TM 10/2013 sitimaasturitesti

arvauksia

Viikon päästä julkaistavassa TM:ssä on sitimaasturitesti. Arvauksia järjestyksestä?

Ford Kuga 2.0 TDCI 140 AWD PowerShift Titanium 5-ov
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle Business
Hyundai ix35 2,0 CRDi-R 135 4wd 6AT Premium
Jeep Compass 2,2 CRD Limited
Kia Sportage 2,0 CRDi-R TX Limited
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D awd 6AT Exclusive 5d
Nissan Qashqai 1,6 DCI 6 M Elegance
Peugeot 3008 Hybrid4
Škoda Yeti 2,0 TDI DSG A Experience
Subaru Forester 2,0 XS CVT
Toyota Rav4 2,0 Multidrive S Valvematic Active
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI DSG A Sport & Style

Oma arvaukseni kärjestä ja perustelut
1. Volkswagen Tiguan. Vaikutti testiryhmän mielestä vähiten maasturilta ja oli eniten henkilöautomainen.
2. ja 3. Ford Kuga ja Toyota Rav4 jaettu kakkosija. Uuden mallit suurilta valmistajilta ja muhkea markkinointibudjetti.

4. Škoda Yeti. Kunnia maininta siitä että vaikka ei pärjännyt testissä, niin on sentään VAG-konsernin tuote.

38

2408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4wd

      Autoasioista oikeasti jotakin tietävät tuskin valitsevat mitään DSG-vaihteistolla toimivia laitteita testivoittajiksi, mutta tietenkin voittaja voi olla päätetty jo ennalta. TM:n katumaasturitestit vuosien varrella eivät ole olleet, sanotaanko "tasalaatuisia".

    • Ihme valintoja

      Miksi Qashqai 1,6 litran koneella? Miksei Dacia Dusteria mukana lainkaan?

    • Asseri Kantonen

      Koska Dansia Duster on niin hemmetin ruma auto niin sitä ei ole voitu ottaa mukaan...!

      • TM&NaurettavatTestit

        Ja miksi Qahqai sitten on mukana?
        Itseasiassa helvtin rumiahan noi kaikki on.


      • hienoja...
        TM&NaurettavatTestit kirjoitti:

        Ja miksi Qahqai sitten on mukana?
        Itseasiassa helvtin rumiahan noi kaikki on.

        Mikä on mielestäsi hieno auto?

        Itse kyllä tykkään että sittarit on hienon näköisiä autoja.


    • Pää asiassa

      Pääasia kuitenkin että luokan johtotähti CR-V ei pärjää. Se on iahn väärän merkkinen tuote. Ostajat eivät tiedä mitään.

    • rujo

      TM voittaa .... kunhan vag dsg pisteytetään vertailun kärkeen.

    • 4dw

      Subaru Forester voittaa, jos painoarvo on nelivetotekniikassa.

    • 4wdhi

      Jaa-a. TM:n painotukset eivät koskaan ole olleet omiani vastaavat, joten samapa tuo, mihin järjestykseen autonsa arpovat.

      Koko autoluokka on mennyt alaspäin muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Autojen luonnetta on muutettu lähemmäksi henkilöautoja mm. maavaroja kutistamalla, siis juuri yhtä pätemättömäksi kuin mistä citymaastureita on aina kritisoitu. Noista ainakin Jeep ja Subaru sentään ovat vielä asiallisilla linjoilla.

      Veikkaan, että Ford Mondeo voittaa testin ;-)

    • Voittaja on

      Perinteiseen tapaan VW joka kustantaa testit. Jos peli on rehellinen niin Subaru on vahvoilla ykköseksi.

      • painotus ratkaisee..

        Skoda Yeti saatiin ykköseksi 0,1 erolla Ford Kugaan Tiguan kolmas. Ei ollut missään yksittäisessä testiin valituissa testauskohteissa paras, mutta tasaisuudellaan pärjäsi. Tuohan on Skodan pärjäämisen vahvuus ollut niissä testeissä, joita se on voittanut.


      • Subbe vaa

        Paitti Subaru oli muuttanut nelivetonsa. Ainakin jossain toisessa testissä testatussa Foresterin versiossa. Onko sitten kaikissa Forren versioissa? Tiedä sitten, oliko parempaan vai markkinakilpailijoiden suuntaan...

