Itse olen tehnyt nyt jo vähän aikaa niin, että sali (1h/kerta) ja ½h uintia sen perään 3 kertaa/viikko. Lisäksi käyn juoksulenkillä (á 5-7km) 3-5 kertaa viikossa aamuisin ennen aamiaista.
Eli kysymys on tämä: menetänkö salilla hankkimaani massaa juoksemalla aamuisin 145-150 keskisykkeellä? Tavoitteena olisi siis hankkia juoksulla kestävyyttä ja polttaa rasvaa, ei lihasta.
Salilla taas tavoitteena olisi hankkia massaa, voimaa ja yleistä lihaskuntoa. Uinnilla taas hieman kestävyyttä ja lihaskuntoa ja palautumista salitreenistä.
Siis teenkö väärin? Neuvoja, kiitos.
Juoksu/sali
9
1395
Vastaukset
- Joppe
Jos viihdyt salilla tunnin ja sen jälkeen jaksat vielä uida, niin ei ole kovin tehokasta tuo sinun salilla käyminen. Toisin sanoen massaa tulee huonosti tai ei ollenkaan. Itse en meinaa sohvalta päästä ylös tiukan punttitreenin jälkeen.
Palautumiseen auttaa vain lepo ja ravinto. Pieni verryttely salitreenin jälkeen on ihan hyvä, että saa lihakset rennommiksi.
Juoksu ennen aamupalaa on tehokasta rasvanpolttoa. Ei siinä paljoa lihakset pala, kunhan muistaa tarpeeksi syödä.
Eli kovenna tuota punttitreeniä ja käy uimassa vaikka välipäivinä, muuten näyttää hyvältä. - Dunlop
Jos juokseminen on oikein kovatehoista(pulssi korkealla), niin kyllä se väistämättä syö lihaksia. Eipä esim. kovin monen dieetillä olevan kehonrakentajan näe juoksevan.
Eräs tuntemani(liikuntatieteellisen käynyt) asiantuntija neuvoi minua juoksun sijaan mieluummin kävelevän rasvanpoltto tarkoituksena, hänenkin mukaansa juoksulla on lihaksia polttava vaikutus.
Olen samaa mieltä edellisen kanssa, että et tee tarpeeksi tehokkaasti salitreeniä jos pystyt uimaan sen jälkeen. Lihasmassan lisäämiseksi on annettava runsaasti lepoa ja laadukasta ravintoa ja liiallisen aerobisen tekeminen ei kyllä sitä edesauta. - futaaja
Nythän on kyse siitä mitä haluat. Haluatko olla hoikka ja lihaksikas vai todella vahva jässikkä. Itse olen pelannut futista ja treenannut salilla yli 10 vuotta. Vaikka paino pysyy alhaalla ja massaa ei tule (alle kilo lihasta per vuosi), niin tulokset kehittyy pikku hiljaa molemmissa lajeissa.
Ja olen sitä mieltä, että huippukunnossa ei tunnin salitreeni vie kaikkia voimia, vaikka vääntääkin täysillä.
Älä hylkää uintia ja juoksua. Urheile monipuolisesti, niin et kyllästy lajeihin ja olet hyvässä kunnossa (sinulla on loppu elämä aikaa hankkia lihasmassaa salilla!). Painon tippuessa, väkisin häviää myös lihaksia, mutta nostelemalla painoja ja tiputtamalla noin puoli-yksi kiloa omaa elopainoaan viikossa saavutat parhaan lopputuloksen. Eli lihaksen sijasta kuluu parhaiten läskiä ja saat parhaan buustin kunnolle. Kun olet sitten tiputtanut painoa tarpeeksi voit keskittyä lisäämäään lihasmassaa tosissaan. Muista syödä tarpeeksi proteiinia punttisalin jälkeen ja myös hyviä rasvoja on syötävä päivittäin. Jos keho ei saa rasvaa, se ei myöskäään polta kunnolla rasvaa.
Oma oloni on loistava. Vääntöä on suhteessa kokoon vaikka maksimit voisivat punttisalilla olla paljon isommat, jos olisi treenannut vain painonnostoa.- Dunlop
Niin, massan keräämisen ja loistavan aerobisen kunnon yhteensovittaminen on miltei mahdotonta. On siniun valintasi mitä haluat, mutta liiat kompromissit vievät massanhankinnalta pohjan.
Futaajan kirjoitukseen lisäisin, että pelkkä proteiini ei riitä saliharjoituksen jälkeen vaan tarvitset myös hiilihydraatteja lihaksen kasvamisen turvaamiseksi. Parhaiten tämän saat ostamalla hyvälaatuista palautusproteiinia ja sekoitat sen maltodekstriinin kanssa ja kenties vielä kreatiinia. Se kannattaa juoda heti treenin jälkeen rauhassa, näin palautumisen ensimmäinen vaihe on käynnissä.
Kun pystyt syömään, syö ateria, jossa on paljon proteiinia ja hiilihydraatteja. - Joppe
"Ja olen sitä mieltä, että huippukunnossa ei tunnin salitreeni vie kaikkia voimia, vaikka vääntääkin täysillä."
Jos se treeni ei vie kaikkia voimia niin eihän sitä sitten ole vedetty täysillä...? Jos on huippukunnossa, pitäisi pystyä tekemään vielä kovempaa. Kyseessähän oli tässä jutussa massanhankinta ja sitä ei saa, ellei vedä itseään piippuun suurilla painoilla, suhteutettuna omiin voimiin tietysti.
