Paljonko sinkulla on omaisuutta?

N 1978

Välillä kuulee ristiriitaista tietoa siitä että kumpi on taloudellisesti kannattavampaa, yhden hengen talous vaiko avioliitto.

Paljonko sinkkukirjoittelijoilla on omaisuutta?

Minulla on säästössä muutama tuhat euroa ja ajan maksetulla vuoden 2004 autolla, mutta asun vuokralla.

132

2792

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-avovaimo

      On ihan tutkittua, että parhaiten pärjää taloudellisesti lapseton pariskunta. Tämä siis keskivertoisesti laskettuna. Onhan toki esim. työttömiä työhaluttomia pariskuntia, jotka eivät koskaan pääse lähellekään edes keskivertotuloja.

      Kun olin naimisissa, niin elintaso oli paljon korkeampi kuin nyt. Eron jälkeen tuli hyppy kurjuuteen. Kun olin myöhemmin avoliitossa, niin silloinkin elintasossa tapahtui harppaus ylöspäin, kun oli kumppani, jonka kanssa pystyi jakamaan puoliksi esim. yhtiövastikkeen, kotivakuutuksen, nettiliittymän yms eikä asunnostakaan tarvinnut maksaa kuin puolet. Ero kun tuli, niin taas tapahtui taloudellinen pudotus, kun pitää maksaa kaikki itse.

      Omaisuus on kiinni asunnossa, josta vielä velkaa jonkun verran. Muu omaisuus kohtuullisen arvotonta, joskin velatonta (auto, fillari, kodin elektroniikkaa, koruja, hieman säästöjä).

    • sinkkumies40v.

      säästössä varmaan sellaiset parisataatuhatta egeä. Lisäksi maksettu asunto. Kun olin avioliitossa rahaa kului rutkasti koska vaimo haluasi aina jotain uutta. Nyt ei rahaa kulu juurikaan, koska minulla on jo kaikki mitä tarvitsen.Rahaa menee lähinnä matkusteluun eikä siihenkään mitenkään hirveästi.

    • se on suhteellista

      Riippuu pitkälti pariskunnan osapuolista. Tietysti ihan puhdasta matematiikkaa, että kahdet tulot on yleensä enemmän kun yhdet ja kaksi ihmistä yleensä kuluttaa yhdessä vähemmän (esim. asumiskustannukset, lämmitys, sähkö, ym.). Jos tosiaan lapsia ei ole, niin kyllä 2 työssäkäyvän ihmisen perheen pitäisi olla se parhaiten toimeentuleva. Tilanne muuttuu heti jos vain toinen on töissä, tai jos kumpikaan ei ole. Tai sitten jos esim. hyvin vähän kuluttava, menee kimppaan reilummin kuluttavan kanssa, niin se aiemmin vähällä selvinnyt voi kokea kulujen kasvavan räjähdysmäisesti.

      Itsellä jää nykyään sinkkuna rahaa säästöön, varsin merkittävä summa/kk. Aiemmin kaikki kyllä meni, vaikka tuloja oli kahdet.

      • se on suhteellista

        ai niin ...

        Tarkaa tämän hetkisten säästöjeni määrää en tiedä. Mä en seuraile sitä viikottain tai edes kuukausittain. Saan tiedot automaattisesti puolivuosittain, jos en sitten erikseen pyydä jo aiemmin. Viimeisin saldo oli reilu 50 000€ vuoden alusta, eli olisiko himppu reilu kuutisenkymmentä nyt. Asun vuokralla, kun tässä elämän tilanteessa minun ei kannata edes harkita ostamista ja vuokrani on sitäpaitsi erittäin edullinen. Autoa en laske omaisuudeksi, sen arvohan melkein puolittuu kun se ajaa liikkestä ulos.

        Ihan hyvin katson tulevani toimeen ilman avo/avioliittoakin. Säästöjä tosin saisi olla jo reilusti enenmmän ottaen kaiken huomioon, mutta aiemmin tosiaan meni ihan kaikki vaikka kahdet tulot olikin. Olen siis 31 vuotias naisihminen.


    • ikisinkku36

      Tilillä 65 tonnia, asun vuokralla, ei velkaa ja ajelen fillarilla

      • atk-huippu

        Ja mullon tilillä 50 donaa, osinkoja tulee parin tonnin edestä per vuosi, nyt vähä vähemmän kun kaikki säästää.
        Asunto oma, auto oma.
        Kiitos hyväpalkkasen duunin ja halvan asuinkaupungin joka ei oo Suomessa!
        Ei kiirettä hankkia perhettä kuluttamaan mun fyrkkaa.


    • -Tilillä rahaa hieman yli 40.000 euroa
      -Velaton 15 vuotta vanha auto (ostettu viime vuonna 400 eurolla)
      -Harrastevälineet, arvo ehkä muutaman tonnin
      -Yritykseni omaisuus/myyntivarasto

      Kuten jotkut tietävätkin, asun äitini omistamassa suurehkossa omakotitalossa jonka tulen perimään yksin. Lisäksi perintöön kuuluu muutama hehtaari maata jonka arvoa en tarkalleen tiedä, mutta luulisin että muutama kymppitonni.

      Ei tuo mikään älyttömän suuri omaisuus ole, mutta luultavasti enemmän kuin monella minun ikäiselläni. Aloittajan pohdintaan viitaten, uskon että sinkkutalous on kannattavempi ratkaisu tänä päivänä. Toista se oli ennen, jolloin avioliitot kestivät ja elinkustannukset ylipäätään olivat halvempia. Nykynaiset ovat niin epävakaita ja hetkenä minä hyvänsä voi olla avioeron aika, joten on parempi pysyä vain yksin oman taloutensa herrana.

      • 2525

        Suvun omaisuus ja kunnia tallella :D


      • nöösi_poika

        "Tilillä rahaa hieman yli 40.000 euroa"

        Siis arvo-osuustilillä vai pankkitilillä?

        En edelleenkään usko, että ihmiset pitäisivät noin suuria summia pankkitilillä.

        Oman pankkitlini saldo on noin 41 euroa.


      • nöösi_poika kirjoitti:

        "Tilillä rahaa hieman yli 40.000 euroa"

        Siis arvo-osuustilillä vai pankkitilillä?

        En edelleenkään usko, että ihmiset pitäisivät noin suuria summia pankkitilillä.

        Oman pankkitlini saldo on noin 41 euroa.

        Kyseessä on kasvutuottotili, jossa on tavallista tiliä parempi korko, mutta sekin on tällaisena lama-aikana todella matalakorkoinen.


      • puhu totta
        nöösi_poika kirjoitti:

        "Tilillä rahaa hieman yli 40.000 euroa"

        Siis arvo-osuustilillä vai pankkitilillä?

        En edelleenkään usko, että ihmiset pitäisivät noin suuria summia pankkitilillä.

        Oman pankkitlini saldo on noin 41 euroa.

        Aika moni vedättää. En usko että monellakaan reilusti alle 50v ikäisellä on mitään 40000e talletusta missään muodossa missään. Monikaan ei laske taloutensa tasearvoa, eli 40000e talletus ja 100000 lainaa on oikeasti yhteensä -60000€


      • realismus
        puhu totta kirjoitti:

        Aika moni vedättää. En usko että monellakaan reilusti alle 50v ikäisellä on mitään 40000e talletusta missään muodossa missään. Monikaan ei laske taloutensa tasearvoa, eli 40000e talletus ja 100000 lainaa on oikeasti yhteensä -60000€

        Puhu vain omasta puolestasi...


      • ökvj
        realismus kirjoitti:

        Puhu vain omasta puolestasi...

        Aika hyvin on mennyt pankkien valheet jakeluun kun uskallat väittää että velat on muuttuneet tuloiksi.

        Kyllähän se niin vain on että jos sinä otat 60 tonnia velkaa, se ei ole sinun rahaasi, vaan pankin.


    • gjga

      Minulla on kahdella eri tilillä n 491 500 euroa koska perin isäni firman. Asun vuokralla kaksiossa. Olen työtön ja autoa en omista ja olen sinkku. Töitä olen hakenut kovasti mut ei niitä helposti saa.

      • nöösi_poika

        "Minulla on kahdella eri tilillä n 491 500 euroa"

        En usko. Tuollaiset summat ovat yleensä aina sijoitettuna, ei koskaan käteisenä. Tuskin Lottovoittajallakaan on tuollaista käteissummaa kuukausi voitin jälkeen vaikka tuli 8 miljoonaa euroa. Rahathan yleensä sijoitetaan. Käteinen pankkitilillä menettää koko ajan arvoaan.

        Jostain suomifirmasta voi sentään saada 5-7 %:n osinkotuottoa, joten en tosiaan usko kymmenien tuhansien eurojen saldoihin pankkitilllä.

        Omalla pankkitililläni on muuten noin 41 euroa tällä hetkellä.


      • giga.
        nöösi_poika kirjoitti:

        "Minulla on kahdella eri tilillä n 491 500 euroa"

        En usko. Tuollaiset summat ovat yleensä aina sijoitettuna, ei koskaan käteisenä. Tuskin Lottovoittajallakaan on tuollaista käteissummaa kuukausi voitin jälkeen vaikka tuli 8 miljoonaa euroa. Rahathan yleensä sijoitetaan. Käteinen pankkitilillä menettää koko ajan arvoaan.

        Jostain suomifirmasta voi sentään saada 5-7 %:n osinkotuottoa, joten en tosiaan usko kymmenien tuhansien eurojen saldoihin pankkitilllä.

        Omalla pankkitililläni on muuten noin 41 euroa tällä hetkellä.

        Minä en sijoita. En usko sijoituksiin enkä ota riskejä että menettäisin rahaa sijoittamalla. Aion kyllä ostaa asunnon kunhan löydän sopivan jonka sitten remontoin ja myyn voitolla.


    • Mun omaisuus?? Haaaahhhahahahaaa.

      -Tilillä ehkä just 500e, en oo varma maximissaan 700e
      -2 vanhaa autoa vanhempien luona, hintaa yhteensä ehkä 3000e, pitäis vaan kunnostaa ja myydä
      -vaatteet ja pyykkikone.

      • Pitää kyllä lisätä, et muiden omaisuus tekee musta kateellisen ja masentuneen. Tämä vaan vahvistaa, et peliriippuvuus hoitoon olis jo korkee aika mennä.
        Pitää ottaa ens vuoden loppuun tavotteeks edes 15ke säästöjä tai hirttäydyn :).


    • M 1980 03

      Auto vuosimallia 2008, isohko uistelu vene, mönkkäri ja mökki omia. Vanhahkoa metsää 20ha mutta ainoa mistä vielä velkaa muutaman vuoden on asunto.
      Harrastusvälineistä osa arvokkaitakin yms kodin irtaimisto.
      Säästössä noin 20 000e
      Sinkkuna elän tasaisin väliajoin kunnes naiset löytävät komeamman ja vaihtavat. Visusti pidän turpani kiinni tästä tulevaisuuden turvasta jos jonkun tapaan koska varmaan on että silloin tuskin tulisin niin herkästi jätetyksi kun nyt tulen.
      Hakusessa kyllä olisi se OIKEA RAKAS.

