Tässä on tarina, joka tempaisee mukaansa. En taannoin saanut silmiäni irti Raamatusta, luin yhtäsoittoa kuningastenkirjoihin asti.
Jos joku epäilee Goljatin olemusta, niin mainittakoon, että lähellä nyk. Gazaa, himppa itään, on Gat-niminen alue, jonka arkeologisissa kaivauksissa on löydetty jättiläismäisten ihmisten luita ja hautoja. Kyseessä ollut mahd. geenivirhe. Goljat oli kotoisin Gatista.
Nämä tapahtumat ajoittuvat nykypäivästä n. 3500 vuoden taakse.
Lukekaa ja hämmästykää. (Nauraakin saa.):
1.Samuelinkirja, 17.luku, kertoo näin:
1 Mutta filistealaiset kokosivat joukkonsa sotaan, ja he kokoontuivat lähelle Sookoa, joka on Juudassa. Ja he leiriytyivät Sookon ja Asekan välille, Efes-Dammimiin.
2 Saul ja Israelin miehet olivat myös kokoontuneet ja leiriytyneet Tammilaaksoon; ja he asettuivat sotarintaan filistealaisia vastaan.
3 Filistealaiset olivat vuorella, joka oli toisella puolella, ja israelilaiset olivat vuorella, joka oli toisella puolella, ja laakso oli heidän välillänsä.
4 Niin filistealaisten joukoista tuli kaksintaistelija nimeltä Goljat, kotoisin Gatista. Hän oli kuuden kyynärän ja vaaksan pituinen.
5 Hänellä oli vaskikypäri päässänsä ja suomuspanssari yllänsä, ja rintahaarniska, joka painoi viisituhatta sekeliä, oli vaskea.
6 Ja hänellä oli säärissään vaskivarukset ja selässään vaskikeihäs.
7 Hänen peitsensä varsi oli niinkuin kangastukki, ja hänen peitsensä kärki, joka painoi kuusisataa sekeliä, oli rautaa. Ja kilvenkantaja kävi hänen edellänsä.
8 Hän astui esiin ja huusi Israelin taisteluriveille sanoen: "Miksi te lähditte sotaan ja asetuitte sotarintaan? Minä olen filistealainen, ja te olette Saulin palvelijoita; valitkaa joukostanne mies, joka tulee tänne minun luokseni.
9 Jos hän kykenee taistelemaan minua vastaan ja surmaa minut, niin me olemme teidän palvelijanne; mutta jos minä voitan ja surmaan hänet, niin te olette meidän palvelijamme ja palvelette meitä."
10 Ja filistealainen sanoi vielä: "Minä olen tänä päivänä häväissyt Israelin taistelurivit. Antakaa tänne mies, niin me taistelemme keskenämme."
11 Kun Saul ja koko Israel kuuli nämä filistealaisen puheet, valtasi heidät kauhu, ja he pelkäsivät suuresti.
12 Mutta Daavid oli sen efratilaisen miehen poika Juudan Beetlehemistä, jonka nimi oli Iisai, ja tällä oli kahdeksan poikaa; hän oli Saulin aikana jo vanha, iäkäs mies.
13 Ja Iisain kolme vanhinta poikaa oli seurannut Saulia sotaan; ja näiden hänen kolmen sotaan lähteneen poikansa nimet olivat: esikoisen Eliab, toisen Abinadab ja kolmannen Samma.
14 Daavid oli nuorin. Ja nuo kolme vanhinta olivat seuranneet Saulia.
15 Mutta Daavid lähti tuontuostakin Saulin luota Beetlehemiin kaitsemaan isänsä lampaita.
16 Ja filistealainen astui esiin haastaen taisteluun joka aamu ja ilta, neljänäkymmenenä päivänä.
17 Ja Iisai sanoi pojallensa Daavidille: "Ota veljillesi eefa-mitta näitä paahdettuja jyviä ja nämä kymmenen leipää, ja vie ne kiiruusti leiriin veljillesi.
18 Ja vie nämä kymmenen juustoa tuhannenpäämiehelle. Tiedustele veljiesi vointia ja hanki varmuus, että lähetys on heille saapunut.
19 Saul ja he ynnä kaikki Israelin miehet ovat Tammilaaksossa sotimassa filistealaisia vastaan."
20 Varhain seuraavana aamuna Daavid jätti lampaat vartijan haltuun, otti kantamuksensa ja lähti matkalle, niinkuin Iisai oli häntä käskenyt. Kun hän tuli leiriin, lähti sotaväki taistelurintaan ja nosti sotahuudon.
21 Ja Israel ja filistealaiset asettuivat sotarintaan toisiansa vastaan.
22 Niin Daavid heitti tavarat selästänsä kuormaston vartijalle ja riensi sotarintaan; ja sinne tultuaan hän tervehti veljiänsä.
23 Kun hän puhutteli heitä, niin katso, kaksintaistelija, Goljat niminen filistealainen, kotoisin Gatista, tuli filistealaisten taisteluriveistä ja puhui niinkuin ennenkin; ja Daavid kuuli sen.
24 Ja kun israelilaiset näkivät tuon miehen, pakenivat he häntä kaikki ja pelkäsivät suuresti.
25 Ja Israelin miehet sanoivat: "Katsokaa miestä, joka tuolla tulee! Hän tulee häpäisemään Israelia. Mutta sen miehen, joka surmaa hänet, kuningas tekee hyvin rikkaaksi ja antaa hänelle tyttärensä ja tekee hänen isänsä perheen veroista vapaaksi Israelissa."
26 Niin Daavid sanoi miehille, jotka seisoivat siinä hänen kanssaan: "Mitä saa se mies, joka surmaa tuon filistealaisen ja poistaa häväistyksen Israelista? Sillä mikä tuo ympärileikkaamaton filistealainen on häpäisemään elävän Jumalan taistelurivejä?"
