Uuden hankkija tiedustelee.
Mikä on automaatti-ilmastointi ?
61
13765
Vastaukset
- just se
Säädät sopivan astemäärän ja lopusta huolehtii automatiikka.
- uusi_auto
Onko siitä hirveesti hyötyä eli kannattaako maksaa.
- sjdfksndkfsjndfsdfs
Kannattaako maksaa uudesta autosta?
- Onhyvävaruste
Kyllähän toki ilmankin pärjää. Mutta jos autossas kerrankin sellainen on, niin tuskin helposti hankit seuraavaa autoa ilman sitä.
Parantaa huomattavasti matkustusmukavuutta. - miellyttävää matkaa
Onhyvävaruste kirjoitti:
Kyllähän toki ilmankin pärjää. Mutta jos autossas kerrankin sellainen on, niin tuskin helposti hankit seuraavaa autoa ilman sitä.
Parantaa huomattavasti matkustusmukavuutta.Keväällä kun laittaa ilm. autom. päälle ja asteasetus 22 C, niin mihinkään ei tarvi koskea ennenkuin syksyllä, kun haluaa sen sammuttaa. Ilmastointi lähtee siis automaattisesti hyrräämään vain silloin kun on todellista tarvetta. Loistava varuste !
- Juu...
Mieti itse. Manuaali-ilmastointihan on se versio jossa säädetään ilmastoinnin ja lämmityslaitteen tehoa tarpeen mukaan. Pakkasella käännetään lisää lämpöä. Kun lauhtuu lämpöä säädetään pienemmälle. Kesä tulee ja laitat ilmastoinnin päälle. Kovalla helteellä säädät lisää kylmää koneesta ja kun tulee sädepäivä käännät taas lämmityksen päälle.
Entä automaatti-ilmastointi? Kun ensimmäisen kerran istut uuteen autoosi säädät lämpötilan 22 asteeseen ja sen jälkeen ei välttämättä tarvitse lämmityslaitteen tai ilmastoinnin säätimiin koskea koskaan, automaatti hoitaa homman.
Toki automaatti-ilmastointienkin toiminnassa on eroja merkkien välillä. Toisissa automaatti toimii kuin ajatus, toisissa ei ihan niin hyvin...
Kuten tuossa yllä todettiin, jos kerran hankit auton, jossa on hyvin toimiva automaatti-ilmastointi, et sen jälkeen halua manuaaliseen vaihtaa - 11+12
miellyttävää matkaa kirjoitti:
Keväällä kun laittaa ilm. autom. päälle ja asteasetus 22 C, niin mihinkään ei tarvi koskea ennenkuin syksyllä, kun haluaa sen sammuttaa. Ilmastointi lähtee siis automaattisesti hyrräämään vain silloin kun on todellista tarvetta. Loistava varuste !
Miksi sammutat ilmastoinnin syksyllä? Saman laitteen kautta tulee myös lämmitys. Etkö tarvitse lämmitystä? Vai onko sulla jokin 90-luvun ilmastointi?
- Hyhkhg
11+12 kirjoitti:
Miksi sammutat ilmastoinnin syksyllä? Saman laitteen kautta tulee myös lämmitys. Etkö tarvitse lämmitystä? Vai onko sulla jokin 90-luvun ilmastointi?
Oisko niin, että talvella pitää painaa sitä lasin tehosulatusnappulaa aamuisin ja sit vaihtaa auto-asetukselle, kun lasi on sulanu?
- ....,,,,
Juu... kirjoitti:
Mieti itse. Manuaali-ilmastointihan on se versio jossa säädetään ilmastoinnin ja lämmityslaitteen tehoa tarpeen mukaan. Pakkasella käännetään lisää lämpöä. Kun lauhtuu lämpöä säädetään pienemmälle. Kesä tulee ja laitat ilmastoinnin päälle. Kovalla helteellä säädät lisää kylmää koneesta ja kun tulee sädepäivä käännät taas lämmityksen päälle.
Entä automaatti-ilmastointi? Kun ensimmäisen kerran istut uuteen autoosi säädät lämpötilan 22 asteeseen ja sen jälkeen ei välttämättä tarvitse lämmityslaitteen tai ilmastoinnin säätimiin koskea koskaan, automaatti hoitaa homman.