    • Jack Dempsey

      Jaa. Kahdella pankkitilillä rahaa yht. noin 40 000€, osakesalkku arvoltaa vajaa 20 000. Osuudet kahteen kiinteistöyhtymään (maatila, sawolaista metsää). Kaksi autoa, arvo yht. ehkä 10 000. Kodin irtaimistoa muutaman tonnin arvosta.

    • Ikisinkku M

      Riittävästi on, jos olisin pitkässä parisuhteessa olisi ehkä hieman enemmänkin, lyhemmät suhteet näyttää enemmän notkahduttavan kuin nostavan saldoa mutta pidempi varmaan alkaisi näkymään asumiskuluissa ym. .Enpä valita, kaiken tarpeellisen voi hankkia ja jos löytyisi yhtä omavarainen nainen eipä tarvitsisi mihnkään velkahelvetteihin koskaan mennä, vähempivaraisenkin kanssa ihan mukavasti varmaan pärjäisi jos ei ole heti vaatimassa kivitaloa järvenrantaan.

    • bachelor1

      Omakotitalo josta velkaa n. 100k, myyntiarvo 200k. 30k auto, harrastus välineitä ja muuta krääsään30k arvosta, vakityö ja pienet säästöt. vähän maata ja metsää, osakkeita 50k arvosta. yksin nämä siis, kai ihan ok kolmekymppiselle?

      • nöösi_poika

        Ketjun uskottavin kommentti tähän mennessä!


      • 178

        Mitä tarkoittaa k?


      • 12423423
        178 kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa k?

        tonnia


      • Paljon harrastuksia

        30k harrastusvälineitä? Välitätkö kertoa, mitähän kaikkea sinulla on?


      • bachelor1

        Moottoripyörä, Moottorikelkka, Eri harrastusten välineitä joilla arvo säilyy: metsästys ja kalastus tarvikkeita, työlkaluja jne jne.. ostan aina parasta laatua, saa rahat takaisin vielä vuosienkin päästä jos on tarve realisoida.


      • Helposti tulee..
        Paljon harrastuksia kirjoitti:

        30k harrastusvälineitä? Välitätkö kertoa, mitähän kaikkea sinulla on?

        Valokuvausharrastajalla menee helposti 30 000 kalustoon.. studiovehkeet ja täyskennoinen kamera muutamalla kunnon optiikalla.. itse asiassa pelkkään optiikkaan saa tuon verran menemään, jos on esim. vakavampi luontokuvaa ja tarvitsee valovoimaista teleä.


    • säästäjä

      Tilillä 45 000, auto oma. Asun asumistuella vuokra-asunnossa. Jokaisesta kuntoutustukierästä laitan vähän sukanvarteen.

      • nöösi_poika

        Hauska provo!


      • säästäjä
        nöösi_poika kirjoitti:

        Hauska provo!

        Ai pidätkö kommenttiani epäuskottavana? Joka kuukausi säästän hieman ja äiti laittaa tilille kolmesataa kuussa. Kyllä siitä on viidentoista vuoden aikana melko paljon säästöön jäänyt.


      • pimeää rahaa?
        säästäjä kirjoitti:

        Ai pidätkö kommenttiani epäuskottavana? Joka kuukausi säästän hieman ja äiti laittaa tilille kolmesataa kuussa. Kyllä siitä on viidentoista vuoden aikana melko paljon säästöön jäänyt.

        Kumma kun anoppi ei saanut asumistukea koska tilillä oli 20000 euroa. On pieneläkeläinen.

        Aikuinen ihminen elää äidin varassa? Nolo......


    • korkojen kera

      Hei, no joo pitää kirjoittaa, siis olen mies 30v ja omaisuutta on noin120te. Mahdoton sanoa tarkkaan eikä sillä ole niin väliä. Maksettu talo, pörssi-osakkeita 20te. Näillä mennään.

    • VituiX meni

      Kahdella eri tilillä n. 77€ (huom, ei siis tuhansia). Ulosotossa n. 48000€. Vuokra-asunto jossa määräaikainen vuokrasuhde ja ulosoton jälkeen käteen jäävä tulo (työkyvyttömyyseläke) n. 955€. Ikää 34v.

      Kuulostaako tarpeeks realistiselta?

    • N 32

      Mulla on noin 15000e osakesalkku ja 4000e tilillä. Asunnosta on velkaa noin 100 000e, ostin vasta äskettäin.

      • Brita 42

        Minullakin on osakesalkku, nyt se on n. 200 000 euron arvonen.
        Tilillä en rahoja pitele, palkka on 30 000 e/kk joten sijoitettavaa riittää.
        En valita. :)
        Enkä asu Suomessa, joten verotuskin on palkansaajaystävällinen.
        Ihan sama mikä yleinen eläkeikä on, jään pois oravanpyörästä 10 vuoden sisällä. Jipii!


    • se on suhteellista

      Mitä epäuskottavaa on siinä, että ihmisillä on säästöjä? Ja jos puhutaan yleisesti säästöistä, niin miksi joku alkaisi täällä erittelemään sitä minkätyyppisiä säästöjä hänellä on? Pankissa tai tilillä, nyt on ainakin itselleni sellainen yleinen sana jonka joku voi sanoa ilman että hänen tarvitsisi sen kummemmin alkaa selvittämään mihin on rahansa sijoittanut. Ehkä vähän eri juttu jos käydään keskustelua säästämisestä ja kyselee vaikka neuvoja. En mä ainakaan lähde tässä kohtaa kertomaan mitä ja missä, enkä näe mitään syytä miksi kukaan muukaan lähtis.

    • ...

      Taloudellisesti kannattavinta olisi olla lapseton pariskunta. Taloudellisista syistä en kuitenkaan laita hynttyitä kenenkään kanssa yhteen tai jätä lapsia hankkimatta.

      Itselläni on omistusasunto, josta tosin vielä lainaa, säästössä n.10 000€, käyttötili pyörii 1000€-4000€ välillä, nelisen vuotta vanha auto ilman lainaa (jos sitä nyt voi laskea), mutta eipä oikein muuta. Asuntolainan lisäksi ei ole muita lainoja tms osamaksuja. Olen kolmekymppinen nainen.

    • korkojen kera

      Niinpä, toisia kiinnostaa talous enemmän kuin toisia. Ja se vielä että perintöä yms. en ole saanut vaan kaikki on töistä, osinkoista ynnä muuta sellaista.

    • Hyvin menee

      Ihan tyytyväinen voi olla. Naisen tuloilla; pks hyvällä alueella rivitaloasunto. Harratuksiin satsaan noin 30 k€ vuodessa koska haluan käyttää ansaitsemani tulot asioihin, jotka kiinnostavat. Kun olin suhteessa olin köyhä kuin kirkonrotta koska miehellä oli haaveilija ja haihattelu taipimusta.

      Seuraava hankinta on loma-asunto Espanjasta, jotta vanhana ei tarvitse värjötellä talvea suomessa.

      Perintöjäkin tulossa..

    • Hämärän rajoilta

      Pitäisikö vetää pohjat... Kolmekymmentä kohta kolkuttelee, omaisuutta on jokunen tonni pitkäaikaisella säästötilillä (jotakin perintöä jostakin vuosien takaa) ja musiikki-instrumentteja ehkä parin tonnin arvosta. Koska asun peräkammarissa, en laske esim. olohuoneen pianoa omaisuudekseni, vaikka sen ainoa käyttäjä olenkin. On minulla myös verotusteknisistä syistä (joita en sen tarkemmin tiedä, mutta jotka liittyvät isäni yritystoimintaan) vanha autonrämä käytössäni, mutta siihen pätee sama asia.

      En usko omaisuuteni koskaan tästä karttuvan. Minulla ei ole työhistoriaa, joten todennäköisyys, että myöhemminkään saisin jostakin tuloja, on olemattoman pieni. Mitään suurempia materiaalisia haaveita en edes elättele. Mikäli soittimia ei lasketa, en koe tarpeelliseksi omistaa mitään: jälkikasvua en aio hankkia ja koen elämäni muutenkin vain tilapäiseksi ajanjaksoksi, joten mitä varten mitään kokoaisin?

    • Osakkeita, hopeaa, kultaa omistusasunto (kaksio, Helsinki) mökki löytyy. Ei velkaa. Yksi kunnon perintö vielä luvassa, en tiedä milloin tippuu, mutta perintöjä on tullut jo muistaakseni 4 kappaletta. Itse asiassa viimeksi tein jotakin töihin liittyvää 11 vuotta sitten, kun oli pakko saada kasaan opintoihin liittyvät pakolliset työharjoittelut. Koulutuksen suhteen ei ole ongelmia, pari yliopistotutkintoa löytyy, ei humpuukialoilta.

      Osakkeita tällä hetkellä noin 20 000 €:n arvosta. Muistakaa muuten että vaikka Fortum ei ole tällä hetkellä kovin suosittu, yritys on vertaansa vailla oleva tuloskone, vertailukelpoista epsiä tuli lähelle 0.50 € jo kvartaalilla yksi tänä vuonna, mikä tarkoittaa että osinko on suurilta osin kasassa jo parissa kvartaalissa. Lisäksi Fortumilla on miljardin euron tehostamisohjelma kassavirran suhteen vuosina 2013-14, ja tähän liittyen Venäjällä lähtevät tänä ja ensi vuonna käyntiin uusia voimaloita, joista pitäisi tulla kohta yhteensä 500 miljoonaa lisätuloja.

      Jos vertaa Fortumia esim. toiseen valtion omistamaan yhtiöön, eli Neste Oiliin (molemmissa valtion omistus yli 50%), niin siellä ei mene lähellekään yhtä hyvin tulosten tahi osinkojen suhteen, ja silti Neste Oilin osake (12 EUR) on vain vähän halvempi kuin Fortumin (14 EUR) tällä hetkellä.

    • mies 86

      Ei paskaakaan. Kaksi hyödytöntä tutkintoa ja sisäistä kauneutta, mutta eipä sillä elä.

    • 34v_m

      Ei velkaa. Kiinteistöissä 120k€, auto 15k€, rahaa 40k€, 5k€ keräilykohteissa. Metsässäkin on jotain.

      Parisuhteessa menisin varmaan vuodessa konkkaan.

      • Taasnäitä

        "Parisuhteessa menisin varmaan vuodessa konkkaan. "

        Toi on muuten ihan totta. Parisuhteessa naisen elintaso nousee ja miehen laskee. Ja sitten on tietysti se puolen omaisuuden menetys kun 7 vuoden sisään "ajaudutaan erilleen" (lue: alunperin persaukinen muija lähtee rahat ja penskat mukanaan.)


    • 13+5

      Ei paljon mutta kuitenkin enemmän kuin tarvitsen.

      Ikäiseni perheelliset näyttävät kymmenen vuotta vanhemmilta kuin minä.

