Diapam vs muut bentsot

lokh3

Kumman vaikutus on voimakkaampi esim. 5 mg diatsepaamia tai 15 mg oksatsepaamia?

24

7424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vhpharmsci
      • lokh325.4.2013

Kiitos tiedosta. Osaatko tarkemmin kertoa miten vaikutukset mahdollisesti poikkeavat toisistaan?

• vhpharmsci

En osaa. Eri kemikaali todennäköisesti vaikuttaa hieman eri tavalla.
      Joku voisi kertoa omasta kokemuksestaan. Vaikutukset voi kuitenkin vaihdella ihmisillä.

Vaikutusajat ainakin ovat erilaiset. (Diapam pidempivaikutteinen) Taulukossa on myös noista ajoista tietoa.

Tuoltakin voi löytyä jotain hyödyllistä.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Bentsodiatsepiinit

• Bonantza

Voisin tähän lisätä, olen syönyt bentsoja viimeiset 18v ja ennen söin 3mg xanor ( albratzolam ja 40mg diapam diazepam.

Nyt on 200mg opamoxia ja se bentso on varmaan keksitty lapsille. Pärjään sillä mutta ahdistusta ei vie pois.

Riippuen tietenkin ihmisen omasta kropasts ja päästä.

Minulle 20mg diazepam on paljon parempi kuin 200mg opamoxia

• lokh3

Itselläni on aiemmin ollut opamox ja nyt ajattelin pyytää lekurilta diapamia. Olisiko palstalla ketään joka on käyttänyt molempia lääkkeitä ja osaisi kertoa miten niiden vaikutukset eroavat toisistaan?

• Anonyymi

Diazepaamin aineenvaihduntatuotteet ovat nordiatsepaami oxatzepaami ja temazepaami

• steueueueue

5 mg diapam ei ainakaan itsellä vaikuta läheskään yhtä paljon rauhoittavasti kuin 15 mg opamox. Taulukot on aina taulukoita, vaikuttaa ihmisiin niin erilailla. Itse omasta kokemuksesta sanoisin että 15 mg diapamia on aika lähellä 15 mg opamoxia. Opamoxista tulee ns. parempi olo itselle.

• BNZ

5mg diatsepaamia vs. 15mg oksatsepaamia, niin oksatsepaami voittaa aivan kevyesti. Ensinnäkin ne kuuluvat eri bentsoryhmiin. Vaikutusaika (todellinen, ei puoliintumisaika) on eri, Diapamin vaikutus alkaa nopeammin, mutta myöskin sen teho heikkenee nopeammin (n. 2-4h), kun taas Opamoxin varsinainen vaikutus kestää 6-8h tehokkaana. Diapamin puoliintumisaika on noin 20-100h ja se näkyy veressä jopa 36-200h, kun taas Opamoxin puoliintumisaika on miltei sama, kuin sen poistumis- ja puoliintumisaika, eli 4-15h. Nämäkin tiedot poikkeavat eri taulukoissa ja tutkimuksissa toisistaan aika paljonkin, ja yleensä Diapamin toimivuussuhdetta muihin bentsoihin on mielestäni hieman liioiteltu, ainakin mitä ihmisten omiin kokemuksiin tulee. Mainitsemani tiedot ovat eräästä hoitomanuaalista vuodelta yks ja kaks (suomennettu 2006, hoitomanuaalin/tutkimuksen lähdeaineiston ajankohta on hieman epäselvä, mutta viittauksia löytyy jopa 1990-luvun puolelta).

Jos vertaan omiin kokemuksiini, niin 15-20mg Diapamia vastaa 15mg Opamoxia, mutta Diapamin vaikutus lakkaa nopeammin. Jos mahdollista, ja todella on tarpeen, niin kokeile molempia ja totea vaikutus itseesi sitä kautta. Kokeilemalla et jää koukkuun, ellet rouski päivittäin isoja annoksia kuukauden putkeen, mutta hoitovastetehon pystyt itse määrittämään vaikka viikossa, ottamalla kolmena päivänä 5mg Diapamia ja kolmena päivänä 15mg Opamoxia. Tuossakin ajassa jyvät kyllä erottuu akanoista. En missään nimessä kannusta bentsojen syöntiin/käyttöön, mutta jos niistä on satunnaisesti otettuna apua, niin voihan niitä kokeilla, mutta aina lääkärin määräämänä ja hänen valvonnassaan! Tsemiä hyvää vointia! :O)

• ll.