27 Väki sanoi hänelle saman, minkä ennenkin: sen ja sen saa se mies, joka surmaa hänet.
28 Mutta kun hänen vanhin veljensä Eliab kuuli hänen puhuvan miesten kanssa, vihastui Eliab Daavidiin ja sanoi: "Miksi sinä olet tullut tänne, ja kenelle olet jättänyt sen pienen lammaslauman siellä erämaassa? Minä tunnen sinun julkeutesi ja pahan sisusi; sinä olet tullut tänne katsomaan sotaa."
29 Daavid vastasi: "Mitä minä sitten olen tehnyt? Saaneehan tuon verran kysyä."
30 Ja hän kääntyi hänen luotansa toisen puoleen ja kysyi niinkuin ennenkin; ja väki vastasi hänelle samoin kuin äsken.
:
Daavid ja Goljat, 1.Sam. 17:
28
231
Vastaukset
- evankeliina*
31 Mutta tuli tunnetuksi, mitä Daavid oli puhunut; ja se kerrottiin Saulille, ja tämä noudatti hänet luoksensa.
32 Ja Daavid sanoi Saulille: "Älköön kenenkään mieli masentuko hänen tähtensä. Palvelijasi käy taistelemaan tuota filistealaista vastaan."
33 Saul sanoi Daavidille: "Et sinä voi mennä tuota filistealaista vastaan etkä taistella hänen kanssaan, sillä sinä olet nuorukainen, mutta hän on sotilas nuoruudestansa saakka".
34 Mutta Daavid sanoi Saulille: "Palvelijasi on ollut kaitsemassa isänsä lampaita. Jos leijona tai karhu tuli ja vei lampaan laumasta,
35 niin minä hyökkäsin sen jälkeen, löin sen maahan ja tempasin saaliin sen suusta; ja jos se karkasi minua vastaan, niin minä tartuin sen partaan, löin sen maahan ja tapoin sen.
36 Kun palvelijasi on lyönyt maahan sekä leijonan että karhun, niin tuolle ympärileikkaamattomalle filistealaiselle käy niinkuin niille; sillä hän on häväissyt elävän Jumalan taistelurivejä."
37 Ja Daavid sanoi: "Herra, joka on pelastanut minut leijonan ja karhun kynsistä, pelastaa minut myös tämän filistealaisen käsistä". Silloin Saul sanoi Daavidille: "Mene; Herra olkoon sinun kanssasi".
38 Ja Saul puki takkinsa Daavidin ylle ja pani vaskikypärin hänen päähänsä sekä panssarin hänen yllensä.
39 Ja Daavid sitoi hänen miekkansa vyölleen takin päälle ja yritti käydä, sillä hän ei ollut koskaan sellaisia koettanut. Niin Daavid sanoi Saulille: "En minä voi näissä käydä, sillä en ole koskaan tällaisia koettanut". Ja Daavid riisui ne päältänsä.
40 Ja hän otti sauvansa käteensä, valitsi purosta viisi sileätä kiveä, pani ne paimenlaukkuun, joka hänellä oli linkokivisäiliönä, otti lingon käteensä ja meni filistealaista vastaan.
41 Ja filistealainen tuli yhä lähemmäksi Daavidia, ja kilvenkantaja kulki hänen edellänsä.
:- evankeliina*
42 Kun filistealainen katsahti ja näki Daavidin, halveksi hän häntä; sillä hän oli vielä nuorukainen, verevä ja kaunis näöltään.
43 Niin filistealainen sanoi Daavidille: "Olenko minä koira, kun tulet sauva kädessä minua vastaan?" Ja filistealainen kiroili Daavidia vannoen jumaliensa kautta.
44 Sitten filistealainen sanoi Daavidille: "Tule tänne minun luokseni, niin minä annan sinun lihasi taivaan linnuille ja metsän eläimille".
45 Mutta Daavid sanoi filistealaiselle: "Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen, Israelin sotajoukon Jumalan, jota sinä olet häväissyt.
46 Tänä päivänä Herra antaa sinut minun käsiini, ja minä surmaan sinut, katkaisen sinulta pään ja annan filistealaisten sotajoukon ruumiit tänä päivänä taivaan linnuille ja metsän pedoille; ja kaikki maat tulevat tietämään, että Israelilla on Jumala.
47 Ja koko tämä suuri joukko tulee tietämään, ettei Herra anna voittoa miekan eikä keihään voimalla; sillä sota on Herran, ja hän antaa teidät meidän käsiimme."
48 Kun filistealainen lähti tulemaan ja lähestyi Daavidia, niin Daavid juoksi nopeasti sotarintaan filistealaista vastaan.
49 Ja Daavid pisti kätensä reppuunsa ja otti sieltä kiven, linkosi ja satutti filistealaista otsaan, niin että kivi upposi hänen otsaansa, ja hän kaatui maahan kasvoillensa.
50 Niin sai Daavid voiton filistealaisesta lingolla ja kivellä ja löi filistealaisen kuoliaaksi, eikä Daavidilla ollut miekkaa kädessään.
51 Sitten Daavid juoksi ja asettui filistealaisen ääreen, tarttui hänen miekkaansa, veti sen tupesta ja tappoi hänet ja löi sillä häneltä pään poikki. Kun filistealaiset näkivät, että heidän sankarinsa oli kuollut, pakenivat he.
52 Mutta Israelin ja Juudan miehet nousivat, nostivat sotahuudon ja ajoivat filistealaisia takaa laakson suulle ja Ekronin porteille saakka; ja filistealaisia kaatui surmattuina Saaraimin tiellä, aina Gatiin ja Ekroniin saakka.
