voi myös tehdä pienen kompromissin ja välillä kuunnella toisenkin musiikkia tai kuunnella musiikkia korvalapuilla kotona, jos toinen ei kerta kaikkiaan siedä toisen musamakua. Yleensähän kuitenkaan kenenkään musiikki ei ole niin extremeä, etteikö sitä lainkaan voisi sietää.

Siis sen alimpaan helvettiin vakavissaan mollaavan voit toki jättää omaan arvoonsa, mutta tällöin olennaisin este suhteellenne ei olekaan mielestäni musiikkimaku, vaan henkinen kypsymättömyys.

Kovin vaikea on löytää kumppania jos makuasioiden pitäisi klikata 1:1. Tuossa saa sitten elämää vakavampia riitoja aikaan mm. ruuasta, sisustuksesta, lomamatkoista, harrastuksista, kavereista jne..

Niin, SINUN mielestäsi kypsällä aikuisella musiikki EI VOI OLLA tärkeää. Ota huomioon, että on olemassa aikuisia joille musiikki on puoli elämää. Aivan, AIKUINEN voi tehdä kompromissin, mutta mitä jos toinen on biologisesti aikuisen ikäinen mutta emotionaalinen ikä on alempana ja leikkii "niin aikuista niin aikuista".

Mollaamisesimerkki ei ollut ote mun elämästä, se oli esimerkki.

Kuka on puhunut, että kumppanin pitäisi natsata satasella? Mä sanoin vaan, että mun mielestä se on musiikki jonka pitäis natsata, puolue sen takana voi olla mikä tahansa.

Ja KUN kyseessä on kaksi aikuista, on aivan helvetin sama, mistä musiikista pitää tai mitä puoluetta puoltaa. Kunhan molemmat ovat tasavertaisia suhteessa.

• mies32 kirjoitti:

Täytyy sanoa, että oon aika samaa mieltä kanssasi tässä asiassa. Vaikka se musiikki olisikin itselleen tärkeää, niin kyllä aikuisten luulisi jo ymmärtävän sen, että jos toisella onkin toisenlainen musamaku. Muutenkin tollainen musamakujen ja eri genrejen vastakkain asettelu on musta aika teinien juttuja.

Varsinkin metallimusapiireissä jaksetaan usein väitellä eri metalligenrejen aitoudesta ja siitä, että onko kyseinen bändi liian kaupallista ollakseen aitoa metallimusaa vaiko ei. Ja sitten jos tunnustat avoimesti diggaavasi jotain ihan eri kategorian bändiä tai artistia, niin sitä jo kovasti ihmetellään ja pidetään lähes epäsopivana metallimusapiireissä viihtyvälle tyypille.

Itse kuuntelen lähinnä rockimpaa ja metallimusaa, mutta silti kuuntelen myös erilaisempaa musaa, enkä varsinkaan ajattele sitä, että onko bändi nyt liian kaupallinen ollakseen jonkun tietyn lajin musaa, jos bändi muuten iskee muhun.

• DarkFear kirjoitti:

Täytyy sanoa, että oon aika samaa mieltä kanssasi tässä asiassa. Vaikka se musiikki olisikin itselleen tärkeää, niin kyllä aikuisten luulisi jo ymmärtävän sen, että jos toisella onkin toisenlainen musamaku. Muutenkin tollainen musamakujen ja eri genrejen vastakkain asettelu on musta aika teinien juttuja.

Varsinkin metallimusapiireissä jaksetaan usein väitellä eri metalligenrejen aitoudesta ja siitä, että onko kyseinen bändi liian kaupallista ollakseen aitoa metallimusaa vaiko ei. Ja sitten jos tunnustat avoimesti diggaavasi jotain ihan eri kategorian bändiä tai artistia, niin sitä jo kovasti ihmetellään ja pidetään lähes epäsopivana metallimusapiireissä viihtyvälle tyypille.

Itse kuuntelen lähinnä rockimpaa ja metallimusaa, mutta silti kuuntelen myös erilaisempaa musaa, enkä varsinkaan ajattele sitä, että onko bändi nyt liian kaupallinen ollakseen jonkun tietyn lajin musaa, jos bändi muuten iskee muhun.