Osa on sitten vesi, osa rasvaliukoisia.......Diapam mm. on rasvaliukoinen..

• 1 Mielipiteeni

Itselläni kumpiakin, ja opamoxeista 15mg on mielestäni paljon tehottomampi kuin 10mg diapami. Olen myös koittanut 30mg opamoxia ja siitä tulee jotenkin "tyhmä" olo ja väsyttää, kun diapam lähinnä rauhoittaa ilman muita sivuvaikutuksia. Mutta ihmiset ovat erilaisia ja toisille vaikuttaa toinen eritavalla. Minun mielestä 15mg opamoxia vastaa n 2mg diapamia. Toleranssista ei ole kysymys. Itse syön ehkä yhden napin kuukaudessa, ja en ole koskaan rauhoittavia isoja annoksia syönyt. Olen myös testannut Xanor debot 0,5mg, mutta se ei sanonut mitään. Joten jäivät laatikkoon. Kaikki siis lääkärin määräämiä.

• truittaaja

2 mg diapam vaikuttaa enenmmän kuin opamox 15? Ei edes teoriassa mahdollista. Diapam 2 mg annetaan mm. lapsille hammaslääkärissä

• 1 Mielipiteeni

Tarkoituksena oli kertoa että jollekki toimii eritavalla. 15mg opamoxista en huomaa mitään muutosta olossa ja esim puolikas 10mg = 5mg toimi tarkoitukseen huomattavasti paremmin.

• Oppiiiiiiiiiiiiiis

Diapam 5mg vastaa 30mg Opamoxia.

• bentsoja2vuotta

Keskeinen ero Diapamilla (diatsepaami) ja Opamoxilla (oksatsepaami) on se, että oksatsepaami imeytyy diatsepaamia huomattavasti hitaammin. Diatsepaami on rasvaliukoisuutensa ansiosta oraalisesti annettuna nopeiten vaikuttava bentsodiatsepiini.

• yks vaan

tietysti 15 mG on voimakkaampi kuin 5mG! haloo herää!

• Pilleritietäjä

Aika yleisesti nämä annokset vastaavat toisiaan tehossa:

Alpratsolaami (Xanor, Alprox) 0,5mg
      Oksatsepaami (Opmaox, Oxamin) 30mg
      Diatsepaami (Diapam, Medipam) 10mg
      Tematsepaami (Tenox) 20mg
      Klonatsepaami (Rivatril) 0,5mg
      Loratsepaami (Temesta) 1mg

Tuossa nyt on yleisimmät suomessa käytössä olevat bentsot. Onhan niitä vielä unilääkkeenä käytettäviä esim. Stilnoct, Dormicum ja muitakin mitä ei nyt mieleen tule, mutta niitä on hankalampi verrata toisiinsa.

• Ottakaaselvää

Pilleritietäjä tiesi sinnepäin, paitsi opamox 20mg=10mg diatsepaamia.
      Jou.
      Ja tiedän ettei 20millistä moxia ole saatavilla.
      Mutta totuus tuo on.

• Yxkokemus

Opamox toimi tosi vähän aikaa, sen jälkeen ei mitään vaikutusta. Diapam on tehonnut vuosia ilman toleranssin nousua.

• NarkoAllu

Diapam ainakin vaikuttaa nopeammin

• farmapertti

Molemmilla mänöö pönttö sekaasin.

• dvso00

Diapam vaikuttaa kyllä nopeammin, siihen kumpi parempi riippuu ihmisestä sillä tiedän ihmisiä jotka hehkuttaa Opamoxia ja taas toiset Diapamia.

• Anonyymi

Hei onko 2 mg Xanori vesi vai rasvaliukoinen? Tietääkö kukaan ja kuinka kauan näkyy kusessa jos on syönyt viikossa enitään 2 ja puol mg päivässä tai joskus vähemmän ei joka päivä nyt ihan 2 ja puolta. On bentsoerittely tulossa ja jos joku tietää vähänkään ni olisin kiitollinen!

• Anonyymi

Mee nukkuu

• Anonyymi

Riippuu täysin ihmisestä ja siitä mihin tarkoitukseen rauhottavia käyttää, mutta uskaltaisin väittää diapamin toimivan paremmin ja pidempään kuin opamoxin. Itse käyttänyt bentsoja 12 vuotta ja enimmäkseen diapameja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2959
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2787
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2433
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2071
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2004
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1770
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      43
      1672
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1530
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1453
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26