53 Sitten israelilaiset palasivat ajamasta filistealaisia takaa ja ryöstivät heidän leirinsä.
54 Ja Daavid otti filistealaisen pään ja vei sen Jerusalemiin, mutta hänen aseensa hän asetti majaansa.
55 Kun Saul näki Daavidin menevän filistealaista vastaan, kysyi hän sotapäälliköltään Abnerilta: "Kenen poika tuo nuorukainen on, Abner?" Abner vastasi: "Niin totta kuin sinä, kuningas, elät, minä en sitä tiedä".
56 Niin kuningas sanoi: "Kysele sitten, kenen poika tuo nuori mies on".
57 Ja kun Daavid palasi takaisin surmattuaan filistealaisen, otti Abner hänet ja vei hänet Saulin eteen, ja hänellä oli kädessään filistealaisen pää.
58 Niin Saul kysyi häneltä: "Kenen poika sinä olet, nuorukainen?" Daavid vastasi: "Palvelijasi beetlehemiläisen Iisain poika".
Rakkaat kristityt, ei-kristitytkin, juutalaiset: mitä tästä opimme?
Mistä tässä kerrotaan?
: - evankeliina*
evankeliina* kirjoitti:
42 Kun filistealainen katsahti ja näki Daavidin, halveksi hän häntä; sillä hän oli vielä nuorukainen, verevä ja kaunis näöltään.
43 Niin filistealainen sanoi Daavidille: "Olenko minä koira, kun tulet sauva kädessä minua vastaan?" Ja filistealainen kiroili Daavidia vannoen jumaliensa kautta.
44 Sitten filistealainen sanoi Daavidille: "Tule tänne minun luokseni, niin minä annan sinun lihasi taivaan linnuille ja metsän eläimille".
45 Mutta Daavid sanoi filistealaiselle: "Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen, Israelin sotajoukon Jumalan, jota sinä olet häväissyt.
46 Tänä päivänä Herra antaa sinut minun käsiini, ja minä surmaan sinut, katkaisen sinulta pään ja annan filistealaisten sotajoukon ruumiit tänä päivänä taivaan linnuille ja metsän pedoille; ja kaikki maat tulevat tietämään, että Israelilla on Jumala.
47 Ja koko tämä suuri joukko tulee tietämään, ettei Herra anna voittoa miekan eikä keihään voimalla; sillä sota on Herran, ja hän antaa teidät meidän käsiimme."
48 Kun filistealainen lähti tulemaan ja lähestyi Daavidia, niin Daavid juoksi nopeasti sotarintaan filistealaista vastaan.
49 Ja Daavid pisti kätensä reppuunsa ja otti sieltä kiven, linkosi ja satutti filistealaista otsaan, niin että kivi upposi hänen otsaansa, ja hän kaatui maahan kasvoillensa.
50 Niin sai Daavid voiton filistealaisesta lingolla ja kivellä ja löi filistealaisen kuoliaaksi, eikä Daavidilla ollut miekkaa kädessään.
51 Sitten Daavid juoksi ja asettui filistealaisen ääreen, tarttui hänen miekkaansa, veti sen tupesta ja tappoi hänet ja löi sillä häneltä pään poikki. Kun filistealaiset näkivät, että heidän sankarinsa oli kuollut, pakenivat he.
52 Mutta Israelin ja Juudan miehet nousivat, nostivat sotahuudon ja ajoivat filistealaisia takaa laakson suulle ja Ekronin porteille saakka; ja filistealaisia kaatui surmattuina Saaraimin tiellä, aina Gatiin ja Ekroniin saakka.
53 Sitten israelilaiset palasivat ajamasta filistealaisia takaa ja ryöstivät heidän leirinsä.
54 Ja Daavid otti filistealaisen pään ja vei sen Jerusalemiin, mutta hänen aseensa hän asetti majaansa.
55 Kun Saul näki Daavidin menevän filistealaista vastaan, kysyi hän sotapäälliköltään Abnerilta: "Kenen poika tuo nuorukainen on, Abner?" Abner vastasi: "Niin totta kuin sinä, kuningas, elät, minä en sitä tiedä".
56 Niin kuningas sanoi: "Kysele sitten, kenen poika tuo nuori mies on".
57 Ja kun Daavid palasi takaisin surmattuaan filistealaisen, otti Abner hänet ja vei hänet Saulin eteen, ja hänellä oli kädessään filistealaisen pää.
58 Niin Saul kysyi häneltä: "Kenen poika sinä olet, nuorukainen?" Daavid vastasi: "Palvelijasi beetlehemiläisen Iisain poika".
Rakkaat kristityt, ei-kristitytkin, juutalaiset: mitä tästä opimme?
Mistä tässä kerrotaan?
:1. Samuelinkirjan 17. luku:
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1. Sam. 17:1&rnd=1368187527141
:
- evan*
Tässä kuva Daavidista ja Goljatista Gustave Doren piirtämänä, tätä kattelin ihastuksella 10-vuotiaana penskana perheen kuvaraamatusta :
http://kostas-seremetis.blogspot.fi/2012/06/gustave-dore.html
Mikä sua oikein naurattaa tuossa tarinassa, sekö kun Daavid yrittää sovittaa asepukua päälleen, vai muuten vaan kun G:ltä lähtee pää niin lennokkaasti irti?- evan*
Vai samaistutko D:iin pahan sisusi vuoksi?
- evankeliina*
evan* kirjoitti:
Vai samaistutko D:iin pahan sisusi vuoksi?
No tuohan on komediaa alusta asti.
Pikku Daavid hypähtelee lammaspaimenessa, kun isä lähettää hänet viemään ruokaa isoveljille. Daavid kurkkii ihastuksissaan sotatoimia. Isoveli (Eliab) läimäyttää häntä päähän ja ilmaisee halveksuntansa pikkuveljeä kohtaan.
Daavid katselle uteliaana menoa ja sisuuntuu Goljatin jumalanpilkasta. Sitten Daavid kuvailee Saulille, kuinka hän oli tappanut leijonan ja karhun:
33 Saul sanoi Daavidille: "Et sinä voi mennä tuota filistealaista vastaan etkä taistella hänen kanssaan, sillä sinä olet nuorukainen, mutta hän on sotilas nuoruudestansa saakka".