        Wanaha 2005 forre tänään läpi katsastuksesta ilman ikinä havaittuja tai korjattuja vikoja. Nyt kyllä hieman pitää pakoputken lämpösuojapelti räminää (aika paljonkin, mutta vitut siitä, saahan sitä rämistä).


      • 20+1
        Subbe vaa kirjoitti:

        Paitti Subaru oli muuttanut nelivetonsa. Ainakin jossain toisessa testissä testatussa Foresterin versiossa. Onko sitten kaikissa Forren versioissa? Tiedä sitten, oliko parempaan vai markkinakilpailijoiden suuntaan...

        Wanaha 2005 forre tänään läpi katsastuksesta ilman ikinä havaittuja tai korjattuja vikoja. Nyt kyllä hieman pitää pakoputken lämpösuojapelti räminää (aika paljonkin, mutta vitut siitä, saahan sitä rämistä).

        Sopivan kokoinen ruuvi putken ja lämpsuojapellin väliin, niin ei rämise.


    • -ap-

      No enpä arvannut yhtään huonosti :)

      1. Yeti
      2. ja 3. Kuga ja Tiguan
      3. japanilaisten kärjen ottikin Mazda...

    • aika hauskaa

      Fordista mainitaan että tuulilasi lämmityksellä on luksusta, mutta sitten moititaan että rikkoontunut tuulilasi on kallis vaihtaa.... aika erikoista kun Fordin lasi vaihtoineen oli näistä autoista kakkein halvin.

    • Hinta myös kriteerik

      Onhan se tietty kriteerinä valita mallit testiin sen mukaan kuinka suosittuja ne myyntilukujen perusteella on. Mikäs siinä, mutta tässäkin hintahaarukka oli sen verran suuri, että samoista ostajista ei kaikki merkit kilpaile.

      Minusta olisi mielenkiintosita nähdä sellainen kin testi, jossa yhtenä kriteerinä olisi myös hinta. Näin koska useimmilla omilla rahoillaan autoa ostavat arvioivat hinta-laatusuhdettakin. Monille se on jopa ykköskriteerikin.
      Esim vertailtaisiin vaikkapa noista sittareista mitä saa 40.000, 45.000 ja mitä 50.000 jne. Näitä tokis voitaisiin verrata toki toisiinsakin, mutta hinta olisi ykköskriteeri tai ainakin sen painotus olisi selvästi suurempi kuin muut ominaisuudet.
      Näin tehden mukaan varmasti tulisi muitakin merkkejä ja malleja kuin nyt mukana olleet. Tietty suosituimmat on kiinnostavia, mutta monelle voisi tulla harkittavaksi vähemmänkin esillä olleet merkit/mallit. Näitähän saakin usein selvästi edullisemmin kuin myyntimenestysmalleja ja ominaisuuksiltaa ja tekniikaltaan ne ovat varsin kilpailukykyisiä.

    • Jimnyx

      Olipa erittäin laaja ja perusteellinen vertailu jopa TM:n tekemäksi! Juhlanumeroon halusivat kaiketi tarjota vain parasta.

      Citymaasturi on todella monikäyttöinen auto, jossa on paljon hienoa tekniikkaa, ja käytettävyyttä joka lähtöön. Silti minua huvitti jutussa moneen kertaan mainittu nelivedon ylikuumeneminen ja irtikytkeytyminen. Siis kun ollaan hangessa mahaa myöten, pudottaa nelikko itsensä pois pelistä. Voi hellanlettas mitä vehkeitä!

      Voisin toki luopua omasta Jimnystäni jos joku antaisi tilalle uuden sittarin, mutta muuten olen erittäin tyytyväinen Suzukin aitomaasturiin.

      • Ex sittarikuski

        Missä autossa/autoissa tuota nelivedon ylikuumenemista tapahtui?


    • Jimnyx

      Erikseen kuumenemisongelma mainittiin tekstissä Fordilla, Skodalla, Subarulla, Mazdalla ja Hondalla.

      Eivät nuokaan autot mitään huonoja ole, mutta vaikeissa oloissa lujille joutuessaan nelivetojärjestelmä lämpenee liikaa ja ajaminen keskeytyy / on keskeytettävä jäähdyttelytauon vuoksi.

