Miten ihmeessä saan taottua mieheni päähän, että tulee halvemmaksi omistusasunto kuin asua loppuelämä vuokralla/asumisoikeusasunnossa.
Lisäksi miehelläni on sellainen ammatti ettei sen alalta hommat lopu ja aina on pulaa työntekijöistä sillä alalla ja SILTI pelkää, että mitäs sit jos jääkin työttömäks. (ja silti joskus kun kysyn, että mitäs jos saat potkut niin se vakuuttaa ettei ikinä vois työttömäks jäädä pitkäksi aikaa... päättäis jo mitä mieltä on!)
Mä olen selittänyt ummet ja lammet ja vääntänyt rautalangasta kaikki hyvät ja huonot puolet vertaillen omistusasuntoa ja ei-omistusasuntoa.
Omistusasunnon plussat:
- joskus, kun se on maksettu ei jää maksettavaksi enää kuin yhtiövastike (joka on pienempi kuin vastaavan kokoisen kämpän vuokra)
- täysin oma
- ei pelkoa, että potkitaan pihalle (ainakaan periaatteessa :D)
- jos tarvitset lainaa mihin tarvitaan takausta niin omistusasunto käy siihen hyvin
- kun myyt asunnon pois niin vaikka myisit tappiolla SAAT SILTI EDES JOTAIN TAKAISIN kun taas vuokrakämpästä ei jää mitään käteen!
ja miinukset:
- jos haluaa myydä saattaa myyminen kestää kauankin
- ahdistus/pelko (turhaa?) lainasta
Ei-omistusasunnon plussat:
- voit lähteä helpommin pois kuin omistusasunnosta
- et ole sidottu lainaan
ja miinukset:
- sut voidaan potkia pellolle milloin vaan (paitsi asumisoikeusasunnossa mutta siinä onkin helvetillinen 3kk irtisanomisaika)
- rahaa menee VAIN HUKKAAN, et saa takas ikinä mitään
- vuokra voi vaan nousta ja nousta tähtitieteellisiin määriin neliöihin nähden
En nyt keksinyt muuta tähän hätään.. Mitä mieltä olette?
Ne faktat:
ollaan 20-30 vuotiaita ja asutaan ASUMISOIKEUSASUNNOSSA! Ja oikeasti tykkään tästä välimuodosta mieluummin tässä kuin VUOKRALLA mutta loppuelämää en ajatellut tässä viettää.. Tässä on edelleen halvempaa asua (lainan maksun kera) kuin vastaavan kokoisessa vuokrakämpässä.
Ja yks vielä ehkä aika tärkeä pointti. Minä en saa lainaa, kun en käy töissä. Mutta olen ehdottanut, että miksei mieheni voisi yksin ottaa lainaa ja olisi avioehto. Itse jopa ehdotin avioehtoa (ollaan siis naimisissa) kun säälittää, että sen rahat menee koko aika hukkaan. Ja niin menee minunkin.
Niin ja en tietysti maksais asunnosta kuin puolet asumiskuluista (eli en lainasta yhtään, enhän asuntoa omistais...)
Ajattelen tosissani mieheni parasta.
huoh.
MIELIPITEITÄ?
MIEHENI PELKÄÄ ASUNTOLAINAN OTTOA!
271
6550
Vastaukset
- Velkavelho
Teillä on vielä aso-lainaa maksamatta, hoitakaa ensin loppuun, 15% osuutenne riittää sitten omistusasunnon käsirahaksi. Laina molempien nimiin ja molemmat töihin. Kaikki argumenttisi puolesta ja vastaan ovat päteviä, mutta miehesi usuttaminen yksin vastuuseen sinunkin velkaosuudestasi ei ole korrektia. Suomessa tavallinen keskiluokkainen vaurastuminen tapahtuu asuntosäästämisen kautta, eikä tähän järjestelyyn ole tulossa muutoksia lähivuosina.
- miksei-se-ymmärrä---
Velka olisin hänen nimissään ja hänen asunto. EN OMISTAISI SITÄ OLLENKAAN. Voi herran jee.
Ja jos odotellaan tuon ason maksamista niin rahaahan siinä menee hukkaan koko aika vaan. - Yhteinen projekti
miksei-se-ymmärrä--- kirjoitti:
Velka olisin hänen nimissään ja hänen asunto. EN OMISTAISI SITÄ OLLENKAAN. Voi herran jee.
Ja jos odotellaan tuon ason maksamista niin rahaahan siinä menee hukkaan koko aika vaan."Niin ja en tietysti maksais asunnosta kuin puolet asumiskuluista (eli en lainasta yhtään, enhän asuntoa omistais...)"
Eli sinä alkaisit elämään jo sitä vaihetta "joskus, kun se on maksettu ei jää maksettavaksi enää kuin yhtiövastike"...
Ethän missään muuallakaan varmaan ilmaiseksi asuisi, joten ehkä miehesi ajattelee, että hyväksikäytät häntä. - miksei-se-ymmärrä---
Yhteinen projekti kirjoitti:
"Niin ja en tietysti maksais asunnosta kuin puolet asumiskuluista (eli en lainasta yhtään, enhän asuntoa omistais...)"
Eli sinä alkaisit elämään jo sitä vaihetta "joskus, kun se on maksettu ei jää maksettavaksi enää kuin yhtiövastike"...
Ethän missään muuallakaan varmaan ilmaiseksi asuisi, joten ehkä miehesi ajattelee, että hyväksikäytät häntä.minulla niin pienet tulot, että siksi tämä koko ajatus tullut päähäni.
miehelläni enemmän nyt rahaa hukkaan menee kun maksaa nykyisestä kämpästämme enemmän kuin minä - 5+16
minulla niin pienet tulot, että siksi tämä koko ajatus tullut päähäni.
miehelläni enemmän nyt rahaa hukkaan menee kun maksaa nykyisestä kämpästämme enemmän kuin minäMiehesi on realistinen. Olet itse työtön ja haluat, että miehesi ottaa todella suuren lainan jonka hän yksin joutuisi maksamaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tällä hetkellä työllisyystilanne on niin epävarmaa, että mitään suuria lainoja ei todellakaan kannata ottaa. Sun pitäisi tajuta se aikuisena ihmisenä. Joo joo, väität kyllä, että miehelläsi ei ole pelkoa työttömäksi jäämisestä mutta samaa on väittänyt moni muukin ja tällä hetkellä ovat kuitenkin työtä vailla.
Ps. Lueskelin sun vastauksia ja aloin ihmettelemään, että miksi jankutat koko ajan erosta ja avioehdosta? Yritätkö sen avulla saada jonkun täältä puolellesi vai onko sulla ns. ketunhäntä kainalossa? - .....
miehelläni enemmän nyt rahaa hukkaan menee kun maksaa nykyisestä kämpästämme enemmän kuin minäMinun vaimollani ei ole edes vakituista työpaikkaa, ja hän omistaa 50% omakotitalostamme. Minä maksankin sitten kaikki elinkustannukset ja muut menot. Asumme siinä yhdessä, miksi emme myös omistaisi sitä yhdessä.
Haluat itse sitouttaa miehesi velkasuhteeseen, mutta et itse halua siihen sitoutua. Ja vielä kehtaat väittää ajattelevasi miehesi parasta. Mieti ensin itse miten valmis olet itse sitoutumaan samaan sijoitukseen, äläkä piiloudu pienen palkan taakse. Sinun täytyy itsesikin sitouttaa siihen, muutehan voit tilanteen räjähtäessä silmille vain liueta takavasemmalle ja aloittaa uudelta pohjalta uuden miehen kanssa, jolla ei ole asuntovelkaa maksettavanaan. Ei houkutteleva tilanne miehellesi. - en ymmärrä
Ja jos odotellaan tuon ason maksamista niin rahaahan siinä menee hukkaan koko aika vaan.Mihinkä se raha menee hukkaan jos aikoo ostaa sen lopulta pois? Mut itsehän maksan ennemmin kiinteistöveroa kun makselisin yhtiövastiketta.
- Täytyy miettiä
Ja jos odotellaan tuon ason maksamista niin rahaahan siinä menee hukkaan koko aika vaan.kämpän käypä vuokra ja sinä maksaisit asumiskuluina siitä puolet. Eli jos vuokralla kämpästä saisi 700e niin sinun pitäisi maksaa yhteiselle tilille joka kk 350e ja lisäksi kaikki muu yhteinen puoliksi(yhtiövastike, vakuutukset, vesi, sähkö, huonekalut, ruoka yms).
Onko sinulla siihen varaa vai ajattelitko, että miehesi maksaa asunnon ja sinä vain "asumiskuluista puolet"? - jepujeeyeahnamu
Ja jos odotellaan tuon ason maksamista niin rahaahan siinä menee hukkaan koko aika vaan.ai miks et siis maksaisi myös lainan korkoja etkä pelkästään puolia asumiskuluja? Eihän tuo nyt ihan noin mene, matikkakurssille siitä.
- ....................
Ja jos odotellaan tuon ason maksamista niin rahaahan siinä menee hukkaan koko aika vaan.Jos avioliitossa on, niin silloin automaattisesti omistaa esimerkiksi kokonaan toisen nimissä olevasta asunnosta myös oman osansa. Avoliitossa taas kokonaan toisen omistama asunto kuuluisi tietystikin täysin kokonaan vain omistajalle itselleen.
- afaffafa
.................... kirjoitti:
Jos avioliitossa on, niin silloin automaattisesti omistaa esimerkiksi kokonaan toisen nimissä olevasta asunnosta myös oman osansa. Avoliitossa taas kokonaan toisen omistama asunto kuuluisi tietystikin täysin kokonaan vain omistajalle itselleen.
Ei todellakaan pidä paikkansa. Jos asunto on toisen nimissä kokonaan, niin ei se tahdon-mitään omistusoikeutta siirrä. :) Se sanotaan vain maistraatissa henkikirjoittajan tai kirkossa papin edessä, mutta ei siinä sovita mitään omistuksen siirrosta. :) :)
"Tahdotko sinä, x, ottaa tämän " - Juu, tahdon ja saan nyt 50% sun asunnosta, ja 50% sun autosta, ja sä saat samat multa, joo joo jee. - Samma här
5+16 kirjoitti:
Miehesi on realistinen. Olet itse työtön ja haluat, että miehesi ottaa todella suuren lainan jonka hän yksin joutuisi maksamaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tällä hetkellä työllisyystilanne on niin epävarmaa, että mitään suuria lainoja ei todellakaan kannata ottaa. Sun pitäisi tajuta se aikuisena ihmisenä. Joo joo, väität kyllä, että miehelläsi ei ole pelkoa työttömäksi jäämisestä mutta samaa on väittänyt moni muukin ja tällä hetkellä ovat kuitenkin työtä vailla.
Ps. Lueskelin sun vastauksia ja aloin ihmettelemään, että miksi jankutat koko ajan erosta ja avioehdosta? Yritätkö sen avulla saada jonkun täältä puolellesi vai onko sulla ns. ketunhäntä kainalossa?Voi ajaa kolarin tai sairastua.
Mutta mitäpä ei rakkaan vaimonsa eteen. - velkavanki5
5+16 kirjoitti:
Miehesi on realistinen. Olet itse työtön ja haluat, että miehesi ottaa todella suuren lainan jonka hän yksin joutuisi maksamaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Ps. Lueskelin sun vastauksia ja aloin ihmettelemään, että miksi jankutat koko ajan erosta ja avioehdosta? Yritätkö sen avulla saada jonkun täältä puolellesi vai onko sulla ns. ketunhäntä kainalossa?Erotkaa äkkiä!!!!!
- rap3
miehelläni enemmän nyt rahaa hukkaan menee kun maksaa nykyisestä kämpästämme enemmän kuin minäomasta Kokemuksesta tiedän sanoa että hän laittaa sinut pian vaihtoon...
- lukuihme
Hölmölän Sanomissa oli hyvä läpä asuntolainoista ja mä nauroin kippurassa sille
http://tinyurl.com/holmolan-sanomat - ei niinkään
Täytyy miettiä kirjoitti:
kämpän käypä vuokra ja sinä maksaisit asumiskuluina siitä puolet. Eli jos vuokralla kämpästä saisi 700e niin sinun pitäisi maksaa yhteiselle tilille joka kk 350e ja lisäksi kaikki muu yhteinen puoliksi(yhtiövastike, vakuutukset, vesi, sähkö, huonekalut, ruoka yms).
Onko sinulla siihen varaa vai ajattelitko, että miehesi maksaa asunnon ja sinä vain "asumiskuluista puolet"?Siis jos pitäisi maksaa puolet vuokraa, niin sittenhän on sama että maksaisi sen puolet asuntolainaa. Jos maksaa puolet vuokraa, niin silloin nimi paperiin ja puolet asunnon omistuksesta. En todellakaan suostuisi maksamaan puolia asuntolainasta mukamas vuokran nimissä ja mies saisi sitten asunnon omakseen. Ei se kyllä niinkään mene. Jos pienipalkkainen maksaisi vaikkapa kolmasosan lainasta. Omistussuhteet olisivat sitten mies 2/3 osaa ja nainen 1/3, kuten asuntoa maksavat.
Törkeää maksattaa asuntolaina itselleen toisen rahoilla. En suostuisi.
- jghkmö
Kyllä muakin pelottas ottaa lainaa ihmisen kanssa joka ei töissä käy.
Ton sanon ihan pottuilematta.
Olet pitkälle suunnitellu ton homman avioehtoineen... mutta oikeesti.. miksi et töihin mene? Kuullostaa siltä että mies tekee työt, kantaa riskit ja vastuut ja sinä olet se joka siitä edusta haluaa päästä nauttimaan... eli en ihmettele yhtään jos aasin paikka ei kiehdo.- miksei-se-ymmärrä---
se laina ei otettaisi minun kanssani, hän ottaisi yksin ja avioehdossa lukisi etten saa mitään mikäli erotaan.
ja vaikka jäisin leskeksi niin haluaisin silti ettei minulle jäisi kuin asumisoikeus ja asunto tuleville lapsillemme - miksei-se-ymmärrä---
se laina ei otettaisi minun kanssani, hän ottaisi yksin ja avioehdossa lukisi etten saa mitään mikäli erotaan.
ja vaikka jäisin leskeksi niin haluaisin silti ettei minulle jäisi kuin asumisoikeus ja asunto tuleville lapsillemmeniin ja olen työkyvytön ja yrittänyt kaikkeni ja YRITÄN EDELLEEN.
mutta jos ei ajatella liian positiivisesti (että odotellaan lottovoittoa) vaan realistisesti niin pitää varautua siihen, etten pysty ikinä käymään kokopäivätöissä
ja ihan turha saarnata, että miksi et käy töissä - Yhteinen projekti
ja vaikka jäisin leskeksi niin haluaisin silti ettei minulle jäisi kuin asumisoikeus ja asunto tuleville lapsillemme"ja vaikka jäisin leskeksi niin haluaisin silti ettei minulle jäisi kuin asumisoikeus ja asunto tuleville lapsillemme"
Jos teillä olisi lapsia, ja miehesi kuolisi, niin et sinä edes perisi mitään. Asumisoikeus sinulle kyllä jäisi.
Lapset perivät vanhempansa ja vain lapseton aviopari perii ilman testamenttia toisensa. - miksei-se-ymmärrä---
Yhteinen projekti kirjoitti:
"ja vaikka jäisin leskeksi niin haluaisin silti ettei minulle jäisi kuin asumisoikeus ja asunto tuleville lapsillemme"
Jos teillä olisi lapsia, ja miehesi kuolisi, niin et sinä edes perisi mitään. Asumisoikeus sinulle kyllä jäisi.
Lapset perivät vanhempansa ja vain lapseton aviopari perii ilman testamenttia toisensa.aijaa..
"Kuolemantapauksessa eloonjäänyt saa pitää kuolleen puolison jäämistön jakamattomana hallussaan, jollei rintaperillisen jakovaatimuksesta tai perittävän tekemästä testamentista muuta johdu. Rintaperillisen jakovaatimuksen ja testamentinsaajan oikeuden estämättä eloonjäänyt saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolison yhteisenä kotina käytetyn asunnon. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen hallintaan. Jos eloonjääneen puolison varallisuuteen kuuluu kodiksi sopiva asunto, on hänen muutettava sinne ja yhteinen koti jaetaan. Oikeus asua yhteisessä kodissa loppuelämänsä ei ole riippuvainen siitä, kumpi asunnon omisti eikä siitä, oliko puolisoilla keskinäinen avioehtosopimus. Lasten oikeus lakiosaan on siis heikompi kuin lesken oikeus olla muuttamatta kodistaan pois."
http://supli.fi/sailyyko-asuntoni-jos-aviopuolisoni-kuolee-tai-avioerossa/ - faktaa2
aijaa..
"Kuolemantapauksessa eloonjäänyt saa pitää kuolleen puolison jäämistön jakamattomana hallussaan, jollei rintaperillisen jakovaatimuksesta tai perittävän tekemästä testamentista muuta johdu. Rintaperillisen jakovaatimuksen ja testamentinsaajan oikeuden estämättä eloonjäänyt saa pitää jakamattomana hallinnassaan puolison yhteisenä kotina käytetyn asunnon. Yhteisessä kodissa oleva tavanmukainen asuntoirtaimisto on aina jätettävä jakamattomana eloonjääneen hallintaan. Jos eloonjääneen puolison varallisuuteen kuuluu kodiksi sopiva asunto, on hänen muutettava sinne ja yhteinen koti jaetaan. Oikeus asua yhteisessä kodissa loppuelämänsä ei ole riippuvainen siitä, kumpi asunnon omisti eikä siitä, oliko puolisoilla keskinäinen avioehtosopimus. Lasten oikeus lakiosaan on siis heikompi kuin lesken oikeus olla muuttamatta kodistaan pois."
http://supli.fi/sailyyko-asuntoni-jos-aviopuolisoni-kuolee-tai-avioerossa/Rintaperilliset ovat ensisijaisia perillisiä, ja ellei testamentilla ole muuta määrätty, perintö jaetaan tasan rintaperillisten kesken. Rintaperillisillä on oikeus lakiosaan, jota testamentti ei voi loukata.
Vaikka rintaperilliset ovat perimäjärjestyksessä ennen aviopuolisoa, avio-oikeus antaa leskelle joitakin oikeuksia. Tällaisia ovat muun muassa oikeus hallita puolisoiden yhteisenä kotina toiminutta asuntoa irtaimistoineen.
Jos kuollut puoliso oli varakkaampi kuin leski, voi leski saada mahdollisen avio-oikeutensa perusteella tasinkona sen verran vainajan omaisuutta, että omaisuus tasaantuu puolisoiden kesken. Loput vainajan omaisuudesta jaetaan perillisille tai testamentin mukaisesti. - Yhteinen projekti
aijaa..
http://supli.fi/sailyyko-asuntoni-jos-aviopuolisoni-kuolee-tai-avioerossa/En ihan ymmärtänyt sun vastaustasi...
Kuten sanoin; sinulle jää leskenä asumisoikeus, muttet peri miestäsi. Hallinnoiminen ja omistaminen on kaksi täysin eri asiaa.
Tavanmukaisen irtaimiston saat pitää, mutta jos se ei ole tavanomainen niin silloin lapset voivat vaatia sen realisoimista. Eli jos kämppä on täynnä arvotauluja sekä -huonekaluja niin lapset saavat niistä isän osan (50%), koska leski ei tarvitse sellaisia välttämättä. - Murha mielessä?
aijaa..
http://supli.fi/sailyyko-asuntoni-jos-aviopuolisoni-kuolee-tai-avioerossa/Tuossahan se tulisi mikset halua ottaa lainaa. Haluat päästä kuolinpesään asumaan lastesi luvalla mutta miehesi maksaisi asunnon velattomaksi sitä ennen. Kuulostaa siltä että aiot päästä perinnön syrjään kiinni heti kun kämppä velaton. Joko olet miettinyt miten pääset perintöön käsiksi niin ettet joudu lusimaan?
- varokaa.
Murha mielessä? kirjoitti:
Tuossahan se tulisi mikset halua ottaa lainaa. Haluat päästä kuolinpesään asumaan lastesi luvalla mutta miehesi maksaisi asunnon velattomaksi sitä ennen. Kuulostaa siltä että aiot päästä perinnön syrjään kiinni heti kun kämppä velaton. Joko olet miettinyt miten pääset perintöön käsiksi niin ettet joudu lusimaan?
Sekin sitten viellä, avioehto ei pidä nykypäivänä, useat naiset putsaavat miehensä avioehdosta huolimatta, feministit saivat lain, joka voi taata avoliitossakin toiselle osan omaisuudesta.
- ,mutta,niin,
niin ja olen työkyvytön ja yrittänyt kaikkeni ja YRITÄN EDELLEEN.
mutta jos ei ajatella liian positiivisesti (että odotellaan lottovoittoa) vaan realistisesti niin pitää varautua siihen, etten pysty ikinä käymään kokopäivätöissä
ja ihan turha saarnata, että miksi et käy töissäniin mutta jos ajattelet miehesi parasta niin miksi sinä et maksa samoja kuluja miehen ostamasta omistusasunnosta kun nyt maksat asumisoikeusasunnosta.
Eli jos asumisoikeusasunnossa asumisen kulut ovat esim 1000eur ja sinun osuus 500eur ja miehesi ostaa asunnon jonka vastike on 150euroa niin sinä maksaisit edelleen miehellesi 500euroa mitä maksaisit vuokrallakin ollessasi. Näin vain miehesi hyötyisi etkä sinä, sillä itseäsihän et ajattele vaan miehesi parasta... - hei hei heikki
ja vaikka jäisin leskeksi niin haluaisin silti ettei minulle jäisi kuin asumisoikeus ja asunto tuleville lapsillemmeKyllä niin tulee mieleen mun ex kihlattu :) Siis minusta huolestuttavinta on ettei ainakaan sinun juttuja lukemalla susta tule muuta mieleen kuin laiska,saamaton nahjus ,joka on tottunut loisimaan muiden ihmisten mukana.Minusta sinun pitäisi ensin kasvaa ihmisenä ja sitten miettiä vielä vähän .
- hei_hei_vaan
hei hei heikki kirjoitti:
Kyllä niin tulee mieleen mun ex kihlattu :) Siis minusta huolestuttavinta on ettei ainakaan sinun juttuja lukemalla susta tule muuta mieleen kuin laiska,saamaton nahjus ,joka on tottunut loisimaan muiden ihmisten mukana.Minusta sinun pitäisi ensin kasvaa ihmisenä ja sitten miettiä vielä vähän .
jos raha voittaa rakkauden se on minusta typerää
- Ja weet.
varokaa. kirjoitti:
Sekin sitten viellä, avioehto ei pidä nykypäivänä, useat naiset putsaavat miehensä avioehdosta huolimatta, feministit saivat lain, joka voi taata avoliitossakin toiselle osan omaisuudesta.
Jos lakimiehen kirjallinen ilmaisutaito ei riitä rajaamaan puolison oikeuksia omaisuuteen niin teillä on vaan heikko oikeusoppinut remmissänne.
Jos tuo femakkovouhotuksesi pitäisi paikkansa niin miksiköhän sellaisia avioehtoja edes laadittaisiin jos ne olisivat tarpeen tullen mitättömiä?
Lakimiehiä ei kiinnosta p askan vertaa sen avioliiton päättyminen, mutta sen he kyllä haistavat jos ero on riitautettavissa ja asiakkaalle pyöräytettävissä tuntuva lasku. Sillähän ei ole merkitystä onko avioehdossa joku lain porsaanreikä vai ei, lakimies ottaa rahan sieltä mistä tyhmä sitä tarjoaa. - eipä onnistu
aijaa..
http://supli.fi/sailyyko-asuntoni-jos-aviopuolisoni-kuolee-tai-avioerossa/Ei ole noin yksinkertaista. Jos asunnosta en vähänkään enemmän velkaa jäljellä ja sinä et pysty loppulainoja lyhentämään (niinkuin olet antanut ymmärtää) niin kämppä lähtee myyntiin ja velkojen lyhennykseen. On aivan sama mikä oikeus leskellä on asunnon suhteen jos sitä ei ole maksettu, se ei tällöin välttämättä toteudu.
- Ei weet
Ja weet. kirjoitti:
Jos lakimiehen kirjallinen ilmaisutaito ei riitä rajaamaan puolison oikeuksia omaisuuteen niin teillä on vaan heikko oikeusoppinut remmissänne.
Jos tuo femakkovouhotuksesi pitäisi paikkansa niin miksiköhän sellaisia avioehtoja edes laadittaisiin jos ne olisivat tarpeen tullen mitättömiä?
Lakimiehiä ei kiinnosta p askan vertaa sen avioliiton päättyminen, mutta sen he kyllä haistavat jos ero on riitautettavissa ja asiakkaalle pyöräytettävissä tuntuva lasku. Sillähän ei ole merkitystä onko avioehdossa joku lain porsaanreikä vai ei, lakimies ottaa rahan sieltä mistä tyhmä sitä tarjoaa.Tsot-tsot. Kyllä käräjäoikeus pakkosovittelee ihan pätevääkin avioehtosopimusta, mikäli puolisoiden tilanne on muuttunut epäsuhteiseksi. Mitä pidempään avioliitto on kestänyt, sen helpommin ae-sopimusta sovitellaan.
- Haihattelua
Niin kauan kuin et käy töissä etkä millään lailla pystyisi osallistumaan lainan maksuun, ei sinulla kyllä ole mitään varaa nalkuttaa miehellesi siitä miten hän päättää asua ja ottaako hän ehkä satojen tuhansien asuntolainan yksin niskoilleen.