      • Sama havainto

        Lapsettomat näyttävät lapsellisia nuoremmilta. Ymmärrän, että vanhemmuus tekee ihmisistä viimeinkin aikuisia, mutta se tuntuu heijastuvan myös fyysoseen olemukseen. Lapsen saatuaan ihmiset myös alkavat näyttää aikuisilta.


    • nfnfngn

      Omaisuutta ja rahaa yhteensä pyöreät 20 000 euroa. Ikää minulla on 35 vuotta. Pienestä palkasta ei ole paljoa säästöjä kertynyt ja lisäksi olen ollut välillä työttömänä. Mitä olen seurannut niin en ole omasta ikäluokastani suinkaan ainoa samassa tilanteessa oleva vaan niin on moni muukin mies ja nainen. Olen odottanut jo 10 vuotta sitä "työvoima pulaa". Nyt suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä ja maassa jätti työttömyys. Palkat ovat monilla aloilla polkeneet käytännössä paikallaan jo yli 10 vuotta.

      • "Olen odottanut jo 10 vuotta sitä "työvoima pulaa". Nyt suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä ja maassa jätti työttömyys."
        Se on mun mielestä ihan huuhaa puhetta että muka ois työvoima pula tulossa. Päinvaston kyllä se on pula niistä työpaikoista, kun entiset jää eläkkeelle niin uusia ei oteta tilalle... semmoinen meininki on nykyisin menossa.

        Okei meni vähän ohi ketjun aiheen mutta noin se on.


    • 9+6

      Oma kaksio, oma auto, oma mökki ja pari hehtaaria metsää. Toistaiseksi ei yhtään velkaa, mutta kesäkuussa viimeistään joudun ottamaan kymppitonnin lainan jotta saan perintöveron kakkoserän maksettua.
      Tällä hetkellä olen työtön, joten olen omituisessa tilanteessa: omaisuutta on, mutta ei rahaa. Onneksi sain sen veron ensimmäisen puoliskon maksettua säästöistä...

      Kaikenlaista muuta pientä irtainta on myös, osa vähän arvokkaampaa, suurin osa ei.

      N36

    • m_81

      Tilllä 80k€, 10v auto, vuokralla koko ikäni asunut. Suurin osa on säästynyt viime vuosina, kun lopetin ostelemasta viimeisimpiä teknisiä hypetyksiä ja hienoja vaatteita. Tajusin ettei minun osakkeeni niillä hirvesti sinkkumarkkinoilla parantuneet ja jos olisikin olisin löytänyt itseni parisuhteen ajamasta kulutuskierteestä, palkkaorjuudesta ja asuntolainahelvetistä. Stressittömyys, pienistä asioista nauttiminen, minimalismi on kivempia asioita elämässä. Näin on parempi.

      • m_81

        Säästöjen kerääminen on ollut valtavan työn ja stressin takana. Minkäänlaista varallisuutta en ole koskaan saanut, enkä tule saamaan. Keräämäni potti on siihen nähden mielestäni melko hyvä. En saanut hyvinä aikoina asuntolainaa, koska minulla ei ollut perheessä takaajia. Nyt taas asunnot ovat liian kalliita ostettavaksi. Säästöjen kerääminen tällä verotuksella ja tonnin vuokralla vaatii tietoista talouden hallintaa.


        Minulla on paljon ystäviä, joilla perityt omistusasunnot, tai satoja tuhansia perittynä tai tulossa. Heidän elämä on ollut silmin nähden kevyempää kuin minun. Se ei ole reilua, kun toiset ovat saaneet kulkea läpi elämän aivan eri lähtöviivoilta. Erityisesti meitä miehien arvoa mitataan ulkoisten vaurauden esitysten kautta. Onko mökki? Oma asunto? MIkä auto? Onko uudet huolitellut vaatteet? Nostin kädet ylös, ei enää huvita juosta tätä kilpailua, juoskaa te.


      • ...
        m_81 kirjoitti:

        Säästöjen kerääminen on ollut valtavan työn ja stressin takana. Minkäänlaista varallisuutta en ole koskaan saanut, enkä tule saamaan. Keräämäni potti on siihen nähden mielestäni melko hyvä. En saanut hyvinä aikoina asuntolainaa, koska minulla ei ollut perheessä takaajia. Nyt taas asunnot ovat liian kalliita ostettavaksi. Säästöjen kerääminen tällä verotuksella ja tonnin vuokralla vaatii tietoista talouden hallintaa.


        Minulla on paljon ystäviä, joilla perityt omistusasunnot, tai satoja tuhansia perittynä tai tulossa. Heidän elämä on ollut silmin nähden kevyempää kuin minun. Se ei ole reilua, kun toiset ovat saaneet kulkea läpi elämän aivan eri lähtöviivoilta. Erityisesti meitä miehien arvoa mitataan ulkoisten vaurauden esitysten kautta. Onko mökki? Oma asunto? MIkä auto? Onko uudet huolitellut vaatteet? Nostin kädet ylös, ei enää huvita juosta tätä kilpailua, juoskaa te.

        Ei kaikki naiset miehen arvoa rahassa mittaa. Et vain ole törmännyt oikeanlaiseen ihmiseen. Suurin osa tuntemistani naisista arvostaa toki taloudellista turvaa siinä missä miehetkin, mutta ei se lompakon paksuus määrittele miestä.

        Itselleni riittää, että mies on taloudellisesti vastuullinen eli ei tuhlaa rahoja uhkapeleihin, viinaan tms. Järki täytyy miehellä päässä olla, en ala makselemaan kenenkään pelivelkoja.


      • tyhjätasku
        ... kirjoitti:

        Ei kaikki naiset miehen arvoa rahassa mittaa. Et vain ole törmännyt oikeanlaiseen ihmiseen. Suurin osa tuntemistani naisista arvostaa toki taloudellista turvaa siinä missä miehetkin, mutta ei se lompakon paksuus määrittele miestä.

        Itselleni riittää, että mies on taloudellisesti vastuullinen eli ei tuhlaa rahoja uhkapeleihin, viinaan tms. Järki täytyy miehellä päässä olla, en ala makselemaan kenenkään pelivelkoja.

        "Itselleni riittää, että mies on taloudellisesti vastuullinen eli ei tuhlaa rahoja uhkapeleihin, viinaan tms. Järki täytyy miehellä päässä olla, en ala makselemaan kenenkään pelivelkoja. "

        No hyväksyisitkö 23 000 euroa bruttona vuodessa tienaavan pienituloisen miehen? En pysty ostelemaan naiselle timantteja tai ostamaan omakotitaloa. Jos nainenkin on yhtä pienituloinen ja oletetaan että olisi perheessä vaikka kaksi lasta niin laskettasiin jokainen centti tarkkaan.


      • nainen..
        tyhjätasku kirjoitti:

        "Itselleni riittää, että mies on taloudellisesti vastuullinen eli ei tuhlaa rahoja uhkapeleihin, viinaan tms. Järki täytyy miehellä päässä olla, en ala makselemaan kenenkään pelivelkoja. "

        No hyväksyisitkö 23 000 euroa bruttona vuodessa tienaavan pienituloisen miehen? En pysty ostelemaan naiselle timantteja tai ostamaan omakotitaloa. Jos nainenkin on yhtä pienituloinen ja oletetaan että olisi perheessä vaikka kaksi lasta niin laskettasiin jokainen centti tarkkaan.

        Moni nainen haluaa ostaa itse timanttinsa. Minä ainakin. Ostin parisuhteessa ollessanikin.
        Omakotitalot hankitaan nykymaailmassa yhdessä. Silloin se myös omistetaan yhdessä. En minä ainakaan asuisi miehen omistamassa talossa hyyryläisenä.


      • ...
        tyhjätasku kirjoitti:

        "Itselleni riittää, että mies on taloudellisesti vastuullinen eli ei tuhlaa rahoja uhkapeleihin, viinaan tms. Järki täytyy miehellä päässä olla, en ala makselemaan kenenkään pelivelkoja. "

        No hyväksyisitkö 23 000 euroa bruttona vuodessa tienaavan pienituloisen miehen? En pysty ostelemaan naiselle timantteja tai ostamaan omakotitaloa. Jos nainenkin on yhtä pienituloinen ja oletetaan että olisi perheessä vaikka kaksi lasta niin laskettasiin jokainen centti tarkkaan.

        Tottakai hyväksyisin, jos mies muuten olisi sellainen, kenen kanssa arvomaailmat kohtaa ja kenen kanssa olisi hyvä olla. Vain miehellä itsellään on väliä, ei sillä kuinka paljon hän tienaa tai kuinka hienolla autolla ajelee. Tärkeintä olisi, että mies kohtelee hyvin ja kunnioittaa kumppanina.

        Varat yhdistettynä käytettävissä olisi noin 75 000€ vuodessa, joten kyllä sillä nyt hengissä ainakin pysyisi ja ehkä välillä timanttejakin ostelee. Pystyisin kyllä elämään ilmankin, mieluummin käyttäisin rahat vaikkapa vuosittaiseen ulkomaanmatkaan.


    • jaahas.

      Tilillä 30 000 ja kotona 10 000 käteistä. Tuhlasin 7 000 karibian ristelyyn joka alkaa heinäkuussa ja lähden sinne yhen naisen kanssa.

    • En omista mitään

      Ei mulla mitään ole, eikä tule.

    • Tutkijat ovat laskeneet, että saavuttaakseen saman elintason, kumppani tarvitsee noin 60% siitä rahamäärästä kuin sinkku. Jaetut asumiskulut, yksi sähkölasku, lehti, kotivakuutus jne...

      Asiaan tietysti vaikuttaa, onko kumppani pieni- vai suurituloinen, eli pitääkö sitä sponsoroida vai voiko sitä siivestää. Puhumattakaan, miten mahdolliset eri ikäiset lapset vaikuttavat elintasoon.

    • MGTOW

      Muutama satatuhatta euroa.

    • Ristomatti.

      Minulla on 40%:sti maksettu pieni kaksio Helsingistä ja tilillä muutama tuhat euroa. Aina kun saan "säästettyä" 10 000€, niin käytän sen ylimääräiseen lainanlyhennykseen. Autoa en omista, mutta kotini on sisustettu muilla kuin Ikean kalusteilla ja pukeudun muihin kuin H&M:n tai Prisman vaatteisin.

      Olen kuitenkin vasta 27 ja jos vertaan omaa taloudellista tilannettani parisuhteessa olevieni ystävieni tilanteeseen, niin voisin väittää että minulla menee ainakin taloudellisesti paremmin kuin heillä. Monelle sinkkuystävälleni en kuitenkaan taloudellisesti pärjää, mutta se johtuu enemmänkin koulutusvalinnastani.

    • ...

      Tulillä joku 4000 euroa. Ja tietokone sitten arvokkain omaisuus. En elä kovin säästeliäästi. Töissä olen about 1900e/kk peruspalkalla sotealan vuorolisät, eli ei ihan semmoset mitä jollekin raksamiehelle maksetaan, jos on yön tai viikonlopun töissä.

