Johdanto, tuntemattoman jumalan ilmoitus, kutsutun apostolin toimesta (Raamattu, apostolien teot):
" Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus."
Intiaanilausunnot (lähde suluissa):
"On väitetty, että meillä ei ole ollut Korkeinta Jumalaa, koska hän on nimetön. Tämä ei ole totta. Korkein Olento on nimetön, koska se on tuntematon. Me lähestymme häntä jokaisessa Hänen osassaan, joka on meitä lähellä ja jonka ihmisjärki kykenee käsittämään... Siksi kohtelemme kunnioittavasti kaikkea mikä kuuluu luomakuntaan."
(Näky: hengellinen perintö)
"Meidän ensimmäinen isämme, ehdoton, astui esiin alkuhämärästä...
Vaikka aurinkoa ei vielä ollut, hän ei nähnyt pimeyttä. Häntä valaisi hänen sisäisen olemuksensa heijastus. Ajatukset hänen pyhässä sisimmässään olivat hänen aurinkonsa."
(Mbayá)
Myöhäisempää viisautta:
"Henki sitoo meidät Pyhään Tiehen. Se muodostuu rakkaudesta, joka luo polun jokaisen luota jokaisen luo.
Kansani, ettekö siis näe pyhää valoa? Ettekö näe puiden huojuvan tuulessa? Se on rakkautta - osa tuonpuoleista, toista todellisuutta.
Se minkä me tiedämme ja tunnemme rakkaudeksi, on osallisuutta hengestä. Rakkauden avulla me saavutamme ikuisen elämän, kun palaamme elämän alkulähteille...
Jopa jotkut kristityt ovat tienneet tämän: Jumala on rakkaus...Rakasta vihollistasi - luomakunnassa ei ole eturistiriitoja, sillä luomakunta on yhtä. Jos rakastamme niitä, jotka tuhoavat luomakuntaa, toimimme sen hyväksi, että he jonakin päivänä taas ovat osa elämää."
Valitulle kansalle tuo universaalisti tunnettu Jumala esitteli itsensä, ja antoi parhaimman ilmoituksen:
3:13 "Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja
sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne',
ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille
vastaan?"
3:14 Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Ja hän
sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän
luoksenne."
Ja tässä selventää edellistä pointtia:
2.Mooseksen kirja:
"6:3 Ja minä olen ilmestynyt Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille 'Jumalana
Kaikkivaltiaana', mutta nimelläni 'Herra' en minä ole tehnyt itseäni heille
tunnetuksi.
6:4 Ja minä tein myös liittoni heidän kanssansa, antaakseni heille Kanaanin
maan, sen maan, jossa he muukalaisina asuivat"
Ja tässä sitä että kuka että kuka esittäytyi. (Sanalla Herra on tosin korvattu Jumalan nimi, joka on alkuperäistekstissä.)
Mutta Hänen pyhiä kipinöitä on löydettävissä globaalisti, samoin kuin polyteististen käärmeen kulttien. Nämä kaksi ovat enempi tai vähempi näkyvänä läsnä kaikkialla, jo Edenin päivistä, Jumalan sana vs. käärmeen sana. Siksi Kristus on jokaisen päämäärä, ja joka haluaa pysyä mukana henkisessä kehityksessä, olisi syytä kääntyä Hänen puoleensa, muuten polkee paikallaan kumarreleen tienviittoja.
Intiaanien viisautta
28
655
Vastaukset
- häh
"Korkein Olento on nimetön, koska se on tuntematon."
Kuinka ihmeessä tälläinen tuntematon olento käy muka yksiin judeokristillisen hyvin tarkkaan määritellyn ja kuvaillun Jumalan kanssa? Tuo lausahdushan on käytännössä teististä agnostismia, ei mitään dogmaattista uskoa.
Minulle ei tuota vaikeuksia uskoa Korkeimpaan Olentoon, mutta sitten kun pitäisi uskoa jonkun heprealaisen heimon paisuteltuun pikkujumalaan, ei oikein supension of disbelief riitä.- EclipsE
Sinun pitää perehtyä lisää Raamattuun, jossa tuo kyseinen olento paljastaa kasvojaan, mutta silti pysyy Pyhänä Mysteeriona. Jolloin voit huomata että ne kuvaukset nimeomaan tekevät selväksi ettei kyseessä ole mikään paisuteltu pikkujumala, vaan Luoja.
- Welhokas
No, intiaaneja oli paljon erilaisia. Esim.Pohj-Amerikassa oli 2000 erilaista ryhmää ja uskontojakin oli erilaisia.