Jos teitä on vain yksi tienaamassa, niin miten voit edes olla varma että miehesi yksin saisi niin ison asuntolainan että voisi ostaa kahden ihmisen kodiksi riittävän asunnon? Pankit ovat tarkkoja näiden kanssa ja laskevat takaisinmaksuerät 6 % korolla (korot nyt ovat ennätysalhaalla mutta eivät ne siellä ikuisesti pysy).
Lisäksi: miten meinasitte hoitaa omarahoitusosuuden (vähintään 20 % asunnon hinnasta?) Teillä on tällä hetkellä pelkkää velkaa eikä ollenkaan säästöjä. Ei pankki lainaa teille senttiäkään tuollaisessa tilanteessa.- Järki peliin
Tämä on asiaa siis edellinen viesti. Ei kannata käyttää suurempaa kauhaa mikä kattilaan mahtuu. Eri asia jos molemmat on työssä.
- miksei-se-ymmärrä---
pankki lainaa miehelleni juuri sen verran että saataisiin hyvä asunto (kolmio)
niin ja lainaa 100% kun vanha asuntolaina menee pois.. kahdesta pankista jopa tuo 100% onnistuu.
ja edelleen, miehen laina --> miehen asunto --> erotilanteessa en saa mitään avioehdon johdosta - antaahan se pankki
pankki lainaa miehelleni juuri sen verran että saataisiin hyvä asunto (kolmio)
niin ja lainaa 100% kun vanha asuntolaina menee pois.. kahdesta pankista jopa tuo 100% onnistuu.
ja edelleen, miehen laina --> miehen asunto --> erotilanteessa en saa mitään avioehdon johdostaKyllähän se pankki aina lainaa, koska se tietää saavansa omansa pois, tavalla tahi toisella.
Työkaverilta jolla oli lähes maksettu asunto ja vaihto kalliiseen kiinteistöön.
Tuli lama ja romahti hinnat, niin meni kaikki. Mutta jäi sentään niin, että velkaa ei jäänyt, mutta ei omaisuuttakaan.
ts. se pienempi asunto meni siinä kaupassa ja sinne pankille.
Pankki antaa, kun tietää pärjäävänsä, se ottaa vaikka teidän selkänahasta, se ei tunne sääliä.
- 9+18
Tässä puritaanit neuvovat sinua menemään töihin, mikä voi olla ihan hyvä asia, mutta ei tietenkään liity aiheeseen millään tavalla. Jos haette lainaa pankista, pankki haluaa sen molempien nimiin, olette molemmat töissä tai ette. Sitten pankkia kiinnostaa perheen kyky maksaa lainaa takaisin. Ei se, onko perheenäiti työssä vai ei. Perheen tulot ratkaisevat. Tämä maa on väärällään asuntovelkaisia perheitä, joissa on kotiäiti. Jos miehesi tulot ovat pankin näkövinkkelistä riittävät, niin ok.
Avioehto ei vaikuta elämään avioliiton aikana. Jos ero tulee, varsinkin pitkän liiton jälkeen, avioehtoa ei sovelleta kirjaimellisesti. Mikäli toinen osapuoli on omalla osuudellaan rahoittanut perheen yhteistä kotia, tämä otetaan huomioon osituksessa - myös silloin, kun on avioehto. Toki, eihän tällainen automaattista ole, toisen osapuolen on pidettävä puoliaan ja vaadittava sovittelua. Näitä ongelmia on tullut tilanteissa, joissa vaimo on käytännössä maksellut perheen yhteistä asuntoa, mutta mies on pannut rahojaan omissa nimissään olevaan autoon, veneeseen jne. Erotilanteessa mies olettaa voivansa pitää oman autonsa ja veneensä (koska on avioehto) ja sitten saavansa vielä puolet yhteisestä, mutta vaimon mksamasta asunnosta. No, ei se näin mene, jos vaimolla on edes jonkin tasoinen juristi apunaan.
Mitä miehesi asenteeseen tulee, se on vaikeampi juttu. Omalla tavallaan hän on oikeassa: hän voi jäädä auton alle, meteoriitti voi tippua hänen päähänsä, huomenna voi alkaa ydinsota tai tsunami vie koko pitäjän mennessään - tai sitten ei. Ihmisiä on karkeasti yleistäen kahta tyyppiä: sellaisia, jotka ottavat oman elämänsä ohjat käsiinsä ja sellaisia, jotka enempi vain ovat olemassa. Jotkut puhuvat ilkeästi voittaja- ja luuserityypeistä, vaikka eihän asia näin yksinkertainen ole. Miehesi on luultavasti kiltti, ahkera, hellä ja kaikin puolin hyvä mies - mitalin toisena puolena sitten vähän arka nössö. Minkäs teet.- miksei-se-ymmärrä---
pankki suostuu antamaan lainan vain miehen nimiin juuri avioehdon takia (toisessa pankissa ei edes välitetty koko asiasta)
pankit: nordea ja osuuspankki
Ja tiedän, että kaikki marmattavat töihin menosta mutta en siihen kykene (ainakaan juuri nyt).
Ja mieheni on juuri sellainen kuin kuvailit; hirveän kiltti, ahkera ja ihana mutta kuten sanoit... en nyt sanoisi että nössö mutta olen potkinut perseelle monessa asiassa (esim. vaihtanut hänen puh.liittymäänsä halvemmaksi, vakuutusasioita halvemmaksi, turhia laskuja pois ym.. JA HÄN ON KIITTÄNYT MINUA!)
Kyllä mä yritän olla hyvä vaimo. - villiviiperi
pankki suostuu antamaan lainan vain miehen nimiin juuri avioehdon takia (toisessa pankissa ei edes välitetty koko asiasta)
Ja tiedän, että kaikki marmattavat töihin menosta mutta en siihen kykene (ainakaan juuri nyt).
Ja mieheni on juuri sellainen kuin kuvailit; hirveän kiltti, ahkera ja ihana mutta kuten sanoit... en nyt sanoisi että nössö mutta olen potkinut perseelle monessa asiassa (esim. vaihtanut hänen puh.liittymäänsä halvemmaksi, vakuutusasioita halvemmaksi, turhia laskuja pois ym.. JA HÄN ON KIITTÄNYT MINUA!)
Kyllä mä yritän olla hyvä vaimo.Jospa aloittaisit sen perseelle potkimisen ihan itsestäsi.
- 5+8
Kyllä mä yritän olla hyvä vaimo.Eikös se äidin työ ole yksi raskaimpia töitä, mitä on? Jos et töissä pysty käymään, niin älä herranen aika hommaa lastakaan, kun et silloin siitäkään pysty huolehtimaan.
Jos työesteesi ei ole pysyvä, niin parantele itsesi (oli se sitten fyysinen/psyykkinen vaiva), etsi töitä kunnolla ja vasta pari vuotta töissä olleena haette yhdessä sitä asuntolainaa.
Lapsen hoito on rankkaa työtä 24/7 ja siihen ei tule ryhtyä kevyin perustein. Tässä maassa on jo ihan liikaa lapsia, joiden vanhemmilla ei ole halua, eikä kykyä hoitaa lastansa kunnolla. Rakkaus lapseen voi olla syvä, mutta se ei auta, jos ei jaksa tehdä rankasti töitä. Miehestäsi ei varmasti paljoa apua ole arkitalouden hoitoon ja lapseen, jos hän tekee töitä niin paljon kuin nyt väität. - zeesuskraist
"Ihmisiä on karkeasti yleistäen kahta tyyppiä: sellaisia, jotka ottavat oman elämänsä ohjat käsiinsä ja sellaisia, jotka enempi vain ovat olemassa. Jotkut puhuvat ilkeästi voittaja- ja luuserityypeistä,"
Eiköhän tässä ole riskinottohalusta kysymys. Jotkut ovat varovaisia ja jotkut ottavat riskejä helpommin. On varmaan totta, että moni rikas ihminen on jälkimmäistä tyyppiä, mutta yhtä rikasta tyyppiä kohti on aina monta peluria, jotka ovat omaisuutensa hävinneet.. - miksei-se-ymmärrä---
5+8 kirjoitti:
Eikös se äidin työ ole yksi raskaimpia töitä, mitä on? Jos et töissä pysty käymään, niin älä herranen aika hommaa lastakaan, kun et silloin siitäkään pysty huolehtimaan.
Jos työesteesi ei ole pysyvä, niin parantele itsesi (oli se sitten fyysinen/psyykkinen vaiva), etsi töitä kunnolla ja vasta pari vuotta töissä olleena haette yhdessä sitä asuntolainaa.
Lapsen hoito on rankkaa työtä 24/7 ja siihen ei tule ryhtyä kevyin perustein. Tässä maassa on jo ihan liikaa lapsia, joiden vanhemmilla ei ole halua, eikä kykyä hoitaa lastansa kunnolla. Rakkaus lapseen voi olla syvä, mutta se ei auta, jos ei jaksa tehdä rankasti töitä. Miehestäsi ei varmasti paljoa apua ole arkitalouden hoitoon ja lapseen, jos hän tekee töitä niin paljon kuin nyt väität.mistä tiedät miten meidän lasten hoito asia menisi? en voi kertoa mitään sairaudestani täällä (joka kyllä valottaisi hiukan asiaa miksen töihin pysty mutta lapsi on tervetullut).
ehkä saan apua lapsen hoitoon?
Mielipiteeni on, että elät miehesi siivellä ja nalkutat hänelle siitä, mihin hän käyttää omia rahojaan. Vaikka asian ei pitäisi sinulle kuulua. Jossain vaiheessa miehesi kuppi todennäköisesti kaatuu ja hän ottaa avioeron.
- miksei-se-ymmärrä---
kiitos mielipiteestäsi mutta olen erimieltä.
pikemminkin hän on säästänyt kiitos minun.
ja elämästä ei ikinä tiedä mitä tulee eteen mutta en murehdi ns. turhia. - Ihmettelen suuresti
kiitos mielipiteestäsi mutta olen erimieltä.
pikemminkin hän on säästänyt kiitos minun.
ja elämästä ei ikinä tiedä mitä tulee eteen mutta en murehdi ns. turhia.Et murehdi turhia? Koko ajan valitat siitä, että miehesi ei ota suurta riskiä (eli lainaa). Haluat vain elää miehesi siivellä (kuten jo aikasemmin on todettu).
Johtuuko työkyvyttömyytesi "masennuksesta"? - Säästöä
Vaimo yrittää saada miehensä sijoittamaan rahaa asuntoon=säästämään rahaa, joka on fiksumpaa kuin olla vuokralla/asumisoikeusasunnossa ja vaimo mukamas on se typerä puoliso tässä asiassa.
Ja minä olen se, joka omistaa 100% meidän perheemme asunnosta. - miksei-se-ymmärrä---
Ihmettelen suuresti kirjoitti:
Et murehdi turhia? Koko ajan valitat siitä, että miehesi ei ota suurta riskiä (eli lainaa). Haluat vain elää miehesi siivellä (kuten jo aikasemmin on todettu).
Johtuuko työkyvyttömyytesi "masennuksesta"?fyysinen sairaus. enpä taida vastata enää mihinkään. hitto että piti "pääotsikoksi" tämän tulla.
- miksei-se-ymmärrä---
Säästöä kirjoitti:
Vaimo yrittää saada miehensä sijoittamaan rahaa asuntoon=säästämään rahaa, joka on fiksumpaa kuin olla vuokralla/asumisoikeusasunnossa ja vaimo mukamas on se typerä puoliso tässä asiassa.
Ja minä olen se, joka omistaa 100% meidän perheemme asunnosta.jos tulkitsin tämän oikein niin kiitos.
- kylmä fakta!
Säästöä kirjoitti:
Ja minä olen se, joka omistaa 100% meidän perheemme asunnosta.Prinsessa yrittää saada miehensä ostamaan yksinään yhteisen kodin koska prinsessa on niin luuseri ettei ole töissä eikä saa lainaa. Prinsessa haluaa myös säästää miehensä asumiskuluja että prinsessalle jäisi enemmän käyttörahaa sillä välin kun mies hikoilee duunissa tienaamassa lisää rahaa. Tuollaiset luuseriämmät pitäisi upottaa itämereen, mutta valitettavasti ongelmajätteiden dumppaaminen sinne on kielletty.
- miksei-se-ymmärrä---
kylmä fakta! kirjoitti:
Prinsessa yrittää saada miehensä ostamaan yksinään yhteisen kodin koska prinsessa on niin luuseri ettei ole töissä eikä saa lainaa. Prinsessa haluaa myös säästää miehensä asumiskuluja että prinsessalle jäisi enemmän käyttörahaa sillä välin kun mies hikoilee duunissa tienaamassa lisää rahaa. Tuollaiset luuseriämmät pitäisi upottaa itämereen, mutta valitettavasti ongelmajätteiden dumppaaminen sinne on kielletty.
toivon, että mieheni ostaa ITSELLENSÄ KODIN jossa saisin asua. DAA?
on omistusasunto aina parempi sijoitus kuin vuokra (asuisipa mies minun kanssa tai yksin)
ei mulle jäis käteen yhtään sen enempää kuin nytkään.
ja voi kun kiva kun haukut luuseriksi vaikka parhaani yritän.
mut hei nää on näitä suomi24:sen keskusteluja ja olis pitäny miettiä tuhannesti ennneku tänne mitään kirjotti - nainennnnnnnnnnnnnn
on omistusasunto aina parempi sijoitus kuin vuokra (asuisipa mies minun kanssa tai yksin)
mut hei nää on näitä suomi24:sen keskusteluja ja olis pitäny miettiä tuhannesti ennneku tänne mitään kirjottiMinä en pidä sinua luuserina, minkäpä sairauden aiheuttamalle työkyvyttömyydelle voi.
MUTTA jos asunto olisi miehen ja velka miehen, on hänen asiansa päättää ottaako riskin vai ei. Tarkoituksesi voi olla hyvä, mutta on silkkaa miehen kontrollointia yrittää pakottaa hänet toimimaan SINUN tahtomallasi tavalla. Minua tuollainen ahdistaisi (ja ahdistuksesta on kokemusta, sillä lähipiiriini kuuluu ihmisiä, jotka yrittävät käyttää valtaa toisen parhaan nimissä).
Jos rahaa meneekin hukkaan, eipä siihen maailma kaadu. Ihmissuhdetta tuollainen toiseen vaikuttaminen sen sijaan syö. Elä ja anna toisenkin elää itse tahtomallaan tavalla. Kunnioita miehesi oikeutta päättää itse omista asioistaan. - hohhoijaa rinsressaa
mut hei nää on näitä suomi24:sen keskusteluja ja olis pitäny miettiä tuhannesti ennneku tänne mitään kirjottikuvitteletko miehesi olevan idiootti joka "ei ymmärrä omaa parastaan"? mikähän sinä olet siihen sanomaan yhtään mitään?
se ettei miehesi uskalla mennä pankin kanssa naimisiin on enemmän kuin fiksua tän hetkisessä maailman tilanteessa..
ja tuo väittämä, että töitä on kyllä enemmän kuin jaksaa tehdä, on valhetta..minäkin olen pätevä hoitaja ja niinpä vain olen työttömänä vaikka hoitajista mukamas huutava pula tällä hetkellä..mikään ei ole niin varmaa nykymaailmassa kuin epävarmuus..
miehesi on fiksu, fiksumpi kuin sinä..hän osaa nähdä asiat realistisina eikä tee typeriä ratkaisuja hätäisesti..miksi sinä haluat määrätä noin paljon sitä mihin miehesi OMAT RAHANSA tuhlaa? millä tavoin aso- tai vuokra-asuminen on sinulta pois?
jos et kerta ole valmis töihin menemään etkä näin ollen lainaakaan puoliksi niimisi ottamaan, niin annahan kuule miehesi päättää ihan itse miten hän haluaa rahansa tuhlata! et sinä ole miehesi edunvalvoja.. - KALLE KELLO
mut hei nää on näitä suomi24:sen keskusteluja ja olis pitäny miettiä tuhannesti ennneku tänne mitään kirjottiSaat niin paljon palautetta, että SINUN pitäisi jo YMMÄRTÄÄ ja mennä' peilin eteen. Olet hel**n tyhmä ja naiivi. Sinulla EI OLE minkäänlaista tajua asioista. Makaat kotona työkyvyttömyyseläkkeen turvin, jolla EI VARMASTI maksuja paljoa laskeskella. Kuinkahan kauan miehesi sinua viitsii katella. Olet itsekäs, todella itsekäs ja pitäisikö "daa:sta" päätellä, että olet ehkä tullut rikkaisiin naimisiin rajan takaa, eikä se nyt ollutkaan sitä RIKKAUTTA mitä kuvittelit. Kasva aikuiseksi
- miksei-se-ymmärrä---
KALLE KELLO kirjoitti:
Saat niin paljon palautetta, että SINUN pitäisi jo YMMÄRTÄÄ ja mennä' peilin eteen. Olet hel**n tyhmä ja naiivi. Sinulla EI OLE minkäänlaista tajua asioista. Makaat kotona työkyvyttömyyseläkkeen turvin, jolla EI VARMASTI maksuja paljoa laskeskella. Kuinkahan kauan miehesi sinua viitsii katella. Olet itsekäs, todella itsekäs ja pitäisikö "daa:sta" päätellä, että olet ehkä tullut rikkaisiin naimisiin rajan takaa, eikä se nyt ollutkaan sitä RIKKAUTTA mitä kuvittelit. Kasva aikuiseksi
kuten olen täällä jo kerran maininnut niin on vaikeaa tietää tekstin perusteella mitä sanat tarkoittaa. ymmärrät tuon DAA´n kovin negatiivisesti.
- KALLE KELLO
kuten olen täällä jo kerran maininnut niin on vaikeaa tietää tekstin perusteella mitä sanat tarkoittaa. ymmärrät tuon DAA´n kovin negatiivisesti.
Voi voi lapsi parkaa. Opettele ensin se yhteiselämä. Olet surkuhupaisa pikkurassukka. Tiedätkö jos lapsena olet saanut kaiken eteesi murjottamalla ja jalkaa lattiaan polkemalla, on se elämä aikuisena jotain muuta. Muistahan lapsukainen, että pettymykset kuuluvat elämään, eikä aina saa eikä äiti ja isi ole sinua enää avittamassa ja antamassa sitä mitä haluat. Koita nyt lapsukainen kasvaa henkisesti, muuten se sinun ukkokultasi hakee paremman ja se on vain ajan kysymys.
- diipadidaa
mut hei nää on näitä suomi24:sen keskusteluja ja olis pitäny miettiä tuhannesti ennneku tänne mitään kirjotti"ei mulle jäis käteen yhtään sen enempää kuin nytkään"
Jos nyt maksat puolet aso-kämpästä ja haluaisit maksaa tulevaisuudessa vain puolet yhtiövastikkeesta niin kyllähän kulusi pienentyisivät. Miehelläsi nousisivat hyvässä lykyssä moninkertaisiksi. - miksei-se-ymmärrä---
KALLE KELLO kirjoitti:
Voi voi lapsi parkaa. Opettele ensin se yhteiselämä. Olet surkuhupaisa pikkurassukka. Tiedätkö jos lapsena olet saanut kaiken eteesi murjottamalla ja jalkaa lattiaan polkemalla, on se elämä aikuisena jotain muuta. Muistahan lapsukainen, että pettymykset kuuluvat elämään, eikä aina saa eikä äiti ja isi ole sinua enää avittamassa ja antamassa sitä mitä haluat. Koita nyt lapsukainen kasvaa henkisesti, muuten se sinun ukkokultasi hakee paremman ja se on vain ajan kysymys.
lapsuus on ollu paljon tiukempaa rahan suhteen kuin nykyään, olen oppinut kyllä rahan arvon. joskus harvoin ainoa ruoka oli kouluruoka.
että se siitä sinun kommentistasi.
minä vastaan täällä ihmisten kommenteihin, koska keskustelun aloitinkin.
sinua käy hieman sääliksi, kun lähes joka toinen kommentti on sinulta mutta hei se on elämää.
niin ja mieheni tietää tästä keskustelusta ja näistä kommenteista ja silti pysyy rinnallani. onnea hänellä ketä tosi rakkauden on löytänyt - eli minulla.
asuisin vaikka roskiksessa hänen kanssaan jos olisi pakko. - Tasa-arvoa kiitos
mut hei nää on näitä suomi24:sen keskusteluja ja olis pitäny miettiä tuhannesti ennneku tänne mitään kirjottiKuvitteleppa tilanne. Mies ja nainen kohtaa, rakastuu ja menee naimisiin. Mies asuu omassa 70 neliön maksetussa asunnossa, vastike 200e/kk. Nainen asuu 70 neliö asunnossa vuokralla 800e/kk. Nainen ehdottaa, että hän muuttaa miehensä luokse.
Mikä on mielestäsi oikea kustannus joka naisen tulee maksaa miehelle asumisesta? Sinun logiikalla sinä maksat vastikkeesta puolet eli 100e/kk ja säästät asumiskustannuksiasi 700e/kk. Mies säästää asumiskustannuksissa jopa 100e/kk. Toteutuuko tässä mielestäsi tasa-arvo?
Tasa-arvoisesti ajalteltuna naisella on kaksi vaihtoehtoa. Joko hän maksaa miehelle 400e/kk vuokraa hänen omistamassaan asunnossa asumisesta tai mies myy asunnosta naiselle puolet (nainen hankkikoot rahansa mistä haluaa tai lainaa pankista) ja tämän jälkeen maksetaan vastike puoliksi 100e/kk. - SIISMITÄH
Tasa-arvoa kiitos kirjoitti:
Kuvitteleppa tilanne. Mies ja nainen kohtaa, rakastuu ja menee naimisiin. Mies asuu omassa 70 neliön maksetussa asunnossa, vastike 200e/kk. Nainen asuu 70 neliö asunnossa vuokralla 800e/kk. Nainen ehdottaa, että hän muuttaa miehensä luokse.
Mikä on mielestäsi oikea kustannus joka naisen tulee maksaa miehelle asumisesta? Sinun logiikalla sinä maksat vastikkeesta puolet eli 100e/kk ja säästät asumiskustannuksiasi 700e/kk. Mies säästää asumiskustannuksissa jopa 100e/kk. Toteutuuko tässä mielestäsi tasa-arvo?
Tasa-arvoisesti ajalteltuna naisella on kaksi vaihtoehtoa. Joko hän maksaa miehelle 400e/kk vuokraa hänen omistamassaan asunnossa asumisesta tai mies myy asunnosta naiselle puolet (nainen hankkikoot rahansa mistä haluaa tai lainaa pankista) ja tämän jälkeen maksetaan vastike puoliksi 100e/kk.mitä helkutin tasa-arvoa on maksaa miehelle vuokraa tuollaisessa tilanteessa? OLETTEKO KAIKKKI KIRJOITTAJAT VÄHÄN TYHMIÄ?
Jos itse muuttaisit asumaan puolison asuntoon niin miksi ihmeessä maksaisit asumisesta puolia enempää? Sitten kun eroasitte niin exäsi saisi naureskella, että olipa tyhmä akka/äijä kun maksoi mun kämppää ja silti se on minun!
BUAHAHAA!
että sellasta viisautta täällä SUOMI24;sessa..
p.s. kyllä se nyt on niin, että se ketä omistaa mitä tahansa maksaa sen yksinänsä! - SIISMITÄH
SIISMITÄH kirjoitti:
mitä helkutin tasa-arvoa on maksaa miehelle vuokraa tuollaisessa tilanteessa? OLETTEKO KAIKKKI KIRJOITTAJAT VÄHÄN TYHMIÄ?
Jos itse muuttaisit asumaan puolison asuntoon niin miksi ihmeessä maksaisit asumisesta puolia enempää? Sitten kun eroasitte niin exäsi saisi naureskella, että olipa tyhmä akka/äijä kun maksoi mun kämppää ja silti se on minun!
BUAHAHAA!
että sellasta viisautta täällä SUOMI24;sessa..
p.s. kyllä se nyt on niin, että se ketä omistaa mitä tahansa maksaa sen yksinänsä!niin että ei mitään tasa-arvoa jos puoliso joutuu toiselle maksamaan vuokraa? KUKA HITTO EDES MUUTTAISI TUOLLAISEN URPON KANSSA YHTEEN?
JOS ASUNTO ON TOISEN NIMISISSÄ niin silloin se ketä siihen muuttaa EI OMISTA YHTÄÄN!
Ihan kuin se toinen osapuoli olisi vain sijoitusmielessä otettu asumaan saman katon alle!
MIHIN HÄVISI RAKKAUS?
HYI TEITÄ!
- Ei aina voi tietää
Onko miehesi ihan varmasti kertonut kaiken?
Meillä mieheni ei ole innostunnut asuntolainasta, koska hänellä on paljon kulutusluottoa. Ei ensin meinannut kertoa koko summaa, mutta kun kerran sitten ihan kunnolla sanoin hänelle, että nyt sitten aivan kaikki fakta pöytään tai minä aloitan etsimään sen tiedot sinun tavaroista. Jo tuli tieto.
Kun tämän tiedon sain tajusin itsekkin, ettei todellakaan voida mennä ostamaan mitään asuntoa ennen säästöjä ja muiden lainojen maksua, vaikka kuinka houkuttelisi meitä.
Ja mekin olemme naimisissa ja meillä on omat tilit sekä yhteinen taloustili. Tämä on tullut ihan käytännön pakosta. Lisätään vielä sekin, että olemme tavanneet vanhemmalla iällä, joten kumpikin on elännyt yksin monta vuotta ja sitä kautta järjestännyt elämansä alkutapaleeen ja mieheni kulutusluottoihin minä en ole koskaan liittynyt.- miksei-se-ymmärrä---
Minun miestäni rehellisempää ei löydä ja monesti näen hänen pankki asiansa ja hoidan hänen puolestaan vakuutusasioita ym.