34 Mutta Daavid sanoi Saulille: "Palvelijasi on ollut kaitsemassa isänsä lampaita. Jos leijona tai karhu tuli ja vei lampaan laumasta,
35 niin minä hyökkäsin sen jälkeen, löin sen maahan ja tempasin saaliin sen suusta; ja jos se karkasi minua vastaan, niin minä tartuin sen partaan, löin sen maahan ja tapoin sen.
36 Kun palvelijasi on lyönyt maahan sekä leijonan että karhun, niin tuolle ympärileikkaamattomalle filistealaiselle käy niinkuin niille; sillä hän on häväissyt elävän Jumalan taistelurivejä."
Tämän jälkeen pikkuiselle Daavid-pojalle sovitellaan himpun liian isoa ja kömpelöä sota-asua. Daavid menee Goljattia vastaan pelkässä paimenen asussaan ja kävi niinkuin kävi, hän leikkasi jättiläiseltä vielä päänkin irti.
Sivummalla istuu kuningas Saul leukaansa nojaillen ja katselee Daavidin touhuja, sitten hän virkkaisee vierellä olevalle sotapäällikkö Abnerille, eikä sotapäälliköllä ole hajuakaan asiasta:
"55 Kun Saul näki Daavidin menevän filistealaista vastaan, kysyi hän sotapäälliköltään Abnerilta: "Kenen poika tuo nuorukainen on, Abner?" Abner vastasi: "Niin totta kuin sinä, kuningas, elät, minä en sitä tiedä""
Sitten Saul kutsuu Daavidin luokse ja kysyy, että kuka sinä oikeastaan olet?
"58 Niin Saul kysyi häneltä: "Kenen poika sinä olet, nuorukainen?" Daavid vastasi: "Palvelijasi beetlehemiläisen Iisain poika"."
Tämä on elämän tragikomediaa parhaasta päästä.
Mutta kertomus on samalla monikerroksinen, myöskin profeetallinen.
Me kristityt näemme tässä myöskin Messias Jeesus Kristuksen lyömässä Golgatan sotatantereella Saa'tanan.
Ja tarinahan jatkuu.
: - evan*
evankeliina* kirjoitti:
No tuohan on komediaa alusta asti.
Pikku Daavid hypähtelee lammaspaimenessa, kun isä lähettää hänet viemään ruokaa isoveljille. Daavid kurkkii ihastuksissaan sotatoimia. Isoveli (Eliab) läimäyttää häntä päähän ja ilmaisee halveksuntansa pikkuveljeä kohtaan.
Daavid katselle uteliaana menoa ja sisuuntuu Goljatin jumalanpilkasta. Sitten Daavid kuvailee Saulille, kuinka hän oli tappanut leijonan ja karhun:
Tämän jälkeen pikkuiselle Daavid-pojalle sovitellaan himpun liian isoa ja kömpelöä sota-asua. Daavid menee Goljattia vastaan pelkässä paimenen asussaan ja kävi niinkuin kävi, hän leikkasi jättiläiseltä vielä päänkin irti.
Sivummalla istuu kuningas Saul leukaansa nojaillen ja katselee Daavidin touhuja, sitten hän virkkaisee vierellä olevalle sotapäällikkö Abnerille, eikä sotapäälliköllä ole hajuakaan asiasta:
"55 Kun Saul näki Daavidin menevän filistealaista vastaan, kysyi hän sotapäälliköltään Abnerilta: "Kenen poika tuo nuorukainen on, Abner?" Abner vastasi: "Niin totta kuin sinä, kuningas, elät, minä en sitä tiedä""
Sitten Saul kutsuu Daavidin luokse ja kysyy, että kuka sinä oikeastaan olet?
"58 Niin Saul kysyi häneltä: "Kenen poika sinä olet, nuorukainen?" Daavid vastasi: "Palvelijasi beetlehemiläisen Iisain poika"."
Tämä on elämän tragikomediaa parhaasta päästä.
Mutta kertomus on samalla monikerroksinen, myöskin profeetallinen.
Me kristityt näemme tässä myöskin Messias Jeesus Kristuksen lyömässä Golgatan sotatantereella Saa'tanan.
Ja tarinahan jatkuu.
:Ei se ole komediaa, vaikkakin sen voi lukea myös komediana, ajattelepa jos kukaan ei olisi noussut Israelin riveistä tätä kuusisormidebiilitappajaa vastaan, ei Daavid turhaan sanonut G:n tulleen HÄPÄISEMÄÄN Israelin [ Jumala Taistelee ] rivejä.
Tragikomediana kyllä näen tapahtuneen, mutta pelkkänä komediana en. - evankeliina*
evan* kirjoitti:
Ei se ole komediaa, vaikkakin sen voi lukea myös komediana, ajattelepa jos kukaan ei olisi noussut Israelin riveistä tätä kuusisormidebiilitappajaa vastaan, ei Daavid turhaan sanonut G:n tulleen HÄPÄISEMÄÄN Israelin [ Jumala Taistelee ] rivejä.
Tragikomediana kyllä näen tapahtuneen, mutta pelkkänä komediana en.No. Siis kyseessähän oli tietenkin vakava asia. Siinä painoivat lukuisat asiat.
Mutta tapahtumain kulku oli sellainen, että itse kuningas Saul seurasi sitä pää kallellaan.
Samaten sotapäällikkö Abner.
Ajatelkaa nyt pientä paimenpoikaa, linko kädessä, Israelin kuninkaan ja hänen sotapäällikkönsä, sekä kaikkien Israelin sotilaiden edessä sanomassa:
32 Ja Daavid sanoi Saulille: "Älköön kenenkään mieli masentuko hänen tähtensä. Palvelijasi käy taistelemaan tuota filistealaista vastaan."