      Eli ei tässä parin vuoden työuralla ole kertynyt omaisuutta varsinaisesti paljoakaan. Mutta voisin tosiaan olla säästeliäämpi ja voisin alkaa maksella jotain 25 vuoden asuntolainaa, mutta yksinään kämpän ostaminen on aika pelottavan kuuloista touhua sekin.

      • 1+5

        Mitä pelottavaa yksin kämpän ostamisessa on? Minä opin sen että yksikään nainen ei pysy mun kanssa suhteessa joten ostin omistus asunnon jo jokunen vuosi sitten ja aina sillointällöin joku sopankeittäjä majailee kaverina kunnes löytää komeamman ja lähtee.
        Omistusasunnossa säästät kokoajan ja maksat asuntoa itsellesi. Ja pienemmällä kuukausi maksulla selviät isomman omistusasunnon maksamisesta kun pienemmän vuokra kämpän.


    • s s

      Ikää 20v. Käteistä 15400€, Tavaroideni jälleenmyynti arvo n.4000. Velkaa 0€. Rahaa lainattu muille 2500€ ilman korkoja. Kaiken olen itse hankkinut omilla suhteilla töitä tehden. Asuin vanhempien luona kunnes täytin 18. Asun vuokralla ja vuokra 560/kk. Nyt pidän lomaa ja aloitan opiskelun korkeakoulussa kesän jälkeen.

    • Snadisti Stadista

      Tilillä ei taida olla tällä hetkellä edes 100 euroa. Sossulta on piilossa käteisen muodossa jotain 5000 euroa, muita säästöjä minulla ei sitten olekaan.

      Mutta omasta mielestäni talouteni on ihan hyvä sillä minulla jää kuukauden sossurahoistakin aina vähintään se 100 euroa säästöön, eikä minulla ole mitään velkojakaan. Autonromukin löytyy tuosta pihalta ja asun mukavasti isossa kaksiossa pk-seudulla.

      Jatkan opiskelua nyt parin "välivuoden" jälkeen ja uskon että taloudellinen tilanteeni pysyy samana, sillä en ole oikeutettu opintotukeen, joten saan jatkaa sossun asiakkaana ainakin vuoden ajan.

    • Minulla ei ole omaisuutta lainkaan. Asun vuokralla. No tietysti kämpän kalusteet ovat omaisuutta. Maksimissaan arvoltaan vajaa 10 000 euroa. Ei omaa asuntoa, ei autoa ei mitään. Maksan pientä velkaani vielä vuoden ja sitten olen velaton ja pääsen ehkä säästämäänkin.

    • M 1974

      Säästössä eri tileillä noin 125 000 euroa. siinä kaikki, ei asuntoa, autoa, telkkaria

    • 9+9

      löytyy oma velaton kämppä, hyvä auto, osakkeita n 40 tonnin arvosta, pankkitilillä 20 tonnia. Kaiken kaikkiaan varallisuus n 300 tonnia jos muuttais kaiken käteiseksi.5-10 vuoden sisään tulossa perintöä n 700 tuhatta joten eipä tässä hätää. On varallisuutta siis sen verran että ei mikään suomalainen p*rsaukinen lutka, joka olisi vain rahojeni perään, kelpaakkaan minulle. Naisella pitää siis olla varallisuutta jonkin verran ja nätti sekä hoikka pitää olla. Rikkaalla on varaa valita. Jos ei tuollaista naista löydy niin mielummin sitten otan köyhän ulkomaalaisen naisen kuin köyhän suomalaisen naisen. At ulkomaalaiset näes pikkasen paremman näköisiä.

    • M 1978

      Velaton asunto n. 95000e, osakkeita ja rahastoja n. 20000e, tilillä 2-3 tuhatta, autoa ei ole.

    • perintöä odotellessa

      Yks asia pistää silmään tässä ketjussa. Ihmiset, jotka laskee sen tulossa olevan perinnön omaksi omaisuudekseen. Jotenki kauheen groteskia mun mielestä. Joo on mullekin tulossa ... monta kymmentä hehtaaria hyvin hoidettua metsää, jossa puusto on "kaatokunnossa" varmasti just parahiksi. Pitkät pätkät järvenrantaa, josta saa lohkottua arvokkaita mökkitontteja. Parit valmiit "kesämökit", tai huvilatasoa noi enemmän on, jne jne jne ... mutta hei, en mä niitä omikseni laske ... voihan olla et vanhemmat tahtookin muuttaa rahaksi ja nauttia elämästä ennenkun aika tulee. Mä kuitenki pidän mielummin mun vanhemmat, niin kauan kun vaan voin ja jos ne tahtoo nauttia elämästään, niin siitä vaan. Mä olen niiltä jo niin, paljon saanu (ei vain materiaa) että ovat sen ansainneet. :)

      Tosian tulee ne vanhat Kummeli sketsit mieleen, kun tätä ketjua lukee. Mun omaisuutta on vain se, minkä olen ite kasaan saanu!!!

      • Ikisinkku M

        Joo sitä minäkin vähän ihmettelin mutta kyllä se taitaa valitetttavan yleistä olla tuollainen ajattelutapa, jotkut taitaa jopa tehdä velkaa perintöjen varaan laskeskellessaan. Minustakin kun olisi parempi vaan että vanhemmat käyttäisivät itseensä ja sitten jos laitokseen joskus joututuvat niin kustantaisivat itselleen parasta mahdollista hoitoa. Kerran kuuntelin huuli pyöreänä kun yksi tuttava tilitti miten on äitinsä hoito on kallista, isän poismenon jälkeen perikunta jakoi rahat ja nyt sitten iso sisarusparvi riitelee rahasta keskenään ja arvatenkin halvalla pitäisi päästä, jienoja ihmisiä. Yksi hyvä syy pysytellä sinkkuna ja lapsettomana ettei ainakaan sitten niistä omista roposista tarvitse kenenkään riidellä jos laittaa ne sitten vaikka johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen.


      • N33.

        Oon ihan samaa mieltä :)
        Olen sanonut isovanhemmille ja vanhemmille kun ovat perinnöstä puhuneet, että parempi laittaa kaikki omaisuus itsensä hyvinvointiin sinä aikana kun vielä elävät.
        Me lapset ollaan jo saatu paljon ja ei tarvita muuta kuin heidän voivan hyvin mahdollisimman pitkään.


      • #######+++++--------

        Mä taasen olen sitä mieltä että tuossa sinun mielipiteessäsi paistaa tämä niin pitkään vallalla ollut vasemman laidan(ja sen tietyn kokomussiiven yhtä lailla) suhtautuminen perintöihin, ja varsinkin siis näihin tavallisten kansalaisten pieniin perintöihin. Isoja tuottavia perintöjä vasen laitakin on perinteisesti arvostanut tiettyyn mittaan siksi kun niiden haltijoista riippuu työllistäminen ja verotulot. Näitä perintöjä pidetään jotenkin ansaitsematomina ja halveksittavinakin asioina, kun taas palkkatulojen ja omien bisneksien avulla saatujen varojen katsotaan aina olevan jalosti anssaittuja. Näin vaikka isoja palkkoja voi nauttia yhteiskunnan varoista vaikka joutavanpäiväisenä byrokraattina, ja yksityisellä puolellakin joskus pidetään töissä tuottamatonta väkeä. Eikä ne työelämässä asemiin kipauamiset tahdo onnistua ilman että polkee toisia matalaksi, eikä bisnesvoittojakaan aina tehdä muuta kuin toisia ja verottajaakin huijamalla. Todennäköisesti elämästä voisi selvitä toisia polkematta ja huijaamatta vain henkilö joka perii niin paljon, että sitä perintöään syöden elää koko elämänsä eikä siis itse tai muidenkaan välityksellä osallistu työelämään eikä ylipäätänsä bisneksiin.

        Minusta lähtökohtaisesti perintönä saadut varat ovat vähintään yhtä paljon perinnönsaajan ansaitsemaa kuin mitä palkoista ja bisneksistä hankitut varatkin. Ja sekin on huomattava että jos jonkun pienen perinnön saat ja et siitä huolta kanna niin se helposti häviää niin monin eri tavoin.


    • Citynainen

      Riippuu jokahisen rahankäytöstä mutta tällä hetkellä ei omaisuutta muuta kuin museoauto,..

    • switzer

      Paljon, kun ei asu Suomessa, tienaa kunnolla eikä maksa paljon veroja! ;-)

    • TyötäKokoElämä

      Käteistä ja arvopapereita n. 200 000€. Valitettavasti ei asuntoa ja juuri tuo asunnon hankinta on sinkulle pk-seudulla todella haasteellista. Jos olisin parisuhteessa taloudellisesti identtisen naisen kanssa, asunnot olisi suorastaan halpoja.

      Ei auta kun yrittää kasvattaa tulotasoa niin, että se olisi tasaisesti yli 100 000€/v. Tuolla pärjäisi jo ihan kohtuullisen hyvin. Pariutumista en voi ottaa missään laskelmissa huomioon, kun en ole tähän ikään (30 ) edes naista suudellut.

      • ????

        Miten se asunnon hankinta on sinkulle haasteellista, jolla on säästöjä n. 200 000€?
        Sellaisenhan saa tuolla hinnalla...


    • Omaisuutta???

      Hö? Omaisuutta? Minulla ainakin tase on tähän ikään mennessä pakkasella muutaman satatuhatta...

    • Bruce666

      Noin 180k omaisuuttaa osakkeina ja 09vm Vw scirocco autona maksettuna

      Ja ihan itse olen kaiken tienannut kiinteistöissä ne rahat kulkee voin nyt sanoa omalla kokemuksella

      • Bruce666

        Ja on siis velkaa myös osakkeissa eli asunto ja kiinteistön palanen ;)
        Arvo siis noin 180k

        Minusta hyvin kun miettii että aloitin aikoinaan 75k velalla ja nyt sen kämpän myin suurella voitolla


      • Bruce666
        Bruce666 kirjoitti:

        Ja on siis velkaa myös osakkeissa eli asunto ja kiinteistön palanen ;)
        Arvo siis noin 180k

        Minusta hyvin kun miettii että aloitin aikoinaan 75k velalla ja nyt sen kämpän myin suurella voitolla

        Kaluni on 19 cm erektiossa.


    • Juhani___

      Yksi omakotitalo, parikymmentä yksiötä ja tosivanha auto. En tiedä niitten arvoa paitsi auton josta yksi remonttireiska tarjosi 1500 eukkia. Osakkeista puolet on perittyjä ja puolet itse hankittuja. Elän tosi nuukasti, ainoa mihin menee rahaa on holipompeli joita otan lasin tai pari illalla ja sitten kirjat. Tänäänkin meni kirjoihin satanen.

    • single-41v

      Omakotitalo (espoo) kaksi yksiötä (helsinki) mökki ja kaksio juuri ostettu ulkomailta n100.000 nokian osaketta joiden arvo vaihtelee 100-300ke välillä riippuen vuodesta.

      Jos sinkkuus jatkuu on tarkoitus myydä 50vuotiaana omakotitalo ja muuttaa kaksioon ulkomaille ja elellä suomen vuokratuloilla...