      Mikä tahansa ajoneuvo löytää tietysti jossain kohdassa etenemisensä rajat, mutta enpä Suzuki-kuskina ole tullut ajatelleeksi tuollaista perustetta: nelivedon ylikuumenemista.

      Jotta ongelma olisi oikeassa suhteessa koko vertailukoeajon tuloksiin, kannattaa ajtella tätäkin: Ford, Skoda ja Volkswagen saivat etenemisarvosanakseen kiitettävän 9. Jeep, Kia, Nissan ja Subaru saivat kahdeksikon, Honda, Hyundai ja Mazda seiskan, ja Toyota ja Peugeot etenivät kuutosen arvoisesti. Koe oli laadittu niin vaikeaksi, että eroja todellakin saatiin näkyville.

      • dieselöinti

        Minun mielestä testaajat eivät miettineet ihan loppuun kuinka testit tulee tehdä. Testit tehtiin nimittäin kaikki ajoavusteet päällä, ml. siis vetoluistonesto joka on myrkkyä nelivetojärjestelmille kuormittaessa autoa pitkään. Tämä luistonesto olisi siis pitänyt olla poissa päältä. Ohjekirjoissa tästä myös maininta.


      • Ex sittarikuski

        Yllättävän huono tulos CR-V:n ja RAVin osalta (molemmista uusi malli testissä). Jutun perusteella jää vaikutelma, että autot on tuotu vähän keskeneräisenä markkinoille.

        Samaa mieltä olen tuosta ESP:n käytöstä eli vaikeimmisaa paikoissahan se on syytä kytkeä suosiolla pois - merkistä riippumatta.


      • Kuinka lienee?
        Ex sittarikuski kirjoitti:

        Yllättävän huono tulos CR-V:n ja RAVin osalta (molemmista uusi malli testissä). Jutun perusteella jää vaikutelma, että autot on tuotu vähän keskeneräisenä markkinoille.

        Samaa mieltä olen tuosta ESP:n käytöstä eli vaikeimmisaa paikoissahan se on syytä kytkeä suosiolla pois - merkistä riippumatta.

        Kertokaapa minulle, onko neliveto-ESP-systeemeissä ns. täysien lukkojen asentoa, mikä vastaa normaalin keskitauspyörästölla varustetun auton jokaisen kolmen lukon täyttä lukintaa. Tuolla asennolla etenemiseen riittää, että yksikin pyörä vetää. Tosin auton ohjaantuminen on lähellä nollaa.


    • kyb

      Nelivedon ylikuumenemisesta ja Suzukista tuli mieleen, että jäykässä (kytkettävässä) nelivedossa sekä kytkeytyvässä neliveossa on molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Jäykkä neliveto on kytkettävä päälle ja pois itse tilanteen niin vaatiessa. Koska keskitasauspyörästöä ei ole, niin nelivetopäällä ajaminen pitävällä alustalla ei ole suotavaa, kuten ei myöskään talvella jäisellä tiellä. Kun mutkassa akselin kulkevat eri matkan, niin sitä eroa ei ole kompensoimassa mikään muu kuin se rengas siellä tien ja maan välissä. Tarkoittaa siis sitä, että jossain vaiheessa mutkaa yksi rengas pyöriin väärää nopeutta ja suttaa, jolloin kitka pienenee merkittävästi. Riski esim. liukkaalla perän heilahtamiseen kasvaa suureksi. Toki nelivetojärjestelmä ei kuumene pitkään suditellessa sekä alennusvaihteistolla varustetut autot ovan hankalissa paikoissa helpompi käsitellä kuten myös kärryn peruuttelussa.

      Automaattisessa nelivedossa tällaisia ongelmia ei ole, koska neliveto kytkeytyy päälle tarvittaessa ja säätää voiman tarvetta akseleiden välillä. Se on aina päällä, siis reagoi tarpeeseen silloin kun sen pitää eikä tarvetta nelivedon vivusta kytkemiseen ole. Mielestäni tällainen systeemi pitääkin citymaastureissa olla, helppo käyttää ja mahdollistaa myös pienen polttoaineenkulutuksen sekä hinta on kohtuullisuuden rajoissa. Ainakin omasta mielestäni tämä asia on hyvin mietitty
      autotehtailta, nelivetojärjestelmä kunkin tarpeen mukaan.

      • Niin..

        Minusta tuntuu, että tuo kuumeneminenkin riippuu aika paljon toteutuksesta.