Jos tämä ei ole komediaa, niin mikä?
Joo. En usko, että Daavidilla oli pahaa sisua, vaan sisua. Sitä ei komenteleva Eliab sietänyt. - evan*
evankeliina* kirjoitti:
No. Siis kyseessähän oli tietenkin vakava asia. Siinä painoivat lukuisat asiat.
Mutta tapahtumain kulku oli sellainen, että itse kuningas Saul seurasi sitä pää kallellaan.
Ajatelkaa nyt pientä paimenpoikaa, linko kädessä, Israelin kuninkaan ja hänen sotapäällikkönsä, sekä kaikkien Israelin sotilaiden edessä sanomassa:
Joo. En usko, että Daavidilla oli pahaa sisua, vaan sisua. Sitä ei komenteleva Eliab sietänyt.Koita nyt päättää oliko tapahtuma vakava asia vai komediaa Israelille, olet jo kaksi kertaa väittänyt tapahtuneen olevan komediaa, ja sitä se EI ollut todellakaan Israelille, joka päivästä toiseen sai nähdä jumalattoman Goljatin tulevan HÄPÄISEMÄÄN, siis HÄPÄISEMÄÄN Jumalaa, jos jonkun niin sun pitäisi tajuta mitä häpäiseminen tarkoittaa, se ei ole pikku juttu.
Ja kysymyshän oli kokonaisen kansan puolustamisesta sen armeijan voimalla. - evan*
evankeliina* kirjoitti:
No. Siis kyseessähän oli tietenkin vakava asia. Siinä painoivat lukuisat asiat.
Joo. En usko, että Daavidilla oli pahaa sisua, vaan sisua. Sitä ei komenteleva Eliab sietänyt.Daavidhan aivan suoraan lainaamassasi Raamatunlauseessa sanoo Saulille, että kenenkään ei pidä masentua.
Mitä hauskaa tässä muka on? Minusta ei mitään. Päinvastoin. Vihollinen, vastustajasaatana#, halusi masentaa Jumalan sotajoukkoja vaan, ja sitä se on aina tehnyt ja jatkaa työtään loppuun saakka. - evankeliina*
evan* kirjoitti:
Koita nyt päättää oliko tapahtuma vakava asia vai komediaa Israelille, olet jo kaksi kertaa väittänyt tapahtuneen olevan komediaa, ja sitä se EI ollut todellakaan Israelille, joka päivästä toiseen sai nähdä jumalattoman Goljatin tulevan HÄPÄISEMÄÄN, siis HÄPÄISEMÄÄN Jumalaa, jos jonkun niin sun pitäisi tajuta mitä häpäiseminen tarkoittaa, se ei ole pikku juttu.
Ja kysymyshän oli kokonaisen kansan puolustamisesta sen armeijan voimalla.Minusta oli aika hassua puolimittaisen pojannaskalin ilmoittavan kokonaiselle armeijalle isokoisia Israelin miehiä, että älkää masentuko, minä olen tullut apuun. Tilanne oli niin surkuhupaisa, että se täytyi ottaa vakavasti. Monet varmaan hörähtivät nauruun ja huusivat isoveljille, että viekää nyt tuo lapsi sivummalla, tai saamme nähdä verisen teurastuksen. Mutta Saul näki Daavidin uskon ja tuumaili, että ainakin tuo pojannaskali luottaa Jumalaan. Jos se on tappanut leijonan tarttumalla sitä parrasta, pyöräyttäen ilmassa ja viskaten kivikkoon, saattaisi tuo Herran lapsi onnistua tappamaan tuon kolmimetrisen Jötikänkin.
- evan*
evankeliina* kirjoitti:
Minusta oli aika hassua puolimittaisen pojannaskalin ilmoittavan kokonaiselle armeijalle isokoisia Israelin miehiä, että älkää masentuko, minä olen tullut apuun. Tilanne oli niin surkuhupaisa, että se täytyi ottaa vakavasti. Monet varmaan hörähtivät nauruun ja huusivat isoveljille, että viekää nyt tuo lapsi sivummalla, tai saamme nähdä verisen teurastuksen. Mutta Saul näki Daavidin uskon ja tuumaili, että ainakin tuo pojannaskali luottaa Jumalaan. Jos se on tappanut leijonan tarttumalla sitä parrasta, pyöräyttäen ilmassa ja viskaten kivikkoon, saattaisi tuo Herran lapsi onnistua tappamaan tuon kolmimetrisen Jötikänkin.
Ja tässä me näemme suuren mahtavan Jumalan hullutuksen, onko tämä nyt sitä Jumalasta puhuttua hulluutta, se ainakin varmaa, että mikä tahansa ei ole Jumalalle vain mahdollista, vaan juuri sen, minkä Jumala näkee pieneksi ja nöyräksi ja mitättömäksi, juuri sen, juuri sen, juuri sen, sen, Jumala nostaa. Kaikki on rakastavalle Jumalalle mahdollista. Kaikki on rakkaudelle mahdollista. Kaiken rakkaus lävistää. Jopa kuoleman. Kuolema on voitettu. Halleluja. Aamen. Kiitos. Piste.
. - Evankeliina*
evan* kirjoitti:
Ja tässä me näemme suuren mahtavan Jumalan hullutuksen, onko tämä nyt sitä Jumalasta puhuttua hulluutta, se ainakin varmaa, että mikä tahansa ei ole Jumalalle vain mahdollista, vaan juuri sen, minkä Jumala näkee pieneksi ja nöyräksi ja mitättömäksi, juuri sen, juuri sen, juuri sen, sen, Jumala nostaa. Kaikki on rakastavalle Jumalalle mahdollista. Kaikki on rakkaudelle mahdollista. Kaiken rakkaus lävistää. Jopa kuoleman. Kuolema on voitettu. Halleluja. Aamen. Kiitos. Piste.
