Mielenkiintoista...

Tuija

10

417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teppo
    • Seppo
    • ohhoh

Siinäpä sitä on oikein tosi jumalallista periaattetta...

Huhhuhh!

• kuigbuivb

Niin, ei ole mormoneja. Siis oikea mormonikirkko joka täällä Suomessakin on, vaan meistä eronnut lahko. Mielestäni myös aika iljettävän kuuloista.

• ex-Pertti

"oikea mormonikirkko" hahhahhaa

Jokainen mormonilahko pitää itseään oikeana. Kaikki he ovat mormoneja, suomen MAPpilaisilla ei ole mitään yksinoikeutta siihen nimitykseen.

Se mikä sinusta(kin) kuulostaa iljettävältä, on lähtöisin itsestään Joseph Smithistä. Siinäpä iljettävä mies.

• Ent.mormoni

Nuo fundamentalistit ovat alkuperäisiä mormoneja, kuten nimityskin kertoo.
        He noudattavat sitä käytäntöä, joka oli kirkon perustajan Joseph Smithin ja tämän seuraajan Brigham Yongin aikana voimassa ollut, ja perustui Jumalan ilmoitukseen.
        Muut näistä fundamentalisteista eronneet mormonit ovat tehneet myönnytyksiä, kun moniavioisuutta yleiseti on yhteiskunnassa peheksuttu ja luopuneet alkuperäisestä ilmoituksesta uuden, yhteiskuntaan paremmin sopeutuvan "ilmoituksen" takia.

• fjngksdnv
        Ent.mormoni kirjoitti:

Nuo fundamentalistit ovat alkuperäisiä mormoneja, kuten nimityskin kertoo.
        He noudattavat sitä käytäntöä, joka oli kirkon perustajan Joseph Smithin ja tämän seuraajan Brigham Yongin aikana voimassa ollut, ja perustui Jumalan ilmoitukseen.
        Muut näistä fundamentalisteista eronneet mormonit ovat tehneet myönnytyksiä, kun moniavioisuutta yleiseti on yhteiskunnassa peheksuttu ja luopuneet alkuperäisestä ilmoituksesta uuden, yhteiskuntaan paremmin sopeutuvan "ilmoituksen" takia.

Sanotaan sitten että kyseessä ei ole Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko, se joka maailmalla yleisesti tunnetaan mormonikirkkona, se jolla on 12 miljoonaa jäsentä, se jota uskontoa tämä palsta käsittelee. Tässä keskustelussa annettiin tarkoitushakuisesti sellainen kuva että kyseessä oli juuri tämä mormonikirkko, sellainen on mustamaalausta. Ja itse asiassa he ovat eronneet meistä eikä toisinpäin. Moniavioisuuden kieltäminen ei myöskään ollut mikään myönnytys, voit toki pitää mielipiteesi jos se auttaa sinua jaksamaan. Itse en ymmärrä moniavioisuutta, mutta kai se oli noihin aikoihin Jumalan mielestä välttämätön paha. Tosin hyvähän se olisi jos olisi monta vaimoa, ei tarvitsisi ainakaan pettää...hehe vitsi vaan. Sorted

• joe boy
        fjngksdnv kirjoitti:

Sanotaan sitten että kyseessä ei ole Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko, se joka maailmalla yleisesti tunnetaan mormonikirkkona, se jolla on 12 miljoonaa jäsentä, se jota uskontoa tämä palsta käsittelee. Tässä keskustelussa annettiin tarkoitushakuisesti sellainen kuva että kyseessä oli juuri tämä mormonikirkko, sellainen on mustamaalausta. Ja itse asiassa he ovat eronneet meistä eikä toisinpäin. Moniavioisuuden kieltäminen ei myöskään ollut mikään myönnytys, voit toki pitää mielipiteesi jos se auttaa sinua jaksamaan. Itse en ymmärrä moniavioisuutta, mutta kai se oli noihin aikoihin Jumalan mielestä välttämätön paha. Tosin hyvähän se olisi jos olisi monta vaimoa, ei tarvitsisi ainakaan pettää...hehe vitsi vaan. Sorted

kun väitit:"Moniavioisuuden kieltäminen ei myöskään ollut mikään myönnytys"
        Kyllä ihan itse Woodruff kirjoitti että jollei olisi luovuttu olisi temppelit menetetty, pappeusjohtajat joutuneet vankilaan etc. etc. Eli kyllä se moniavioisuuden harjoittamisen kieltäminen oli myönnytys yhteiskunnan paineille. Itse voit olla toista mieltä, jos se auttaa sua jaksamaan mormonikirkossa.

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko ei tänäpäivänä noudata moniavioisuutta, muuta kuin iankaikkisena periaatteena: eli mies voi solmia vaimonsa/vaimojensa kuoleman/kuolemien jälkeen aina uuden iankaikksen avioliiton, eli Selestisessä Valtakunnassa hän on moniavioinen, mutta eläessään maanpäällä ei tällähetkellä voi olla.
        Mutta, nuo ns. "mormonifundamentalistit" ovat toiminnallaan Jospeh Smithin opetusten ja toimintojen "hedelmiä". Mormonit eli MAP-kirkon jäsenet aina itkevät että kristityt eivät saa määritellä kristitty-termiä sellaiseksi että se poissulkee mormonit. Eli kaikki jotka uskovat Kristukseen ovat kristittyjä. Samaten eivät saa mormonitkaan yksin määrittää mormoni-termiä. Ne, jotka uskovat että Joseph Smith oli profeetta ja uskovat Mormonin Kirjaan ovat mormoneja. Siis myös nykyisin moniavioisuutta harjoittavat.
        Siitä olen samaa mieltä, että on väärin sekoittaa nämä Joseph Smithiä seuraavat ryhmät keskenään.

• Ent.mormoni
        fjngksdnv kirjoitti:

Tyhmä ei kysy toisen osapuolen kantaa.
        Kysy näiltä Fundamentalistimormoneilta, ketkä erosivat ja saat aivan toisen vastauksen.
        Se, että jokin mormonilahko on enemmistönä ei ole mikään tae siitä, että juuri se on alkuperäinen. Sekään ei ole tae alkuperäisestä, että itse julistautuu alkuperäiseksi.
        Eiköhän tilanne ole useimmiten juuri päin vastoin. Oikeat jäävät vähemmistöön ja väärät juhlivat...
        kunnes on tuomion ja tilinteon aika myös mormonien parissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3771
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3364
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2968
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2820
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1828
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      83
      1816
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1659
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1597
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1579
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1564
    Aihe