        Ja esimerkiksi viskohan toimii juuri niin, että kuumetessaan öljyt sitkistyy ja se -lukkiutuu. Ylikuumetessaan se tietysti hajoaa, mutta saakohan sitä ajamalla ylikuumumaan kovin herkästi.

        Oikeissa maastureissa nykyään suositaan aika paljon kytkettävän nelivedon sijasta vain lukittavaa keskitasauyprästöä. Lukko auki, neliveto on kuten hyvässä citymaasturissa, lukko kiinni kuten vanhan ajan maasturissa.


    • kyb

      Korjaus

      "Kun mutkassa akselin kulkevat eri matkan, niin sitä eroa ei ole kompensoimassa mikään muu kuin renkaan ja tien välinen kitka ja erityisesti sen muutos."

    • Olen hieman yksinkertainen ihminen, joten selventäisitkö miten nelivedon ylikuumeneminen ja Suzuki liittyvät samaan lauseeseen, kuin toisensa poissulkevasti. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta mielestäni pelkällä jäykällä nelikolla ei 5-ovista GV:tä ole maahan tuotu pitkään aikaan.....

      Ja mitä jäykän nelikon käytökseen liukkaalla tulee, niin mun kokemuksen perusteella, on se oikeissa käsissä aina parempi kuin kaksivetoiset.

    • kyb

      Tuossa ylempänä nimimerkki jimnyx kirjoitti Suzukista ja citymaastureiden nelivetojen kuumenemis ongelmista. Ajatukseni harhaili Suzuki Jimnyyn, jossa käsittääkseni jäykkä neliveto ja kuvatut ongelmat mutkissa akselien pyörintänopeuserojen takia. Neliveto on liukkaalla aina parempi kuin kaksivetoinen, kunhan akselien välinen pyörimisnopeusero kompensoidaan jollakin tekniikalla, kuten keskitasauspyörästöllä. Tällaiset vehkeet vaan tuppaa olemaan hintavia.

      Ehkäpä tuossa TM:n citymaasturitestissä keskityttiin liikaa nelivetojärjestelmien rasittamiseen kuin siihen, että olisi kerrottu oikeasti miten ne käyttäytyy esim. ylämäkeen lähdettäessä. Mäkivetotestistäkään ei ollut tuloksia missään mainittu, kuin hyvä/tyydyttävä tasolla. Sama noissa muissa.

    • Ookkei...no Jimny ei taida istua oikein mihinkään lokeroon ja on aika marginaalipeli. Sympaattinen pikku kiipijä.

      Grand Vitara nimenomaan 5-ovisena tulee jatkuvalla nelikolla, jonka voi sitten lukita "jäykäksi" samoilla välityksillä tai pudottaa alennusvaihteelle. Ja hinnaltaan varmaan halvimasta päästä, mitä noihin TM:n testaamiin vertaa. Malli itsessään on kyllä jo vanhahtava ja muistuttaa käytökseltään hieman karumpaa menopeliä, kun nykyiset cittarit ovat aika mukavan henkilöautomaisia ajettavia. Ehkä TM teki ihan oikein ettei edes laittanut samale viivalle noiden kanssa.

      • GV -09

        Olisihan se ollut testaajilla outo paikka, kun jo liki kymmenvuotias Grand Vitara olisi pessy nuo nykyajan härpäkkeet.


    • lessurry

      Aika paljastava testi citymaasturien ominaisuuksista. Juuri silloin kun nelivetoa tarvittaisiin, neliveto lakkaa toimimasta ylikuumenemisen takia.

      Nelivedosta yhtä paljon hyötyä kuin tyhjästä vararenkaasta, joka siihen asti on ihan ok kunnes sitä tarvitaan.

      • dfshsdf

        Joku taas tunnusti, ettei ole ajanut näillä autoilla metriäkään!


      • paikallaan paikassaa

        Kuinka usein olet hinannut toista autoa ylös lumista rinnettä?

        Itsellä ainakin on sittari kärryn vetämistä varten ja ylipäätään nelivedon vuoksi. Maasto-ominaisuuksia en kaippaa, jos kaipaisin, ostaisin oikean maastoauton, mutta ei niillä viitsi ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ympäri Suomea, per$e ei kestä kahdestakaan näkökulmasta... Raha ja ajomukavuus


      • shittari
        paikallaan paikassaa kirjoitti:

        Kuinka usein olet hinannut toista autoa ylös lumista rinnettä?