Aerobinen harjoittelu(uinti, juoksu) punttitreenin jälkeen ei ole todellakaan järkevää. Lihakset ovat katabolisessa tilassa eli ts. syövät itseään. Sen takia pitää tarjota niille nopeasti ravintoa ja rakennusaineita ja antaa niiden palautua.
Muita lajeja ei tietenkään kannata lopettaa. Pelkkä punttitreeni tekee kankeaksi ja raajojen liikkuvuus kärsii. Treenaa muita lajeja vapaapäivinä.
- Flex
Rasvan polttamisessa oleellisinta on se kuinka paljon energiaa suoritus kuluttaa,paljon energiaa=paljon rasvaa.
Kuitenkin on huomioitava myös treeniteho,liian kovalla sykkeellä kuluttaa lihasmassaa.Liiku sen sijaan aamuisin pienemmällä sykkeellä pitempään.
Tuo uinti salitreenin jälkeen ei oo perusteltua,tee se välipäivänä palauttavana treeninä,se on siihen paikkaan loistava valinta.
Kestävyyden parantaminen ja lihasmassan kasvattaminen ovat kyllä niin vastakkaisia ominaisuuksia että sun kannattais jaksottaa niiden treenaaminen eri periodeille.
Yleinen ja luonnollinen käytäntö on parantaa kestävyyttä kesäaikaan ulkoliikunta lajeilla ja talven tullen panostaa salille. - mä vaan
Olen suurin piirtein löytänyt "tasapainon" lihasmassan hankkimiseen ja rasvanpolttoon.
Harjoittelussa minulla on kutakuinkin samat tavoitteet.
Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa. Treeni kestää verrytteilyineen/venytteilyineen noin 1,5 h. Tavallisesti pyöräilen 5 kertaa viikossa yli 20km/päivä. Tämä matka jakautuu kahteen osaan ja toinen pyörämatkan puolikas on aina joko ennen tai jälkeen salitreenin.
Lisäksi juoksen paljon. Tavallisesti reilun 10 km lenkkejä, mutta myös pitempiä. Yleensä ainakin 5 kertaa viikossa.
Suosittelen, että lisäät hieman juoksukilometrejä. Kokemusta minulla ei ole aamujuoksemisesta, mutta pyöräilen aamuisin. En tosin tyhjällä mahalla ikinä.
Minulla on noussut 3 kiloa paino viimeisen puolentoista vuoden aikana. Rasvaprosentti on samalla laskenut huimasti. Voin siis olla varma, että lihasmassaa on tullut lisää ja rasvaa on palanut. Suositten seuraamaan rasvaprossaa esim. 3 kk välein. Lisäproteiiniä en ole käyttänyt. Lisäksi mainittakoon, että olen nainen. Miehille tämän kaiken luulisi olevan vielä helpompaa.
Ja en tosiaan ole kuin ehkä vähän väsynyt salitreenin jälkeen, joten jaksan hyvin vetää harjoitukset vaikka tunti jälkeen salitreenin. Ja teen suurilla painoilla,niin raskaan harjoituksen kuin jaksan. Muista venytellä huolellisesti ennen salitreeniä, sillä lihas saa lisää pituutta ja on siis tehokkaampaa, jopa 30%. Tämä on fakta, mitä liian harvoin korostetaan.- Kaapo Hokkanen
"sillä lihas saa lisää pituutta ja on siis tehokkaampaa, jopa 30%"
Mitä tehokkuutta mahdat tarkoittaa?
Lihaksen voima on suoraan verrannollinen lihaksen poikkipinta-alaan, eikä mitenkään pituuteen.
Lihakset ovat sukkulamaisia, päistä kapeampia kuin keskeltä, ja tästä muodosta johtuu että poikkipinta-alan kaksinkertaistuessa massa kasvaa yhdeksänkertaiseksi. Pelkää poikkipinta-alaa kun ei pysty kasvattavaan vaan koko lihas kasvaa, ei tosin pituudeltaan.
Ja TÄMÄ on fakta, lisätietoja voit kysyä esim. liikuntabiologian laitokselta Jyväskylän yliopistosta. - mä vaan
Kaapo Hokkanen kirjoitti:
"sillä lihas saa lisää pituutta ja on siis tehokkaampaa, jopa 30%"
Mitä tehokkuutta mahdat tarkoittaa?
Lihaksen voima on suoraan verrannollinen lihaksen poikkipinta-alaan, eikä mitenkään pituuteen.
Lihakset ovat sukkulamaisia, päistä kapeampia kuin keskeltä, ja tästä muodosta johtuu että poikkipinta-alan kaksinkertaistuessa massa kasvaa yhdeksänkertaiseksi. Pelkää poikkipinta-alaa kun ei pysty kasvattavaan vaan koko lihas kasvaa, ei tosin pituudeltaan.
Ja TÄMÄ on fakta, lisätietoja voit kysyä esim. liikuntabiologian laitokselta Jyväskylän yliopistosta.Pitääks kaikkien olla olla noin pikkutarkkoja pilkunnussijoita? Hoh hoijaa...
Lihakseen voi saada jopa 30% lisää pituutta ja tällä pituudella on merkitys treenamisessa, sillä harjoitus vaikuttaa koko lihaksen pituuteen.
Nythän kysymys ei ollut voimasta, vaan harjoituksen tehokkuuden lisäämisestä. Nyt kyllä ihan eri asiaa selitit!
Miksi muuten luulet, että venytellään?
Just think...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781