.Tässä lieneekin kertomuksen eräs olemus, joka kulkee läpi Raamatun: nk. paradoksi. Paradoksi tarkoittaa yhtäaikaisten päinvastaisuuksien olemassaoloa ja vaikutusta.
Goljat: suuri ja mahtava, röyhkeä, itsevarma, kaatuu pienen paimenpojan ligosta, yhdestä tarkkaan, mutta oikeaan paikkaan osuneesta täsmälaukauksesta. Mahtoi hänen röyhkeä suunsa typerästi loksahtaa, hänen köllöttäessään kaikkine rautavarustuksineen, varpaat kohti taivasta. Ja se pojannaskali tuli ja leikkasi vielä päänkin irti, siinä israelilaisille ja filistealaisille voittoaan esitellen!
Sitten oli se pikkuinen paimenpoika: hän oli yksin ja pilkattuna kulkenut paimenessa, ei olleet isoveljet olleet apuna. Siellä paimenpilliään kivellä istuen luritellut ja kappas, tuolta tulee jellona! Et kyllä vie isäni lampaita! Sieltä se karjuen tulee! Minä nappaan sitä parrasta! Tämä poikanen sitten iloisena taistelutantereelle hypellessään näkee mahtipontisen Goljatin, pelkurin, kaikessa sota-asussaan tömistelevän kuin mikäkin kuvatus israelilaisten eteen karjalehtelemaan! Ei kelvannut Daavidille kaikenmaailman rauta-puvut. Jumalaan luottaen ja täynnä pyhää vihaa hän etsi sopivat kivet ja siihen kaatui ulvova jättiläinen, suu auki, typerä ilme naamallaan.
Paradoksi: Jumalan edessä suuri ja ylpeä oli mitätöntä. Pieni ja nöyrä, mutta Jumalaan luottava, suurta. Ei Daavid ollut suuri, mutta hänessä vaikutti Suuri Jumala. Tätä ei itseensä luottavat pilkkaavat filistealaiset ymmärtäneet. Eivät muuten ymmärrä vieläkään, samanlaisia ovat edelleenkin. Kauheasti meteliä, mutta vähän villoja. Pieni Daavid pärjää edelleenkin.
Evankeliina* kirjoitti:
Tässä lieneekin kertomuksen eräs olemus, joka kulkee läpi Raamatun: nk. paradoksi. Paradoksi tarkoittaa yhtäaikaisten päinvastaisuuksien olemassaoloa ja vaikutusta.
Goljat: suuri ja mahtava, röyhkeä, itsevarma, kaatuu pienen paimenpojan ligosta, yhdestä tarkkaan, mutta oikeaan paikkaan osuneesta täsmälaukauksesta. Mahtoi hänen röyhkeä suunsa typerästi loksahtaa, hänen köllöttäessään kaikkine rautavarustuksineen, varpaat kohti taivasta. Ja se pojannaskali tuli ja leikkasi vielä päänkin irti, siinä israelilaisille ja filistealaisille voittoaan esitellen!
Sitten oli se pikkuinen paimenpoika: hän oli yksin ja pilkattuna kulkenut paimenessa, ei olleet isoveljet olleet apuna. Siellä paimenpilliään kivellä istuen luritellut ja kappas, tuolta tulee jellona! Et kyllä vie isäni lampaita! Sieltä se karjuen tulee! Minä nappaan sitä parrasta! Tämä poikanen sitten iloisena taistelutantereelle hypellessään näkee mahtipontisen Goljatin, pelkurin, kaikessa sota-asussaan tömistelevän kuin mikäkin kuvatus israelilaisten eteen karjalehtelemaan! Ei kelvannut Daavidille kaikenmaailman rauta-puvut. Jumalaan luottaen ja täynnä pyhää vihaa hän etsi sopivat kivet ja siihen kaatui ulvova jättiläinen, suu auki, typerä ilme naamallaan.
Paradoksi: Jumalan edessä suuri ja ylpeä oli mitätöntä. Pieni ja nöyrä, mutta Jumalaan luottava, suurta. Ei Daavid ollut suuri, mutta hänessä vaikutti Suuri Jumala. Tätä ei itseensä luottavat pilkkaavat filistealaiset ymmärtäneet. Eivät muuten ymmärrä vieläkään, samanlaisia ovat edelleenkin. Kauheasti meteliä, mutta vähän villoja. Pieni Daavid pärjää edelleenkin.
:Sama juttu Joosefin kanssa, kaikki muut veljekset kadehtivat isin unennäkijälellikkipoikaa, joka sai värikkäästi koristellun puvun ja kekkuloi se päällä veljien edessä ja isän mielisuosiossa, sama Joosefilla, sama Daavidilla, sama toistuu Jeesuksella kahdentoista opetuslapsen kanssa; Jeesus tiesi tasan tarkkaan valitessaan oikeanlaiset luonteenpiirteet poppooseensa, ilmeisesti Juudas sitten oli se, joka kadehti Jeesusta eniten kuten Joosefia kadehti ja vihasi eniten joku Lean pojista; sama paradoksi todella toistuu Vt : ssä ja UT : ssa ja koko Raamatun läpi, miten Jumala tulee vahvaksi heikoissa.
Tätä paradoksia käyttää luomakuntakin, kun dinosaurusten sukupuuttoon kuolemisen syyn sanotaan olevan ensimmäinen rotan kokoinen nisäkäs, joka pikkuisena vikkelänä otuksena pystyi välttämään isojen kömpelöjen dinojen hampaat, ja söi niiden munat, jonka seurauksena lopulta sukupuutto; aivan verrannollinen Daavidin ja Goljatin tarinaan, ja mahtava opetus ihmiselle aina nopean ja terävän älyn tärkeydestä, vastaan hidasälyiset kuusisormiset geenimutanttiset idiootit, hymiö.
