läheisen kuoleman pelko

epätoivoinen tyttö

Hei,

Läheiseni ei ole kuollut, mutta näin unen, joka on ahistanut minua päiviä. En ajattele muuta kuin asiaa, että läheiseni kuolisivat.
Olen kohta täysi-ikäinen ja tiedän, että asioiden pohdiskelu kuuluu ikään, mutta minulla on todella paha olla, eikä minua oteta vakavasti.

Minua siis vaivaa se, että tärkeimmät ihmiset (etenkin poikaystäväni) menehtyisi aivan yllättäen. Vaaraa ei ole, mutta eihän koskaan tiedä mitä tapahtuu
En saisi puhua enää hänen kanssaan, hän ei reagoisi mihinkään, en voisi koskea häntä. Kaikki olisi mennyttä... Näkisin hänet viimeisen kerran arkussa eikä hän tulisi takaisin vaikka kuinka itkisin, huutaisin ja rukoilisin.

Tiedän, että te ette välttämättä voi auttaa, haluan vain purkaa tuntemuksiani, jotta edes joku voisi ymmärtää. Minua on vaivannut muutenkin erikoinen väsymys, kurkku kipu, paha olo, ahdistus, palelu, jano.. Ja kaikki epänormaali.. aivan vähän ajan sisällä. En kuitenkaan tunne olevani niinkään masentunut, vaikka stressiä ja tekemistä riittää.. Osaako kukaan auttaa?

Enkä toivo mitään tyhmiä vastauksia, vaikka loistava aihe pilkkaukseen olisikin. :)

6

238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkkiiiii

      niikkö

    • Rohkeutta

      Olet rohkeasti nostanut esiin aiheen, joka meistä kaikille taitaa olla hyvin arka iästä riippumatta ja sen vuoksi et ole saanut kommenttejakaan. Emme osaa ja uskalla ottaa asiaa puheeksi. Toivon, että olet päässyt keskustelemaan tuntemuksistasi läheisesi tai jonkun muun henkilön kanssa. Jos kuitenkin vielä pihdit asioita vain yksinäsi, niin ota rohkeasti yhteyttä joko työpaikkalääkärisi tai vastaavaan, myös seurakuntien, SPRn, MLLn ja muiden järjestöjen palveluksessa on myös vapaaehtoisia, jotka osaavat kuunnella, neuvoa ja tukea sinua. Keskustele myös läheisesi kanssa.

    • talviväsymystäkö?

      Ei tuossa ole mitään pilkan aihetta: typeryyttään pilkkaa jos joku sellaiseen sortuu. Itsekkin uskon, että pelkosi on aiheeton. On henkilöitä, jotka näkevät enneunia, mutta jos sinulla ei ole koskaan ollut enneunia, jotka olsivat toteutuneet niin pelkosi on on täysin turhaa.
      Kun on fyysisesti heikko, niin turvattomuuden tunne voi lisätä pelkon tuntemuksia.

      Onkohan sinulla alitajuinen pelko miten asiat menevät tulvevaisuudessa ja pelkäät, ette voi kontrolloida asioita.
      Kun on stressiäkin ja tekemistä, saattaa siitäkin johtua. Juuri tällainen avautuminen auttaa. Kun pukee huolensa sanoiksi, niin se on kuin työstäisi niitä ulos.

    • nuorinainen404

      Mulla oli nuorena ja lapsena myös aivan samoja pelkoja kuin mitä kuvasit, joten osaan samaistua tilanteeseesi todella hyvin. Olo oli ihan hirveä kun kalvava pelko takaraivossa kaihersi mieltä alituisesti. Mä itse pääsin peloistani uskon avulla. RUkoilin aina kun ahdisti ja kun ei ahdistanut, pyysin Jumalaa auttamaan mua pääsemään peloistani yli ja nykyään mulla ei enää ole samoja pelkoja vaan pystyn nauttimaan elämästäni. Voin rohkaista sinua myös rukoilemaan, se ei maksa mitään ja sä et siinä mitään häviä.
      Voit rukoilla missä vain, vähän niinkuin hyvälle ystävälle juttelisi :) Jumala haluaa ottaa pelkosi pois ja haluaa että olet vapaa! Kirjoitathan taas mitä sulle kuuluu.
      Voimia ja tsemppiä sulle, oon ihan varma että pääset peloistasi samalla lailla kuin minäkin pääsin niistä!

    • Hei,

      Hienoa, että kerrot pahan olosi ja oletkin jo saanut hyviä vastauksia. On hyvä, että sinulla on tärkeitä läheisiä ihmisiä, joita rakastat ja arvostat. Jos he eivät olisi tärkeitä, et tuntisi pelkoa. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tämä pelko hallitsee elämääsi ja haittaa keskittymistä tähän hetkeen. Siksi olisi hyvä, jos voisit voittaa pelkosi. Puhumalla siitä pääset pelostasi.
      Unet eivät ole enteitä vaan ihmisen alitajunnan tuotosta. Unia toki kannattaa pohtia, ne kertovat jotain sinusta itsestäsi.

      Onko elämässäsi liikaa stressiä? Minusta sinun kannattaisi puhua ongelmistasi paitsi läheisillesi, myös jollekin ammattilaiselle. Väsymys, ahdistus ja paha olo ovat riittäviä syitä hakeutua esim. lääkärin puheille.

      Siunausta sinulle, toivon, että epätoivosi muuttuu toivoksi
      - rukous muuttaa maailmaa

      Päivi-pappi Hämeestä

    • pelkohallitsee

      et ole yksin! olen koko kesän ajan pelännyt läheisteni menehtymistä ja milloin mitäkin sairauksia. Minulla on liian hyvä mielikuvitus sillä pystyn kuvittelemaan kaiken todella aidosti. Tämä ei ole kivaa! Ja uskon pelkoihini oikeasti! Vaikka en miettisikään niitä juuri tällä hetkellä niin ne kaihertavat silti mieltäni jossain. Aina kun tunnen olevani onnellinen muistan että en saisi. Pelkään erityisesti äitini kuolemaa. Hänellä on ollut jo koko kesän käsi kipeä ja diagnosoin hänelle heti luusyövän. Ja kun rupean miettimään huomaan tietysti muitakin oireita heti ja tälläkin hetkellä pelkoni on sanoinkuvaamaton ja sydän hakkaa kuin vain ajttelenkin sitä. pelkään hirvittävästi sitä.

      en tiedä kauanko jaksan.
      voimia kaikille joilla on sama tilanne!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      219
      1871
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1689
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1090
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      970
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe