Kun rukoilee? Mikä tekee rukoilemisesta rukoilemisen?
Jos minä ajattelen jotain päässäni rukoilenko? Entä jos pistän silmät kiinni tai kädet kiinni toisiinsa?
Onko pakko pistää kädet ristiin ja silmät kiinni?
9
284
Vastaukset
- Tuvu
Kohde on tärkein.
- yks särkynyt
Tuvu sen sanoi: kohde ratkaisee.
Ei siihen ole mitään sääntöä kai? Riippuu tilanteesta. Minäkin juttelen välillä Jumalalle ajatuksissa - ei siinä ole mitään erityistä muotoa - toki silleen kunnioittavasti koitan puhua, ottaen huomioon että kohde on tosiaankin Jumala. Mutta rehellisesti olen kyllä kaikkea vuodattanut, myös vihaa, pettymystä, katkeria tunteita ja ajatuksia, siinä toivossa että Herra ymmärtää ja antaa anteeksi kun en tarkoitushakuisesti nimenomaisesti pilkkaa, vaan puran tunteitani rehellisesti Hänelle. Kuitenkaan Häneltä ei mikään ole salassa.
Minusta on helpompi keskittyä rukoilemaan silmät kiinni, mutta eihän silläkään ole sinänsä väliä.- Eh..
Mistä ihmeestä sinä tiedät, että rukoilun kohteena on Jumala tai edes kukaan?
Rukoilu ei ainakaan todistettavasti toimi, se on fakta. - Lukija5
Eh.. kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä tiedät, että rukoilun kohteena on Jumala tai edes kukaan?
Rukoilu ei ainakaan todistettavasti toimi, se on fakta."Rukoilu ei ainakaan todistettavasti toimi, se on fakta."
Tässä verbin toimia merkityksiä: 1 tehdä jotakin, olla aktiivinen, esimerkkiejä: Aktiivisesti toimiva seura, toimiva tulivuori. 2 ) työskennellä jotenkin, olla palveluksessa. Esimerkkejä: Koulu ehti toimia 40 vuotta. 3 ) olla kunnossa, tehdä tehtävänsä. Eimerkkejä: Hälytyslaitteet toimivat moitteettomasti. Sydän toimi normaalisti. Järjestelmä ei toiminut hyvin. - Kuten huomannet, niin verbi toimia sopii lähinnä konkreettisiin yhteyksiin, mutta ei esimerkiksi sellaisiin yhteyksiin, joissa puhutaan rukoilemisesta.
rukous 1 nöyrä pyyntö, esim. Hän myöntyi lapsensa rukouksiin. 2 usk. ( uskonnoissa ) kääntyminen Jumalan puoleen rukoilemalla.
rukoilla 1 pyytää nöyrästi, anoa esim. Hän rukoili minua jäämään lukseen. 2 usk. ( uskonnoissa ) kääntyä Jumalan puolen pyytäen jotakin.
- yks särkynyt
Ei tässä toimimisesta puhutakaan. Kohteena on Jumala, koska Hänelle ajatukseni kohdistan. Helppo asia. Eri asia on sitten kuka pohtii onko Jumala olemassa jne., niinkuin ilmeisesti asiaa mietit... Mutta siitä en pysty sinua vakuuttamaan suuntaan enkä toiseen, en ole mikään suuri teologi, tavis vain.
Kyllä ajatuskin on rukous. Ei tarvi aina ääneen rukoilla. Huokaus Jumalan puoleen on sekin rukous. Kädet voi laittaa ristiin, tai sitten ei. Raamattu kehoittaa näin:
1. Tim. 2:8
Minä tahdon siis, että miehet rukoilevat, joka paikassa kohottaen pyhät kädet ilman vihaa ja epäilystä;
Silmät voi olla auki tai kiinni. Itse olen huomannut, että kun laittaa silmät kiinni, niin on helpompi keskittyä rukoukseen. Mikään ympäristössä ei häiritse, tai huomio ei kiinnity mihinkään.
Siksi kai Jeesuskin vei usein seurakunnan autioon ja tyhjään paikkaan, jossa ei ollut mitään, joka häiritsee inhimillisesti. Hän ei käyttänyt synagogia, eikä muutenkaan valmistellut tilaisuuksia. Ne oli hyvin karuja paikkoja juuri siksi, että huomio voisi keskittyä vain olennaiseen.
Siksi on hyvä sulkea silmänsä ja ehkä siksikin, kun on muita paikalla, niin ei käy mielessä, että mitähän tuo ja tuo ihminen nyt minusta ajattelee ym.- riippuu kenell kohdi
Rukoilen useinkin vain ajattelemalla ja suuntaan ajatuksin sanoja Jumalalle. Kyllä hän meidän ajatukset tuntee.
- Sauva Pirkko
Minä rukoilen aina kun venyttelen anaali-lihastani.
- nightprayer
Kai se käsien ristiin pistäminen kuvaa jotenkin sitä rukoukseen keskittymistä? Itse rukoilen yleensä iltaisin mennessäni nukkumaan, enkä yleensä laita käsiä ristiin. Silmät on joskus kiinni, etenkin jos haluan keskittyä oikein kovasti JUmalan ja minun väliseen yhteyteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83443486Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2192969Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy622491Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1781542Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har201386Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään601367Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana
Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast21115Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14985- 61982
- 90917