En taida mennä koskaan töihin

30vee

Olen siis vielä töissä, vuoden loppuun.

Olen ammattikorkean käynyt ja ollut useissa työpaikoissa ennenkin. Kaikki olleet määräaikaisia ja vuokrafirman kautta osa.

En näe enää mitään syytä mennä töihin, tekemään ei-miellyttäviä asioita ja saamaan siitä kitupalkkaa. Tähän saakka olen ahkerasti opiskellut, nöyristellyt työnantajia, lähettänyt lyhyinä työttömyysjaksoina rutkasti hakemuksia jne. Parasta, mitä villeimmissä märissä unissaankaan voi toivoa on vakituinen työpaikka hyvällä palkalla, että voi hikipisaroistaan pistää ison osan asuntolainojen korkolyhennyksiin pankille. Olen tullut siihen tulokseen, että vaikka saisin sen juuri nyt heti, niin en edes haluaisi sitä.

Loppujen lopuksi ihminen raataa itsensä uuvuksiin, nousee joka aamu, tuhlaa elämästään ison osan tehden jotain jota ei halua tai vaikka työn "aihe" itsessään olisikin mielekästä, niin työnantaja tappaa siitä mielekkyyden liiallisella työllä, tiukoilla säännöillä ja aikatauluilla.

Jos ihminen on muutaman vuoden nuorena työtön, hän on kauhea siipeilijä ja pummi ja syrjäytynyt, elää säädytöntä elämää ja juopottelee ja on rasite yhteiskunnalle. Kumma juttu, kun työmarkkinatukiin menee vain yksi promille valtion budjetista. Kun ihminen täyttää 63 ja jää viimeistään silloin eläkkeelle, niin saattaa siinä viettää ihan samanlaista elämää yli 30 vuotta, voi hyvinkin saada useamman tuhat euroa kuussa eläkettä (eläke on 60% parin viimeisen vuoden tulotasosta), plus kaikki sairaala- ja terveyspalvelut eikä siinä mitään.

Minä olen katsonut, että työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki riittää minulle aika hyvin noin pääasiallisena tulona. Sitten sitä voi hankkia verovapaita sivutuloja pikku viraabelilla ja yllättävän palkitsevaa toki monessakin mielessä ja täysin verovapaata on tiettyjen kasvien kasvattelu vaatehuoneessa. Kun ynnää tuet ja sivutulot, niin hyvin jää käteen 2500-3500 kuukaudessa. Että ei tässä puutetta tule, telkkarit ja tietokoneet saa hommattua, ja kanarialle ja rohdoksellekin pääsee käymään, jos tekee mieli vaihtaa maisemaa hetkeksi ja tissutella pina coladaa allasbaarissa.

Kulunikin ovat melko pienet, syön aika vähän, en polta enkä alkoholiakaan pahemmin käytä, saunakaljat ja pari siideriä kesällä. Ei suuria tulojakaan tarvita, kun on pienet menot. Aikani saan hyvin kulumaan tietokoneiden äärellä ja videoita kuvatessa ulkona vuodenajasta riippumatta, editoin niitä tietokoneella. Viihdyn oikein mainiosti kotonani. Kunhan tämä määräaikaisuus loppuu, en usko meneväni enää koskaan töihin. Taitojani pidän kyllä yllä kotonani, jos joskus muutan mieltäni. En usko, että muutan.

Ja minä en ole pummi enkä siipeilijä. Jos näytelmän konnaa halutaan etsiä, sopii etsiä niitä rikkaista sijoittajista, jotka päättävät yhtiökokouksissa joukkoirtisanomisista tuhoten ihmisten elämiä pikaisten voittojen toivossa sekä tietysti halvoilla lahjuksilla näille sioille kotimaamme myyneitä arkadianmäen todellisia loisia.

Se, että ollaan luotu markkinatalous, jossa niukkuutta esiintyy ja jossa yhdet ovat upporikkaita ja toiset rutiköyhiä, ei ole minun vikani, se oli jo ennen syntymääni. Yhdellä voi olla miljardi pankissa ja toisella ei varaa ostaa leipäpakettia, samassa kaupungissa. Vika on järjestelmässä. Ja minä olen lapsesta asti opetellut erilaisia järjestelmiä etsien niistä haavoittuvuuksia ja kiertokeinoja. Voin tehdä sen reaalielämässäkin, en tarvitse välttämättä näppäimistöä. Jos ei miellytä, siirtykää resurssitalouteen, niin näitä ongelmia ei ole. Teille "mee pummi töihin"-vinkujille voin todeta, että raatakaa itsenne loppuun ja kuolkaa nuorina, koskaan ette tule saamaan mitään ihmeellistä, juurikin sen enempää kuin katon pään päälle ja ruokaa. Jos oikein aherratte, saatte ajaa sinne työpaikalle ja takaisin pari vuotta uudemmalla autolla, ruuhkassa ketuttaa silti, vaikka ajaisitte S-mersulla. Työn iloa! Minä en aio maksaa edellisten sukupolvien velkoja, lihottaa nykyisten gryndereiden osinkotuloja enkä elättää seuraavaa sukupolvea. Minulla on vain tämä yksi elämä.

En ole ainoa laatuani. Tässä lyhyt videonpätkä muista ei-syrjäytyvistä työttömistä, joka minustakin tulee:

http://www.youtube.com/watch?v=woThKl32ei8

122

5471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauris -62

No, kai Sinä varaudut jotenkin, jos vaikka tuet 10 vuoden päästä ovat murto-osa nykyisistä? Sairastua et varmaan koskaan aio? Miten silloin huolehdit taitojen pitämisestä ajan tasalla? Tai tienaat pimeästi?
      Itse voisin tyytyä osa-aikahommiin ja laskeutua eläkkeelle, mutt se ei ole systeemin suosittu ratkaisu..

• 30vee

Jos oikein vakavasti sairastuu, niin silloin ei ole juuri väliä, onko töissä vai työtön. Voi tapahtua kenelle vaan. Itse olen ajatellut olevani maailman terveimpiä ihmisiä, koskaan en ole ollut saikulla.

Voisin hoitaa nykyistä työtäni ja pitää taitojani yllä vaikka pyörätuolista käsin, kunhan vain sormet yltää näppäimistölle. Myös vaatekomeron kasvien kastelu ja lannoittaminen onnistuisi.

Parempi kysymys onkin, että miten se elannon ansaitseminen onnistuisi, jos jättäytyisi yksinomaan työpaikan varaan ja pitkän työuran jälkeen ei osaisi muuta tehdä kuin yhtä hommaa yhdellä tavalla eikä työnhakutaitojakaan olisi? Mitä silloin teet?

Silloin sinulla ei ole sivutuloja eikä mahdollisuutta kieltäytyä työvoimaviranomaisten pakotetteista ja voi pojat että he kyllä kiusaavat sinua monin eri tavoin ja sinä et voi tehdä mitään, jos elantosi on pelkän työkkärin varassa. Saat kokea nöyryytystä, turhaa opiskelua ja palkatonta työtä, ellet ole viraabelilla yms. voinut koko ajan varautua siihen, että pitää työkkärin tantalle haistattaa pitkät ja ottaa se karenssi aina joskus.

Työkkäristä pistävät sinut sitten työnhakukurssille, jossa voit leikata A4:sta paperisia ankkoja, jotka kuvastavat näkyviä työpaikkoja ja liimailla niitä fläppitauluun ja jos paperiankkasi repeää, niin voit itku silmässä huutaa työkkärin tädille, että "Tyäkkäwin täti! Mitä mä ny teen, mun papewiankka meni wikki? TYÄKKÄWIN TÄTI, TUU AUTTAMAAN!!!!" :D

Kun olet ollut 17 vuotta koulunpenkillä, josta 5 vuotta korkeakoulussa, niin tuollainen on todella mieltä ylentävää. Minulla ei ole aikomustakaan mennä höpöhöpö-kursseille, palkattomiin töihin eikä kitupalkkaisiin pätkätöihin, kunhan tämä määräaikaisuus on lusittu. Vakipaikkakin saa olla sellainen, että se on erittäin mielekäs ja tulot ovat paremmat kuin parhaimpina viraabelikuukausina, ennen kuin edes etäisesti harkitsen asiaa.

• m-i-e-s 2-7-v
        30vee kirjoitti:

Jos oikein vakavasti sairastuu, niin silloin ei ole juuri väliä, onko töissä vai työtön. Voi tapahtua kenelle vaan. Itse olen ajatellut olevani maailman terveimpiä ihmisiä, koskaan en ole ollut saikulla.

Voisin hoitaa nykyistä työtäni ja pitää taitojani yllä vaikka pyörätuolista käsin, kunhan vain sormet yltää näppäimistölle. Myös vaatekomeron kasvien kastelu ja lannoittaminen onnistuisi.

Parempi kysymys onkin, että miten se elannon ansaitseminen onnistuisi, jos jättäytyisi yksinomaan työpaikan varaan ja pitkän työuran jälkeen ei osaisi muuta tehdä kuin yhtä hommaa yhdellä tavalla eikä työnhakutaitojakaan olisi? Mitä silloin teet?

Silloin sinulla ei ole sivutuloja eikä mahdollisuutta kieltäytyä työvoimaviranomaisten pakotetteista ja voi pojat että he kyllä kiusaavat sinua monin eri tavoin ja sinä et voi tehdä mitään, jos elantosi on pelkän työkkärin varassa. Saat kokea nöyryytystä, turhaa opiskelua ja palkatonta työtä, ellet ole viraabelilla yms. voinut koko ajan varautua siihen, että pitää työkkärin tantalle haistattaa pitkät ja ottaa se karenssi aina joskus.

Työkkäristä pistävät sinut sitten työnhakukurssille, jossa voit leikata A4:sta paperisia ankkoja, jotka kuvastavat näkyviä työpaikkoja ja liimailla niitä fläppitauluun ja jos paperiankkasi repeää, niin voit itku silmässä huutaa työkkärin tädille, että "Tyäkkäwin täti! Mitä mä ny teen, mun papewiankka meni wikki? TYÄKKÄWIN TÄTI, TUU AUTTAMAAN!!!!" :D

Kun olet ollut 17 vuotta koulunpenkillä, josta 5 vuotta korkeakoulussa, niin tuollainen on todella mieltä ylentävää. Minulla ei ole aikomustakaan mennä höpöhöpö-kursseille, palkattomiin töihin eikä kitupalkkaisiin pätkätöihin, kunhan tämä määräaikaisuus on lusittu. Vakipaikkakin saa olla sellainen, että se on erittäin mielekäs ja tulot ovat paremmat kuin parhaimpina viraabelikuukausina, ennen kuin edes etäisesti harkitsen asiaa.

Niin,itse ymmärrän kyllä ap:n turhautuman koska et ole ainoa.Itse en ole vielä onneksi ole joutunut tuota kokemaan (saanut siis vakipaikan) mutta,tätä tämä on nykyään;Nuoret,hyvin kouluttautunetkaan eivät saa työpaikkoja,puhumattakaan kunnon palkallla taikka vakipaikkoja.
        Suomessa on viimeisten vuosien aikana rehahtanut hulppiin mittoihin kunnon kapitalistinen ajatus maailma yrityksissä.Ihmisiä jopa irtisanotaan vaikka firma tuottaisin voittoa(oikeasti,oliko paperitehdas).
        Koulusta pääseviä yritykset katsoo halpana työvoimana,joille lätkitään minimipalkalla,määräaikaisia työsuhteita yli suurilla työkuormilla ja odotuksilla.Määräaikaisuuksia ei jatketa ja uutta kaveria otetaan sisään.Ei ymmäretä sitä että töihin kouluttaminen ja siihen oppiminenkin maksaa.Ensimäinen vuosi menee melkein hommassa kuin hommassa,opiskelessa mikä mitenkin menee.
        Pointtina että nykynuorilla ei ole enään "vanhan ajan pohjaa" saada elämäänsä kuosiin,kun viedään perusasiat alta,eli tulot,joille voisi tämän perustaa.
        Suurin osa nuorista ei ole laiskoja tai saamattomia,vaan haluavat töihin.Myös se että työkkäri pakkottaa tekemään "paperi ankkoja" fiksun,koulutuksen omaavan ihmisen,maksuilla kiristäen ON VÄÄRIN! Eikö yhteiskunta ole jo kouluttanut tämän ihmisen kertaalleen alansa ammattilaiseksi,niin on järjen köyhyyttä kouluttaa tälläistä vartijaksi tai puistonsiivojaksi.Itse ymmärrän ja kuulun niihin "nuoriin" jotka ovat käyneet koulunsa ja jos jäisin työttömäksi,en suostuisi kyseisille kursseile yms.koska olen saanut jo koulutuksen.Se on yhteiskunnan ongelma ja bugi,jos yritykset ahneuksissaan eivät palkkaa ihmisiä.

• pössyttelee komeross
        30vee kirjoitti:

Oot tainnut taas käydä siellä komerossa. Sekaisin kuin seinäkello.

• kaamoskaappi

No ei se kyllä noin mene. Kokeileppa pösilö elää tuilla.Tuskin hengissä pysyy nykyään. Työttömät kaverit hakee ruokaa jon0oista ja roskiksista, että kokeile vaan.
        Köyhänä suomessa on paha olla.Raha ei riitä mihinkään ylimääräiseen.
        Kokeile PELLE, saadaan nauraa

• elämä on rulettia

Kauriinhan sen luulisi tietävän, että pitkäaikaissairaus on Suomessa yksi varmimpia tapoja suistua köyhyyteen. Viikon, parin tai jopa kuukauden sairastaminen ei tunnu missään, mutta jos sairastut vakavammin voit olla varma, että työpaikkasi on sen jälkeen vaarassa. Eikä kukaan palkkaa uudestaan työntekijää, josta on tiedossa, että se voi jäädä milloin tahansa ennaltamäärättömälle saikulle, jonka pituudesta ei ole tietoa.

