Irtiotto "uskonnosta" auttoi

Nyt uskon

Kuuluin ikäni hihhuliuskovaisiin, "uskiksiin" joissa piireissä elämän pääsisältö muodostuu erilaisten sääntöjen, ohjeiden ja rajoitusten noudattamisesta. Läheisriippuvaista, sairasta hyväksynnän hakemista toisilta sekä Jumalalta. Ulkokultaista, tekopyhää paskaa.

Vasta kun uskalsin myöntää Jumalalle että en usko ollenkaan siihen sontaan, Hän antoi minulle todellisen uskon, hengellisyyden ja rauhan sisimpääni. Sain olla juuri se ihminen joksi minut on luotu, vajavainen ja heikko lihassa ja muutenkin.

Uskokaa tai älkää, uskonto (ihmisen keksimä) ja oikea uskominen ovat todellakin eri asioita.

Enää ei ole seksi, alkoholi eikä ylinopeutta ajaminen minulle syntiä. Kunhan olen vain rehellinen itselleni ja Jumalalle siitä mitä teen, ja että tiedän vastuuni. Se riittää.

Luopukaa uskonnosta, niin tulette uskoon.

14

620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapani

Voin ymmärtää, että olet helpottunut vapauduttuasi siitä, mihin ei ollut mahdollista uskoa rehellisesti. Minä puolestani löysin uskonnollisen totuuden palautetusta Kristuksen kirkosta:
      http://www.mormonit.fi

• keskusteleva

Minkä uskonnon mukaan uskot? Vai oletko keksinyt ihan oman tavan uskoa? Uskotko ihan yksin, vai pidätkö yhteyttä toisiin, jotka uskovat? Kuinka he uskovat, minkä tunnustuksen mukaan?

Muuten, sanoit: "Enää ei ole seksi, alkoholi eikä ylinopeutta ajaminen minulle syntiä. Kunhan olen vain rehellinen itselleni ja Jumalalle siitä mitä teen, ja että tiedän vastuuni. Se riittää."

Yhä edelleen vastuuton seksi, alkoholin liikakäyttö ja ylinopeutta ajaminen ovat syntiä. Vastuullinen seksi ja alkoholin kohtuukäyttö eivät koskaan ole olleetkaan syntiä. Liikennesääntöjen rikkominen ja lähimmäisten vaaraan saattaminen ovat sitä aina.

• Nyt uskon

Heh, en ole keksinyt mitään omaa.

Uskon ihan yksinkertaisesti vaan Jumalaan, luen Raamattua, rukoilen, keskustelen asioista ystävieni kanssa (=en ole yksin) enkä pyri olemaan parempi kuin mitä olen. En myöskään näe ristiriitaa nykyaikaisen tieteen ja uskonnon välillä, enkä kiihkoile minkään erityisen opinkappaleen perään. Olen vapaamielinen kristitty jolle elämä tässä ja nyt Jumalaan uskoen on tärkeämpää kuin miettiä mahdollista taivaspaikkaa. Se kun ei määräydy kirkossa käyntieni määrän tai muun vastaavan ulkokultaisuuden mukaan. Kuulun kirkkoon, mutta sekään ei ole edellytys olla oikeassa uskossa.

Ja mielestäni ylinopeus tyhjällä moottoritiellä, hyvällä autolla ja hyvällä säällä ei ole syntiä. Se on ainoastaan rikos Suomen typeriä liikennelakeja vastaan, ei muuta. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Pointtini oli se, että synnin määritelmä tulee omastatunnosta ja aidosta yhteydestä Jumalaan, ei kirjoista ja kansista.

• keskusteleva
        Nyt uskon kirjoitti:

Uskon ihan yksinkertaisesti vaan Jumalaan, luen Raamattua, rukoilen, keskustelen asioista ystävieni kanssa (=en ole yksin) enkä pyri olemaan parempi kuin mitä olen. En myöskään näe ristiriitaa nykyaikaisen tieteen ja uskonnon välillä, enkä kiihkoile minkään erityisen opinkappaleen perään. Olen vapaamielinen kristitty jolle elämä tässä ja nyt Jumalaan uskoen on tärkeämpää kuin miettiä mahdollista taivaspaikkaa. Se kun ei määräydy kirkossa käyntieni määrän tai muun vastaavan ulkokultaisuuden mukaan. Kuulun kirkkoon, mutta sekään ei ole edellytys olla oikeassa uskossa.

Ja mielestäni ylinopeus tyhjällä moottoritiellä, hyvällä autolla ja hyvällä säällä ei ole syntiä. Se on ainoastaan rikos Suomen typeriä liikennelakeja vastaan, ei muuta. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Pointtini oli se, että synnin määritelmä tulee omastatunnosta ja aidosta yhteydestä Jumalaan, ei kirjoista ja kansista.

Niin, joillakin on vain valitettavan "joustava" omatunto.