Paradoksi nähdään myös musiikissa, josta aikaisemmin mainitsin rumpujen ja huilujen toimivan yhteyden, niinkuin dinot ja linnut yhdessä.
Ja paradoksi löytyy kuvataiteessa ehkä parhaiten Pyhän Yrjön keihästäessä lohikäärmeen, tämä pari on kuvatuimpia taistelukohtauksia ikonografiassa, Pyhä Yrjö oikealla ylhäällä valkoisen ratsunsa selässä ja yläoikealta keihäs alas vasemmalle seivästäen lohikäärmeen, jossa punainen lohikäärme kuvattuna yleensä pää alas painettuna vitivalkean naisen eteen, Jumalan soturi pelastaa siis viattoman naisen, mutta paljon muutakin syvyyspsykologista kielikuvaa voi löytää tässä punaisen 'pedon' tal(t)uttamisessa naisen edessä keihäällä. Rafaelin maalaus alla.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saint_george_raphael.jpg
Ortodoksien Georgios Voittajassa voi nähdä saman teeman, mutta useimmiten ilman naista, ja asetelma on siis hengellisempi.
https://www.google.fi/search?q=mikael ja lohikäärme&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=umiPUeTuE-ij4gTzp4GYDw&ved=0CGMQsAQ&biw=1230&bih=679#tbm=isch&sa=1&q=georgios voittaja ikoni&oq=georgios voittaja&gs_l=img.1.2.0j0i24l2.3043.12681.2.18126.51.22.0.7.7.6.385.2886.6j5j7j1.19.0...0.0...1c.1.12.img.cBTq4_gzdG8&bav=on.2,or.r_qf.&fp=e2cce2f837b4bb82&biw=1230&bih=679
Silloin kun paradoksit täydentävät toisiaan, on koko Ateria täyttävä[liha ja veri], ihmettelen niitä ihmisiä jotka tyydyttyvät pelkästään klassisesta musiikista, itseäni pelkkä klassinen ei täytä, kun joku laulaa, niin se jo riittää, kuten linkittämäsi iltalaulu, se on paras esimerkki yksinkertaisesta ja toimivasta ja jo itsessään täydellisen kauniista, koska siitä on riisuttu kaikki turha pois, kuten Daavidillekin raskas asepuku oli tappavan turha ja epäoleellinen. NYT tuli muuten mieleen, olis mahtava kokeilla säveltää edellisen pohjalta mahdollisimman yksinkertaista "Daavidin linkolaulua"! - evan*
Evankeliina* kirjoitti:
Tässä lieneekin kertomuksen eräs olemus, joka kulkee läpi Raamatun: nk. paradoksi. Paradoksi tarkoittaa yhtäaikaisten päinvastaisuuksien olemassaoloa ja vaikutusta.
:Tässä sisukas Kippari-Kalle, Daavidin veroinen, ja piirretyssä KAIKKI on mahdollista..
www.youtube.com/watch?v=CPUta9zOriM - ev*angel
Evankeliina* kirjoitti:
:Ja tästä vielä Daavidin sisupussin veroinen Veli Ponteva vastakkain se pahin saatanankätyri Blitz Wolf, nauroin kippurassa kun ensimmäisen kerran löysin tämän Tex Averyn propagandapiirretyn sota-ajalta...
www.youtube.com/watch?v=64g536rEpAU - evan*
ev*angel kirjoitti:
Ja tästä vielä Daavidin sisupussin veroinen Veli Ponteva vastakkain se pahin saatanankätyri Blitz Wolf, nauroin kippurassa kun ensimmäisen kerran löysin tämän Tex Averyn propagandapiirretyn sota-ajalta...
www.youtube.com/watch?v=64g536rEpAUOli muuten maailman paras animaationtekijä tämä Avery !!!
- evankeliina*
evan* kirjoitti:
Tässä sisukas Kippari-Kalle, Daavidin veroinen, ja piirretyssä KAIKKI on mahdollista..
www.youtube.com/watch?v=CPUta9zOriMMusiikista tulee mieleen Jeeves and Wooster.
- evan*
ev*angel kirjoitti:
Ja tästä vielä Daavidin sisupussin veroinen Veli Ponteva vastakkain se pahin saatanankätyri Blitz Wolf, nauroin kippurassa kun ensimmäisen kerran löysin tämän Tex Averyn propagandapiirretyn sota-ajalta...
www.youtube.com/watch?v=64g536rEpAUJa huomio 6:19 Tokioon, sensuroitiin virallisesta painoksesta !!! Hyvää äippäpäivää bombom tytsylle*!
- evankeliina*
ev*angel kirjoitti:
www.youtube.com/watch?v=64g536rEpAUTuossa filmissä todella leikitellään silloisen ajan tunnetuilla käsitteillä, kuten videon loppupuolella saapuvat Stinka Bombers (haisuli-pommikoneet), viitaten saksalaisiin Stuka-pommikoneisiin:
https://www.google.fi/search?q=stuka bomber&client=firefox-a&hs=RhW&sa=G&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=5YiPUfPWE8Th4QT5loGwDw&ved=0CEMQsAQ&biw=1440&bih=839&sei=6oiPUaX-A8X14QT6lYDACA
Myös viittaus tuohon aikaan suosittuun suurelokuvaan Tuulen viemää: Gone With The Wind..., konfederaation, eli etelävaltioiden tunnuslaulun soidessa taustalla (To arms in Dixie), ym. sellaisiin seikkoihin, jotka avautuvat lähinnä vanhemmalle väelle, jotka muistavat tuon ajan historiaa.
evankeliina* kirjoitti:
Musiikista tulee mieleen Jeeves and Wooster.