Seuraavaksi on vuorossa KELA, joka voi tehdä täysin epärationaalisia päätöksiä siitä, millaisia tukia se maksaa ja millä ehdoilla. Jos tässä vaiheessa sinulla on suurien tulojen (työpaikka) suuria menoja (asuntolainat, kulutusluotot ja sun muut), niin voit olla varma, että olet konkurssissa ennen kuin ehdit sanoa "hep". Suurin osa työssäkäyvistä on juuri edellä mainituista syistä se haavoittuvin ja hyväuskoisin ryhmä, joka ristiriitaisesti tuntuu kuitenkin potevan lähes jumalallista kaikkivoipaisuutta elämästään.

Ja paras vitsi tässä on se, että tämä joukko jakaa intomielisimmin sitä suurta viisauttaan, jolla ei ole oikeasti mitään kokemuspohjaa. Eiköhän se kerro vain siitä, että suomalainen työelämä on yhtä suurta rulettia, missä ne, jotka ovat päässeet (hetkeksi?) sille korkeimmalle oksalle eivät tajua edes, miten sinne pääsivät. Ahkeruudella? Tuskin, tiedän monia, jotka ovat yrittäneet, opiskelleet ja tehneet ilmaista työtä, harjoitelleet ja ovat edelleen nelikymppisinä alkupisteessä, ilman perhettä, ilman omaa taloa. Sitten on niitä, jotka sattuivat olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

• yritä itse
        m-i-e-s 2-7-v kirjoitti:

Niin,itse ymmärrän kyllä ap:n turhautuman koska et ole ainoa.Itse en ole vielä onneksi ole joutunut tuota kokemaan (saanut siis vakipaikan) mutta,tätä tämä on nykyään;Nuoret,hyvin kouluttautunetkaan eivät saa työpaikkoja,puhumattakaan kunnon palkallla taikka vakipaikkoja.
        Suomessa on viimeisten vuosien aikana rehahtanut hulppiin mittoihin kunnon kapitalistinen ajatus maailma yrityksissä.Ihmisiä jopa irtisanotaan vaikka firma tuottaisin voittoa(oikeasti,oliko paperitehdas).
        Koulusta pääseviä yritykset katsoo halpana työvoimana,joille lätkitään minimipalkalla,määräaikaisia työsuhteita yli suurilla työkuormilla ja odotuksilla.Määräaikaisuuksia ei jatketa ja uutta kaveria otetaan sisään.Ei ymmäretä sitä että töihin kouluttaminen ja siihen oppiminenkin maksaa.Ensimäinen vuosi menee melkein hommassa kuin hommassa,opiskelessa mikä mitenkin menee.
        Pointtina että nykynuorilla ei ole enään "vanhan ajan pohjaa" saada elämäänsä kuosiin,kun viedään perusasiat alta,eli tulot,joille voisi tämän perustaa.
        Suurin osa nuorista ei ole laiskoja tai saamattomia,vaan haluavat töihin.Myös se että työkkäri pakkottaa tekemään "paperi ankkoja" fiksun,koulutuksen omaavan ihmisen,maksuilla kiristäen ON VÄÄRIN! Eikö yhteiskunta ole jo kouluttanut tämän ihmisen kertaalleen alansa ammattilaiseksi,niin on järjen köyhyyttä kouluttaa tälläistä vartijaksi tai puistonsiivojaksi.Itse ymmärrän ja kuulun niihin "nuoriin" jotka ovat käyneet koulunsa ja jos jäisin työttömäksi,en suostuisi kyseisille kursseile yms.koska olen saanut jo koulutuksen.Se on yhteiskunnan ongelma ja bugi,jos yritykset ahneuksissaan eivät palkkaa ihmisiä.

Olen yrittäjä, en ole ahne. Perustin yritykseni työllistääkseni itseni. Muuten en saanut töitä, ksoka olin työnantajien mukaan liian vanha (45 v). Yrittäjäksi voia alkaa kuka vain, siitä vain kokeilemaan. Olen alalla, johon en liiemmin ole koulutusta saanut, koulutukseni on ihan toisenlaiselle alalle. Mutta olen onnistunut tekemään yrityksestäni ihan tuottavan ja työllistän 7 muutakin. Mutta en työllistä ahneuksissani, yritän ottaa vain reippaan työntekijän töihin ja hommaan lisää töitä. Voisin tietenkin irtisanoa kaikki ja tehdä töitä sen verran kuin mitä itse jaksan. Olisiko se parempi vaihtoeho?

Helppoahan tämä ei ole, teen pitkää päivää ilman lomia ja usein mietin mitä tämä oikein kannattaa. Yritykseni kanttaa vain työntekijöilleni: he saavat säännöllisen palkan ja kesä/talvilomat ja vapaat viikonloput, mikä minulle on vain unelmaa.

Suomessa suurin osa yrityksistä on näitä pieniä, jotka työllistävät alle 15 henkilöä. Voin vakuuttaa, että loisteliasta elämää ei vietä suurin osa pk-yrittäjistä. He tekevät pitkää päivää, usein uuvuksiin asti, mutta kun on huoli työntekijöistä, pitää vain tehdä, ettei tarvitsisi irtisanoa ja aiheuttaa pahaa mieltä työntekijöille.

Usein myös työntekijät unohtavat, että vaikka heillä on oikeuksia, heillä on myös vastuita. Olen törmännut monesti näihin kuvioihin. Myös yrittäjällä on oikeutensa, ja vastuunhan he kantavat omasta yrityksestään aina. Usea yrittäjä on pantannut talonsakin saadaksen yrityslainoja.

Täällä palstoilla kun lukee näitä "juttuja", ei voi kun ihmetellä mitenkä sokeitä ihmiset ovat. Eivät näe metsää puilta. Joak kerta kun luen näitä, tekee mieli laittaa työntekijät pois ja alkaa itse viettää sitä lokoisaa elmää yhtesikunnan tuella.

Yrityksiä ei ole olemassa, ellei ole yrittäjiä. Ottakaa ihmiset asioista selvää aj jos käy kateeksi, siitä vain itse laittamaan yritystä pystyyn. Miettikää mitä alkaisitte yrittää ja mitä kaikkea siihen liittyy. Meneekö sormi suuhun?

• KerroLisää
        yritä itse kirjoitti:

Olen yrittäjä, en ole ahne. Perustin yritykseni työllistääkseni itseni. Muuten en saanut töitä, ksoka olin työnantajien mukaan liian vanha (45 v). Yrittäjäksi voia alkaa kuka vain, siitä vain kokeilemaan. Olen alalla, johon en liiemmin ole koulutusta saanut, koulutukseni on ihan toisenlaiselle alalle. Mutta olen onnistunut tekemään yrityksestäni ihan tuottavan ja työllistän 7 muutakin. Mutta en työllistä ahneuksissani, yritän ottaa vain reippaan työntekijän töihin ja hommaan lisää töitä. Voisin tietenkin irtisanoa kaikki ja tehdä töitä sen verran kuin mitä itse jaksan. Olisiko se parempi vaihtoeho?

Helppoahan tämä ei ole, teen pitkää päivää ilman lomia ja usein mietin mitä tämä oikein kannattaa. Yritykseni kanttaa vain työntekijöilleni: he saavat säännöllisen palkan ja kesä/talvilomat ja vapaat viikonloput, mikä minulle on vain unelmaa.

Suomessa suurin osa yrityksistä on näitä pieniä, jotka työllistävät alle 15 henkilöä. Voin vakuuttaa, että loisteliasta elämää ei vietä suurin osa pk-yrittäjistä. He tekevät pitkää päivää, usein uuvuksiin asti, mutta kun on huoli työntekijöistä, pitää vain tehdä, ettei tarvitsisi irtisanoa ja aiheuttaa pahaa mieltä työntekijöille.

Usein myös työntekijät unohtavat, että vaikka heillä on oikeuksia, heillä on myös vastuita. Olen törmännut monesti näihin kuvioihin. Myös yrittäjällä on oikeutensa, ja vastuunhan he kantavat omasta yrityksestään aina. Usea yrittäjä on pantannut talonsakin saadaksen yrityslainoja.

Täällä palstoilla kun lukee näitä "juttuja", ei voi kun ihmetellä mitenkä sokeitä ihmiset ovat. Eivät näe metsää puilta. Joak kerta kun luen näitä, tekee mieli laittaa työntekijät pois ja alkaa itse viettää sitä lokoisaa elmää yhtesikunnan tuella.

Yrityksiä ei ole olemassa, ellei ole yrittäjiä. Ottakaa ihmiset asioista selvää aj jos käy kateeksi, siitä vain itse laittamaan yritystä pystyyn. Miettikää mitä alkaisitte yrittää ja mitä kaikkea siihen liittyy. Meneekö sormi suuhun?

Kyse on järjestelmä virheestä, markkinatalous on buginen paska.

Ja eiköhän aika monilla kuitenkin ole katkeria kokemuksia näistä suuryhtiöistä. Olen itse ollut pienyrityksessä työntekijänä ja täytyy sanoa että se oli inhimillisin paikka missä olen työskennellyt ja mukava pomo oli joka tuki ja kannusti, tai halusi vaikka etätöitä tehdä, moni asia oli mahdollista mikä on suuyhtiöissä mahdotonta. Harmi vain kun firmalla alkoi menemään heikommin ja alkoi lomautuskierteet ja irtisanomiset, siinävaiheessa nostin kytkintä.

Pienyrittäminenkään ei ole kovin järkevää suomessa, kun juurikin sanoit että joudut töitä tekemään uuvuksiin asti, onko se sitten sen arvoista?

• seppo kalmari
        kaamoskaappi kirjoitti:

No ei se kyllä noin mene. Kokeileppa pösilö elää tuilla.Tuskin hengissä pysyy nykyään. Työttömät kaverit hakee ruokaa jon0oista ja roskiksista, että kokeile vaan.
        Köyhänä suomessa on paha olla.Raha ei riitä mihinkään ylimääräiseen.
        Kokeile PELLE, saadaan nauraa

Minä aloitin joulukuussa oman työttömyyteni, koska määräaikaisuus loppui. Tukia aloin saada vasta helmikuussa, koska saamani lomarahat laskettiin jotenkin siihen. Kannattaa käyttää lomapäivät eikä ottaa rahana, jos jäämässä työttömäksi!!

Hyvin tässä pärjäilee, mutta ns. sukanvarteen pitää tallettaa joka kuukausi vähän, kun on tuo autokin ja voi tulla kaikenlaista kulua.

• venlamaaria
        yritä itse kirjoitti:

"Helppoahan tämä ei ole, teen pitkää päivää ilman lomia ja usein mietin mitä tämä oikein kannattaa. Yritykseni kanttaa vain työntekijöilleni: he saavat säännöllisen palkan ja kesä/talvilomat ja vapaat viikonloput, mikä minulle on vain unelmaa.

Suomessa suurin osa yrityksistä on näitä pieniä, jotka työllistävät alle 15 henkilöä. Voin vakuuttaa, että loisteliasta elämää ei vietä suurin osa pk-yrittäjistä. He tekevät pitkää päivää, usein uuvuksiin asti, mutta kun on huoli työntekijöistä, pitää vain tehdä, ettei tarvitsisi irtisanoa ja aiheuttaa pahaa mieltä työntekijöille."

Sinulla on varmaan hyvät työntekijät jotka arvostavat sinua.

Olin itse yrittäjäpariskunnalla työssä ja he ottivat kyllä kaiken irti työntekijöiden selkänahasta. He teetivät työtä rahankiilto silmissä ja sitä tuli paljon. Liian pienellä porukalla kokoaika tehtiin jos joku sairasteli sanottiin irti. Itse paloin loppuun muutamassa vuodessa. Työtahti oli niin kova että taukoja jäi pitämättä. Lisäksi jatkuva työtressi päällä kuluttaa ihmisen aika äkkiä loppuun. Väki vaihtu kokoajan kukaan ei halunnut olla työssä tässä firmassa, tressaantuneet työntekijä polttivat töissäkin pinnansa helposti joten työilmapiiri oli surkea. Mtiä teki johtajat sulkivat silmänsä tältä. Tekivät itse 4-5 tunnin työpäivää heillä oli yksi luottohenkilö joka vahti muiden tekemiset että ei luisteltu. He lomailivat paljon elivät todella leveästi ja vielä vaatimattomasti rehentelivät tällä.

• toiseksionnellisin

Sä oot vähän epävarma koska jankutat asiasta avoimesti.
      Minä olen sinua astetta suuremmalla tasolla, minä käytännössä elän kuten sinä haaveilet. SO relax my friend, lopeta suunnittelu ja toimi !

Minäkin kärsin aikani nuoruuden hanttihommissa, lähes ilmaisissa työharjoitteluissa. Olen arviolta sua 6v vanhempi (s.76) ja voit uskoa miten pienet palkat oli eri hanttihommissa vaikka kesällä 1998, markkaaikaan. Todella raadoin, ja vielä intissä AUKin menin käymään...josta ei hyödy mitään vaan katkeroitti ainakin minua syvästi.

Kun opiskelin ja vielä muija petti ja erosin, pamahti mulle kahdesta lapsesta elatusmaksut ! No, kaikkien laskemiesi tukien päälle mä saan TYÖTTÖMÄNÄ täyden vapautuksen elareista, mikä on puhdasta nettorahaa 300 euroa kuukaudessa.

Laskeppa siitä montako työtuntia pitää tehdä jotta nettona saa elatusmaksut masettua, montako tuntia lisää töitä että lähes 700€ vuokran saisin maksettua, ja montako työtuntia hanttihommia LISÄÄÄ jotta sossun maksamat 477€ ruokaan ja elämiseen TUOHON PÄÄLLE...

Lisäksi sähkölaskuni on 100€ joka kolmas kuukausi. Nyt työttömänä allekirjoitan sen ja vien sen sossuun enkä näe sitä laskua enää koskaan. Samoin kun kävin lääkärissä sain ne maksut sossusta, myöskin keväällä oli 7 käynnin hammaslääkärit ja suuhygienistit,nekin sossu maksoi.

Nyt kesäkuussa erääntyy kotivakuutus, noin 100€/vuosi,senkin sossu maksaa.
      Mulla on siis 2 lasta,niiden tapaamisiin sossu antaa joka kuukausi 50 euroa.