Toki automaatti-ilmastointienkin toiminnassa on eroja merkkien välillä. Toisissa automaatti toimii kuin ajatus, toisissa ei ihan niin hyvin...
Kuten tuossa yllä todettiin, jos kerran hankit auton, jossa on hyvin toimiva automaatti-ilmastointi, et sen jälkeen halua manuaaliseen vaihtaaHavaitseeko tuo uusissa autoissa jo huurteen ja kosteuden tuulilasissa?
- 15+15
Hyhkhg kirjoitti:
Oisko niin, että talvella pitää painaa sitä lasin tehosulatusnappulaa aamuisin ja sit vaihtaa auto-asetukselle, kun lasi on sulanu?
Sisätilanlämmitin on keksitty.
- Miten toimii
15+15 kirjoitti:
Sisätilanlämmitin on keksitty.
No perskeles, annatko vielä vinkkiä kuinka saan sen sisätilalämppärin toimimaan kauppakeskuksen ulkoparkissa?
- webastolla
Miten toimii kirjoitti:
No perskeles, annatko vielä vinkkiä kuinka saan sen sisätilalämppärin toimimaan kauppakeskuksen ulkoparkissa?
se toimii
- kylmä volkkari
webastolla kirjoitti:
se toimii
Mahtaa sittenkin olla monimutkainen ja vikaherkkä laite tuo vebastolla toimiva sähköpuhallin. Akkukin siinä ehtyy melko helposti.
- Kesällä enemmän
miellyttävää matkaa kirjoitti:
Keväällä kun laittaa ilm. autom. päälle ja asteasetus 22 C, niin mihinkään ei tarvi koskea ennenkuin syksyllä, kun haluaa sen sammuttaa. Ilmastointi lähtee siis automaattisesti hyrräämään vain silloin kun on todellista tarvetta. Loistava varuste !
Helteellä lukemaksi kannattaa asettaa hieman enemmän kuin 22 astetta, jotta ero ulkolämpötilaan ei poikkea liian paljoa. Näin toimien välttyy vilustumisoireilta.
Talvella lukemaksi voi asettaa 18 astetta ja kytkeä ilmastointi pois päältä. Tällöin vaatteita ei tarvitse vähentää ajon aikana. Tietysti jos on Herra Virkamies ja ajaa lämpöisestä tallista lämpöiseen talliin kauluspaita päällä, niin 22 astetta on hyvä talvellakin. ....,,,, kirjoitti:
Havaitseeko tuo uusissa autoissa jo huurteen ja kosteuden tuulilasissa?
Ei ehkä havaitse, mutta omien kokemusten mukaan poistaa sitä varsin hyvin. Puhaltaa aluksi pelkästään jalkatilaan ja vasta kun kosteudet järjestelmästä on puhalleltu pois, suuntaa puhalluksen tuulilasiin.
Nopeampaa huurteenpoistoa varten on sitten se tehostusnappi.
Toimimisesta vielä, volkkarissa toimi todella hyvin, mersussa saa vähän väliä olla säätämässä... Tai sitten on aineet lopussa. Pitääpä käydä täydennyksellä... :)- en tarvi talvella
11+12 kirjoitti:
Miksi sammutat ilmastoinnin syksyllä? Saman laitteen kautta tulee myös lämmitys. Etkö tarvitse lämmitystä? Vai onko sulla jokin 90-luvun ilmastointi?
Talvella olen etelän kaukomailla.
- joskoi
11+12 kirjoitti:
Miksi sammutat ilmastoinnin syksyllä? Saman laitteen kautta tulee myös lämmitys. Etkö tarvitse lämmitystä? Vai onko sulla jokin 90-luvun ilmastointi?
Ilmastointilaite ei pyöri pakkasella
- on rahan väärti
Viikonloppuna ajelin firman pakulla, jossa oli manuaalinen ilmastointi. Vähänaikaa ajeltuani huomasin takin paidan selkämyksen kostuneen hiestä. Oli siis aika säätää lämmöt pienelle kuumotuksen helpottamiseksi. Kohta jo huomasin, että mullahan on kylmä. Ei kun hieman lisää lämpöä. Kyllä osaa arvostaa automaattia, kun välillä ajaa manuaali-ilmastoidulla autolla. Olinkin jo unohtanu noi lämmön säätelyt. :D
- woqfhpior
Sulla taisi olla penkinlämmitin päällä, kun sai selkäpuolta hikoamaan ja kuumottamaan...