    • akateemine M

      Yllättävän varakasta porukkaa - melkein jokaisella muutama "kymppi" osakkeissa.. monella tilillä kymmeniä tuhansia ja omistusasuntoja.

      Joko a) tänne kirjoittavat vaan ne kenellä on varallisuutta tai b) aika moni värittää esim. unohtamalla mainita velat tai c) suomalaisilla sinkuilla todellakin on millä mällätä.

      Ei mene tämä varallisuus yksiin tuntemieni reaalimaailmasinkkujen kanssa.

      • Ikisinkku M

        Ehkä se on niin että tämänkaltaiseen ketjuun ei ne ihan vähävaraisimmat edes vastaa eli a, osittain varmaan b ja c riippuu ihan siitä miten osaa rahojaan käsitellä. Omista tuttavista oikeastaan kyllä näkisin suurempana vedenjakajana omistuasunnon hankkimisen aikanaan kuin suhdestatuksen, ne jotka jääneet vuokralle asumaan eivät hirveästi ole pystyneet omaisuusmassaa kerryttämään kun se asuminen vie suuren siivun reaalituloista.


      • Sitä minäkin ajattelin, mutta pitää ottaa myös vaihtoehdon b) äärimmäinen muoto: moni vain valehtelee. En minäkään tunne näin varakkaita sinkkuja, tosin joillakin voi olla tosiaan omaisuutta. Yksikin tuttu kehuu nuorena hankitulla omistusasunnollaan, jonka tosi asiassa ovat hänen vanhempansa hänelle hankkineet. Sinänsä perintö voisi selittää monen ketjussa kehuskelleen omaisuuden.

        Itselläni on omistuskaksio (arvo n. 130 tuhatta), auto (arvo n. 14 tuhatta) ja rahaa tileillä n. 10 tuhatta. Rahastoissa on varallisuutta noin 70 euroa (siis tosiaan euroa, ei mitään tuhatta). Velkaa on noin 125 tuhatta asunnosta, autosta ja opiskeluista. Plussan puolella sentään! Ikäisiini kanssaihmisiin verrattuna en ole mitenkään varaton, vaikka en nyt kehuakaan voi, ja siksi onkin yllättävää että juuri tällä palstalla on ketju, jossa saa tuntea itsensä täydeksi luuseriksi jonkun muun syyn kuin naismenestyksen vuoksi.


      • Ikisinkku M
        lord.boredom kirjoitti:

        Sitä minäkin ajattelin, mutta pitää ottaa myös vaihtoehdon b) äärimmäinen muoto: moni vain valehtelee. En minäkään tunne näin varakkaita sinkkuja, tosin joillakin voi olla tosiaan omaisuutta. Yksikin tuttu kehuu nuorena hankitulla omistusasunnollaan, jonka tosi asiassa ovat hänen vanhempansa hänelle hankkineet. Sinänsä perintö voisi selittää monen ketjussa kehuskelleen omaisuuden.

        Itselläni on omistuskaksio (arvo n. 130 tuhatta), auto (arvo n. 14 tuhatta) ja rahaa tileillä n. 10 tuhatta. Rahastoissa on varallisuutta noin 70 euroa (siis tosiaan euroa, ei mitään tuhatta). Velkaa on noin 125 tuhatta asunnosta, autosta ja opiskeluista. Plussan puolella sentään! Ikäisiini kanssaihmisiin verrattuna en ole mitenkään varaton, vaikka en nyt kehuakaan voi, ja siksi onkin yllättävää että juuri tällä palstalla on ketju, jossa saa tuntea itsensä täydeksi luuseriksi jonkun muun syyn kuin naismenestyksen vuoksi.

        Ei siinä välttämättä valehdella tarvitse. Tuosta velan määrästä päättelisin ettei ole kovin kauankaan siitä kun olet siirtynyt omistusasuntoon? Kohdallasi omistamisessakin on se ongelma että velkaa on tuonkin verran, vaikka korot ovat todella alhaalla nyt niin silti tuonsuuruisessa velassa jo jotain osaa näyttelevät, silti luultavasti varsinainen vaurastumisesi on alkanut vasta omistusasunnon hankinnan myötä.

        Ei se taloudenhoito sinkullakaan nyt kuitenkaan mitään avaruusfysiikkaa ole, opiskeluihin ja autoon ei kannata velkaa tehdä, jos ei onnistu käteisellä niin antaa olla, asuntoon velkaa mutta maltilla. itse hankin ensimmäisen halvan omistusasunnon huonolta alueelta samaan aikaan kun kävin töissä ja opiskelin siinä ohessa, ei siis opintovelkaa ja halpa asuminen, möin pois ilman isoa voittoa paikkakunnan vaihdoksen myötä, seuraava myös melko edullinen hyvällä paikalla oleva täysin remontoitava asunto, tein remonttia ja asuin muutaman vuoden, myydessä "tliliä" n.35te ja tuosta vaihdoin nykyiseen, en tiedä tuleeko voittoa mutta kun tässäkin jo yli 2v. niin voisi myydä jo ilman myyntivoiton verotusta ja sijoittaa taas vähän isompaan maltillisella velalla (max.50te) tai sitten ei ollenkaan velkaa. Asumisesta ei tässä vaiheessa tarvitse enää alkaa maltaita maksamaan kun on jo pohjakassaa kertynyt johtuen siitä että on jo pitkään asunut lähestulkoon ilmaiseksi verrattuna vuokra-asumiseen, kohtuullisuudestaan johtuen lainat lyhentyneet koko ajan silloin kun niitä on ollut ja nykyään jää jo sukanvarteenkin jotain jos vaan töissä jaksaa käydä


      • Ikisinkku M
        Ikisinkku M kirjoitti:

        Ei siinä välttämättä valehdella tarvitse. Tuosta velan määrästä päättelisin ettei ole kovin kauankaan siitä kun olet siirtynyt omistusasuntoon? Kohdallasi omistamisessakin on se ongelma että velkaa on tuonkin verran, vaikka korot ovat todella alhaalla nyt niin silti tuonsuuruisessa velassa jo jotain osaa näyttelevät, silti luultavasti varsinainen vaurastumisesi on alkanut vasta omistusasunnon hankinnan myötä.

        Ei se taloudenhoito sinkullakaan nyt kuitenkaan mitään avaruusfysiikkaa ole, opiskeluihin ja autoon ei kannata velkaa tehdä, jos ei onnistu käteisellä niin antaa olla, asuntoon velkaa mutta maltilla. itse hankin ensimmäisen halvan omistusasunnon huonolta alueelta samaan aikaan kun kävin töissä ja opiskelin siinä ohessa, ei siis opintovelkaa ja halpa asuminen, möin pois ilman isoa voittoa paikkakunnan vaihdoksen myötä, seuraava myös melko edullinen hyvällä paikalla oleva täysin remontoitava asunto, tein remonttia ja asuin muutaman vuoden, myydessä "tliliä" n.35te ja tuosta vaihdoin nykyiseen, en tiedä tuleeko voittoa mutta kun tässäkin jo yli 2v. niin voisi myydä jo ilman myyntivoiton verotusta ja sijoittaa taas vähän isompaan maltillisella velalla (max.50te) tai sitten ei ollenkaan velkaa. Asumisesta ei tässä vaiheessa tarvitse enää alkaa maltaita maksamaan kun on jo pohjakassaa kertynyt johtuen siitä että on jo pitkään asunut lähestulkoon ilmaiseksi verrattuna vuokra-asumiseen, kohtuullisuudestaan johtuen lainat lyhentyneet koko ajan silloin kun niitä on ollut ja nykyään jää jo sukanvarteenkin jotain jos vaan töissä jaksaa käydä

        Näkyipä äkkiä tulevan mittavasti miinuksia joiltakuilta, tiedoksi vaan ettei suinkaan ole tarkoitus kenellekään v..lla vaan opastaa tekemään oikeita valintoja esimerkin valossa.


      • Ikisinkku M kirjoitti:

        Ei siinä välttämättä valehdella tarvitse. Tuosta velan määrästä päättelisin ettei ole kovin kauankaan siitä kun olet siirtynyt omistusasuntoon? Kohdallasi omistamisessakin on se ongelma että velkaa on tuonkin verran, vaikka korot ovat todella alhaalla nyt niin silti tuonsuuruisessa velassa jo jotain osaa näyttelevät, silti luultavasti varsinainen vaurastumisesi on alkanut vasta omistusasunnon hankinnan myötä.

        Ei se taloudenhoito sinkullakaan nyt kuitenkaan mitään avaruusfysiikkaa ole, opiskeluihin ja autoon ei kannata velkaa tehdä, jos ei onnistu käteisellä niin antaa olla, asuntoon velkaa mutta maltilla. itse hankin ensimmäisen halvan omistusasunnon huonolta alueelta samaan aikaan kun kävin töissä ja opiskelin siinä ohessa, ei siis opintovelkaa ja halpa asuminen, möin pois ilman isoa voittoa paikkakunnan vaihdoksen myötä, seuraava myös melko edullinen hyvällä paikalla oleva täysin remontoitava asunto, tein remonttia ja asuin muutaman vuoden, myydessä "tliliä" n.35te ja tuosta vaihdoin nykyiseen, en tiedä tuleeko voittoa mutta kun tässäkin jo yli 2v. niin voisi myydä jo ilman myyntivoiton verotusta ja sijoittaa taas vähän isompaan maltillisella velalla (max.50te) tai sitten ei ollenkaan velkaa. Asumisesta ei tässä vaiheessa tarvitse enää alkaa maltaita maksamaan kun on jo pohjakassaa kertynyt johtuen siitä että on jo pitkään asunut lähestulkoon ilmaiseksi verrattuna vuokra-asumiseen, kohtuullisuudestaan johtuen lainat lyhentyneet koko ajan silloin kun niitä on ollut ja nykyään jää jo sukanvarteenkin jotain jos vaan töissä jaksaa käydä

        Ei siitä tosiaan kauaa ole kun asunnon hankin. Vaurastuminen alkoi kyllä aiemmin, mutta vasta työelämään siirtymisen myötä kylläkin, eli opiskeluajalta käteen eivät jääneet kuin velat, mikä onkin nuoruudenvirheeksi laskettava. Jos opiskeluaikana olisi päässyt töihin, olisi tilanne epäilemättä parempi.

        Autovelka sen sijaan on vain menojen jaksotusta, ts. olisin pystynyt sen kyllä käteiselläkin hankkimaan ja edelleen pystyisin sen kuittaamaan pois samantien. En vain yllättävien menojen varalta ole halunnut. Korkojen suhteen olen tietenkin huomioinut, että selviytyisin hyvin niiden noustessakin, toisin sanoen palkasta jää käteen vielä reilusti, ja menoja pystyisi vielä karsimaankin. Eri asia tietysti jos joidenkin 80- ja 90-lukujen taitteeseen jääneiden perussuomalaisten änkyröiden haaveet markka-ajan paluusta ja 15 prosentin koroista toteutuvat, mihin en usko. Ainoastaan sitten tulee ongelmia, jos jään työttömäksi enkä ansiosidonnaisen ajanjakson jälkeenkään ole päässyt oikeisiin töihin.