Kyllä laskennallinen keskiavo on joka kuukaudelle 1500€ nettoa mitä yhteiskunta mulle maksaa eri tukina ja elatusmaksujen vapautuksina. TOsiaan reilut tosiaan 1500€ nettoa joutuis rehkimään hanttihommia jotta tulotaso olis sama kuin nyt. Paljonko se vastaa bruttotuloina ? Entäpä montako työtuntia ??

Ite tein tosiaan 90-luvulla patska ja hanttiHommeita, joskus jopa 39markkaa tunti. Toki ei ollut alkuun menoja ja asuin kotona, mutta kuitenkin, jaa toi 39 markkaa luvulla 5,94573 niin saat mun bruttotuntipalkan euroina tuolloin :).

Toki inflaatiokorotukset ovat tulleet ja muutenkin elämä kallistunut, mutta aika hyvin saan olemalla kotona. Tämä on TOISEKSI paras vaihtoehto.

Kaveripiirissäni on paljon akateemisiä ja onnistuneita uria ja yliopistossa tutkinnon saaneita ihmisiä. Heillä on 4000-6000€ bruttopalkat, ovat fiksuja ihmisiä ja hyvää seutaa. Olen samanhenkinen ja viihdyn heidän seurassaan, mutta valitettavasti mulla ei sitä uraa eikä työpaikkaa ole tällä hetkellä.

TOki haen aktiivisesti ja haluan olla hyväpalkkainen kuten muutkin tuttuni, ja toivottavasti saan älykkyyttäni vastaavaa työtä.

Kaikista paras on olla hyvä tuloinen, sitten toiseksi paras työtön sossunvarassa omaten paljon vapaa-aikaa ja ikävintä on kuvailemasi tilanne hanttihomissa patskalla palkalla.

Jos mut pakotettais hanttihommiin patskalla palkalla, kyllä mä itsemurhaa harkitsisin vakavammin. Sen verran katkera kuitenkin olen mieleltäni ja levoton, Enää en suostu mihinkään pikkupalkkaiseen tai ilmaiseen apuun, mieluummin poistun vaikak elävien kirjoista.

Tee säkin valintasi ystäväni, tee se sitten kun olet kärsinyt tarpeeksi, älä uhoa/sano tekeväsi niin vaan toteuta se oikeasti !

Rohkeutta sinulle !

Ja sulle Kauris-62. Elä vaan "sittenkun" elämää. TOivo vaan että tuet tippuis tai pelkää sitä. Voit myös pelätä kaikkea muutakin mitä joku ennustaa.... m ainakin elän tätä hetkeä ja täysillä !

Elän toiseksi onnellisinta elämää yhteiskunnassa, onnellisimmat elää 4000€ palkoilla hyvissä viroissa...

Ei raha ratkaise kaikkea, mutta minulle se on erittäin tärkeä asia, heti seksin jälkeen tärkein. Näiden kahden jälkeen ei muita tärkeitä asioita juuri olekaan :).

• ....jooo-o....

"Ei raha ratkaise kaikkea, mutta minulle se on erittäin tärkeä asia, heti seksin jälkeen tärkein. Näiden kahden jälkeen ei muita tärkeitä asioita juuri olekaan :). "

ooooh,olet varmasti jokaisen naisen UNELMAMIES! ;D

• työntaisto

Luulenpa että työttömyys ei välttämättä maistu niin hyvin kuin mitä aloittaja kuvittelee. Hän puhuu että koneella istuminen on vaatimatonta tekemistä mikä riittää hänelle. Noh, työttömyys on helvetin tylsää ja tekee todella laiskaksi ja apaattiseksi mieleltään ja kehokin muokkautuu sitä mukaa kun istuu ja makaa. En väittäisi että elät pitempään kun työssäkäyvät jotka ovat aktiivisia.
        Itselläni tuli korvista ulos se tekemättömyys, yksinäisyys ja rahattomuus. Aikoinaan laskin itsekkin tuon rahallisuuden että pärjäisin erinomaisesti työttömyystuilla ym, mutta vitut. Elämä on kallista, aina tulee menoja ja on ikävä kituuttaa aina samalla kämäisellä tuella. samalla ajattelin että työttömänä on aikaa harrastaa, vitut harrastanut mitään, laiskottelin ja laiskottelu laiskitti.
        Työttömyyden tylsyys alkoholisoiduttaa, rahattomuus pistää velkakierteeseen. Tulet lihavaksi, sairaaksi, laiskaksi, yksinäiseksi eikä monet halua sinua.

Sekin kun ihmiset kouluttautuvat ja etsivät oman alan duunia ja siltä alalta kaikki duuni on ehkä samanlaista, ja inhoaa työtään mitä tekee, niin miksei ihmiset kokeile suosiolla eri työtä mikä olisi jännempää ja aktiivisempaa!

Ihana käydä töissä, ja minäpä käyn pikkupalkkaisella asiakaspalvelualalla ja on niin hyvä fiilis kun pääsee kotiin riehuttuaan töissä! Nuorekkaat, huumorintajuiset työkaverit ja sosiaalisuutta ja fyysisyyttä riittää! Enkä valita mistään työstä kun oon kokenut työttömyyden. Ehkä sinäkin huomaat sen ja palaat häntä koipien välissä töihin. ;)

• bullshittiä
        työntaisto kirjoitti:

Luulenpa että työttömyys ei välttämättä maistu niin hyvin kuin mitä aloittaja kuvittelee. Hän puhuu että koneella istuminen on vaatimatonta tekemistä mikä riittää hänelle. Noh, työttömyys on helvetin tylsää ja tekee todella laiskaksi ja apaattiseksi mieleltään ja kehokin muokkautuu sitä mukaa kun istuu ja makaa. En väittäisi että elät pitempään kun työssäkäyvät jotka ovat aktiivisia.
        Itselläni tuli korvista ulos se tekemättömyys, yksinäisyys ja rahattomuus. Aikoinaan laskin itsekkin tuon rahallisuuden että pärjäisin erinomaisesti työttömyystuilla ym, mutta vitut. Elämä on kallista, aina tulee menoja ja on ikävä kituuttaa aina samalla kämäisellä tuella. samalla ajattelin että työttömänä on aikaa harrastaa, vitut harrastanut mitään, laiskottelin ja laiskottelu laiskitti.
        Työttömyyden tylsyys alkoholisoiduttaa, rahattomuus pistää velkakierteeseen. Tulet lihavaksi, sairaaksi, laiskaksi, yksinäiseksi eikä monet halua sinua.

Sekin kun ihmiset kouluttautuvat ja etsivät oman alan duunia ja siltä alalta kaikki duuni on ehkä samanlaista, ja inhoaa työtään mitä tekee, niin miksei ihmiset kokeile suosiolla eri työtä mikä olisi jännempää ja aktiivisempaa!

Ihana käydä töissä, ja minäpä käyn pikkupalkkaisella asiakaspalvelualalla ja on niin hyvä fiilis kun pääsee kotiin riehuttuaan töissä! Nuorekkaat, huumorintajuiset työkaverit ja sosiaalisuutta ja fyysisyyttä riittää! Enkä valita mistään työstä kun oon kokenut työttömyyden. Ehkä sinäkin huomaat sen ja palaat häntä koipien välissä töihin. ;)

Näinhän se menee. Mutta kun aloittaja onkin FEIKKI -pelle

• ikkremimiNa
        bullshittiä kirjoitti:

Näinhän se menee. Mutta kun aloittaja onkin FEIKKI -pelle

Hei pelle, niinpä näytät sinäkin olevan.

• shittiäkirjoitat
        työntaisto kirjoitti:

Ei se noin mene, ainakin itse olen hyvin ahkera ja aktiivinen työtön jolla on monia harrastuksia. Enkä juo enkä polta, hyvin terveelliset elämäntavat. Töitä teen (omalla ajalla itselleni), mutta orjatöihin en ole palaamassa.

• vosu55
        shittiäkirjoitat kirjoitti:

Ei se noin mene, ainakin itse olen hyvin ahkera ja aktiivinen työtön jolla on monia harrastuksia. Enkä juo enkä polta, hyvin terveelliset elämäntavat. Töitä teen (omalla ajalla itselleni), mutta orjatöihin en ole palaamassa.

Ihan on itsestä kiinni, laiskotteleeko. Itse liikun joka päivä. En tarvitse toisia ohjastamaan.

• seppo kalmari
        työntaisto kirjoitti:

Itse olen käyttänyt aikani kaikkiin harrastuksiin, joita minulla on (ja opiskeluun yhtä harrastustani varten, josta voi tulla joskus ammattikin). Kyllä tekemistä riittää.

• money does matter
        työntaisto kirjoitti:

"Itselläni tuli korvista ulos se tekemättömyys, yksinäisyys ja rahattomuus. ".

Työttömän ainoa todellinen ongelma on tuo rahattomuus - ellet asu pummilla. jonkun nurkissa. Mitään tekemättömyyden pulaa ei olisi. Nythän teen korvausta vastaan itseni kannnalta täysin hyödyttömiä asioita. Mielenkiintoiset asiat jäävät tekemättä, koska aika kuluu toisen palveluksessa. Yksinäisyys ei ole sen suurempi ongelma, oli töissä tai ei. Työkaverit ovat työkavereita, enkä heitä vapaa-ajallani kaipaa (muutamat tosin sen verran hauskoja, että työpaivä kuluu joskus paremmin;)).

Jos työtön kaipaa seuraa ja ohjattua tekemistä, niin menköön vaikka afrikkaan istuttamaan puita;)

• Työtä luonnostaan

Tuossa oli hyvä esimerkki siitä miten työtä syntyy oman tekemisen kautta ja se oli Star Wreck elokuva.

Mutta mikä on työvoimaviranomaisten kanta asiaan, saako työttömänä ja työttömyyskorvauksilla tehdä elokuvia? Veikkaan, että tämän päivän sääntöjen mukaan ei saa. Pitää vaan suunnitella työkkärissä ja noudattaa niitä suunniltelmia, aika naurettavaa, koska nykyisin elämme hyvin hektisessä maailmassa.

Star Wreck on katsotuin suomalainen elokuva.

• anon2

Star Wreck on kyllä niin järkyttävää shaibaa,että vain suomessa voi saada rahoituksen tämmöiselle riballeelle

• ibu06

Hieno kirjoitus. Olen ikäisesi, vakityöstä irtisanottu ja viime vuodet pätkätöitä hamaan tulevaisuuten tehnyt. Tämä olisi voinut olla omasta kynästäni. Allekirjoitan kaiken ja harkitsen oravanpyörästä jättäytymistä, sillä työelämä on osoittautunut silmään kusemiseksi ja eläkejärjestelmä kuulostaa vitsiltä.

• Kauris -62

Kiitän vastauksesta, mutt en pelkää enkä toivo tukien vähenemistä, elän pvrahalla nyt itsekin. Olen maksellut verojakin työelämässä ollessani ja maksan muuten edelleenkin ainakin maitokaupassa käydessäni. Mutta varautuminen voi olla hyvä idis, joku sairastuu tms joka päivä. Ja nautin auringosta tänään viimeksi enkä muutenkaan "sitkuile". Voi olla etten enää saa työpaikkaa, ehkä pelkään mitä työkkäri keksii seuraavan kymmenen vuoden kuluessa..jos nyt jotain pelkään..

• loppuunpalanut1

Puhut asiaa, mutta kannattaa toteuttaa se. Nykyinen systeemi on täysin järjetön. Juuri tämän järjettömyyden takia jättäydyin pois työstä 2 vuotta sitten ja lusin sen 3kk karenssin. Sen jälkeen on ollut aikaa harrastella, matkustella, pohdiskella asioita, lukea. Tehdä kaikkea sellaista mihin ei työelämässä riittänyt aika ja voimat. Kotona tullut näperreltyä kaikenlaista. Olen muunmuassa virittänyt aurinkoenergiajärjestelmän.

Paloin töissä ollessa niin pahasti loppuun, että vanhaan ei ole enää paluuta, tai muuten tulee noutaja, eikä kukaan loppuunpalanutta ihmistä halua töihin ottaakkaa.

• Anonyymi

Kommentoin vanhaa ketjua koska asia on tärkeä. Loppuunpalaminen ei ole mikään häpeä eikä yksinään ole syy jäädä pois työelämästä, jos niin haluaa. Itse olen ollut on/off loppuunpalanut viimeiset 15 vuotta, salaisuus työnhaussa on että kerro vain mitä työnantaja haluaa kuulla, reipas liioittelu on sallittua jos sillä saa paikan. Ja miksi olisit rehellinen? Ei työnantajatkaa KOSKAAN ole rehellisiä työntekijälleen, kusettavat ja riistävät minkä voivat joutumatta vankilaan. (Työ) elämä on raadollinen, silloin kaikki on sallittua kun omasta ja lapsiensa henkiinjäämisestä on kysymys!

• Epätoiv.nro989900

Kuulostaa hyvin tutulta. Kituutan kurjasta työstä toiseen. Nyt löysin osa-aikatyön, joka ei ole niin kauheeta kuraa muuten kuin tiukan aikataulun ja kiireen osalta. Pahemminkin voisi olla - ja on ollut. Vielä kun saisi edes vähän työtunteja lisää, niin jäisi jotain käteenkin. Elän tukien ja palkan varassa. Eikä työnantaja ole tarjonnut enempää työtä edes pyytäessäni.

Nykyajan työmaailma on sellainen, että täytyisi olla itsetuhoinen masokisti, jotta siihen suostuu muuten kuin epätoivosta.
      Ja epätoivoisia ollaan monet.

Kunpa löytyisi mielekäs työ, mielekkäiden ihmisten kanssa ja jossa ois sellainen palkka, että sillä eläisi mutta myös jäisi vähän yli, jotta olisi varaa uusiin vaatteisiin ja pyörään.

• jäsen nro 8

Kyllä meitä tämän henkisiä ihmisiä löytyy täältä ympäri suomea. Tunnen kuuluvani joukkoon. Rakennusalalla pätkätöitä, puolet työkavereista rehestellee omila ammattitaidoillla ja paskaa tekevät. Ei kiinnosta kun just tämä osuus tuolla työmailla aiheuttaa nämä ongelmat joista puidaan käräjillä. Meni nyt asian ohi mutta samassa venessä ollaan, perustetaan puolue tai jotain....jäseniä riittää varmasti.