- Miten lie?
Kädettömän murheita. Tai aivottoman.
- db dfbdfbgtr
Yksinkertaiseti se on sellainen systeemi jossa säätökiekon punainen/sininen asteikko on korvattu lisäämällä siihen erinäisiä lämpötiloja sen kiekon ympäriin....
Miksi siis selittää liian monimutkaisesti- kdfkjsndkfsdfs
Ei sitä ole tuossa aiemmin liian monimutkaisesti selitetty, sillä se automaatti-ilmastointi ei ole se, mitä tuossa kuvailit. Onpi huomattavasti monimutkaisempi laite.
- Näinpänäin
kdfkjsndkfsdfs kirjoitti:
Ei sitä ole tuossa aiemmin liian monimutkaisesti selitetty, sillä se automaatti-ilmastointi ei ole se, mitä tuossa kuvailit. Onpi huomattavasti monimutkaisempi laite.
Juurikin näin. Automaatti-ilmastoinnin lämpötilaa säätelee termostaatti. Lisäksi automaatti säätää olosuhteiden mukaan, mistä sitä ilmaa tulee. Kylmillä keleillä enemmän jalkotilojen suuttimista, lämpimillä keleillä taas ylemmistä suuttimista.
- ei volkkaria
Näinpänäin kirjoitti:
Juurikin näin. Automaatti-ilmastoinnin lämpötilaa säätelee termostaatti. Lisäksi automaatti säätää olosuhteiden mukaan, mistä sitä ilmaa tulee. Kylmillä keleillä enemmän jalkotilojen suuttimista, lämpimillä keleillä taas ylemmistä suuttimista.
Sulla on varmaan tojo niinku mullakin, kun noin hienosti pelittää.
ei volkkaria kirjoitti:
Sulla on varmaan tojo niinku mullakin, kun noin hienosti pelittää.
Volkkarissa toimi erittäin hyvin tuo automaattinen ilmastointi. Niillä on kyllä joku puoliautomaattikin, joka ilmeisesti säätää vain lämpötilaa, tms.
- climatic vai tronic
ja se on puoliautomaatti-ilmastointi jossa lämpötilan säätö toimii automaattisesti mutta muu pitää säätää itse eli puhaltimen nopeus, puhallussuunnat, sisäkierto/ilmastoinnin kompressori päällä vai ei jne..
automaatti-ilmastointi hoitaa kaikki nämäkin automaattisesti ja laitat vain sopivan lämpötilan niin automatiikka hoitaa loput. - u 7 u65bu65
climatic vai tronic kirjoitti:
ja se on puoliautomaatti-ilmastointi jossa lämpötilan säätö toimii automaattisesti mutta muu pitää säätää itse eli puhaltimen nopeus, puhallussuunnat, sisäkierto/ilmastoinnin kompressori päällä vai ei jne..
automaatti-ilmastointi hoitaa kaikki nämäkin automaattisesti ja laitat vain sopivan lämpötilan niin automatiikka hoitaa loput.Omassa autossani n täysin automaattinen ilmastointi, eli se osaa säätää puhalluksen suunnan, lämpötilan, ja puhalluksen voimakkuuden....
Silti se ei osaa säätää pyöriikö kompura tai ei, vaan se on aina päällä ellei sitä kytke pois :)
No en maksaisi kyllä euroakaan lisää tällaisesta automaatti-ilmastoinnista
No esim Sprinteristä ja Crafterista tuttu systeemi jossa vain lämmön säätö on automaattinen, on kaikin puolin ok - pornstarter'
The_Rat kirjoitti:
Volkkarissa toimi erittäin hyvin tuo automaattinen ilmastointi. Niillä on kyllä joku puoliautomaattikin, joka ilmeisesti säätää vain lämpötilaa, tms.
Transportereissa on ainakin kerrassaan tehoton tuo viilennys. Onhan se tietysti linjassaan, sillä lämppärikin on tehoton.