        Itsellä ainakin on sittari kärryn vetämistä varten ja ylipäätään nelivedon vuoksi. Maasto-ominaisuuksia en kaippaa, jos kaipaisin, ostaisin oikean maastoauton, mutta ei niillä viitsi ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ympäri Suomea, per$e ei kestä kahdestakaan näkökulmasta... Raha ja ajomukavuus

        Eihän cittareilla voi hinata ... tai voi yrittää, mutta kohta alla on kaksivetoinen peli, kun nelivet lakkaa toimimasta.

        Cittarin kojetaulussa pitäisi olla varoitustarra "Vältä hinausta ja umpilumessa ajoa!"


      • 3+17
        shittari kirjoitti:

        Eihän cittareilla voi hinata ... tai voi yrittää, mutta kohta alla on kaksivetoinen peli, kun nelivet lakkaa toimimasta.

        Cittarin kojetaulussa pitäisi olla varoitustarra "Vältä hinausta ja umpilumessa ajoa!"

        Neliveto lakkaa toimimasta? Höh, jos autoon tulee vika, niin sitten tulee. Näinhän voi käydä mille autolle tahansa, myös maastoautoille. Kyllä nelivetocittari aina perusautoa parempi on huonoissa keleissä ja vetotehtävissä.

        Cittarien automaattiset tarvittaessa kytkeytyvät nelivedot ei minulla koskaan ole lakanneet toimimasta, kun niitä on tarvittu. Peräkärryt, painavatkin, ovat tulleet lumessa mukavasti lumisilla metsäautoteilla eikä mitään ongelmia ole ollut. Jokainen cittarinomistaja varmaan ymmärtää, ettei cittari ole tarkoitettu maastoautoksi. Umpihankeen, soille, metsämaastoon yms ei pidä mennä, kyllähän tämän jokainen ymmärtää.


      • tarpeen joskus
        shittari kirjoitti:

        Eihän cittareilla voi hinata ... tai voi yrittää, mutta kohta alla on kaksivetoinen peli, kun nelivet lakkaa toimimasta.

        Cittarin kojetaulussa pitäisi olla varoitustarra "Vältä hinausta ja umpilumessa ajoa!"

        95% ison kärryn vetämisestä onnistuu ihan etuvetoisellakin autolla. Neliveto on sitä varten kun tarviikin lähteä talvella nuoskasta tai kesällä märältä nurmelta liikkeille.

        Hevoskopin vetäjä tai karavaanari ei halua vetää koppiaan mihinkään kyntöpellolle tai kinokseen.


    • Dusteristi

      Eipä ole minullakaan tullut tilannetta vastaan, jossa neliveto olisi lakannut toimimasta ylikuumenemisen takia. Voihan niin käydä jos hinkkaa jatkuvasti edestakas pöperölumista mäkeä ylös. En vain ymmärärä miksi niin pitäisi tehdä, eikö kerta riitä?

    • kyb

      En oikein itse ymmärtänyt TM:n testin metodeita. Tuo ylämäkeen liikkeellelähtö lumessa oli ilmeisesti toteutettu siten, että lähdetään liikkeelle ja pysäytetään. Sitten taas liikkeelle ja pysäytetään. Tätä jatketaan kunnes järjestelmä kuumenee tai ei kuumene. Ennemminkin tuo on minun mielestä rasitustesti, kuin kuvaa yhtään nelivedon toimintaa liikkeellelähdössä. Ei kait kukaan pysäytä autoa, jos sen liikkeelle saa hankalasta paikasta ja tarkoitus on päästä siitä pois.

      Aika kriittisesti itse suhtaudun kyseiseen testiin. Omalle kohdalle tärkeimmät tiedot olivat eri autojen nelivetojärjestelmien toteutustavoissa, kytkentäviiveissä sekä vetoluiston / ns. sähkölukon toiminnassa. Kun oli useita autoja, niin osasta oli näidenkin toimintaa selitetty liian vähän.

      • Jimnyx

        Joo. TM muistaakseni tunnusti jutussaan, että testiä piti vaikeuttaa. Moderni citymaasturi on peto menemään hangessa, eikä eroja vetokyvyissä (ilman hinattavaa massaa) ruvennut löytymään lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe