kuolemanrangaistus

hmmm.....

mitäs mieltä tästä? miksi?
oletteko sitä mieltä että jos vaikkapa tappaa ihmisen on itsellä edelleen oikeus elää? siis kun on ihmisoikeudet ja niihin kuuluu oikeus elämään.
mutta jos riistää toiselta tämän oikeuden, onko itsellä vielä se?
jos joku tekee tapon, ilman mitään syytä. istuu tuomion vankilassa. pääsee pois. tappaa samantien uudelleen. aivan ilman minkäänlaista syytä. pelkästä halusta. kuinka kauan itse kokeilisit monesti hän tappaa joka kerta vapauduttuaan?
onko oikeasti elinkautisia?
kuinka moni elinkautiseen tuomituista oikeasti sen istuu... ja kuinka pitkä missäkin elinkautinen on?
harvoimpa taitaa olla oikeasti loppuelämän pituinen.
onko oikein tappaa joku "itsepuolustuksena"? siis jos on nähty että rikollinen on jo useasti tehnyt saman ja se on edelleen odotettavissa.
minusta on!!

10

1072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko

Jeesus sanoi Mark.11:25-26:ssa:
      "Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan. Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaassa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi. Jos te ette anna anteeksi, ei teidän taivaallinen Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne."

Jos siis et anna tappajalle anteeksi hänen syntiään, vaan vaadit häntä esim. vankilaan tai teloitettavaksi, et saa itse Jumalalta anteeksi omia syntejäsi. Se merkitsisi, että joutuisit kuoleman jälkeen ikuisesti tulijärveen.

• Perkeleen Tytär

Meillä kaikilla on oikeus elää ja elämään liittyy asioita kuten oikeus yksityisyyteen, rauhaan, jne...
        Jotkut ihmiset eivät vain syystä ja toisesta pysty ottamaan huomioon oikeaa ja väärää eivätkä opi!
        He kyllä oppivat hnyvin joutuisaan miten pääsevät kuin koira veräjästä...

"Jos siis et anna tappajalle anteeksi hänen syntiään, vaan vaadit häntä esim. vankilaan tai teloitettavaksi, et saa itse Jumalalta anteeksi omia syntejäsi. Se merkitsisi, että joutuisit kuoleman jälkeen ikuisesti tulijärveen."

Uutisissakin oli siitä miten yhä uudestaan ja uudestaan samat ihmiset tulevat raiskaamaan, pahoinpitelemään ja tappamaan.

Katumus-oppi, kuten on täysin sopimaton tänne. Se on tehnyt ihmisten moraalista velton!!

Teloitus vain silloin kun ei ole mitään muuta mahdollisuutta ja täysin varma siitä että asia on oikein. Yleensä niin ei ole.

• Usko
        Perkeleen Tytär kirjoitti:

Meillä kaikilla on oikeus elää ja elämään liittyy asioita kuten oikeus yksityisyyteen, rauhaan, jne...
        Jotkut ihmiset eivät vain syystä ja toisesta pysty ottamaan huomioon oikeaa ja väärää eivätkä opi!
        He kyllä oppivat hnyvin joutuisaan miten pääsevät kuin koira veräjästä...

"Jos siis et anna tappajalle anteeksi hänen syntiään, vaan vaadit häntä esim. vankilaan tai teloitettavaksi, et saa itse Jumalalta anteeksi omia syntejäsi. Se merkitsisi, että joutuisit kuoleman jälkeen ikuisesti tulijärveen."

Uutisissakin oli siitä miten yhä uudestaan ja uudestaan samat ihmiset tulevat raiskaamaan, pahoinpitelemään ja tappamaan.

Katumus-oppi, kuten on täysin sopimaton tänne. Se on tehnyt ihmisten moraalista velton!!

Teloitus vain silloin kun ei ole mitään muuta mahdollisuutta ja täysin varma siitä että asia on oikein. Yleensä niin ei ole.

elämässään päästä kokeilemaan trollausta. En ole oikeasti kristitty tai usko Raamattuun. Anteeksi jos "tulijärvi"-juttuni loukkasi jotain henkirikoksen uhrien omaista tai läheistä. Häivyn takavasemmalle häpeämään.