Tiedän hänen asioistaan kaiken ja hän minun.
Rehellisyys on tässä suhteesta kaikkein tärkein asia ja onneksi olemme molemmat sitä mieltä. - Ei sitä aina tiedä
Minun miestäni rehellisempää ei löydä ja monesti näen hänen pankki asiansa ja hoidan hänen puolestaan vakuutusasioita ym.
Rehellisyys on tässä suhteesta kaikkein tärkein asia ja onneksi olemme molemmat sitä mieltä.Nyt ei ollut meidän perheessä siitä kyse, ettenkö tiennyt velkojen olemassa olon ja olemme olleet rehellisä toisillemme ihan koko ajan.
Meillä vaan ei mieheni halunnut kertoa sitä tarkkaa summaa. Ja kyllä minä hoidan meidän perheen talous ja muut juoksevat asiat, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisen sairauden vuoksi. Joten en edes pysty palamaan työelämään takaisin vaikka tekisin mitä.
Joillekin se vaan on sellainen periaate kysymys lainan otto tai olla ottamatta. Itse olen sitä mieltä, että kummankin on sitouduttava tälläiseen projektiin täysillä ennen, kun lähdetään totetuttamaan.
Lisään tämän vaikka et kysynyt tai maininnut sitä, että onko säästöjä ja mahdollisia takaajia. Kaikki eivät takaa kenenkään lainoja vaikka olisi kysymys omasta lapsesta.
Muistan lapuudesta yhden keskustelun vanhempieni välillä.
Äiti oli luvannut omalle veljellensä taata autolainan (siihen aikaan autolainaan tarvittiin takaajat) ilman isän lupaa ja siitä tuli sitten ihan kunnon keskustelu. Onneksi äidin veli ei koskaan pyytänyt äidin nimeä, koska äiti olisi joutunut sanomaan viime minuutilla, että ei kiitos ja että ei hän sittenkään takaa lainaa.
Ja oletko kysynyt pankista lainan siten, että sinulla on ostettava asunto jo katsottuna ja saanut mustaa valkoisella, että saisitte asuntolainan? - miksei-se-ymmärrä---
Ei sitä aina tiedä kirjoitti:
Nyt ei ollut meidän perheessä siitä kyse, ettenkö tiennyt velkojen olemassa olon ja olemme olleet rehellisä toisillemme ihan koko ajan.
Meillä vaan ei mieheni halunnut kertoa sitä tarkkaa summaa. Ja kyllä minä hoidan meidän perheen talous ja muut juoksevat asiat, koska olen työkyvyttömyyseläkkeellä fyysisen sairauden vuoksi. Joten en edes pysty palamaan työelämään takaisin vaikka tekisin mitä.
Joillekin se vaan on sellainen periaate kysymys lainan otto tai olla ottamatta. Itse olen sitä mieltä, että kummankin on sitouduttava tälläiseen projektiin täysillä ennen, kun lähdetään totetuttamaan.
Lisään tämän vaikka et kysynyt tai maininnut sitä, että onko säästöjä ja mahdollisia takaajia. Kaikki eivät takaa kenenkään lainoja vaikka olisi kysymys omasta lapsesta.
Muistan lapuudesta yhden keskustelun vanhempieni välillä.
Äiti oli luvannut omalle veljellensä taata autolainan (siihen aikaan autolainaan tarvittiin takaajat) ilman isän lupaa ja siitä tuli sitten ihan kunnon keskustelu. Onneksi äidin veli ei koskaan pyytänyt äidin nimeä, koska äiti olisi joutunut sanomaan viime minuutilla, että ei kiitos ja että ei hän sittenkään takaa lainaa.
Ja oletko kysynyt pankista lainan siten, että sinulla on ostettava asunto jo katsottuna ja saanut mustaa valkoisella, että saisitte asuntolainan?"Nyt ei ollut meidän perheessä siitä kyse, ettenkö tiennyt velkojen olemassa olon ja olemme olleet rehellisä toisillemme ihan koko ajan."
---Asia selvä mutta en selvyyden vuoksi näin edes väittänyt----
Säästöjä ei ole ja takaajia ei ole edes kysytty eikä tarvita. Tai siis anteeksi- mieheni ei tarvitse eikä hänellä ole paljoa säästöjä. - 299
Rehellisyys on tässä suhteesta kaikkein tärkein asia ja onneksi olemme molemmat sitä mieltä.miksei se ymmärrä:llä on ihan selvästi liikaa vapaa aikaa kun koko ajan pyrkii kontroilloimaan miestään,tyypillinen nainen,valitettavasti.
miehesi on ihan oikeassa sikäli että pitääkin pelkää tommosta naista, jo se että käytät pelkuri sanaa viestissäsi kuvaillessa miestäsi niin kertoo sinusta paljon,sekä se että "hoidat"aikuisen kumppanisi talousasioita(eikö aikuinen osaa itse hoitaa asioitaan ei tarvi toista kohdella kuin lasta)
toivottavasti miehesi ei missään nimessä anna periksi tommoselle loiselle
miehesi kyllä ansaitsisi paremman puolikkaan. toivottavasti ei lapsia ole eikä tule.
kontrollifriikki työpaikka olisi teidän suhteen pelastus ei olisi niin paljon aikaa nähdä vaivaa miehen talousasioista.
kyllä käy sääliksi miestä,mutta niinhän voi käydä kun on liian kiltti,ihmiset käyttävät hyväkseen. - 18+9=23
"Nyt ei ollut meidän perheessä siitä kyse, ettenkö tiennyt velkojen olemassa olon ja olemme olleet rehellisä toisillemme ihan koko ajan."
Säästöjä ei ole ja takaajia ei ole edes kysytty eikä tarvita. Tai siis anteeksi- mieheni ei tarvitse eikä hänellä ole paljoa säästöjä.jos oot puhunut totta muissakin asioissa ja etä oo koko ajan eri henkilö niin OOT KYLLÄ upee vaimo saisinpa määkin EI liittynyt keskusteluun mitenkään mutta Peukkui vaan tohon asuntoon
- miksei-se-ymmärrä---
18+9=23 kirjoitti:
jos oot puhunut totta muissakin asioissa ja etä oo koko ajan eri henkilö niin OOT KYLLÄ upee vaimo saisinpa määkin EI liittynyt keskusteluun mitenkään mutta Peukkui vaan tohon asuntoon
haluan tähän kohtaan todeta (en tiedä kirjoitanko vielä muualle) mutta mielestäni rehellisesti ajattelen mieheni parasta. jos hän minun kanssani haluaa olla (en pakota) niin hänen parastaan ajatellen olisi järkevämpää ostaa oma asunto.
mut hei en voi pakottaa. voin kertoa vain oman mielipiteeni ja näyttää nää tekstit missä kaikki haukkuu mua.
jos minä en voi saada lainaa niin se on sitten niin. miksi ihmeessä mieheni ei kannattaisi sitä ottaa JOS hyvin todennäköisesti sen pystyy maksamaan JA KAIKEN LISÄKSI ON JÄRKEVÄMPÄÄ KUIN VUOKRALLA/ASOSSA. - miksei-se-ymmärrä---
299 kirjoitti:
miksei se ymmärrä:llä on ihan selvästi liikaa vapaa aikaa kun koko ajan pyrkii kontroilloimaan miestään,tyypillinen nainen,valitettavasti.
miehesi on ihan oikeassa sikäli että pitääkin pelkää tommosta naista, jo se että käytät pelkuri sanaa viestissäsi kuvaillessa miestäsi niin kertoo sinusta paljon,sekä se että "hoidat"aikuisen kumppanisi talousasioita(eikö aikuinen osaa itse hoitaa asioitaan ei tarvi toista kohdella kuin lasta)
toivottavasti miehesi ei missään nimessä anna periksi tommoselle loiselle
miehesi kyllä ansaitsisi paremman puolikkaan. toivottavasti ei lapsia ole eikä tule.
kontrollifriikki työpaikka olisi teidän suhteen pelastus ei olisi niin paljon aikaa nähdä vaivaa miehen talousasioista.
kyllä käy sääliksi miestä,mutta niinhän voi käydä kun on liian kiltti,ihmiset käyttävät hyväkseen.ehkä on liikaa vapaa-aika (ei tosin omasta tahdosta) mutta en todellakaan miestäni halua kontrolloida mutta jotkut vain ovat sellaisia, että heitä pitää hieman potkia perseelle kuitenkin käsi sydämellä niin, etteivät tee mitään vastoin tahtoaan.
jos et tunne sellaisia ihmisiä niin et ymmärrä minun asiaani.
kaikki eivät aikuisenakaan osaa tai viitsi hoitaa omia asioitaan vaikka olisivat täysin terveitä ym.
ihmisiä on erilaisia ja ajattelen mieheni parasta tulevaisuuden kannalta. VAIKKA HÄN JOSKUS MINUSTA EROASIKIN NIIN SILTI HÄNEN ASIANSA OLISIVAT PAREMMIN OMISTUSASUNNOSSA KUIN MENETTÄÄ RAHANSA VUOKRA-ASUNTOON/ASUMISOIKEUSASUNTOON. - Jaahans
ehkä on liikaa vapaa-aika (ei tosin omasta tahdosta) mutta en todellakaan miestäni halua kontrolloida mutta jotkut vain ovat sellaisia, että heitä pitää hieman potkia perseelle kuitenkin käsi sydämellä niin, etteivät tee mitään vastoin tahtoaan.
jos et tunne sellaisia ihmisiä niin et ymmärrä minun asiaani.
kaikki eivät aikuisenakaan osaa tai viitsi hoitaa omia asioitaan vaikka olisivat täysin terveitä ym.
ihmisiä on erilaisia ja ajattelen mieheni parasta tulevaisuuden kannalta. VAIKKA HÄN JOSKUS MINUSTA EROASIKIN NIIN SILTI HÄNEN ASIANSA OLISIVAT PAREMMIN OMISTUSASUNNOSSA KUIN MENETTÄÄ RAHANSA VUOKRA-ASUNTOON/ASUMISOIKEUSASUNTOON."kaikki eivät aikuisenakaan osaa tai viitsi hoitaa omia asioitaan vaikka olisivat täysin terveitä ym."
Ja näin puhuu henkilö joka työkyvyttömyteen vedoten kieltäytyy edes harkitsemasta koulutusta tai kuntoutusta? Nyt se järki käteen. - Ei sitä aina tiedä
haluan tähän kohtaan todeta (en tiedä kirjoitanko vielä muualle) mutta mielestäni rehellisesti ajattelen mieheni parasta. jos hän minun kanssani haluaa olla (en pakota) niin hänen parastaan ajatellen olisi järkevämpää ostaa oma asunto.
mut hei en voi pakottaa. voin kertoa vain oman mielipiteeni ja näyttää nää tekstit missä kaikki haukkuu mua.
jos minä en voi saada lainaa niin se on sitten niin. miksi ihmeessä mieheni ei kannattaisi sitä ottaa JOS hyvin todennäköisesti sen pystyy maksamaan JA KAIKEN LISÄKSI ON JÄRKEVÄMPÄÄ KUIN VUOKRALLA/ASOSSA.Minusta taas tuntuu sitä, että olet saanut jostain päähän pinttymän, että on kiva asua omistusasunnossa.
Meillä minä olen ainakin nyt, kun tiedän missä mennään meidän perheen raha-asioissa päättänyt, että omalta osaltani yritän säästää omista pienistä tuloistani myös osuuttani tulevaan asuntoon.
Meillä kaikki perheen kulut kuten vuokra, sähkö, vesi ja yms. maksetaan puoliksi. Joten siinä suhteessa meillä on eroa. Mieheni ei siis maksa yhtään sen enempää, kun minäkään elämisestämme. Ainoa asia joita kuluja ei jaeteta puoliksi on auton käyttökulut. Auton vakuutusmaksun maksamme puoliksi, koska vakuutukset on laskettu elämisen kuluihin. Minä en omista ajokorttia.
Minä maksan oman sairauteni kuntoutus ja muut kulut itse.
Tämän sovimme melkein heti alussa ja olemme pitäneet siitä kiinni. - Äitis neuvoo
Jaahans kirjoitti:
"kaikki eivät aikuisenakaan osaa tai viitsi hoitaa omia asioitaan vaikka olisivat täysin terveitä ym."
Ja näin puhuu henkilö joka työkyvyttömyteen vedoten kieltäytyy edes harkitsemasta koulutusta tai kuntoutusta? Nyt se järki käteen.Jaahas kanssa samaa mieltä. Pistä nyt ensimmäisenä oma elämäsi kuntoon. Kerrot olevasi työkyvytön fyysisesti. On paljon työpaikkoja jotka voisivat soveltua sinulle. Älä ihmeessä jää kotiin koko elämäksesi. Ammatinvalintapsykologille siitä ja koulutukseen ja palaa asiaan asunnon ostosta sitten kun saat palkkapussin käteesi. Yhdessä sitten myöhemmin ostatte asunnon molempien nimiin . Älä nyt itseäsi jätä asunnotta, pidä päämääriä elämässäsi. Varmasti tuolla sisulla kuin sinulla on niin työtä tekevälle löytyy. Nyt jopa työnantajia tulevaisuudessa velvoitetaan palkkaamaan osittain työrajoitteisia ihmisiä töihin. Ajattele teitä perheenä älä ajattele miehesi parasta.
- miksei-se-ymmärrä---
Minusta taas tuntuu sitä, että olet saanut jostain päähän pinttymän, että on kiva asua omistusasunnossa.
Meillä minä olen ainakin nyt, kun tiedän missä mennään meidän perheen raha-asioissa päättänyt, että omalta osaltani yritän säästää omista pienistä tuloistani myös osuuttani tulevaan asuntoon.
Meillä kaikki perheen kulut kuten vuokra, sähkö, vesi ja yms. maksetaan puoliksi. Joten siinä suhteessa meillä on eroa. Mieheni ei siis maksa yhtään sen enempää, kun minäkään elämisestämme. Ainoa asia joita kuluja ei jaeteta puoliksi on auton käyttökulut. Auton vakuutusmaksun maksamme puoliksi, koska vakuutukset on laskettu elämisen kuluihin. Minä en omista ajokorttia.
Minä maksan oman sairauteni kuntoutus ja muut kulut itse.
Tämän sovimme melkein heti alussa ja olemme pitäneet siitä kiinni.ei kyllä tässä nykyisessäkin ihan kivaa on asua mutta mietin vaan sitä, että mieheni valittaa parinkymmenen vuoden päästä: "nyt olis laina maksettu, nyt olis laina maksettu ja kaikki ne rahat on hukkaan menny eikä käteen ole jääny lähes mitään"
- miksei-se-ymmärrä---
Jaahans kirjoitti:
"kaikki eivät aikuisenakaan osaa tai viitsi hoitaa omia asioitaan vaikka olisivat täysin terveitä ym."
Ja näin puhuu henkilö joka työkyvyttömyteen vedoten kieltäytyy edes harkitsemasta koulutusta tai kuntoutusta? Nyt se järki käteen.Ai ettenkö harkitse? ajattelen vain realistisesti, eli jos elämäni jatkuu juuri tällaisenä --> työkyvyttömyyseläkkeellä
ei tässä kannata tavoitella lottovoittoa; voin ajatella että jos löytyis joku ammatti mikä mulla sopis niin se olis kuin lottovoitto mutta ei ole vielä tähän mennessä löytänyt eikä lääkärikään ole keksinyt!
että juu hoidan asiani niin hyvin kuin pystyn. - Ei sitä aina tiedä
ei kyllä tässä nykyisessäkin ihan kivaa on asua mutta mietin vaan sitä, että mieheni valittaa parinkymmenen vuoden päästä: "nyt olis laina maksettu, nyt olis laina maksettu ja kaikki ne rahat on hukkaan menny eikä käteen ole jääny lähes mitään"
Yksi mies kerran totesi minulle, kun juttelimme vastaavanlaisesta asiasta, että älä ajattele puolestani, kyllä minä osaan itsekin. Ja olen minä ihan aikuinen ihminen.
Lisäksi minun mielestäni aikuisuuteen kuuluu se, että tekee omiia ratkaisuja oma ideologian ja mahdollisuuksien mukaan, ottaen huomioon puolison toiveet ja mahdolliset lapset.
Myönnän meillä ei onnistuisi omistusasunnon hankinta koskaan jos joutuisin sen tekemään täysin yksin. Mutta sille en voi mitään.
Ammattini oli sellainen, jossa olisi voinut tienata vaikka kuun taivaalta, mutta miten teen atk-suunnittelijan töitä, jos koko vasen puoli puutuu kehosta kahden tunnin ohjelmakoodin kirjoittamisen jälkeen. Minulla on kaksi ammattitutkintoa ja olin aloittanut kolmannen opiskelun, kun kaaduin talvella jäätiköllä.
Tästä kaatumisesta minulle tuli hermovaurio kaularangan alueelle ja kipu on sen mukainen. Leikkaushoito tehdään kuulemma äärimmäisessä pakossa ja siinä on todella suuri riski halvaantua, joten ei taida olla ensimmäinen hoitomuoto minun kohdalla, koska olen kaiken lisäksi kuulovammainen ja saatan tarvita myöhemmin viittomakieltä, kun kuulo heikkenee tarpeeksi.
Uuden ammatin opiskelu ei onnistu.
No, elämä jatkuu ja yritän pärjätä tämän kivun kanssa ja muutenkin. miksei-se-ymmärrä--- kirjoitti:
"Nyt ei ollut meidän perheessä siitä kyse, ettenkö tiennyt velkojen olemassa olon ja olemme olleet rehellisä toisillemme ihan koko ajan."
Säästöjä ei ole ja takaajia ei ole edes kysytty eikä tarvita. Tai siis anteeksi- mieheni ei tarvitse eikä hänellä ole paljoa säästöjä.Ei tarvii takaajaa??? Eikä ole säästöjä???
Epäilen vahvasti:
Me vaimoni kanssa otimme lainan 2008 ennen tämän "maailman laman alkua"
JO SILLOIN toinen aikaisemmin mainituistasi pankeista halusi meidän lainalle
(140 000e) takaajan, vaikka molemmat vakituisessa jo useamman vuoden ajan työsuhteessa, ei ollut velkaa eikä kulutusluottoa.- miksei-se-ymmärrä---
trollol kirjoitti:
Ei tarvii takaajaa??? Eikä ole säästöjä???
Epäilen vahvasti:
(140 000e) takaajan, vaikka molemmat vakituisessa jo useamman vuoden ajan työsuhteessa, ei ollut velkaa eikä kulutusluottoa.ei tarvi kumpaakaan. onko se nyt joku ihme? jos kyseessä olisi 200 000 euron laina niin palturia puhuisin. mutta nyt kyse on sellaisesta 120-140tonnia. ehkä jopa alle. ja täältä saa sillä kolmion mitä ei tarvi rempata. eikä ole edessä paljon mitään remppojakaan.
- mies33
Yksi mies kerran totesi minulle, kun juttelimme vastaavanlaisesta asiasta, että älä ajattele puolestani, kyllä minä osaan itsekin. Ja olen minä ihan aikuinen ihminen.
Lisäksi minun mielestäni aikuisuuteen kuuluu se, että tekee omiia ratkaisuja oma ideologian ja mahdollisuuksien mukaan, ottaen huomioon puolison toiveet ja mahdolliset lapset.
Myönnän meillä ei onnistuisi omistusasunnon hankinta koskaan jos joutuisin sen tekemään täysin yksin. Mutta sille en voi mitään.
Ammattini oli sellainen, jossa olisi voinut tienata vaikka kuun taivaalta, mutta miten teen atk-suunnittelijan töitä, jos koko vasen puoli puutuu kehosta kahden tunnin ohjelmakoodin kirjoittamisen jälkeen. Minulla on kaksi ammattitutkintoa ja olin aloittanut kolmannen opiskelun, kun kaaduin talvella jäätiköllä.
Tästä kaatumisesta minulle tuli hermovaurio kaularangan alueelle ja kipu on sen mukainen. Leikkaushoito tehdään kuulemma äärimmäisessä pakossa ja siinä on todella suuri riski halvaantua, joten ei taida olla ensimmäinen hoitomuoto minun kohdalla, koska olen kaiken lisäksi kuulovammainen ja saatan tarvita myöhemmin viittomakieltä, kun kuulo heikkenee tarpeeksi.
Uuden ammatin opiskelu ei onnistu.
No, elämä jatkuu ja yritän pärjätä tämän kivun kanssa ja muutenkin.Tsemppiä sinulle.
- miksei-se-ymmärrä---
ei tarvi kumpaakaan. onko se nyt joku ihme? jos kyseessä olisi 200 000 euron laina niin palturia puhuisin. mutta nyt kyse on sellaisesta 120-140tonnia. ehkä jopa alle. ja täältä saa sillä kolmion mitä ei tarvi rempata. eikä ole edessä paljon mitään remppojakaan.
ja olen huomannut että riippuu ihan kaupungista, kaverinikin sai erään kulutusluoton häitänsä varten helpommin toisesta kaupungista (minne oli muuttamassa) vaikka pankki oli ihan sama!!
- KALLE KELLO
jos minä en voi saada lainaa niin se on sitten niin. miksi ihmeessä mieheni ei kannattaisi sitä ottaa JOS hyvin todennäköisesti sen pystyy maksamaan JA KAIKEN LISÄKSI ON JÄRKEVÄMPÄÄ KUIN VUOKRALLA/ASOSSA.Koita nyt typerä kakara ymmärtää, että SINÄ ET VOI ELÄÄ MIEHESI ELÄMÄÄ, ETKÄ SINÄ VOI SANELLA MIEHELLESI, MITEN HÄNEN PITÄÄ ELÄÄ!!!!!!! Jos miehesi erehtyy kuuntelemaan sinua, on selvä että alta aikayksikön olette katuojassa ja kämppä pakkohuutokaupassa. Tyhmä
- siipiveikko9
trollol kirjoitti:
Ei tarvii takaajaa??? Eikä ole säästöjä???
Epäilen vahvasti:
(140 000e) takaajan, vaikka molemmat vakituisessa jo useamman vuoden ajan työsuhteessa, ei ollut velkaa eikä kulutusluottoa.Nämä eivät ole aina niin yksi-yhteen meneviä asioita. Me saimme isomman lainan kuin aloittaja on hakemassa, vuonna 2011. Ei säästöjä, ei takaajia. Toinen puolisoista käytännössä tuloton, lainaa haettaessa kotihoidon tuella. Entisiä velkoja ei toki ollut, toisella puolisolla varma (no niin varma kuin nyt yleensä voi olla) keskipalkkainen työpaikka.
- 20+10
Ai ettenkö harkitse? ajattelen vain realistisesti, eli jos elämäni jatkuu juuri tällaisenä --> työkyvyttömyyseläkkeellä
ei tässä kannata tavoitella lottovoittoa; voin ajatella että jos löytyis joku ammatti mikä mulla sopis niin se olis kuin lottovoitto mutta ei ole vielä tähän mennessä löytänyt eikä lääkärikään ole keksinyt!
että juu hoidan asiani niin hyvin kuin pystyn.ei lääkärit ammatteja keksi vaan se ammatinvalintapsykologi saattais keksiäkin. mitä menetät sillä, että yrität? jää vähemmän aikaa kirjoitella suomi24:sen palstalle?
- Voi olla hankalaa
ei tarvi kumpaakaan. onko se nyt joku ihme? jos kyseessä olisi 200 000 euron laina niin palturia puhuisin. mutta nyt kyse on sellaisesta 120-140tonnia. ehkä jopa alle. ja täältä saa sillä kolmion mitä ei tarvi rempata. eikä ole edessä paljon mitään remppojakaan.
Meille pankki on kertonut, että 70% asunnon velattomasta tai myytihinnasta otetaan huomioon asuntolainaa hakiessa. Eli pankki laskee panttia asunnosta. Lopulle osalle pitää olla muuta vakuutta tai säästöjä.
Lisäksi ensiasunnon ostaja voi saada asuntolainaan valtion takauksen.
http://www.asuntolaina.org/ensiasunnon-ostaja/
"Asuntolainan valtiontakaus
Asuntolainalle on mahdollista saada valtiontakaus, jota ei rajoiteta tulo- tai varallisuusrajoin. Takaus myönnetään pankissa lainapäätöksen yhteydessä eikä sitä siis tarvitse erikseen hakea. Takauksen myöntämiseksi riittää, että lainanottaja ja pankki sopivat asiasta. Valtiontakaus on tarkoitettu ensisijaisesti tilanteeseen, jossa omat varat eivät riitä täysiin takuisiin.
Valtiontakauksen rooli on toimia ns. toissijaisena vakuutena. Käytännössä ostettava asunto-osake tai kiinteistö toimii ensisijaisena vakuutena, mutta mikäli maksuongelmien ilmetessä asunnon myyntihinta ei riitä kattamaan pankin saatavia, valtio sitoutuu suorittamaan takauskorvauksen.
Valtiontakausta voi saada lainalle, joka on enintään 85 % asunto-osakkeen, kiinteistön tai omakotitalon hankintahinnasta tai omakotitalon rakentamisen arvioiduista kustannuksista. Omaa varallisuutta tai lainaa muusta lähteestä tarvitaan siis ainakin 15 % asunnon hinnasta. Takauksen osuus on maksimissaan 20 % asuntolainasta, mutta enintään 50 000 euroa asuntoa kohti. Laina-aika voi valtion takaamissa asuntolainoissa olla enintään 25 vuotta.
Huomaa, että valtio perii takauksesta 2,5 % takausmaksun."