- imee
pornstarter' kirjoitti:
Transportereissa on ainakin kerrassaan tehoton tuo viilennys. Onhan se tietysti linjassaan, sillä lämppärikin on tehoton.
Mikään ilmastointilaite ei puhalla kylmää ilmaa autoon
Ilmastointi laite NIMENOMAAN IMEE LÄMMINTÄ ILMAA
ILMASTOINTIKONEESEEN.ei puhalla,vaikka se siltä tuntuu. - eiskallt
imee kirjoitti:
Mikään ilmastointilaite ei puhalla kylmää ilmaa autoon
Ilmastointi laite NIMENOMAAN IMEE LÄMMINTÄ ILMAA
ILMASTOINTIKONEESEEN.ei puhalla,vaikka se siltä tuntuu.Kuluttajalle riittää, että suulakkeista tulee viileää ilmaa, jos hän on sellaisen komennon antanut koneistolle. Volkkarissa tulee suulakkeista se kuuluisa " haalea lehmän henkäys" vaikka vipuja kääntelemällä haluaisin kesällä viileää. Talvella taas lämpimän saanti on lähes mahdotonta.
Asiakaskäynneillä jätin auton pihalla käyntiin, että edes paluumatkalla olisi vähän lämmintä.
- en passaa
Sen auton mukana tulee käyttöohjekirja. Sieltä löytyy tarvittava tieto.
- mulla on se
Automaattinen ilmastointi pyrkii toimimaan automaatisesti, eli se säätää itse puhalluksen voimakkuutta ja lämpötilaa.
Ilmastoinnin jäähdytystoiminto tosin lisää polttoaineen kulutusta, joten jäähdytystä ei ehkä kannata aina pitää päällä. Lämpö tulee moottorin hukkalämmöstä, kylmä pitää tehdä moottorin voimalla erikseen.
Kokonaan ei pidä jättää käyttämättä jäähdystä, vähintään kerran kuussa pitäisi pitää käynnissä jotta se toimisi moitettomasti jatkossakin.- turhaa kikkalua
Kyllä se kannattaa pitää päällä ihan aina, se jäähdyttää vain silloin kun on tarvetta ja la lämmiittää myös. Jos ei jäähdytä, niin ei kuluta!!!!
turhaa kikkalua kirjoitti:
Kyllä se kannattaa pitää päällä ihan aina, se jäähdyttää vain silloin kun on tarvetta ja la lämmiittää myös. Jos ei jäähdytä, niin ei kuluta!!!!
Kosteudenpoistossa sekä lämmittää että jäähdyttää.
Vaikutus kulutukseen on niin olematon, että kannattaa pitää aina päällä.- Kostuta ja kuivaa
The_Rat kirjoitti:
Kosteudenpoistossa sekä lämmittää että jäähdyttää.
Vaikutus kulutukseen on niin olematon, että kannattaa pitää aina päällä.Kosteudenpoistoa ei tarvita kuin ehkä kerran vuodessa, ellei auton koko ilmankierron suunnittelu ole epäonnistunut. Itse olen kytkenyt ilmastoinnin pois elokuun lopulla ja uudelleen käyttöön toukokuun alkupuolella tarpeen vaatiessa. Ikkunoissa en ole havainnut huurretta missään vaiheessa. Kulutukseen en ole kiinnittänyt huomiota, vaikka toisille se on tärkein asia autoissa, mutta ilmastoinnin kuivaama ilmaa ei ole hyvä hengittää jatkuvasti. Toiset ostavat jopa ilmankostuttimia koteihinsa talveksi.
- +30 ja lisää löylyä
Kostuta ja kuivaa kirjoitti:
Kosteudenpoistoa ei tarvita kuin ehkä kerran vuodessa, ellei auton koko ilmankierron suunnittelu ole epäonnistunut. Itse olen kytkenyt ilmastoinnin pois elokuun lopulla ja uudelleen käyttöön toukokuun alkupuolella tarpeen vaatiessa. Ikkunoissa en ole havainnut huurretta missään vaiheessa. Kulutukseen en ole kiinnittänyt huomiota, vaikka toisille se on tärkein asia autoissa, mutta ilmastoinnin kuivaama ilmaa ei ole hyvä hengittää jatkuvasti. Toiset ostavat jopa ilmankostuttimia koteihinsa talveksi.