Niin toi kirjoitus oli siis suunnattu mies32:lle.

• mies32
        always-wrong-woman kirjoitti:

Niin, SINUN mielestäsi kypsällä aikuisella musiikki EI VOI OLLA tärkeää. Ota huomioon, että on olemassa aikuisia joille musiikki on puoli elämää. Aivan, AIKUINEN voi tehdä kompromissin, mutta mitä jos toinen on biologisesti aikuisen ikäinen mutta emotionaalinen ikä on alempana ja leikkii "niin aikuista niin aikuista".

Mollaamisesimerkki ei ollut ote mun elämästä, se oli esimerkki.

Kuka on puhunut, että kumppanin pitäisi natsata satasella? Mä sanoin vaan, että mun mielestä se on musiikki jonka pitäis natsata, puolue sen takana voi olla mikä tahansa.

Ja KUN kyseessä on kaksi aikuista, on aivan helvetin sama, mistä musiikista pitää tai mitä puoluetta puoltaa. Kunhan molemmat ovat tasavertaisia suhteessa.

Mitä jos toinen on..
        No sitten et ole sellaisen kanssa. Tai jos itse olet myös kakara, niin sohlatkaa kakaroiden säännöillä keskenänne, en jaksa siihen ottaa enempää kantaa.

• mies32 kirjoitti:

Mitä jos toinen on..
        No sitten et ole sellaisen kanssa. Tai jos itse olet myös kakara, niin sohlatkaa kakaroiden säännöillä keskenänne, en jaksa siihen ottaa enempää kantaa.

Kuten jo sanoin, KUN kaksi AIKUISTA on tasavertaisessa suhteessa, on aivan helvetin sama, mistä musiikista pitää tai mitä puoletta puoltaa :) Ja keskustelun aloituskysymys on lähinnä mielipide. Koska mulle musiikki on enemmän kuin politiikka ikinä, niin sitten se on. Sä oot omaa mieltäs ja mä omaani. Turha asiasta on puhua enempää. Sanottavani olen sanonut ja jos se jotakuta ei miellytä, sen kuin miinustelee vaan. :D Piste.

• Irti Vihreydestä

Vihreät ja vasemmistoliitolaiset naiset ovat selvä turn-off. Musiikkimaku ei niinkään.

Puoluekannalla ja musiikkimaulla on merkitystä, jos niillä on iso osa ihmisen elämässä.

Vihreys kertoo muutenkin ihmisen naiviudesta ja siksi pienetkin vinkit siihen suuntaan kääntävät pään. Poliittiset ääriliikkeet kuten Vihreät ovat vahva varoitusmerkki.

• Mirs32

Jos Vihreät olisivatkin vihreitä, mutta ydinvoimavastaisuudellaan tuo hörhölauma on saastuttanur ja tappanut enemmän kuin Suomen yksityisautoilijat yhteensä.

• Mikä muka tekee vihreistä poliittisen ääriliikkeen? Persujen riveistä niitä äärilaidan kannattajia löytyy huomattavasti enemmän, kun sinne on pesiytynyt kaiken maailman suomen sisun ja muiden natsijärjestöjen kannattajia.

• Olen omatuntosi
        DarkFear kirjoitti:

Mikä muka tekee vihreistä poliittisen ääriliikkeen? Persujen riveistä niitä äärilaidan kannattajia löytyy huomattavasti enemmän, kun sinne on pesiytynyt kaiken maailman suomen sisun ja muiden natsijärjestöjen kannattajia.

Oliko äitisi kovastikin hysteerinen jos poistuit lapsena alle pois pihasta? Oliko äitisi hallitseva osapuoli vanhempiesi parisuhteessa, ja isäsi heikompi sekä alistuva suhteessa äitiin?

Me olemme nyt jonkin suuren äärellä DarkFear, piilotetun trauman mistä pimeän pelkosi johtuu. Ei ole olemassa kuunatseja, ei tuijottavia naapureita, ei yksinäistä nuorta miestä nenänvartta katsovia naisia! On olemassa vain ja ainoastaan ylihallitseva äiti, joka kontrolloi koko elämääsi, sieluasi ja jokaista mielipidettäsi.