      • #######?????????????
        lord.boredom kirjoitti:

        Sitä minäkin ajattelin, mutta pitää ottaa myös vaihtoehdon b) äärimmäinen muoto: moni vain valehtelee. En minäkään tunne näin varakkaita sinkkuja, tosin joillakin voi olla tosiaan omaisuutta. Yksikin tuttu kehuu nuorena hankitulla omistusasunnollaan, jonka tosi asiassa ovat hänen vanhempansa hänelle hankkineet. Sinänsä perintö voisi selittää monen ketjussa kehuskelleen omaisuuden.

        Itselläni on omistuskaksio (arvo n. 130 tuhatta), auto (arvo n. 14 tuhatta) ja rahaa tileillä n. 10 tuhatta. Rahastoissa on varallisuutta noin 70 euroa (siis tosiaan euroa, ei mitään tuhatta). Velkaa on noin 125 tuhatta asunnosta, autosta ja opiskeluista. Plussan puolella sentään! Ikäisiini kanssaihmisiin verrattuna en ole mitenkään varaton, vaikka en nyt kehuakaan voi, ja siksi onkin yllättävää että juuri tällä palstalla on ketju, jossa saa tuntea itsensä täydeksi luuseriksi jonkun muun syyn kuin naismenestyksen vuoksi.

        Eikö tuo 125 tonnin velka vähän askarruta kun nyt on tämä huono aika ja voi joutua työttömäksi. Jos työttömäksi jää ja ei saa pankin kanssa sopimuksen mukaan velkojaan lyhennettyä, niin silloin pankki voi laittaa lainojen panttina olevan asunnon myyntiin sai siitä mitä sai. Ja kun huonoon aikaan myyden ei asunnosta paljon saa, niin saattaa jäädä vielä velkaa 5-6 kymppitonnia jolle pankki sanelee korkean koron josta ei työttömänä selviä ja velka siten vaan kasvaa siitä eteenpäin. Työttömänä ja asunnottomana voi toki hakea kaupungin vuokrakämppää, mutta yksinäiselle mieshenkilölle ei sieltä anneta kuin se kaikkein paskaisin murju jostain häirikköhörhöjen talosta huonolla sijaintipaikalla, ja saa olla tyytyväinen jos edes sellaisen saa eikä tarvitse alkaa yömajoissa pyöriä.


      • #######????????????? kirjoitti:

        Eikö tuo 125 tonnin velka vähän askarruta kun nyt on tämä huono aika ja voi joutua työttömäksi. Jos työttömäksi jää ja ei saa pankin kanssa sopimuksen mukaan velkojaan lyhennettyä, niin silloin pankki voi laittaa lainojen panttina olevan asunnon myyntiin sai siitä mitä sai. Ja kun huonoon aikaan myyden ei asunnosta paljon saa, niin saattaa jäädä vielä velkaa 5-6 kymppitonnia jolle pankki sanelee korkean koron josta ei työttömänä selviä ja velka siten vaan kasvaa siitä eteenpäin. Työttömänä ja asunnottomana voi toki hakea kaupungin vuokrakämppää, mutta yksinäiselle mieshenkilölle ei sieltä anneta kuin se kaikkein paskaisin murju jostain häirikköhörhöjen talosta huonolla sijaintipaikalla, ja saa olla tyytyväinen jos edes sellaisen saa eikä tarvitse alkaa yömajoissa pyöriä.

        Eipä kyllä huoleta, ei. Yksi asia on se, etten usko jääväni työttömäksi, ja jos kuitenkin jään, selviäisin ainakin sen pari vuotta jotenkuten (irtisanomisajalta tulisi ihan normaalisti palkka ja sen jälkeen tulisi ansiosidonnaista, minkä kanssa tietenkin on tiukkaa ja pitäisi karsia muita kuluja), jona aikana voisi asunnon myydä ainakin jos vaikuttaa, ettei uutta paikkaa ole löytymässä. En kuitenkaan ole ns. suhdanneherkällä alalla töissä, joten murehtiminen valuisi hukkaan.


      • hämmästyttävää
        lord.boredom kirjoitti:

        Eipä kyllä huoleta, ei. Yksi asia on se, etten usko jääväni työttömäksi, ja jos kuitenkin jään, selviäisin ainakin sen pari vuotta jotenkuten (irtisanomisajalta tulisi ihan normaalisti palkka ja sen jälkeen tulisi ansiosidonnaista, minkä kanssa tietenkin on tiukkaa ja pitäisi karsia muita kuluja), jona aikana voisi asunnon myydä ainakin jos vaikuttaa, ettei uutta paikkaa ole löytymässä. En kuitenkaan ole ns. suhdanneherkällä alalla töissä, joten murehtiminen valuisi hukkaan.

        Onko olemassa suhdentaisesta riippumattomia aloja?


      • köyhä kysyy
        lord.boredom kirjoitti:

        Eipä kyllä huoleta, ei. Yksi asia on se, etten usko jääväni työttömäksi, ja jos kuitenkin jään, selviäisin ainakin sen pari vuotta jotenkuten (irtisanomisajalta tulisi ihan normaalisti palkka ja sen jälkeen tulisi ansiosidonnaista, minkä kanssa tietenkin on tiukkaa ja pitäisi karsia muita kuluja), jona aikana voisi asunnon myydä ainakin jos vaikuttaa, ettei uutta paikkaa ole löytymässä. En kuitenkaan ole ns. suhdanneherkällä alalla töissä, joten murehtiminen valuisi hukkaan.

        Milloinkas isot remontit pamahtavat taloon? Jos asut Helsingissä ja hinta on ollut vain 130 tonnia niin asunto lienee melko vanha.


      • #########???????????
        lord.boredom kirjoitti:

        Eipä kyllä huoleta, ei. Yksi asia on se, etten usko jääväni työttömäksi, ja jos kuitenkin jään, selviäisin ainakin sen pari vuotta jotenkuten (irtisanomisajalta tulisi ihan normaalisti palkka ja sen jälkeen tulisi ansiosidonnaista, minkä kanssa tietenkin on tiukkaa ja pitäisi karsia muita kuluja), jona aikana voisi asunnon myydä ainakin jos vaikuttaa, ettei uutta paikkaa ole löytymässä. En kuitenkaan ole ns. suhdanneherkällä alalla töissä, joten murehtiminen valuisi hukkaan.

        Pahin asiassa olisikin juuri se jos jostain syystä joutuisi myymään huonoon aikaan jolloin asuntojen kysyntäkin huonoa.
        No jos on suht varma työpaikka johon ei laskushdanteet paljon vaikuta, niin ei siinä silloin paljon mitään huolta ole. Se vaan että julkinen sektorikin näyttäisi joutuvan nyt ahtaalle jos laskusuhdanne jää pidemmäksi aikaa päälle, ja kun on näitä rakenteellisiakin ongelmia siinä vielä lisänä. Velkaakin on jo niin paljon otettu että ollaan jotain 55% BKT:stä tasolla, ja 60% on se raja. Tämä velan osuus BKT:stä kasvaa vaikka ei yhtään uutta velkaa otettaisi(mitä kyllä joudutaan ottamaan), jos taloudellinen kasvu jää negatiiviselle puolelle. Jos taasen tämä velan osuus BKT:stä kasvaa ja budjettivajeet niin vaarassa on putoaminen kolmen A:n luokasta, ja silloin valtion velkojen korot nousevat, ja kyllä siinä silloin päätyvät pankitkin nostamaan laina-asiakkaidensa korkoja.


      • hämmästyttävää kirjoitti:

        Onko olemassa suhdentaisesta riippumattomia aloja?

        Ei kai ole, mutta enhän minä sellaisesta puhunutkaan, mutta on Suomessa nyt muunkinlaisia työpaikkoja kuin viennistä riippuvaista perusteollisuutta tai IT-firmoja.


      • köyhä kysyy kirjoitti:

        Milloinkas isot remontit pamahtavat taloon? Jos asut Helsingissä ja hinta on ollut vain 130 tonnia niin asunto lienee melko vanha.

        Kyllä ne tulossa ovat, ja niihin minä paraikaa varaudunkin. Ongelma sekään ei ole, koska siitähän se asunnon arvo vain kasvaa.


      • #########??????????? kirjoitti:

        Pahin asiassa olisikin juuri se jos jostain syystä joutuisi myymään huonoon aikaan jolloin asuntojen kysyntäkin huonoa.
        No jos on suht varma työpaikka johon ei laskushdanteet paljon vaikuta, niin ei siinä silloin paljon mitään huolta ole. Se vaan että julkinen sektorikin näyttäisi joutuvan nyt ahtaalle jos laskusuhdanne jää pidemmäksi aikaa päälle, ja kun on näitä rakenteellisiakin ongelmia siinä vielä lisänä. Velkaakin on jo niin paljon otettu että ollaan jotain 55% BKT:stä tasolla, ja 60% on se raja. Tämä velan osuus BKT:stä kasvaa vaikka ei yhtään uutta velkaa otettaisi(mitä kyllä joudutaan ottamaan), jos taloudellinen kasvu jää negatiiviselle puolelle. Jos taasen tämä velan osuus BKT:stä kasvaa ja budjettivajeet niin vaarassa on putoaminen kolmen A:n luokasta, ja silloin valtion velkojen korot nousevat, ja kyllä siinä silloin päätyvät pankitkin nostamaan laina-asiakkaidensa korkoja.

        Ei sillä etteikö se ennennäkemätöntä olisi, mutta pidän vähän epätodennäköisenä myös sitä että Helsingissä olisi pidempään markkinat täysin jumissa. Eri asia juurikin maakunnissa, joissa kaikki on saattanut olla yhden tehtaan varassa, jonka lopettamisen jälkeen asunnostakin tulee murhe.


      • ###########?????????
        lord.boredom kirjoitti:

        Ei sillä etteikö se ennennäkemätöntä olisi, mutta pidän vähän epätodennäköisenä myös sitä että Helsingissä olisi pidempään markkinat täysin jumissa. Eri asia juurikin maakunnissa, joissa kaikki on saattanut olla yhden tehtaan varassa, jonka lopettamisen jälkeen asunnostakin tulee murhe.