Vähän kuin puhuisi aasialaisten uskonnoista. Mitähän Aasiasta lähtenyttä uskontoa silloin mahdettaisiin tarkoittaa: kristinuskoa, juutalaisuutta, islamia, buddhalaisuutta, hindulaisuutta, taolaisuutta vai mitä?- HBK
tutustumaan kirjaan Haudatkaa Sydämeni Wounded Kneehen, joka kertoo pohjois-amerikan historian intiaanien kannalta katsottuna: nuo väitteet intiaanien palvomasta 'tuntemattomasta jumalasta' ovat valkoisten keksimää propagandaa joilla oikeutettiin pakkokäännytykset ja intiaanien oman kulttuurin tuhoaminen. Ja lukutaidottomilla ja englantia osaamattomilla intiaaneillahan ei ollut mitään mahdollisuutta ottaa selvää siitä millaisia valheita heidän sanomakseen laitettiin.
- EclipsE
osa seurasi käärmettä, ja osa Korkeinta. ¨Siinä missä toinen porukka on melko kristillistä, on toinen porukka kovastikkin epäkristillistä tavoiltaan ja kulteiltaan. Se ei ole sattuma.
Sama meno myöskin muualla maailmassa, jossa Edenkysymys on jokaisen edessä, kumman joukoissa seisot?
- .pp.
viellä missä tuossa oli sitä viisautta?
Jonkinlaista tyhmyyttä siinä olin kyllä havaitsevinani, mutta siinähän ei ole mitään uutta sinulta.- EclipsE
Tai miten taotaan pölkkyyn pajavasaralla järkeä?
- .pp.
EclipsE kirjoitti:
Tai miten taotaan pölkkyyn pajavasaralla järkeä?
miten sinunlaisesi typerys voisi edes kirjoittaa viisauksista?
- EclipsE
.pp. kirjoitti:
miten sinunlaisesi typerys voisi edes kirjoittaa viisauksista?
sinunlainen edes ymmärtää niitä.
- :pp.
EclipsE kirjoitti:
sinunlainen edes ymmärtää niitä.
on vain niin,että sinun teksteissäsi ei ole mitään mitä edes voisi järjellä ymmärtää.
Sekopäällä on sekopään jutut joita ei ymmärrä kuin sekopää itse, tosin ei aina edes itsekkään joka myös on huomattu monta kertaa. - EclipsE
:pp. kirjoitti:
on vain niin,että sinun teksteissäsi ei ole mitään mitä edes voisi järjellä ymmärtää.
Sekopäällä on sekopään jutut joita ei ymmärrä kuin sekopää itse, tosin ei aina edes itsekkään joka myös on huomattu monta kertaa.se nyt katsos vaan johtuu siitä että olisi varsin epäkiitollista ryhtyä keskustelemaan ilmaisun ja todellisuuden suhteista kanssasi.
- .pp.
EclipsE kirjoitti:
se nyt katsos vaan johtuu siitä että olisi varsin epäkiitollista ryhtyä keskustelemaan ilmaisun ja todellisuuden suhteista kanssasi.
sinä keskustelet kun sinulla ei ole sitä todellisuudentajuakaan.
- HBK
.pp. kirjoitti:
Sillähän eclipse keskustelee. Ilmeisesti isi tai äiti on käynyt opettamassa eclipselle uuden hienon vastauksen
"se nyt katsos vaan johtuu siitä että olisi varsin epäkiitollista ryhtyä keskustelemaan ilmaisun ja todellisuuden suhteista kanssasi."
ja tällä eclipse yrittää päästä irti epämieluisista aiheista. kuten jäädessään kiinni valehtelusta. - EclipsE
.pp. kirjoitti:
jokainen käsittää mitä edellisellä vastauksellani meinasin.
- EclipsE
HBK kirjoitti:
Sillähän eclipse keskustelee. Ilmeisesti isi tai äiti on käynyt opettamassa eclipselle uuden hienon vastauksen
"se nyt katsos vaan johtuu siitä että olisi varsin epäkiitollista ryhtyä keskustelemaan ilmaisun ja todellisuuden suhteista kanssasi."
ja tällä eclipse yrittää päästä irti epämieluisista aiheista. kuten jäädessään kiinni valehtelusta.kölvi!
- Y.B
EclipsE kirjoitti:
jokainen käsittää mitä edellisellä vastauksellani meinasin.
että olet paskanpuhuja. Ei se muuksi muutu, vaikka kuinka yrittäisit.