Lakkaa toistelemasta äitisi mielipiteitä. Repäise itsesi irti äidistä ja pelasta itsesi. Kasva mieheksi.

• Oma tuntosi edelleen
        Olen omatuntosi kirjoitti:

Oliko äitisi kovastikin hysteerinen jos poistuit lapsena alle pois pihasta? Oliko äitisi hallitseva osapuoli vanhempiesi parisuhteessa, ja isäsi heikompi sekä alistuva suhteessa äitiin?

Me olemme nyt jonkin suuren äärellä DarkFear, piilotetun trauman mistä pimeän pelkosi johtuu. Ei ole olemassa kuunatseja, ei tuijottavia naapureita, ei yksinäistä nuorta miestä nenänvartta katsovia naisia! On olemassa vain ja ainoastaan ylihallitseva äiti, joka kontrolloi koko elämääsi, sieluasi ja jokaista mielipidettäsi.

Lakkaa toistelemasta äitisi mielipiteitä. Repäise itsesi irti äidistä ja pelasta itsesi. Kasva mieheksi.

Piti olla:Oliko äitisi kovastikin hysteerinen jos poistuit lapsena alle 15vuotiaana pois pihasta?

• 25n

En voisi olla innokkaan kokoomuslaisen enkä kommunistin kanssa. Musiikin puolella ei ole mitään niin kamalia turnoffeja. Katselen kuitenkin miehiä musiikkimaun perusteella enemmän, koska harrastan musiikkia enemmän kuin politiikkaa.

• N lähes 30

Periaatteessa ihan sama puolueen kanssa. Vaikka mieluiten tietysti joku semmonen samantyylinen ihminen, eli lähes puolueeton. :D Ei sillä etteikö Suomen ja Euroopan ja koko Universumin asiat kiinnostaisi tai etten niistä välittäisi, mutta periaatteessa ja käytännössäkin on ihan sama ketä sitä äänestän/kannatan, kenen puolesta/vastaan jaksan jauhaa, kun ei sillä kahvipöytäkeskusteluissa juurikaan merkitystä ole. Koittakoon vaan ne, kenelle siitä maksetaan (vähän liianki hyvin tuloksiin nähden), saada asiat täällä kuntoon.

Suomessa tuskin nyt niin radikaaleja eroja puolueilla on, että se voisi parisuhteen tielle tulla..eiköhän ne ainakin näin tavisnäkökulmasta, mielipide-erot tule esiin lähinnä oman henk.koht. elämän eroavaisuuksista. Eli voishan sen ajatella niin, että jos toinen elää politiikalle ja toista ei pätkääkään kiinnosta, niin se voi muodustua ongelmaksi..ei ehkä niinkään poliittiset mielipide-erot. Tai kulttuurierot voi myös olla vähän suurempi ongelma.

Musiikin suhteen olen lähes kaikkiruokainen, mutta nää ääripäät...klassinen ja sitten taas joku kova metalli/rokki siis semmonen ärinämörinärämpytys jota jotkut musiikiksikin kutsuvat..ni eeeei.. tai sitten pitäisi olla kyllä jo jotain kaikenvoittavaa suurta rakkautta. Nii tai jos mies laittaisi jotain Celine Dionia soimaan, saattaisin pari kertaa nieleskellä.. =) Mut jos jostain syystä sattuisin ihastumaan mieheen, jolla on ihmeellinen musiikkimaku tai jopa elää sille, ja se kiinnostuis tämmösestä tavisnaisesta joka ei tajua musiikista muuta kuin rytmin, melodian ja sen et se vaan kuulostaa hyvältä... niin onneks siihenki on sitten lääke..tai kaksi. Korvalaput ja korvatulpat.

• keskiluokka=keskinke

Etpä voi elvistellä rytmin ja melodiankaan tuntemuksella, jos et pidä klassisesta musiikista.

Luultavimmin et ole koskaan tutustunut klassiseen musiikkiin.

Itse en edes näkisi toistensa ääripäinä metallimusiikkia ja klassista, näillä kahdellahan on paljon yhteistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      127
      6758
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4214
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3399
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3004
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1980
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1669
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      15
      1509
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      90
      1493
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1441
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1396
    Aihe