        Ei yksin maakunnat vaan esim. Turku ja Turun seutu ylipäätään, Salosta nyt puhumattakaan näyttäisivät olevan asuntojen hintakehityksen ja myös vuokraustialnteenkin osalta meneossa entistäkin synkempään suuntaan. Toki vuokratasot ovat siellä nyt usein alle kannttavuuden vuokrananatajia ajatellen, mutta eihän tällainen pitkään voi lämmittää ajatellen asuntojen kunnossa ja asumiskelvollisina pysymistä.
        Minä erehdyin ostamaan 2009 Turusta, ei niin kaukaa keskustasta, yliopiston ja niiden oppilaitosten läheltä uudehkon kaksion saunalla ja komealla isolla parvekkeella. Ajattelin että se on hyvä vuokrauskohde ja hintakin vaikutti edulliselta kun on paljon kovempiin hintoihin tottunut. Ostin sen vuokralaisineen, tai vuokralainen siis jatkoi asunnossa. Vähän oli ostosta tehdessä sellainenkin mielessä, että mahdollisesti vielä itsekkin vosin vetäytyä noihin nuoruuteni maisemiin joskus vanhemmiten. No se meni o.k. entisellä vuokralla joka minusta kyllä oli varsin alhainen selalisesta kämpästä, vain sovitut indeksitarkistukset tein kuluttajahintaindeksin mukaan. Kun sitten 2012 alussa vuokralainen ilmoitti lähtevänsä asunnosta, niin siinä Turun asunto-ja vuokramarkkinatilanne alkoi paljastua karmaisevalla tavalla. No se olisi oma tarinansa, mutta onneksi sain sen siinä kaupaksi asialliseen hintaan, sellaiseen hintaan että kaikki verot, korot ja kulut ja välityspalkkiot ja vuokrista saadut tulot ja inflaatiokomnpensaatiot omille pelimerkeille summaten koko paska jäi minulle - 0 tuolokselle. En siis saanut siitä mitään ottamilleni riskeille ja vastuille menekistä markkinoilla. No huoneistokeskus veti siitä hyvät välityspalkkiot, kun siltä ostin ja sen myytäväksi annoin.
        Kyllä se elinvoimaisn alue on nykyään Helsingistä Tampereelle radan tai moottoritien ympärillä, parhaat hinnat ovat tietenkin Helsingissä ja sen ympäristössä , mutta kaupaksi menee sentään kautta tämän alueeen.
        Mutta ylipäätänsäkin tämä taloustilanne nyt pistää mietteliääksi, mitä tästä tulee. Se kyllä on että silloin kun menee huonosti on talousjuttuja seuraavan helppo vaipua liialliseen pessimismiin, niinkuin myös on nousukaudella taipumus sortua liialliseen optimismiin.


      • M43v.
        lord.boredom kirjoitti:

        Sitä minäkin ajattelin, mutta pitää ottaa myös vaihtoehdon b) äärimmäinen muoto: moni vain valehtelee. En minäkään tunne näin varakkaita sinkkuja, tosin joillakin voi olla tosiaan omaisuutta. Yksikin tuttu kehuu nuorena hankitulla omistusasunnollaan, jonka tosi asiassa ovat hänen vanhempansa hänelle hankkineet. Sinänsä perintö voisi selittää monen ketjussa kehuskelleen omaisuuden.

        Itselläni on omistuskaksio (arvo n. 130 tuhatta), auto (arvo n. 14 tuhatta) ja rahaa tileillä n. 10 tuhatta. Rahastoissa on varallisuutta noin 70 euroa (siis tosiaan euroa, ei mitään tuhatta). Velkaa on noin 125 tuhatta asunnosta, autosta ja opiskeluista. Plussan puolella sentään! Ikäisiini kanssaihmisiin verrattuna en ole mitenkään varaton, vaikka en nyt kehuakaan voi, ja siksi onkin yllättävää että juuri tällä palstalla on ketju, jossa saa tuntea itsensä täydeksi luuseriksi jonkun muun syyn kuin naismenestyksen vuoksi.

        Itselläni on velaton omistusasunto (70 m2) ja sijoitusvarallisuutta n. 200 t €. Tähän ikään menessä rahaa on kertynyt ihan mukavasti, kun saa hieman keskipalkkaa suurempaa liksaa ( n. 50 t. €/v). Itse olen hirveän huono tuhlaamaan. En omista edes autoa, mikä olisi hirveä rahasyöppö. En tarvitse. Nyt sinkkuna rahaa kuluu tosi vähän. Kun olin naimisissa oli toisin. Ex.vaimoni., kyllä osasi tuhlata sekä omia että minun rahojani. Kuluttaminen, shoppailu tms taitaa olla paljon enemmän naisille tyypillistä. Kyllä minä sinkkunakin matkustelen, mutta tavallisesti teen vain yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Avioliittoni aikana atkoja tehtiin 5-6 vuodessa ja usein syötiin kalliissa ravintoloissa jne. Nykyään käyn hienoissa ravintoloissa vain muutaman kerran vuodessa.
        Onneksi meillä oli avioehto, joten erossa en menettänyt asuntoa, joka oli minun ostamani ja maksamani.


    • 7+5

      Joku tonni ehkä tilillä ja ei oo autoa. Oli 5tonnia vielä viime suhteessa, mutta onnistuin suheltamaan senki vähän.

    • Lakkaa varpaasi

      Köyhä, kädestä suuhun, ei säästöjä, ja fyysinenkin omaisuus muutamia huvittavia euroja, koska kaikki vanhenee käsiin, menettää arvoaan selvästi, jo vuodessa. Autoa ei tietenkään ole.

    • sinkkumies.38.

      90 tonnii tilillä, tontti jossa kesämökki 80 neliöö joka saatu perintönä ja oma kaksio jonka arvo 70 tonnii, ei velkaa ja asun yksin.

    • ätminkäinen

      Oisko 500 euroa.

      • Nuori sinkku m

        Varmaan joku satatonnia, oma tilava yksiö jonka arvo myös noin sata tonnia, oma vuosimallin 2004 auto. Tulen perimään lisäksi pari mökkiä, metsää, lisää rahaa ja myös omakotitalon. Kenenkään naisen on kuitenkaan turhaa yrittää huijata minun omaisuuttani, sillä tekisin aina avioehdon. Naimisiin en suostuisi menemään jos se ei naiselle käy.


    • Ei juuri mitään - eikä tarvitse ollakaan.

    • Itiksen Ilpo

      Kokonaan maksettu yksiö Helsinkiläisessä lähiössä, ei autoa, vakituinen virkasuhde, tileillä ehkä yhteensä jotain 10 000e.

      Nyt yritän saada vähän säästettyä että voisin maksaa käsirahan jostain isosta kaksiosta tai pikku kolmiosta. Ajatuksena olisi pistää tämä "sinkkuboksi" ensi syksynä riistohintaan vuokralle ja ostaa itselle vähän tilavampi asunto.

      Ikää on 36 ja mies puolinen "retale" sinkkuna täällä kehä ykkösen sisäpuolella vielä näin vuosien jälkeenkin on. Ei se raha tai työ sitä naista elämään tuo...

    • 33433

      Täytin juuri 22v
      Säästöjä noin 2500e talvella saatavat extrapalkkiot 5000-10 000e töistä
      Tienaan 66 000t vuodessa
      ei ole asuntolainaa
      uudehko auto puoliksi maksettuna jo, ollut 3v

      Kaikki sukulaiset isomummoja ja pappoja myöten hengissä

    • HC-ATM

      Käyttötilillä tonni tai pari riippuen kuukaudenpäivästä. ASP-tilillä pyöreät 40 tonnia. Tietokoneissa ja muissa harrastusvälineissä "kiinni" joitakin tonneja, tosin en näitä oikein itse viitsi laskea rahassa mitattavaksi omaisuudeksi kun ne kuitenkin tulevat luultavimmin palvelemaan minua itseäni elinkaarensa loppuun saakka. Velkaa ei ole penniäkään, tosin suunnittelen asuntolainan ottamista.

      Kyllä se niin on, ettei tällaisella omaisuudella vielä saa baarista pillua ― en toki ole omaisuuttani kummemmin mainostanut, mutta onhan se tämänkin ketjun vastauksista luettavissa. Olen AT-koulutustani vastaavassa AT-ammatissa, ja tulen jatkossakin tienaamaan luultavasti juuri sen verran että saan asuntolainan maksettua kohtuullisessa ajassa. Pienehkössä omistusasunnossa on sitten hyvä hiljalleen ryypätä ja runkata itsensä hengiltä.

    • nöytäätaskussa

      Säästöjä 7000 euroa sekä 5000 euron auto ja asun vuokralla. Nettopalkka 1400 euroa kuukaudess. Tulevaisuus pelottaa kun olen jo 32 v ja käytännössä tyhjätasku ja sellaisena pysynki jollen saa hyväpalkkaista työtä mikä on tässä taloustilanteessa äärimmäisen epätodennäköistä.

    • velaton atm

      Omaisuudella ja sinkkuudella ei välttämättä ole kauheasti tekemistä keskenään. Toki pohjaltakin voi ponnistaa jos on hyvä ammatti ja puoliso jonka kanssa jakaa kuluja ja kerryttää omaisuutta.

      Itselläni on ~yht 20.000 euroa rahaa ja sijoituksia sekä velaton asunto ~160.000 euroa mutta ikinä ei oo naista ollut ja tuskin tulee olemaankaan.
      Ei naiset rahasta kiinnostu ellei sitä ole niin paljon että nainen voi siipeillä koko elämänsä miehen omaisuudella.

      Omaisuuteni olen perinyt joten sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että olenko ikisinkku vai en.

      • Se on totta, kyllähän jatkuvasti näkee sellaisilla tyypeillä naisia, joiden tase koostuu pikavipeistä ja niiden katteena on palauttamattomat viinapullot katsastamattoman 20 vuotta vanhan kotteron takaloosterissa.


      • ########????????????

        " Ei naiset rahasta kiinnostu ellei sitä ole niin paljon että nainen voi siipeillä koko elämänsä miehen omaisuudella."

        Näin se on. Tässä on huomattava vielä sellainenkin seikka, että todella varakas, sanotaan monimiljonääri(tai ainakin reilusti yli 1 milj.), on väistämättä tämän mittavan varallisuutensa johdosta jo myös jonkin sortin stausasemassakin, näennäisesti passiivisena ollenkin. Lisäksi tämän asemansa johdosta hän automaattisestikkin alkaa käyttäytyä muiden silmissä itsevarman oloisesti, niin että se jotenkin paistaa ulos uskottavasti vaikka sitten äijä käyttäytyisi ja pukeutusi miten tahansa.
        Mutta miehen pikkuvarakkuushan on naisille useimmitenkin vaan turn-off , se on sitä myös siksikin kun tällaiset miehet ovat yleensä tarkkoja rahojensa käytöstä.


      • Kkdfkfkkk
        ########???????????? kirjoitti:

        " Ei naiset rahasta kiinnostu ellei sitä ole niin paljon että nainen voi siipeillä koko elämänsä miehen omaisuudella."

        Näin se on. Tässä on huomattava vielä sellainenkin seikka, että todella varakas, sanotaan monimiljonääri(tai ainakin reilusti yli 1 milj.), on väistämättä tämän mittavan varallisuutensa johdosta jo myös jonkin sortin stausasemassakin, näennäisesti passiivisena ollenkin. Lisäksi tämän asemansa johdosta hän automaattisestikkin alkaa käyttäytyä muiden silmissä itsevarman oloisesti, niin että se jotenkin paistaa ulos uskottavasti vaikka sitten äijä käyttäytyisi ja pukeutusi miten tahansa.
        Mutta miehen pikkuvarakkuushan on naisille useimmitenkin vaan turn-off , se on sitä myös siksikin kun tällaiset miehet ovat yleensä tarkkoja rahojensa käytöstä.