- EclipsE
Y.B kirjoitti:
yritäppä olla viikko käymättä kakalla?
- Analyytikko
Y.B kirjoitti:
Nimimerkin kirjoitukset ovat kummallinen sekoitus valoa ja hurskautta, johon aina ennemmin tai myöhemmin sekaantuu alatyylisiä loukkauksia ja matalamielisyyttä. Näin kaikilla palstoilla, ei yksinomaan tässä keskustelussa. EclipsE:n mielessä lienee käynnissä hyvän ja pahan taistelu. Taitaa olla vielä kovin nuori. Rukoilen hänen mielelleen selkeyttä ja rakkaudellisuutta negatiivisuuden tilalle.
- Y.B
EclipsE kirjoitti:
yritäppä olla viikko käymättä kakalla?
Paskan oikea reitti onkin peräpäästä vessanpönttöön, eikä suusta ulos, niinkuin sinun tapauksessasi :)
- EclipsE
Analyytikko kirjoitti:
Nimimerkin kirjoitukset ovat kummallinen sekoitus valoa ja hurskautta, johon aina ennemmin tai myöhemmin sekaantuu alatyylisiä loukkauksia ja matalamielisyyttä. Näin kaikilla palstoilla, ei yksinomaan tässä keskustelussa. EclipsE:n mielessä lienee käynnissä hyvän ja pahan taistelu. Taitaa olla vielä kovin nuori. Rukoilen hänen mielelleen selkeyttä ja rakkaudellisuutta negatiivisuuden tilalle.
mutta jos luet esim. Raamatun profeetoista, huomaat ettei hekään säästelleet kun toinen osapuoli heittäytyi totuuden kustannuksella tyhmäksi. Ei säästellyt Jeesuskaan.
- EclipsE
Y.B kirjoitti:
Paskan oikea reitti onkin peräpäästä vessanpönttöön, eikä suusta ulos, niinkuin sinun tapauksessasi :)
mitäs jos toinen osapuoli osoittautuu vessanpytyksi?
- Y.B
EclipsE kirjoitti:
mitäs jos toinen osapuoli osoittautuu vessanpytyksi?
Jos pidät/käytät meitä vessanpyttyinä, niin mitä meidän tulisi tehdä? Myötäillä harhojasi?
- EclipsE
Y.B kirjoitti:
Jos pidät/käytät meitä vessanpyttyinä, niin mitä meidän tulisi tehdä? Myötäillä harhojasi?
mikä on harhaa, ja mikä todellisuutta?
- Y.B
EclipsE kirjoitti:
terveellä järjellä.
- Y.B
Analyytikko kirjoitti:
EclipsE:llehän rajut defenssit ovat elintärkeitä. Hänen aikoinaan Ateismi-palstalle lähettämien kirjoitustensa perusteella olen tullut seuraaviin johtopäätöksiin: omien sanojensa mukaan entisenä ateistina EclipsEn käsitys ateismista on se, että jos kerran on ateisti, niin miksei saman tien tapa itseään ja vie muita mennessään, kun millään ei ole suurempaa merkitystä?
Ilmeisesti hänellä on aikoinaan ollut vakavia itsemurha- ja tappoimpulsseja, ainakin vaikeina aikoin, kun hän on ollut lähellä sitä oivallusta, että millään ei välttämättä ole mitään korkeampaa tarkoitusta tai voimaa takanaan. Kun hänen paha olonsa kävi ylivoimaiseksi, tapahtui jonkinlainen hurahtaminen, "valaistuminen". Hyvä puoli tässä oli se, että vältyttiin itsemurhalta ja mahdollisilta muilta uhreilta. Huono puoli on se, että nykyään hänen paha olonsa takana ollut energia purkautuu aggressioina näillä palstoilla (seurauksena lähinnä itsensä nolaaminen).
Tämä oli vain maallikon analyysi.
Y.B (ei analyytikko) - EclipsE
Y.B kirjoitti:
terveellä järjellä.
Teeppäs, poika, testi:
http://www.godandscience.org/apologetics/atheiststest.html - :pp.
EclipsE kirjoitti:
>>mikä on harhaa, ja mikä todellisuutta?
- p-a kana
kirjoitetut tekstit eivät kerro juuri muuta kuin sen mikä liikkuu kirjoittajan päässä...
-Kyllähän tiedät kuinka paljon esim. raamattua on onnistuneesti verrattu lukiuisiin muihin kirjoituksiin...
Lieneekö taas yksi sama tapaus?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311315Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373853Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1093009Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1192374Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812035Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961761Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17770Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143725- 53699