Kyllä kosteudenpoistolle on tarvetta. Esim. kun ukkoskuuro yllättää hautovalla hellesäällä. Autossa on sisällä kuumaa ja kosteaa ilmaa ja sadevesi jäähdyttää lasit -> ikkunat vetävät huuruun!
Jos autossa ei ole ilmastointia, ei auta kuin laittaa lämmityslaitteesta puhallus ja lämmöt täysille, vaikka autossa oli jo ennestään 30 °C sisällä. Huippukivaa!
Ilmastoinnilla varustetussa autossa taas joutuu korkeintaan säätelemään vähän lämpötilaa. Automaatti-ilmastoinnin kanssa ei tarvi tehdä yhtään mitään. - Huurteiselle
+30 ja lisää löylyä kirjoitti:
Kyllä kosteudenpoistolle on tarvetta. Esim. kun ukkoskuuro yllättää hautovalla hellesäällä. Autossa on sisällä kuumaa ja kosteaa ilmaa ja sadevesi jäähdyttää lasit -> ikkunat vetävät huuruun!
Jos autossa ei ole ilmastointia, ei auta kuin laittaa lämmityslaitteesta puhallus ja lämmöt täysille, vaikka autossa oli jo ennestään 30 °C sisällä. Huippukivaa!
Ilmastoinnilla varustetussa autossa taas joutuu korkeintaan säätelemään vähän lämpötilaa. Automaatti-ilmastoinnin kanssa ei tarvi tehdä yhtään mitään.Kuten kijoitin, niin kosteudenpoistoa tarvitaan ehkä kerran vuodessa. Jos ulkona on ollut hautova hellesää, niin oletettavasti ilmastointi on ollut kytkettynä ennen ukkoskuuroa, jolloin ikkunat eivät pääse huurtumaan, sillä kosteudenpoisto ei tietääkseni erikseen poiskytkettävissä.
Olen myös ajanut ilmastoimattomalla autolla vastaavalla ilmalla, eikä mieleen tullut lämmön lisääminen kuin kerran, jolloin ilma jäähtyi alle 15 asteeseen ja kesävaatteissa alkoi tuntua viileältä. Ikkunoiden huurteettomina pitämiseen on riittänyt puhaltimen nopeuden nostaminen yhdellä pykälällä.
Jos auton ilmankierto on toimiva, niin huurteiden kanssa ei ole ongelmaa. - rautalankaa essolle
Huurteiselle kirjoitti:
Kuten kijoitin, niin kosteudenpoistoa tarvitaan ehkä kerran vuodessa. Jos ulkona on ollut hautova hellesää, niin oletettavasti ilmastointi on ollut kytkettynä ennen ukkoskuuroa, jolloin ikkunat eivät pääse huurtumaan, sillä kosteudenpoisto ei tietääkseni erikseen poiskytkettävissä.
Olen myös ajanut ilmastoimattomalla autolla vastaavalla ilmalla, eikä mieleen tullut lämmön lisääminen kuin kerran, jolloin ilma jäähtyi alle 15 asteeseen ja kesävaatteissa alkoi tuntua viileältä. Ikkunoiden huurteettomina pitämiseen on riittänyt puhaltimen nopeuden nostaminen yhdellä pykälällä.
Jos auton ilmankierto on toimiva, niin huurteiden kanssa ei ole ongelmaa.Kylläpä sitä nyt selitetään.
Kosteus ei johdu vain ja ainoastaan huonosta ilmankierrosta, vaan voi olla myös ulkoilmasta peräisin. Tosin tehokkain tapa on yleensä sisäkierron käyttö
Ja kyllä niitä tilanteita, missa kosteutta tulee auton sisään liikaa, on "hieman" useammin kuin kerran vuodessa.
Näköjään pitää reppanoille myös selittää, miten ilman kuivaaminen toteutetaan; laittamalla ilmastointi päälle. Mitään erillistä kosteudenpoistotoimintoahan ei ole, vaan kosteutta poistuu vain ja ainoastaan jäähdytyksen sivutuotteena.