        Jep,
        Itsekin tässä vasta keräilen vanhuudenvaraa. Yritän päästä 55v "eläkkeelle" eli 10v päästä. Hankittu on omakotitalo, sijoitusasunto , metsää ja osakkeita. Omakotitalossa tietysti asun. Mutta seurustelu on niin pirun kallista ja kun ei 45v naiset kiinnosta, niin tuosta eläkkeelle jäännistäkään ei ole hyötyä, kun muija on 28v ja kun ei hillo riitä 2 elättämiseen. Perrkele.


    • zeebra1981

      Säästöillä on elelty ja niit on jäljellä jotain 9000 -8 000 €
      käyttötilillä 105,96 € ja kolikoina joku 1800 €
      sekä sukan varressa 50 €:sinä 3100 €.

      Auto on vuoden 1996 eikä uudempaa tule vaan vanhempaan vaihdan jossain välissä, eikä ole mitään taloa asun vuokralla. Eikä harrastusta ole koska köyhä.
      Kravmaga byysat ja hanskat voi jossain olla ja toki hammas ja munsuojat,
      mutta siin ne sit onkin niitten arvo on kymppejä.

      • zeebra1981

        Sukas on muuten enää 3050 €..Unohdin et kävin Lahdessa ja Hämeenlinnassa.


    • kolp

      Omaisuutta eri muodoissa noin 250 000 € ja velkaa noin 140 000 €.

      Ihan ok tilanne.

    • dotcom

      Auto 30k ja vm.2009, asunto 200k jepjep naurettavaa.
      Pitää olla vähän fiksumpi jotta tietäisi rahan tulon, ja menon.
      Kaikki kiia hyndait, sun muut on käyttö autoja, vähän kuin kengät, 20 vuoden kuluttua ne on skeidaa.
      Kaikki asunnotkaan eivät ole automaattisesti sijoutuksia, riippuu taloyhtiöstä, ja talojen kunnosta, ovatko ne sijoitus kohteita.
      Mitä tulee näihin osake salkkuihin sun muihin, niin ihan naurattaa, monet ovat talletus tileä missä rahan pitää olla tietty aika, jonka jälkeen katsotaan tuottiko se voittoa, eikä eroopan pankeilla ole mitään takeita 10 vuoden päästä, sama arvo paperit ja oblikaatiot.
      Ne jotka ostivat joskus 10 vuotta sitten osakkeita halvalla, vaikka koneen osakkeita isolla rahalla, voivat tienata.

      sijoittamiseen kuuluu aina riski, paketti tontti kaupat ovat hyviä, jos kaupunki kaavottaa alueen järkevästi, ja tonteilla on hyvät rakennus luvat, kasvavat kaupungit jne, eli rahalla tehdään rahaa.

      kaverilla on suomeen rekisteröityä urheilu autoja, esim e30 evo3, ja 993 turbo, ja pari vanhaa ferraria, noita voi sanoa sijoitukseksi, ja niiden arvo nousee jatkuvasti, samoin ullanlinnan arvo kämpillä.

    • ikisinkku_m 30+

      Käteistä ja arvopapereita n. 200 000€. Ei velkaa mutta ei toisaalta myöskään vielä omistusasuntoa, vuokra on tosin hyvin kohtuullinen. Perintöä ei ole tulossa, mutta aion vaurastua omilla ansioillani.

    • Anonyymi

      320k€, 37V, asun vuokralla, auto 20v

    • Anonyymi

      Ostin kolme vuotta sitten asunnon josta on velkaa jota makselen joka kuukausi.
      Velkaa en joutunut kovin paljoa ottamaan, noin puolet, koska oli omia säästöjä.
      Tässä aion asua kunnes asunto on lähestulkoon maksettu, sitten hankin pienen talon vaikka asunkin yksin. Se on ollut haaveeni jo pitkään.
      Auto on BMW ja hyvä. Ostin eräältä vanhemmalta saksalaiselta naiselta (en asu Suomessa) ja todella hyvin pidetty auto on!
      Tienaan kohtuullisen hyvin joten pistän myös sivuun rahaa joka kuukausi. Katson että pärjään varmaan paremmin rahallisesti yksin kun saan itse päättää mihin rahat menevät. Olen oppinut kotoa taloudelliseksi enkä todellakaan shoppaile enkä tuhlaa turhaan!
      En ole rikas mutta osaan hoitaa talouteni. Olen elämääni tyytyväinen sinkkunainen!

    • Anonyymi

      Oliko BMW varmasti mallista 750i?

      Tuollainenkin puhuminen jostain varallisuudesta, onnellisuus on ehkä kuitenkin se paras varallisuus jota sitäkin kestää vain aina vain pieniä hetkiä elämän aikana.

      t. Unknown User. Unknown Organization.

    • Anonyymi

      Itsellä on nyt sinkkuna talousasiat paljon paremmin kuin koskaan parisuhteessa ollessani oli. Toki silloin kotitaloudessa oli välillä isommat tulot, mutta miehet myös pistivät rahaa menemään ihan tolkuttomia määriä. Tuntui, että aina elettiin kädestä suuhun, eikä missään ollut rahaa varalla. Oma kulutukseni on niin pientä, että nyt jää säästöön. Ehkä nuo aiemmat kokemukset, jossa hajonnut pesukone tai vastaava hajotti koko paketin, on tehnyt musta myös hyvin varovaisen kuluttajan. Rahaa pitää olla helposti käyttöön saatavassa muodossa, vaikka rahan tilillä makuuttaminen olisikin typerää.

      - asunto, josta velkaa jälkellä n. 27k
      - toisella tilillä oleva varmuusrahasto n. 10k
      - käyttötilillä tällä hetkellä n. 3k
      - erilaisissa rahastoissa n. 30k

      Ikää on 40, että eipä tässä mitään kauheita omaisuuksia ole kerätty. Jos nyt kuiteniin olisi vielä terveitä työvuosia jäljellä. ☺

      • Anonyymi

        Ai niin ja käteistäkin löytyy kotoa n. 1500. Näin kun asiaa ajattelee, niin ehkä tuossa on jo turhan paljonkin noita "varmuusvarastorahoja". Ehkä niistä osan voisi sijoittaa järkevämmin. Täytyykin varmaan miettiä tuota asiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai niin ja käteistäkin löytyy kotoa n. 1500. Näin kun asiaa ajattelee, niin ehkä tuossa on jo turhan paljonkin noita "varmuusvarastorahoja". Ehkä niistä osan voisi sijoittaa järkevämmin. Täytyykin varmaan miettiä tuota asiaa.

        Juuri jonkun uuden pesukoneen tai pienehkön "ylimääräisen" autorempan verran voisi pitää tilillä, mutta kaikki muu pannaan poikimaan!

        Nykyään säästötilienkin korko on nolla ja tilinhoitokuluineen tarjotaan miinuskorkoa niillekin, joten perinteinen säästäminen ei nykyään yksinkertaisesti kannata.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Juuri jonkun uuden pesukoneen tai pienehkön "ylimääräisen" autorempan verran voisi pitää tilillä, mutta kaikki muu pannaan poikimaan!

        Nykyään säästötilienkin korko on nolla ja tilinhoitokuluineen tarjotaan miinuskorkoa niillekin, joten perinteinen säästäminen ei nykyään yksinkertaisesti kannata.

        Se nyt on miten itse kukanenkin sen näkee. Mulle on aina opetettu, että parin kuukauden menojen verran pitäis aina olla käyttötilillä. Vaikka et nyt jostain syystä saisi senttiäkään mistään, niin sen verran pitää löytyä. Paljon on tosiaan tuolla menneessä elämässä ollut noita yllättäviä menoja. Pari sataa pesukoneeseen ei olis riittänyt mihinkään. Kerran pesukone oli kyllä se mikä lopulta kaatoi koko paketin, mutta sehän siinä koomista olikin. Käyttötili on käyttötili ja loput on pikkasen korkeemmalla korolla. Tosin pienihän sekin näinä aikoina on, mutta plussan puolella kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt on miten itse kukanenkin sen näkee. Mulle on aina opetettu, että parin kuukauden menojen verran pitäis aina olla käyttötilillä. Vaikka et nyt jostain syystä saisi senttiäkään mistään, niin sen verran pitää löytyä. Paljon on tosiaan tuolla menneessä elämässä ollut noita yllättäviä menoja. Pari sataa pesukoneeseen ei olis riittänyt mihinkään. Kerran pesukone oli kyllä se mikä lopulta kaatoi koko paketin, mutta sehän siinä koomista olikin. Käyttötili on käyttötili ja loput on pikkasen korkeemmalla korolla. Tosin pienihän sekin näinä aikoina on, mutta plussan puolella kuitenkin.

        Näen sen myös niin, että säästäminen, etenkin tilille kannattaa. Sieltä voi ottaa, jos tai kun tulee jotain yllättävää.

        Itse laitan palkastani kuukausittain summia, isompia ja pienempiä (minun mittapuun mukaan tietysti) eri säästötileille - myös toiseen pankkiin. Se onkin aika jännä miten nopeasti rahaa kertyy, kun sitä säästää eikä käytä kaikkea. Nyt olen ihan innostunut taas tästä lapsuuteni ja nuoruuteni jutusta. Ex-liitossani ei onnistunut.


    • Anonyymi

      Mutta todellakin jos noin ajattelee että aika kultaa muistot ja tyyliin, on myös sellaisiakin muistoja jotka muuttuvat paholaismaisemmiksi ajan kuluessa, olisi kuin että oikeuden- ja kostonhimo kasvaa ajan kuluessa.

      The Darkman comes, name is Flagg, Randall Flagg.

    • Anonyymi

      Omaisuuteni on vähän alle miljoona.

    • Anonyymi

      Ei voi sanoa mitään yleispätevää. Riippuu erittäin paljon sinkusta ja pariskunnasta.

    • Aika hyvin käytetty. 🤣

      Tulevaa omaisuutta kenties lottovoitto ja perintönä kotiväen tilukset. En erityisemmin kaipaa omaisuutta. Ennen taas pidin sitä tavoittelemisen arvoisena ja tavoittelinkin.

      Sainkin sitä kertymään.

      Nykyään tykkäisin, että kun puuhun kiipeen maahan ei jää mitään. 😃

    • Anonyymi

      En ole sinkku, vaan erillissuhteessa. Siinä on sekin hyvä puoli, että molemmilla oma talous. Oma tupa, oma lupa.

      Avioliitto ei sovi säästävälle, jos toisella on eri käsitys rahasta. Eli exälleni avioliitto oli taloudellisesti sekä kaikin puolin muutenkin kannattava. Itselleni ja lapsille ei.

    • Anonyymi

      Kerrassaan huvittaa tuo viiru kun se on aina ensimmäisenä uutisotsikoissa, kesällä jo huomasin että melkein kannattaa jo tehdä viruksen kunniaksi joku oma tietokonepelikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      98
      2225
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      391
      1846
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      71
      1444
    4. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1125
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      40
      1103
    6. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      93
      1029
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      191
      1029
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      73
      1019
    9. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      926
    10. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      50
      848
    Aihe