• ,,

Syyllisen syyttömäksi tekijä...
        Minä Herra rakastan oikeutta, vihaan vääryyttä ja ryöstöä.
        Eikö ryöväri Jeesuksen ristin vierellä päässyt paratiisiin koska myönsi ansainneensa rangaistuksen?
        Totisesti Jumala on tarkoittanut että rikollisia on rangaistava.
        Niin monet sanovat heillä on oikeus tehdä vääryyttä.

• Verna

kuolemanrangaistusta. Monien ihmisoikeusasiantuntijoiden mielestä kuolemanrangaistus on moraalisesti väärin. Ei ole edes voitu osoittaa, että kuolemanrangaistuksella olisi vaikutusta rikosten ehkäisemisessä. Kuolemanrangaistus on lisäksi peruuttamaton, eikä mikään oikeisjärjestelmä ole erehtymätön, joten myös syyttömiä teloitetaan.

Kuolemanrangaistus on instutionalisoitu murha, joka ei millään tavalla lisää yhteiskunnna turvallisuutta. Amnestyn mielestä kuolemanrangaistus on oire kulttuurisesta väkivallasta eikä se missään nimessä ole ratkaisu siihen. Amnestyn mielestä kuolemanrangaistus myös on ihmisoikeusrikkomus, ja yhä useampi valtio on poistanut sen käytöstä.

Etiikan kannalta kuolemanrangaistus on väärin. Kun rikos on tapahtunut, ei rangaistus tee tehtyä tekemättömäksi. Kuolemanrangaistus on eettisesti väärin. Se loukkaa ihmisoikeuksia ja alentaa ihmisarvoa.

• Perkeleen Tytär

Hyvin sanottu.

• Qadesha

Olen jotakuinkin samaa mieltä kuin Verna. Ei murha tule hyvitetyksi sillä että yhteiskunta kasvottoman koneiston avulla murhaa tekijän. (Tai pahimmillaan: oletetun tekijän.)

Toisaalta en itse ole järin anteeksiantavaistakaan sorttia, joten kaiketi itse eristäisin viimeistään 2 murhaa tehneen ihmisen pysyvästi yhteiskunnan ulkopuolelle. Elämän ei välttämättä tarvitse olla sielläkään (laitoksessa) helvettiä, minun puolestani murhaajat saavat toki harrastaa ja tehdä työtä siellä - keskenään...

• hmmm.....
        Qadesha kirjoitti:

Olen jotakuinkin samaa mieltä kuin Verna. Ei murha tule hyvitetyksi sillä että yhteiskunta kasvottoman koneiston avulla murhaa tekijän. (Tai pahimmillaan: oletetun tekijän.)

Toisaalta en itse ole järin anteeksiantavaistakaan sorttia, joten kaiketi itse eristäisin viimeistään 2 murhaa tehneen ihmisen pysyvästi yhteiskunnan ulkopuolelle. Elämän ei välttämättä tarvitse olla sielläkään (laitoksessa) helvettiä, minun puolestani murhaajat saavat toki harrastaa ja tehdä työtä siellä - keskenään...

oikeastaan jotain tällaista itsekin hain.
        siis ideana ei olisikaan tyyliin kosto tehdystä rikoksesta vaan seuraavien estäminen.
        ja tämä siis siinä tapauksessa että todellakin voidaan pitää erittäin mahdollisena niin käyvän.

• ´Vääksyn Siwan kassa

Hienosti sanottu. Olet varmasti yliopistosta.

• Life in Prison
        ´Vääksyn Siwan kassa kirjoitti:

Hienosti sanottu. Olet varmasti yliopistosta.

Itse olen sitä mieltä, että kuolemanrangaistuksella pääsee syyllinen liian helpolla. Elinkautinen (ei semmoista lällyä mikä suomessa on) pitäisi antaa niille jotka tekevät todella pahoja asioita (esim. murhaavat). Ompahan aikaa miettiä kiven sisällä mitä tuli tehtyä ;P

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      128
      4836
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      14
      3511
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      157
      3320
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      30
      2762
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      88
      2513
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1833
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1452
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      131
      1362
    9. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      5
      1314
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1267
    Aihe