Lisäksi ensiasunnon ostajan ei varvitse maksaa varainsiirtoveroa. - miksei-se-ymmärrä---
20+10 kirjoitti:
ei lääkärit ammatteja keksi vaan se ammatinvalintapsykologi saattais keksiäkin. mitä menetät sillä, että yrität? jää vähemmän aikaa kirjoitella suomi24:sen palstalle?
joo olen käynyt ammatinvalintapsykologilla enemmän kuin kerran. ja uusi aika taas ensi kuussa. tarkoitin tuolla lääkärillä vain sitä, että se tietää mun sairauden kuvan paremmin kuin ammatinvalintapsykologi ja voi jo aika hyvin arvata sopivat työpaikat mulle.
- 123_
Todellakin, maksakaa ensin se ASO laina ja sitten katsokaa tilannetta uudestaan. Kun omarahoitusosuus on olemassa lainan otto on henkisesti helpompaa. Asunto on asuntolainoissa lainan vakuutena ja kun lainaa on vain esim. 80 % asunnon arvosta tilanne, jossa miehesi joutuisi myymään asuntonsa ja hänelle jäisi vielä velkaa on erittäin epätodennäköinen.
Ja kyllä, minuakin ärsyttää, että henkilö, jolle pankki ei edes myönnä lainaa on vaatimassa jotain muuta ottamaan sen. - KKHS
Aika outo valituksen aihe, tai sitten outo tapa pelätä, kun kerran sitä lainaa on jo otettu ASOa varten
- WESUVIUS
Taitaa olla ukkos täys marjanpoimija????????????
Anna kenkää ukolles ja ota tilalle kunnon tosi a-luokan rikas MIES!!!!!!!!!
Siis sellanen vähintään 100kg painava, vatsakas, autoileva kunnon hyväpalkkaisessa työssä oleva.
ANNA UKOLLES KENKÄÄ!!!!!!!!!!!!1 - bolly
Taidat vaan hyväksikäyttää miestäsi,,, huoh.
- danuta2
Et kyllä taida ajatella miehesi parasta, vaan itsesi.
- miksei-se-ymmärrä---
totta kai mitenkään kieltämättä ajattelen myös omia raha-asioitani. avioliitossa kun toisen raha-asiat tuppaavat vaikuttamaan myös muihin perheenjäseniin.
mutta silti. eikö ketään muka ymmärrä kuinka paljon parempi asia MIEHENI KANNALTA on omistusasunto?
- pppååiii
"ei pelkoa, että potkitaan pihalle (ainakaan periaatteessa :D)"
Tämähän ei pidä paikkaansa. Kerrostalokolmiosta lennätte tarvittaessa pihalle myös omistusasunnossa.- miksei-se-ymmärrä---
kyllä, tiedän jopa tapauksia.
mutta tarkoitin sillä sitä, että vuokralta voi lentää ilman, että mitään metelöintiä ym. on tapahtunutkaan. jos vaikka vuokraaja myy asuntonsa pois.
tälläista pelkoa ei ole omistusasunnossa. - ```+++===?````
kyllä, tiedän jopa tapauksia.
mutta tarkoitin sillä sitä, että vuokralta voi lentää ilman, että mitään metelöintiä ym. on tapahtunutkaan. jos vaikka vuokraaja myy asuntonsa pois.
tälläista pelkoa ei ole omistusasunnossa.Ei sieltä kunnan vuokra-asunnosta lennä ihan pihalle ilman syytä.
Toinen asia on kyllä sieltä omistusasunnosta lentää kanssa vaikka ei metelöisi, kun vaan oikein hyvin sattuu kohdalle. Ei se tarvitse, kun taloyhtiön ottaa asunto haltuun ja pistää vuokralle. Asumisoikeusasunnossa on melkein samat oikeuden kun osakeasunnossa.
Ja kaikista asumismuodoista joutuu ulos jos ei maksa maksuja ja elää häiritsevää elämää. Se kuinka nopeasti ja millä menetelmällä se on eri jutut. - kummastelija123
```+++===?```` kirjoitti:
Ei sieltä kunnan vuokra-asunnosta lennä ihan pihalle ilman syytä.
Toinen asia on kyllä sieltä omistusasunnosta lentää kanssa vaikka ei metelöisi, kun vaan oikein hyvin sattuu kohdalle. Ei se tarvitse, kun taloyhtiön ottaa asunto haltuun ja pistää vuokralle. Asumisoikeusasunnossa on melkein samat oikeuden kun osakeasunnossa.
Ja kaikista asumismuodoista joutuu ulos jos ei maksa maksuja ja elää häiritsevää elämää. Se kuinka nopeasti ja millä menetelmällä se on eri jutut.rivaristakin?
- miksei-se-ymmärrä---
```+++===?```` kirjoitti:
Ei sieltä kunnan vuokra-asunnosta lennä ihan pihalle ilman syytä.
Ja kaikista asumismuodoista joutuu ulos jos ei maksa maksuja ja elää häiritsevää elämää. Se kuinka nopeasti ja millä menetelmällä se on eri jutut.aika hyvät syyt pitää olla (yleensä juuri asunnon omistajissa jotain mätää) että lentää pihalle kerrostalo/rivarikämpästä
kerro esimerkkejä jotka eivät liity asunnon omistajiin millään lailla mutta kuitenkin saattavat joutua pellolle?
odotan vastausta.
- Aina muut
Miksi miehesi pitää se ostaa? Mikset sä itse osta sitä?
- Heiluhäntä
Ota velka.Osta talo.Kylvä kummut,notkelmat nuoriksi vesoiksi.Ota ero.Anna talo.Pidä lainat niin pääset keinuvasta kehtolinnastas.
- Maksumies
Sanoit, että miehesi ei halua ostaa.
Johtuisikohan nimenomaan siitä, että puhut vain miehestäsi, etkä halua osallistua lainataakkaan.
Teidänhän pitäisi ostaa se yhdessä !
Sinä yrität pedata itsellesi pumpulielämää niin, että tiukassa tilanteessa voit jättää asunnon lainanmaksun miehen harteille ja lähteä itse vaan läpyttämään.
Ole NAINEN ! ja osallistu lainanmaksuun. Sano se miehellesi ja sitoudu siihen.
Näin mies saa sinuun luottamus suhteen ja te saatte suomalaisen unelman !
Itse jätin aikanaan naisesi juuri tuosta syystä..Siis siitä syystä, että nainen ei osallistunut elinkustannuksiin. Minä maksoin 60-70% kaikesta, yritin saada naista käsittämään, että yhdessä mennään eteenpäin, mutta ei onnistunut.
Elä sinä tee sitä virhettä !- miksei-se-ymmärrä---
minun mielestäni taas on miehelleni epäreilua jos tulen lainaan mukaan enkä pysty sitä maksamaan (olen työkyvytön)
eikö se itsestäsi kuullostaisi epäreilulta jos ämmä olisi mukana lainassa jota ei maksa ja erossa saisi puolet itsellensä? - järkijäässä
minun mielestäni taas on miehelleni epäreilua jos tulen lainaan mukaan enkä pysty sitä maksamaan (olen työkyvytön)
eikö se itsestäsi kuullostaisi epäreilulta jos ämmä olisi mukana lainassa jota ei maksa ja erossa saisi puolet itsellensä?En tajua, että fyysisestä syystä on päässyt tai joutunut sairaseläkkelle ja silloin ei tietenkään pysty tekemään ansiotyötä.
Minulla on kaksi poikaa ja voin sanoa, että töissä oleminen on lepoa, kun sitä vertaa lastenhoitoon, lasten sairasteluun ja vauvaa voi joutua kanniskelemaan kaiket yöt jatkuvan huudon takia.
Lasten hoito on todella rankkaa ja kestää tavallaan koko oman elämän, koska ei tämä elämä ole pumpulissa makoilua, kun on lapsia ja itselle voi tapahtua mitä vaan tai miehelle tai lapset voivat periä fyysisen sairautesi.
Sinulla ei ole minkäälaista käsitystä siitä raisittavuudesta, mikä on perheenäidin hartioilla.
Mistä syystä sairaseläkeläinen ajattelee hankkivansa lapsia ja pystyvänsä ne hoitamaan ja huoltamaan ja vastaamaan kaikesta siitä kuormasta, mikä on perheellisen osalle tuleva.
En ymmärrä.Lisäksi raskausauka on rankka ja varsinkin synnytys ja siitä toipuminen terveellekin. Etkö todellakaan tajua mitään.
- gjhköh
Miksi et käy töissä?!
Jos olet opiskelija, etkö voi odottaa että saat töitä!
Kyllä on hyvä olla kaksi töissä käyvää tai sitten todella pieni asuntolaina. - Helppo ratkaisu
Mies pelkää lainaa koska joutuu sen maksamaan.
Jakakaa vastuuta niin että hankit myös työpaikan. Yhden ihmisen tuloilla ei nykysuomessa enää velkoja maksella ja perhettä elätellä jos ei ole ihan huippujohtaja ja nehän eivät velkaa pelkää. - Raakaa touhua
Eiköhän miehesi teen just oikein ku ei ota lainaa taloa varten. ja syyt et ole itse töissä nautit vain miehes suurista palkoista. Ja miehesi ei halua yksin maksaa lainaa ja eron tulessa sinä vie talon jos nyt edes hankitte talon mitä epäilen! Miehesi ei ole pelkuri vaan ajattelee omaa parastaa... !!! Ja sitten vieläku miehesi ei varmaan enään edes rakasta sinua kun tuhlaat kaikki hänen rahansa meikkeihin ja muuhun hömppään. Olen oikeassa???
- miksei-se-ymmärrä---
en nauti mieheni suurista palkoista, ei ole edes kovin suuri. en hänen rahoillansa paljoa mitään tee, en todellakaan mitään mitä väität!
ajattele vaikka sinkkumiestä (sellaista joka ehkä tulee olemaan yksin loppuelämänsä tai pitkän aikaa)... onhan hänenkin järkevämpää ostaa omistasunto kuin maksaa vuokraa.. tulee aina halvemmaks ja järkevämmäksi!
siis kämppä hankittais rivarista tai kerrostalosta, ei omakotitaloa..
niin ja en todellakaan erossa veisi talosta mitään paitsi irtaimistosta puolet koska se (pöydät, tv:t ym.) maksetaan nytkin puoliksi.
siis tajuatko, toinen tuoli mulle ja toinen sulle.. mutta talo jäisi miehelle täysin. mä vaan olen realistinen ja ajattelen kaikki vaihtoehdot läpi (myös siis avioeron).. ja kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että MIEHELLENI PARASTA OLISI OMISTUSASUNTO!
ajatelkaa sitä miehen kannalta. jos tulee ero niin ei tarvi mulle maksaa asunnosta mitään puolikasta että pääsee eroon. - siinä on järkeä
en nauti mieheni suurista palkoista, ei ole edes kovin suuri. en hänen rahoillansa paljoa mitään tee, en todellakaan mitään mitä väität!
ajattele vaikka sinkkumiestä (sellaista joka ehkä tulee olemaan yksin loppuelämänsä tai pitkän aikaa)... onhan hänenkin järkevämpää ostaa omistasunto kuin maksaa vuokraa.. tulee aina halvemmaks ja järkevämmäksi!
siis kämppä hankittais rivarista tai kerrostalosta, ei omakotitaloa..
niin ja en todellakaan erossa veisi talosta mitään paitsi irtaimistosta puolet koska se (pöydät, tv:t ym.) maksetaan nytkin puoliksi.
siis tajuatko, toinen tuoli mulle ja toinen sulle.. mutta talo jäisi miehelle täysin. mä vaan olen realistinen ja ajattelen kaikki vaihtoehdot läpi (myös siis avioeron).. ja kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että MIEHELLENI PARASTA OLISI OMISTUSASUNTO!
ajatelkaa sitä miehen kannalta. jos tulee ero niin ei tarvi mulle maksaa asunnosta mitään puolikasta että pääsee eroon.ei sinkkumies ota loisia asuntoon. Jos tilanne muuttuu niin maksamaan joutuu tuleva osapuoli.
- Miksi?
Työttömänä ollaan ja silti haaveillaan asunnosta - miehen rahoilla tietysti. Miehesi lienee sen verran selväjärkinen ettei halua lähteä moiseen mukaan. Ja entä jos hän jää työttömäksi, millä ne velat sitten maksetaan?
Parempi ettet pähkäilisi moisia, vaan kouluttaudut sellaiseen hommaan jota pystyt työkyvyttömyyseläkkeesta huolimatta tekemään.- miksei-se-ymmärrä---
kyllä hän on koko aika sitä mieltä että omistusasunto on järkevämpi, pelkää vain lainanottoa.
mutta harvoinpa on tilillä omistusasunnon hintaa säästössä. - miksei-se-ymmärrä---
kyllä hän on koko aika sitä mieltä että omistusasunto on järkevämpi, pelkää vain lainanottoa.
mutta harvoinpa on tilillä omistusasunnon hintaa säästössä.niin ja hänellä vain on sellainen ammatti että töitä riittää... ja jos jää työttömäks niin suvusta löytyy hätätapauksessa töitä.
ja kaiken varalta olisi se työttömyysvakuutus lainaa ottaessa. - gjngkö
niin ja hänellä vain on sellainen ammatti että töitä riittää... ja jos jää työttömäks niin suvusta löytyy hätätapauksessa töitä.
ja kaiken varalta olisi se työttömyysvakuutus lainaa ottaessa.Työttömyyden varalle ei enää saa vakuutusta!!!!
Koita ap. Nyt ymmärtää ja hyväksyä miehesi ajatus ja päätös!!!
En minäkään yksin uskaltaisi tollasta lainaa ottaa. Varsinkaan kun tietää että kumppanista ei ole apuja tiukanpaikan tullen.
Toinen homma on se että ei se avioehtokaan taida täysin sitä miestä suojata.
Koita nyt hyvä tyttö ymmärtää, että ei se elämässä niin mene että toinen leipoo kakun ja toinen sen syö.
Keskitä tuo energia nyt ammatin löytämiseen.. äläkä toisen elämän ohjailuun. Sitten pystyt itsekkin osallistumaan, tuo omistusasunnon ostaminen on ajankohtaista. Älä ikinä vaadi toiselta sitä mihin et itse kykene.
- voiskohanolla
Se ei halua sun kanssa samaan kämppään loppuelämäks.
- miksei-se-ymmärrä---
no jos nyt ajatellaan kuten sinä niin siltikin omistusasunto on järkevämpi kuin asua vuokralla sen ajan kuin minun kanssa haluaa olla.
- ihan viksu mies
Miehesi ei halua olla yksin vastuussa lainasta, häntä ei työssäkäyvänä haittaa hiukan suuremmat asumiskulut lainkaan. Maksaisitko lainasta kuitenkin oman puoliskosi?
Ei vuokra-asunnosta 'potkita pellolle milloin vain'
Mikä ihmeen lause tuo on ?
Tosin en kyllä ikinä vuokraisi asuntoa joltain omahyväiseltä 'omistusasunnon omistajalta' koska muitakin vaihtoehtoja on olemassa.
Suomessa pidetään (poliittisesti) tarkoituksella edullisten vuokra-asuntojen rakentaminen minimaalisena jotta pankkien,rakennus- ja vakuutusyhtiöiden kannattavuus turvataan.
Sinä jolla asuntolainaa ,pidät tätä järjestelmää pystyssä. Todennäköisesti vielä äänestät kokoomusta ,koska stubb on niin ihku... !
terveisin nimim *Taivaassa perseet tervataan'- miksei-se-ymmärrä---
en kommentoi muuta kuin että kannatan vasemmistoa henk.koht.
- einiinhelppoa
Samaan kuoroon liityn minäkin. ASO laina ensin pois, sitten harkitsemaan omaa asuntoa. Miehesi on varovainen ja ihan syystä, varsinkin kun tilanne on se mitä kerrot: koko laina tulisi pelkästään hänen nimiinsä. Jos, kun, ehkä... ainahan voi jossitella ja aina jaksaa uskoa huomiseen/pitää yllä positiivisuutta, mutta... Ok oletetaan, että miehesi ottaa sen lainan ja muutatte omaan asuntoon. Mies menehtyy äkillisesti syystä tai toisesta, kuka maksaa lainan? Niinpä. Se siitä "omasta asunnosta" ja joudut lapsinesi takaisin vuokralle jokatapauksessa.
Lisätään niitä muita skenaarioita: En tiedä paikkakuntaa missä asutte, joten heittelen vain hinta-arvioita. Oletetaan kyseessä olevan muuttovalmis kolmio ilman rempan tarvetta.
- Lainasumma ~200k
- Laina-aika 20-30 vuotta.
Korkoineen, lisämaksuineen yms. itse lainasumma paisuukin loppupeleissä lähemmäs puolella varsinkin kauhuskenaariossa, jossa asuntokupla puhkeaa ja korot nousevatkin pilviin. Tähän lisätään vielä se, että omistusasunnossa maksat kaiken itse. Remontit, kodinkoneet yms. kaikki kulut. Ei se omistusasuminenkaan nimittäin halpaa ole, ja monelle tulee hyvinkin yllättäviä kuluja mitä ei osannut ajatellakkaan.
Nykypäivänä ei enää ole itsestäänselvyys se, että se omistussuminen tulisi "halvemmaksi" mitä vastaavasti vuokralla. Joo tottakai edelleen pätee ne itsestäänselvyydet, maksat omaa, turvaat tulevaisuutesi, kasvatat omaisuutta jne. Mutta. Itse henkkoht olen sitä mieltä, että tämä ihmisten hokema mantra: "sijoita itseesi, pakko saada oma asunto" on jäänne niiltä ajoilta, joilloin se todellakin oli se kannattavempi vaihtoehto. Lainasummat olivat paaaaaaaaaaljon pienempiä, ja se laina-aika oli mallia 10-vuotta. Sinä et siis tuplannut itse lainamäärää korkoineen, koska se laina maksettiin pois mahdollisimman nopeasti. Ja siinä omassa asunnossa sitten myös asuttiin tappiin asti (lähinnä siis omakotitaloissa).
Nykypäivänähän tietyt pankit tarjoavat jopa 50-vuoden laina-aikoja? No eihän siinä, kaippa sekin on kannattavaa. Pankille nimittäin.
Puolisona tuot kovinkin vahvasti esille sitä, että miten olet onnistunut saamaan miehesi säästämään. Ja tästäkin on miehesi ollut sinulle kiitollinen. Hieno juttu. Kyllä nyt tässä tapauksessa kuitenkin kuuntelisin myös enemmän niitä miehesi ajatuksia asiasta. On kuitenkin aika helkkarin eri asia ottaa niskoilleen tuhansien ja taas tuhansien eurojen laina, kuin vastaavasti vaihtaa puhelinliittymää. Tästä aloituksesta ja kommenteista nimittäin saa sellaisen kuvan, että sinähän se tässä olet varattomana osapuolena hinkumassa omistusasuntoa koittaen perustella asiaa omalta kannaltasi hakien muiden hyväksyntää ja tukea asiallesi?
Henkkoht olen kyllä samaa mieltä miehesi kanssa, ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Olkoot sitten nössö, saamaton, pelkuri... Mitä ikinä nyt sitten haluaakaan sanoa. Minusta kuitenkin ihan fiksu ja järkevä veto huomioiden teidän tilanteen. ASO asumisessa kuitenkin, kuten jo itsekin totesit, asutte edullisemmin kuin normivuokralla ja maksatte samalla myös omaan pussiin. Eikä ole pelkoa siitä, että asunto lähtisi alta. Ei edes silloin, jos miehesi vaikka tapaturmaisesti nyt kuolisikin, koska sinulla on tuolloin oikeus taloudellisiin tukiin koskien asumista. Omistuasunnossa näin ei olisi, koska tuolloin ei tukia sinulle heruisi, tai korkeintaan lainan korko-osuuteen. Tämäkin tilanne olisi eri, jos olisi sentään säästöjä pahan päivän varalle.
Pähkinänkuoressa: säästäkää ensin, katsokaa sitten tilanne uudelleen. Tsemppiä ja onnea, mihin valintaan sitten ikinä päädyttekään.- miksei-se-ymmärrä---
kiitos kommentista joka valaisi.
p.s. asunto maksaisi 120-140 tonnia. - miksei-se-ymmärrä---
kiitos kommentista joka valaisi.
p.s. asunto maksaisi 120-140 tonnia.eikä tarvis rempata, tuolla hinnalla saa ihan rivarinkin. ja kolmion.
niin ja mieheni ymmärtää että omistusasunto ensin sit vasta muksu..koska muksun kanssa ei lainaa heru enää niin paljoa.
tiedän erään pariskunnan kelle luvattiin tietty summa ja summa pieneni 20% kun synty muksu. että sellasta. - Realisti9
eikä tarvis rempata, tuolla hinnalla saa ihan rivarinkin. ja kolmion.
niin ja mieheni ymmärtää että omistusasunto ensin sit vasta muksu..koska muksun kanssa ei lainaa heru enää niin paljoa.
tiedän erään pariskunnan kelle luvattiin tietty summa ja summa pieneni 20% kun synty muksu. että sellasta.Miten pystyt lasta hoitamaan jos et työhön kykene?
- miksei-se-ymmärrä---
Realisti9 kirjoitti:
Miten pystyt lasta hoitamaan jos et työhön kykene?
se onkin ihan eri juttu
- asdasas
se onkin ihan eri juttu
varmaan mies hoitaa työn ohella.
- ysin1
En minäkään lainaa ottaisi jos nainen painostaisi siihen eikä itse kävisi edes töissä.
- miksei-se-ymmärrä---
mä olen sanonut mun miehelle JA PITÄÄ TÄNNEKIN KIRJOITTAA SELVYYDEKSI ETTEN PAINOSTA TAI PAKOTA vaan olen kertonut oman mielipiteeni ja mielipide eroista yleensä ihmiset kiistelee (mistäs sitten jos ei siitä?) ja miehenikin on samaa mieltä, että omistusasunto on parempi
TÄSSÄ
ON
NYT
VAIN
KYSE
SIITÄ...
...että mieheni ei uskalla ottaa lainaa joka on ihan ymmärrettävääkin mutta miksi ihmeessä haluaa omistusasuntoon jos ei uskalla ottaa lainaa?
ja lapsen haluaisi mutta tietää, että kannattaa hankkia omistusasunto ensin.
ja muksua ei halua kovin vanhana..
eli on vähän niinkuin kiire MUTTA KUN MIEHENI KUULUU SIIHEN ÄIJÄRYHMÄÄN KETKÄ EIVÄT AJATTELE PÄIVÄÄ PIDEMMÄLLE ELÄMÄÄNSÄ.
Ja ettei kaikki luule isoja kirjaimia huudoksi niin selvennän, että kirjoitin isolla jotta tämä EHKÄ HUOMATTAISIIN
EIKÄ TULISI KOKO AIKA
NIITÄ
SAMOJA
KOMMENTEJA
p.s. kiitos neuvoista mutta onko jotain uutta?
- KALLE KELLO
No jaa, varmasti jokaikistä iikkaa pelottaa suuren lainan otto jos jää työttömäksi. Mutta luulen, että perimmäinen syy kaverisi käytökseen on se, että hän ei ole varma loppuelämästään sinun kanssasi.
- KALLE KELLO
Jäipi vielä sanomatta, että miten ihmeessä kehtaat sanoa "ajattelen mieheni parasta" Vaikka ET OLE TÖISSÄ. Luuletko että kukaan ottaisi lainaa, kun on elätettävä siinä makoilemassa?
- miksei-se-ymmärrä---
miten se mua elättäisi? jos maksan oman elämisen itse.. eli se yhtiövastike on sitä asumiskulua mulle ei asuntolaina koska en kämppää omistais.
on se nyt vähän tyhmää maksaa vaikka toisen autolainaa mikä on täysin toisen auto.. totta kai vakuutuksia ja bensoja jos käyttää mutta muuten... murr..
??????????????????????????????????????????????????????????????? - heräähän jo
miten se mua elättäisi? jos maksan oman elämisen itse.. eli se yhtiövastike on sitä asumiskulua mulle ei asuntolaina koska en kämppää omistais.
on se nyt vähän tyhmää maksaa vaikka toisen autolainaa mikä on täysin toisen auto.. totta kai vakuutuksia ja bensoja jos käyttää mutta muuten... murr..
???????????????????????????????????????????????????????????????Mistä ihmeestä saa auton käyttöön kun maksaa vain vakuutukset ja bensat? Kerroppa mullekin. Jos siinä autossa istut ja hyödynnät sitä niin on täysin kohtuullista osallistua myös sen kotteron ostamiseen. Molemmat omistavat ja häviävät siinä sitten arvonalennusta joka vuosi. Ilmeisesti sun mielestä vain miehen pitää ostaa se auto ja sää maksat bensoista puolet, voi elämän kevät.
On yksi asia, jota et selvästi nyt ymmärrä. Ei ole olemassa mitään käyttöoikeuksia mihinkään ellei siihen ole ensin laittanut pääomia kiinni.
Aivan kuin kaikki tavarat olisivat käytettävissä kun maksaa niistä vain kulut, ei tää homma niin mene. - sellastajuurivaan
heräähän jo kirjoitti:
Mistä ihmeestä saa auton käyttöön kun maksaa vain vakuutukset ja bensat? Kerroppa mullekin. Jos siinä autossa istut ja hyödynnät sitä niin on täysin kohtuullista osallistua myös sen kotteron ostamiseen. Molemmat omistavat ja häviävät siinä sitten arvonalennusta joka vuosi. Ilmeisesti sun mielestä vain miehen pitää ostaa se auto ja sää maksat bensoista puolet, voi elämän kevät.
On yksi asia, jota et selvästi nyt ymmärrä. Ei ole olemassa mitään käyttöoikeuksia mihinkään ellei siihen ole ensin laittanut pääomia kiinni.