• Olipa,,

kerrankin järkevästi kirjoitettu ja perusteltu. Olen samaa mieltä kanssasi. Hyvää jatkoa sinulle.

• feikkipelle

Tosi järkevästi. Varsinkin toi eläkesysteemi on hallinnassa :) vai että parin viime vuoden tuloista...

• turbo3
        feikkipelle kirjoitti:

Tosi järkevästi. Varsinkin toi eläkesysteemi on hallinnassa :) vai että parin viime vuoden tuloista...

Kateellinen räkänokka olet itse. Onks sulla munaa elää noin, vai pitääkö äitykän pitää kädestä kiinni. Hah, hah!

• öäåöäåöäåöåä

Jos jotain todella kadun niin sitä etten jäänyt kotiäidiksi vaan menin töihin. Onneksi kuitenkin älysin olla ne 3 vuotta kotona/lapsi.

Työ on Suomessa aivan liian yliarvostettua, 8-10 tuntia palvelusta/pvä aivan liian paljon, palkat aivan liian pieniä ja verot aivan liian korkeita siihen nähden ettei niillä enää suomalainen saa mitään, vaan mieluummin ylläpidetään kreikkalaisten taloutta.
      Monessa maassa palkallaan saa paljon enemmän kuin Suomessa ja elintaso on parempi.

Suomalaiset ovat oikeasti työnantajien ilmaisia orjia. En halua enää elää työtä varten ja rikastuttaa ainuttakaan yrittäjää. Siksi lopetin työnteon 58-vuotiaana.

• jd456h

Vaikka Suomi on yksi maailman parhaita paikkoja tehdä töitä, niin tällaiset ihmisten kokemukset kertoo, kuinka paskaa työelämä voi silti olla Suomessa. Pienipalkkaista pätkää, hanttihommia ja turhaa koulutusta. Tsemppiä kaikille, jotka haluaa irrottautua oravanpyörästä!

• eläköitynytn49v

Juurikin näin.. Rikastuttaa työnantajia.!!!!!!!!

• watishappening??

"Ihmisiä jopa irtisanotaan vaikka firma tuottaisi voittoa"

Totta. Ihmisiä irtisanotaan nimen omaan jotta firmat tuottaisivat entistä ENEMMÄN voittoa.

Pelottavaa on myös, kuinka ihan silmiemme edessä teollisuden työpaikat siirtyvät sumeilemattomasti ja järjestelmällisesti halvempiin maihin. Samaan aikaan Suomalaista työntekijää verotetaan koko ajan rankemmin ja ulkomailta otetaan jatkuvasti vahvistuksia tänne töitä tekemään, koska ylikoulutetut nuoret eivät palvelualoille halua työllistyä. Vuokrat ovat katossa, ja ruoan hinta pilvissä. Yhteiskunta hilaa tukia jatkuvasti ylöspäin ja me kansalaiset vaadimme kunnilta yhä parempia ja laadukkaampia palveluita.

En ymmärrä mihin tämän yhtälön on tarkoitus johtaa?

• Toistaiseksi työtön

"Kumma juttu, kun työmarkkinatukiin menee vain yksi promille valtion budjetista."

Tämä on kyllä kaukana totuudesta. Yksi promille valtion budjetista olisi noin 54 000 000, ja valtion osuus työmarkkinatuesta on 1 247 500 000 eli 2,3 %. Työttömyysturvaan kokonaisuudessaan valtion budjetista menee 4,9 %. Sitten sekin on hyvä huomioida, että erittäin harva työtön elää pelkän työttömyysturvan varassa. Työttömien yleiset asumistuet, joihin menee myös satoja miljoonia vuodessa, kustantaa valtio, toimeentulotuet kunnat ja valtio valtionosuuksien kautta.

Lisäksi, eihän työttömän töihin meno vaikuta valtion ja kuntien talouteen pelkästään niin, että menot vähenevät, vaan samalla myös verotulot kasvavat. Jos Suomessa vallitsisi täystyöllisyys, valtion menot saataisiin katettua huomattavasti kevyemmällä verotuksella.

• töihin siitä luuseri

Nyt tuli järkipuhetta! Toisin kuin provo aloittajalta.

• 30vee

"Tämä on kyllä kaukana totuudesta. Yksi promille valtion budjetista olisi noin 54 000 000, ja valtion osuus työmarkkinatuesta on 1 247 500 000 eli 2,3 %."

Älä sekoita tähän ansiosidonnaisia työttömyyskorvauksia (jotka voivat olla tuhansia euroja, tuloista riippuvaisia), ylläpitokorvauksia, työllistymistä edistävien palveluiden kustannuksia, palkkatuen ja starttirahojen perustukea, peruspäivärahaa Vaan pelkkä työmarkkinatuki ja siitä vähennettynä 20% vero. Siis se määrä, millä voit jotain ostaa.

Valtionvarainministeriön sivultakin on vaikea eritellä asiaa, mutta työttömien määrä on jokseenkin tiedossa tilastokeskuksella, siitä pois ansiosidonnaisen (olikohan 42%) ja peruspäivärahan saajat, niin aletaan lähestyä työmarkkinatuen saajia, jolloin tämä määrä kerrotaan vuoden arkipäivillä ja työmarkkinatuen perusosalla (32e ja rapiat) ja siitä vähennetään viidennes.

Se nyt ei toisaalta ollut viestini pointti. Pointti on se, että minä olen uhrannut parhaat vuoteni armeijaan, 17 vuoden opiskeluun ja tehnyt kaiken niinkuin pitää. Mitä tästä olen hyötynyt? Olen ollut pätkätöissä, parhaiten palkattu työpaikka oli alle 2000e, eli vähemmän kuin peruskoulun käynyt siwan myyjä saa vuorolisien kanssa, henkilökunta-alennuksista puhumattakaan, ja tein paljon vaativampaa työtä, siitäkin yrityksestä vuokratyöntekijät vähennettiin, minä mukaanluettuna, pois, vanhat, vakituiset ja vähemmän koulutetut laiskajaakot jäi sinne. Irtisanomiset aloitettiin kuukausi sen jälkeen, kun yritys mainitsi tehneensä historiansa parhaimman tuloksen.

Nyt olen vielä huonommin palkatussa ja vielä paljon kamalammassa työssä, joka sekin päättyy vuoden lopussa. Sitten työkkärin tätien sormet syyhyää innosta, että pääsee laittamaan minua johonkin simputuskursseille, tarjoamaan palkatonta työtä tai kouluttautumaan (taas) uudelle alalle, vaikka minulla on jo hyvillä arvosanoilla koulutus kahdelta alalta, joita he itse suosittelivat sanoen, että sillä alalla saa itse määrätä palkkansa.

Monet syyttävät tästä yhteiskuntaa ja tekevät niinkuin minä tähän asti olen tehnyt, eli ottavat jonkun karsean paskaduunin, pahimmillaan menevät kaikkien koulutuksien ja työkokemuksien jälkeen johonkin jättimarketin pullohuoneelle tms. vessanhinkkaajaksi työskentelemään entisten vankilakundien kanssa, jotka ovat jo peruskoulusta lentäneet pihalle.

Minä en syytä enää yhteiskuntaa. Minä olen tajunnut, että minähän se tässä syypää olen, kun olen alistunut tekemään, niinkuin on neuvottu ja teen mitä yhteiskunta minulta odottaa. Minähän jauhan valtiolle, isiltä perimiään rahoja sijoittelevien räkänokkien osinkotilille ja muille mulkvisteille fyrkvistiä. Tämä ei ole markkinatalous, tämähän on ruletinpeluuta. Osan on oltava työttömänä ja rahojen on jakauduttava niin, että 90% varoista on kourallisella ihmisiä.

Minä ja vain minä yksin olen syypää, etten sitä ole aiemmin tajunnut, että tämähän on peliä ja ei siellä formulakisassakaan voi voittaa ajamalla autokoulun oppien mukaan, mutkassa hidastamalla ja tilannenopeus huomioiden. Sillä hyödyttäisi vain niitä, jotka ovat päättäneet mennä maaliin asti.

Nyt voin todeta, että minulla ei ole enää aikomustakaan tahkota tälle loiseläjä-yhteiskunnalle rahaa, toimia tässä sairaassa rulettitaloudessa tuotantokoneiston rattaana, joka ajetaan loppuun ja kun on vanha ja kulunut paska, niin heitetään romupihalle ruostumaan unohdettuna, ilman mitään kiitosta. Jos näin kävisi, niin ei auttaisi vikistä, oma vika olisi, kun on antanut niin tapahtua, siinähän sopii katkeroitua kuolinvuoteellaan.

En ole muuten kenenkään kuullut kuolinvuoteellaan sanovan, että "Olisinpa viettänyt enemmän aikaa töissä".

• Attelija

" Kun ihminen täyttää 63 ja jää viimeistään silloin eläkkeelle," Valitettavasti tilanne on hieman toinen, kun ihminen täyttää 63- vuotta hän voi jäädä eläkkeelle, läheskään kaikki eivät jää.

Vika ei ole järjestelmässä, tiedät sen itsekin.

En tapa itseäni työllä, teen sen verran töitä että pärjään - ja pärjään paljon paremmin kuin työttömänä. Teen jokseenkin mielekästä työtä, itsenäisesti ja tietoisena työni merkityksestä. On aamuja joilloin on hankala lähteä töihin, mutta on myös aamuja jolloin mene erittäin mielelläni ratkomaan ongelmia.

Jokainen tavallaan, itse olen ollut työelämässä noin 34-vuotta. On monta asiaa joista olen joutunut työn takia luopumaan, mutta työ on antanut myös paljon muutakin kuin pelkän toimeentulon. Valitettavasti en syntynyt kultalusikka suussa ja taide on vain harrastus - jos varallisuutta olisi ollut, luultavasti en olisi työelämässä vaan tekemässä taidetta.

Jokainen tavallaan, omaa elämäähän tässä eletään - ja luultavasti sitä ainutta.

• mätänevä

yhteiskunta ylettömällä & röyhkeillä päättäjien,johtajien ja varakkaiden ahneudella rikastettuna tappaa paljon ihmisiä henkisesti hyväksymällä työttömyyden työllisyyden sijaan.

kun 10-20v koulutettuna pätkittäisillä sairaan typerillä pas.kahommilla ja orjapalkoilla kituu saamatta normielämää edes käyntiin,kyllä v-käyrä on sillä korkeudella,ettei todella palvelukset enää kiinnosta.

näin on yhteiskunta hyväksi todennut ja loisimalla jatketaan,joten...maksakaa ja-tai maksatetaan lisää keinoja kaihtamatta. ilmaiseksi joutilaat ei kulje,tavat ja toimet muuttuu ja kovenee.

kaameinta on,kun asiat tiedetään,mutta kulkusuunta yhteiskunnassa on edelleen sama umpikierojen päättäjien puheista huolimatta vain pahempaan suuntaan kiihtyvässä tahdissa.
      kun meillä on min 200 000 kitupalkkaista, 400 000 työtöntä lomautettua perärinki jäykkänä olevia ja
      euroopassa työttömiä 30 miljoonaa pimeät päälle, miten joku uskoo parempaan muutokseen tässä kiihtyvässä automaation ahneessa ajassa?

lisäksi on valtava ja kasvava joukko eläkeläisiä,joten yhtälö paremmasta on täydellisen utopistinen johtaen vain hyvin suurien massojen pahoinvointiin.

silti maan johto elää kuin taivaassa kiihkeässä eu- ja mamukiimassaan,jonka tuhovoimaa on nähty 10v.
      em. totuuksien jälkeen,
      kuka syrjäytynyt,pätkä-,pitkäaikais-tai muu työtön voi uskoa parempaan jatkuvan pettymisen ja pettämisen jälkeen,se on mahdottomuus,mutta varmasti yhteiskunnan varakkaiden ja päättäjien tietoinen tarkoitus!

• Totuus666

Suomessa on se ongelma että työnteolla ei juuri pysty nostamaan elintasoaan. Tämä johtaa siihen että työtä kannattaa tehdä vain jos se on omasta mielestä järkevää ajanviettoa. 80 luvulla ja myöhemmin syntyneet it ajan ihmiset rakastavat vapaa aikaa jolloin työnteosta pitäisi saada tuhansia euroja nettona enemmän kun mitä tuella saa jotta siitä olisi mitään hyötyä.

Itsekin lopetin työnteon 3 vuotta sitten. Oli vakityö ja yliopistokoulutus, työ oli ihan ok mutta koko elämä pyöri työn ympärillä. Menen takaisin töihin jos saan 5000e tai enemmän nettopalkkaa mikä onkin epätodennäköistä. Pärjään mainiosti tuella, elämä on uskomattoman hauskaa, joka päivä teen mitä haluan.

Olen huomannut että minun esimerkin myötä tuttavapiirissä on muitakin jotka ovat tehneet samanlailla. Työnteko ei enään kiinosta. Sillä voi nostaa elintasoaan vain vähän ja se tuhoaa koko elämän kun kaikki aika menee hukkaan.

• gdgggdgg

Oletko ylpeä siitä, että loisit tahalleen toisten rahoilla? Jäädään kaikki pois töistä niin loppuu sinunkin loisiminen, kun kukaan ei voi saada rahaa yhteiskunnalta, kun SITÄ EI OLE.

widdu mitä selkärangattomia nahjuksia sitä onkaan. Jos joku on ilman syytä työtön niin se on eri asia, mutta että tuommoisia pellejä :(

• totuus666
        gdgggdgg kirjoitti:

Oletko ylpeä siitä, että loisit tahalleen toisten rahoilla? Jäädään kaikki pois töistä niin loppuu sinunkin loisiminen, kun kukaan ei voi saada rahaa yhteiskunnalta, kun SITÄ EI OLE.

widdu mitä selkärangattomia nahjuksia sitä onkaan. Jos joku on ilman syytä työtön niin se on eri asia, mutta että tuommoisia pellejä :(

Ryhdytää kaikki leipureiksi niin yhteiskunta lakkaa toimimasta.
        Ryhdytää kaikki muusikoiksi niin yhteiskunta lakkaa toimimasta.
        Ryhdytää kaikki siivoojiksi niin yhteiskunta lakkaa toimimasta.

jne...

se nyt vaan on niin että kaikki ei voi, eikä tule, eikä halua tehdä samaa asiaa. Joku haluaa elää tuella, toinen haluaa myydä autoja, kolmas haluaa opiskella. Ihmiset tekevät erilaisia asioita.