Tuosta kosteuden poistotsta muuten tulee huomattava osa jäähdytyskuormasta ja automaatti-ilmastoinnit sen vuoksi käyttävät kuumalla säällä ajoittain sisäkiertoa. Helpompi jäähdyttää jo valmiiksi kuivattua ilmaa... - Auto Masentaja 2
+30 ja lisää löylyä kirjoitti:
Kyllä kosteudenpoistolle on tarvetta. Esim. kun ukkoskuuro yllättää hautovalla hellesäällä. Autossa on sisällä kuumaa ja kosteaa ilmaa ja sadevesi jäähdyttää lasit -> ikkunat vetävät huuruun!
Jos autossa ei ole ilmastointia, ei auta kuin laittaa lämmityslaitteesta puhallus ja lämmöt täysille, vaikka autossa oli jo ennestään 30 °C sisällä. Huippukivaa!
Ilmastoinnilla varustetussa autossa taas joutuu korkeintaan säätelemään vähän lämpötilaa. Automaatti-ilmastoinnin kanssa ei tarvi tehdä yhtään mitään.Enpä ole tuollaista vielä koskaan havainnut kuin " 30 ja lisää löylyä" kertoilee, vaikka miljoona km olen henkilöautoilla ajanut 50 vuoden aikana useissa Euroopan maissa. Eikä minun autoissani ole missään ollut kuin tehtaan vakio lämmityslaite. Käsisäätöinen. Kahteen tosin muutin korin sisäistä ilmankiertoa tehtaan jäljiltä ja sain takalasien huurtumisen loppumaan.
Mikähän olikaan sen autosi merkki ja malli, mistä esimerkkisi kerroit?
- 2013
Varsinaista ei automaatti-ilmastointia ei taida nyky autoissa enään olla.
Automaattinen säätää ilman puhalluksen tarpeen mukaan eri kohteisiin, tuulilasille, jalkatilaan ym.
Puoliautomaattinen säätää vain lämpötilaa automaattisesti termostaatin ohjaamana, puhalluksen suunta määrätään käsin säätimistä.- täysin automaattinen
Väärin, kyllä esim. Volvossa säätää ja ohjaa puhalluksen suuntia, lämpötiloja ja voimakkuutta ihan itse.
täysin automaattinen kirjoitti:
Väärin, kyllä esim. Volvossa säätää ja ohjaa puhalluksen suuntia, lämpötiloja ja voimakkuutta ihan itse.
Miksi sitä sitten kutsutaan puoliautomaattiseksi?
- Manuaalivolsu
Itsellä oli aiemmin Volvossa automaatti-ilmastointi. Nykyisessä volkkarissa on tämä paljon parjattu "manuaali-ilmastointi".
Käytin suurimman osan ajasta tuota Volvoa ajaessani ilmastointia ns. manuaali asennossa. Ajelen enimmäkseen lyhyttä ajoa, ja kyllästyin kun tuo "hieno" automaatti-ilmastointi sääti puhallustehon aina täysille kesät-talvet kun piti lähteä johonkin. Piti kuunnella helvetinmoista puhallusääntä ensimmäiset 5 km, jonka jälkeen jo kohta olin perillä.
Nykyisessä volsussa manuaali-ilmastointi enkä maksaisi euroakaan enempää automaatista. Tuolla pärjää täysin loistavasti. Kun säätää lämpötilan 22 asteeseen niin siihen ei tarvitse koskea ikinä. Eikä puhallusnopeus vaihtele aina liikkeelle lähdettäessä.... ja jos lasi sattuu huurussa olemaan niin sitten vaivaudun säätämään puhallustehoa.
Onhan se nöyryyttävää kun joutuu käden ojentamaan varsinkin jos joku on kyydissä, mutta ehkä sen kestän.- jokumuu.
Jos Volvon hallakone osaa säätää sisälämpötilan itse se ei ole manuaalinen vaan puoliautomaattinen.
Manuaalisella ilmastoinnilla tarkoitetaan yleensä sellaista jossa napista kytketään kompura päälle ja nupista tai vivusta säädetään lämmityslaitteen kennon ohittavaa läppää.
Mulla ovat kyllä täysautomaattiset ilmastoinnitkin pysyneet puhaltimen ohjauksen ja ilman suuntauksen suhteen käsikäytöllä jos niin olen halunnut. Yleensä kuitenkin ovat toimineet sen verran hyvin että ovat saaneet olla automaatilla muulloin paitsi huurteenpoistotilanteessa. Hyvä varuste, tuollaisesta voisin oikeasti maksaa lisähintaa uutta autoa tilatessa. Nykyisen käyttölintan kaksialueviritykselle en tosin ole juuri käyttöä keksinyt. - Luonnoton ystävä
Juu, mullaki oli Audi RS 6, mut vaihdoin sen Jopoon, ku se automaatti-ilmastointi piti niin hirveetä mekkalaa ajettaessa...
- Hyvä & huono
Itselläni tulossa uusi auto jossa Webasto kaukosäätimellä. Olisin halunnut myös Climatronic - kaksialue automaatti-ilmastoinnin, mutta en voinut ottaa sitä koska tämä on niin kiinteästi integroitu automaatti-ilmastointiin. Kun on manuaali ilmastointi, niin tällöin pystyy muuttamaan Webaston sellaiseksi, että sen saa pois päältä milloin vain haluaa, eikä lähde päälle aina kun on yli 5 astetta pakkasta. Jos on automaatti-ilmastointi, niin se hoitelee Webaston, etkä pysty millään itse siihen vaikuttamaan. Pahimmillaan on tilanne, että Webasto jauhaa täysillä ajon aikana, ja tämänkin tuottama lämpö menee jäähdyttäjän kautta harakoille. Tosin autoliikkeet eivät tee tätä Webaston muutosta manuaalissakaan, koska he eivät yksinkertaisesti saa tehdä tätä, mutta kyllä löytyy bittinikkareita jotka osaavat muuttaa tämän ohjelman sellaiseksi että sen saa pois milloin vain haluaa.
- pölöt
no ei jauha webasto jäähdyttimeen lämpöä, on siinä termostaatit olemassa. ainoa että lyhyessä ajossa nokeentuu kun automatiikka laittaa sen aina päälle, pitkää matkaa ajaessa ei haittaa.
- Jauhaa sittenkin
pölöt kirjoitti:
no ei jauha webasto jäähdyttimeen lämpöä, on siinä termostaatit olemassa. ainoa että lyhyessä ajossa nokeentuu kun automatiikka laittaa sen aina päälle, pitkää matkaa ajaessa ei haittaa.
"ei jauha webasto jäähdyttimeen lämpöä"
Luin tämän jutun eräästä autolehdestä jossa kerrottiin miten voi tulla tällainen tilanne, tosin aika harvoin tämä tilanne voi tulla eteen. En vain nyt viitsi lähteä juttua metsästämään, joten jos kiinnostaa niin yritä googlettaa sopivilla hakusanoilla.
- jaajo ja anni
manuaali-ilmastointi on aivan riittävä, vaikka itsellä ollut jokaisessa autossa automaatti-ilmastointi, niin manuaalisesti sitä käytän, kun ei jaksa kuunnella sitä kovaa puhallusta näin aurinkoisina päivinä ajoonlähtiessä vaan mielummin kuuntelen radioo
- säädöt?
Minulla on ajotietokoneen valikossa kohta, jossa voi säätää automaatti-ilmastoinnin puhallusnopeutta. Sen saa siis niin, ettei se luukuta täysillä kierroksilla, vaan säätää pienemmällä puhallusnopeudella vähän hitaammin lämpötilan kohdalleen.
Manuaalilla minäkin sitä pidän kaupunkiajossa. Reissuilla laitan automatiikan päälle. - Kaksi koulukuntaa
Autotehtailla on selvästi automaatti-ilmastointienkin virityksessä kaksi koulukuntaa. Toinen on insinöörilähtöinen taktiikka, jossa puhaltimesta ja kylmäkoneesta otetaan kaikki tehot irti, jotta asetettu lämpötila saavutetaan mahdollisimman nopeasti.
Toisessa versiossa viritys on toteutettu niin, että asetettu lämpötila saavutetaan vähän hitaammin, mutta puhaltimen meteli tai kojelaudan suuttimista tuleva kylmä viima ei missään vaiheessa käy häiritseväksi - Manuaali ei kelpaa
Auto ilman ilmastointia on parempi kuin manuaali-ilmastointi. Auto on aina ilmastoinnin päällä ollessa liian kylmä ja kesäflunssaa ei voi estää. Vai tunnustaako joku pitävänsä lämpötilasäädön muualla kuin täysin kylmällä?
- melkoisia mestareita
Manuaali ei kelpaa kirjoitti:
Auto ilman ilmastointia on parempi kuin manuaali-ilmastointi. Auto on aina ilmastoinnin päällä ollessa liian kylmä ja kesäflunssaa ei voi estää. Vai tunnustaako joku pitävänsä lämpötilasäädön muualla kuin täysin kylmällä?
Mitä höpäjät?? Ei autosta kannata tehdä mitään jääkappia, vaan sopivan lämpöinen.
Täytyy olla tyhmä tai taitamaton jos ilmastoinnilla hommaa itselleen flunssan. - niin se vaan menee
melkoisia mestareita kirjoitti:
Mitä höpäjät?? Ei autosta kannata tehdä mitään jääkappia, vaan sopivan lämpöinen.
Täytyy olla tyhmä tai taitamaton jos ilmastoinnilla hommaa itselleen flunssan.Noin se herkästi manuaali-ilmastoinnin kanssa menee. Eli ensin säädetään lämmityslaite kylmälle ja jos se ei riitä, laitetaan kylmästöinti päälle.
Ja sitten kun auto alkaa muuttua jääkaapiksi, laitetaan kylmästöinti pois .... ja kohta taas päälle. Koska tuntuuhan se vähän epäloogiselta laittaa kylmästöinti päälle ja samaan aikaan säädellä lämmityslaitteesta lämpöä päälle.
Manuaalin kanssa rassaa sekin, että jäähdytystarve vaihtelee aika paljon. Jäähdytystarvettahan määrää enemmänkin auringonpaiste, siis ikkunoista sisään puskeva lämpösäteily, kuin ulkolämpötila. Joskus kylmästöintiä tarvii, vaikkei ulkona olisi kuin 15.
Automaattikylmästöinnit ottavat huomioon myös säteilyn - nehän mittaavat sisälämpötilan lisäksi ulkolämpötilaa (vaikuttaa ikkunapintojen lämpötilaan) sekä auringonpaistetta (anturi yleensä kojelaudan päällä) - ja säätelevät puhalluslämpötilaa näiden mukaan. Puhalluslämpötila on siis jotain ihan muuta kuin siinä säätökiekossa seisova lukema, koska systeemi huomioi myös säteilylämmönsiirtoa ikkunapintoihin, millä on yhtä iso vaikutus lämpötila-aistimukseen kuin ilman lämpötilalla.
- Automyyjä
Se on automaattivaihteinen auto, jossa on ilmastointi.
- Picasso-08
Niinkuin mikä on automaattivaihteinen auto ?Automaati ilmastointi on mm.Xsara Picassossa ollut jo vuosikaupalla eikä se ole automaattivaihteinen auto.
- juicejv
Nimimerkille niin se vain menee! Laita kylmästöinti kuntoon ja tarvittaessa lämpö päälle, muutoin tulee vääriä lämpötiloja. Automaatti-ilmastoinnit toimivat useissa automerkeissä kohtuullisen hyvin ja muissa enemmän tai vähemmän kohtuuttoman huonosti, on testattu ammattilaisten toimesta autolehdissä.
- Jere7
Minunkin peruscorollan automaatti-ilmastointi vaihtaa puhallussuuntaa automaattisesti esim.kääntyessä aurinkoonpäin.vm05
- mainiosti pelittää
Onko siinä myös se musta anturinappi ikkunasuulakkeen kohdalla, niin että viilennys tehostuu, jos ajaa vasta-aurinkoon.
- Mitsub
Maailman turhin ja v-maisin keksintö. Mulla Galant -97 autom.ilmastoinnilla. kun on pakkasta parikymmentä ei puhalla minkäänlaista ilmaa, aivan mykkä koko passka.. Ikkunat vaan pysyy sitkeästi jäässä, eli autoa ei voi käyttää ollenkaan pakkas kausina :(
- fghfghfg
Mitäs jos laittaisit vaikka sen manuaaliselle siksi aikaa kun moottori lämpenee tarpeeksi jolloin automaatti herää henkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657