Aivan kuin kaikki tavarat olisivat käytettävissä kun maksaa niistä vain kulut, ei tää homma niin mene.etkö osannut lukea? se oli vain esimerkki siitä että henkilöllä A on autolaina niin miksi henkilö B maksaisi sitä jos ei omista sitä vaikka henkilön A ja B suhde olisi sitten mikä tahansa (kavereita, puolisoita ym.)
ymmärrän itsekin että maksaa bensat ja vakuutuksesta osat kun autoa käyttää mutta miksi maksaa autosta jos ei sitä omista? - Onhan se oikeasti
???????????????????????????????????????????????????????????????ihan törkeää jos kuvittelet asuvasi ilmaiseksi miehesi asunnossa.
Jos maksat vain puolet yhtiövastikkeesta niin mielestäni kuppaat miestäsi.
Vaikket varsinaisesti hyödy lainanlyhennyksistä niin et missään muuallakaan asuisi ilmaiseksi, joten sinun kuuluisi kuitenkin maksaa 50% samanlaisen asunnon vuokrasta. Plus ne muut yhteiset kulut puoliksi.
Ei ihme ettei miehesi innostu omistuskämpästä kun huomaa sinun vain hyväksikäyttävän häntä.
- Näin se vain on
Onpas muuten provosoivan otsikon taas joku keksinyt: "Pelkurimies ei uskalla asuntokaupoille".
Otsikko antaa täysin väärän kuvan tilanteesta. Oikeampi otsikko voisi olla seuraavanlainen: "Haluan mieheni joutuvan elinikäiseen velkavankeuteen, jotta voin itse elää kuten haluan".- miksei-se-ymmärrä---
niin tai "yhdessä tai ei, omistusasunto järkevämpää kuin vuokralla asuminen"
vaikka mieheni olisi mun kaveri niin kehottaisin häntä silti ostamaan oman kämpän (jonkun kivan yksiön/kaksion).
- 32v.aviossa
Eihän miehesi ajattele että kumpi on edullisempi sinä vai ostettu vaimon vastike,siis rakkautta?
- realisti2
Mulle-kaikki-heti-nyt, vaikkei omaa pääomaa ole sijoittaa sentin senttiä, saati sitten takuita yms. vaan kaikki miehesi piikkiin ? Ideahan on ihan hyvä ! : )
P.s. miehellesi terveisiä: hankkiudu tästä tapauksesta pikimmiten eroon ja hyvää kesää ! - heittopussi1
"Lisäksi miehelläni on sellainen ammatti ettei sen alalta hommat lopu ja aina on pulaa työntekijöistä sillä alalla ja SILTI pelkää, että mitäs sit jos jääkin työttömäks. (ja silti joskus kun kysyn, että mitäs jos saat potkut niin se vakuuttaa ettei ikinä vois työttömäks jäädä pitkäksi aikaa... päättäis jo mitä mieltä on!)"
Kikähän sellainen ammatti on? Nykyään aika vähissä. - tiukkaa tiukkaa
Meidän perhe tekemässä juuri päinvastaisen ratkaisun. Tässä ollaan jo vuosia kituutettu omakotitalossa. Kituuttaminen jatkuisi vielä eläkeikään asti eli 20 vuotta. No sitten kun pääsee eläkkeelle, niin kituutus vaan jatkuu vaikka talo on maksettu, sillä eläkkeessä ei liene hurraamista, jos silloin edes mitään eläkkeitä enää edes maksetaan.
Töissä YT-neuvottelut ovat paremminkin sääntö kuin poikkeus. Kenkää voi tulla koska vaan Jos vielä sattuisi niin, että asuntojen hinnat yhtäkkiä romahtaa, niin siinähän sitä oltaisiin liemessä. Nyt on parempi myydä kun jotain vielä saa talosta.
Vaikka vuokralla ei jääkään mitään omaisuutta, niin ainakin saamme elää NYT eikä vasta sitten joskus tulevaisuudessa.- Ei niin tiukkaa...
"tiukkaa tiukkaa" sanot:"Vaikka vuokralla ei jääkään mitään omaisuutta, niin ainakin saamme elää NYT eikä vasta sitten joskus tulevaisuudessa." Millä pesrustelet sen?
Asun 40m2 neliöisessä kerrostalo-osakkeesta, maksan kaiken kaikkiaan lainojen lyhennykseen sun muihin alle 500€. Ystäväni maksaa samankokoisesta asunnosta vuokraa 900€...
Eläkeikään tultua velka on maksettu ja voi elää ehkä jopa 200€ asumiskuluilla.... - tiukkaa tiukkaa
Ei niin tiukkaa... kirjoitti:
"tiukkaa tiukkaa" sanot:"Vaikka vuokralla ei jääkään mitään omaisuutta, niin ainakin saamme elää NYT eikä vasta sitten joskus tulevaisuudessa." Millä pesrustelet sen?
Asun 40m2 neliöisessä kerrostalo-osakkeesta, maksan kaiken kaikkiaan lainojen lyhennykseen sun muihin alle 500€. Ystäväni maksaa samankokoisesta asunnosta vuokraa 900€...
Eläkeikään tultua velka on maksettu ja voi elää ehkä jopa 200€ asumiskuluilla....En tarkoittanut kommenttiani yleispäteväksi. Pienen asunnon ostaminen varmaankin on kannattavampaa kuin vuokraaminen. Meillä vaan omakotitalon kanssa tilanne on se, että lämmityskuluineen maksamme kuukaudessa niin paljon, että joku 800e vuokra johon sisältyy lämmitys, tuntuu todella huokealta.
- Meillä on
tiukkaa tiukkaa kirjoitti:
En tarkoittanut kommenttiani yleispäteväksi. Pienen asunnon ostaminen varmaankin on kannattavampaa kuin vuokraaminen. Meillä vaan omakotitalon kanssa tilanne on se, että lämmityskuluineen maksamme kuukaudessa niin paljon, että joku 800e vuokra johon sisältyy lämmitys, tuntuu todella huokealta.
220 neliöinen uudehko sähkölämmitteinen ok-talo.
Maksamme lainaa 1100€/kk. Sähköä kuluu kesällä n.100€/kk, sydäntalvella n.400€/kk. Muut ok:n kulut tietty päälle, muttemme ikinä asuisi vuokralla tällaisessa talossa vaikka haluammekin asua ok-talossa. Luulisin, että tästä täytyisi pulittaa vuokraa enemmän kuin kaikki kulumme ovat tällä hetkellä.
Vielä 5 vuotta ja sitten 5-kymppisinä talo on oma. Kyllä on mukava sitten eläkkeellä myydä talo ja muuttaa rivarikolmioon. Ei tarvitse maksaa kuin yhtiövastiketta.
Meillä laina on mitoitettu tulojen mukaan ja elämme nytkin. - 8+18
Meillä on kirjoitti:
220 neliöinen uudehko sähkölämmitteinen ok-talo.
Maksamme lainaa 1100€/kk. Sähköä kuluu kesällä n.100€/kk, sydäntalvella n.400€/kk. Muut ok:n kulut tietty päälle, muttemme ikinä asuisi vuokralla tällaisessa talossa vaikka haluammekin asua ok-talossa. Luulisin, että tästä täytyisi pulittaa vuokraa enemmän kuin kaikki kulumme ovat tällä hetkellä.
Vielä 5 vuotta ja sitten 5-kymppisinä talo on oma. Kyllä on mukava sitten eläkkeellä myydä talo ja muuttaa rivarikolmioon. Ei tarvitse maksaa kuin yhtiövastiketta.
Meillä laina on mitoitettu tulojen mukaan ja elämme nytkin.Olet oikeassa. Meillä on 260 neliöinen OK Espoossa. Kun viimeksi laskimme, asumiskulumme ilman pääomakustannuksia olivat alle kolmannes (!) vastaavan talon käyvistä vuokrakustannuksista. Suurimmat kulut ovat vesi- ja energiamaksut. Ne pitäisi maksaa itse vuokratalossakin.
Se pääomakustannuksen arvioiminen on vaikeaa. Vaimo laskeskeli, että hänen osuutensa lainasta, koroista ja kuluista oli vähemmän, kuin kerrostalokolmion vuokra. Itse en viitsinyt edes laskea. Otimme reilusti lainaa, joka on jo maksettu. Tänä aikana talon hinta-arvio on lähes kolminkertaistunut. Laskennallisesti olemme siis korkojenkin jälkeen reilusti plussalla.
Sitäpaitsi, taloa voi käyttää vakuutena. Hyvänä pankin asiakkaana otimme 200.000 lainaa taloa vastaan. Kun rahat sijoitti, ne tuottavat yli 10% vuodessa. Viime vuosina osa sijoituksista yli 30%. Lainan korko 2,4%. Ei se pääoma siten siinä talossa happane paikallaan, kyllä sitä taloa voi käyttää sekä asumiseen (halvalla, mukavasti, tilavasti) että tulojen saamiseen.
Joku urpo täällä kertoi viisaana, miten talo kuluu ja arvo laskee. Älä muuta luuserilähiöihin. Osta talo kunnon paikasta, niin sen arvo nousee, vaikka itse talo kuluukin.
- omistusasuminen
Minä olen työtön ja mieheni töissä. Meillä on molemminpuolinen avioehto. Kun menimme avioon hankimme omakotitalon. Maksoin siitä puolet käteisellä ja mieheni otti puolet hinnasta asuntolainana. Maksan omat menoni ja puolet asuinkustannuksista. Hän maksaa omien kulujensa ja toisen puolen talon kulujen lisäksi asuntolainaa.
Mielestäni tämä on oikeudenmukaista ja hänelle oli tosi edullista ottaa asuntolainaa korkojen ollessa näin alhaalla.
Hän säästää itselleen maksamalla omaa osuuttaan ja minä odotan, että oma osuuteni talosta nostaa hintaa siitä, mitä sijoitin.
Jos tulee aika myydä talomme, eiköhän molemmat ole korottaneet osuuttaan.
Olet ihan oikeassa, kyllä omistusasuminen pidemmällä aikajanalla tulee as.oik.asumista tai vuokraamista kannattavammaksi. Säästätte itsellenne ette toisille.- bositiiwari
Järki äijjä naisiin ei voi luottaa kymmenen vuotta tiukassa parisuhteessa
- sdf sd f
Kannattaako ostaa oma vai asua asumisoikeusasunnossa riippuu paikallisesta hintatasosta. Esimerkiksi Jyväskylässä tuskin kannattaa ostaa kokonaan omaa, jos pääsee hyvään asumisoikeusasuntoon.
- laskutaitoa
Aattelepa ite. Jos 4h k oot vuoralla omakotitalossa, maksat n. 1200-1500e/kk. As.oik. kerrostalossa T:reella lähes samanverran kynnysmaksu.
Kulusi omassa omakotitalossa ovat n.200e lainaosuus n. 500e/kk. Myydessäsi voit saada maksamasi hinnan lähes kaksinkertaisena. Kumpi kannattaa? - dfdfgd
laskutaitoa kirjoitti:
Aattelepa ite. Jos 4h k oot vuoralla omakotitalossa, maksat n. 1200-1500e/kk. As.oik. kerrostalossa T:reella lähes samanverran kynnysmaksu.
Kulusi omassa omakotitalossa ovat n.200e lainaosuus n. 500e/kk. Myydessäsi voit saada maksamasi hinnan lähes kaksinkertaisena. Kumpi kannattaa?Koitappa maksaa normaalihintaista (himpun alle 200K) lähiöomakotitaloa 500 euron kuukausilyhennyksellä. Ei ihan 25 vuotta riitäkään, eikä taida riittää 30 vuottakaan joten kulut tulee niin isoksi että kannattaa tarkkaan harkita se kuukausierän määrä. Tuhannen euron lyhennys olisi aika normaali.
- laskutaitoa
dfdfgd kirjoitti:
Koitappa maksaa normaalihintaista (himpun alle 200K) lähiöomakotitaloa 500 euron kuukausilyhennyksellä. Ei ihan 25 vuotta riitäkään, eikä taida riittää 30 vuottakaan joten kulut tulee niin isoksi että kannattaa tarkkaan harkita se kuukausierän määrä. Tuhannen euron lyhennys olisi aika normaali.
Jep, mut kerroinkin, että maksoin itse talosta puolet käteisellä. Elikä ei miehen lainaosuus ole kuin puolet talon hinnasta. Laina ei oo 200 vaan 100 ja aika 30v.
Kyllä asuntolaina kannattaa näinä aikoina. - asoasukas
laskutaitoa kirjoitti:
Kulusi omassa omakotitalossa ovat n.200e lainaosuus n. 500e/kk. Myydessäsi voit saada maksamasi hinnan lähes kaksinkertaisena. Kumpi kannattaa?Missä omakotitalossa kulut 200e..haloo!
- s0er9ugöl
laskutaitoa kirjoitti:
Kulusi omassa omakotitalossa ovat n.200e lainaosuus n. 500e/kk. Myydessäsi voit saada maksamasi hinnan lähes kaksinkertaisena. Kumpi kannattaa?huhhuh mitä soopaa jotkut heittää.
Aso-rivari n.100 m2 ja kulut alle tonni.
Lähiöstäkään et saa tampereella muutakuin järkyttävän pommin alle 200k, omakotitalot on hinnoiltaan reippaasti yli 200k ja ihan normin näköisistä pirteistä on hintapyynnöt 350-400k ei mitään linnoja vielä.
Meinaatko, että lainan lyhentäminen 500e/kk riittää vaikka 250k lainassa pankille?
epäilen, pelkkiin korkoihin NYT jo menis se 500/k lyhennys n.1000/kk kiinteistön hoitamisesta aiheutuvat kulut remontit 2-300/k niin toi vähän vajaa 2000/kk on siitä nettoansiosta maksettava, joten tienata täytyisi vähintään 5000/kk, jotta muutkin kulut kuten auto,ruoka,sähkö, vesi, harrastukset etc. saisi maksettua, ja nythän korot oikeasti on todella alhaalla. 5% kokonaiskorkokin on vielä historiallisesti alhainen. - laskutaitoa
s0er9ugöl kirjoitti:
huhhuh mitä soopaa jotkut heittää.
Lähiöstäkään et saa tampereella muutakuin järkyttävän pommin alle 200k, omakotitalot on hinnoiltaan reippaasti yli 200k ja ihan normin näköisistä pirteistä on hintapyynnöt 350-400k ei mitään linnoja vielä.
Meinaatko, että lainan lyhentäminen 500e/kk riittää vaikka 250k lainassa pankille?
epäilen, pelkkiin korkoihin NYT jo menis se 500/k lyhennys n.1000/kk kiinteistön hoitamisesta aiheutuvat kulut remontit 2-300/k niin toi vähän vajaa 2000/kk on siitä nettoansiosta maksettava, joten tienata täytyisi vähintään 5000/kk, jotta muutkin kulut kuten auto,ruoka,sähkö, vesi, harrastukset etc. saisi maksettua, ja nythän korot oikeasti on todella alhaalla. 5% kokonaiskorkokin on vielä historiallisesti alhainen.hei taas yksi lukutaidoton! Sanoin, että maksoin käteisellä puolet talosta. Ei asuntolaina ole silloin kuin 100k. Ja kulutkin ovat puoliksi, haloo..
- laskutaitoa
asoasukas kirjoitti:
Missä omakotitalossa kulut 200e..haloo!
Jep, kulut on puoliksi 200e , eli yhteensä kaikkineen lämmitys, sähkö, vakuutukset, jäte ym.. 400e/kk. Maksan puolet kuluista tietenkin..halooo
- åa0we8fhölwek
laskutaitoa kirjoitti:
hei taas yksi lukutaidoton! Sanoin, että maksoin käteisellä puolet talosta. Ei asuntolaina ole silloin kuin 100k. Ja kulutkin ovat puoliksi, haloo..
no,, mähän vastasin tohon sun juttuun jossa laitoit että asokerrosasunto 1200-1500, en ehtinyt sun tätä myöhempää lukea vaan vastasin just tohon viestiin.
Ja edelleen miksi laitoit ihan hatusta noita lukuja...dorka - laskutaitoa
s0er9ugöl kirjoitti:
huhhuh mitä soopaa jotkut heittää.
epäilen, pelkkiin korkoihin NYT jo menis se 500/k lyhennys n.1000/kk kiinteistön hoitamisesta aiheutuvat kulut remontit 2-300/k niin toi vähän vajaa 2000/kk on siitä nettoansiosta maksettava, joten tienata täytyisi vähintään 5000/kk, jotta muutkin kulut kuten auto,ruoka,sähkö, vesi, harrastukset etc. saisi maksettua, ja nythän korot oikeasti on todella alhaalla. 5% kokonaiskorkokin on vielä historiallisesti alhainen.Aivan, ostimme hyvän talomme esikaupunkialueelta halpoina aikoina. Nyt vuosien kuluessa hinnat ovat nousseet jo kolmanneksen. Eli oman asunnon/talon osto kannattaa.
- Jontzu1234
Hei vaan minulla vaimo nalkutti että ostetaan asunto.
- No asunto paljastui pahasti vialliseksi -> pitkän väännön kautta kuntoon ja iso laina taloyhtiölle. Iso lisälaina itselle.
- Lisäksi naapurit todella kyr.piä. Hakkaisin heidät jos se olisi laillista.
Homma otti todella koville. Mielenterveys ja työura meni. Kannattiko? - ASO-asuja
Näköjään itselleni merkittävin miinus eli mahdollinen asuntojen hintojen tippuminen unohtui listaltasi. Itse olen sen kokenut reippaat 20 vuotta sitten. Liki puoli miljoonaa mk maksaneesta asunnosta saatiin vain reilu puolet viiden vuoden asumisen jälkeen 90-luvun alkupuolen lamassa.
No mulla on taloudellinen tilanne hyvä, rivitaloasunto myyty kolme vuotta sitten ja rahat sijoitettu niin, että pystyn asumaan toistaiseksi ASO-asunnossa pääoma- ja osinkotuotoilla eikä mikään estäisi ostamasta omaa kämppää ilman lainoja. (Ikää tarpeeksi, jotta omaisuus ei vaikuta ASO-asumiseen).
Joka tapauksessa ei ole mitään näkymää miten talous kehittyy esim. vuoden-parin sisällä. Se on varmaa, että aikanaan asuntolainojen korko nousee ja jos samaan aikaan asunnon arvo tippuu tai iskee työttömyys, niin voi voi. Sellainenkin tilanne on syytä huomioida. - sähän-tässä-et-tajuu
Nainen järki hoi? Sinähän tässä et ymmärrä. Miksi helvetissä miehen pitäisi ottaa asuntolaina ja sinut siipeilemään siihen vielä lisäksi? Ajattelet sen säästävän miehelle rahaa? Mies siis maksaa koko lainasumman yksin ja siihen päälle vielä puolet yhteisistä kuluista ja menoista? Ei hyvää päivää :D
Toi sun maalailema satukuva omasta asunnosta on aivan järjetön miehes kannalta. Eikai toi ny helvetti mikään ihmekkään ettei halua lainaa ottaa. Ja sinä kehtaat vielä asiasta nalkuttaa? Olet työkyvytön ja ilmeisesti tukien varassa? Ja oikeasti kehtaat inistä miehesi haluttomuudesta asuntolainaan? Mikä sua nainen vaivaa? Onko kyse siis siitä, että sinä siinä satumaailmassa tosissasi kuvittelet, että miehesi "säästää" rahaa jos hän nyt maksaa vuokraa 800/kk ja lainalyhennys olisi 700/kk? Eli jäis se satanen enemmän kuussa ruokkimaan sua ja kakaroita? Eikujoo sori. Sähän kelasit vaan miehes parasta, eli tietenkin kehottaisit miestäs laittamaan sen satkun kuussa suoravelotuksena yhteiselle säästötilille :)- Ghjkin
Lisäksi kolmion yhtiövastike ainakin 280e vesi sähkö autopaikka ym joten yksin miehen palkka ei riitä. Mistä kuvittelet ostavasi kolmion 110tuhannella. Kerrot että miehelläsi on pieni palkka. Siihen maksaa auton vakuutukset korjaukset vaihdot. Tyttö hyvä miehesi rahat ei riitä.
- ei-asuta-stadissa
Ghjkin kirjoitti:
Lisäksi kolmion yhtiövastike ainakin 280e vesi sähkö autopaikka ym joten yksin miehen palkka ei riitä. Mistä kuvittelet ostavasi kolmion 110tuhannella. Kerrot että miehelläsi on pieni palkka. Siihen maksaa auton vakuutukset korjaukset vaihdot. Tyttö hyvä miehesi rahat ei riitä.
onhan halvempiakin kolmioita kuin tuo! ainakin täällä pohjosessa!
- BoneCase
"Niin ja en tietysti maksais asunnosta kuin puolet asumiskuluista (eli en lainasta yhtään, enhän asuntoa omistais...)"
Tyypillista siipeilijän ajatusmaailmaa.
Kaikki omat päätökset perustellaan omien heikkouksien kautta vertaistaen toinen osapuoli maksajaksi ja riskin ottajaksi, pyrkien päästä nauttimaan toisen riskillä hankitusta tuloksesta, laittamatta itseään tulilinjalle.
Mihin ei rahkeet riitä, ne ei riitä. Yksinkertaista.
Niin, olishan se kivaa kun naapuri kävisi töissä ja kiikuttaisi puolet palkastaan
minun käyttöön, jotta ollaan kivoja naapureita. Lainaa autoaan vastikkeetta jotta ei minulta kulu rahaa polttoaineisiin eikä muihin kuluihin. voi hellanlettas...... - einiinyksinkertaista
Ollakseen edes millään tavalla reilu tilanne teidän tapauksessa, niin sinä maksaisit TEIDÄN yhteisiä menoja yhtä paljon mitä mies lainalyhennystä kuukautta kohden. Eli jos mies lyhentää lainaa vaikka sen 700 euroa, niin sinä maksat ruokakulut, laskut, bensat, autokorjaukset jne. sen 700 euron edestä JOKA kuukausi. Onko sulla siihen varaa?- ewoiewkag
Minusta taas ei aloittaja-naisen kannalta mitenkään reilua, että hän maksaisi juoksevat kulut kun mies maksaisi talon lainan lyhennystä, edellyttäen, että avioehto on tehty ja talo on yksin miehen nimissä. Miehelle karttuisi omaisuutta jonka arvo mahdollisesti vaan nousisi. Naiset maksamat kaikki juoksevat kulut taas menevät kuin kankkulan kaivoon.
- miksei-se-ymmärrä---
ewoiewkag kirjoitti:
Minusta taas ei aloittaja-naisen kannalta mitenkään reilua, että hän maksaisi juoksevat kulut kun mies maksaisi talon lainan lyhennystä, edellyttäen, että avioehto on tehty ja talo on yksin miehen nimissä. Miehelle karttuisi omaisuutta jonka arvo mahdollisesti vaan nousisi. Naiset maksamat kaikki juoksevat kulut taas menevät kuin kankkulan kaivoon.
kiitos kommentistasi
- KALLE KELLO
ewoiewkag kirjoitti:
No, miten voi maksaa "kaikki juoksevat kulut", jos ei ole töissä. Työttömyyskorvaus ei paljon päätä pakota. Tuskin sillä maksetaan sähköä, vettä, vuokraa, ruokaa, vakuutusta ym pakollisia menoja. Epäilen että ei riitä tai sitten pitäisi olla paljon rahaa tilillä, mutta tässä tapauksessa sitä ei ole. Luulen, että muija hakee vain statusta. OMA asunto ja SAA OLLA kotirouvana. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että tänä päivänä ei yhden palkka riitä lainoihin.
- yks.pilviveikko
KALLE KELLO kirjoitti:
No, miten voi maksaa "kaikki juoksevat kulut", jos ei ole töissä. Työttömyyskorvaus ei paljon päätä pakota. Tuskin sillä maksetaan sähköä, vettä, vuokraa, ruokaa, vakuutusta ym pakollisia menoja. Epäilen että ei riitä tai sitten pitäisi olla paljon rahaa tilillä, mutta tässä tapauksessa sitä ei ole. Luulen, että muija hakee vain statusta. OMA asunto ja SAA OLLA kotirouvana. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että tänä päivänä ei yhden palkka riitä lainoihin.
PITÄISKÖ SITTEN KAIKKIEN SINKKUJEN TYYTYÄ ASUMAAN VUOKRALLA?
- miks???
Meidän valtiossa on aina ollut se himo ostaa asuntoja ottaa ne isot ihanat lainat Suomen pankeista tietenkin. Tietenkin hän se on hyvä valtiolle ja Suomen pankeille järkätä tuollaiset tuotto paketit itselleen. Se on kautta aikojen ollut se ihme painostus että just 20-30 kybäsenä on pakko ostaa asunto? Miks ihmeessä?
Noh tietenkin se luo turvallisuuden tunteen. Mutta onko se oikeasti turvallista. Esim kerrostalo asunto, saneeraukset jne. Ne tulee aina asukin piikkiin. Sekä onko oikeasti asunnon hinta pysynyt sen arvon mukaisena jos sen päättää myydä sitten joskus kuin pankki on kerännyt siitä korko rahansa ja on vapaa pallosta, plus asunto myynti vero joka loksahtaa vielä päälle. Vaikka talon hinta pysyy samana niin kaikki mikä tapahtuu ympäri vaikuttaa myös hintaa. Oma mielipiteeni ei pidä tehdä mitä enemmistö tekee vain seurattava omaa mieltään niin ne oikeat päätökset tehdään. - huhhuh mitä menoa...
ihme siipeilijä... taidatte olla molemmat yhtä sairaita... toivottavasti miehesi kantti riittää jättämään sinut ja löytämään elämäänsä naisen jonka kanssa YHDESSÄ ostaa sitten asunnot ja rakentaa YHTEINEN elämä.