• jlk8uj
        gdgggdgg kirjoitti:

Pitäähän jonkun olla työttämänä kotona ja elättää ne, jotka käyvät töissä tekemässä haitallisia töitä. Jonkun sitä pitää niidenkin vahoingot korjata.

• CoverKill

En lukenut kokonaan. Mutta nykyjärjestelmässä jossa menettää kaikki tuet sen takia että on hankkinut pääomaa ei kannusta tekemään töitä ja hankkimaan rahaa.

Eli vain hullu tekee nykyjärjestelmässä ilmaistöitä valtiolle ja pilaa elämän. Tilanne on sitten toinen jos tulee perusraha jonka päälle SAA hankkia pääomaa.

Eli summasummarum. Lopeta ihmeessä hulluus heti ja ala elämään parempaa vapaata elämää.

• jormanana3000

..kukapa tässä maassa haluaisi tehdä töitä jos ei satu jostain (sisäpiirimiehiä,lol) saamaan vakituista työpaikkaa.Isot firmat kusettaa täysil, määräaikasta määräaikase perää ja välis viikon parin työkkäri työnhakukurssei, iha vatu hienoo ku vois vaa maata kotona peppu homees ja nostella tukia jotka on ehkä muutamia kymppei pienempii ku "palkat" mitä sais.

• Köuhä oon..

En me minäkään kohta minnekkään..
      Nyt olin puolitoista kkta saikulla,masennuksen ja selkävaivojen takia.Siitä lykkäsi kela 10pvn karenssin..Eli kkn tulot -50% pienemmät.Ylös vaan on noustava.
      Sain ansiosionnaisen päälle 9€/pv eli 180€ kuussa puhtaana käteen ja mä vapaaehtoisesti töihin lähdin.Olen työkkärin listoilla vajaakuntoinen monesta eri syystä.
      Tämä työnantaja piti mua täytenä osaavana työläisenä vaikka kyse oli työharjoittelusta.Päivät olivat välillä jopa 10h.Vapaapäiviä oli harvoin kahta peräkkäin.Ruokkis ja kahvitauot pidettiin jos ehdittiin.
      Kyttäsi,vahti ja kyräili.Kysymällä sai kysyä teinkö ikinä mitään oikein..
      Sitten selvisi että harkkasoppari olikin työkkärin mukaan kirjattu alkaneeksi kaksi päivää liian aikaisin.Verovelkatodistus saapui työkkäriin kaksi päivää sopparin päiväyksen jälkeen..
      No arvatkaapa sainko kahdesta päivästä työnantajalta palkkaa?En.Sainko sitä edes vapaana?En.
      Kysyin puhelimessa asiaa ja sain pelkkää sontaa niskaani kun halusin pitää kiinni oikeuksistani.
      Arvatkaapa meninkö saikulta takaisin firmaan?En.
      Laittoivat työkkäriin täysin tyrmäävän arvion minusta..Kuulema puhelinkäyttäytymisessäni olisi paljon parantamisen varaa.Työläisenä olisin kelvannut heille vallan hyvin ennen tätä paperiasiaa kuukausi kerrallaan.Kuitenkaan mulla ei ollut mitään oikeuksia.
      ..Joku raja hyväksikäytössä..
      Kaiken lisäksi mulle esiteltiin ns.liikesalaisuuksia jotka eivät täysin päivänvaloa kestäneet.Verottaja olisi tykännyt suuresti..
      Mä en todellakaan enää lähde 9€/pv tekemään mitään kun kohtelu sikamaista.Työkkärissä tietävät tilanteen ja onneksi laki muuttui eikä harjoittelemaan enään mennä oman alan töihin.
      Eikä tämä ole ainoa tapaus kuinka mua kusetettu ja hiostettu halpisduuneissa.Ei ole moni nähnyt kuinka alas köyhä menee kyykkyyn vain halusta olla osa yhteiskuntaa..Mutta ihmiselle ei anneta mitään arvoa.
      Mulle riittäisi esim.1500-2000€/kkssa käteen ettei mitään luukkuja välissä tarvittaisi,pienellä tulisin toimeen.Mä olen osaava omissa hommissani ja tykkään tehdä töitä mutta mulla on oikeuksiakin.
      Onneksi mulla ansiosidonnaiset vuoden loppuun,sitten en tiedä mitä tapahtuu..

• TuillaEläjä

Hienoa että jotkut uskaltautuu hypätä oravanpyörästä pois.Näin itsekkin tein 3v sitten enkä päivääkään ole katunut,suomessa on hyvä olla sossun asiakkaana.Työn tekoa takana 20 vuotta.

• Raataja

Mostä kuvittelette rahat riittävän teidän elättämiseen? Teidänlaisia kun alkaa jo olla ja herrat vie rahansa veroparatiiseihin, niin mistä rahatvteidän elättämiseen, sairaanhoitoon, koulutukseen, katujen ym kunnossapitoon, ilmaisiin kirjastoihin jne otetaan? tavallisilta työssä käyviltä. Vttaahan tollanen. Alkaa miettia maastamuuttoa ja äänestää puoluetta, joka laittaa tollaset tuet nollaan niiltä, joilla oliis kyky käydä töissä mutta ei halua. Työttömälle joka haluaisi töitä, tollanen vapaaehtonen työstä kieltäytyminen jos kerra sitä on, on myös loukkaavaa. Käykö teillä mielessä, että se naapurin töihin lähtijä elättää teidät. Teillä itsellään pitäisi olla itsenne elätusvelvollisuus vai eikö enää ole..

• svantte4

Muuta maasta, se helpottaa,,,

• suo siellä...

Jokuhan sinunkin elatuksesi maksaa, tavalla tai toisella. Saat ehkä työnantajalta palkkaa kun käyt siellä töissä, oletko kuitenkaan saamasi palkan arvoinen? Vai kuulutko peräti niin ammattikiristäjiin jotka laittaa persettä penkkiin jos ei tule liksaa lisää? Lisää vaan veroja tuollaisille.

• köyhä oon..

Mä haluan mennä duuniin ja elättää ihan itse itseni.Olen kova ja tunnollinen työläinen mutta mulla oikeus saada siitä kohtuullinen korvaus.Menkää te normi palkoilla olevat kokeilemaan että mitä hyväksyntää te saatte kun menette tekemään 9€/pv vaikka olisi ammattipätevyys..Mikään ei tunnu työnantajalle riittävän vaikka päälläsi seisoisit ja olisit ilmainen työläinen.
      Hyväksikäyttäjiä hyvin usea työnantaja.
      Yksikin täällä kehtasi kysellä harjoittelijaa firmaansa.Olisi ollut 12h päiviä ja olisi pitänyt olla ammattilainen.Ihan paniikkia pukkasi kun ei ollut halukkaita.Ehkä olisi ollut töitä paremmalla rahalla tulevaisuudessa,ehkä..Siis se harkkari olisi pelastanut ukon firman kun töitä oli ahnehdittu liikaa.Eikö ahneudella ole mitään rajaa?Kukahan tässä käyttää hyväksi ja ketä?

• työmyyräkäs

Jos ei joku raada niin se työttömän tukikin loppuu. Yhteiskunta ei vain voi toimia niillä periaatteila. Vastikkeetonta rahaa ei saisi edes antaa mistään luulukulta. Heikompiosaisista on huolehdittava, se on selvä, näitä ovat oikeasti sairaat, lapset ja vanhukset. Työikäisillä ihmisllä pitää vain käydä töissä, elättää itsensä ja perheensä. Liiallinen tukien maksaminen vie kansakunnan perikatoon.

Mutta ainahan yhteiskunta yhden laiskan lurjuksen elättää. Eihän se yhteiskuntaa mihinkää heivauta. Mutta jos näitä on paljon, alkaa meillekin Kreikan tie.

Aloittaja ei saa töitä koska hänellä on vinkashtanut maailmankatsomus. Siitä ei pääse mihinkään. Saattaapi tietenkin olla että on vain halunnut provosoida.

• Köyhä oon..

No mikähän mussa on vikana kun kunnon palkkatyön haluaisin?Olen vajaakuntoinen eikä se ole mitenkään korjattavissa mun kohdalla enää kuitenkaan eivät suostu eläköimään,vielä.Mun ei olisi pakko tehdä minuuttiakaan shit-hommia mutta kun mä kaikesta vääryydestä huolimatta haluaisin elättää itseni..
      Mun hyväntahtoisuutta on käytetty vuosia hyväksi.Mulla onneksi ansiosidonnaisia vielä niin ei kukaan muka parempiosainen pääse siitäkin vinoilemaan,ne rahat mä olen ansainnut työtä tekemällä.
      Yhteen firmaan olisin jäänyt 9€/pv mutta kun hemmetin laki tuli vastaan.
      Eli teen mitä vaan niin ei kelpaa.
      Mulle ei tule yksikään sanomaan ettenkö yrittäisi.Vaikka päiväni nyt muka lorvin niin koko ajan on halu olla tekijänä tässä yhteiskunnassa.Mutta ei tupata jos ei tykätä..Yksi juttu vielä,pehvoja en ala nuolemaan.Sitä joskus kokeillut mutta shitin maun vain suuhuni sain.Mulla ikää 42v.

• TartteekoJokuApua

Sitä työtä ei yksinkertaisesti riitä kaikille halukkaille.

Firmat vähentää väkeä ja se porukka joka tekee töitä, joutuu tekee töitä niskalimassa. Itselleni kelpaisi pienikin työmäärä, vaikka 20h viikossa, voisin mennä jeesaa niitä jotka joutuu polttaa itsensä loppuun.

Mikä ihme maaginen luku se 8h päivässä (40h viikossa) oikein on? Jonkun laskelman joskus luin että 4h päivässä töitä riittäisi pitämään ihmiset hyvinvoivina.

Järjetöntä kun iso massa vetää lonkkaa ja loput raataa itsensä hengiltä. Ja onhan teknologiallakin iso osasyy työttömyyteen.

Mun mielestä tästä systeemistä pitäisi tehdä vähän inhimillisempi ja jakaa työt järkevämmin ja unohtaa se talouskasvu. Talouskasvua tärkeämpää olisi ihmisten hyvinvointi.

• 12+2

Voisiko talouskasvulla ja ihmisten hyvinvoinnilla olla kuitenkin joku yhteys?

• PahoinvointiLisäänty
        12+2 kirjoitti:

Voisiko talouskasvulla ja ihmisten hyvinvoinnilla olla kuitenkin joku yhteys?

On niillä, talouskasvu on lisännyt pahoinvointia. Koskaan ihmisten historiassa ei ole syöty yhtä paljon masennus- ja mielialalääkkeitä kun tänäpäivänä.

• Anonyymi
        PahoinvointiLisäänty kirjoitti:

On niillä, talouskasvu on lisännyt pahoinvointia. Koskaan ihmisten historiassa ei ole syöty yhtä paljon masennus- ja mielialalääkkeitä kun tänäpäivänä.

Mielenkiintoista nähdä mikä on meno vuonna 2045 kun oma lapseni menee työelämään, miten sairaaksi pitää kehityksen mennä että riistetyltä enemmistöltä katkeaa pinna?

• .

• eräs työtön

Olen ollut työttömyyskorvauksella ja asumistuella sossun toimeentulotuella vuodesta 2009 saakka. Vika on siinä, että se ala mille opiskelin lakkasi vetämästä työvoimaa ja kaikista muista lyhyistä töistä olen saanut aina potkut tai joutunut ulos koeajan aikana. Kokeilen nyt vielä ammattikoulutuksen kautta työelämään paluuta mutta jos se ei ota Suomessa onnistuakseen enää niin sitten muutan maasta pois sellaiseen paikkaan missä työvoima kelpaa.

• ei hyväuskoinen

voiko enää paremmin todeta tästä pas-ka lahjusvaltiosta!!

täällä elää ja menestyy vain verovapaat työssäkäyvijät!!

siis kaikki itälohkon valtioista tulevat.jota lahjusrinki tukee. virkamiesrosvot ja ym.ym.

• työttömyys

Olisin valmis töihin jos palkka vastaisi tehtyjä työtunteja ja jos ILMAPIIRI olisi hyvä. Mikään mahti maailmassa ei pysty pakottamaan paikkaan, jossa joutuu henkisesti kärsimään.

Video oli hyvä. On totta, että vapaa-aikaa ei voi mitata rahassa. Elämä on sitä varten, että nauttii mm. perheestään eikä raada niska limassa töitä jollekin häijylle yhtiölle!!!! Ihmetyttää että mihinkä kaikilla on niiiiin kova kiire aina, kuolemaan vai?

• Just niin

Hyvä kirjoitus, olen valmis menemään töihin myös mikäli tämä kammottava asenneilmapiiri työpaikoilla poistuu. Ei työpaikkakiusaamista enää, kiitos.Ja palkan pitäisi myös olla kohtuullinen että työ motivoisi.

• kukkkuumnlk

Minäkin lopetin työt 3 vuotta sitten 25 vuotiaana.Sain 1200-1300 käteen kuussa.Takaisin töihin en aijo mennä enää koskaan.Nyt on aikaa treenata ja leikkiä tyttären kanssa eikä tarvi raataa niska limassa pölyisessä varastossa.