• ihminen
        Nyt uskon kirjoitti:

Hienoa. Itsekin vapauduin tekojen lainalaisuudesta. Kuvittelin, että kun tekee näin ja näin eli niiden lakien mukaan jotka seurakunta on asettanut pelastuu, mutta ahdistuin, sillä minä olen ihminen ja tein jatkuvasti syntiä.

Nyt ymmärrän, että vapauteen Herra vapautti meidät. Olen hänen kämmenellään ja rukoilen itsekseni ja ystävieni kanssa minun ei tarvitse suorittaa mitään enää. Ja jos "syntiin" lankeaa on armo uusi kun pyytää Jumalalta anteeksi ei sitä ihmiseltä pidä pyytää (siis jos juopottelee tai tekee muuten jotain moraalitonta).

Usko onkin hyvin yksinkertainen asia. Me ihmiset teemme siitä sellaisen suorituskeskeisen ahdistavan asian, jossa pitää mennä seurakunnan tekemien oppien mukaan ja mitä ne muut "ihmiset" sanoo.

Muille emme ole vastuussa teoistamme kuin Jumalalle ja kuten sanoin:
        VAPAUTEEN KRISTUS VAPAUTTI MEIDÄT

siunausta

• Farfar
        keskusteleva kirjoitti:

Niin, joillakin on vain valitettavan "joustava" omatunto.

>

Jotkut taas antavat lapsensa kuolla koska joku on uskotellut heille että verensiirto on syntiä.

Meitä on niin moneksi, ainakaan fanaatikoista ei totisesti ole puutetta !

• Nyt uskon
        ihminen kirjoitti:

Hienoa. Itsekin vapauduin tekojen lainalaisuudesta. Kuvittelin, että kun tekee näin ja näin eli niiden lakien mukaan jotka seurakunta on asettanut pelastuu, mutta ahdistuin, sillä minä olen ihminen ja tein jatkuvasti syntiä.

Nyt ymmärrän, että vapauteen Herra vapautti meidät. Olen hänen kämmenellään ja rukoilen itsekseni ja ystävieni kanssa minun ei tarvitse suorittaa mitään enää. Ja jos "syntiin" lankeaa on armo uusi kun pyytää Jumalalta anteeksi ei sitä ihmiseltä pidä pyytää (siis jos juopottelee tai tekee muuten jotain moraalitonta).

Usko onkin hyvin yksinkertainen asia. Me ihmiset teemme siitä sellaisen suorituskeskeisen ahdistavan asian, jossa pitää mennä seurakunnan tekemien oppien mukaan ja mitä ne muut "ihmiset" sanoo.

Muille emme ole vastuussa teoistamme kuin Jumalalle ja kuten sanoin:
        VAPAUTEEN KRISTUS VAPAUTTI MEIDÄT

siunausta

Ihminen, olen ihan samoilla linjoilla
        ajatustesi kanssa. Juuri noin itsekin
        näen elämäni tänään. Parasta tässä on se
        että aina kun pelottaa, tuntuu voimattomalta
        tai mitä vaan ikävää, ei _tarvitse_ alkaa
        suorittaa mitään. Voi vaan uuvahtaa ja sanoa
        vaikka vain mielessään että auta Herra, nyt
        en jaksa. Ja olo helpottaa heti. Jumalan
        voima tuntuu ympärillä ja silloin saa
        olla pieni ilman että pelottaa. Oma kasvuni onkin ollut epäaidosta "suuresta ihmisestä"
        kohti aitoa, pientä lasta jota Jumala kantaa.

Kiitän Jumalaa joka päivä siitä että
        Hän kantaa minua. Silloinkin kun en sitä
        itse edes tajua... Nuorempana varsinkin
        sitä piti olla niin vahvaa ja voimakasta,
        mutta nyt ymmärrän että se oli vain kapinaa
        sitä ihmisten hiekalle rakentamaa uskontoa
        vastaan. Se kun ei minua koskaan kantanut.

Siunausta sinullekin.

P.S. Itse olen niin syntinen ettei minulla
        ole ollut koskaan varaa heittää ensimmäistä
        kiveä. Eikä tule koskaan olemaankaan.

• Verna
        Nyt uskon kirjoitti:

"Ja mielestäni ylinopeus tyhjällä moottoritiellä, hyvällä autolla ja hyvällä säällä ei ole syntiä. Se on ainoastaan rikos Suomen typeriä liikennelakeja vastaan, ei muuta. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Pointtini oli se, että synnin määritelmä tulee omastatunnosta ja aidosta yhteydestä Jumalaan, ei kirjoista ja kansista."

Sanalle synti on suomen kielessä oma määritelmänsä: synti on ajatuksissa, sanoissa ja teoissa tapahtuva jumalallisen tai moraalisen käskyn rikkominen, rikos, rikkomus, lankeemus, siveellinen hairahdus, paha teko. Sanaa synti voidaan käyttää myös lieventyneessä ja kuvannollisessa merkityksessä, jolloin sen synonyymejä ovat mm. erehdys, virhe, laiminlyönti, puute, vika. ( Nykysuomen sanakirja )

Mitkä muut suomen kielen sanat kuin synti ovat mielestäsi sellaisia, joiden määritelmä tulee kunkin ihmisen omastatunnosta? Millaiseksi keskustelu silloin muodostuisi, jos jokaisella olisi sanoille omat määritelmänsä?

• Elli
        Nyt uskon kirjoitti:

Oletko ikinä nähnyt sinulle läheistä ihmistä hänen jäätyään auton alle?

Hauskoja ajomatkoja sinulle.

• minä
        Verna kirjoitti:

"Ja mielestäni ylinopeus tyhjällä moottoritiellä, hyvällä autolla ja hyvällä säällä ei ole syntiä. Se on ainoastaan rikos Suomen typeriä liikennelakeja vastaan, ei muuta. Mutta tämä on vain oma mielipiteeni. Pointtini oli se, että synnin määritelmä tulee omastatunnosta ja aidosta yhteydestä Jumalaan, ei kirjoista ja kansista."

Sanalle synti on suomen kielessä oma määritelmänsä: synti on ajatuksissa, sanoissa ja teoissa tapahtuva jumalallisen tai moraalisen käskyn rikkominen, rikos, rikkomus, lankeemus, siveellinen hairahdus, paha teko. Sanaa synti voidaan käyttää myös lieventyneessä ja kuvannollisessa merkityksessä, jolloin sen synonyymejä ovat mm. erehdys, virhe, laiminlyönti, puute, vika. ( Nykysuomen sanakirja )

Mitkä muut suomen kielen sanat kuin synti ovat mielestäsi sellaisia, joiden määritelmä tulee kunkin ihmisen omastatunnosta? Millaiseksi keskustelu silloin muodostuisi, jos jokaisella olisi sanoille omat määritelmänsä?

Niinpä, ja millaiseksi maailma muodostuisi, jos jokainen määrittelisi hyvän ja pahan vain oman venyvän omantuntonsa mukaan!

Moottoritiellä kaahaaminen rikkoo viidettä käskyä (älä tapa) vastaan, sillä niin tehden saatamme lähimmäistemme ruumiin ja hengen vaaraan.

• Turust
        Elli kirjoitti:

Oletko ikinä nähnyt sinulle läheistä ihmistä hänen jäätyään auton alle?

Hauskoja ajomatkoja sinulle.

Raamatusta osa meistä ajaisi keskellä tietä, osa vasemmalla, osa oikealla ja osa kummalla puolen sattuu.

Me papit ja paavit pitäisimme konsiileja joissa asiasta tapeltaisiin ainakin 2000 vuotta. Kristillisen rakkauden nimissä. Perille pääsy ei ole kenellekään täysin varma.

Minä olen nähnyt sellaisenkin ihmisen joka on jäänyt autonkuljettajan alle.

• epäilijä
        Turust kirjoitti:

Raamatusta osa meistä ajaisi keskellä tietä, osa vasemmalla, osa oikealla ja osa kummalla puolen sattuu.

Me papit ja paavit pitäisimme konsiileja joissa asiasta tapeltaisiin ainakin 2000 vuotta. Kristillisen rakkauden nimissä. Perille pääsy ei ole kenellekään täysin varma.

Jos tieliikennesäännöt tulkittaisii raamatun mukaan niin missä ateisti ajelisi?
        Tien sivussa kieltäytyen uskomasta tien olemassaoloon ?
        :-)

Olen itse jäänyt auton alle joten omakohtaista kokemusta löytyy autoilijosta jotka eivät noudata
        liikennesääntöjä.

• Elli
        Turust kirjoitti:

kristityille on annettu nämä kastetta ja naispappeutta koskevat kysymykset, joita voi ratkoa raamatun valossa. Voimme toivoa, ettei liikennesääntöjen etsimistä raamatusta ehditä aloittaa vielä pitkään aikaan.

• Farfar
        epäilijä kirjoitti:

Jos tieliikennesäännöt tulkittaisii raamatun mukaan niin missä ateisti ajelisi?
        Tien sivussa kieltäytyen uskomasta tien olemassaoloon ?
        :-)

Olen itse jäänyt auton alle joten omakohtaista kokemusta löytyy autoilijosta jotka eivät noudata
        liikennesääntöjä.

Meillä on tehtaalla määräys että suojalasien käyttö on pakollista, myös sunnuntaisin ja vaikka olisi yksin paikalla.
        Onko syntiä rikkoa määräystä ??

Entä vaitiolovelvollisuus kaikista yhtiön asioista ( Koskee myös oman perheen jäseniä ) ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1889
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1860
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      371
      1687
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      215
      1219
    5. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1148
    6. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      12
      1091
    7. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1046
    8. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1015
    9. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      1011
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      968
    Aihe