- 40kymp.mies
sairas on aika vahva sana mutta täällä on helppoa laukoa mitä sylki suuhun tuo, minä toivotan onnea aloittajalle mutta juuri niin, että on sitten avioehto!
terv. avioehto meilläkin, asunto vaimoni ja autot minun
- kjaäsdjflajkl
Ymmärrän todellakin miestäsi. Miehesi pitäisi ottaa laina, maksaa se ja sinä vain asuisit siinä asunnossa halvemmalla kuin vuokra-asunnossa miehen siivellä. Joko molemmat töihin ja otatte sen lainan yhdessä ja maksatte myös kaikki asumiskulut yhdessä tai sitten asutte vuokralla maksaen molemmat vuokraa.
- Asossassa
Aso;n laina ensin maksuun ja sit katselette rauhassa ja yhdessä tilannetta uudestaan... Aso;on sijoittaminen raha on kuitenkin tallessa ja kasvaa pientä korkoakin odotellessa,saatte asua kohtuullisen "turvallisesti" vailla huolia ja murheita...
Olette vielä myös ilmeisen nuoria (alle 30v) joten mikäpä kiire teillä on...?
Ja voihan se olla,että sinäkin kuntoudut töihin??? - massa!
Miksi siis miehesi pitäisi vangita itsensä vuosikymmeniksi eteenpäin vaan, että sinä saisit kuluttaa päivät hänen niskalimassa raatamassa asunnossa? Ei ole kyse uskalluksesta, miehesi on kaukaa viisas, jota sinä egoistina et näe!
- Velatonlainaton
Ehkä hän tarvitsisi siihen lainaan toisenkin mukaan ottamaan sen ja maksamaan sitä pois..?.. Ei vain uskalla sanoa sitä suoraan sinulle, pelkää että loukkaannut.
Onhan se meinaan aika iso asia yksin maksettavaksi, kun kuitenkin lähestulkoon kämppä kuin kämppä maksaa vähintään sen 100 000e. Ellei sit muuta maaseudulle, missä asunnot hieman halvempia.- Velatonlainaton
Niin juu, ja onko se sit kuitenkaan niin helvetisti halvempaa..?
Nimittäin juu, eihän yhtiövastike isossakaan kämpässä ole juuri mitään mutta se velka-aika taas maksaa paljon. Laske siitä jos 25v maksat velkaa pois vastikkeen lisäksi ja toiset 25v asut pelkkää vastiketta maksaen, mitä se tekee. Laske siitä, mitä tää 50v potti tekee kuukaudelle ja vertaa vuokralla asumiseen.
Et omistusasuminen on siinä mielessä vain oikeasti halvempaa, jos kämpän pystyy ostaan suoralla rahalla.
- 50>20
miehesi vaihtaa kohta muijaa ellei toi sun jankutus lopu ja ehkä asia on jo vireillä.
nuorempaa pimua kehiin jossain vaiheessa kun te feministit ette tajuu miehiä. - Yksi näkökanta
Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa ja lopulta sain selville syyn miksi puolisoni vastusti omistusasuntoa viimeiseen asti, hän oli korviaan myöten veloissa, joista ei ollut kertonut minulle.
Kannattaa selvittää sekin vielä ettei tuollaisesta ole kyse. Jaksamista! - Mun mielipide
Menisit töhin niin saisit perspektiiviä sille rahalle ja sen suuntaamiselle.
Persaukisen on helppo ostaa vaikka avaruusasema toisen piikkiin. - Osto piirakalla onni
Nykyakat jättää ja vie talot ja lapset mennessään.......nykyakkaan ei voi luottaa, mies tulee yleensä "ulosheitetyksi omastaan" joten ei se ole nykymiehelle hyvä vaihtoehto.
Piirakankin voi tänään vuokrata halvemmalla. Omistuspiirakka tulee tosikalliiksi.....
Naisena näet vain itsekkäästi "omalta kannaltasi" ;))) - hersy
He,he on tämä porukkaa:)Ihan asiallisesti se tämä vaimo yrittää selvittää asioita,jaj oku lause tuolla takana ,,naisiin ei voi luottaa,voiko pe.... pahemmin kaikkiin miehiinkään,ja lause menitsitkö töihin,no miten helekutissa työkyvytön voi töihin mennä,niin se on sontaa piissa kun ei asioita tiedä ja voi vielä senkin jälkeen sitä löytyä,sehän on tietysti jokaisen OMA asia miten elämänsä järjestää,mutta vaihtoehtoja löytyy ja heti monia ,yksi on omistusasunto
- ärsyke
On täällä porukka, joka yrittää takoa järkeä naisen päähän, eli omistusasuminen ei kannata varsinkin jos nainen on omien sanojensa mukaan "työkyvytön". Ja sinä et osaa edes suomen kieliopin alkeita.
- älä
osta.
- 44455555566666666612
Se on selvä että asuntojen omaksi ostamista on alettu vältellä yhä enemmän siihen liittyvien riskien kasvamisen myötä. Kaikenlaisia vastuita, velvoitteita ja byrokratiaa ja verotusta on kasvatettu. Pakkoremonttejakin teetetään omistusasujien piikkiin jotta saadaan työllisetettyä, samoin kehitellään hintavia palveluja joita on lakisääteisesti pakko käyttää asuntokauppojen yhteydessä j.ne. Lisäksi asuntojen hintoja pyritään tiedotusvälineissä propakantakamppanjoin manipuloimaan alemmalle tasolle kun se taas hyödyttää manipulointikampanjan takana olevia piirejä. Tähän kun samalla kaupungeilta saa tuettuja asuntoja kohtuuvuokralla niin se on siinä, miksi ottaa alati kasvavia riskejä jotka asuntojen omistamiseen liittyvät.
- ei kiinnosta omistus
Olen ASO-asuja ollut viimeiset 8 vuotta. Minulla on aivan ihana 2h k s parveke. 2kk sitten maksoin viimeisen lainalyhennyksen ottamaani asuntolainaan tätä asuntoa varten, kustannukset siis tippuivat nyt 70 eurolla kuukautta kohden. Silloin kun tähän muutin, niin omistusasuntoa en olisi saanut (kävin kyselemässä mahdollista asuntolainaa n. 110 tuhatta euroa). Nyt maksan siis pelkän vastikkeen 450 euroa kuussa. Asun alueella, missä nykyistä vastaava normaali vuokra-asunto maksaisi vähintään 600 euroa kuussa.
Vastaavanlainen omistusasunto tällä alueella maksaisi tänäpäivänä n. 200 tuhatta euroa. Se on melkein puolet enemmän mitä 8 vuotta sitten! Enää en siis selviäisi "vain" 110 tuhannen lainalla, vaan sitä olisi huomattavasti paljon enemmän. 8 vuotta sitten se laina-aika laskelmoitiin n. 20 vuotta 550 euron kk/erällä tulojen mukaan. Tänä päivänä maksaisin vähintään tuon 550 euroa/kk seuraavat 35 vuotta, ja siihen yhtiövastikkeet ym. kulut päälle. Asunto olisi ehkä oma kun olisin n. 70-vuotias.
Nykyinen asunto maksaa minulle 450 euroa kuussa. 2-vuoden päästä saan ilmaisen keittöremontin taloyhtiön piikkiin kiitokseksi 10-vuoden asumisesta. 6kk sitten hajosi jääkaappi, soitin huoltomiehelle, ja sain uuden asennettuna seuraavana päivänä. Juuri eilen soitin saunankiukaasta, tulevat senkin vaihtamaan. Ilmaiseksi. Harkitsen kylppäriremppaa johon ASO-asunnoilla on omat tarjouspakettinsa asennuksineen. Hinta-arvio on n. 5000 euroa joka hyvitetään, jos muutan tästä pois. Tällä hetkellä pistän säästötilille rahaa joka kuukausi n. 120 euroa, aiemmin summa oli 50 euroa mutta nyt lisäsin siihen sen summan joka aiemmin meni asuntolainaan.
Ajatellaan, että asun tässä samassa asunnossa vielä 70-vuotiaana. Huomioiden mahdolliset vastikenousut yläkanttiin (sanotaan vaikka 500kk seuraavat 40-vuotta) niin olen maksanut asumisesta 240 tuhatta euroa. Remontit, korjaukset ym. eivät ole maksaneet minulle yhtään mitään. Tämän lisäksi, minulla on säästötilillä 60 tuhatta euroa. Olen elänyt aivan normaalia elämää ja nauttinut siitä, matkustellut, ostellut... elänyt. Jään eläkkeelle.
Eläkkeellä ollessani minulla on nyt siis 2 vaihtoehtoa:
a) asun omassa asunnossa josta maksan kuitenkin edelleen vastikkeen sekä muut kulut. Säästöjä ei juurikaan ole, koska olen maksanut kallista asuntolainaa. Omaisuuteni on asunto, jonka arvo on tipahtanut 40-vuoden aikana murto-osaan siitä mitä se silloin joskus oli. Elän säästeliäästi pienellä eläkkeelläni seuraavat 5-vuotta, sairastun dementiaan, minut kuskataan laitokseen, omaisuuteni myydään hoitokulujen kustantamiseen. Ne eivät kuitenkaan riitä, joten yhteiskunta maksaa kunnes kupsahdan.
b) asun edelleen ASO-asunnossa. Maksan korkeampaa hintaa asumisesta pienestä eläkkeestäni, mutta minulla on tuhansien säästöt. Huoltopojat käy edelleen fiksaamassa ilmaiseksi kaikki huoltotyöt, ja saanpahan samalla tiirailla ja kiusata mukavia nuoria miehiä. Jatkan elämääni nautiskellen, matkustellen, pistämällä ranttaliksi. 5-vuoden päästä sairastun dementiaan, minut kuskataan laitokseen, jäljellä olevalla omaisuudellani kustannetaan hoitokuluja kunnes loppuvat, ja sen jälkeen yhteiskunta maksaa loppuelämäni.
Näillä vaihtoehdoilla päätän elää elämääni nyt, ja nauttia siitä. En kaipaa velkavankeutta. Ainoa asia mikä mahdollisesti tätä asiaa muuttaa on se, että kuvioon lisätään kumppani jonka kanssa maksetaan YHDESSÄ asuntolaina.- tosikuinvesi1
en edes jaksanu lukea kokonaan kun pysähduyin sun kylppäriremppaan.. kuule jos sen maksat ja asut vaiks 20 vuotta siinä niin et saa kylppärirempasta mitään takas.. koska se kylppäri on sit taas jo vanha!
asossa kun tekee remppoja niin mitä kauemmin rempasta on kulunu aikaa sen vähemmän saa takas siitä itelle yhtään penninhyrrää
- Itkeävainauraa?!
Voi jessus aloittaja on yksi typerimmistä naisista mitä olen tavannut... Joo ota sinä mies vaan kunnon lainat.... Minä voinki sitte häippästä meneen kun siltä tuntuu.. Hihihi jää velkojes kans... Yhdessä se asunto pitää hommata ja toisenkin osallistua kustannuksiin. Jos et ole töissä etkä töitä voi tehdä niin elä oleta että miehesi hankkii lainan ja ostaa asunnon ja kustantaa kaiken itse... Sinä elät aah siinä unelma kolmiossa ja nautit kun sait tahtosi läpi.. Hellanlettas. Jumalauta missä järki?!
- TVH+MTK
kokeilkaa vailla vakinaista asuntoa - asunnottomuutta - varmaan pelissä minullakin enemmän kuin asuminen
- juuuuuuhhh
Itselläni on huonoja kokemuksia asunnon omistamisesta -90-luvulla ja en yhtään ihmettele, jos muillakin kiinnostaa velaton elämä.
- kuhan sanoin
Miettii varmaan sun mies, et heittää sut pihallle, niinkuin on tapana n. 7 v. periodin jälkeen.
Eli mitä järkee ois ostaa asunto, jonka kohta möis pois. - 12+3
Jos vaadit miehen ostamaan asunnon ja aiot asua siinä, niin kyllä sun pitäisi miehelle vuokraakin maksaa.. Tämä "Niin ja en tietysti maksais asunnosta kuin puolet asumiskuluista (eli en lainasta yhtään, enhän asuntoa omistais...)" Ei taida oikein riittää.. Miehellä on oikeus saada vähän voittoa vuokratuloistaan..
- siinä ja siinä
Asunnon ostamisessa on riski. Voi ostaa huonon ja homeisen asunnon tai toisaalta asunto voi homehtua ja siinä ei välttämättä enää voi asua. Vuokraaminen on riskittömämpää. Myös työttömäksi voi jäädä ja joutua muuttamaan toiselle paikkakunnalle. No, silloinhan voisi pistää oman asunnon vuokralle tai yrittää myydä. Rahaa palaa, teki miten teki. Tietenkin voi mennä kokoaan telttaan asumaan ja yrittää etsiä paikkoja, missä asua. Myy vaan ensin tavarat pois, tai antaa pois, jos se on helpompaa. Fifty-sixty miten tekee. Puolensa kaikella.
- Kukapa.
Nykyään haluaisi laittaa itseään yksin, vuosikausien velkavankeuteen? Työpaikat ovat tuulisia eikä etukäteen voi tietää, onko töitä enään muutaman vuoden kuluttua.
Aloittajan mies on harvinaisen viisas ja kaukokatseinen,omaisipa hänen puolisonsa samat ominaisuudet. - neuvo 0€, alv0%.
vaiha miestä..
- Entinen aso-asuja
Moi,
entisenä aso asujana sanoisin että omistusasuntoon siirtymisessä täytyy tietenkin laskea vastikkeen muiden asumismenojen ja mahdollisen lainakulun päälle vähän muutakin.
Täytyy vähän remontoida että näyttää kivalta, tapettiakin saa halvalla mutta kivannäköiset on kalliita. Ehkä vähän lattiaakin laitetaan ja pihaa siistitään, jossainvaiheessa keittiö ja kylppäri vaatii jotain laittoo yms.
Omistusasunto, oli se oma talo tai rivari, niissä kyllä yllättäviä menoja tulee. Et voi kuvitella että laina-aikana kahdenkymmenen vuoden aikana ei mitään tarvitsisi tehdä kiinteistölle. Muista laskea korjausvaraakin.
Yleisimpiä taitaa olla vesivahingot ja muut elämisestä aiheutuvat vauriot. Rivarissa sittent ietenkin ythiö saattaa keksiä pitää kiinteistöä kunnossa mm. uusimalla portaat tai tekemällä muita kunnostuksia. Senkin maksaa osakkaat.
Sanoisin että ASO-asuminen on turvallisempaa teidän tilanteessa. Elämä osaa yllättää. Sinutkin. - Kulutusmaailma 5/13
Ensinnäkin miehesi ei tajua että naiset ovat materian ja rahan perään, ihmisistä viis. Otat eron tuosta vain silirimpsis jos et saa tahtoasi läpi HETI! Kavereita, ystäviä ja uusia ihmissuhteita on helppo luoda nykyisinä vapaina aikoina ja jos ei naama tai mielipiteet miellytä niin välit poikki vaan. Ei ihmisiä kannata liian läheisinä itselleen kuvitella, nehän ovat vain hyödynnettäviä vesi & hiilisäkkejä.
Vain Sinun mielipiteilläsi, haluillasi ja tavoitteillasi on väliä. Muut ovat luodut vain Sinua palvelemaan ja tottelemaan mielihalujasi.
Jankuta, kiukuttele, nalkuta, hauku, arvostele, uhriudu, teeskentele, valehtele niin kauan että saat haluamasi ilman että Sinulle sälytetään mitään vastuuta mistään ;)- miksei-se-ymmärrä---
just.
ei ehkä kuitenkaan näin.
- helppous?
Olenko ainoa joka ymmärtää (edes osittain) aloittajan pointin? Ei kai aloittaja tässä mitenkään ole loisimassa miehen kustannuksella tai nostamassa esim. asumisen tasoa hänen kustannuksella? Hän saa sairaspäivärahan/ työkyvyttömyyseläkkeen jolla kustantaa oman elämisensä. Toisaalta: se asunto tosiaan kyllä sitoo. Ei se myyminen aina ihan ongelmatonta ole jos vaikka elämäntilanne muuttuu. Eikä toista saa pakottaa sitoutumaan tuolla tavalla. Ehkä mies haluaa maksaa vähän siitä, että ei ole sidottu samaan asuntoon ja asuntolainaan?
- KALLE KELLO
Ei se eläke/sairauspv-raha voi olla tähtitieetellinen tuossa iässä. Tuskin on päivääkään töitä tehnyt.
- miksei-se-ymmärrä---
KALLE KELLO kirjoitti:
Ei se eläke/sairauspv-raha voi olla tähtitieetellinen tuossa iässä. Tuskin on päivääkään töitä tehnyt.
tein töitä 5 vuotta ja 3kk putkeen. lomat tietysti välissä.
ei ole tähtitieteellinen ei mutta isompaa summa tuskin tulen saamaan.
mukavampihan se töissä olis mutta kun ei voi, minkäs sille voi?
- Kättä taskuun
Itse asun Asossa, jossa vuokra on kutakuinkin eurolleen sama, kuin vastaavassa omistusasunnossa on yhtiövastike ja lainakorko yhteensä. Eli rahaa menee 'hukkaan' yhtä paljon. Nykyisellä korkokannalla lainan otto olisi ehkä järkevää, mutta siltikään en koe, että maksamani vuokra menee täysin hukkaan, saanhan vastineeksi asua uudehkossa asunnossa. Yhtiövastike ja lainakorko ovat aivan samalla tavalla 'hukkaan heitettyä' rahaa.
Omistusasunnossa arvonnousu on kuitannut osan maksetuista koroista, mutta kuka nykymaailmassa sanoo, että arvonnousu taatusti jatkuu?
Kysykääpä vaikka salolaisilta, että mitä niiden uudehkojen omakotitalojen arvo on nyt vs. viitisen vuotta sitten.
Yksi ihmisen onnellisuuden peruskiviä on se, että tekee ratkaisunsa itse omia mielihalujaan kuunnellen. Jos puolisosi ei halua velkaantua yksin, niin kyseessä on hänen ratkaisunsa. Jos välttämättä haluat asua omistusasunnossa, niin sitten ostat omistusasunnon. Jos et halua laittaa latiakaan omistusasumiseen, niin kuinka ihmeessä voit sitä toiselta vaatia?- KALLE KELLO
Näinhän se menee, mutta mitä saat kun lopetat Aso-asumisen? Omistusasuja saa sentään sen asunnon käypän arvon myydessään. Sinä olet maksanut Asosta vaikka 20000 ekee, asunnon ostaja 150000 ekee. Sinä saat sen 20t takasin, etkö? Asunnon omistaja myydessään sen 150 tonnia, ehkä vähän vähemmän tai vaikkapa 30 t enemmän, riippuen buumista. Johtunee varmaan tästä, miksi kannattaa omistaa. Minusta tuo omistaja jää voitolle vaikka olisi tehnyt remppaakin omaan piikkiinsä. Sähkö ym pakollisia asumiskuluja ei tarvitse edes laskea, nehän tulee aina asumismuodosta riippuen
- Aikuiskoulutukseen
Ihan järkimiehiä sinun miehesi.
Olet 20-30 vuotias ja työkyvytön. Oletko kenties vajaakykyinen kehitysvamman vuoksi vai mitä? Eläke häämöttää tuossa iässä vain vakavasti henkiseltä tasolta sairaille ihmisille. Lapsiakin silti haaveilet tehdä?
Kannattaa suunnata aikuisopintoihin ja hankkia ammatti jossa on töitä. Hoitoalan työt on hyvin työllistetty. Ja pienelläkin koulutuksella voit ryhtyä siivousalan töihin.
Kun molemmat sitten puskee töitä on turvallisempaa hankkia asuntolainaa. Kyllä se ASO maksukin on rahaa sitten. Jossain luin vuosi-pari sitten, että tämä asumismuoto on suomen edullisinta asumista.- ymmärtää ja ei
Älä ehdota fyysistä työtä kenellekään joka on ilmeisesti fyysisestä syystä työtön. Hänellä saattaa olla koulutus jollekin alalle, jossa vaaditaan fyysistä työpanosta. Ok, ymmärrettävää ettei silloin työt käy mutta että käpertyä lopuksi ikäänsä kotiin ja sanoa, että voi voi, kun ei minulle työt sovi tämän vammani vuoksi? Se on hiukan outoa, kun on suuria hankintojakin harkitsemassa. Jos ei uudelleenkouluttautuminen sovi, alalle jota voi tehdä muuten kuin fyysisesti - tuo kirjoittaminen päivisin tuntuu esim. sujuvan aivan mainiosti - niin pitää katsoa peiliin ja lakata tuijottamasta siihen napaansa. Eikä missään tapauksessa painostaa muka rakastamaansa miestä tekemään jotain, johon hän ei omista syistään tunnu olevan valmis. Toivottavasti hän jaksaa pitää päänsä, ettei tee mitään mitä katuisi. Erohan siitä voi tulla, niin.
- miksei-se-ymmärrä---
ymmärtää ja ei kirjoitti:
Älä ehdota fyysistä työtä kenellekään joka on ilmeisesti fyysisestä syystä työtön. Hänellä saattaa olla koulutus jollekin alalle, jossa vaaditaan fyysistä työpanosta. Ok, ymmärrettävää ettei silloin työt käy mutta että käpertyä lopuksi ikäänsä kotiin ja sanoa, että voi voi, kun ei minulle työt sovi tämän vammani vuoksi? Se on hiukan outoa, kun on suuria hankintojakin harkitsemassa. Jos ei uudelleenkouluttautuminen sovi, alalle jota voi tehdä muuten kuin fyysisesti - tuo kirjoittaminen päivisin tuntuu esim. sujuvan aivan mainiosti - niin pitää katsoa peiliin ja lakata tuijottamasta siihen napaansa. Eikä missään tapauksessa painostaa muka rakastamaansa miestä tekemään jotain, johon hän ei omista syistään tunnu olevan valmis. Toivottavasti hän jaksaa pitää päänsä, ettei tee mitään mitä katuisi. Erohan siitä voi tulla, niin.
otan työn vastaan heti kun löytyy sopiva mutten ala syystä josta olen työkyvytön täällä puhumaan. ymmärrän kyllä kommentisi.
- -mielipiteeni-
"Minä en saa lainaa, kun en käy töissä."
Tyypillinen siivelläeläjä. Itse potkisin tuollaisen akan taivasalle ja ostaisin sitten hulppean poikamiesboksin. - hepsakeikka3
Ilmaiseksi ei voi asua ja mun laskuopin mukaan asuminen tulee yhtä kalliiksi asuipa omassa tai vuokralla. Esim nyt putkiremppakämpät tsadissa, rempasta tulee helposti laskua 1000 per neliö.
- kyllä hirvittää
Kiinteistölehden mukaan julkisivu ikkunaremppa alkaa olla luokkaa 1500 €/ m2, mikä on melko huima hinta.
Maakunnissa tuo tarkoittaisi koko asunnon maksamista uudelleen, sillä myytäessä vanha kerrostalo olisi vain 1500-1700/ neliö. Nyt julkisivuremppa 20.000 € ja 15-20 vuoden kuluttua putkiremppa olisi varmaan sen 40-50 k€ per kämppä. Kivaa !
- Elämäkö lahja
Synnyt perheeseen, joka ei välttämättä sinua halunnut, mutta yritti kuitenkin rakastaa edes hetken. Kasvaessasi opit nopeasti kuinka muut haluavat että miten käyttäydyt, mitä sinä teet, mitä puet päällesi, miten syöt, nukut... Elät heidän ehdoillaan. Käyt koulua päästäksesi eteenpäin, päästäksesi pois ja vapaaksi.
Hartaasti odottamasi hetki saapui, pääset vihdoin muuttamaan omillesi. Kävit koulusi ja onnenkantamoisella pääsit töihin. Vieläpä sellaisiin töihin joissa on mahdollista edetä ja saada lisäkoulutusta halutessaan. Työ ei ehkä ole täydellistä, mutta todella motivoivaa. Pikkuhiljaa palkkasi kasvaa ja vuosien saatossa olet arvostettu työkavereidesi silmissä. Kun kerrot vitsin työpaikan pikkujouluissa jokainen varmasti nauraa sille.
Olet tähän mennessä muuttanut isompaan vuokra-asuntoon, ostanut hienon auton ja ja nauttinut joka sekunnista. Tunnet olevasi oma herrasi. Koet suurta tyydytystä siitä kuinka elämäsi on edennyt ja miten paljon olet saavuttanut niin pienessä ajassa.
Päätät ostaa oman talon ja vaikka palkkasi on vähintääkin keskitasoinen tarvitset silti asuntolainan. Tämänkin saat sovittua pankin kanssa sujuvasti. Ostamasi koti on juuri sellainen kuin toivoitkin, autotalli etupihalla ja takapihalla laudotettu terassi sekä komea grillikatos, johonka mahtuu viettämään aikaa isommankin porukan kanssa. Sinulla on kumppani, jonka kanssa haluaisit jakaa tulevaisuutesi. Hän on innoissaan kodistasi ja on todella tyytyväinen sinuun ja teidän suhteeseenne. Sadepäivinäkin olet onnellinen.
Tehdessäsi vakitöitä ja saadessasi hyvää liksaa tämä kaikki tuntui hyvältä idealta. Eräänä tiistaina pomo pitää pikapalaverin osastosi kanssa. Kuulet kauhuksesi että kilpailutukset ovat lähellä ja sinä tulet olemaan yksi potkituista. Kokemuksesta huolimatta et ole enää nuori. Kukaan ei palkkaa sinua uusiin töihin, koska olet riskisijoitus tai liian hyvin koulutettu. Jäät työttömäksi, rahavirta ehtyy. Kaikki rahasi mitä tienasit olit käyttänyt asuntolainan maksamiseen. Talosta on vielä muutaman vuoden lainat jäljellä. Yhteiskunta vie sinulta auton, kodin, kaiken mahdollisen minkä olet tienannut ollessasi töissä. Tämän seurauksena joudut muuttamaan vuokrakämppään. Kumppanisi pysyy hetken kanssasi. Kun uutta työpaikkaa ei kuitenkaan ala kuulumaan on hänen mielestään parempi erota. Et enää näe häntä tämän jälkeen.
Lopulta se unelma jota elit on vain mukava päiväuni muistoissasi ja elät köyhänä ja katkerana 20 neliön laatikossa. Vaikka kävisit kursseja ja uudelleenkoulutuksia ajaudut lopulta tekemään sellaista työtä josta et pidä, jossa ei voi kehittyä ja jonka palkkataso on masentavan pieni. Pelätessäsi karenssia ja jopa niiden vähäisten asioiden menetystä jotka saat pienellä palkallasi ostettua kituutat siinä samassa työssä eläkeputkeen saakka. Ellei sinua potkita sieltäkin pihalle kilpailutusten muodossa.
Pienellä eläkkeellä ollessasi juot haaleaa halpakahvia ja kiroat päättäjät syvimpään pohjamutaan sen vuoksi mitä sinulle tehtiin. Muistelet haikeana niitä aikoja kun sinun ei tarvinnut laskea jokaista euroa kuussa. Jopa pienipalkkaisessa työssä ollessasi tulit jotenkin toimeen, tapasit työkavereita silloin tällöin ja aina löytyi jostain joku ihminen joka arvosti sinua paskaduunista huolimatta. Nyt olet yksin, suurin osa tutuistasi on vanhainkodissa, kuolleita tai et ole tavannut heitä vuosikausiin.
Lopulta havahdut siihen kuinka ryystät mautonta, limaista aprikoosikiisseliä kymmenen pillerin kera. Haiset pahalta, ihossasi on kipeitä makuuhaavoja ja vieruskaverisi anelee hoitajaa tappamaan itsensä. Et tiedä mikä päivä on, mitä kello on, ainoastaan sen että ulkona on pilvistä ja televisiosta tulee ostos-tv. Haluaisit vaihtaa kanavaa, mutta kaukosäädin on hukassa etkä kipeän selkäsi vuoksi pysty nousemaan sängystä. Olet pyytänyt hoitajalta apua koko aamun, mutta kiirettä pitää. Et elä enää yksin omilla ehdoillasi, jokainen toimesi on ennalta määrätty. Lapsia sinulla ei ole, sukulaiset eivät enää muista sinua eikä ystäviä osastolla pysty tekemään sängystä käsin. Joka paikkaan sattuu, niin fyysisesti kuin psyykkisesti.
Vaippa märkänä, suu rutikuivana, pää sekaisin lääkkeistä.. Arvokas vanhuus, arvokas elämä. Pian kuolema korjaa ja viimeistään siihen mennessä on oppinut tajuamaan, että yhteiskunnalle me synnymme ja yhteiskunnalle me kuolemme.
Näin minä, 23-vuotias pienipalkkainen sinkkumies tämän elämän näen.- nizzo1
Hyvin kirjoitettu!
Silloin kun asuin vuokralla minulla oli rahaa käyttöön ja säästöön. Nyt omistusasunnossa rahaa ei jää säästöön lantin lanttia! Minusta on vaarassa tulla samanlainen näköalaton passat-robotti kuin muistakin hiirenharmaista tallaajista jotka naama kierossa ajavat klo 7 töihin...
Tämä OMISTUSASUNTO-LAINA-VELKA juoksupyörä on keksitty pitämään kansa kurissa...
Please, ÄLKÄÄ MENKÖ SIIHEN LOUKKUUN!!!
- OK-asuja
20 vuotta olemme asuneet vaimoni ja lasteni kanssa omassa 120 neliömetrin OK-talossa. Laskin äskettäin että huomioimalla hankintahinta, rempat, pihan laittaminen sekä jätekaivojen tyhjennys, tiemaksut sekä maksut vesiosuuskunnalle on hinta ollut keskimäärin 500 euroa kuukaudessa huomioimalla vielä 3%:n vuosikorko annuteettilainaperiaatteella.
Vaikka joutuisin pakosta muuttamaan pois talosta enkä saisi siitä senttiäkään olisin todennäköisesti asunut perheeni kanssa nuo vuodet edullisemmin kuin ne jotka asuivat vuokralla. Ja minkä kokoisen asunnon esim. 10 vuotta sitten olisitte saaneet 500 euron kuukausivuokralla? Sen tiedän että kerrotaloshuoneistot joissa neliöitä n. puolet omasta talostani joutuu jo pulittamaan isomman vuokran tänään kuin mikä on tuo 500 euroa.
Mutta OK-talon hankkiminen ja siinä asuminen on myös riskialtista. Miten olisi käynyt jos olisin vaikka 18 vuotta sitten havainnut että talossa vakavia rakennus- ja kosketusongelmia? Todennäköisesti tulos olisi ollut perheelleni katastrofi. OK-talon hankinnassa pitää myös olla ns. hyvää tuuriakin ainakin vähän matkassa. - Muijat tämän osaa
Miespuolena on myönnettävä että emme olisi noin 20 v. sitten ottaneet nykyrahassa noin 90.000€ asuntolainaa, jos ei meillä olisi vaimo päsmäröinut päälle.
Aviomiestä summa hirvitti! Mutta vaimo taas oli jollain lailla kaikista realiteeteista tietämätön. Ei pelännyt yhtään mitään. "On sitä asuntovelkaa muillakin ihan samalla lailla..." jne.
Kun siippa painoi päälle niin ei se pelkurina olokaan niin mukavaa ollut, ja otettiinhan se laina sitten. Tiukoille meni välillä, työpaikatkin pätkivät. Mutta kyllä ne lainamaksut saatiin vaan ihmeen kaupalla aina maksettua.
Näämmä kodin ja pesänrakentaja vaimoilla on yhtenä hommana ja velvollisuutena painaa liikettä siihen omaan äijäänsä näissä kodin hankkimisen asiossa.
Muijalta tulee sekä henkistä tukea että myös sitä painetta. Kyllä sen edessä yleensä äijä joutuu antamaan periksi.
Kun lopputulosta jälkikäteen katsoo, niin pesänrakentaja-vaimoilla sisäänrakennettuna oleva henkinen kyky ja pelottomuus ottaa sitä riskiä kodin hankinnan edestä. Kyllä yleensä se on juuri se oikea päätös ja ratkaisu. Omat kotipesät on perheellisen Suomessa vaan hankittava.
__
Paina vaan päälle, alkuperäinen kysyjä. Tosin epäilen että olet Suomi-24:n trollikirjoyttelijoita, tekstin muotoilu ja sävy antaa hyvin vahvoja viitteitä siitä.
Mutta ehkä joku muu vaimo saa tästä virikkeen laittaa asioihin vauhtia.- Miks?
Mainitsemasi pesänrakentaja-vaimot ovat juuri näitä loisia ja nalkuttajia. Itse saa tehdä kaiken, eikä silti mikään kelpaa. Kerran olin naimisissa, oli talot ja kaikki, nyt nautin poikamiespäivistä vuokrakaksiossa. Saa viimein elää kuten tahtoo!
- totuusss
Miehesi on jo päättänyt erota sinusta mutta hänellä ei ole vielä riitävää tahtotilaa kertoa asiaa sinulle. Siksi.
- MEE TÖIHIN
"Ja yks vielä ehkä aika tärkeä pointti. Minä en saa lainaa, kun en käy töissä."
mitäs sitten kitiset?
" Mutta olen ehdottanut, että miksei mieheni voisi yksin ottaa lainaa ja olisi avioehto."
Niin, miksi asiaa mietit?
Siksikö, että parasiittina oleiluun ei jää riittävästi rahaa, joten miehen pitää hankkia edullisempi asumismuoto, jotta sulle jää rahaa?
" Itse jopa ehdotin avioehtoa (ollaan siis naimisissa) kun säälittää, että sen rahat menee koko aika hukkaan."
Miksi sä sitä mietit?
" Ja niin menee minunkin."
Tulihan se sieltä.
-
Mee töihin, vaikka olisitkin se äitikorttia vilautteleva "kyllä mun lapsille sopii niin paljon paremmin, et mä makaan sohvalla" kun oon niin hyvä kotiäiti :-)- miksei-se-ymmärrä---
Avioehtoa ehdotin ihan siitä syystä että ajattelen kaikesta realistisesti, en elä pumpulimaailmassa ja usko lottovoittoon eikä minulle todellakaan jäisi enempää rahaa käteen.
ainoa ketä hyötyisi olisi mieheni, miten ihmeessä minä hyötyisin jos rahaa jäisi käteeni täsmälleen saman verran? no 5e erolla jos pilkunnussijaksi ryhdytään
ja kyllä kotiäidiksi haluan mutten mitenkään sohvallamakaajaksi.. mutta siis olen työkyvytön ja that's it. - Hohhoijaa
Avioehtoa ehdotin ihan siitä syystä että ajattelen kaikesta realistisesti, en elä pumpulimaailmassa ja usko lottovoittoon eikä minulle todellakaan jäisi enempää rahaa käteen.
ainoa ketä hyötyisi olisi mieheni, miten ihmeessä minä hyötyisin jos rahaa jäisi käteeni täsmälleen saman verran? no 5e erolla jos pilkunnussijaksi ryhdytään
ja kyllä kotiäidiksi haluan mutten mitenkään sohvallamakaajaksi.. mutta siis olen työkyvytön ja that's it.Ymmärrätkö olevasi työkyvytön loinen? Sinulla ei ole mitään oikeuttaa nalkuttaa asiasta miehellesi, joka tulee töistä väsyneenä kotiin sillä välin kun itse olet maannut sohvalla koko päivän ja hautonut näitä typeriä ajatuksiasi? "Työkyvytön ja that's it" = "suu supussa ja that's it".
- miksei-se-ymmärrä---
Hohhoijaa kirjoitti:
Ymmärrätkö olevasi työkyvytön loinen? Sinulla ei ole mitään oikeuttaa nalkuttaa asiasta miehellesi, joka tulee töistä väsyneenä kotiin sillä välin kun itse olet maannut sohvalla koko päivän ja hautonut näitä typeriä ajatuksiasi? "Työkyvytön ja that's it" = "suu supussa ja that's it".
mistä tiedät mitä päivisin teen?
enkä nalkuta vaan neuvon.
ja täällä on vaikeaa lausua mitään ilman että se käännetään ihan nurin. that's it ei ollut ilkeää vaan pikemminkin: silleen se nyt vaan on.
anteeksi jos artikuloin väärin. - Paperilla kaunis
ja täällä on vaikeaa lausua mitään ilman että se käännetään ihan nurin. that's it ei ollut ilkeää vaan pikemminkin: silleen se nyt vaan on.
anteeksi jos artikuloin väärin.No hyvä. Vaikka paperilla omistusasuntoon siirtyminen tulisi hieman huokeammaksi, niin pitkällä tähtäimellä se ei ole välttämättä sitä. Mitä teette sitten jos miehesi sattuu sairastumaan ja sitä kautta työkyvyttömäksi? Taikka korot tai verotus muuttuvat niin, että laskua tulee lisää? Nyt koko velkojen maksu on miehesi kontolla, ja on ymmärrettävää ettei hän halua ottaa riskiä. Yritä asettua hänen asemaasi edes hetkeksi, vaikket olekaan työelämässä mukanassa.
- Ghjkö
ja kyllä kotiäidiksi haluan mutten mitenkään sohvallamakaajaksi.. mutta siis olen työkyvytön ja that's it.Et ole työkyvytön . Netissäkin on töitä. Pystyt hyvin kirjoittamaan.
- lollopää
Ghjkö kirjoitti:
Et ole työkyvytön . Netissäkin on töitä. Pystyt hyvin kirjoittamaan.
jos joku kirjoittaa sen puolesta :D
- KALLE KELLO
anteeksi jos artikuloin väärin."Neuvot"? Et sinä neuvo, sinä KÄSKET, oletko oikeasti noin tyhmä? Mene sitten töihin ja kanna kortesi sinne lainakekoon. Etkö tosiaan ymmärrä sitä, että yhden palkalla lainan ottaminen on hirveä RISKI! Etkä ymmärrä mitä tapahtuu, jos miehesi jää työttömäksi? Kukaan normaali lainanottaja ei jätä näitä asioita huomiotta. Se on hirveä riski ottaa yksin suurta lainaa. Ymmärrätkö? Jatka vain samaa mallia, saat aika äkkiä alkaa etsimään itsellesi varakasta elättäjää.
- sellastavaanjuuri
KALLE KELLO kirjoitti:
"Neuvot"? Et sinä neuvo, sinä KÄSKET, oletko oikeasti noin tyhmä? Mene sitten töihin ja kanna kortesi sinne lainakekoon. Etkö tosiaan ymmärrä sitä, että yhden palkalla lainan ottaminen on hirveä RISKI! Etkä ymmärrä mitä tapahtuu, jos miehesi jää työttömäksi? Kukaan normaali lainanottaja ei jätä näitä asioita huomiotta. Se on hirveä riski ottaa yksin suurta lainaa. Ymmärrätkö? Jatka vain samaa mallia, saat aika äkkiä alkaa etsimään itsellesi varakasta elättäjää.
moni ihminen (ikuinen sinkku) ottaa yksinään lainan tänä päivänä.. pari minunkin kaveriani ja hyvin pärjää vaikka toiselta loppui työt.. aina on työttömyysvakuutuksia ja sen sellaista.. ja pääsee ehkä kohta toiseen työpaikkaan.. pankkikin joustaa tiettyyn rajaan asti. kyllä ne haluaa asiakkaasta kiinni pitää.
- pysykää vuokralla
Miehesi on ilmeisesti ottanut asioista selvää ja tietää, että tuo avioehto on yhtä tyhjän kanssa tuossa asiassa. Suojaa ehkä tuurilla miehen ennen teidän suhdettanne hankkimaa omaisuutta, mutta jos nyt hommaatte yhdessä ollessanne omistusasunnon ja sitä yhdessä asutte, niin kyllähän se ei niin mene, että eron sattuessa joutuisit lähtemään tyhjin käsin kaputtelemaan. Naisten lakimiehet ajaneet kaikenmaailman kohtuullistamispykälät sinne niin, että jokatapauksessa kämppä menee puoliksi, ihan sama vaikka et olisi sentilläkään asuntolainaa lyhetänyt.
- miksei-se-ymmärrä---
mitä järkeä sitten koko avioehdolla on?
ja lakimies. mullako varaa sellaiseen?
ja mies hommaa asunnon missä minä asun? en hommaa mitään, mikään ei ole nimelläni ja uskoisin, että jos muka olisin niin tyhmä, että vaatisin asunnosta jotain niin kyllähän ne tiliotteista näkisivät kuka on asuntoa maksanut ja kuka ei!
- ..........
Ei kannata ostaa asuntoa, jos jää esim työttömäksi, niinkuin mainitsit ellei ole vakuutusta työttömyyden varalle. Kelan tuilla ei asuntolainoja maksella!
- sulle ei mitään
miehesi on hel-vetin viisas luuletko tosiaan että sitte ku äijäs on saanut maksettua jumalattoman lukaalin niin huo-rat tekee näin tästä nyt ei tuu mitään ja yrität ilmaiseksi avion kautta saada itsellesi sen asunnon ja pistää miehen kärvisteleen johonki kuziluola yksiöön haista vit-tu saa-tanan huora!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- firma pystyyn
Olet itse pee-aa ja haukut miestäs kun ei osta sulle prinessa-linnaa.
Kuule, istut pankin päällä. Perusta oma firma ja tienaa rahaa. Rahalla niitä asuntoja ostetaan. - Susanna******
En ole jaksanut kaikkia viestejä lukea läpi... Mutta...
Ehkäpä miehesi ei halua ostaa asuntoa, koska ei halua ottaa lainaa eli velkaa?? Ehkäpä hän miettisi asiaa siinä tapauksessa, mikäli ottaisitte lainan yhdessä? Mutta kerta olet työtön, tämähän ei ole silloin mahdollista.
Älä painosta miestäsi ottamaan isoa lainaa, hänen kontolleenhan se jää. Eihän sinulla itselläsi ole mitään hätää, koska et ole sotkenut käsiäsi koko p..askaan. Jos tulee ongelmia lainan maksun kanssa, niin sinähän et mihkään kuseen joudu mutta miehesi.
Ei minun mielestäni voi painostaa/pakottaa ketään ottamaan lainaa ja ostaa asunto vaan sen takia että "kun mää haluan että sää ostat" -periaatteella.
Mies tekee varmasti kuten itse oikeasti parhaakseen näkee. Koskaan ei tiedä tuleeko potkut, irtisanomiset, lomautukset.. Työt voi loppua, miltä alalta vaan ja syy voi olla mikä nyt sitten onkaan.
Jos kerta miehesi on tyytyväinen tuohon asumismuotoon ja tilanteeseen niin koita sinäkin hyväksyä se. Mies tekee itse päätöksensä lainan ottamisen suhteen. - Ripulijäbä
Miksei naiset voisi alkaa tienailla omalla "karva lompakollaan" siitä saisi mukavat rahat minä en ainakaan olisi mustasukkainen!
- niks naks
nykyaikana kun mikään ammatti ei ole idioottivarma työn suhteen ei kannata sitoa
itseään johonkin talo/asuntolaina juttuihin,tiedän itsekin erään naisen joka on vaan kotiäitinä.mies käy töissä ihan hullunlailla,nainen rakennutti miehellään ison talon.kun ei muka halunnut asua vuokra asunnossa vaan talossa joka on nk,oma.
arvaan että siinäkin mies joutuu maksamaan kaikki viulut loppuun asti,ja kun ovat naimisissa niin erotessa koko roska luullakseni puolittuu naisen hyväksi.....aika kieroa peliä sanoisin- miksei-se-ymmärrä---
on kieroa minunkin mielestäni mutta tyhmä pariskunta jos ei ole avioehtoa tai mies kestää tuollaista akkaa jos se tahallisesti ei mene töihin.
täällä vähän eri tilanne. täällä ei tahallisesti kotona olla.
- niks naks
sulla on tuota nk,loppuelämää vielä vaikka kuinka jäljellä,älä nyt kuitenkaan painosta toista tuollaiseen asiaan.Toinen voisi vaikka syystä tai toisesta joutua kuseen lainan kanssa,sulla itselläsi ei olis mitään hätää.Varsinkaan kun toinen olis sitoutunut lainaan maksajaksi.....Et nyt todellakaan ajattele miehen parasta,mietis asia uudemman kerran
- miksei-se-ymmärrä---
kiitos kommentista... mieheni ITSE AJATTELEE, että haluaa joskus omistusasunnon JA MAKSAA VELAN MAHDOLLISIMMAN NOPEASTI.
eli eikö se silloin kannattaisi ottaa nuorella iällä kun ei kuulemma halua maksaa sitä enää kovin vanhana.
- rm78
Mikähän juttu tämä omistusasunto -pakkomielle ihmisille oikein on? Vuokrallakin voi asua ja yllätys: se saattaa tulla myös halvemmaksi kuin oman ostaminen. Se mitä esim. itse joutuisin vastaavasta asunnosta maksamaan lainaa ja yhtiövastiketta, on paljon isompi summa kuin se, mitä tästä maksan vuokraa.
Kun lasketaan vielä kaikki mahdolliset tulevat remontit ja taloyhtiön korjaukset (esim. jo putkiremontti tuo sellaiset rapiat 30 000 euroa lisää lainaan), niin vuokralla asuminen houkuttaa huomattavasti enemmän. Jos jotain menee rikki (jääkaappi, astianpesukone tms.) niin en minä itse niitä maksa. Ja rahaa jää säästöön joka kuukausi, mitä ei tapahtuisi jos asuisin tässä lainan avulla.
Että tätäkin on hyvä miettiä.- Joskus isäntä
Pitkässä juoksussa omistusasuja maksaa asunnon ostohinnan kahteen kertaan ja vuokralainen vähintään kolmeen tai neljään kertaan. Lainanmaksu alkaa helpottaa jo noin kymmenen vuoden jälkeen, kun inflaatio on syönyt lainaa noin 25% ja asunnon hinta noussut 25%. Samaan aikaan vuokratkin ovat nousseet 25%. Itse asiassa vuokralainen ja omistusasuja maksavat saman verran 20 vuoden aikana, mutta sen jälkeen omistusasujalla on oma asunto ja pelkkä vastike maksettavana, mutta vuokralaisella ei mitään ja alati nouseva vuokra.
Perheen kanssa se on aika raastavaa muuttaa, jos isäntä tarvitsee asunnon omaan tai jälkikasvunsa käyttöön. Perheasunnon ostoa helpottaa huomattavasti, jos on jo maksanut jotain vaatimatonta kaksiota edes vähän omaksi. - Velaton asukas
Minä otin 12 vuotta sitten lainan ja ostin asunnon. Tänä aikana olen maksanut asumisestani putkiremontti ja muut kauhistukset mukaan lukien vielä hiukan enemmän kuin samanlaisen asunnon vuokraan olisi kulunut. Kahden vuoden kuluttua tilanne tulee olemaan tasan.
Tasapeli koskee kuitenkin vain suoraa rahanmenoa. Toisin kuin vuokralaisella, minulla on velaton asunto eli todellisuudessa olen sen verran varakkaampi. Asuntolainan lyhennys on säästämistä sekin. Lisäksi asumisen juoksevat kustannukset ovat nyt vain noin 30 % käyvästä vuokrasta eli etumatkani kasvaa joka kuukausi.
Kodinkoneista on tänä aikana mennyt rikki pakastin, jonka uusiminen maksoi alle 300 euroa. En tiedä tarjoavatko vuokraisännät pakastimenkin, mutta 12 vuoden vuokra on aika kallis vakuutus kodinkonerikon varalta.
Kannattaa tosiaan miettiä ja vieläpä toisenkin kerran.
- lilac pompom
"niin ja olen työkyvytön ja yrittänyt kaikkeni ja YRITÄN EDELLEEN.
mutta jos ei ajatella liian positiivisesti (että odotellaan lottovoittoa) vaan realistisesti niin pitää varautua siihen, etten pysty ikinä käymään kokopäivätöissä"
mulla on hyvin samanlainen tilanne, ei vaan olla aviossa tai millään tavoin toisiimme virallisesti sitouduttu mieheni kanssa, ja meillä on eri osoitteet. RAHAN TAKIA. maksan kallista vuokraa asunnosta, jossa olen suhteellisen harvoin, se on vain paikka harrastuksilleni, tavaroilleni ja sairastamiselle. nyt menossa parempaan suuntaan, mutta sairaslomalla ja työkyvyttömyyseläkkeellä olen ollut, koulua yritän suorittaa läpi nyt, jotta joku päivä olisi ammatti ja parempi mahdollisuus palkkatöihin. miehen tulot on sitä luokkaa, että myöntäisivät pankista lainan, jolla saisi pienen omakotitalon, mutta vaikka se on molempien haave, en ikinä lähtisi asumaan toisen maksamassa asunnossa. nuorempana ehkä, mutta tajunnut, että asuntolaina on liian suuri vastuu ja taakka yhdelle ihmiselle, ja haluan olla suht tasapuolinen kumppanini kanssa. en elellä siivellä.
miehesi ei halua sitä lainaa yksin, ja jos sä et pysty ottamaan siihen osaa, on sun tyydyttävä asumisoikeusasuntoon. ei ole kovin oikeudenmukaista pistää toista vuosien velkavankeuteen, vaikka lainanmaksaminen tulisikin halvemmaksi kuin vuokrat, on se silti turhan iso taakka yksin maksettavaksi. tajuan kyllä halusi omaan kotiin ja että tänhetkinen tilanne on turhauttava, huonommassa kunnossa olin itsekin turhautunut mieheni hidasteluun asunnonhankinnassa, osittain se oli turhautumista omaan saamattomuuteeni. yhteinen ja oma koti on se, johon molemmat kortensa kantaa. - Masa-6656
"Miten ihmeessä saan taottua mieheni päähän, että tulee halvemmaksi omistusasunto kuin asua loppuelämä vuokralla/asumisoikeusasunnossa."
Jos miehesi on viisas, et mitenkään. Tosiasia on että asumisoikeusasunnossa asuminen on sekä edullisinta ja vähiten riskialtista.- sivustaseurailija
jos kukaan ei ottais lainoja niin aika vähän olis omistusasuntoja..
sitten vuokrahirviöt olis täysin vallassa!
- Idioitismikö kehitys
Asuntolainaa jo ennen,pitäisikö nykyisin nuoriso lukea ylioppilaaksi ja muutakin ennenkuin osaavat itse hakea työpaikkansa.Onko asia koko väestömme päänsärky vaikka kaiken sanotaan kehittyvän niin kovin?
- P.E.N.I.S. B.I.G.
Sama ottaa asuntolaina nuorena jee jee!
Sama kun että tehään lapset nuorena niin eläkkeellä on aikaa makoilla...
Ja samalla meni nuoruus, aikuisuus ja varhaisvanhuus ruuhkavuosissa...
Ja kun ei ymmärretä nuorena edes lapsen tarpeita niin kasvatus ja huolenpito on vähän niiin ja näin !!
TROLOLOLOLOL!!!!!! SIINÄ MENI SE ELÄMÄ LOLOLLOLLOLLO!!!!!