• pitkä ja kuuma kesä

Olin työttömänä melkein 3v ja sen jälkein sain peräti 6kk työssäoloajan ja sen tein moitteetta,sitten tarjottiin 1kk lisäaikaa no en ottanu vastaan kun ei koskaan kukaan ollut kertonut et siitä saa heti karenssin ,no paskat siitä,sit ollaan rahatta tuumasin no ansiosidonnaiselle päivärahalle en päässy koska työaikakin oli vain 85% joten tarvis 2kk lisää nyt vielä töitä,että pääsisi.No nyt oltuaan työttömänä taas sen toiset puolvuotta,tulis lähtö kurssille jonka jo kävin viimmeksi sama kurssi ,no jos kieltäydyn silti se on jo melko varmasti kestokarenssi päällä,no jos turhaan meen taas sen kurssin käymään ei siinä mitään sen jälkeen taas paska palkalla 6,30 h työpäivällä pitäis 6kk jaksaa ja käteen ei jää kun rakot .En tiedä enää miksi pitää aina tehdä ilmaseksi raskasta työtä eikä koskaan palkka nouse yms.Ei tämä noin 1100e kuukausipalkka kaksista oo töissä kun maksaa vuokran,sähkön,jätelaskun,puh maksun,autosta kulut että pääsee taas töihin ja syödäkkin pitäs että jaksaa työssä käydä.Miten se kannattaa kun sossusta saa nyt vuokran ja sähkön sekä asumiskustannuksissa tullaan vastaan ja jos esim.terveysmenoja ...vielä saa käteen vajaa 500e .Miksi tehdä töitä kun kuussa saa saman sossun rahalla ja pärjää vähemmällä rualla kun ei ole töissä,töitä kyl haluisin tehdä mut en jaksa enää tätä kaupungin paska duunia josta jää vain rakot käteen ja he kyllä saa avustukset ,eli ollaan ilmaisia orjia kuten ulkomaalaiset nälkäpalkalla raadamme .Milloin suomen kansa nousee parrikaadeille ja tekee tästä lopun ,vai tarvisko sitä sotaa tulla tännekkin kun muuallakin sitä jo viritellään kovaa vauhtia toivottavasti saa nyky poliitikot kyytiä vielä tuolta eduskunnasta ,koko porukka vaihtoon eihän ne siellä kun moittii toisia ja jakaa rahat kreikalle ,siksihän sitä ei meille jää eikä tule jäämään jatkossakaan ,mut onneksi noi yrityksetkin joutuu laittamaan pian laput luukulle ja lomautukset ,irtisanomiset paukkuu sitä se teettää kun ei laiteta eduskunnassa asioita tärkeysjärjestykseen .

• OravanpyörästäPois

Niinpä, palkka on todellisuudessa paljon pienempi, osa palkasta pitää jo investoida siihen että käy töissä (verot, työeläke, työttömyysvakuutusmaksut, työmatkat, mahdollisesti auton ylläpito pelkästään siksi että pääsee töihin, ruokailu, tietysti lastenhoito täytyy järjestää jos on lapsia). Työhön valmistautuminen. lähteminen, työmatkat ja työstä palautuminen vievät vapaa-aikaa, eikä siltä ajalta makseta palkkaa. Kun on uurastanut niin kovasti, tekee mieli palkita itsensä ylimääräisillä herkuilla (karkkia, pikaruokia), eineksiä kun ei ole intressejä tehdä sapuskaa.

• Kohtuutonta onko?

"kukaan ollut kertonut et siitä saa heti karenssin" - pitääkö kaikki kertoa kun saman saa tietää kun hieman perehtyy asiaan. Töitä saavat ne jotka niitä tekevät - näin se vain on. Toki voi valittaa ja selittää - mutta vastuu omasta elämästä on jokaisella itsellään - ja jos paukut eivät riitä, yhteiskunta voi jeestata.
        Ilmaiseksi ei pidä tehdä mitään. Kohtuullisen korvauksen määrästä voidaan olla montaa mieltä.

• mallia vuodesta 1913

Niin, kyllähän tämä yhteiskunta tällä menolla romahtaa... mistä ihmeestä luulette sossurahan riittävän teille?
      Miettikääpä isoäitien ja -isien pärjäämistä, eikö sieltä ajoilta olisi paljon opittavaa mistä saada ruokaa pöytään ja katto pään päälle?
      No, jos aikoo muuttaa ulkomaille, mikä maa oikeasti haluaa ottaa vastaan elättejä?
      Eiköhän se jokaisen ole oma leipä tienattava, kapeampikin?

• laajakatseinen

Se on osa suomalaista yhteiskuntajärjestelmää. Ja veroja et pääse pakoon millään. Veroja maksetaan hyvin monenlaisten palvelujen takia. Ei niistä voi jokainen poimia niitä mitä haluaa.

Ajatellaanpa, että poistetaan ihmisten perusturva, millä he sitten elävät kun työpaikkoja ei kaikille ole. Vankilatko heidät sitten elättävät, vai keskitysleirit, vai sairaalat, mutta niidenkin ylläpito maksaa. Tämän päivän tietojen mukaan vankivuorokausi maksaa 211euroa/vanki, sairaalapäivistä puhumattakaan. Halvempaa on antaa työttömälle parikymppiä ja rapiat työmarkkinatukea puhtaana käteen. Hölmöähän se tietysti on elellä parillä kympillä/päivä jos parempaakin tulotasoa on tarjolla, mutta kun kaikille ei valitettavasti ole, työttömyysaste ei voi markkinatalousmaissa olla koskaan 0%.

Kannalttaa opetella ymmärtämään kokonaisuuksia, kapeakatseisuus ei ole hyväksi kenellekään.

• jen815

Usassa asuin ja KAUAN, myös huonon talouden aikana, ja voin kertoa että ikinä en työtön ollut ja aina maksettiin asianmukaista palkkaa työstä jota tein... Mulle tuli työpaikan kautta myös etuudet kuten terveysvakuutus ja eläke, ja maksoin vähemmän veroja kuin Suomessa varsinkin sen jälkeen kun poikani syntyi (siellä muutetaan veroprosenttia niin että se pienenee huomattavasti lasten saannin jälkeen, jotta on varaa maksaa lastenhoito yms.). Nyt olen taas jonkin aikaa takaisin Suomessa, mutta todennäköisesti tulen menemään takaisin juuri heikon työllisyyden takia (vaikka sain kyllä täälläkin töitä, mutten oman alani koulutuksesta huolimatta ja palkka on kaksi kertaa pienempi kuin Usassa samanlaisesta työstä) ja jotta lapsillani olisi tulevaisuus. Niin se vain nyky-Suomessa on... Ikävä kyllä.

• kyllo

Jengi luulee, että kun ne maksaa sen paritonnia veroja vuodes et niil pyörii kaikenmaailman toimeentulotuet ja kelat. Suomi elää yrityksistään ei random punaniskoista liukuhihnaduuneis. Nokian tuomilla verotuloilla yksin kattaa Suomen toimeentulotuet. Se on kumma et siwan kassalta ne verot aina menee sosiaalitukien ammattikäyttäjien taskuun suoraa ohittaen kaikkien valtion virkamiesten palkat, kaupungin kunnossapidon, poliisit ja sitärataa. Se on vaa suoraa 50 pinnan veroprosentti ja eurot nistin taskuu joka ei ees halua työllistyä. On isompiakin ongelmia kun tukia nostavat ihmiset.

• Punaniskaduunari - 4

"Nokian tuomilla verotuloilla yksin kattaa Suomen toimeentulotuet."

'Kyllo' olet valitettavasti olet tasan väärässä. Nokia on saanut monena vuonna kehitys ymv tukia saman verran tai enemmän kuin on maksanaut Valtion veroja. Nokia maksoi vuonna 2010 Suomeen veroa noin 0,25 prosenttia verotettavasta tulostaan, selviää verohallinnon julkisista tiedoista.

Yhtiön verotettavat tulot olivat verohallinnon mukaan noin 625 miljoonaa euroa. Suomeen maksettujen verojen määrä oli vain noin 1,6 miljoonaa euroa, jolloin veroprosentiksi muodostuu noin 0,25.

Jos sopii, minä punaniskaduunarina voisin ottaa saman veroprosentin.

Jos työntekijä maksaa keskimäärin Valtion veroja 5000€ ja meitä työntekijöitä on toistaiseksi yli miljoona, tulee sitä noin viisi miljardia euroa Valtiolle ja omansa ottavat myös kunnat. Aika paljon enemmän kuin Nokia.

Perustiedot kannattaa päivitää, ennen kuin alkaa aivan hulluja huudella.

• Punaniskaduunari - 4

'Kyllo' olet valitettavasti olet tasan väärässä. Nokia on saanut monena vuonna kehitys ymv tukia saman verran tai enemmän kuin on maksanaut Valtion veroja. Nokia maksoi vuonna 2010 Suomeen veroa noin 0,25 prosenttia verotettavasta tulostaan, selviää verohallinnon julkisista tiedoista.

Yhtiön verotettavat tulot olivat verohallinnon mukaan noin 625 miljoonaa euroa. Suomeen maksettujen verojen määrä oli vain noin 1,6 miljoonaa euroa, jolloin veroprosentiksi muodostuu noin 0,25.

Jos työntekijä maksaa keskimäärin Valtion veroja 5000€ ja meitä työntekijöitä on toistaiseksi yli miljoona, tulee sitä noin viisi miljardia euroa Valtiolle ja omansa ottavat myös kunnat. Aika paljon enemmän kuin Nokia.

• kyllo
        Punaniskaduunari - 4 kirjoitti:

Parastahan on, että noi Nokian luvut on päin vittua. Pro tip -> osinkovero.

• kyllo
        kyllo kirjoitti:

Joku yritys saattaa maksaa veroissa miljoonia euroja vuodessa - montakohan duunaria täytyy pinota, että saa saman tuoton? Jos yritys maksaa miljoona euroja veroja se tarkottaa, että duunareita jotka maksaa vaikka 5000e vuodessa veroo tarvitaan 200 samaan tuottoon. Ja ne duunarithan sitten on yleensä niissä yrityksissä töissä ja toi 5000e verookin on yläkanttiin. Yksinkertasta matikkaa, mutta joo yritykset pitää Suomen järjestelmän pystyssä ei ne liukuhihnajätkät

• kyllo
        Punaniskaduunari - 4 kirjoitti:

Yhteisöveroja maksettiin viime vuonna 4,79 miljardia euroa, mi­kä on 1,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010. Ei mulla muuta osinkoverotus päälle ja yksittäiset yhteisöverotukset. Jää duunarit sen no, karkeesti arvioiden 20 miljardia jälkee verotulois

• NokiaTaxFree
        kyllo kirjoitti:

Osinkoverotus on aivan eri asia kuin yritysverotus - eli päin sitä itseä vain.
        Ota asioista selvää ennen kuin alat kiljua ja käytä oikeita termejä.

Niin ja ne Nokia luvut ovat aivan oikeita, eivät maksa juuri mitään valtiolle. Tänä vuonna Nokia ei jaa edes osoinkoa eikä todellakaan maksa juuri mitään veroja.

Nokia verorahoilla ei paljon mässäillä - kun niitä nyt vain ei ole.

• kyllo
        NokiaTaxFree kirjoitti:

Osinkoverotus on aivan eri asia kuin yritysverotus - eli päin sitä itseä vain.
        Ota asioista selvää ennen kuin alat kiljua ja käytä oikeita termejä.

Niin ja ne Nokia luvut ovat aivan oikeita, eivät maksa juuri mitään valtiolle. Tänä vuonna Nokia ei jaa edes osoinkoa eikä todellakaan maksa juuri mitään veroja.

Nokia verorahoilla ei paljon mässäillä - kun niitä nyt vain ei ole.

Osakkeenomistajat maksavat osinkoveroa, eikö? Jep. Osakkeenomistajat omistavat yrityksiä? Jep. Mistä itku?

• Niinpäniin
        kyllo kirjoitti:

Osakkeenomistajat maksavat osinkoveroa, eikö? Jep. Osakkeenomistajat omistavat yrityksiä? Jep. Mistä itku?

Mistäs osakkeenomistajat maksavat osinkoveroa jos eivät saa osinkoa?

• kyllo
        Niinpäniin kirjoitti:

Mistäs osakkeenomistajat maksavat osinkoveroa jos eivät saa osinkoa?

On olemassa muitakin vitun yrityksiä, kun nokia ja jos on yks vuosi menny ilman osinkoo, niin 9 ei.

• kyllo

• kyllo

• Vero on maksettava
        kyllo kirjoitti:

Oletko aina ollut yhtä tyhmä vai onko oikein pitänyt harjoitella?

Nokia ei maksa suomeen kuin muutaman hassun miljoonan veroja - tämä on selviö. Edes osinkoveroja ei tule tänä vuonna. Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää? Voit inttää ja inttää, mutta asia ei muut siitä mihinkään.

Juttu alkoi Nokiasta ja nyt mukana ovatkin kaikki muut yritykset - myös ne jotka tekevät tulosta ja maksavat veroja. Veroja maksetaan tuloksesta ja osingosta - jos ne puuttuvat ei veroja makseta.

Punaniskapalkansaaja maksaa veroja tuli tulosta tai ei. Keskimääräinen vuosipalkka taitaa olla noin 28.000€ josta veroja menee valtiolle ja kunnille noin 24% eli noin 6720€

• tuillaeläjä

maksaahan se työtönkin sen 20% veroa valtiolle,mikä on ihan älytön summa.moni työssäkäyvä maksaa vähemmän veroja.
      tänään alkaa työnhakuvalmennus kurssi HAH no ainakin valtio tarjoaa ilmasen ruuan kahvit ja pullat ja maksaa vielä 9€/pvä verovapaasti. harmi ku kestää vaaaan sen 5pvä ja vielä tutustutaan paikkakunnan nähtävyyksiin ja valtio maksaa pikkubussin vuokran.kyllä työttömän kelpaa.raatakaa te siellä tehdassaleissa haalarit hikisinä hermot kireinä miettien mistä saa rahat vuokraan ym laskuihin.

• Kauris -62

Aloittajan kanssa samansuuntaisia ajatuksia ja muittenkin. Jos työkkärikäynti nöyryyttää, onko sossu mieltäylentävä, miellyttävä paikka? Meikän ne naurais ulos, koska asunto omistetaan ja puolisko käy ihan vakitöissä.
      Voi olla, ett on entiset työkaverit potkujen jälkeen ihmetelleet, mitä tehdä, kun 20v työ samalla työnantajalla päättyi eikä tietokone ollut hanskassa. Ja ajatus niskassa, ett laiskat vaan on työtä vailla. Työilmapiiri oli pienyrittäjän aikaan hyvä, mutt firman osti suurempi lafka ja nyt irtisanomisten jälkeen on irtisanoutujia riittänyt, ett nyt se o helvetti.
      Meikälle ei ole tämän työttömyyden aikana kursseja tyrkytetty, joskus niitä tuli käytyä ja sen perusteella kurssit saa lopettaa. Kaiken opiskelun pitää perustua opiskelijan kiinnostukseen.
      Köyhien ei pidä kadehtia toisiltaan mitään kuten pientä palkkaa t asumistukia t pvrahoja t muutakaan. Siitä porhot nauraa! Keväänjatkoa!