On tämä vielä iloisempaa kuin "Jeeves hoitaa"-tunnusmusiikki, mielestäni, tiesitkö muuten Jeevesin näyttelijän Stephen Fryn olevan täyshomo? Fryltä tuli Areenassakin näkynyt mielenkiintoinen ihmisen kieltä käsittelevä dokumenttisarja, satuitko katsomaan?
- evan*
evankeliina* kirjoitti:
Musiikista tulee mieleen Jeeves and Wooster.
Koska tuolla toisaalla on taas menossa sinun pilkkaamisesi, niin ehkä minunkin olisi parempi tietää vähän enemmän, mistä oikein kyse, jospa täällä aloituksellasi on rauhallisempaa, sen heti aluksi sanon, että lopeta provosoitumisesi, niinkuin itsekin jossain totesit, Suomi24:n alusta sopii kaikille anonyymeille ja multinikillä kirjoittaville parhaiten, joten älä sinä itse lankea esim. tomiksen ansaan ja vahingossakaan kerro yhtään enempää tietojasi taustoistasi, tämä sulle ystävällinen uskonveljen neuvo.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11465219#comment-61502119-view
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11465219#comment-61502873-view
Luepa ylläolevat linkitykset kommenteistasi kuin sivullisen roolista, niin näet miten provoudut ja provoudut, sun paha sisu saa tulta, ja kun olisi aika viheltää peli poikki, sä jatkat vaan. Let it be. Tämä on vittumaisten puskasissien palsta, ja kun näet olevasi valossa ja huomaat sinua ammuttavan pimeästä, mene sinäkin takaisin pimeään turvaan.
Sen voin vielä todeta, että kaikki kommentit, mitkä olen sinulle suunnannut on tähtilisukkeella kuorrutettu aina, ja mielestäni kukaan muu ei ole kommenteissa tähtiä käyttänyt; jos tähteä ei ole, niin aihe on sitten ollut sen verran vaikea, että on ollut pakko aloittaa ikäänkuin puskasta keskustelu, ja jos/kun huomaa että aihe ei riitaannu, niin silloin pystyy nikittämään koko ajan lisää omalle nimelle saakka; mielestäni sinä tytsy* olet harvana kirjoittajana ymmärtänyt tällaisen kommentoinnin vahvuuden; ne jotka käpertyvät oman yhden ainoan nikkinsä ympärille, he käpertyvät, ja liikkuminen sitten rajoittuu ja lopulta pysähtyy. Tämmösii sulle.
Ps. Ja mä tietty olin se joka kommentoin sille ateistille taannoin, oisin tietty voinut jättää väliin, mutta näköjään mullakin sitä vikaa että tungen sinne minne nokan voisi jättää tunkematta, olen vaan valveutunut noille ateisteille vastaamaan nopeasti, joten jos näet samanlaisen tilanteen jatkossa älä ota vakavasti, itse toivoisin välillä kun väsyy väittelyyn, joku toinen uskonveli/sisar tulisikin jatkamaan siihen mihin itse jäi. Mehän olemme Kristuksen ruumis, eikö.
- EndTimes
Vahvat sotilaat jotka turvasivat omaan voimaansa pelkäsivät häviötä, sillä tiesivät itsensä Goljatia heikommiksi.
Daavid joka oli nuori paimenpoika ei turvannut omaan voimaansa, vaan Jumalaan, ja tiesi Jumalan avun Goljatia vahvemmaksi.
Kun me olemme Jumalan puolella, olemme voittajan puolella.
Mikä kenenkin edessä näyttää nyt Goljatilta, sen Jumala on voimallinen kukistamaan. Siis katse pois omista voimista ja neuvonantajien aseistusohjeista, ja katse yksin Kristukseen!- evankeliina*
Täsmällisesti ilmaistu.
- EndTimes
Daavidin taival on vähän kuin meidän monen taival.
Vastuksia riittää, ensin pieniä petoja, ja aina vaan suurempia. Sitten vielä Goljat! Meistä moni olisi jo ottanut nurjan asenteen, että aina vain näitä vastuksia, eikä milloinkaan helppoa! Hanskat lentävät monelta tiskiin jo puolessa matkassa.
Graham Cooke sanoi jossain opetuksessaan, että hän ilolla odottaa vastuksia ja vastoinkäymisiä, sillä ne eivät koskaan tule yksin, vaan aina palkan kanssa.
Niinkuin Goljatin kukistajalle oli luvassa palkka, niin myös meidän "ylennyksemme" tulee ongelmaksi pukeutuneena.- k.kiusaantunut
Komediaksi tuota joku sanoi. Kuvaus väkivallasta(kuinkas muuten kun on Raamatusta kyse)jossa pienempi tappaa isompikokoisemman tuurilla.
Jos pitää tappamista ja väkivaltaa komediana niin täytyy olla aika sairas päästään, sadisti suoraan sanoen.
Raamattu on täynnä väkivaltakertomuksia niitä kun lukee niin varmaan häntä naurattaa.
Voi helluntailainen... - mikäsvialla
k.kiusaantunut kirjoitti:
Komediaksi tuota joku sanoi. Kuvaus väkivallasta(kuinkas muuten kun on Raamatusta kyse)jossa pienempi tappaa isompikokoisemman tuurilla.
Jos pitää tappamista ja väkivaltaa komediana niin täytyy olla aika sairas päästään, sadisti suoraan sanoen.
Raamattu on täynnä väkivaltakertomuksia niitä kun lukee niin varmaan häntä naurattaa.
Voi helluntailainen...Miksi puuskutat Raamatun asioista joista et mitään ymmärrä juttujesi perusteella ?
- Hound Dog
Itse näen meidät raukkamaisena israelilaiskomppanjana aukean laidalla varmana kuolemastamme. Yksi voitti meidän mamisten tähden. Minusta ei voitokasta Goljatin edessä saa kirveelläkään, mutta yksi taistelee puolestani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä313527- 1231399
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu111331- 711048
- 581041
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871026olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26967Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38941Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.67920Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78875