Hankitaan ne lapset ja asunnot nuooooorena niin on aikaaa maaaaaksaaaaaaa!!
Hahahahhahahahhahah!- mummeliini(ko)
ihmiset kehittyy henkisesti aivan eri aikaan ja toiset ovat kypsiä vanhemmiksi jo parikymppisinä.. hankittiin sitä ennenkin lapsia nuorella iällä. nykyään saa kattella kun vanhat mammat ja papat (anteeks äidit ja isät) vie lapsiaa tarhaan.. hyvä jos elävät siihen asti että lapsenlapsia näkevät.
ja tottakai eläkkeestä on paljon mukavampi nauttia kun asuntolaina maksettu aikoja sitten alta pois!
- akka3
Omistusasunnossa on aina remppaa, sanon kokemuksesta. Yhtiölainoja ja hoitokulu- ja käyttömaksuja jo aika mukavasti, joten ei se mitään ilmaista ole omistusasunnossakaan eläminen.
- bambolooo
Hyvä aloittaja. Nopeasti ketjun läpilukasseena niin ne tärkeimmät kohdat:
- "Miksei mieheni ymmärrä..." "Miehenikin on kyllä sitä mieltä, että kyllä..."
Eli miehesi ymmärtää kyllä, ajankohta ei vain ole se oikea. Mikset sinä siis hyväksy tätä asiaa? Jos tosissasi kerran haluat miehesi parasta, niin anna hänen itsensä päättää tästä asiasta, varsinkin kun olette tilanteessa missä sinä et kykene ottamaan lainaa nimiisi.
- "Mieheni maksaisi lainan, itse en siihen osallistuisi..." "Avioehto..." "Miksi..."
Veikkaan, että olet vielä suhteellisen nuori ihminen? Ensinnäkin, miksi ylipäätään haluaisit itsesi tilanteeseen, missä mies kasvattaisi omaisuutta sinun kustannuksellasi? Et ehkä maksaisi lainaa, mutta kuitenkin niitä yhteisiä kuluja, ja täten siis myös elättäisit omalta osaltasi miestäsi= mies säästää, sinä et. Ja tästä tullaankin siihen seuraavaan pointtiin, kuten täällä on jo moni muukin koittanut sinulle sanoa. Mahdollisessa erotilanteessa tämä "elättäminen" huomioidaan osinkojaossa halusit tai et. Eli pahimmassa tapauksessa mies joutuisi maksamaan sinulle asunnosta, josta et itse ole maksanut lanttiakaan. Ei tuossa tilanteessa avioehdolla ole mitään merkitystä, koska sinä selkeästi olet se heikompi/vähävaraisempi osapuoli, joten ei sinua jätetä täysin tyhjän päälle=mies maksaa. Varsinkin jos teille tulee vielä jälkikasvua. Tietysti voit nyt ajatella, että sinua ei se raha kiinnosta etkä sitä edes haluaisi, mutta...
Kuitenkin tässä se suurin ihmetyksen aihe on nyt se, että mikä kiire sinulla on? Miehesi on jo sinulle sanonut, että haluaa kyllä omistusasunnon nuorella iällä, ja maksaa se pois mahdollisimman nopeasti. Eli miehesihän on tämän jo päättänyt. Ei siis aio elää loppuelämäänsä vuokralla. Ei vain halua sitä juuri nyt, mikä on kyllä fiksua. Kovasti näytät olevan huolissasi miehesi säästämisestä ja raha-asioista, mutta hänehän ne rahat on? Miksi siis sinua noin kovasti vaivaa miehesi säästäminen, kun kerta itsekin sanot, että sinun tuloihin tämä ei vaikuta millään tavalla olitte vuokralla tai omistusasunnossa? Olisiko kenties aika ajatella myös itseäsi ja omia motiivejasi?
Että sillee ja that´s it.
Et sillee. - mä joka päivä...
Kun asutte yhdessä omistusasunnossa yli 10 vuotta niin pesäeron sattuessa aloittaja saa sievoisen summan asunnon arvosta, vaikka asunto olisi miehen nimissä avioehdon mukaisesti. Kaiken kaikkiaan naisen kannalta kannattava ajatus tuo omistusasunto, jonka eteen miehen pitäisi painaa pitkää päivää.
- Kroisos Pennanen
Maksan tällä hetkellä vuokrakämpästä vähemmän kuukaudessa, kuin maksaisin yhtiövastiketta omistusasunnosta...revi siitä huumoria.
Näin on monilla muillakin, jotka pienten tulojen tai suuren perheen takia saavat kohtuullista vuokratukea.
Jos on lapseton ja hyvä palkka, niin kai se on sama, meneekö velkavankeuteen loppuelämäkseen, muuta elämää kun ei ole kuitenkaan. - Trolliolen
Hyvä trolli!
- realisti2
Asuntolainan kokoon liittyviä ohjeita:
- Asuntolainan hoitoon ei saisi mennä 40 % enempää kotitalouden kk nettotuloista
- Lainan suuruus saisi olla vain 20 * kotitalouden kuukausitulot
- Asunnon hinnasta vähintään 10 %, mutta mielellää 20 % tulisi olla säästettynä etukäteen.
Jos taloudessa vain yksi saa palkkatuloa ehdot luultavasti eivät täyty. Yhden hengen tuloilla ei siis osteta kolmiota, varsinkaan jos samalla tulolla maksetaan useamman kuin yhden hengen muita kuluja.- adsasdasdasdasdasdad
Tää keskimmäinen ehto:
"- Lainan suuruus saisi olla vain 20 * kotitalouden kuukausitulot"
On aika lailla mahdoton. Vaikka laskisi bruttotuloista (3500 3500)*20 = 140000 eli jää yli keskituloisiltakin asunto ostamatta. Muuten olen kyllä ihan samaa mieltä.
- Get a JOB!!
Käsittääkseni naisella on aina yksi tapa ansaita rahaa, ellei satu olemaan halvaantunut. Millä oikeudella sinä, nuori ihminen, varastat rahaa valtion yhteisestä kassasta?
Sinun ikäisten kuuluu tehdä töitä ja elättää sairaat ja vanhukset eikä toisinpäin. Mutta täällä sinä vain tuhlaat aikaa kirjoittelemalla suomi24-forumilla ja rohmuat sosiaalitukia siinä missä kanssasisaresi tekevät raskasta työtä esimerkiksi sairaaloissa. Hävettääkö? - Peräpukamat
S8inä levittäisit omat ja varastetut rahat suohon ja menisit sitten ruikuttamaan sossuun.Sinulla on erisivistystaso miehesi kanssa.
- Realismia
Eikö terve järki puolisolle enää kelpaa…tilanne on nyt oikeasti sen verran huono kun katselee kuplaisia asuntojen hintoja ja työpaikkojen sulamisia suomesta muihin maihin. Milläs makselet jos työpaikkasi katoaa keskellä unelmiasi menettäen asunnon arvon ja pahemassa tapauksessa koko asunnon työpaikan myötä?
- uiuiopoiu
miten te nyt maksatte asumiskulut?
90 luvulla monet joutu korkojen noustua myymään asuntonsa puoleen hintaan ja muuttamaan vuorkalle ja silti edelleen oli jäänyt omistusasunnosta velkaa ja lyhentämään sitä, sen takia mun ikäpolvessa kaikki ei ooe innostuneita lainan otosta siihen sisältyvän riskin takia, tosin asp lainalla korkoriskin voi 10 v torpata
on nähnut liikaa kohtaloita
jaa jos lainan maksu vie liikaa rahaa eikä sitä jää tarpeeksi elämiseen niin ei oo kivaa elämä sekään, ihmiset myi asuntojaan jotta saivat rahaa myös elämiseen eikä silloin saanut asunnoista käypää hintaa. pankitkaan ei hyväksynyt hesassa takuiks kehä kolmosen ulkopuolella olevai asuntoja. riskiä voi pienentää ostamalla pienempi asuntoa tai kauempaa- oiuoiuoiuouoiu
jatkuu sitten voi joutua tai päästä velkajärjestylyyn ja jos ei pääse huonossa tapauksessa on ulosotossa loppu ikänsä , ulosoton suoja osuus on jotain 650 euroa kuussa siitä vähennät vielä asumisen omavastuun , joudut elmään 500 eurolla koko loppuelämäsi ja jos saat lisätienestiä( ei pimeetä)sekin menee lainalyhennyksiin. ihmiset sossi raha asioitaan lama aikana big time ja monet maksaa niitä vieläkin , ei kivaa.nordean laina sivuilla oli kysymyksiä liana ottajalle, selvätkö lainastasi joka tilanteessa, lama aikana pankeissa oli bulvaaneja jotka sitten ostin halvalla näitä realisoitvai asuntoja, pankin johtajaa ei kiinnosta sun raha asiat vaan pankin , sitten firmoja ajteeiin konkurssiin koska siten pankin sai tukiaisia, kaikenlaiset haaskalinnut kimpussa jossei selviäkään lainastaan
. sitten toiset on jo syntyjään varovaisempia kuin toiset, minusta lainasta ainakin kannattaisi poistaa kaikki riskit mitkä kohtuudella voi poistaa
- lallukka112
miehen rahat niin kyllä se on hänen päätös.
- PekkaKuuppa
On oikea päätös mieheltä. Itsekin asun vain ja ainoastaan vuokralla. En ymmärrä kuka sen suomalaistan päähän on takonut että ne seinät pitää "omistaa" tai oikeastaanhan niitä as oy:ssakin vain hallitaan. Missään päin maailmaa ei ole tällaista hinkua omistaa se luukku missä asuu.
Vuokranmaksu on helppoa. Vanhemmilleni tuli just putkiremppa 70 neliön lukaaliin, varmaan 50 tuhatta maksavat, moni möi asuntonsa joko vapaaehtoisesti tai pakosta siinä yhtiössä. Eikä se omistusasuminen halvemaksi edes tuu jos laskee vaihtoehtoiskustannuksetkin että sidot satojatuhansia seiniin. Ne voisit sijoittaa tuottavammin muualle. Itse sijoitain viinaan ja naisiin. Ei pankki rahojani saa.- PekkaKuuppa
Yhtä lailla "hukkaan" menevät rahat joita laitat ruokaasi, niitä vain tarvitaan, niin vaan käy. Niitä kutsutaankin siksi asumisKULUIKSI.
Tosiaan tyypillistä siipeilijän puhetta "ottas itse lainan ja pääsisin valitsee ja asuu siivellä omassa itse valitussa kämpässä". Tiedän kans ja säälin yhtä tuommoista noin kilttiä miestä joka niin ikään ylläpitää nurkissaa sossun elätti naista. - ghderrrrrhnmaaa
kyllähän kaikki remontit VUOKRAAKIN NOSTAA IHAN TUNTUVASTI.
jos laina on maksettu niin oma kämppä on pääasiallisesti halvempi kuin vastaaavan kokoisen vuokrakämpän lähes missä tahansa päin suomea.
aso on halvempi kuin vuokra mutta uskon että omistusasunto voittaa tämänkin asian.
- VelatonMies1977
Fiksu mies. Itse olen 36-v mies ja asun yksin ja vuokralla. Olen tehnyt periaatepäätöksen, että en koskaan tule ottamaan minkäänlaista lainaa. Asun MIELUMMIN vuokralla maksaen kerran kuussa asumisestani, kuin että stressaisin ja ahdistuisin karmeasta velkataakasta "omassa" asunnossa jota en kokisi kuitenkaan omakseni kun vasta lainan ollessa kokonaan maksettu.
Velattomuus on minulle monin kerroin arvokkaampi, kuin ehkä hieman kalliimpi vuokralla-asuminen. Vaikka joutuuhan omistusasunnossakin maksamaan lainan LISÄKSI yhtiönvastiketta. Eikös se tule kalliimmaksikin kuin vuokralla asuminen? Lainan maksuajalla ainakin?
EI. Mielummin velattomana ja vuokralla. Paras asumismuoto. Jos asuu kunnan asunnoissa niin ei sitä niin vain voida potkia uloskaan kämpästä. Eri asia jos asuisi yksityisen vuokraamassa kämpässä.
Asun elämäni vuokralla ja olen tyytyväinen velattomana. Piste.- Entinen Aso-asuja
"Vaikka joutuuhan omistusasunnossakin maksamaan lainan LISÄKSI yhtiönvastiketta. Eikös se tule kalliimmaksikin kuin vuokralla asuminen? Lainan maksuajalla ainakin?"
No jos yksityiselle maksaa vuokraa niin sen asunnon vastike on tietenkin leivottu sisään siihen kuukauden vuokrasummaan.
Itse kun ostin oman asunnon, sain aso-maksun puhtaana käteen oman asunnon välirahaksi ja nykyinen lainanlyhennys vastike on 25% vähemmän kuin mitä aso-asunnossa oli kuukausivastike.
itse funtsasin sen niin että maksan mielummin omaan taskuun kuin toisen taskuun. Tosin lainasumma välirahan jälkeen oli 150000 ja neliöitä tuplaten enemmän.
Voihan sen ASO-asunnonkin perinnöksi jättää samoin kuin omistusasunnonkin, eli joten asumismuodolla ei oikeastaan ole sen kummempaa väliä jos se itselle sopii.
Ja sille joka sen asumisen/velan maksaa. - Valtionvelka kasvaa
Nämä kaupungin kämppien sosiaalitapaukset ovatkin erikseen. Kun veronmaksaja sponsoroi puolet vuokrasta, niin onhan se väkisinkin halvin asumistapa. Saapa nähdä kuinka kauan muilla riittää halua jatkaa tällaista.
- Sponsoroidut vuokrat
Valtionvelka kasvaa kirjoitti:
Nämä kaupungin kämppien sosiaalitapaukset ovatkin erikseen. Kun veronmaksaja sponsoroi puolet vuokrasta, niin onhan se väkisinkin halvin asumistapa. Saapa nähdä kuinka kauan muilla riittää halua jatkaa tällaista.
Olet oikeassa. Tämä siivelläeläminen rupeaa pikkuhiljaa loppumaan. Kaupungit jatkavat asuntotuotantoaan turvatakseen vuokrakämppien tarjonnan. Mutta vuokrien sponsorointi vähenee ja vuokrat lähestyvät markkinavuokria. Espoossa on tapauksia, missä kadun toisella puolella olevat vapaiden markkinoiden asuntojen vuokrat ovat muutaman euron halvempia, kuin kaupungin vuokrat! Siipeily muiden ihmisten rahoilla katoaa vähitelleen. Varsinaiset sosiaalitapaukset hoidetaan vuokratuen avulla. Näinhän sen kuuluukin mennä.
- velcom
he,he Eiköhän tällä naisella ole enämpi järkeä kuin monella yhteensä,omistus asunto on kuitenkin loppupeleissä sijoitus ,varsinkin sen jäkeen kun se on maksettu,vuokra asunto ei sinulle tuo kuin katon pään päälle
- Sijoituspa hyvinkin!
"Eiköhän tällä naisella ole enämpi järkeä kuin monella yhteensä..."
Niin tässä oli aloittajalla kyse siitä, että hän ostattaisi miehellään asunnon ja jatkossa aloittaja ei maksaisi kuin puolet yhtiövastikkeesta. Eikä aloittaja maksaisi lainaa eikä vuokraa asumisestaan. Eli haluaisi siipeillä miehensä kustantamassa asunnossa.
Olen kyllä täysin toista mieltä aloittajan järjen määrästä, koska hän ei tunnu ymmärtävän ettei missään asuta ilmaiseksi. Jollei aloittaja ota osaa lainan maksuun niin pitäisi hänen kuitenkin jotain maksaa katosta päänsä päällä. Sopiva määrä olisi puolet ostettavan asunnon kaltaisen kämpän vuokrasta.
Aloittajan mies on järkevä kun ei lähde ottamaan lainaa yksinään, koska mistään työstä ei voi olla 100% varma, vaikka aloittaja väittää miehensä sellaisella alalla olevan.
Olen samaa mieltä, että asunto on sijoitus enkä vuokralle menisi kuin pakon edessä. Aika harvalla perheellä (aloittaja haluaisi perustaa perheen) kuitenkin on mahdollista elellä vain yhden palkalla.
- Jookostansa?
Osta se yksin ja omiin nimiisi. Ukkos makssa sit vuokraa sule.
- realisti2
Ei ole realistisia ajatuksia aloittajalta. Eniten pisti silmään, että säästöjä ei ole. Jos ette nyt pysty säästämään mitään, niin miten tulevaisuudessa? Oliko teillä vielä velkaa jo valmiiksikin? Pankitkin on alkanut enenevässä määrin myöntämään lainoja vain niille, jotka pystyy säästämään. Omarahoitus osuus alkaa olemaan 10-20% kauppahinnasta. Sen asunnon oston jälkeenkin pitäisi pystyä säästämään puskuria, varsinkin kun tämä maailman meno enemmän kuin epävarmaa.
Molempien pitäisi olla myös töissä. Kohtuutonta ajatella että vain toinen elättää. Siihen vielä pari lasta lisämenoineen niin soppa on valmis ja kuppi nurin. Epäilen ettei mikään pankki suostu tuollaisiin pikkurouvan vaatimuksiin/oikkuihin? Pitäisi tajuta, että kun kortit on noin huonot, niin joutuu tyytymään vähempään. - onsenykumma
Aloituksesi kuulostaa tältä: Vahvistakaa tekin, että mieheni on idiootti, niin sitten näytän viestiketjun hänelle!
Jos ei ole rahaa, niin sitten on tyydyttävä siihen mitä on. Sulla ei ole mitään oikeutta pakottaa miestäsi vuosikymmenten velkavankeuteen. Usein se varovainen järjenkäyttö on jo äidinmaidossa ihmiselle annettu. Aivan eri asia olisi, jos raha olisi jo olemassa. Mihin unohtui asuntosäästäminen?
Lapsen hankintaa ei kannata näihin asumisasioihin kytkeä. Hankkivathan opiskelijatkin lapsia ja kuitenkin toimeen tulevat. Tosin miehiä on kyllä muutenkin vaikea saada taivuteltua hankkimaan lapsia, vaikka loppupeleissä myöntävät ihan positiiviseksi kokemukseksi. - 8+15
Älkää nyt missään nimessä yhden ihmisen palkkatuloilla ottako asuntolainaa, voi olla tosin että ette edes saisikaan sillä sen verran pankit ovat kiristäneet lainahanojaan...
Jäitä hattuun nyt, kesä ja tuleva syksy näyttää kuinka syvälle Suomen talous tässä lamassa tulee vielä sukeltamaan. - 333222
ap, saathan sinä asumistukea koko ajan vuokraasi, sekä jos se ei riitä toimeentulotukea, mikäli vuokranne on tietyissä rajoissa. Jos ostatte oman, maksat samaa vuokrasi suuruista yhtiövastiketta.
Kyssäri, mihin se yhtiövastike menee, niinku oikeesti, jollekki tilille?
Tässä just seuraan erään talonomistajan tilannetta kun ei saa okt myytyä ei pääse muuttamaan töitten perässä toiseen kaupunkiin. Jumissa on! jos myy halvemmalla, sekin harmittaa! Tätä se on! Talot vanhenee, arvo laskee. - 4+7
Mielipiteeni on että niin kauan kuin miehesi on ainoa lainanottaja ja ssiitä vastuussa oleva, on hänen asia päättää lainan otosta. Sitten kun sinä olet töissä ja otatte puoliksi lainan, voit alkaa murehtimaan enemmän asiaa. Käytyä nyt energiasi perheenne taloudellisen tilanteen parantamiseen omalta osaltasi niin ehkä miehesi siitä innostuu.
- yksi vaan
Olisko niin. että mies joko pelkää sitä lainan ottoa alitajuntaisesti, tai sillä on omia realistisia laskelmia siitä miten lainan maksaminen sujuu ja laskelmien osana myös käsitys siitä miten teidän vakuudet ja säästöt riittää tavoitteeseen.
On muuten aivan eri asia pyörittää laskelmia paperilla kun ei ole isoa velkaa päällä kun se, että on se iso velka ja aina yrittää kuroa sitä todellisen velan ja omien laskelmien eroa kasaan ja päästää jollekin etapille tiettynä aikana, että se velka olisi jokus maksettu.
Sit yks asia. Ihmisen elämässä 20v on pitkä aika, mutta se menee nopeasti.... eli joustoja on aika vaikea hakea, jos joku menee pieleen... - Le-e-na
olen nainen, ja olen puolisoni kanssa vastaavassa tilanteessa. Eli minä miehesi asemassa. Jätkä elää toimeentulotuella ja haaveilee omakotitalosta. Sohvalla makaa perse homeessa iltakaudet. Ideanaan on sama kuin sulla, että maksaisi puolet kuluista, mutta ei lainaa. Ikävä kannaltaan vaan, että nykyisessä vuokra-asunnossakaan maksa puoliakaan kuluista. Mun rahat kyllä kelpaa, esim. jos käydään raflassa tai muuta. Niin, ja ruoka, jota kannan kaappiin.
Olen tähän saakka kieltäytynyt edes harkitsemasta lainanottoa. Syy on tämä kansainvälinen taloustilanne, mutta myös se, että meikäläisen rooli elättäjänä alkaa saavuttaa päätöksensä. Kesän jälkeen, hasta la vista, baby!
Toivon miehellesi voimia ja oikeita päätöksiä!- yksi mies vaan
Leena.
Sinulle annan vinkin, että jos raha-asiat eivät ole läpinäkyviä ja asioitten hoitaminen yhdessä ei suju, niin älä ole sellaisen ihmisen kanssa suhteessa ollenkaan. Ei tarvi perustella enempää kuin tuo, että toinen on toimeentulotukiasiakas ja puhuu tollasta, johon ei oikeesti edes pysty.
Se on helppo katsoa k-raudan mainosta ja siinä olevaa rautalapiota ja kaivettua ojaa, ja kuvitella että itsekkin tekee sen tuollaisella lapiolla. Mutta kun annetaan se lapio käteen ja hehtaari maata, ja sitä vastaan sitten vaikka 100 000e lainaa, niin tuskin siinä syntyy sitä ojaa enempää... saatika rikkaruohoja pois seuraavaan kesään.
Yks ihmissuhteen perusasia on se, että kun on kosioriitit tehty, niin kaivetaan ne vuoden tiliotteet esiin ja katsotaan mitä on saatu aikaan. Soitetaan maistraattiin ja kuntaan ja kysytään paljonko on saatavia ja miten säännöllisesti asioita hoidetaan.
Itse olen miehenä huonossa asemassa, ja minulla on unelmia... mutta ei tulis kuuna päivänä mieleen mennä toisen siivelle lepäämään ja odottamaan valmiiksi puresteltua sosetta sitä lupausta vastaan, että tuon ruokaa ensiviikolla, jos en pysty edes itseäni ruokkimaan.
Ja tähänkln sopii se sanoma, mikä oli 23.5.2013 uutisissa tiesmonennen kerran. Suomalaisten velkaantumisaste on karmea. Se on yli 100% vauvasta vaariin, mutta se on suurimalti osin 10% koko porukasta. Valtaosalla ei ole velkaa ollenkaan.
- Susa721
Aloittajalle; kuinka voit olla noin typerä, että painostat puolisoasi ottamaan kontolleen asuntolainan, vaikket itse aio maksaa siitä mitään?? Itse olen nainen 40v ja kehoitan aloittajaa keskittämään voimansa työnhakuun ja lopettamaan tuon typerän miehesi ahdistelun!!!
- Ukkometso41
Trolli.
Aloitus on sinänsä ihan onnistunut karikatyyri tavallisesta pariskunnasta ja tavallisesta tilanteesta. Talohullu (töissä käymätön) pikkuvaimo ja vastaan haraava mies.
Näiden pikkuvaimojen varassahan ne Suomen asuntomarkkinat ja hintakupla ovat. Miehet, nuo törkymöykyt, nyt asuisivat kuinka vaatimattomissa kopperoissa tahansa jos ei tarvitsisi naista miellyttää :). - TaskuunLaskija
Eipähän AP ymmärrä edes omistusasunnon kulurakennetta.
Omistusasunnossa tulisi jyvittää koko asumisen kulu, poislaskien lainanlyhennys, omistusasuminen ei oikeasti ole niin halpaa kuin äkkiä näyttäisi. - tyhmä mikä tyhmä
vaiha ukkoa!
- Sukupuolineutraali10
Naisten valtaa pelkäävien miesten kanssa, ei pidä olla tekemisissä lainkaan. Sellaiset kannattaa heivata välittömästi yli laidan. Pienikin ele siihen suuntaan, että mies havittelee vain seksiorjaa, tai palvelijaa, niin kenkää ja nopeasti.
Meitä on sukupuolineutraalia liittoa kannattavia miehiä ja naisia tässä maassa, joiden kanssa voi luoda järkisuhteita tunteella, eli neuvotella kaikista tärkeistä asioista, ilman säälittävää tunnemössä ja valtataistelua. Alistamisyritykset kertovat vain huonosta itsetunnosta, jolle ei edes yritetä tehdä mitään. - tpuc org
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta taitaa sopia hyvin keskustelun aiheeseen tämä linkki. Kuunnelkaapa, miten sen asuntolainan kanssa voi pitää hauskaa. "It's crazy!", hän sanoo usein, ja näinhän se on. Tämä tyhjästä luodulle digirahalle perustuva systeemi tulee kaatumaan. Siihen asti sen kanssa voi leikkiä. No, en ole itse vielä kokeillout, vaan olen kiltisti kiikuttanut pankkiin satasia digirahan vastineeksi kuukaudesta toiseen. Jospa pian teemme Islannit ja hoitelemme kaikkien lainat kuntoon.
https://www.youtube.com/watch?v=950gZhK3s6M
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733