• 19+9

Tasa-arvon nimissä en ole töihin menossa, enkä ala elättää ketään pummia työlläni enkä noita herroja. Mieluummin olen itsekki pummi niin kauan kun siihen suodaan mahdollisuus. Ainut työ mitä voin tehdä on pimee duuni. Sitten kun tämä yhteiskunta on tasa-arvoisempi maa, niin katsotaan asiaa uudestaan, mutta tuskin minun elämäniaikana ainakaan.

• ryytikäine12

Mitäköhän Wille Rydman ja muut kokoomusnuoret tuumaisivat ajatuksistasi?
      Voi olla, että lähtisi tuet leikkaantumaan jos he pääsisivät valtaan. minnes sitten menet kun ei tule enää rahaa mistään? ja ne saa muuten kelassa selville sun sivutulot..ne leikkaa sun toimeentuloa jo nyt !

• äläOleHuolissasi

Älä ole huolissasi, kyllä organismit aina keinot keksii hengissä olemiseen. Sitten aletaan ryöstelemään. Jos ihmisille ei ole töitä eikä ole rahaa elämiseen ja vielä rajoitetaan ihmisten elämää kaikenmaailman säännöksillä jotta ei ole mahdollista omatoimisuuteen ja omavaraisuuteen, niin sitten ei jää muuta mahdollisuutta kun alkaa väkivaltaiseksi ja ryöstetään muita.

• 30vee

Olen täysin kaikenlaisten tukien lopettamisen kannalla. Kokoomusnuoretkin saisi nähdä, miten sitten tapahtuu.

Lapuan liikkeen aikana jalkautui pari tuhatta ihmistä ja poliisi ei kyennyt pitämään heitä kurissa. Mitenköhän nykyajan poliisi pitäisi puoli miljoonaa ihmistä tueksi tulevat aisoissa? Ja kun se iso pyörä lähtisi pyörimään, niin leikattaisiin tukia ihan toisesta päästä, näiden kokoomusnuorten pankkitileiltä ja sijoittajilta sun muilta tyhjästä rahaa saavilta pummeilta leikattaisiin oikein olan takaa. Ja leikattaisiin ehkä samalla kaulan kohdalta torilla.

Jos kuitenkin poliisi/armeija pääsisi niskan päälle, niin yhden ihmisen vankilassa pitäminen maksaa yhteiskunnalle nyt noin 50 000e. Puolelle miljoonalle ihmiselle pitäisi rakentaa vankilat, joten tulisi vielä maksettavaa vaikka kuinka paljon lisää. Luulen, että yksityiset materiaali- ja ihmisvahingot ennen sen kähinän päättymistä, kun kaikki valloitetut kaupungit alistettaisiin takaisin nykyhallinnon alle, olisivat nekin aika massiiviset. Jos nykyhallinto alkaisi heittäytymään kovakouraiseksi, niin sitten tulisi EU- ja YK-pakotteet ja kaupankäynti loppuisi täältä joka suuntaan, joten taas meni grynderien osinkotulot.

Luulen, että siitä tulisi sellainen mukava pikku ruljanssi, että vakavasti asiaa tuumittuaan kokoomusnuoret eivät tekisi työttömien tuille yhtään mitään, vaan ovat iloisia siitä, että ne saadaan pidettyä näinkin surkeina suolarahoina kuin nyt.

Ei minua hirveästi kiinnosta, mitä jotkut nuorkauppakamarilla piireihin yrittävät pappabetalarit kokoomusnuoret työttömistä tuumivat, saatan suurin piirtein kuvitella. Tänne mahtuu kaikenlaista maailmankatsomusta ja poliittista näkemystä anarkisteista ja piraattipuolueista uusnatseihin ja jehovan todistajiin. Kaikenlaisia mielipiteitä. Antaa ihmisten vapaasti olla ihan mitä mieltä haluavat, mutta ei sen takia tule omia toimiaan säädellä. Omat toimet säädetään omien mielipiteiden mukaan.

• Tappio siitä syntyy
        30vee kirjoitti:

Olen täysin kaikenlaisten tukien lopettamisen kannalla. Kokoomusnuoretkin saisi nähdä, miten sitten tapahtuu.

Lapuan liikkeen aikana jalkautui pari tuhatta ihmistä ja poliisi ei kyennyt pitämään heitä kurissa. Mitenköhän nykyajan poliisi pitäisi puoli miljoonaa ihmistä tueksi tulevat aisoissa? Ja kun se iso pyörä lähtisi pyörimään, niin leikattaisiin tukia ihan toisesta päästä, näiden kokoomusnuorten pankkitileiltä ja sijoittajilta sun muilta tyhjästä rahaa saavilta pummeilta leikattaisiin oikein olan takaa. Ja leikattaisiin ehkä samalla kaulan kohdalta torilla.

Jos kuitenkin poliisi/armeija pääsisi niskan päälle, niin yhden ihmisen vankilassa pitäminen maksaa yhteiskunnalle nyt noin 50 000e. Puolelle miljoonalle ihmiselle pitäisi rakentaa vankilat, joten tulisi vielä maksettavaa vaikka kuinka paljon lisää. Luulen, että yksityiset materiaali- ja ihmisvahingot ennen sen kähinän päättymistä, kun kaikki valloitetut kaupungit alistettaisiin takaisin nykyhallinnon alle, olisivat nekin aika massiiviset. Jos nykyhallinto alkaisi heittäytymään kovakouraiseksi, niin sitten tulisi EU- ja YK-pakotteet ja kaupankäynti loppuisi täältä joka suuntaan, joten taas meni grynderien osinkotulot.

Luulen, että siitä tulisi sellainen mukava pikku ruljanssi, että vakavasti asiaa tuumittuaan kokoomusnuoret eivät tekisi työttömien tuille yhtään mitään, vaan ovat iloisia siitä, että ne saadaan pidettyä näinkin surkeina suolarahoina kuin nyt.

Ei minua hirveästi kiinnosta, mitä jotkut nuorkauppakamarilla piireihin yrittävät pappabetalarit kokoomusnuoret työttömistä tuumivat, saatan suurin piirtein kuvitella. Tänne mahtuu kaikenlaista maailmankatsomusta ja poliittista näkemystä anarkisteista ja piraattipuolueista uusnatseihin ja jehovan todistajiin. Kaikenlaisia mielipiteitä. Antaa ihmisten vapaasti olla ihan mitä mieltä haluavat, mutta ei sen takia tule omia toimiaan säädellä. Omat toimet säädetään omien mielipiteiden mukaan.

Suurinpiirtein noin. Tosin kun sotatilaan mennään niin täytyy muistaa,
        että armeijan niskanpäälle pääseminen on vaikeampaa kun viimeksi nyt vastapuolikin on koulutettu sodankäyntiin.

Oli kuinka tahansa ei tarvitse montaa kokoomusnuorten blogia lukea
        kun ymmärtää, että se vankila mikä pitäis rakentaa korvataan
        piikkilangalla ja muutamalla tolpalla. Jos nätisti ollaan niin
        parakkejakin saadaan. Sodan lainalaisuuksiin kuuluu myös teloitukset. Käydään sitä sotaa sitten venäjällä,suomessa tai Saksassa..
        Tarpeeksi kun historiaa tutkii ja sitä toistamaan lähdetään,
        niin kohta on taas joukkohaudat se viimeinen ratkaisu.
        Mutta kyllä sotiminen tämän hetkisen elämän voittaisi menne
        tullen olisi jotain organisoitua tekemistä ja hauskaa.

• totta puhut

Olet vain oivaltanut elämässä asioita ja työnteon tyhmyyden. Olet oppinut elämään vähällä ja arvostamaan pienempiä asioita (se on jo rikkautta). Monet rahallisesti rikkaat työssäkäyvät joutuvat stressaamaan ja pitämään yllä ns. kulissia onnellisesta elämästä ja autot ja talot ja muu materiaalilla pröystäyly vie ihmiseltä energiaa ja kaiken päälle he salaisesti kadehtivat sinua ja vapauttasi.

• Niinpäniin

Nimenomaan, he kadehtivat ja pelkäävät vapautta, pelkäävät menettää kaiken. Kuinkahan monta negatiivista kommenttia olen saanut siitä kun tulen toimeen vähällä ja arvostan pienempiäki asioita, ihmiset ihmettelevät miten voin olla onnellinen ja positiivinen, eivät he ymmärrä.

• Kauris -62

Suurtyöttömyys on tullut jäädäkseen, jonkun on oltava työtön (montako sataatuhatta). On kaikille kiva, jos työttömät pärjäävät vähällä ja ovat vähään tyytyväisiä eivätkä lähde ostarille ammuskelemaan t masennu t alkoholisoidu. Armeijankäynyt aloittaja voisi vielä osuakin! Nuoret työttömät keksii jotain netin kanssa ja me vanhenevat eletään jotenkin muuten rauhallisesti. Se varmaan on vaikea asia oravanpyörässä oleville tai siitä eläkkeelle päässeille. Eivät kaikki ymmärrä, ett työttömyys ei häviä minnekään. Työelämän burnoutit ym vie myös yhteiskunnan varoja ja työssäoleviakin masentuu ja alkoholisoituu.

• ulkomaille töihin

En aio edes yrittää työelämään pääsyä Suomessa. Käyn nykyisen ammattikoulutukseni loppuun ja painelen suoraan ulkomaille työelämään. Sitä saa elantonsa helpommin muualla eikä tarvitse valmistua Suomeen työttömäksi. Toisinsanoen kun valmistun, nostan kytkintä välittömästi.

Suomessa ei pääse töihin koska firmat mieluummin irtisanovat kuin työllistävät ketään, työntekijähän on Suomessa firmalle taakka eikä mahdollisuus. Jokainen vähänkään kielipäänsä kanssa pärjäävä nuori tekee fiksusti pakatessaan laukkunsa ja lähtiessään ulkomaille. Miksi jäädä Suomeen työttömäksi yhteiskunnan uhriksi?

• 5-5

Itse suunnittelen samaa. Suomessa ei kannata tehdä töitä. Eikä muuten kannata tuhlata aikaa suomalaiseen naiseenkaan.

• kurja työtön

minua taas korpee hitosti tämä työttömyys. asun paikkakunnalla jossa ei tarvii pelätä töihin joutumista, ainakaan työkkärin kautta.

oon tehny lukuisia pätkätöitä, just semmosta orjahommaa missä oot kun heittopussi.

mikään ei ikinään johda mihinkään pysyvään. sehän tässä ihmistä syö. kokoajan ole aloittamassa uutta duunia, uudessa paikassa.

taidan itse aloittaa opiskelun, kunhan on työvoimapoliittinen koulutus mistä saa työttömyyskorvauksen päälle sen 9 euroa.

joo, siis työttömänä rahat ei riitä mihinkään. vaatteet kirpparilta, ruoka leipäjonosta, alkoholi itsetehtyä viininlitkua... ei ole autoa. ei ole varaa.

• Mania2

Eläke on sitten jotain 55% tuloista. Sitä nämä downshiftaajat eivät tiedä.

Ei ole kivaa, jos pesukone hajoaa tai jääkaappi. Mitäs jos vaikka lapsi, äiti/isä tai oma veli/sisko saa jonkun kroonisen sairauden, ja häntä pitäisi ihan rahallisesti auttaa. Yhteiskunta ei auta ihan kaikissa käänteistä.

Omaishoitajat uupuvat taakkansa alle, vanhukset makaavat omissa paskoissaan hoitolaitoksissa, mutta nämä downshiftaajat ovat ilmeisesti sitä mieltä, että sairaitakaan ei sitten auteta. Sekun on sellaista tuottavaa työtä.

• downshiftaaja :)

Sairaiden auttaminen ei ole tuottavaa työtä, Omaisista huolehtiminen on nimenomaan sitä joita downshiftaaja arvostaa enemmän ja haluaa pitää huolta hänen läheistensä hyvinvoinnista olla mukana heidän elämässä auttamalla heitä, ei rahallisesti vaan omatoimisesti, inhimillisesti.

Teollisuus tuottaa tehokkuuspaineessa enemmän sutta ja sekundaa, ja lähes miljoona suomalaista syö erilaisia masennus-, mieliala- tai dementialääkkeitä.

Minusta on kiva huomata että yhteisöllisyys on palaamassa. Voi elää toisinkin kun ottamalla alle kolmekymppisenä 250000e lainaa ja popsimalla stressiin lääkkeitä.

Yhä enemmän arvostetaan vapaa-aikaa, perhettä ja terveyttä sekä hyviä ystäviä. Itsekäs kilpailu ja suorittaminen on vähenemässä.

Downshiftaajan ajatuksena on elämänlaadun parantaminen. Hänen mielestä ihmisten hyvinvointi on tärkempää kun yhteiskunnan tuottavuus. Downshiftaaja on ymmärtänyt ettei raha tuota ihmiselle onnellisuutta vaan sosiaaliset tilanteet sekä perusasioiden toimivuus. Downshiftaajalle tärkeämpiä asioita ovat yhteinen aika perheen kanssa, ystävät, terveys, Downshiftaaja ei ole valmis luopumaan näistä statuksen tai rahan takia. Kyse ei ole laiskottelusta, kyse on arvomaailman uudelleen järjetyksestä ja elämän ottaminen omiin käsiin.

• Mania2

Se omaisesta huolehtiminen ei ole aina niin kauhean suloista. Kusta, paskaa, väkivaltaa ja päihteitä pahimmassa tapauksessa. Päälle käyvä dementikkoäiti ei tuo kyllä elämään hirveästi sitä sitä laadukasta sisältöä.

On useita tutkimuksia siitä, että henkilö hyvä taloustilanne vähentää masennusta ja muita mielialahäiriöitä.

Masennus-, mieliala- ja dementialääkkeitä ei ehkä kannattaisi niputtaa.

Minusta on erittäin mukavaa osallistua oman mummin hoitamiseen, mutta sääli että on sellaisessa kunnossa. Koko perhe tukee, emme hylkää häntä. Alzheimer :(

Uskoisin että paras = hyvä talous vapaa-aika

downshiftaaja :) kirjoitti:

Minusta on erittäin mukavaa osallistua oman mummin hoitamiseen, mutta sääli että on sellaisessa kunnossa. Koko perhe tukee, emme hylkää häntä. Alzheimer :(

Mutta mikä sitten on hyvä talous? Joku voi tyytyä pienempään "hyvään talouteen" luopumatta täysin vapaa-ajastaan. Kultainen keskitie..

SItäkin voi miettiä miksi dementia / alzheimer on niin yleistä. Mummillani tai mummeillani ainakin on niin huonot arvot ja elämäntavat ollut aikoinaan ja kummillaki alzheimer.. Tiedä sitten pystyykö sitä välttelee.. Ja olen huomannut että lääkehoidosta ei yhtään mitään hyötyä ole ollut, ehkä päinvastoin, en tiedä.

Ja molemmat edelleen stressaavat eläkkeellä, kun ovat niin sekaisin, millon ovat menossa minnekki ja tehdä jotakin, mitä ovat joskus kymmeniä vuosia sitten tehneet, joskus on joku lapsi kadoksissa, pitäisi hoitaa, tai työt tekemättä, eivät pysty olla stressaamatta eläkkeelläkään.

• kljku990
        downshiftaaja :) kirjoitti:

Minä en aio hoitaa sukulaisiani. Vihaan sitä vittuilevaa paskasakkia. En sure vaikka kuolisivat kaikki.

• realismia123

Downshiftaaja silti odottaa, että joku hoitaa palvelut samalla kun hän itse downshiftailee. Bussikuskit, Veturin kuljettajat, sairaanhoitajat eivät downshiftaa vaan käyvät töissä. Kuinka kahden lapsen yksihuoltaja aloittaa downshiftauksen , kun edes palkka ei riitä edes kunnolla elämiseen? Eli kyllä tämä downshiftaus nyt kovin elitistiseltä kuulostaa anteeksi nyt vain.

Niin ongelma onkin miten kaikki työläiset voisivat hidastaa vauhtia. Tiedän vain varmasti sen että jotain pitäisi tehdä suomalaiselle työelämälleja varsinkin elämäntavalle, yhteisöllisyydelle ja jokaisen pitäisi kuunnella ja kunnioittaa omaa kehoa.

Niin kaikki ei siihen pysty, ainakaan tässä yhteisössä missä töitä ei osata jakaa sopivasti ihmisten kesken että kaikilla olisi mahdollisuus vähän huokasta. Yksi vaihtoehto kuitenkin, että yrittää elää stressivapaammin ja samalla pohtii niitä elämän arvoja. Niin, miksi olla yksinhuoltaja? Miksei perheenjäsenet auta, mihin on yhteisöllisyys kadonnut? Yksinhuoltajalla on enempi suita ruokittavana ja koska joutuu sen tekemään yksin, joten sen mukaan on elämä sumplittava. Noista palveluista tosiaan joutuu maksaa, jos niitä haluaa käyttää niin jostain se raha on revittävä. Itse käytän harvoin tai en ollenkaan. Ja autan läheisiäni ja he minua jos apua tarviin. Teen töitä sen mukaan mihin tarvitsen rahaa. En raada, mutta en myöskään laiskottele.

Haaveena on oma firma, stressivapaa, missä on downshiftaajia töissä, siis eli työntekijöiden hyvinvointi etusijalla, mutta ei siitä sen enempää, koska se on vasta suunnitteluasteella.

• Vapaa tahto

En odota keneltäkään yhtään mitään!
        Enkä senttiäkään tukea ole vaatinut,mutta
        sen nyt tajuaa köyhemmälläkin kapasiteetilla varustettu mitä tapahtuu jos kuvittelee olevansa ilman.

• Kauris -62

Aloittajan jutuissa ei tuo sosiaalisuus ollut kovin keskeisellä sijalla. Komerotuotteita pössytellään, mutt lääkkeitä vältetään? Niinkö se menee downshittaajilla? On hyvä, ettei pössyttelijät tee jälkikasvua! Mitä enemmän komerotuotteita myyt, sitä suurempi mahis, ett rikoksilla joku käytön rahoittaa ja uhreiksi joutuu helposti toisia köyhiä. Vähään tyytyminen on hyvä juttu noin kulissien suhteen.

No aloittaja nuori kaveri. Mielestäni myöskään elämässä tarvitse pössyttelyä, lääkkeitä, alkoholia, mitään mikä sekoittaa pollan. Kuka on täydellinen? En minä ainakaan. Mutta yritän parempaan huomiseen.

• agn.a1

Ymmärrän aloittajaa helvetin hyvin ja uskon että tuo on lisääntymässä oleva asenne työelämään. Järjestelmässä

• agn.a1

on todellakin mätää. Työ on paljon muutakin kuin toimeentulo. Se on sosiaalinen asema yhteiskunnassa, yhteisö joka määrittelee sinut.

Itse tulee seurattua työvoimapolitiikkaa kahdesta eri vinkkelistä.

Itse olen töissä vakivirassa alalla jolla on kova työvoimapula ja töitä saat tehdä niin paljon kuin haluaa. Sen kun valitsee mihin menee. Eli toisin sanoen raadat niska limassa monen ihmisen töitä kiitettävällä korvauksella ja pidät lomaa jos kerkeät.

Kumppanini onkin sitten toisesta ääripäästä. Löytyy Yliopistotutkinto ja kohta toinen. Parhaat työt ovat olleet 4-6 kk sijaisuuksia ja sitten taas työttömäksi/opiskelemaan. Tätä on jatkunut vuosia. Elämä pyörii työhakemusten, turhautumisen ja pettymysten ympärillä. Kun on tullut torjutuksi yli 10 työhaastattelussa, on hänestä alkanut tuntua että hänessä täytyy olla jotain vikaa. Juuri tänään hän ilmoitti minulle ettei jaksa enää elää :(
        Ymmärrän hyvin jos haluaa heittää hanskat tiskiin kun ei vaan työelämään kelpaa. Yrittämisen puutteesta ei ole jäänyt kiinni.

Jos totta puhutaan niin yksikseni olen miettinyt että hypätään kahdesta kaupungintalon katolta protestiksi. Kun ei kerran kelpaa niin pitäkää tunkkinne.

• eletään kiusallaan
        agn.a1 kirjoitti:

on todellakin mätää. Työ on paljon muutakin kuin toimeentulo. Se on sosiaalinen asema yhteiskunnassa, yhteisö joka määrittelee sinut.

Itse tulee seurattua työvoimapolitiikkaa kahdesta eri vinkkelistä.

Itse olen töissä vakivirassa alalla jolla on kova työvoimapula ja töitä saat tehdä niin paljon kuin haluaa. Sen kun valitsee mihin menee. Eli toisin sanoen raadat niska limassa monen ihmisen töitä kiitettävällä korvauksella ja pidät lomaa jos kerkeät.

Kumppanini onkin sitten toisesta ääripäästä. Löytyy Yliopistotutkinto ja kohta toinen. Parhaat työt ovat olleet 4-6 kk sijaisuuksia ja sitten taas työttömäksi/opiskelemaan. Tätä on jatkunut vuosia. Elämä pyörii työhakemusten, turhautumisen ja pettymysten ympärillä. Kun on tullut torjutuksi yli 10 työhaastattelussa, on hänestä alkanut tuntua että hänessä täytyy olla jotain vikaa. Juuri tänään hän ilmoitti minulle ettei jaksa enää elää :(
        Ymmärrän hyvin jos haluaa heittää hanskat tiskiin kun ei vaan työelämään kelpaa. Yrittämisen puutteesta ei ole jäänyt kiinni.

Jos totta puhutaan niin yksikseni olen miettinyt että hypätään kahdesta kaupungintalon katolta protestiksi. Kun ei kerran kelpaa niin pitäkää tunkkinne.

Älkää hypätkö, en minäkää. eletään vaan ihan kiusallaan, eletään vaan vaikka piruuttaan. Niinkuin irwin lauloi..

• BNlih8u
        eletään kiusallaan kirjoitti:

Älkää hypätkö, en minäkää. eletään vaan ihan kiusallaan, eletään vaan vaikka piruuttaan. Niinkuin irwin lauloi..

Hypätään. Minä tulen mukaan.

• asdrfqweq
        BNlih8u kirjoitti:

Hypätään. Minä tulen mukaan.

ei me sua huolita

• tuleva pääjohtaja...

Joo ei kannata mennä töihin, jos ei saa kunnon töitä. Minun pitää saada ainakin 6000 euroa kuukaudessa ja autoetu ja puhelinetu. Jos palkka on alle 6000 euroa, käteen ei jää mitään. Opiskelin yliopistossa 5 vuotta hikipäässä ja nyt olen ansainnut 6000 euron palkan. Lisäksi elämässä on muutakin kuin työnteko. NÄin ollen minä en ala tekemään töitä kun 4 tuntia päivässä ja 4 päivää viikossa. Lisäksi haluan olla pääjohtjanimikkeellä, mutta en halua riidellä ihmisten kanssa joten en halua, että minun pitää sekaanuta mihinkään ikävään asiaan. Ikävät asiat eivät motivoi minua. Töissä pitää lisäksi olla mielenkiintoista. Työnantaja pitää järjestää minulle kaikaenlaisia mukavia harrastuksia ja viihdettä, muuten kyllästyn olemaan töissä. Lomaa pitää olla 3 kuukautta eli koko kesän. Kesällä en halua tehdä töitä. Tulee kuuma eikä pääse rannalle.

• vaatisit enempi

Aika vähän vaadittu pääjohtajalta. Minun edellisellä esimiehelläki oli paremmat edut, tosin ei kesälomaa noin paljon, mutta kk pallka noin 18000 euroa. Eikä hän ollut edes opiskellut noin paljon. Itse tienasin hänen alaisena noin 3000e ja duunarit samassa firmassa noin 1700e ja heidän aikataulu ili kellotettu hyvin ahdistavaksi. Mitä parempi palkka ja edut sen helpommalla näyttää pääsevän.

• 5+-3

Työttömyys aatteen tms. Työn boikotointi työelämän järjettömyyden takia on hieno asia ja vielä kun on terveet elämän tavat, mutta syrjäytynyt työtön ja alkoholisoituminen ei saa aikaiseksi mitään muutoksia yhteiskunnassa.

• Kunnia Jumalalle!!!

Tunti päivässä töitä. 9,25e/h. Siivotaan kauppoja kuutena päivänä viikossa. Voi siitä jotain yi 200 e/kk käteen jäädä. Kyllä toi mulle sopeis ja saahan tohon vielä kansalaispalkkaa päälle, mut ei vielä nyt kiire kun saa sitä kansalaispalkkaa vielä siihen asti kun tulee aktivointisuunnitelma, sen jälkeen voisi alkaa siivoamaan tai mitä sillä väliä vaikka ei tekis mitään. Luen sitten vaikka raamatun uudelleen.

• kerro vähän

Hei 30vee aloittaja, mitä sulle nykyään kuuluu? Vieläkö olet töissä, vai jaksatko sinnitellä vuoden loppuun, vai jokos olet uskaltanut hypätä pois oravanpyörästä?

• Anonyymi

Taisi hypätä, mutta ei oravanpyörästä, kun ei kuulu mitään . . .

• Anonyymi

Hyviä kirjoitteluita tässä ketjussa. Itse olen 35v ja tajusin jo alle kolmikymppisenä että töillä ei rikastu muuta kuin se työn teettäjä. Nykyään työelämä on varmaan vieläkin hektisempää kuin tämän ketjun aloitushetkellä mutta kyllä edelleen keikkatyötä tulee tehtyä.

Töitä teen itse tasan sen verran mitä elantonsa eteen on pakko tehdä ja voin kyllä suositella muillekkin samaa toimintatapaa. Täytyy kyllä myöntää että joskus aika käy pitkäksi mutta kun tekee lyhyttä 1vk-1kk keikkaa ja ripottelee niitä tasaisesti pitkin vuotta saa sellaisen hyvän tasapainon työn ja vapaa-ajan välillä. Vapaa-ajalta saa tietenkin ansiosidonnaisen josta jää ihan hyvin rahaa säästöönkin kun ei ole perhettä elätettävänä tai mitään lainoja maksettavana.

Joskus täytyy kyllä ihmetellä että mistä ne työnantajat nykyään löytää työvoimaa pienipalkkaisiin duunaritöihin? Itsekin teen melko vaativaa asennushommaa jossa pitää kaikki osata mutta palkka on aina se minimi mitä lain mukaan on pakko maksaa ja joskus jopa yrittävät mennä allekin sen. Kirjoitelkaahan omia kokemuksianne aiheesta tänne.

• Anonyymi

Milleniaanit! Mitä muuta tuohon voi taas sanoa. Se taistelu on ollut monille sama, mutta on vain yksi sukupolvi joka ei vaan tunnu handlaavan sitä. Olisi mielenkiintoista selvittää mistä tuo johtuu, mikä tekee teistä niin erikoisia?

Onko suunnitelmasi toiminut, vai oletko kohdannut oman puoliskosi ja päässyt irti kaikesta katkeruudesta? Toivottavasti. Tai löytänyt toisen millen ja alkanut elää koko perhe ruhtinaallisilla tuilla, mitä ei nyt enää ole, tai minkä eteen joutuu jo tekemäänkin jotain.

Elämä ei ole helppoa, mutta vaikeampaa se on niille, jotka katkeroituu, tiedän omalla kokemuksella sen sanoa.

• Anonyymi

Kapitalismihan on sellainen voima jota ei ikinä pitäisi päästää valloilleen. Hyvä renki mutta huono isäntä.

• Anonyymi

Elämä on lähinnä työtä, että ala tulee valita sen mukaan, mitä haluaa elää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe